• Pinewood

Anmälningskampanj mot verket

NotiserPublicerad: 2014-02-22 08:30

Föreningen Wolf Association Sweden, WAS, uppmanar människor att polisanmäla en handläggare på Naturvårdsverket. Man driver kampanj för att handläggaren ska anmälas för ”anstiftan till hets mot en varg och driva henne i hennes naturliga habitat.”
Naturvårdsverket gav tillstånd att lokalisera vargarna i Junsele från skoter helgen innan skyddsjakten skulle ha startat. Det har WAS tolkat som att vargarna hetsas. Därför har WAS låtit trycka upp ett färdigt brev som lagts ut på Internet och som man uppmanar människor att underteckna och skicka till polisen.
”Anmälaren uppger att enligt jaktlagen § 5 får man inte förfölja vilt annat än vid jakt”, skriver WAS sitt kampanjbrev som syftar till att en namngiven handläggare polisanmäls.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

23. Torbjörn Eriksson

2014-02-24 16:32

borde mailbomba länder där man lagligt åker skoter och fyrhjuling med laddade vapen, och dessutom fångar både Lo och Varg med sax.
Han har troligen inte sett programmen från Alaska på Discovery?

22. Jaha

2014-02-24 07:53

Då kom MP in och påstod att det var vapen med oxå. Har aldrig hört en politiker som svamlar så på målet.

21. Om

2014-02-24 07:53

Om inte vapen ska få föras med på skoter och fyrhjulingar så kommer ju inte de som är handikappade ut på jakt. Tänk efter lite före ni skriver.

20. Till Joakim.

2014-02-23 17:47

Anmäl skoteråkarna. Det gäller många lagar när man kör snöskoter. Det gäller och dom fyrhjuliga motorcyklarna. Det är hårda lagar som gäller dessa bägge fordon. Vapen ska inte få vara med nr man kör dessa fordon.

19. Djurvän

2014-02-23 14:52

Men det har väl inget med detta att göra eller har jag missat något??

18. Varg kontra Räv

2014-02-23 11:39

Ska inte djurrättsaktivisterna bilda en Fox association Sweden också,för att värna om de stackars rävarna som finns i Sveriges fauna, och inte bara vargar som bitit sig fast i deras hjärnor?

17. Men...

2014-02-23 11:38

att ringa en varg kan väl inte anses som att man hetsar djuret?? Alltså denna organisation och vad dom står för är ju en gåta. För dom har ju inte den blekaste aning om hur saker och ting fungerar men ändå ska dom lägga sig i och ha åsikter fast dom i själva verket inte vet hur saker och ting fungerar.

16. @Djurvän

2014-02-23 11:38

Så bra att du får känna på hur det är att få sin fritid förstörd. Vargarna förstör min!

15. Jan

2014-02-23 11:38

Ja, mitt i natten. VIssa tycker nämligen att det är en väldigt bra ide att dra till nästa samhälle och festa och sedan köra hem både glad och berusat mitt i natten. Du har större chans att få se en kamel vid vägkanten än en polisbil vid den tiden på natten i vårt lilla samhälle. Och Jaaa det händer här på landet när närmaste polis befinner sig 3 mil bort. Jag tror säkert du förstår att när katten är borta dansar mössen på bordet, precis som mycket annat man gör på landet när polis och lag inte finns till hands! Vem ska upptäcka en full karl mitt inne i skogen på skoterleden. Jag har då ingen lust att kasta mig ut mitt i natten och stoppa dessa människor, speciellt när det tar 30 min för polisen att infinna sig.

14. Skotern

2014-02-23 11:38

Användes väl att ringa in vargarna inte till att förfölja dem med. Men å andra sidan håller jag med was om vargarna blir hetsade av motorljud bör vi inte odla varg nånstans där det förekommer motorljud vilket vore djurplågeri. Så bort med flyg ,bilar,tåg,jord och skogsbruk. Något för Romson att satsa på innför valet.

13. Hej Joakim

2014-02-23 11:37

Du förespråkar alltså att den som för mest väsen bestämmer,har du ingen tanke på hänsyn om andra människor eller djur
Tycker du tex att det är rimligt att motorcyklar,bilar,snöskotrar,vattenskotrar osv skall få lägga ljudmattor på 100ha eller mer ibland bara för att någon tycker det är kul att dra på ?

12. Hoppas

2014-02-23 11:37

Verkligen att dom får igenom denna anmälan för då är det slut med all märkning av rovdjur. De här grupperna tillhör ju inte intelligensreserven i Sverige,det står helt klart. och du Djurvän med flera. När vargar ska märkas kan det ha skett 1 veckas lokalisering och förföljning med skoter i vargspårets riktning. Och hur många gg tror du det misslyckas att märka tex vargarna. Kan vara många misslyckade försök och kanske både 1 mil och mer kan vargarna drivas med helikopter för att till slut helt tröttkörda få en pil i låret. varför säger ni ingenting om det?

11. #4 Djurvän

2014-02-22 14:49

jag tror du har missuppfattat varför man inte får jaga från motorfordon utan att ha särskilt tillstånd. Det beror på att motorfordonet INTE stressar viltet. Människor, däremot, blir stressade av en annan anledning, ett störningsmoment, som inte uppfattas så av det vilda. Hur skulle man annars kunna söva, tvätta, väga, ta bort tandsten, m.m. dina älskade vargar gång på gång?

10. Jaha vad vill dom uppnå?

2014-02-22 14:49

Vad vill dom uppnå med detta? Dom börjar ju bara bli löjligare o löjligre dessa personer inom WAS. Hets mot Varg?
Jag skulle kunna första om det varit hets mot folkgrupp men mot Varg.
Visst är det att slösa bort resurser för Polisen som skulle kunna användas till riktiga brott istället.

9. djurvän

2014-02-22 14:49

då får du väl göra som värnarna vill, och flytta till staden då slipper du bli störd av skotrar som far förbi i tid och otid.

8. SKOTERTERRORISM !!!

2014-02-22 14:49

Norge har en lag som starkt begränsar skoteråkandet.Om du tex har en "Hytte" på fjället får du åka från bilväg till "Hytten",ska du sen ut på en sjö för fiske eller bara ut "på tur" i området får du inte använda skotern. Skidor eller fotgå för hand gäller. Bla där är Norge är ett föredöme, vidare har dom inte gått med i EU och dom jagar även rovdjur
Grattis Norge till triumfen i dagens tremilslopp förresten

7. Till WAS

2014-02-22 14:48

Det är i min värld en väldig skillnad att lokalisera och förfölja, så ni WAS, lägg ner.

6. Was

2014-02-22 14:48

Ni borde också anmälas ni är ute o spåra varg i örebrotrakten vad är skillnaden?
”Anmälaren uppger att enligt jaktlagen § 5 får man inte förfölja vilt annat än vid jakt”, skriver WAS sitt kampanjbrev som syftar till att en namngiven handläggare polisanmäls. Ni är ute på djupt vatten

5. Djurvän

2014-02-22 14:47

Håll dig till fakta och börja inte sväma ut.....skoter mitt i natten och tid och otid

4. Hm

2014-02-22 11:57

Ja, att skoter kan hetsa djurlivet är väl inget nytt. Kan ju vara därför man inte får jaga med skoter? Människor blir också stressade och störda av skoterförare, vilket jag kan intyga varje vinter. Inget konstigt alls! Det förstör definitivt min lediga tid, då de gasar förbi mitt hus hela vintrarna i tid och otid, vilken tid på dygnet som helst!

3. hmmm

2014-02-22 11:56

frågan är ju varför de inte anmäler samma hets när vargarna skall drivas undan från renhjordarna utan att skjutas eller när de skall märkas....eller flyttarna av samma varg....all spårning som sker borde väl också anmälas med samma motivering om man skall vara petnoga,vilket man tydligen skall...i alla fall i vissa lägen...
Helt klart står det i alla fall för envar att organisationen bara bryr sig om vargen när det passar medlemmarnas egna syften...

2. Hetsar?

2014-02-22 11:56

Vem hetsar värst i vargfrågan? Intressant. Goda kandidater är väl WAS, Nordulv, SRF och Naturskyddsföreningen. Vilka är det som e-bombar osv.
Glöm inte bort att nämnda Junseletik hetsar renarna. Vem ska döma vilken typ av hets som anses helt ok? Inte lätt att vara domare. Alla tycker väl olika, beroende på intresse och kunskaper.

1. Det här är bra

2014-02-22 11:56

Nu visar WAS verkligen vad det är för slags medlemmar denna lilla löjliga förening består av.
Att dom själva anstiftar till hets mot en statlig tjänsteman som bara gör sitt jobb har dom tydligen inte haft förmåga att förstå.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsZaim
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB