• Pinewood

20-29 vargar kan fällas

NotiserPublicerad: 2010-12-02 21:59

Det skandinaviska vargforskningsprojektet Skandulv bedömer att mellan 20 och 29 vargar kan skjutas under den licensjakt som planeras i vinter.
Skandulv räknar med att den avskjutningen leder till att vargstammen hamnar på cirka 200 djur i vår, före föryngringen och de nya valpkullarna.
Enligt tidningen Svensk Jakt, som tagit del av forskarnas beräkningar bör 20 vargar skjutas vid en tillväxttakt på 13 procent, och 29 vargar vid en tillväxttakt på 19 procent.
Så sent som vid en presskonferens i onsdags gjorde miljöminister Andreas Carlgren bedömningen att det blir vargjakt i vinter.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

48. 47

2010-12-10 13:11

Du vet nog antagligen inte vaför de har skrivit "för effektiv viltvård" menar de det, så är de lika korkade som "vargälskarna". Då kan de stå där med en tom skog snart, och gratulera vargarna för att de är så bra jägare. Men sanningen är ju att vargen är en ganska dålig jägare,om den inte får jaga i flock.

47. Calle 44

2010-12-10 02:00

"Man måste också kunna bedriva traditionella näringar utan risk för liv och lem", skriver du Calle och det är ingen kvalificerad gissning att "Calles risker" handlar om rovdjur.
Den landsbygdsanknutna traditionella näringen, som lantbruk utgör, är en av de mest riskfyllda och olycksdrabbade näringarna. Men rovdjuren har, vad gäller risk för liv och lem, ingen del i tillgänglig olycksstatistik för den näringen. Att dessa näringar däremot ibland åsamkas ekonomisk skada av rovdjur är däremot inget obekant, men regleras ekonomiskt av staten.
Att tamdjursnäring även har problem med kringdrällande hundar och främst jakthundar är också väl känt, fråga Lammproducenterna.
I det avseendet är jakten då givetvis ett problem för näringen.
"Att lantbruket är en viktig del av landsbygden", är närmast en självklarhet. Såväl när det gäller försörjning kretslopp och vi lägger inte ner lantbruk för att det är risk för "liv och lem", men däremot för brist på ekonomisk lönsamhet och det är en helt annan samhällsfråga som borde vara viktigare för ett landsbygdsparti än att kriga för noll-varg-vision.
Calle avslutar sitt inlägg med frågan "vem har den viktigaste rollen, vargen eller jägarna".
Vargar, som toppredatorer har en viktig roll i ekosystemet, när de får ingå i det. Jägarna är ett surrogat när vargarna inte får ingå. Det finns ett jaktlag i min hemtrakt, som i sin jaktlagsdekal har en bild på en vargflock med texten "för effektiv viltvård".
Man strävar efter att jaga med det urval som vargar gör. Jägarna i det jaktlaget har uppenbart förstått betydelsen av det naturliga urvalet vid jakt.
Om du vill Calle, kan jag mejla dej en skannad bild av nämnda dekal.

46. Uffe Stridsberg

2010-12-09 23:15

...visar med all önskad tydlighet vilken pajas han är i tråden om den tragiska olyckan med skidåkaren, ignorera honom bara!

45. Ta och kolla upp fakta Calle…..

2010-12-09 15:58

…..innan du kommer med lösa påståenden.
Som du vet är fakta dessutom en färskvara, men om du kollar med länsstyren i Stockholms län, så finns det även fårägare på ”hobbybasis” som fått bidrag till den del som gör stängslet rovdjursavvisande. Enligt de nya reglerna så är det länsstyrelserna själva som kan göra prioriteringar vilka som ska få bidrag i första hand.
Däremot är möjligheten att få betalt för hela stängsel, eller stängsel kring mark som inte är s k ”blockad”, svårare att få nu.

44. Samhällsservice räcker inte Uffe

2010-12-09 10:13

Man måste också kunna bedriva traditionella näringar utan risk för liv och lem. Den matproduktion som sker på landsbygden måste få jämbördiga villkor. Fördyringen och osäkerheten i rovdjursdistrikten gör att många slutar med verksamheten. Djurhållning som bisyssla, mycket viktig där inkomstmöjligheterna är små, berättigar inte ens till stängselbidrag mot varg.
Landsbygdspartiet har ett brett program. Rovdjursfrågan är viktig därför att den påverkar många negativt.
Även myndigheterna erkänner nu att vargen är ett skadedjur. Bland direktiven när man skulle hitta platser för vargutsättningar var att skadeverkningarna skulle begränsas. Om Naturvårdsverket trodde på sina egna lögner skulle man väl ha sagt att det var det positiva för befolkningen som skulle maximeras.
Låt mig avsluta med några ord från Miljöministern 1999.
"Lantbruket är en viktig del av landsbygden, även för 08-or. Framför allt vad gäller livsmedelsförsörjningen men även för byggande av kretsloppssamhället"
Vem har den viktigaste rollen, vargen eller jägarna?

43. Landsbygdsproblem, Ulf S

2010-12-09 08:37

Du har rätt i att nedläggningar är ett stort problem. Men för oss i rovdjurslänen är faktiskt vargens och lons härjningar ett lika stort problem. Vi behöver inte anpassa jakten längre. Det är soprent i skogarna. Inte en älg, ett rådjur eller en hare finns kvar. Bara varg, varg och åter varg...

42. 41

2010-12-08 12:57

Vad är viktigare för en jägare, djurhållare än vargfrågan. Många personer har flyttat ut till "landet" pga möjligheten att ha "DJUR" av olika slag. Naturligtvis står och faller inte landsbygden med vargfrågan men det börjar bli glest igen. För 8-10 år sedan började återtåget till landsbygden, folk med anknytning till "landet" började komma tillbaka. En del började starta upp affärer som hade legat nere i flera år. Affärer med bensinmackar, hur tror du det börjar se ut nu???? Nu 41 är det slut på det ---OCH NÅGRA HAR PLANER PÅ ATT ÅTERVÄNDA" till storstaden, en orsak är att det även börjar bli glest med jägare som handlar, tankar mm. Ska vargälskarna ta över och bla driva affärer så de boende slipper åka mil efter mil för att handla?? Att ha tamdjur är inte att tänka på, den mest envisa utav bönderna här jag bor, sålde djuren i våras. Inte -fan- ska det behöva vara så här bara för ett gäng "FJANTAR" tycker att vargar är synonymt med "alla stackars utrotninghotade djur". Fy fan jag är så j-vla less på vargar så jag kan spy. Gå med lina säger du, jag har en norrbottenspets, och "trädskällarjagar" går det med lina? Nej, det är ett hån mot både mig och spetsen att påstå man kan jaga med lina. Jag har släppt min hund två ggr denna säsong, mina två unghundar har inte jagat en gång. De kommer "ALDRIG" att bli injagade -någon gång-. 300 m från mig, är det fullt med vargspår. Kanske du nu förstår varför ett parti som LD behövs för oss här på landsbygden, som har jakt till hobby (alla kan inte supa huvudet av sig, eller dra i sig ett rör, shopping eller spela bingolotto). Och du jag har i år lagt ut cirka 20 000 på jakt,vapen, kläder mm. Men det är slut på det, jo den lokala vapenhandlaren får snart slå igen. Han är ung och står där med skulder och en allt större familj, men det här är priset man får betala för vargjävlarna. LÄNGE LEVE LD, nästa gång kommer ni in, och då jäklar.

41. Fel Hälge!

2010-12-07 22:13

Familjemedlemsskap i Rovdjursföreningen är inte gratis. Där har du helt fel. Var har du fått det ifrån?
När det gäller LD:
Ett politiskt parti som främst arbetar för landsbygdens bevarande och utveckling behövs utan tvekan. Ett parti som motverkar pågående försämring av den allmänna servicen och istället arbetar för lands- och glesbygdsbor har en samhällsservice som fungerar väl. Att allmänna kommunikationer upprätthålls och till rimliga priser. Att arbetstillfällen skapas bl.a. genom att fortsätta påbörjad utlokalisering av verk och myndigheter från storstadsregioner.
Så idén med ett "landsbygdsparti" är rätt, men då man som nu fyller "kostymen" först och främst med noll-varg-vision och ett allmänt rovdjurshat är det ett utsiktslöst projekt som spelar bort möjligheterna för landsbygdsbefolkningen att påverka sin situation.
Landsbygden står inte och faller med vargfrågan. Om man, för jakthundens säkerhet, måste hålla hunden i lina eller inte, är inte avgörande för om man kan bo på landsbygden eller inte. Det gör möjligen hobbyjakten "besvärligare", som en jägarförbundsfunktionär uttryckte det, men det är en anpassning man borde kunna ta. Det finns mycket viktigare frågor för ett "landsbygdsparti" att sätta tänderna i.

40. oyama

2010-12-06 23:06

Jag kan säga att jag instämmer helt i din beskrivning av situatinen i din hembygd.Så börjar det bli här också.Näringsställena får svårt att få det att gå runt när jägarna uteblir på hösten, Älgstammens nedgång kommer att på sikt bli så låg att jakten stängs.Antalet jägare utifrån är stort och när dom stannar hemma märks det garanterat på mataffärer Wärdshus med mera, Allt för att dessa problemdjur skall beredas plats.

39. Just det Werf!

2010-12-06 21:33

Just det, man jagade 2010, men beslutet togs och man "fick" jakten 2009.
Detsamma gäller denna vinter. Beslutet om vargjakt tas nu i december 2010, men jakten börjar 2011. Så vi menar samma sak Werf.

38. Suck, suck och suck igen

2010-12-06 15:05

10, tio, st kronhjortar visade sig i fredags för mig. Det var magiska sekunder för mig. TIO st, här i nordöstra Värmland. Idag är de nog starkt reducerade, spår efter flera vargar såg jag i dag. Vi har inga älgar kvar här nu, byn sköt två. De brukar skjuta 10-15 på 4-5 dagar, de långväga jägarna har slutat. Bensin, mat, boende stora summor som kommer handlarna tillgodo här försvinner. Varför, jo de "jävla" vargarna förstör allt. Stänger de bensinmacken har jag 4 mil för att tanka. Så nr 33 om jag får skjuta bort hela högen här av varg, då ställer jag upp, tom med nya kamou-kläder och skjutkäpp. Annars rör jag inte ett finger, länstyrelsen och politikerna får sköta det här. Hoppas det blir ett "jäkla" kaos. Man kan också fråga sig var kommer hjortarna ifrån?? Mat till vargarna, för älgen är borta. Varför stannar de kvar här???? Tack nr 37.

37. Uffe Stridsberg #35!

2010-12-06 10:31

Var jagades det varg 2009? Jag jagade varg i januari 2010. Jag har inte bestämt mig än om vargjakten 2011. Försök även du att hålla dig till fakta.

36. Uffe

2010-12-06 10:01

LD en organisation som skapades i april och redan efter 5 månader hade mer röster än 60% av era medlemmar. Där ni räknar in familjemedlemmar gratis för att få upp medlemsantalet. Där rovdjursföreningen matas med pengar från staten men resultatet uteblir. Nä analys samt empati är inte era starka sidor vad man kan se i annan tråd samt denna.

35. Kanske inte du Oyama

2010-12-05 21:20

Kanske inte du eftertraktat vargjakt Oyama. Men de organisationer som företräder jägarna har sökt vargjakt ända sen det fanns fem (5) vargar i landet. När det fanns 40-50 vargar i landet 2001, ville man (Jägareförbundet) skjuta 10. Så länge det funnits mer än fem vargar har man eftertraktat vargjakt. Nu har man fått det 2009 och kommer att få det 2010. Varför då bojkotta? Även om inte jag är anhängare av vargjakt på en sån ynkligt liten vargstam, så har vi ju dessvärre ett riksdagsbeslut.
Kom också ihåg att trots vargjakten så vill båda jägarorganisationerna att vargen ska vara "en naturlig del av den svenska faunan."

34. 33, suck.

2010-12-05 16:45

Vad blir bättre av att "KANSKE" skjuta en varg här, då har vi 7 kvar. Inte vågar jag släppa mina hundar för att en varg är borta. Vill du jaga varg,och hjälpa staten, gör då det. Jag har inte "eftertraktat" någon vargjakt som den är nu. Den dagen hela skiten ska bort då ställer jag upp till 100%. Nu är jakten förstörd för all framtid HÄR????? Och du, det sköts en varg här förra året, vad blev resultatet av det. Skit blev det.

33. Oj vad brösttoner för bojkott!

2010-12-05 11:17

Här var det många som förordar bojkott av den vargjakt jägarkåren så hett eftertraktat. För en gångs skull håller jag helt med. Lägg ner vargjakten och låt vargstammen växa till en högre nivå och skippa inplanteringar!
Det blir intressant att se hur stor uppslutning bojkotten får. Blir det lika gles uppslutning som kring Landsbygdsdemokraterna i höstas?
Mitt tips är dock att jägarna i januari ganska mangrant och med stor iver riskerar att trampa varandra på hälarna för att så fort som möjligt få skjuta varg.

32. Jaha, igen.

2010-12-05 00:44

Furuholm, länsstyrelsen värmland anser att det behövs mer utbildning, är det lika med bl.a skjutövningar? Kanske tom kamouflagekläder, skjutstöd säger han? Skjuta på stillastående vargar, (vill han inte ha bort några)? Betalar staten (vi) nya kamou-kläder? Nej, jag går nog ut på dagen på en liten fin promenad, och ser de tuffa vargjägarna frysa igen, gott åt dem. Vi har cirka 8 vargar här nu, för att löshundsjakt ska kunna bedrivas måste 8 bort. Hur stor är chansen, den är lika med NOLL. Låt Furuholm (länsstyrelsen) gå ut själv med nya kamoukläder, och skjutkäpp.
Broman, ersättning från staten är väl att lura sig sjäv. Det blir väl inte bättre av att vi får betalt, eller? Träffade på en gammal skogstjänsteman som berättade att han var på "varginfo" innan vargexplosionen kom, är inte det konstigt??????????? Hur kan man få åka på varginfo, innan det hela börjar? Gubbarna vet, tyvärr faller de bort en efter en, BOJKOTTA NU HELA SKITEN.

31. 19-26 föryngringar...

2010-12-04 19:27

+ mörkningen av varginvandringen,får rapporter om varg från många håll och visst ibland är det bara hundar men det är garanterat mer än ett par vargar per år som kommer in...

30. Isa

2010-12-04 15:28

Så det blev alltså inga föryngringar enligt din beräkningsmodell? Man beräknar att det varit mellan 19-26 föryngringar 2010 vilket innebär 80-100 nya vargar.

29. Populationsstatus

2010-12-04 14:39

Beskattning av varg gjordes på underlaget 2009/2010 innan vargjakten. Då beräknades att vargpopulationen borde vara 250 med föryngringar. Under året har det dött 72 vargar. 250 minus 72 är 178.
Om jakt tillåts med 28 vargar blir det 150 kvar.
Den egentliga beskattningen kommer på senvintern för 2011.
Det kommer att bli ett ramaskri!
Läs hela rapporten.
Regeringen är smart och låter jägarna ta hela ansvaret. Eller hur?

28. Rovdjur

2010-12-04 07:22

Söker på http://rovobs.se/valj_lan.asp och hittar helt rovdjursfria län.
Kan det vara så, eller är det "samarbetet" som berörda länsstyrelser vill ha med sina boende?
Verkar vara lite av Pravda. Negativ information skall inte ut.

27. Aldrig

2010-12-04 07:22

Gör rovdjuren något som misshagar Fredin? Det är det gulligaste djuret på jorden. Fru Fredin såg ni programmet Maneaters på Animalplanet?

26. 2D

2010-12-03 20:20

Ja håll ihop och skjut av hela skiten! Nollvision är det enda rätta! En varg är en för mycket.

25. Ja vad säger förbundsstyrelsen och kansliet?

2010-12-03 17:39

Här framförs stort stöd för Dick Bromans förslag. Kan ni rekommendera Jägarnas Riksförbunds medlemmar att göra enligt detta förslag, dvs. vägra jaga varg utan de förbehåll som Dick Broman presenterat?

24. Staten och vargjakten

2010-12-03 17:39

Hej jägare! Vill ni att staten ska få sköta vargjakten så blir det ingen jakt. Staten är väl tacksam att få behålla vargarna. Vi lär ju ha 500- 1000 eller fler i Sverige Och snabbare går det utan jakt. Jag förstår fortfarande inte hur någon kunde vara så dum, att bara komma på iden att ha varg i Sverige. Den för ju bara elände med sig. Någon skrev här i tidningenatt ett älgkadaver var till nytta för så många arter att det berikade djurlivet. Men älgen då ? Med så många vargar som staten tappar kontrollen över lär inte älgen berika naturen så värst länge till.Absolut noll varg för min del.Jag MÅSTE bara få skriva av mig

23. Nordanstig

2010-12-03 15:51

Fler vargkommuner borde följa Nordanstigs exempel och ta upp frågan om hur kommunen ska ställa sig till varg och framförallt inplantering av varg. Ni som bor i dessa kommuner borde kolla upp om er kommun har något man kallar "Medborgarförslag". Då kan du som medborgare i kommunen skriva en fråga till kommunen som diarieförs och ska behandlas av kommunen. Om Lst ska köra över folket låt det då vara extremt klart att de är en överkörning om kommunen tackat nej till varg. Det har ju egentligen ingen betydelse om kommunen har rätt att besluta i dessa frågor men det visar ju klart vad kommunen tycker i frågan. Så på era lokala politiker och det snabbt. Kanske kan någon jurist på SJR eller JRF hjälpa till med formalian om det skulle behövas.

22. Håller nog med Dick

2010-12-03 15:40

Den här licensjakten kommer bara dra ut på vårt lidande och dessutom så skapar den bara ett enormt motstånd mot jakt överhuvudtaget.
Låt stammen skena staten kommer börja få panik när jägarna inte ställer upp och landets vanliga medborgare (ickejägare) börjar påverkas. Först när opinionen vänt och folk ser vargen som ett skadedjur så kommer den kunna bli fredlös och jagas utan att det blir opinion.

21. Staten

2010-12-03 15:34

Kan bara hålla med Dick Broman om det som han skrivit, tänk om alla kan enas om det... En för alla, alla för en, då blir vi starka..
Kanonbra skrivet...

20. Låt Staten ta skiten för vargpolitiken!

2010-12-03 15:33

Jag ställer upp till 100% på detta som Dick Broman skriver. Nu är det upp till oss jägare att oxå ta ett riktigt beslut och ansvar om detta,för nu verkar det som det helt gått över styr med vargfrågan. Vi kan bara ta alla dessa vargar som de icke har koll på, ja det är nog en hel del, så nog finns det ett mörker tal så det räcker till och blir över. Nej låt staten ta reda på sina bekymmer i framtiden. Det går lätt att sitta i Sthlm och bestämma hur vi på landsbyggden skall ha det. Precis som vi skulle bestämma att de ska ha ett revir på Djurgården. Men då blev det nog ett rama skri som heter duga.

19. Antalet VARGAR ??

2010-12-03 15:33

Jag coh en kompis gjorde ett så kallat släktträd 1991 med de då påstodda 84 vargar som fanns i sverige och norge. Vi kom fram till att å 2006 skulle det finnas ca 450-500 st och då tog vi hänsyn till att endast 2 valpar överlevde och uppgifter från spårarna. Hänsyn togs även till allehanda uppgifter som kom löpande om tjuvjakt mm. Nu sitter man något förundrad och ser att det "bara" finns ca 240 st. Med tanke på alla rapporter av varg som förekommit de senaste 2 åren i bara värmland så borde detta län hysa ca 160-200 st enligt våra beräkningar och då enligt de fakta som vi har att tillgå. Tack för ordet och våga vägra jakt, PS sen tycker jag som Dick Broman.

18. upp till er

2010-12-03 15:32

jag håller med broman tillfullo!! jag lever och jagar inte i något vargrevir.... de är upp till er som jagar och lever i vargrevir... säg till hur jag ska ställa upp för er som lever med elendet så gör jag det. våga vägra varg....

17. Det bästa som skrivits.

2010-12-03 12:24

Läs vad Dick Broman skrivit nedan,det kan inte sammanfattas bättre.Det är dags att staten tar ansvar.

16. Här kan ni ta lärdom hur staten lurar jägare och landsbygdsfolk

2010-12-03 12:20

http://www.thenewamerican.com/index.php/usnews/politics/4545-court-decision-favors-wolves-endangers-elk-moose-and-humans

15. Andreas och Maria

2010-12-03 11:54

Låt Andreas Carlgren och Maria från Naturvårdsverket gå ut och skjuta de 20-tal vargarna. Ställ inte upp mer utan kör vargproblematiken i botten så får de se hur det blir!!!
I bästa fall kommer t.ex Rialavargarna ner till Solvalla där det finns gott om mat till dem!!

14. Hoppas att hela jägarkåren

2010-12-03 11:53

kan enas om att inte hjälpa Staten med vargjakt eller skydds jakt. Staten har tagit det föregivet att jägarkåren skulle sköta vargen åt dom. Tänk vilka rubriker jägar kåren vägrar jaga varg osv. Nu går vi hopp pojkar flickor och säger nej

13. BRA....

2010-12-03 11:52

Skrevet Dick Broman !!!
Jag er med......:)

12. Hur räknar man??

2010-12-03 11:52

På SJF:s sida står det följande om jakten: "Skandulv baserar sina beräkningar på att vargstammen omfattade 190 vargar före valpningen i våras. Eftersom vinterns inventering är långt ifrån fullständig räknar de med att det nu finns mellan 243 och 252 vargar i landet." Hur jag än ränar ut i från dessa siffror kommer vi ju inte ner till 210 vargar, någon som kan förklara??

11. Låt Staten ta skiten för vargpolitiken!

2010-12-03 11:01

Efter pressträffen på miljödepartementet har jag ännu en gång noterat, vilket jag också finner anmärkningsvärt, att Carlgren hela tiden upprepar att frysningen av vargstammen är TILLFÄLLIG och efter det att Nya gener tillförts med hjälp av 20 nya vargar skall vargstammen tillåtas att öka.
Inget av jägareförbunden talar om detta faktum, utan låtsas som om 210 vargar är det slutgiltiga antalet. 210 vargar måste vara bidragsanpassade åsikter, säger jag.
2012 kommer förslag ifrån en Statlig utredning om hur mycket varg vi ska ha i Sverige.
Därefter kommer också ett nytt riksdagsbeslut. Varför skall då jägarna hjälpa Staten med att tillföra nya gener och bygga upp en livskraftig vargstam?
Jag har fått påpekanden ifrån fler personer om att ett konsultarvode om 500 kr per timme är för lågt, jag har tagit åt mig av detta och ändrat artikeln nedan. Här kommer en uppdatering.
Jag anser det rätt att jägare bör ligga på samma ersättningsnivå som andra som arbetar åt Staten, med att verkställa Projekt varg. Ser ingen anledning att jägare skall ha mindre betalt än andra som arbetar åt Naturvårdsverket med att bygga upp en livskraftig vargstam i Sverige.
I den situation som råder måste alla jägare tillsammans på alla möjliga sätt hjälpas åt med att skapa en opinion för att rädda jakten.
Vi måste ta ställning, visa civilkurage och säga nej till frilevande varg i Sverige och stå upp och argumentera för detta för att vinna opinion för en ny rovdjurspolitik.
Vad varje jägare bör fråga sig då är vad ska vi göra, hur ska vi kunna vinna opinion för vår sak?
Om vi löser alla problem åt staten med problemvargar, ställer upp och jagar åt staten när det behövs för att lösa Statens problem med vargarna. Och hjälper staten med tillfällig licensjakt för att tillföra nya gener och göra den Svenska vargstammen livskraftig och värdefull.
Kan vi då vinna opinionen?
Nej! Jägare som ställer upp på detta är lurad in i stugan för att bli uppäten.
Vargen är statens vilt låt staten ta ansvaret för förvaltningen.
Låt staten registrera sina egna tjänstemän på Länsstyrelserna som vargjägare och se till att staten själv får lösa skyddsjakterna och skjuta bort problemvargarna.
Då får staten ta konsekvenserna fullt ut för att de allierat sig med miljörörelsen.
Det kommer att bli intressant när staten måste börja med att argumentera för att jaga varg.
Men det smartaste sättet att säga nej på och tala om för Staten att nu får Ni ta fulla ansvaret för rovdjurspolitiken, är att begära ersättning vid jakt på varg, anser jag.
Då arbetar jägarna åt Staten och Staten kommer då också att få ta alla de negativa konsekvenserna som en vargjakt innebär. Kravet kommer att skapa uppmärksamhet och opinion till vår fördel. Det bli också svårt att beskylla jägarkåren för vargproblemen som blir följden av eventuell utebliven jakt. För tyvärr är det nog så att det måste bli sämre innan det kan bli bättre, fler måste drabbas av vargeländet.
Låt då miljörörelsen kriga med staten under tiden.
Kräv därför avtalsenlig lön med traktamente och reseersättning och fri jaktutrustning eller det enklare alternativet, ett konsultarvode om 1.000 kr per timme, där allt ingår.
Ställ också krav på en statlig jaktledare som blir av med bössorna och som får sitta av fängelsestraffet om det begås något misstag under vargjakten.
Våga vägra varg men vägra också att jaga varg åt staten, utan ersättning! Det är mitt förslag,

10. Jösse!

2010-12-03 10:50

När det gäller den skadade älgen, så finns det inget som tyder på att den blivit skadad av rovdjur. Tvärt om tyder skadorna mer på att den kan ha fastnat i ett stängsel och försökt slita sig loss, men trafikskada kan inte heller uteslutas säger dom som kan lite mer om skador.

Om du tittar på bilden så finns inte en enda skada på djurets hals eller strupe – det är enbart skador på huvudet. Det var synd att den inte lämnades in för besiktning, för då hade man kunnat se hur frakturen på käken hade kunnat uppstå och vi hade kanske kunnat slippa ytterligare en skröna.

9. Det är dags.

2010-12-03 10:49

Det är dags för bevarandesidan att plocka fram sina jaktliga kunskaper och gå ut och ta reda på den här skiten. Det är ju ett demokatiskt fattat beslut och dom respekterar väl demokratin. Men vi har inte sett om det blir nån vargjakt än.

8. japp

2010-12-03 10:49

låt staten ta hand om skiten själva.

7. Instämmer.

2010-12-03 10:49

Att jaga varg är att oavlönat ställa upp på att vi skall ha varg i Sverige och därmed förstörd jakt!
Låt projekt varg sköta sina vargar själva och ta alla kostnader för jakten! Både de ekonomiska och mediala!

Förra vintern så sponsrade jägarna projekt varg med ca 2.500.000 sek/skjuten varg samt alla negativa skriverier och debatter i media.
Inget som hjälper oss ett dugg!
Låt vargjakten vara tills så många har drabbats av varg att vi åter får en nolltollerans av den i samhället!

Nollvisionen den enda rätta.
VVV.

6. Svävande information, från experter?

2010-12-03 10:48

210 minus beräknad föryngring minus vargar som sak sättas ut.
Hur många revirhävdande tikar har vi i Sverige? Multiplicera dem med fyra, lägg sedan till de vuxna vargarna som nämts ska "planteras" ut. Det blir en annan siffra på antalet som ska avlivas.
Hur många revir finns det? Vad finns det i dag som är säkerställt?
Politikerna lovade, politikerna fattar beslut. Det var ca 1600 som inte köpte valfläsket och det va nog bra, för det är nog skämt, och oätbart nu. Centerpolitikern som lovade 70 vargar till avlivning, skickades han på resa till värmen, utan retur biljett? Ring honom och se andra partirepresentanterna som ni röstade på. Eller, det optimala är nog med en tilldelning på EN varg, För avlivning?
För om inte Sveriges ledande forskare inte kan sin matte läxa så är det nog svårt för oss ute i landet, också.

5. För min del....

2010-12-03 08:43

Blir det ingen vargjakt nästa gång heller.
Det är ett sätt att få oss att godkänna en alldeles för stor vargstam. 0 vore ju det bästa.
Och efter den mediajakten efter dom som var med förra gången är valet ännu lättare nu att avstå och låta vargen sprida sig så fort som möjligt, så att mupparna i städerna får njuta av dom snarast.
En varg som inte dog i smällen, då var det minsann ramaskri. Om den gick något tiotal meter och ett skott till behövdes, så var all jordens bedrövelse inblandad.
Men, t.ex. älgen som hade mulen avbiten i höstas och ingen vet hur länge den hade gått på det viset, då var det minsann ingen vargivrare som skrek efter hämnd.
Vad som är rätt eller fel i att jaga varg eller inte,skall jag inte bedöma. Men jag går då inte ut och fryser och är lakej åt staten i detta vansinniga penningfördärv.

4. Så tamigtusan

2010-12-03 08:22

att jag tänker utsätta mig för ett drev av hela mediasverige när inte ens jakten gör någon som helst skillnad på vargplågan. Låt även dessa 20-29 vargar vara så sprider de sig fortare och fler får upp ögonen vad som egentligen händer med varg i närheten.
Och taket på 210 vargar är ju spräckt med råge i vilket fall som helst....
Får något revir skjutas bort helt har jag dock full förståelse för att jägare som berörs går ut och jagar, annars inte...

3. Jaga inte varg

2010-12-03 07:42

Om du deltar i vargjakten ger du bränsle på brasan åt dem som vill sätta åt jägarna. Det är en fälla. Glöm inte förra årets reaktion. Fokus kommer åter att riktas mot alla oss "tiotusentals skjutgalna skurkar". Låt inte hela jägarkåren lida för att tjugo personer skall få skjuta en varg och sedan bli hotade och hånade. Vägra gå ut på vargjakt.

2. Inställt

2010-12-03 07:42

Ingen vargjakt i år. Om inte ökningstakten är mer än så måste vi vara försiktiga och då är det lika bra att ställa in. Tyvärr inkluderar det såväl eftersök som problem grisar, björnar och vargar på grund av bristande träningstillfällen.

1. Det kostar staten

2010-12-02 23:05

1120 kronor per timme som betalning till oss alla jägare som gör jobbet om vi skall ställa upp på VARGjakt kommande tillfälle 2011. Vv lägg upp tillbörlig faktureringsadress på exempelvis www.regeringen.se så vi vet vart vi ska sända fakturan för vårt arbete. All kunskap om jakt inklusive utrustning för uppgiften ingår. Om så inte sker, sköt era VARGar själva så sköter vi våra. mvh Björn

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons