• Pinewood

”För mycket varg i media”

NotiserPublicerad: 2011-11-10 10:02

Kynnavargens framfart och skyddsjakten på henne har fått stor plats i svensk media. På tok för mycket, menar Göran Palm, lärare och forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap.

Göran Palm tycker att Kynnavargen har fått orimligt mycket uppmärksamhet med tanke på att hon egentligen inte är av allmänintresse alls.

– Det är förfärligt! Det är ingen stor fråga att en ensam varg springer omkring i Småland. Det finns mycket viktigare saker att ta upp, till exempel industri, äldrevård, och så kommer vargen och tar all fokus. Jag tycker att det är fånigt, säger han till Aftonbladet.

"Starka krafter och enkel journalistik"
Enligt Göran Palm beror medias flitiga rapportering om varg på två saker. Dels att det finns starka krafter inom Jägareförbundet som vill lyfta frågan, dels för att det är en snabb, stark och enkel journalistik.
– Det är farligt när särintressen har så lätt att påverka journalistiken. Det här är ett mycket bra exempel på det, säger Göran Palm till Aftonbladet.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

15. Håller med Göran Palm

2011-11-11 08:24

Skulle inte behövas en enda spaltmillimeter om varg, om dom inte fanns i landet. Bort med odjuren så ska´ ni få se att det lugnar ner sig.

14. Instängd på campus

2011-11-11 08:24

Vargen kom aldrig till Växjö den tog några får och vände i Västra Torsås och gick tillbaka till Ljungby igen. Folk här nere har ingen aning om vad som är på gång med projekt Varg. Och inget intresse finns för glesbygden i den akademiska sfären.

13. Håller med...

2011-11-11 08:24

...Palm. Betrakta Kynnavargen som vilken vanlig varg som helst i Dalarna eller Värmland. Den är genetiskt viktig,därför ska den vara kvar.Hur den påverkar tamdjurs - och viltstammar,och lokalbefolkning spelar ingen roll - huvudsaken är att folk i städerna får visa hur djurvänliga de är.
Vad jag förstår är det en varg med väldigt speciella och "viktiga" gener = arvsanlag. Denna varg bör ju om någon, få bilda revir, "föryngra" sig och sprida sina "viktiga" gener, i många "föryngringar" i Småland,Skåne,och därruntikring.
Det bör inte vara mer mediauppmärksamhet runt den här vargen än vargarna i Värmland eller Dalarna. Har inte Jägarförbunet reagerat på alla vargar där, behöver man fan inte börja nu heller.

12. Helt rätt Filip #1

2011-11-10 19:05

Hur kan de säga att det är de drabbade som får spaltmeter, när det är tvärt om. Titta bara på bilderna som visas så fort det är något om vargen. Inga offer får visas, bara gulliga bilder på vargarna som läsarna skall känna sympati med. När man frågar varför, så blir svaret att det skulle vara frånstötande för allmänheten att se halvt uppätna husdjur.

11. Skillnad på tritium och varg

2011-11-10 16:27

Effekterna av kärnkraftsindustrins utsläpp kommer oftast smygande och utan klart och tydligt angrepp, så där kan industrin med myndigheternas goda minne fortsätta att släppa ut tritium mm. Vilket givetvis inte heller går att läsa om i de vanliga tidningarna.

När man gör på samma sätt med varg blir det tydligare att man släppt ut en "förorening" eftersom den är stor och bits.

Med medias hjälp har vargplågan kunnat undanhållas stora delar av befolkningen en längre tid, men när vargen nu börjar sprida sig så blir folk varse problemet.

Vargen är ett verkligt problem. Och hela återinförarhistorien är ett tydligt bevis på vad vi kan vänta oss av myndigheterna i andra frågor.

Så jag tror att det kommer att bli en ökad debatt och jag tror att den kommer att ge ringar på vattnet. Sedan är frågan om det leder någon vart eller om vattenytan blir stilla och Svenssons stilla vegeterar framför tv:n igen.

Och Dag, tyvärr återgår inte allt till det normala tio år efter att vargen skjutits bort igen. De arter och biotoper som man nu värnar om kan vara borta för alltid, bandmasken spridd över landet och kulturyttringar borta.

10. Vems intresse?

2011-11-10 15:32

Förut var det ryssvargsmupparna som ville ha uppmärksamhet i media för den stackars ryssvargen. Är det inte ett berättigat intresse att ta upp ett ryssvargsdödat får. Det hade garanterat kommit in en notis om en bilförare kört ihjäl det.
Inte ett ord om att äldrevården får minskade anslag samtidigt som hundratals miljoner kastas på ryssvargen. Detta påvisar vart hans intresse ligger, säkert har han medlemskap i någon muppförening. Detta är bara ytterligare ett försök att blanda bort korten för den stora allmänheten. Lustigt att detta utspel kommer när fler och fler notiser i media handlar om av ryssvargen skadade husdjur och inte som förut om hur trevligt det är med lite mysiga ryssvargar runt husknuten. Att som den här ryssvargsmuppen skylla på Jägarförbundet är lite väl magstarkt. Sanningen ligger i att pendeln svängt i ryssvargsfrågan och mupparna gör vad som helst för att svänga tillbaka opinionen.

9. Varg artikel statistik

2011-11-10 13:46

En sammanställning på hur ofta varg uppmärksammas jämfört med annat vilt på
http://vargdag.wordpress.com/2011/10/12/varg-ar-ett-intressant-diskussionsamne/

8. Ordspråk

2011-11-10 13:45

Det finns ett gammalt ordspråk som säger ''för sent skall syndaren vakna''. Det är nog vad som kommer att hända när det gäller vargfrågan. Det är konstigt att problem på landsbygden inte får synas i massmedia. Ett litet elavbrott i Stockholm är ju katastrof. Är det sant att Estland får halvera sin vargstam och ändå vara med i EU? Då behandlas alltså medlemsländerna olika. Mikael Karlsson får väl rycka estländarna i örat.

7. Herr Palm

2011-11-10 13:09

Hur kan man anse något som kostar samhället miljardbelopp och så mycket lidande och samtidigt förmodligen kommer att vara en av de avgörande frågorna för många i glesbygden i nästa val inte har något samhällsintresse...det märks att det inte finns så många vargar i småland att herr Palm vet vad han talar om alls...
Varför uttala sig när man egentligen ingenting förstått om saken? för att visa alla hur urbota dum man är kanske?

6. Han kunde forska om hur media filtrerar...

2011-11-10 13:08

...vargfrågan istället. Hur det kommer sig att myndigheterna inte informerar om en så stor förändring.
Tror inte han har förstått vad som händer, eller så hör han till de som sätter vargen högre än allt annat.

5. Annat typexempel

2011-11-10 13:08

är också att man i media kunde läsa om att en FB-grupp samlat in namn på vargförespråkare (hu va hemskt), men att vargkramarna sedan länge gjort detsamma med, i deras tycke, "varghatare",det har aldrig nämnts i media.
Media tar bara upp det som gynnar vargen och vargförespråkarna (jägarhatarna?) och mörkar sanningen.
Blev väldigt förvånad dock när vår lokaltidning hade en artikel om hur otrevligt det var i Älgeby (Rialareviret) nu för tiden när vargkontakter utanför husknuten och vid hundpromenader blivit vanligt.

4. Göran Palm har inte fattat

2011-11-10 13:07

Göran Palm har inte förstått och saknar helt kunskap om vad som egentligen sker. Sanningen är den att vargskadorna har fått för lite press. När såg vi i dagspressen bilder på alla sönderslitna hundar och tamdjur som finns? Just inga bilder har visats, det finns massor. Det har inte heller framkommit vilket stort problem vargen blivit för landsbyggdens folk m.fl. I helgen revs minst tre hundar och ett par skadades. Har man sett någon bild? Många törs inte ha sina barn ute på landet, vissa har sålt sina stugor på landet. Vargen är och upplevs med rätta som ett stort problem för landsbyggden. Det finns inga problemvargar det finns bara varg och den är ett mycket potent rovdjur som äter det den kommer åt och är enklast. Att detta skall vara så svårt att förstå för vissa är otroligt? Göran Palm försök att sköta ditt och lägg dig inte i detta. Vargen är ett stort problem som skall belysas, du har helt fel.

3. Gäsp!

2011-11-10 11:00

Ännu en "forskare" som som tycker att folk som faktiskt drabbas av vargen ska "läras upp" hur man ska tycka!

2. Vem driver på i media?

2011-11-10 11:00

Det är väl inte Jägareförbundet som driver på mest i media? Jag tycker snarare att det är vargkramare som får oproportionellt utrymme i media med plantering av nyhetsankor mm

1. Helt rätt, men helt fel

2011-11-10 11:00

Han har rätt, vargen får alldeles för många spaltkilometer i pressen, men han har fel (eller avsiktligen förvränga sanningen) när han lägger detta på jägarnas konto.
Sanningen är att Aftonbladet, Naturvårdsverket och deras gelikar har kapats/infiltrerats av vargvännerna som upprepar deras falserier i oändlighet.
Jägarna är helt och hållet på defensiven, trängda och attackerade med alla möjliga och omöjliga desinformation från "Vargvännerna" Det är mycket svårt att ens hitta ett citat från en jagarorganisation i pressen, så att lägga detta på jagarna är helt missvisande.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons