• Pinewood

Älghundsbas risar bojkotten

NotiserPublicerad: 2012-02-10 09:26

Svenska Jämthundklubben har tagit beslut om att stödja eftersöksbojkott på trafikskadat vilt. Det väcker skarp kritik hos Svenska Älghundklubben.

När Svenska Jämthundklubben hade sitt årsmöte förra helgen tog de beslut om att stödja eftersöksbojkott på trafikskadat vilt.

– Vi vill på det här sättet få politikerna att ta ett rejält tag om rovdjurspolitiken, säger Peter Antonsson, ordförande i Svenska Jämthundklubben, till Svensk Jakt.
Beslutet möter kritik hos Svenska Älghundklubben, som tycker att beslutet är fel.

"Inte etiskt försvarbart"
– Att ersätta ett eventuellt djurplågeri, vargens skada bland hundar och tamdjur med mera, med att bejaka ett annat genom att bojkotta eftersök på trafikskadat vilt, är helt enkelt inte etiskt försvarbart, säger Lennart Holmsten, ordförande i Svenska Älghundklubben, till Svensk Jakt.
– Jag tror inte att det är framgångsrikt i förlängningen – det kan till och med vara skadligt – att söka sig till dem som ylar högst. Då blir man bara betraktad som företrädare för inskränkt särintresse och sökande vind för lättköpt populism. Och att stå emot sådant – det är verkligt mod, säger Lennart Holmsten till Svensk Jakt.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

28. Calle Seleborg

2012-02-13 08:59

Du kan kalla oss vad du vill,jag bryr mig inte ett dugg och inte skäms jag för att vi avlivade en älg med avslaget lårben heller.

27. Alldeles riktigt Kokillen

2012-02-11 22:18

Illojala själviska individer hittar man i alla grupperingar. Svartfötter kallades de som inte ställde upp när man kallades ut i strejk. Quislingar kallades de som inte motsatte sig överheten (den tyska ockupationsmakten) i Norge. Vi kanske ska använda begreppet kokillare på de som låter landsbygden våldtas till vargens fromma.

26. jämthundklubben

2012-02-11 12:04

svarar på ett utmärkt sätt Holmsten på hemsidan-jamthundklubben.nu.Läs själva-värt att läsa.

25. djurvän

2012-02-11 11:25

Har du någon bra hund för att ställa en skadad älg....nu pratar vi inte om att gå med lina,....då skulle du kanske vija komma över och hjälpa oss ..15000ha och 5vargar ..er uppfattning är ju att släpper jag min hund där och den blir tagen så får jag skylla mig själv och är också en djurplågare som utsätter hunden för detta .....men det kanske är så att vargen inte ger sig på en hund vid eftersöksjakt?

24. Lennart Holmsten

2012-02-11 11:25

Ska naturligvist avgå som ordf.för SÄK.
Han har på flera sätt förbrukat sitt förtroende med sina uttalanden som både lett till avstängning och starka kritiska röster från bl a våra finska vänner i öster när han sablade ned den finska domarkåren, för några år sedan.
Holmsten borde inte ta ordet etik i sin mun i sina uttalanden.
Det hedrar dig Lennart Holmsten om du självmant avgår i stället för att bli utkastad.
Sedan är det ju faktiskt så att det är fler ledamöter i SÄK som självkritiskt bör se över om det inte lämpligt att de avgår.
Som alltid åvilar det ett stort ansvar på valberedningens ledamöter att hitta lämpliga personer till olika befattningar i SÄK organisation.
– Man sitter inte i en styrelse, som ledamot arbetar man i en styrelse. Det var honnörsord som bortgångne hederskvinnan och mångårige sekr/kassören i SÄK Brita Malmberg alltid påpekade. Må hennes ord leva för evigt i våra organisationer.
Sedan får vi hoppas att alla lokalklubbar på sina årsstämmor stöder det nya regelförslaget till gemensamma Nordiska Jaktprovsregler i Sverige, Finland o Norge.
Det finns säkert en del synpunkter om ändringar hit och dit. Men låt oss pröva det här förslaget under en första beståndsperiod.
Vi måste någonstans börja och när nu de olika kommittéerna lyckats enas i ett gemensamt förslag, så finns det ingen anledning att kullakasta förslaget på en gång.
Efter att jag har läst förslaget både framlänges och baklänges flera gånger på SÄK-hemsidan, så ser jag ingen anledning att någon lokalklubb ska behöva säga nej.
Låt oss därför godkänna och anta förslaget i våra lokalkubbars årsstämmor. Som skrivet; vi måste nånstans börja om vi så småningom ska nå fram till ett bra slutresultat.

23. Den här...

2012-02-11 11:23

bojkotten är inte 100% jag hade ett eftersök i går tillsammans med en medlem i jämthundsklubben och han släppte sin hund utan att blinka.
Och jag känner till flera som inte tänker bojkotta.

22. SÄK:s årsstämma

2012-02-11 08:38

Lennart Holmsten visste innan detta klumpiga uttalande, att han inte hade medlemmarnas förtroende på kommande stämma. Därför är det ett sätt för Lennart att hitta kryphål för att tvingas avgå. Svenska Jämthundklubben bojkott är ett steg i rätt riktning, men naturligtvis bör övriga ras- och lokalklubbar haka på. För vi i klubbarna håller ju på med hundar, och det vill vi fortsätta med. Gråhundklubben har möte idag, ta tag idetta på mötet.
Tänk bara på vad era medlemmar vill.

21. Holmsten

2012-02-11 08:32

AVGÅ OMEDELBART...

20. förslag

2012-02-11 08:32

Vill föreslå att red skickar kopia av allt som skrivits om vad vi tycker om Holmstens agerande till SÄK.s kansli för kännedom.

19. SÄK`s ordförande!

2012-02-10 23:47

Måtte han som ordförande för Svenska älghundklubben nu äntligen ta sitt ansvar och avgå efter detta ställningstagande och uttalande. Har länge väntat på ett och att han tagit just detta är inte förvånande. Även våra älghundsraser, det viktigaste av allt, skulle främjas om denne man avgick omedelbart!

18. Erkänner att jag...

2012-02-10 21:11

saknar mod, modet att släppa min älskade vän och inte veta om jag ser henne någon mer gång.Att göra ett eftersök på ett av statens vilt och veta att vi kanske aldrig mer ses, ja då sviker mig modet och jag känner att jag prioriterar vad som betyder mest för mig, feg och populistisk som jag är. Jag har tillhört Älghundsklubben i många år nu och länge varit förvånad över den tysthet som rått beträffande rovdjursproblematiken, men med en sådan ordförande förstår jag nu varför. Du måste ha haft en väldigt dålig dag Lennart, om inte, så tycker jag att du skall avgå omedelbart. Uttalandet du gjorde på eget bevåg och ej vare sig med styrelsen eller medlemmarna bakom dig tyder på att du besitter väldigt dåligt omdöme. Heder åt Jämthundsklubben som tagit klar ställning väl införstådda med den problematik som råder.

17. Otroligt...

2012-02-10 21:10

..utalande i tider där små högljudda urbaniserade naturflummargrupper vill förbjuda jakt med löshund.
Dags att gå ur Älghundsklubben,och inte betala in nåt mer till dom??

16. 0 FRILEVANDE VARGAR I SVERIGE

2012-02-10 21:09

Vad säger laikaklubben, björnhundklubben och gråhundsklubben? Har ni modet och förståndet att följa Jämthundsklubben? Älghundsklubben och dess ordförande borde verkligen stödja sina betalande medlemmar i vargbältet!!!Allt annat är ren skandal! Med varg behövs ingen älghundsklubb.

15. Tummen upp!

2012-02-10 21:09

Ni har mitt fulla stöd. Äntligen några vettiga jägare med etiken i behåll. Självklart är det inte försvarsbart att offra viltet för att få sin egen vilja igenom. Och det är alldeles riktigt att jägarna sänker sig själva när de ena minuten säger att de värnar för djuren i skogen och andra minuten vägrar göra ett jobb de fått för att förkorta skadade djurs lidande....och samtidigt gnälla över att de får mindre pengar av regeringen. Så får man inga sympatier!

14. Lennart Holmsten, kontakta Bengt Bixo!

2012-02-10 21:09

Vänd dig i förtroende till Bengt Bixo. Ni bor ju i samma by. Det är få personer i Sverige som kan mäta sig kunskapsmässigt med Bengt Bixo i rovdjursfrågor och då i synnerhet medförda problem av den illegalt återinförda vargen i Sverige. Själv är jag lyckligt lottad och kan jaga än så länge utan att behöva oroas för varg. Jag jagar söder om älven vid Mörsil. Kanske vi rent av är rågrannar? Skäms, Lennart Holmsten, för ditt uttalande! Du saknar empati för dina klubbmedlemmar!

13. LENNART HOLMSTEN !

2012-02-10 16:55

Avgå, detta är dina egna tankar!
Håller med # 11

12. Vilket uttalande!

2012-02-10 14:45

Skamligt att en ordf för en jakthundsklubb uttalar sig i sådana ordalag. I synnerhet om han inte har mandat från styrelse/medlemmar. Håller med CB, varför hörs inte mer från (jakt-)hundsklubbarna.Rovdjuren är förödande för avelsarbetet på jakthundarna. Förstår verkligen "bojkottarna"-stå på er!!

11. AVGÅ

2012-02-10 13:34

Avgå, Lennart Holmsten.

10. Lennart Holmsten!

2012-02-10 13:09

"Att söka sig till dem som ylar högst. Då blir man bara betraktad som företrädare för inskränkt särintresse och lättköpt populism"
Har Du uttryckt dig på detta sätt och är rätt citerad Lennart Holmsten då är Du "rökt" som Ordf. i Svenska Älghundsklubben.
Du kommer inte att få stå oemotsagd, det tänker jag bli man för.
Skriver en Jämthundsägare som varit medlem i Svenska Älghundsklubben i 40 år.

9. Ta hand om eftersöken

2012-02-10 12:13

Du Lennart om du nu har någonting att släppa. Vi som är rädda om våra hundar tänker ett steg längre.
Förklara för oss bojkottare hur ett eftersök ska gå till om man inte släpper sina hundar. Du borde nog se över din Position som ordförande och tänka över vad det är du säger.
Horribelt är väl ett snällt uttryck

8. Lennart

2012-02-10 12:01

Då kanske du är villig till att komma ner och släppa din / dina hundar på ett eftersök av älg alt vildsvin i vårt varg revir .. 15000ha och 5 vargar ..var är oddset på detta tror du ...fortfarande intresserad av att ställa upp...i så fall ringer jag dig

7. SÄKs kansli

2012-02-10 12:01

förnekar bestämt att det finns styrelsebeslut bakom Holmgrens ord.Det är således inte som ordförande för SÄK som Holmgren kom ut med detta svammel-det gjorde han som privat person.Det är definitivt inte första gången han trampar i klaveret men förhoppningsvis sista...

6. Men hur tänker Lennart nu?

2012-02-10 10:28

Förstår han inte att ”the bottom is nådd” och att vi jägare inte längre kan ställa upp och riskera våra hundars liv på något som är skapat av politiker som lever långt ifrån verkligheten.
Hur skall ett eftersök på älg och vildsvin kunna genomföras om man inte släpper hunden?
Självklart så är bojkotten en demonstration mot det övergrepp som har skett i vargbältet men har du Lennart ett bättre förslag mot den ”biologiska enfalden” så varsågod och kom med förslag. Det har varit väldigt tyst ifrån hundorganisationerna tycker jag.

5. Svar önskas Lennart

2012-02-10 10:19

Sådant Ställningstagande och mod kan man ha när man bor i Mörsil som du gör Lennart och inte har några vargar där man bor.
Undrar om det är din egna åsikt eller om det är hela Svenska älghundsklubbens styrelsen och era medlemars.

4. Modig?

2012-02-10 10:18

Genom att inte agera fördröjer han processen och skapar onödigt lidande.
En eftersöksbojkott innebär inte att eftersök inte skall utföras, endast att de som är med i bojkotten vägrar ställa upp på det de i stort sett gjort frivilligt och gratis förut. Det innebär att staten får ta sitt ansvar för förd politik.
Bojkotten skall inte drabba djuren, utan staten som är ansvarig. Om alla jägare lägger ned sina vapen (vilket en del extremister verkar gilla), så måste staten träda in och bekosta eftersöken. Eller skall man lägga det ansvaret på bilisten?
Jag förstår de som fortfarande gör eftersök att de inte vill se djuret lida, och därför faller föga. Men tänk på att det finns ingen som hindrar staten att utföra vad den är skyldig att göra. Eran snällhet och omtanke utnyttjas.

3. Byt ordförende.

2012-02-10 10:18

En ordförande som är så dåligt insatt i "Vargproblemet" är skrämmande. Heder åt Jämthundsklubben. Staten skall naturligtvis sköta eftersöket. Statens vilt. När våra nordiska jakthundsraser "utrotas" vem skall då sköta eftersöken. Vi måste sätta ner klacken. Våra politiker måste vakna.

2. Bojkott hotar all löshundsjakt

2012-02-10 10:18

Lennart Holmsten på Älghundsklubben har helt rätt. Att börja bojkotta eftersök är helt fel väg att gå. Det finns ett ännu värre tankefel med bojkott. Allt fler ifråsätter nu löshundjakt - och med bojkott kan allmänheten få för sig att hundarna inte behövs. Fakta är att båda (!) jägarorgansiationerna har årsmötesbeslut på att man ska verka för frilevande varg i Sverige. Samtliga riksdagspartier vill ha frilevande varg i vårt land.
Att utrota vargen i Sverige kommer sålunda aldrig att bli verklighetet, utan vi jägare måste på alla sätt få stopp på den illegala jakten och anpassa vår hobby efter verkligheten.

1. Jahapp

2012-02-10 09:51

Den mannen bor inte i närheten av nåt vargrevir iaf ,det kan man då räkna ut efter det ställningstagandet, hoppas inte han börjar gnälla sen när han själv tvingats sluta med all löshundsjakt för egen del bara.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsTrapperprodukter