Jakt & Jägare tipsar inför björnjakten

I Jakt & JägarePublicerad: 2011-07-15 14:34

Juli-augustinumret av Jakt & Jägare finns ute i butik. Vad är bästa tipsen inför höstens björnjakt?
Jakt & Jägare har frågat några erfarna björnjägare med olika hundar och jaktmetoder.
Björnjakt är en svår jakt som kräver mycket av både jägaren och hundarna. Björnjägarna som ger tips är ense om att både hundarna och jägaren måste ha en bra grundkondition inför jakten.
De lägger ner mycket tid på att träna både sig själva och hundarna rent konditionsmässigt inför
björnjakten.

Ån lockar med härligt flugfiske
Många små strömvatten bjuder verkligt spännande och ofta givande flugfiske. Men det kräver en del teknik och en väl upplagd taktik, eftersom fisken brukar vara extremt skygg.

Lisas 303:e grävling
Ett hundskall ekar genom det kvalmiga augustimörkret. Någonstans i skogens dunkel blåser en grävling upp sig. Grimbart blir stor och hotfull för att mota laikans ihärdiga utfall.
Grävlingen är tuff, men även snabb när behövs. Nu gäller det att skynda innan jakten går under jord.
Jakt & Jägares Per Lindberg är med när den 303:e grävlingen skjuts för laikakorsningen Lisa

Från noll till guldläge på rippremiären
Vid rippremiären drömmer alla om flitiga ripskratt, snabba vingslag, lyckade skott och tunga fågelsäckar.
Flitigt lerduveskytte, hundträning och bra riptillgång ger förhoppningar om att återuppleva fjolårets succé. I ripjakt finns sällan givna framgångar. Den här gången svänger det snabbt från noll till guldläge.

Laddad för duvsträcket
Det är sensommar och grödan står mogen. Tröskorna mullrar över fälten i en glupande måltid på ärtor och vete. Det blir slätt som ett salsgolv och spillsäd som även väcker duvornas aptit. I våg efter våg drar flockarna in mot nyslagna stubbåkrar. Duvorna sveper fram som gråblå, fladdrande moln.
Cissi Jansson är laddad i gömslet inför det första duvsträcket på premiärdagen.

Ses hunden som dopad?
Har du behandlat hunden mot noskvalster? Fått den sövd i samband med hd-röntgen? Eller stoppat i den smärtstillande?
Då gäller det att se upp när du startar på jaktprov i höst. Många behandlingar måste avslutas en viss tid före start – annars räknas hunden som dopad.

Spännsäkring för gamla studsare
Den som till exempel har studsare med Mauser 98-mekanism eller en Husqvarna i 1600-serien kan nu uppgradera vapnet med en spännsäkring, en bra variant av upp-, avspännare.

Sminkad för bockjakt
Det räcker inte att bara kamouflera ansiktet när det är dags att gå ut på bockjakten. En väl förberedd bockjakt med rekognosceringsturer i jaktmarken är A och O.
Morten Bredal har gjort hemläxan. Han är väl medveten om att jakt är jakt och att naturen aldrig är generös med garantier.

10,75x68 – Tors hammare för Afrikajakt
Den tunga kulan från en 10,75x68-patron ger nästan samma anslagsenergi som en modern magnumpatron.
Jan Åkerman använde patronen i älgjakten och tyckte att 10,75x68 slog som ”Tors hammare”. Men den gamla tyska kalibern var främst tänkt för storviltjakt i Afrika.
Mauser 98 har 10,75x68 som grövsta standardpatron för normallånga lådor.
Fredrik Franzén tittar närmare på patronen och några gevär som kamrats för Tors hammare.

”Därför är jag såld på fågeljakt”
Det är bara att erkänna. Jag är totalt såld på fågeljakt. Men jag är inte ensam. Det är många med mig som vigt sitt jägarliv åt vårt befjädrade vilt, skriver Thomas Daleke.
Låt oss ta reda på varför det är så lätt att gå ner sig i fågeljaktträsket.

Merkel Helix RX – En värdig utmanare
Merkels rakrepetarade take down-bössa är både trevlig, snabb och lättskött. Blaser har till sist fått en värdig utmanare.
När det gäller snabbskytte är Helix i sitt esse. Rakrepeteringen, med sin dubbla utväxling och korta slag, ger en snabb repetering.
Trycket på Helix är mycket bra och den manuella spänntangenten är lättmanövrerad.
Träffbildsförflyttningen är försumbar sedan pipan tagits av och monterats igen.

Burris Ballistic Laser Scope – Äntligen!
Burris har uppgraderat sitt Ballistic Laser Scope. Nu finns äntligen ett kikarsikte med inbyggd avståndsmätning som är användarvänligt och praktiskt användbart. När mätningen aktiverats mot målet flyttas en rödpunkt i höjdled på hårkorset och visar träffpunkten.

Jaktnovellen: Alla ville fälla den stora bocken
Augusti månad närmade sig sin mitt och febril aktivitet rådde i byn. Bockjakten hägrade.
Studsare av varierande kaliber provsköts både en och flera gånger vid jaktlagets älgskyttebana och pass gjordes färdiga. Allt i akt och mening att få en lyckad inledning på jaktsäsongen.
Alla i jaktlaget gick och drömde om att få fälla
en riktigt fin storbock, som setts i grannskapet.

Porträtt av hunden på knivslidan?
Mångsysslaren Mats Lindmark, med företaget Lindmarks slöjd & snickeri i Arvidsjaur, tillverkar även kvalitetsknivar helt efter kundens önskemål.
Han ristar in motiv med scrimshaw-metoden. Det går att beställa till exempel ett porträtt av den egna hunden, inristat i horn på knivens slida.

RM-veteran laddar för 50-årsjubileet
Riksmästerskapet i jaktskytte firar i år 50-årsjubileum när JRF-tävlingen arrangeras i jämtländska Bispgården-Fors. Som vanligt är Roine Sandström från Uppsala med.
– Jag var med första gången 1962 och med några få undantag har jag deltagit varje år sedan dess, berättar han.

Vill du veta var tidningen säljs nära dig?
0200-88 88 00.