• Älgskadefondsföreningen

34 227 namn mot vargjakt

NotiserPublicerad: 2011-03-01 09:12

Svenska Rovdjursföreningens namninsamling mot licensjakten på varg samlade 34 227 underskrifter. Kampanjen avslutades på måndagen och nu ska namnlistorna överlämnas till miljöminister Andreas Carlgren, skriver Rovdjursföreningen på sin hemsida.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

53. Konstig kommentar

2011-03-07 13:39

från dig K.FREDIN !!! "Av Kerstin Fredin 2011-03-01 22:30
De flesta av Sveriges befolkning har en betydligt mer nykter syn på rovdjuren och vad de förorsakar, än skribenterna i trådarna här"
Kanske du ska lära av vad du själv skriver ?? Vargpinglor/rovstängsel/fåraherdar m.m m.m, hur var det nu med att se nyktert på vad vargen gör mot tamdjursägarna ???

52. Som vanligt _ rena pajkastningen

2011-03-07 08:40

Debatten i den här tråden är precis som vanligt – rena pajkastningen. Någon konstruktiv kritik finns inte. SRF har samlat in namnunderskrifter, låt dem hållas med det. I slutändan är det ändå ingen som tar dem på allvar. Det är bara deras sätt att arbeta, att kasta så mycket skit som möjligt på jakt, jägare och viltvård. I tråden återfinns tunga namn inom SRF:s styrelse, regionsansvariga och vanliga medlemmar. SRF skulle vara mer respekterat om man fört en seriös debatt med målsättning att nå en lösning i samförstånd i rovdjursförvaltningen.

51. Sv:Vargutplanteringssektmöte

2011-03-04 23:24

Hade du reagerat på samma sätt,utifall majoriteten på mötet hade representerat bevarandesidan?
Och temat för dagen hade varit det motsatta.Tex,upplägget för en handlingsplan,som går ut på att utrota vargen i sverige.
Jag är ganska säker på att tongångarna och känslorna hade varit de samma,med vissa personer som hade utmärkt sig mer än andra.
Desutom har jag har lite svårt att förstå vad du vill framföra med ditt inlägg,förutom förakt mot människor som känner en djup hopplöshet och uppgivenhet,pga att deras livsstil har blivit kraftigt inskränkt.
Så istället för att angripa människor,som bara reagera helt naturligt,så borde du angripa roten till problemet.Dvs den rådande rovdjurspolitiken.

50. Pernilla

2011-03-04 23:23

Vi på landsbygden är väl för det som gynnar oss.Precis som dom inne i tätorterna är för det som gynnar dom.
Den enda folkomröstning som varit om rovdjuren,gällde §28 i Rättvik,Orsa,Mora och Älvdalens kommuner.70-80% var för att folk skulle ha sin urgamla rättighet/skyldighet att försvara sina tamdjur.
Att man gör sig till talesman för ex. landsortsbefolkning betyder ju inte att alla på landsbygden håller med.Socialdemokraterna säger sig representera arbetare och hantverkare.
Huvudsaken för oss på landsbygden är väl i allafall att vi inte utses som områden där det är "lämpligt" att bevara biologisk mångfald,medans andra områden kan exploatera och generera arbetstillfällen,välfärd och välstånd.

49. Pernilla Hedblom alltid i hetluften

2011-03-04 16:12

Vad har du med vargutplantering i Ockelbo att göra? Det är väl dom som bor i närheten och är berörda som skall avgöra till eller ifrån?

48. Men det är INTE skrämmande

2011-03-04 14:18

när vargkramaramatörerna är farten?
Gör sig själva till talesmän/ kvinnor? Sprider falsk/vinklad propaganda. Nog har både jag och andra fått en hel del bekräftat..
: D

47. Vargutplanteringssektmöte

2011-03-04 13:06

Det här med att landsbygdsbefolkningen är mot varg är intressant..
Var på vargutplanteringsmöte i Ockelbo, kändes som man var på ett sektmöte.
Nåväl, det fanns några som utmärkte sig hela tiden och var vid något tillfälle oförskämd, MEN, det jag vill komma till är, att jag fick mycket bekräftat, som tex landsbygdsbefolkningens syn på varg, för eller emot, hur många etc etc..allt!
Det är skrämmande att en "viss" grupp har fått kunna utgöra sig själva till talesmän för en by!

46. Ärtsoppa med Fläsk

2011-03-03 23:33

Det är en genuin svensk maträtt, som många uppskattar att bli bjudna på!Den här namninsamlingen som dom nu har kokat ihop och sedermera skall bjuda Carlgren på!kommer säkert inte bli någon bra soppa för det förstår väl dom flesta med ett uns av förstånd, att man kan ej bjuda en minister från Sverige på en ärtsoppa som bär på kryddor från så många länder som finns på namnlistan!!!!
det kommer inte att landa på tungan med någon högre njutnings status !
Nästa gång ni lagar till något, så försök att hålla er till råvarorna inom landet! o för guds skull glöm inte fläsket/ det är det som är avgörande om man ska vinna gehör för sina frågor``

45. statistik

2011-03-03 16:51

Med den går det att bevisa det mesta, tex att 38% vill ha det som det är och 24% vill ha fler alltså kan man också läsa denna som att hela 62% vill ha som nu eller fler vargar....samma siffror använder du för att bevisa att 60% vill ha det som nu eller mindre :-)

Och 210 var och är ett delmål inte vad som är bestämt att det ska vara.

44. Här kommer ett förtydligande NGJ!

2011-03-03 12:53

NGJ! Fråga 1) Tycker du att det är rätt eller fel att tillåta licensjakt på varg? Tar vi nu fram ett rikssnitt utifrån hur de olika regionerna svarat får vi följande; 61% i riket anser att det är rätt med licensjakt på varg utifrån de tre Ja-svarsalternativen. Nej till vargjakt totalt 30%.

Fråga 2: Tycker du vi borde ha fler eller ungefär lika många vargar som idag. Här finns två svarsalternativ för de som vill ha fler vargar respektive färre vargar som vi får ta hänsyn till precis som i första frågan. 38% i riket vill behålla antalet vargar som det är nu (läs 2010, dvs c:a 210 st vargar), 24% fler vargar och 22% färre vargar. Då kan man även utläsa att 60% av landets befolkning tycker vi ska färre vargar eller tycker det är bra som det är, men absolut inte fler vargar. Kombinationen av att det är bra som det är och att man vill ha fler vargar är ju varandras motsatser så hur man än vill kan man inte klumpa ihop dem.

Vad är det då jag vill få sagt NGJ? Det finns en överväldigande majoritet för att vi inte ska ha fler vargar i landet än de 210 som riksdagen beslutat om (60%-24%). En lika förkrossande majoritet (61%-30%)stöder den lagstiftade licensjakten. När SRF´s Kertsin Fredin i punkt 21 nedan skriver att "De flesta av Sveriges befolkning har en betydligt mer nykter syn på rovdjuren och vad de förorsakar" kan jag bara instämma. Med en nationell SIFO mätning i ryggen kan man enkelt konstatera att de flesta svenskarnas nyktra inställning inte tillnärmelsevis stöder något annat än att taket på vargstammen är nått, och att vargjakten har full accept för att hålla detta mål.

Svenska befolkningen vill att landets jägare skall ställa upp för dem, med syfte att BEVARA/FÖRVALTA den rovdjurstam vi har idag som utgångspunkt för att BEVARA/FÖRVALTA den artrikedom och mångfald som fortfarande råder nästan överallt i de svenska skogarna. Varje naturorganisation med lite självaktning förstår detta samspel utan att gå till full attack på de 300 000 som är utbildade i jaktens genomförande.

43. Allsmäktiga Facebook?

2011-03-02 23:09

Att tro att facebookgruppers medlemsantal återspeglar verkligheten.Är i det här fallet en tankevurpa av världsklass.
För det första är det"inne"att Krama varg i städerna.Detta leder till att trendkänsliga personer som egentligen inte bryr sej,eller inte har en egentlig åsikt i frågan,hakar på vargtåget för att passa in.Jag menar,hur kan man brinna för nåt som inte finns i ens vardag,eller som man aldrig kommer komma i kontakt med?
Och för det andra,så tror jag att stövarjägarna i Dalarna och fäbodsbrukarna i Hällsingland är i klar minoritet,gentemot Innepinnarna i storstan,när det gäller antal registrerade facebook-konton?
Näe ni,tänk om tänk rätt!

42. 34227 + js

2011-03-02 23:08

Ni som är så oförskämt kaxiga, testa att göra en grupp på facebook om tex utrota vargen och sen bara skicka ut till dina vänner, kom igen sen om nått år när du kommit över 100 namn.....

Tyckte ditt inlägg var bra (förutom att racka ner på namnlistan) Men tycker att du glömde jägarförbunden i din uppräkning på slutet. Tror det behövs att poletten ramlar ner för fler än bara bevarandesidan.

41. Nr 36

2011-03-02 19:40

Facebookgruppers trovärdigheter ger jag inte mycket för, lika lite som namnlistan som SRF nu slår på stora trumman för.
Bägge är lika betydelslösa i det stora hela.
Och jag förstår inte riktigt vad jägarfunden skulle med i min uppräkning för, de tillhör ju varken vargkramar eller nollvisionssidan ?

40. Av pierre

2011-03-02 19:39

Förstår inte riktigt vart du vill komma, 30% anser att det är fel med vargjakt, 38,5% tycker det är rätt. 4,5% tycker det ska skjutas fler, 17,5% att det ska skjutas färre. 43% Tycker att vi ska ha ungf det antal vargar vi har nu, 19,5% tycker vi ska ha fler och 19,5 tycker vi ska ha färre.
Hur menar du att dessa siffror har med de 34227 namnen mot vargjakt att göra?

39. Du, nr 16...

2011-03-02 18:26

Jag räknar mig inte till de fanatiska dårarna. Faktum är att ni (jägare?) har väldigt svårt att stå ut med att vi i Sverige får ha vilken åsikt vi vill i vilken fråga som helst! Ni kan bjäbba hur mycket ni vill, tror ni att någon ändrar åsikt pga det? "vargdebatten" är rena sandlåde-kriget.

38. #12 Kerstin Fredin

2011-03-02 18:25

Konstigt att ett namn kan registreras två gånger efter varandra, eftersom du påstår att du har skrivit bara en gång...
Konstigt att samma namn & med adress kan registrera sig 20 gånger eller 12 gånger. Man kan undra om ni känner er stolta med den FUSK-listan...

37. 0,3%

2011-03-02 18:25

I och med detta är det ju tämligen lätt att avgöra,vilka som är den "Högljudda minoriteten" som det har surrats om i vissa led.Och räknar man bort röster från folk som inte drabbas av vargens förehavanden,röster från utlandet samt dubbelröster och falska röster,så går det inte att låta bli att undra,vem som drog nitlotten,och därmed åker på att lämna över protestlistan?Pinsamheten vet inga gränser...Stackare!

36. 34227 + js

2011-03-02 16:44

Ni som är så oförskämt kaxiga, testa att göra en grupp på facebook om tex utrota vargen och sen bara skicka ut till dina vänner, kom igen sen om nått år när du kommit över 100 namn.....

Tyckte ditt inlägg var bra (förutom att racka ner på namnlistan) Men tycker att du glömde jägarförbunden i din uppräkning på slutet. Tror det behövs att poletten ramlar ner för fler än bara bevarandesidan.

35. Vargkramarna i kraftig minoritet

2011-03-02 16:44

Fantastiskt underhållande att läsa SRF´s styrelseledamot Fredins och Mattias rader. Dags att väcka dem med lite oberoende statistik. Det genomfördes en omfattande undersökning om acceptens till både varg och vargjakt i Sverige,. Den genomfördes av SIFO och presenterades för lite drygt ett år sedan. Gå in på bifogad länk. Detta är sanningen om hur Sverige och svenskarna ser på de båda frågorna. Fortsatt ifrågasättande och förvanskning av fakta är en ren idiotförklaring av en hel nation, men det tar väl SRF, SNF och kistbärare från fältbiologerna ingen hänsyn till. Deras egen enfald står över allt förnuft. Det mest respektfulla de kan göra mot en överväldigande majoritet är att släppa tangentbordet och hålla sig till att lyssna på vargyl på helgerna. Det blir bäst så för Sverige och mångfalden i våra svenska skogar. http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/01108/Bild_5_1108927w.jpg

34. Skulle jag tro? ; D

2011-03-02 16:43

Det är stor skillnad mellan att tro och att veta. Många älgar blir det?
Hur många hektar? Ligger var? Består av? Etcetera.

33. Per

2011-03-02 13:46

Ja du Per... Vi har haft vår gård i familjens ägo i snart 150 år... Jag undrar hur många älgar som betat av marken här... Ganska många skulle jag tro. Låt vara att det inte hela tiden funnits varg här men fram till (eller så gott som) 1965 i alla fall, och från kanske 1997 och framåt i lite växande takt. Så nog har jag bidragit med kött tycker jag. Dessutom stödutfodrar vi en del både till rådjur och annat.

32. trött

2011-03-02 12:23

Oj va jag är trött på dessa fanatiker av rovdjur. Ingen jag säger ingen av dessa som skrivit på listan har lagt så mycket som ett kilo kött till rovdjuren, däremot har jägarana stödutfodrat för 260 milj för att rovdjuren ska kunna äta upp älgar, rådjur, och lite hundar som efterätt. Men nu har vi bestämt att det är slut på det för att föda rovdjur är bara att skicka problemet vidare söderut och det vore tragiskt att andra skulle drabbas som Dalarna o Värmland.Nä lägg pengar o köp kött era snåla aktivister

31. Jag känner i alla fall

2011-03-02 11:23

en Larsson som inte skrivit på listan. Skulle aldrig komma på tanken!

30. 34227

2011-03-02 10:45

Har den här sidan blivit någon sorts induvidiell beundrarsida eller, jag bara undrar. Jag tycker att religösa och vargkrammare är av samma skrot och korn, MAN KAN INTE RESONERA MED DOM ÖVERHUVUDTAGET.

29. Och alla Larssons

2011-03-02 10:44

som skrev på listan bor på samma ställe? : D

28. Och nu vaknade Kerstin Fredin! ; D

2011-03-02 07:54

Fakta kvarstår. En liten, liten minoritet är emot vargjakt! Dags att lägga ner SRF? : D Förresten, nu när du ändå är i farten, hur var det nu igen med syfte? Målsättning? Kunskaper? Erfarenheter? Etcetera.

27. Stadsbo!

2011-03-02 07:54

Ej förskräkt skriver nedlåtande om stadsbor, har inte vi samma rätt som andra att vistas i naturen? Upplysningsvis kan jag berätta för dig att ett stort antal jägare också är stadsbor, men det är väl inte relevant för dig! Lyckligtvis för dom jägare som bor i städerna börjar ju nu vildsvinen ta sig in i tätbebyggda områden, så snart kan ju ni jägare ta hand om det problem ni själva skapat genom olaglig inplantering från er egen villaveranda!

26. Mattias!

2011-03-02 07:54

Om du använder dig av www.birthday.se, så hittar du även dom som inte har ett telefonabonnemang registrerat på namnet. Här kan man hitta alla, förutom barn under ca 16 år och sådana som har skyddad identitet.

25. Poletten ?

2011-03-02 07:54

Jaha, ja de siffrorna var ju inte mycket att komma med för SRF.. ;) Men... en majoritet av svenska folket är FÖR varg, och samma majoritet är FÖR vargjakt. När ska poletten ramla ner för SRF, SNF, WWF mfl, samt nollvisionärerna ??

24. Ej förskräckt, har du någonsin tänkt tanken…..

2011-03-02 07:53

…….att det finns fler här i landet än du och dina vänner, och att dom tänker annorlunda än du själv?

”Stadsbor eller utan sysselsättning” eller i övrigt ej berörda!

Jojo – det gäller att övertyga sig själv om att det måste vara något udda med dom som inte tänker som du själv gör. Vanligt sätt att resonera bland folk som inte hittar egna argument, dvs mycket avslöjande för din egen del.

23. Nederlag Dalajägare?

2011-03-02 07:53

Tycker du att över 30 000 namnunderskrifter är ett nederlag, då undrar jag hur du ser på de namnupprop jägarna har startat. Är det något som nått ens i närheten av 10 000?

22. Dalajägare

2011-03-02 07:53

Det finns många nederlag, bojkotten av vargjakten måste väl åxå förpassas dit?
För vargarna sköts ju....

21. MW!

2011-03-02 07:53

Var får du de 97 procenten ifrån?

Ha klart för dig att 0-visionärerna är i klar minoritet jämfört med bevarandesidan. De flesta av Sveriges befolkning har en betydligt mer nykter syn på rovdjuren och vad de förorsakar, än skribenterna i trådarna här.

20. Dalajägare

2011-03-02 07:52

Så hur många namnunderskrifter kan du samla från folk som är FÖR vargjakten? Det har inte slagit dig att faktiskt det svenska samhället bestämt att vi ska ha varg? Jag förstår att det känns som ett nederlag, men nu är det det som gäller förstår du. När fler än 50% inte vill ha varg så kan det bli tal om ändring. Inte förr.

19. Kerstin Fredin

2011-03-01 21:38

Men du måste väl erkänna att resultatet är ett rejält nederlag. Trots att så många av er vargvänner har samma namn. Och ni som brukar snacka om "minoriteten" jägare.

18. Jörgen Larsson

2011-03-01 21:36

Du... Har du nån gång kollat på eniro.se hur många som heter Larsson?

17. Ej förvånad...

2011-03-01 21:35

Alla hemma...?
Stadsbor eller annat utan sysselsättning och tär på SVEA RIKES SKATTEKISTA och ej berörda....troligtvis !

16. Ska 3% få förstöra livet för HELA Sverige?!?!

2011-03-01 21:34

Detta är ju HELT otroligt, Ska 3 ynka% få förstöra livet för 97% av hela Sveriges befolkning? Utrota livet på landsbygden, låta en fantastisk köttnäring bara dö ut för att mata rodjur. Listan på dessa dårars dårskap kan göra lång, min fråga är När ska Jägarna ta och gemensamt klara ut begreppen med dessa i mina ögon fanatiska dårar!?!?

15. Och Nisse F!

2011-03-01 21:33

Hur många namn fick 0-visionärerna ihop på sina listor? En tiondel som max?

En facebook grupp skröt med att de fått ihop 2000 medlemmar under närmare ett halvårs tid. För oss tog det lite lite drygt 2 månader. På bara några veckor var vi uppe i över 10 000.

Förnekandet här låter mer som "surt sa räven"

14. Jag håller med

2011-03-01 21:32

rovdjursföreningen om att slopa licensjakten men istället för skyddsjakt tycker jag det ska va allmän jakttid. Då kommer ju vargen bara finnas där den är önskvärd.

13. Tas bort!

2011-03-01 16:24

Jaha, då kommer det alltså att bli ännu mindre personer som är emot vargjakt. ; D Snacka om minoritet!

12. Jörgen Larsson!

2011-03-01 15:10

Om du menar mig, så har jag lagt in mitt namn endast en gång, MEN det finns fler som heter som jag – totalt 12 i hela landet – med däremot tror jag inte det finns någon med min postadress.

Listan kommer f ö att gås igenom och säkerställda att dubbletter (dvs där alla uppgifter är identiska, inklusive mailadressen) och ”konstiga namn” tas bort, innan den överlämnas.

Det finns t ex 579 andra vuxna personer med samma namn som du själv, 12 i Göteborg och 8 med postadress Stockholm, så att ett namn dyker upp flera gånger, betyder inte per automatik att det är en och samma person.

11. En knapp tiondel

2011-03-01 12:57

av vad Sverigedemokraterna fick i riksdagsvalet.

10. Hahahaha 0.3 % av befokningen

2011-03-01 12:57

Kommentarer överflödiga.

9. Bluff listan

2011-03-01 11:37

Har gått genom den lista & fann att det var många som skrev sitt namn flera gånger. Orkade bara gå upp till 30.049 namn.Summa av detta är: 178 personer skrev 2 gånger, 17 personer skrev 3 gånger, 7 personer skrev 4 gånger, 2 personer skrev 5 gr, 2 personer skrev 12 gr, 1 person skrev 20 gr, samt 173 komma tecken..Hur resten av listan se ut kan man ju bara tänka sig.Det finns en känd dam "som brukar vara här" har skrivit 2 gånger på listan..

8. En liten liten MINORITET! : D

2011-03-01 11:16

Det blev en droppe i havet, fis i rymden.... ett rejält nederlag.

7. Inte så många!

2011-03-01 10:28

Det innebär alltså att ca. 9,3 miljoner är för vargjakt! Tittar man dessutom igenom listorna så verkar dom bestå av stadsbor och folk från andra länder, en del har dessutom skrivit upp sig flera gånger för säkerhets skull.

6. 34227

2011-03-01 10:28

34227 st namn av 9 miljoner invånare i Sverige, det är en piss i Sahara

5. Mindre än 10 %.

2011-03-01 10:07

Om man ställer denna siffra mot de medlemssiffror LRF, SJF och JRF redovisar så når man knappast 10 %. Inte ens om man räknar bort de inom dessa tre organisationer som av olika anledningar är emot vargjakt.

4. Inte visste jag att

2011-03-01 10:00

så många heter Komma Tecken förrän
jag började bläddra i den där listan

3. hur många av dessa

2011-03-01 10:00

var,är långsiktigt engagerade i frågan..står man utanför maxi en lördagförmiddag för att ragga påskrifter så är det ett sekundverk och inget att fästa sej vid

2. hmmm

2011-03-01 09:47

Rena nederlaget för dom alltså, för med rovdjursföreningens sätt att se på detta så är alla som inte skrivit under i stället för en vargjakt, det ansåg de i alla fall när en namnlista gjordes om samtycke till jakten...

1. Trött

2011-03-01 09:47

Nu blir det ståhej i pressen vid överlämnaden och "ja vi förstår eran blabla bla" från Carlgren och kommer ha den i åtanken vid nästa jaktförsämring.
MEN när bensinskatteupproret ville överlämna 1,8 MILJONER underskrifter då var det inget större intresse, varken från pressen eller politikerna.
Säger bara tvi vale för detta fjäsk för det gröna byket.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB