• Pinewood

Björn grävde upp kista och åt upp liket

NotiserPublicerad: 2010-10-27 15:03

I Vezhnya Tchova i norra Ryssland fick två kvinnor nyligen en bisarr uppevelse. De skulle besöka kyrkogården och fick se något som de först trodde var en storvuxen man i pälsrock som stod lutad över graven.

När kvinnorna kom närmare visade det sig vara en björn som skrämdes iväg av kvinnornas chockade skrik, skriver Aftonbladet och Guardian.
Kvar på marken blev resterna av kläderna som den begravde mannen haft på sig i den uppbrutna kistan.
– En björn i Karelen lärde sig öppna kistor. Sen lärde han andra. De lär sig ganska snabbt, säger Masha Vorontsova, WWF i Ryssland.
Björnarna svälter eftersom svamp och bär tagit slut. De blir allt mer desperata för att få tag på mat och ger sig in i trädgårdar, äter ur soptunnor och attackerar människor.
– Kyrkogårdarna erbjuder enkel tillgång till mat, som ett stort kylskåp, säger Masha Vorontsova.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

40. Hmmm

2010-11-03 22:12

undra vad roslagmormor hade sagt om kyrkvaktmästaren hade ringt henne och sagt att en björn grävt upp hennes familjegrav och låg och åt på hennes släktingar? hade björnen däremot hunnit iväg utan att bli sedd är då jag iaf övertygad om att hon genast konstaterat att en lösspringande hund varit skyldig

39. kerstin fredin

2010-11-03 22:12

hahahaha finns du på riktigt eller är du bara ett datavirus för om du finns på riktigt så får jag gratulera för nu har du visat ditt rätta jag och slagit alla tänkbara rekord i dumhet och bortförklaringar iaf hahahahaha

38. jag kan inte tro att

2010-11-03 19:45

det är sant.
Kerstin F.skriver "vill vi att våra döda skall få vila i fred får vi gräva djupare gravar så att man tar hänsyn till djuren som kan tänkas att gräva..."
Det är så äckligt att man tror inte det är sant men det är väl allt vad har med hennes förening att göra.
M a o när vi begraver våra nära och kära skall vi tänka på att det kan komma rovdjur och gräva upp de.
Finns det inga gränser för anständighet även bland medlemmar i Rovdjurföreningen?
Tydligen inte....

37. Men HALLÅ!

2010-11-03 18:14

Artikeln handlar om en björn som grävt upp en grav i Ryssland! Vad säger det om björnstammen, tillgång på mat för dom och hur vi gräver gravar i Sverige? Tidigare var det f ö vildsvin som grävde upp gravar i Tyskland. Ingen verkar reagera på det i trådarna här.

Om du kan förklara var i mitt feltänk består Kenneth, då kan jag be om ursäkt. Men jag hoppas då att du kommer ihåg det feltänk du själv gjorde för något år sedan, och som det behövdes många inlägg att få dig att förstå. Risken för dig är att det blir något liknande denna gång, dvs att det är du som får be mig om ursäkt, istället för tvärt om.

36. Nej!

2010-11-03 15:38

Kärnfrågan är om vi ska ha så stor björnstam att de måste in på våra kyrkogårdar och äta på våra förfäder för att överleva. Försök inte Kerstin! Jag är övertygad om att svenska folket inte tycker det.
Du hade chansen att i din andra kommentar inse ditt feltänk och be om ursäkt. Det är inte försent än!

35. Calle!

2010-11-03 14:48

Kärnfrågan i just det här fallet är väl hur djupt man ska lägga kropparna av döda för att slippa få påhälsning av rovdjur (eller vildsvin för den delen).

Du menar kanske att alla större rovdjur som kan tänkas påtvinga oss människor en anpassning, ska utrotas – inte bara här, utan i resten av världen också?

34. I vanlig ordning undviker Kerstin kärnfrågan

2010-11-02 20:57

Anser du verkligen Kerstin att de5stora ger en objektiv och uttömmande bild av människan och vargen? Både plus och minus sett ur vår horisont.
Du fortsätter också med det vedertagna hos dina sympatifränder. När något otrevligt händer där rovdjur är inblandade är det alltid människan fel. Det påminner om att ditt kön aldrig kan våldtas eftersom mannen har reagerat på utmanande klädsel eller offret varit omtöcknad av t.ex. alkohol och inte kunnat protestera kraftigt nog. Varför hade vi inga problem 1980? Inga konflikter mellan stad och land. Inga mordhot och andra trakasserier. Kan det möjligtvis ha att göra med att det inte fanns några rovdjur?

33. Något negativt med rovdjur?

2010-11-02 15:06

Nää, det finns inte i Kerstin Fredins sinnesvärld. Smaklöst skriver hon, ja det är hennes argument och synsätt. 2000 år av vår religion har gått henne förbi. Men så är hon också verksam i statens tjänst att förtala jägarkåren och sjunga skadedjurens väl. Ett fenomen kan man faktiskt säga, fullständigt utan empati. Undrar om hon någonsin funderat över andras åsikt om henne? Tragiskt, är ordet sa bull. Tänk på att det är Svesnka Rovdjursföreningen hon företräder.

32. Varg??

2010-11-02 08:56

Hundägare! Jag har inte ens nämnt det ordet i det jag skrivit här. Däremot försöker andra blanda ihop korten.

31. Jaha Calle!

2010-11-02 08:34

Vad är det egentligen som är smaklöst? Att människorna inte lagt kroppen tillräckligt djupt, eller att björnen i detta fall grävt upp liket?

Bägge tillhör vad man kallar fakta, hur smaklösa dessa än är.

Vad jag annars ser som verkligt smaklöst är att vinkla det hela som något negativt mot rovdjur när det – som vanligt – är människan som givit förutsättningarna för det som hänt!

30. Kerstin bryr sig inte

2010-11-02 08:34

Nu är det mest bara hon som skriver positivt om vargen här, men det är väl en genomgående egenskap hos vargförespråkarna. De bryr sig inte, inte det minsta om oss som lever i vargrevir. Avsaknad av empati vill jag kalla det.

29. De5stora ger en vrångbild av människan

2010-11-01 22:37

Du protesterar när vi säger att vargen är skogens största dräpare. Varför? Naturligtvis finns det intressanta saker och vargen har sin plats i vildmarkens eko-system.
Om du på allvar anser att de5storas beskrivning av människan är allmängiltig då tycker jag att du ska ta konsekvens av detta och dra dig undan från gemenskapen. För om du trivs med dessa mordiska, grymma kreatur då är du likadan själv.
De5stora ger en lika korrekt och uttömmande bild av människan som de ger av vargen. Dvs båda är starkt och ohederligt vinklade.
Jag vill inte påstå att allt du skriver om rovdjur som gräver upp lik är fel. Men det är förbannat smaklöst.
Och De5stora är en av staten bekostad propagandaapparat jämförbar med Stalins eller Hitlers propagandaministerier.

28. Sorry Kerstin.

2010-11-01 14:49

Du visar upprepat att du inte förstår. de5stora hade inte existerat om det inte funnits en anledning. Denna anledning finns dessutom redovisad av myndigheten själv, Naturvårdsverket! Hur blind kan människan bli! Mänskliga felsteg, misstag, eller vad du än vill kalla det har ingenting i en debatt om rovdjur att göra alls. Kom ihåg den meningen!

27. En sak bör du ha klart för dig Kenneth Erikson!

2010-11-01 11:40

Jag sitter med som styrelsemedlem ja, men det är helt ideellt och jag får inte – och vill heller inte ha – ett öre i ersättning för mitt arbete där.

Du påstår att De5Stora sprider falsk information. Då tycker jag åtminstone att du ska kunna peka på några bitar som är falska, och det tycks du inte kunna göra.

Jag har själv sett och upplevt en ganska stor del av världen, och av de grymheter människor kan ta sig för, är det som omnämns i De5Stora bara en liten, liten del. Samtidigt består den största delen av mänskligheten säkerligen av ”goda” människor men de måste hela tiden försöka bekämpa de grupper som plågar och torterar andra, både vuxna och barn.

Om du väljer att minimera detta till ”felsteg”, så har du uppenbarligen valt att blunda för verkligheten, för bevisen finns mitt framför ögonen på oss alla.

26. Naturvårdsverkets betalde kugge i propagandan, Kerstin Fredin.

2010-11-01 00:50

I denna tråd har du skrivit oförlåtligt dumt. Du bevisar också att du inte kan läsa ord och förstå. Men jag förstår dig, hur ska du kunna acceptera att de5stora sprider falsk information, du lever ju och lägger massvis av tid på samma sak, du själv är en kugge i propagandan. Hur många gånger har du inte, liksom andra rovdjursfanatiker, beskrivit mänskliga felsteg i en debatt om rovdjur? Det gör ni för att det finns beskrivet påde5stora, precis som skaparen av denna sida räknat med. På det viset görs skadedjur viktigare än våra medmänniskor, idiotiskt! Du är styrelsemedlem i en förening som får våra skattepengar för att sprida en positiv bild av rovdjuren, du är medskyldig till lögnen. Du är antagligen så aningslös så du inte förstår detta heller. Det är därför jag tycker synd om dig!

25. Det är sjukt...

2010-10-31 19:11

Ja, det är rent för jäkligt att det finns så fruktansvärt mycket rovdjur att rovdjuren måste ge sig in på kyrkogårdar och äta lik för att klara livhanken. Att de kom åt liken så lätt beror väl på att det är ett katolskt land, kistorna ligger väl ovan mark? Så gräva djupare, ja, gräver man inte ens så är väl den möjligheten utesluten?! Eller?! Det spelar hur som helst ingen roll. Rovdjur ska absolut inte äta människolik! Det står inte heller på innan levande människor, barn och vuxna får sätta livet till dessa rovdjur. Nej, skjut de jäklarna! Rovdjur ska vara rädd för mänskligheten och inte vara inne i samhällena! Sunt förnuft ska råda!

24. Ja, något svar av dig Kenneth…..

2010-10-31 18:30

…..lär jag ju inte få. Antagligen beroende av att du inte kommer hitta något i De5Storas beskrivning av människan, som inte stämmer på oss som art.
Man kan fråga vem det är synd om.

23. Stackars Kerstin!

2010-10-29 23:13

Hon bryr sig inte skriver hon. Nej, det har framgått med all önskvärd tydlighet under redan många år. Hon, liksom många andra osäkra vilsna individer, försöker nu finna svar hos munkar i Asien. Bekämmande tragiskt.

22. Negativ beskrivning av människan?

2010-10-29 23:12

Hur menar du Kenneth?
Kan du nämna något i De5Storas beskrivning av människan som art, som inte stämmer? Tänk nu inte bara på dig själv, dina närmaste och dina vänner. Tänk på mänskligheten som helhet, för det är detta som De5Stora beskriver.
Lyssnar/tittar du på nyheterna? Hörde du hur samvetslösa företag (människor) ordnar fullkomligt vansinniga avtal för att ”hjälpa” ideella föreningar som t ex Hem och Skola – att samla in pengar, när de tar 80% själva och lämnar futtiga 20% av de insamlade pengarna till föreningen. De av Wikileaks nyligen avslöjade oegentligheterna i Irak – vad säger det om arten människa, för att inte tala om hur människor med makt har våldfört sig på de svagare i alla samhällen och under alla tider?
Kenneth! Du ser informationen på De5Storas hemsida utifrån din egen mycket vinklade och negativa synpunkt om rovdjur, vilken knappast kan kallas objektiv, och det är objektiv information De5Stora ger.
Om du anser annorlunda, var då snäll och berätta vad du anser vara lögn där, och vad du anser saknas! Om du förfäras över beskrivningen av människa, så hoppas jag också att du förfäras över hur verkligheten ser ut på många håll i världen.

21. Lena Dickson!

2010-10-29 21:57

I någon mån har du rätt, men det finns andra sätt att begrava sina döda så att djur inte kommer åt dom – även när marken är frusen, något som också förekom hos eskimåerna. Att de buddistiska tibetanerna inte gjorde som brukligt, dvs brände liken, beror antagligen till största delen på att de inte har så stor tillgång till bränsle i form av träd på den högplatå där de lever. Kanske föredrar de då att kroppen återgår till naturen snabbt, istället för att långsamt förruttna.

20. Vet du lillhärdalsbo!

2010-10-29 21:57

Jag har troligen aldrig haft någon trovärdighet hos någon av do som hittills skrivit i just den här tråden, som den kan säkert inte bli mycket bättre hos er – och gissa om jag inte bryr mig!
Däremot har det framkommit en del intressanta saker här. Man uttyder – som vanligt – det jag skrivit från något som inte finns där, och man visar att man förnekar fakta. Ingen – förutom då möjligen Gicklas i inlägg 14 – verkar ha förstått att händelsen kunde ske enbart p g a att människor hade grävt en för grund grav.
Gravfrid har f ö inte ett dugg med 4-benta djur att göra. Till en del kan detta ha tvingats fram efter att kirurger m fl förr använde sig av lik för att lära känna människokroppen och kunna operera bättre. Gravfrid utlystes även i fall som det med Estona, och det bl a för att slippa människor som fotograferar och saluför bilder i media – inte för att förhindra djur att komma åt kropparna.

19. Kerstin har inte bara

2010-10-29 21:57

…uttryck sig klumpigt och respektlöst, hon visar även sitt förstånd, till hennes och rovdjursföreningens nackdel. Jag har för endast några dagar sedan skrivit: ”…de5stora har en målsättning.” Nu förstår jag att en sådan formulering kan inte Kerstin tolka. Hon ser denna statligt finansierade propagandasida som en objektiv samling av fakta. Så här är det. De5stora finns till för att ge svenska folket en positiv bild av våra rovdjur för att underlätta det av Andras Carlgrens uttalade målet om att vi ska lära oss samexistera med rovdjuren. Hur ska då en sådan upplysning kunna vara objektiv och korrekt? Det är ju sannerligen befängt att tro det, men som hon uttrycker det så låter hon sig friskt luras. Stackars Kerstin, som tror sig jobba för något gott. Vad fan har en negativ beskrivning av människan på en webbsida om rovdjur att göra? Återigen, statens målsättning är svaret. Och självklart, björnar ska inte tillåtas på kyrkogårdar över huvud tagit.

18. kerstin..

2010-10-29 12:45

tycker nog att det är din inställning som kommer fram nu. bara rovdjuren får härja fritt så är allt i sin ordning enl dig.
att börja blanda in gravfriden i sin iver att framhålla och försvara rovdjuren till varje pris är att gå för långt, det tycker jag ialla fall.
du kommer att få jobba hårt för att få tillbaka nån som helst trovärdigthet och respekt i min ögon. klart slut!

17. Nu har Kerstin nått gränsen.

2010-10-29 11:15

Denna människa är hell besatt av rovdjurens förträfflighet, nu har Du en gång föralla visat vem Du är, bedrövligt, man mår illa mycket illa. Ditt inlägg kommer aldrig att glömmas, nu har Du visat vem Du verkligen är.

16. T-terrier

2010-10-29 11:15

Mellan vilka rader kan du utläsa något som kan ge anledning till de påståenden som riktas mot mig här? Inte för att det gör mig något, men uppenbarligen har vissa svårt att acceptera och tala om sådant man tycker inte passar in på sin egen uppfattning av människan som art. Tycker du själv att det som står på De5Stora om oss, är lögn och överdrift, som Kenneth tycks mena? Den som inte tar till sig fakta, kan heller inte medverka till en förändring, och nog finns det anledning för oss att göra allt vi kan för att försöka minimera de övergrepp och maktmissbruk som sker dagligen och stundligen i världen.
Lillhärdalsbo verkar även tycka att vi inte ska behöva ta i beaktan de djur som kan tänkas ta sig för att gräva upp gravar. Jag misstänker att detta speglar den gamla vanliga inställningen hos vissa här, dvs att människan aldrig ska behöva anpassa sig till rådande förhållanden. Lillhärdalsbo m fl verkare istället tycka att det är ”förhållandena” som ska anpassas till människan istället.
Åter igen! Jag kom med detta inlägg ENBART p g a uttrycket ”asfaltsbor”, och att jag vet att, hur döda kroppar från människor behandlas, är i högsta grad kulturellt betingat.
Jag kan säga att jag INTE tycker det är i sin ordning av björnar eller andra djur får möjlighet att gräva upp lik ur gravar, men det är vi människor som kan förhindra detta genom att gräva djupare. Jag kan tänka mig att Kenneth m fl har andra lösningar på detta.

15. Frost i marken och rovdjur

2010-10-29 11:15

Till nr 3 Kerstin Fredin.Du kan ju försöka tänka ut varför man inte grävde ner de döda på vintern och varför man surrade fast dem högt upp i träden.

14. folk välter gravstenar

2010-10-28 22:56

och björnar gräver upp liken,allt i sin ordning då eller...usch

2 gravar har jag varit med och grävt,djupet då var det noga med,minst 160 cm förkunnade kyrkvaktarn...så det djupet är nog en fysisk omöjlighet för en björn att gräva upp pga all jord som måste upp och åt sidan...kistorna i aktuellt fall i ryssland låg nog mycket grunt eftersom björnen,björnarna kunde dofta sej till var de skulle gräva

13. Kerstin

2010-10-28 22:56

Läser man mellan raderna i ditt inlägg (nr3) är det inte svårt att förstå vad du anser.Det är inte alltid om saker sägs som är vägledande utan väldigt ofta hur.
Du borde fan i mig skämmas med den inställningen.

12. Roland

2010-10-28 22:55

inte bara du som blir spyfärdig på kerstins inlägg här. tänk att man kan försvara att en björn går in på en kyrkogård och äter, och hävda att man ska gräva djupare för att ta hänsyn till djur som går in och söker mat på kyrkogårdar.
snacka om klavertramp från kerstins sida. den här gång gick hon för långt i sin iver att försvara rovdjuren till varje pris.

11. Kerstin i 9.

2010-10-28 22:55

Nej Kerstin, denna passus visar bara hur enfaldigt klumpigt du tänker och skriver.
Det finns en uppenbar lämplig åtgärd som du är för blockerad och vilseförd för att ens reflektera över.

10. K.Fredin i inlägg 3

2010-10-28 18:26

Hur är du funtad igenligen??

Dina rader "Såvida inte kroppen kremeras, så kommer den ju ändå att ätas upp av maskar, skalbaggar och förruttnelsebakterier – är det bättre?"

Använder du detta som ursäkt för att björnen gräver upp lik och äter?
Håller med föregående talare eller skribenter!! Jag blir F*N spyfärdig på din(a) kommentarer.

9. Ja fakta verkar inte passa herrarna här!

2010-10-28 13:39

Det jag skrivit om olika sätt att ta hand om sina döda, var bara en reflektion på Kalles påstående om asfaltsbor.
Kan ni sedan hitta någon stans där jag givit några egna omdömen om jag tycker det är rätt eller fel? Knappast.
Å du Kenneth! Visst reagerade jag! Jag skrev att ”Vill vi att våra döda ska ligga orörda i sin grav, så räcker det med att man gräver tillräckligt djupt och då tar hänsyn till de djur som kan tänkas försöka gräva efter mat.”

8. Ja, nu

2010-10-28 12:30

försvann den lilla gnutta av välvilja jag trots allt någonstans kände för den samling av aningslösa människor som förenat sig under SRF´s fana. Man undrar ju lite, om detta är SRF´s officiella hållning?
Det vore i så fall fullständigt häpnadsväckande. Men iofs helt i linje med de uttalande man läst tidigare. Det är alltså ok att rovdjuren gräver upp våra gravar, jag saknar ord. Respekt för drabbade människor, empati för de sörjande osv. Vad är det här för människor som är så känslokalla?

Ja, Kenneth, Tyskterrier, lillhärdalsbo, där fick vi understruket och klart, hur våra motståndare ser på mänskligheten. Man blir spyfärdig.

7. kerstin fredin?

2010-10-28 09:45

nu har du visat din rätta inställning eller? rovdjur mer värda än människor,kan du tänka dig in i hur anhöriga måste känna sig.

6. Ja, Tyskterrier

2010-10-28 08:59

Och vi ska hela tiden ha klart för oss att hon är den bäste skribenten Svenska Rovdjursföreningen kan uppbåda. Hon har säkert stöd för sitt skrivande så det hon skriver är SRF åsikter. Svenska Rovdjursföreningen får pengar av regeringen Reinfeldt för att bilda opinion om att det är helt ok att björnar gräver upp och äter våra begravda. Andreas Carlgren är ansvarigt statsråd, som även via de5stora uppmanar ungdomar att det är rätt att flytta från glesbygden för att ge plats åt rovdjuren. Ja, tonen på propagandasidan är än värre. Ungdomarna får även lära sig att det finns för många människor så snart får vi väl läsa att de tolkar det som att det är ok att döda människor. Rovdjuren är ju viktigare än människorna! Riksdagens ledamöter vet inte vad som skrivs på de5storas hemsida får för följder. De tillåter ovetande mycket farliga experiment. Gör slut på förljugenheten, propagandan.

5. Kerstin Fredin.

2010-10-27 23:27

Det förvånar mig inte det minsta att du inte reagerar på att björnar gräver upp begravda och käkar av dem, inte det minsta.

Ditt problem är att vi reagerar. Varför inte passa på att förbjuda begravning av okremerade människor?

4. Kalle och Kenneth

2010-10-27 23:26

och Kerstin visar sig vara en av dom som anser det vara rätt,nu försvann det lilla,lilla jag hade på plussidan på henne,nu återstår bara minustecken...vissa större än andra,men många...

3. Asfaltsbor Kalle och Kenneth?

2010-10-27 19:33

I Tibet styckar munkar liken och lägger sedan delarna åtkomliga för allahanda djur och fåglar att äta upp. Vi har väl alla sett hur vissa indianstammar i Nordamerika tillverkat en plattform där den döde läggs åtkomlig för fåglar. Det finns nog andra varianter på detta, och jag har hört att i vissa eskimåsamhällen så lade man kroppen i havet att ätas upp av dess innevånare.

Tycker ni att det låter otäckt?

Såvida inte kroppen kremeras, så kommer den ju ändå att ätas upp av maskar, skalbaggar och förruttnelsebakterier – är det bättre?

Sedan var det inte så länge sedan man klagade över vildsvin i Tyskland som grävde upp gravarna på kyrkogårdar.

Vill vi att våra döda ska ligga orörda i sin grav, så räcker det med att man gräver tillräckligt djupt och då tar hänsyn till de djur som kan tänkas försöka gräva efter mat.

2. Svaret finns här, Kalle

2010-10-27 17:48

Du ondgör dig, med all rätt, över att våra medmänniskor i städerna tycker det är ok att björnar käkar upp liken. Men svaret står att finna i statens eget propagandaorgan för rovdjuren, de 5 stora. Här har jag klipp ut den texten: När medmänniskan till sist har dödats tar man inte ens tillvara köttet, utan hon bränns upp eller begravs under jord, till glädje bara för maskar och insekter."
Det säger väl en del om vilka sjuka individer det är som formulerat denna dynga. Och det säger också en hel del om hälsan, eller den naiva godtrogenheten, hos ansvariga myndigheten liksom hos ansvarig minister, Andreas Carlgren.

1. Det händer...

2010-10-27 16:10

...mycket i detta stora land som aldrig når våra öron, så det var med viss förvåning jag läste först om denna händelse i Aftonbladet. I just denna trakt är bytesdjuren i stort sett bortsopade av varg och björn, när rovdjuren inte finner byten, så i evolutionens namn blir de uppfinningsrika. Inte märkligt i sig. Uppseendeväckande är de kommentarer som dök upp i Aftonbladet efter artikeln. Det var mycket snack om kretslopp, och att det var naturligt. Så långt har det alltså gått, att dessa asfaltsbor med naturideologi tycker det är ok, att björnarna käkar upp liken. Ur kretsloppssynpunkt inte märkligt, men ur alla andra aspekter är det så vidrigt att man saknar ord, det är dessa människor, mina vänner, vi har som motståndare !!! Empati för människor är ute, visst är det skrämmande.
Det är synd att inte fler nyheter om vargens härjningar därborta når fram, men kanske man kan hoppas på en ändring. Det händer varje dag incidenter med varg-människa. Det omkommer troligen i varje fall ett antal per månad i detta ofantligt stora land. Men som jag sagt tidigare når det inte utanför byn där det hände.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons