• Pinewood

200 euro för en dödad varg

NotiserPublicerad: 2012-02-20 09:35

I Armenien har det varit besvärligt väder, vargarna kommer allt närmare byar och fler angrepp sker. Nu utlyser myndigheterna en belöning till den som skjuter en varg.

Myndigheterna i Armenien har utlyst en kontant belöning till jägare som dödar varg. Beslutet kommer efter att vargattacker i byar ökar.

– På grund av kraftiga snöfall har vargar börjat att synas mer frekvent i bebodda områden och det har blivit nödvändigt att ta itu med problemet, säger Armeniens naturskyddsminister Aram Harutiunian.

200 euro per varg
Belöningen har fastställts till 200 euro för en död varg, och det är mycket pengar för invånare i den forna Sovjet-republiken.
Man beräknar att stammen består av cirka 500-700 vargar, och Aram Harutiunian menar att man behöver skjuta av cirka 200 vargar.
– Vi tror att vi kan underlätta situationen på det här sättet och att det inte hotar vargstammen, säger Aram Harutiunian.
Beslutet möter kritik hos lokala miljöorganisationer, där en del menar att skogsavverkning och illegal jakt redan har reducerat vargarnas naturliga bytesdjur och det tvingar dem att söka sig till bebyggelse.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

24. 18 djurvän

2012-02-21 21:34

Jag uttryckte mig inte klart nog tydligen! Så här kommer ett nytt försök. I Sverige och Armenien har vi ungefär lika många vargar,men här är de spridda på en betydligt större yta. Vargarna här har ställt till problem i många år medans de i Armenien har börjat först nu och politkerna där försöker göra något åt problemet,medans våra låtsas som det regnar och har gjort så sedan problemen började. Antalet/yta tror jag inte är problemet i sverige utan de såkallade vargarna här är hybrider och har därför ett annat beteende.Se bilder på skjutna vargar på youtube från nordamerika ska va samma sort men ser helt annorlunda ut. Jag är emot skottpengar pga chansskott, men tror att vi får det här med inom en snar framtid

23. Anders i Vargland

2012-02-21 21:33

Tycker du åxå att Armenien är ett bra föregångsland? 300-500 Vargar på en yta som Dalarna det tycker tydligen myndigheterna är fullt ok.
Det tycker jag är alldeles åt helsike,ta bort några nollor 30 vore väl en bra siffra enligt min mening.
Tycker man att Armenien är ett föregångsland när det gäller varg då är man ganska vargvänlig till själen,det var det jag påpekade i mitt inlägg fast på mitt sätt.

22. Att mota Olle i grind

2012-02-21 21:33

Anledningen till att gamla metoder för att avliva varg börjar poppa upp lite varstans är ju att man inte tillräckligt tidigt tar tag i en växande vargstam. Under tiden det tillsätts kommittéer och utredningar växer vargstammen kraftigt och en dag står man där, politikerna alltså med ett fånigt flin och skyller på, än det ena än det andra som här i Sverige då blir EU förstås.
Idag har inte någon den kraft som behövs för att vi inte skall hamna i situationer liknande länder vi nu kan läsa om.
När det till slut blir massavrättningar på varg har det gått alltför långt.
Det finns visserligen någon här, Djurvän kallar han sig som tror att får bara vargen vara ifred så vandrar den ut till andra trakter och så är problemet löst.
Det orkar man knappt kommentera.
Tyvärr tror jag vi måste gå igenom nästan samma elände som i länder där man nu använder både gift och skottpeng men det är förmodligen det som behövs, att vi igen får se och uppleva vad som fick våra förfäder att en gång ta bort vargen i Sverige.

21. Mister X nr 20

2012-02-21 21:32

pröva eniro.
Så ska du se att jag finns och törs stå för mina åsikter.
Men för er, vore det väl smärtsamt att det visade sig att ni finns i en lägenhet minst 3tr upp och j-v långt från landsbygden och naturen.

20. 19

2012-02-21 17:29

20 inlägg på den här tråden en har skrivit sitt namn och det är du.
Men om du heter Leif Karlsson och bor i Älvdalen har jag inte en aning om,i mina ögon kan du lika gärna heta Lisa Nilsson och bo i Flen.
Om Armenien tycker det är ok med 300-500 vargar på en yta som Dalarnas storlek är det väl upp till dom men att kalla dom för föregångsland nej tack det gör inte jag i alla fall. Det var det jag påpekade i mitt inlägg,men om du inte har nåt annat och skriva än att hacka på dom som inte skriver sitt namn så är det upp till dig, jag bryr mig inte ett dugg.

19. Djurvän, Kokillar,och allt ni kallar er

2012-02-21 16:40

Tycker det är FEGT & YNKLIGT av er att inte stå för era åsikter.
Sätt ert riktiga namn samt bostadsort under era komentarer.
Eller törs ni inte stå för er snevridna inställning till den svenska landsbygden.

18. Tänk till nu!

2012-02-21 15:34

Henrik! Det är väl klart att yta spelar in. Om vargarna är med utspridda på ett större område behöver de inte ta sig in i samhällen. Tvingas de leva på en lite yta ger de sig iväg och letar nya revir när de inte längre får plats. Det är väl ganska uppenbart! Det händer ju över hela världen när människan inkräktar på naturen. Djuren har inget annat val än att leva nära människan.
Man ser det man vill se, man hör det man vill höra. Fakta är tydligen inte relevant när man är jägare. Jägare vet bäst tydligen! Synd då att inte den stora massan håller med er!

17. Djurvän?Kokillen,skrattar bäst som skrattar sisst

2012-02-21 09:33

Ja ur min synvinkiel tycker jag också att det här är jättekul!

Allt fler länder visar med all tydlighet att dom vill bli av med vargproblemen,och någån stans måste man ju börja, och ingen dålig början är det heller! Se också förutom Armenien på Finnland som tagit bort 50% av stammen, Estlans likaså, Ryssland jobbar för fullt med att få bukt med eländet,likaså Spanien, Nordamerika,Lettland och Norge för att ta några exempel.I flera fall lockar man också med skottpengar!

Om man läser boken VARGEN ÄR VÄRST,så kanske man fattar det hela lite bättre!

16. Pyttsan

2012-02-21 09:32

En varg är en varg för mycket

15. Djurvän

2012-02-21 09:32

Det handlar inte om yta utan just det som alla vargvänner ofta framför, att vargen är ett unikt rovdjur, utrotningshotad och fridlyst, utan vargen kraschar ekosystem.
Det vi nu ser bli allt vanligare är det rakt motsatta, dvs att man med alla medel bekämpar vargen.
Om yta igen. Djurvän, det blir snart fler länder som följer efter
med skottpengar, med gift, och även här i Sverige finns gränser, då får vi se hur vi skall lösa detta.

14. Kokillen och Djurvän

2012-02-21 09:32

ni är då inte det minsta roliga ni,bara helt och hållet inriktade på att slå på vargmotståndarna och deras inlägg...patetiska är väl det ord jag egentligen letar efter.
Vad skribenterna tidigare i denna tråd menar är väl inte så svårt att förstå bara man använder minsta lilla av det vi andra har och kallar sunt förnuft,nämligen att det är kul att se att några styrande i andra länder tagit sitt förnuft till fånga och insett att en död varg är värd mer än en månadslön...och även något för de styrande här att anamma,svårare var det inte...

13. Nr 9.10

2012-02-21 09:32

Nu yrar ni igen. Yta/antal har väl inte med saken att göra. Vargarna ska skjutas för de närmar sig byarna. I Sverige befinner sig redan vargarna i byar och tätorter och ställer till ett helvete för de drabbade. På så sätt är Armeniens politiker ett föredömme, de ser problemet och försöker göra någonting åt det medans våra anställda blundar, ljuger, förnekar, svamlar och skjuter över problemet på någon annan.

12. Vargturism !?

2012-02-21 09:31

Det intressanta är väl inte hur stort Armenien är utan varför det är så fattigt. Det borde svämmas över av vargturister som vill höra vargen yla och gå spårkurser. Samt spendera massor av pengar på det lokala näringslivet. Precis som vi ska ha det här på den svenska landsbygden när vi byggt upp samma täthet som Armenien.

För det kan väl inte ( hemska tanke ) vara så att fattigdomen är ett resultat av ett mångårigt Sovjetstyre där bland annat vargjakt varit förbjudet.

Det kommer sällan upp i debatten men om man jämför vargförkomst med välstånd så händer nåt intressant. Spanien, Italien, Grekland, Rumänien, Armenien osv framställs ofta som goda exempel på länder som kan hysa stora vargstammar. Men kolla ekonomisidorna i tidningen vilka länder som förekommer som ekonomiska problemområden. Hur många här har funderat på att åka Armenien på en vargsafari ? Upp till bevis och ordna en gruppresa för SRF´s medlemmar ...

Nää .. tänkte väl det. Jag tror knappast vargen är räddningen för den svenska landsbygden. Bara ännu en börda ..

11. Varför måste man uppfinna hjulet igen och igen...

2012-02-21 09:31

Ska det va så j-vla svårt å fatta.
Varg = självpåtagna helt onödiga problem så varför ska vi ha varg?
För att alla päronnötter ska vara med och bestämma?
Är det priset vi betalar för att ha demokrati?
Att ha en massa dårar gående lös och som ska ha rätt att ifrågasätta självklarheter.
Då kan vi ju som sas tidigare lika gärna legalisera våldtäkt, det är ju ytterligare en sak som är precis lika naturlig som vargen i skogen eller hur?
Hur är det med biologikunskaperna? Nej jag börjar snart tro mer och mer på icke demokratiska processer för att få ordning på det här dårhuset, herre jäv-ar jag tror man får flytta härifrån snart, Sverige håller på att bli en soptipp för idioter!

10. Håller med!

2012-02-20 16:07

Håller med dig Kokillen, de är allt för roliga! Det är bara antalet som räknas tydligen, sedan att det handlar om mycket mindre områden är inte intressant! Hur många vargar skulle det handla om i Sveriges vargområden om man jämför i procent?

9. Ni är för roliga...

2012-02-20 13:22

Armenien föregångsland, haha
Armenien är i stort sett på pricken lika stort som Dalarna enligt artikeln finns där 500-700 vargar och dom vill skjuta ca 200 och då enligt min mattekunskap finns det 300-500 vagar kvar på en yta som Dalarna.....föregångsland?...ja jäklar ni är för roliga.
Inte ens jag skulle tolerara en sån vargtäthet.. var får ni allt ifrån?

8. Det är...

2012-02-20 12:57

...skottpengar det, ca tre månadslöner i Armenien

7. Detta skulle våra politiker kolla på oxå..

2012-02-20 12:57

Men tyvär så är dom så verkar de inte vilja lära sig utav de länder som ligger närmast oss, som ryssland har de satt skott pengar på vargen sedan i Finland så skjuter de ner över halva stammen pga problem med vargen. Se och lär av de som bor nära, inte konstigt att djuren i skogen minskar och blir mycket mindre, då man ska ha en förvaltning av stora stammar med varg de kommer att kosta ofantliga summor.

6. Konstig jämförelse

2012-02-20 12:56

Ni måste tänka på att Armenien inte är större än Skåne.

5. Svårt att jämföra

2012-02-20 12:56

1. Armenien är inte med i EU, varg är en intern angelägenhet.
2. De har gynnsam bevarande status med en icke inkavlad varstans.
3. Gissar att varg inte är klassad som utrotningshotad i Armenien

4. Trodde aldrig

2012-02-20 11:15

Man kunde aldrig tro att Armenien skulle bli ett föregångs land.

3. Här vet man vad som måste göras

2012-02-20 11:15

När vaknar våra styrande?

2. Härligt.

2012-02-20 11:15

Inför detta i sverige också.

1. Upprepning

2012-02-20 11:15

Om ett eller två år ligger vi på siffror liknande i Armenien angående
antal vargar. Vi kommer också att behöva ta bort en massa. Vem ska vi anlita för det och vad kostar kalaset.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB