• Pinewood

100 000 kronor för tips om flytthannen

NotiserPublicerad: 2012-01-20 20:06

Rovdjursföreningen utfäster en belöning för få fast den eller de som misstänks ha dödad den flyttade varghannen. Den som kommer med ett tips som leder till fällande dom kommer att tilldelas 100 000 kronor, skriver rovdjur.se

Den flyttade hanvargens sändarhalsband hittades avskuret vid brokorsningen i Fulunäs, vid länsvägarna 210 och 1054.
Polisen misstänker att vargen dödades illegalt vid Morarnas fäbodar - och att flera snöskotrar användes.

”Klar markering”
Enligt Rovdjursföreningen är placeringen av det avskurna halsbandet en ”klar markering från tjuvjägarna att vargen är dödad illegalt.”
Nu hoppas Rovdjursföreningen alltså att 100 000 kronor i belöning ska leda till tips från allmänheten.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

77. 350 000 kr till den girige!

2012-01-29 17:26

Om man nu saknar moral så kan man ju se till sin egen girighet! Tipssumman är nu uppe i 350 000 kr tack vare det stora stödet för vargen och det fortsätter att rulla in. Det är insamlade pengar från människor som bryr sig om djurs lidande! Det dröjer inte länge förrän tips kommer in!

76. ?????

2012-01-29 17:25

Att jämföra vargar i sitt habitat med en våldtagen syster.....har du helt tappat förståndet? Och folk hävdar att tjuvjakt knappt existerar. Om man jämför vargen med en förövare som våldtagit ens dotter kan det inte vara svårt att ta lagen i egna händer.....skrämmande!

75. #73 Malin

2012-01-27 09:39

Du sa det! Jag har ingen syster, så nån sån kan jag inte trösta efter att hon blivit våldtagen i en storstadspark. Inte heller kan jag säga när gärningsmannen döms, det var ju bara en våldtäktsman. Men vargen har våldtagit min jaktmark, med NVV's SRF's och diverse andra kramares goda minne. Min syster fiktiva systers liv blev aldrig det samma efter våldtäkten. Så icke heller mitt när jag fick veta att vi hade ett nybildat vargrevir på min så oerhört efterlängtade jaktmark. "Not in anybodys backyard" En för alla alla för en. Vi ska INTE ha Varg i Sverige vi har helt enkelt inte plats!

74. Kenneth!

2012-01-26 17:21

Jag håller med dig fullständigt! Vi måste ju också byta ut väldigt många i länsstyrelserna eftersom majoriteten som sitter där är jägare. Att sitta och ta beslut som gynnar sig själv brukar kallas jävigt! Eller det kanske inte gäller när det är jägare som är inblandade!

73. Jösses!

2012-01-26 13:08

Men herregud...det är ju bara en varg...

72. #70

2012-01-26 10:52

Haha ingen fara jag är helt lugn, jag gjorde bara ett typiskt T.E inlägg och använde hans egna ord.

71. Larsson #70

2012-01-26 10:52

Och vad skickade du med för bevis att det är Torbjörn Eriksson som skrivit det????

70. #69

2012-01-25 21:23

Lugn, chefsrådmannen vid Örebro tingsrätt har fått ett brev med en kopia på hans uttalande i #24 i den här tråden.
Skall bli spännande att få se om det blir någon reaktion.

69. Torbjörn Eriksson

2012-01-25 11:30

Det måste någon gång bli slut på sådandt här att politiskt tillsatta nämndemän agerar för egen sak . Det måste till hårda tag från myndigheter och allmänhet så det blir slut på det här och nämndemän som håller på ska mycket kännbara straff. Ta ifrån dom sina allmänna uppdrag för dom har visat att dom inte kan ta ansvar och följa lagar. Man ska absolut inte vara rädd att anmäla sådant här. Det är varje medborgares plikt. Sådana metoder ska straffas hårt.

68. Men hallo Maria

2012-01-25 09:27

Vet du vem som skjuter i Malmö. (inte), men du vet att en jägare har kört ihjäl vargen bara för att det fanns scooter spår. Innebär det att alla djur som dör är bilförande jägare skyldiga till.

67. 52, Djurvän

2012-01-25 09:27

"De flesta samer som äger får är jägare" Måste ha varit en utav de dummaste som någonsin sagts. Varför tror du alla säger att vargarna är påväg tillbaks till renbetesland? Området där alla samer bor heter ju naturligtvis ren eller? "Bönder, samer och jägare är de enda som förlorar på att ha varg", vad vinner du att ha varg när du sitter i din lägenhet i stor staden? Maten på ditt bord kommer väl ifrån oss bönder om jag inte minns fel?
Samma sak när en varg är i närheten utav någon större stad och till och med vistas inne i staden då ske den vargen bort direkt, men vi på landsbygden ska behöva ändra vår livsstil och få enormt liten ersättning för våra djur och bli tillsagda utav er inne i staden att vi måste fixa säkrare rovdjursskydd som kostar enormt mycket samtidigt som man vet att om ett rovdjur vill in så kommer det in.

Ingen tjänar någonting på att ha varg och kom inte å säg att man inte ska döda djur för det gör ni så jvla bra själva på minkfarmer och tänk på alla får, hundar, vilda djur som vargen bara dödar för kul skull.

66. statligt jaktkort

2012-01-25 09:26

Rovdjursföreningen får väl bidrag från staten. Antagligen från jaktkort som vi jägare betalar. Nej nu får det vara nog. Mitt förslag är att Folkaktion ny rovdjurspolitik öppnar ett konto som vi kan betala statligt jaktkort till.

65. "Djurvän", Rickard, Torbjörn, Cicki och company

2012-01-24 20:06

Klart att det är osmakligt/vidrigt att köra över vilda djur med flit, oavsett om det är varg eller annat djur samt om det sker med skoter, bil eller annat fordon.

Gällande den beslutade avlivningen av Skultuna vargarna, är det ett myndighets beslut kopplat till lokalbefolkningens lidanden och svåra situation.

Det jag inte förstår, är varför Ni använder detta jägarforum till Er debatt runt dessa och liknande frågor?

Med vänlig hälsning Peter





64. Intresse konflikt för SRF

2012-01-24 20:06

Något som SRF bör fundera på tillsammans med NSF!
Läs och begrunda! :http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=10472&avd1=0

63. Idag

2012-01-24 15:10

skickade jag en förfrågan till chefsåklagaren vid Örebro tingsrätt. Skall bli intressant att se om han svarar.

62. Tack Rob

2012-01-24 15:10

För några år sen visades det kattungar som var instängda i glasbehållare under sin uppväxt tid för att forma dem till konst, åh vad arg jag blev! Sen uppdagades det att det bara var fejk. Allt som finns på nätet är verkligen inte sant. Synd att myndigheterna spär på ryktes spridningen...det är ju inte första gången man sprider osanning.

61. Igelkottar...

2012-01-24 15:09

...är dessutom både harmlösa och försvarslösa. Men de drabbas av unga (och ibland även äldre) individer som ännu inte lärt sig empati.

Tror inte att en enda unge som fått vara med på jakt eller rört sig med djur skulle ge sig till att köra över, eller som jag känner till, sparka boll med kottarna.

60. Igelkott

2012-01-24 10:58

Enligt trovärdiga uppgifter, så roar sig en del ungdomar i Malmö med att köra på igelkottar med bilar och mopeder. Kanske skulle man utfästa en belöning för att få fast ligisterna, men kotten är väl inte lika mycket värd som ulven, men den är mycket finare.
Djurplågeri är ett otyg och skall lagföras oavsett vilket djur det är.

59. skriva av mig lite..

2012-01-24 10:49

om de är den filmade frekvensen på you tube så kollar man väldigt noga på den, så ser man att han styr åt ett håll men skidorna pekar åt ett annat ????... det är en i hop klippt och fejkad film allt för att dra i gång debatter som denna så frågan är vilken av sidorna som gjort filmen ???,,tror knappast att någon jägare skulle göra en sådan film..men sedan så ska ju inte vargen värderas högre en människan och tittar vi på älgen som i dag ligger på en hög avskjutning så har inte de med att dom är jätte många utan dom ska bort enligt skogsbolagen för dom förstör skogen ?? ... sjukt ta bort vargen de förstör för de som vill ha tamdjur på landsbygden och i skogen så de är väldigt mycket att tänka på när de gäller sånt här..

58. Äckligt....

2012-01-24 08:19

...att vissa tycker det är helt ok att köra över ett djur med skoter (om det nu är det som hänt)...men eftersom tänkbara vittnen förmodligen inte vågar anmäla tilltaget så lär det nog aldrig lösas heller. Så ni som utfört dådet kan nog sova lugnt.
Har sett en filmad sekvens när en skoterförare kör över en varg ett antal gånger. Det är skrämmande.

57. Djurvän

2012-01-24 08:18

Jag vet inte vilken kategori du tycker jag tillhör..? Du fattar inte att jag menar att det helt enkelt kan ha varit någon som olyckligtvis råkat köra på vargen men som av någon anledning inte vågat anmäla detta, tex kan onykterhet vara en orsak. För din kännedom: Snöskoter är ett motorfordon och inte ett vapen, därför får även icke jägare köra dem men man måste vara nykter.

Jag tycker nog att det är lika synd om de andra djur som blir påkörda och lämnade åt sitt öde, många bilister struntar i att anmäla viltolyckor. Har själv sett flera gånger hur bilar kört på djur utan att ens stanna och se om djuret dog eller flytta på djurkroppen från vägen. Beklagligt vilket djur det än drabbar.

56. Till sign Djurvän!

2012-01-24 08:18

Har det inte slagit dig att hela denna händelse kanske kan vara resultat av en ren olycka ! och den drabbade kanske bara la halsbandet synligt, för att visa att något har hänt!! men rädd för följderna det innebär att på något vis vara inblandad med en död Varg! det är ju som bekant ett värre brott än att sparka ihjäl någon på öppen gata ,vilket nyss har skett i Ludvika ,och då med små polis resurser! emot vad man kan skaka fram när det gäller Varg, men det verkar som att skattepengen på nåt vis har hamnat till Vargens fördel!! Märkligt! du o dina kumpaner som dömer oss Jägare med kirurgisk precision att det var vi som begått brottet på alla Vargars död i detta land !Tänk er för vad ni raljerar ut, innan bevis har lagts fram o sanningen är bevisad !

55. Dra alla över en kam, ''djurvän''

2012-01-23 17:33

Tänk om det kommer fram att det är en vegetarian som mördat en människa. Kan man då säga att alla vegetarianer är potentiella mördare? Det fungerar inte så för mig. Det kanske är så i din värld. Om du visste hur många djurägare det är som inte är jägare. Du tror att alla går omkring med vapen. Men om rovdjuren får föröka sig obegränsat, så blir det bara de med vapen som kan vistas ute i skog och mark. Men det är kanske det du vill. Svenska folket verkar bli sämre och sämre på att vistas ute i naturen.

54. Djurvän?

2012-01-23 15:26

Varför använder du inte alias vargvän? Det namnet skulle väll passa dig som handen i handsken? Varför spekulera du i om vem som ev dödat den inavlade varghanen? Du nämner jägare,samer eller fårägare! Tänk lite från djurens synvinkel! Älgar,renar,rådjur med flera kanske nu minskat sin risk att bli vargdräpta/skadade i det aktuella området! Tänk om dessa djur kunde tala! Men det är klart är man vargfanatiker så finns inte känslor för några andra djurarter?

53. 52. Djurvän

2012-01-23 14:20

Nu får du väl ändå ge dig !! Citat ifrån ditt tidigare inlägg ... De flesta samer som äger får är jägare och många fårbönder är jägare. Slutsats är att det med största sannolikhet även är en jägare i detta fall som betett sig vidrigt! Vänta bara och se! ..Hur kom du fram till att samerna är fårägare ????????? snacka om att ha dålig koll men att försöka vara Besserwisser ..Och med din då enastående slutlednings förmåga så kom du fram till att det måste vara jägare ...Bra jobbat ....Säkert så var tågföraren som körde ihjäl vargen också jägare .har du kollat det ? Med ditt snäva synsätt så är alla döda vargar ett resultat av jägare ..Innan du tar till stora ord vänligen se till att det finns en uns av trovärdighet i det du skriver

52. Belladonna!

2012-01-23 12:28

Det är precis den där typen av kommentarer som får oss andra att se ner på er. Det var samma dravel när den lilla vargtiken dödades med hjälp av skoter. Nu vet vi ju vilka det var som med största sannolikhet gjorde det....JÄGARE! Man behöver vara ganska avtrubbad för att bete sig så. Vanliga människor klarar inte av att begå en så vidrig handling eftersom empatiförmågan slår larm! Det spelar ingen roll om man är full! Man börjar inte bara hata varg, utan det finns såklart en anledning. De som har störst anledning att hata ett djur som beter sig normalt är fårägare utan rovdjurskydd, samer eller jägare, eftersom det är ni som förlorar på att vi har varg. De flesta samer som äger får är jägare och många fårbönder är jägare. Slutsats är att det med största sannolikhet även är en jägare i detta fall som betett sig vidrigt! Vänta bara och se!

51. Jan Bratt!

2012-01-23 11:07

Syftet med den utlovade belöningen är säkert att öka möjligheterna till att klara upp brottet i Idre. Dådet på Fansen har nu goda möjligheter att klaras upp och även där finns en belöningssumma med i bilden, dock inte utfäst av SRF. För några år sedan, när det hittades en gifåtel med cyanid i Dalarna, gick den lokala Naturskyddsföreningen och SRF samman och utlovade en belöning för tips som kan leda till att gärningsmän till brottet, som rubrucerades som försök till förgöring. Då fick de båda Jägarorganisationerna en direkt förfrågan om att medverka, men avböjde. Så möjligheterna att få dessa organisationer intresserade denna gång känns inte så stora, ärligt talat. För enskilda som känner sig hågade att bidra kan vända sig till föreningen Nordulv som sägs ha startat en fond för ändamålet.
Några anonyma signaturhojtare efterlyser SRFs syn på attentat mot pälsdjursindustrin som minkfarmar. Till dem kan jag bara säga, vänd er med er fråga till SRF, eller någon som företräder SRF, så kan ni säkert få svar.

50. Förslag till Djurvän

2012-01-23 11:06

Du verkar vara förtjust i stängsel.
Här kan du få ett förslag på en fråga du kan driva.
Varför inte stängsla in ett par tre nationalparker (Statens mark - Vargen statens vilt) Eftersom parkerna ligger där det inte är så tätbefolkat så är ett problem löst.
Föda till vargarna kan vi lösa på olika sätt, kanske slaktavfall eller, någon uppfödare av lämpliga bytesdjur ställer upp (du kanske).
I dessa hägn kan sedan betraktarna ha rovspaning övernattningar med vargyl och annat mysigt. Kanske även
söva en och annan individ flytta från ena sidan till den andra, så att vi inte tappar helikoptervanan.
Och om vi får lite pengar över så kan vi stängsla en korridor till Ryssland så är även inavelsproblemet löst.
Tänk så lätt allting går att lösa när man fritt kan fantisera.

49. Uffe S.

2012-01-23 10:39

Om man som org. eler förening uppbär någon form av bidrag t.ex ett regionbidrag eller ett kommunalt bidrag är det alltid så att man måste redovisa sin verksamhet. Ofta har också huvudorganisationen moraliska /etiska regler som föreningarna kan följa.
Får ni pengar från NVV får man förutsätta att ni får redovisa er verksamhet. Nu är visserligen NVV inte kända för att kolla upp saker som vi såg i fallet Hellesö med det kanske blir en skärpning.
Ni har också revisorer som kan ha synpunkter.
Att lägga pengar på denna form av angiveriverksamhet är väldigt nära gränsen. Lite smartare hade kanske varit att erbjuda 100.000 till den som hittar vargen.
Er utfästelse kan skapa händelser som kan bli svåra att överblicka.

48. Ulf Stridsberg

2012-01-23 10:38

Det finns ett par obesvarade frågor, typ 44 osv - vad säger du?

Med vänlig hälsning Peter

47. Kritik från vem, Jan Bratt?

2012-01-23 09:27

Du skriver: "Har svårt att tro att detta får passera utan kritik", och skriver mycket riktigt, att 100 000 kronor är mycket pengar för SRF.
Tror du att SRF-medlemmarna reser kritik mot belöningssumman? Är det vad du menar?

46. Vad hände med vargen?

2012-01-23 08:25

Hur stor sannolikhet finns det för att en extrem varghatare ska råka på en varg på en skoterled och lyckas ta ihjäl den OCH sedan röja vargen och lämna kvar halsbandet som bevis?

Hur stor sannolikhet är det att en onykter skoterförare råkar köra på en varg på en skoterled, tar vargen med sig för att dumpa den någon annanstans men kastar ifrån sig halsbandet någon annanstans?

Jag tror att det finns fler onyktra skoterförare än extremvarghatare (som är kapabla till att med berått mod köra ihjäl en levande varelse)...synd att detta blir ett propaganda vapen för värnarsidan!

45. NU jävlar

2012-01-23 08:25

Får det vara slut på detta jäkla dravel som gör allt för att kasta skit på jägarna. Varför lägger man inte dessa pengar på att få tag i de som skjuter i Malmö istället

44. Uffe

2012-01-23 08:24

I varje tråd du är inne kommer jag gång på gång ställa denna fråga. Hur mycket satsar ni i belöning på att ta fast minkmarodörerna? Utan ett svar på varför inte ni satsar på dessa marodörer, kanske vi får dra egna slutsatser? Upp till bevis.

43. Uffe S.

2012-01-23 08:24

Jag är medlem i JRF och skulle inte vilja att min medlemsavgift går till att sponsra angiveriverksamhet även om det gällde några som släppt ut tusentals minkar, vilket jag tycker är ett grövre brott än detta som du spekulerar i.
Bäst är att låta utredningen ha sin gång.
100.000 är mycket pengar för en sådan liten organisation som SRF
kanske det motsvarar 15 - 20 procent av medlemsavgiften.
Har svårt att tro att detta får passera utan kritik.

42. Beklämmande

2012-01-23 08:24

Satt och såg dom lokala nyheterna på Gävle Dala om en kille i rullstol som led av cancer,det finns hjälp att få men det saknades pengar.
Sedan går jag in på denna sida och ser Uffe Stridsberg och hans kompisar betalar en belöning på 100000:- för att någon ska stjalla på en eventuell vargdräpare.
Samma kväll visar Landet Runt att det kostat en miljon av vargflytten till Karlsborg, hur kan man slösa pengar på de viset ni borde skämmas!!!!!

41. Jan Bratt #22 Mats Eriksson #19

2012-01-22 20:06

SRF får allmänna pengar, från Naturvårdsverket, till att genomföra specifika projekt som man söker finansiering för och ibland får. Projekt som redovisas och hur medlen, till varje krona, används. Belöningspengar, som de nu aktuella, förutsätter jag komma från medlemsavgifter om det blir anledning att betala ut, vilket jag givetvis hoppas. Grova jaktbrott, som det nu aktuella och för all del det på sjön Fansen, som är under uppklarande, visar särskild hänsynslöshet mot vilda djur. Om Jägarnas Riksförbund och Jägareförbundet är lika angelägna som SRF att få brottet löst, kan de toppa upp belöningssumman med lika mycket. Vi får väl se hur de gör.

40. Larsson 32. Jag också..

2012-01-22 19:26

..håller med dig till 100% om detta du skriver om "nämndemannen" i Örebro. Mycket bra formulerat Larsson

39. Larsson 32.

2012-01-22 18:39

Håller fullständigt med dig, hur kan en domstol hålla sig med sådana nämndemän, rent otroligt!

38. 100000:-

2012-01-22 17:15

om nu rovdjursföreningen och dess medlemmar har pengar att avvara - varför inte ge en slant till Tinnas minnesfond. (hon blev som bekant påkörd av en bilist under ett eftersök - utan påföljd av bilisten.

37. Olagliga aktioner i djurensnamn - Sverige som Etta!!

2012-01-22 17:14

Sverige leder överlägset antalet olagliga opinionsyttringar mot minknäring och bönder. Detta stöds indirekt av (Mp), (V) genom att inte kraftfullt ta avstånd från aktionerna. Även (S) har flörtat med dessa organisationer via bl a Margareta Winberg. En bra artikel finns i ”Land Lantbruk” nr 4 20 jan. 2012 som borde finnas på bibliotek och på denna länk finns ett kort utdrag http://www.lantbruk.com/polisen-vi-vet-vilka-aktivisterna-ar/2012-01-20 samt en vidgad artikel av Olle Fjordegren http://newsmill.se/artikel/2011/11/02/djurr-ttsaktivister-ett-st-rre-terrorhot-n-islamister . Värt att ta del av dessa artiklar!! Rovdjursföreningen torde ha en gräns mot dessa aktioner som är synnerligen otydlig.

36. ...olika synsett...

2012-01-22 17:13

...på pengars värde...
När dåvarande Sveriges statsminister Olof Palme avrättades på öppen gata.
Kommer ni i håg händelse förloppet då, ingen lösesumma på en gång, i klassen av den här. å inte lika många myndighetspersoner i gång som i den som i sälen...(nästan)
Var är vi på väg???
Var ska prioriteras, vad är notan för denna varg uppe i nu, å var slutar notan...
Om inte allmänheten är med på det som sker så är det på sikt o-hållbart att leka med resurserna. Jag kan inte benämna det med lär-pengar men de som vill ha varg, betala ur egen ficka, hela kalaset för respektive art. så går skattepengarna till. Barnomsorg skola Äldreomsorg, mm Å inte till någon lekstuga som politikerna tappat greppet om för länge sedan...

35. Vargfanatiker Ulf Stridsberg

2012-01-22 17:11

Kan du ge ett svar till 33? Vi är många som undrar.

34. Helt rätt?

2012-01-22 17:11

Bör man inte ha starkare bevis innan man går ut och anklagar en grupp människor för jaktbrott?

Som Torbjörn E. själv skriver: "Kriminella ska straffas hårt."
Förtal är väl också straffbart...

33. Nå Uffe

2012-01-22 04:58

hur mycket satsar din förening på att få fast dessa minkmarodörer? Lika mycket? Eller är det skillnad, förklara då vad som är skillnaden. Vi är nog fler som gärna vill ha svar från dig.

32. Torbjörn Eriksson

2012-01-22 04:58

Nu går du för långt. Hur kan du som nämndeman(om du fortfarande är det) ta till såna uttalanden som i #24?
Du är väl inte den som bestämmer straffskalan. Det trodde jag i min enfald att Svea rikes lag bestämde. I lagen finns utförligt skrivet vilket straffvärde den ena eller andra straffbara handlingen har.
Du skall som lekman sitta med vid tingsförhandlingarna och delta i beslutet inte sätta egna regler!
Hur i helvete kan du få sitta kvar som nämndeman med dina rabiata åsikter om hur folk skall dömas, det är för mig obegripligt.
Och du, man skall inte vara rädd för att anmäla såna uttalanden som du gör till chefsrådmannen i Örebro Tingsrätt heller!

31. TE #24

2012-01-21 20:11

sådant här och det här??
VAD är det du menar och har bevis för har hänt och som måste stävjas?
Nån död varg verkar ju inte finnas i alla fall...inget bevis alls mer än ett halsband,som hävdas vara avskuret,precis som det som "hittades" under en stubben som också sades tillhöra en död varg som inte heller fanns...

30. Hur mycket skall vi satsa?

2012-01-21 20:11

Hur mycket ska vi belöna den som tipsar på gärningsmannen som bränner en minkfarm i Hosaby i Blekinge eller häller stark färg på 1500 minkar på Öland? Borde bli lite mer -eller?

29. Till 27

2012-01-21 20:11

Ska man döma på antaganden eller vetskap ?
Döm gärna när vetskap finns, men avakta för guds skull tills den har framkommit !

28. #24

2012-01-21 20:10

Ja nu ska vi bannemej ta dom Tobbe.
Du och jag kanske skulle ta på stövlarna (om du har annars har jag som du får låna) och dra till fjälls.

27. Till Claes B

2012-01-21 16:38

Den enda som har blivit lynchad, än så länge, är väl flyttvargen!

26. TE

2012-01-21 16:38

Med din skarpa ton, så tycker jag att du även får stopp på mördare, bankrånare, fortkörare, pedofiler, felparkerare mm. Hur ser din lista ut på brottsskalan? Vad är det värsta osv.?

25. Claes B

2012-01-21 16:15

Det är väl inte helt ovanligt att "belöningar" utlovas för att få nån fälld i domstol....Palmemordet är väl ett exempel där finns väl fortfarande en belöning på upp till 50 milj.

Helt riktigt vi vet inte vad som hänt vargen,det troliga är väl att den som hållit i kniven och skurit av halsbandet vet nåt den personen borde ju då höra av sig till polisen och tala om det.
Men det är klart det kanske är nån som fann ett dött djur med radiosändare och bara ville prova om kniven var vass och inte har en aning om att det var en varg och vilket rabalder det har blivit.

24. Mycket bra!!!

2012-01-21 15:36

Det måste någon gång bli slut på sådandt här och även den illegala jakten. Det måste till hårda tag från myndigheter och jägarorg så det blir slut på det här och dom kriminella som håller på ska mycket kännbara straff. Ta ifrån dom vapen och licens och körkort för dom har visat att dom inte kan ta ansvar och följa lagar. Ta även bil eller snöscooter i beslag om det används vid dessa tillfällen. Man ska absolut inte vara rädd att anmäla sådant här. Det är varje medborgares plikt. Kriminella ska straffas hårt.

23. Rättsamhället Sverie....

2012-01-21 15:35

är helt satt ur spel, ingen vet OM vargen är illegalt skjuten !!!

NVV släpper helt plötsligt på sin berömda " sekretess " för att få igång ett drev på en hel jägarkår, deras frontorg utfäster en angiveribelöning innan en polisutredning har fastställt vad som egentligen har skett !!!!

Om vargförespråkarna nu plötsligt har fått så god ekonomi att finansiera angiveri, skänk pengarna istället till polisen så det kommer till daga vad som EGENTILIGEN har hänt.

Till alla som applåderar dylika verksamhet : Är lynchningar av detta slaget förenligt med 2012 ???

Var inom övriga rättsamhället är liknande aktioner accepterade ????

Skulle ni vid minsta misstanke vilja bli utsatta för detsamma ????

Herregud, vad detta djur " tillför " den Svenska landsbygdsbefolkningen !!!!

Allt i Svenska myndigheters goda minne och med stöd av Sveriges rättsväsen !!!!

22. Uffe S.

2012-01-21 15:33

Att våra jägarorganisationer skall betala ut prispengar tror jag inte riktigt är meningen med verksamheten, både JRF och SJF får ju statliga bidrag till verksamheten även om det är jägarnas pengar från början.
Förresten Uffe! Får SRF pengar från allmänna medel och är det dessa pengar som det tas av, alltså skattepengar?

21. VARGÄLSKARE

2012-01-21 11:15

FAN VA JAG BLIR GLAD ATT DESSA STACKARS VARGAR SLIPPER HA HALSBAND
DET MÅSTE VÄL ÄNDÅ VARA DJURPLÅGERI ATT SÄTTA BAND PÅ ETT FRILEVANDE DJUR DOM BLIR SOM TAMBOSKAP DÅ

20. dumma

2012-01-21 11:09

Dumma dej som gör så mot den snälla
lilla oskyldiga gulliga vargen.

19. Oj !

2012-01-21 11:09

Konstigt att den lilla föreningen kan handskas med pengar på det viset. Är det kanske vi skattebetalare som pyntar.

18. Ont och gott.

2012-01-21 11:08

Att skjuta djur från skoter och helikopter borde leda till hårda straff,men det sägs ju att det onda brukar ha något gott med sig.I det här fallet att massor av älgar slipper att långsamt pinas ihjäl av den här vargen.

17. Inte dåligt

2012-01-21 11:08

Av en förgrening med ett par tusen medlemmar, undrar var dom får sina pengar i från. Jag skulle vilja se den idrottsförening med barnverksamhet som har råd med att lägga 100 000 på något liknande

16. Om

2012-01-21 11:07

det varit så att man medvetet kört ihjäl vargen och besvärat sig med att skära av halsbandet tror i alla fall jag att man sett till att förstöra halsbandet för gott. SRF:s spekulationer kanske slår tillbaka på dem själva. Skall bli intressant att se när beskedet kommer om vart vargen körts ihjäl, om det nu är så. Det brukar ju vara svårt att få se bevisen.

15. Och

2012-01-21 11:06

den som inte gråter bör väl sättas i arbetsläger.

14. Återigen bekräftat!

2012-01-21 11:06

Att utlysa 100TSEK i belöning för en varg påvisar det som alla redan vet - de har mer kapital än hjärna.
Vänligen observera att jag inte på något sätt försvarar sättet den avlivades på.

13. Värdefull

2012-01-21 11:05

Nu har vargälskarna fått det bekräftat
att en varg är värd mer än en mäniska.
SKRÄMMANDE!!!!!!!!!!!!!

12. Hybridjakt

2012-01-21 11:05

Rösta på de gröna nästa gång. Politikerna bryter ju alltid löftena, inget som dom lovar håller så de gröna vore ju ett toppengäng att rösta på. Det kan ju inte gå mer snett.

11. Avsmak

2012-01-21 11:04

SRF ger belöning. NVV ser om sin budget. Berörda SKALL stå med mössan i hand. Du äger inget!

10. Värdegrunder?

2012-01-21 11:04

Jag förstår inte, belöning för att sätta dit "vargmördare"? Varför ser jag aldrig dessa rubriker och belöningar för att hitta människomördare. Varför får inte samer förbehållslöst försvara sina renar från rovdjursattacker? Deras verksamhet som enligt direktiven inte ska belastas av vargintrång, varför accepterar svenska samhället denna mobbing, är det inte läge att stoppa överförmynderiet i varglänen?

9. Vilket skämt....

2012-01-21 11:03

Man kan lägga 100000kr på att få fast någon som dödat en varg, ett vilt rovdjur som bara skapar jäkelskap med vår landsbygdskultur och samernas levnadssätt. Lägg ist pengarna på svältande barn i afrika och få lite medkänsla för människor ist för djur och låt vår kultur leva vidare som den alltid gjort. Sverige växte på grund utav landsbygden och det ända som ges tillbaks är stassingar som vill värna om ett djur dom aldrig sett skymten utav, bara på förskönade bilder.

8. Ge till behövande !!

2012-01-21 11:03

Istället för att lägga pengar på en inavlad ryssvarg som råkat försvinna.
T.ex Bli värlsföräldrar för motsvarande summa,100,000:- / 100:- räcker till 1000 månaders = 83,3 års mat och utbildning till barn som verkligen behöver hjälp.
Jag tycker själv att det inte är rätt sätt att ta bort en varg på.
Men detta är följden av en rovdjurspolitik som befinner sig i fritt fall, Och man skiter fullständigt i oss ute på den svenska landsbygden som är drabbade av dessa vargar.

7. Vore det inte bättre

2012-01-21 11:02

Om Svenska Rovdjursföreningen använde sitt överskott av pengar att kompensera de som orsakats stora förluster på grund av föreningens kelgrisar.

6. Äldrevården behöver pengarna bättre......

2012-01-21 11:02

Undrar vad dom får dom pengarna från?..Kan det va våran (älskade) regering.......bedrövligt...

5. ????????-föreningen

2012-01-21 11:01

Har ni fått statsbidrag !

4. Då får väl

2012-01-21 11:01

rovdjursföreningen söka bidrag till
de 100 000 kronorna så små som dom är...

3. Lägg till 900000 så kanske det blir ett svar

2012-01-21 10:59

Om nu polisen finner något intresse i att utreda fallet, och inte förövarna lagt ut snuset på dödsplatsen, så går det nog åt mer pengar

2. Sansa eder

2012-01-21 10:58

Det var det glöttigaste (nordskånskt slangord) jag har sett på länge 100 000Kr för en varg när här finns så många.

1. Bra initiativ!

2012-01-21 10:56

Kanske jägarorganisationerna kan bidra med lika mycket var, om de är lika angelägna att få brottet uppklarat. Kan det vara möjligt?
Hur som helst, se det som en uppmaning!

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB