• Älgskadefondsföreningen

Bybor söker skyddsjakt på hel vargflock

NotiserPublicerad: 2009-11-09 20:28

Boende inom Fulufjällsreviret i Dalarna ansöker om skyddsjakt på hela flocken. Så sent som förra veckan förlorade Håkan Johansson sin rysstövare Albin när han attackerades av en varg vid rävjakt. Vargarna är också närgångna och ses inne i byarna med jämna mellanrum.
En enkätundersökning har gjorts bland de som bor i reviret. 93,6 procent av de 234 boende i byarna vill att hela flocken tas bort.
Reviret omfattar uppemot tio vargar.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

44. Jörgen Bergmark 2009-11-10 19:01

2009-11-11 16:25

Nej, jag var inte retorisk, har efterlyst det förut i andra trådar. Om jag däremot passar som någon form av partiledare eller inte det är en annan fråga! Vi måste börja samla alla som är drabbade av varg och vill göra något åt det! Så kom gärna med förslag! Vi måste samlas och börja jobba! Det är valår nästa år!

43. Pernilla

2009-11-11 11:56

Det er inte nøtigt/nødvendigt met skræmmselkampagnar, vargen gør det bra i sig sjalv. Det er endast budskabet som skall vidare till dom retta personer, och det er på gang. Så ja Pernilla, du har hellt ratt, det er vendt, och det inte for vargen.

42. men pernilla

2009-11-11 08:13

förstår du ens själv vad du skriver?

41. Pernilla

2009-11-10 22:28

förklara för oss vad i helsefyr som skulle få det att vända tillbaka?
folk börjar inse vad både ni i rovdjurföreningen,andra kramare och vargen egentligen är.
Du griper efter halmstrån som inte finns.
Surt sa räven...

40. Skyddsjakt beviljas icke

2009-11-10 22:28

Finns det nån som kan ta fram statistik över hur många procent av ansökningar om skyddsjakt på varg och björn som beviljats av Dalarnas Länsstyrelse, jämfört med t.ex. Länsstyrelserna i Skåne ,Sörmland,Uppland o.s.v,???

39. Var du retorisk Per H?

2009-11-10 22:28

Raljerade du när du skrev om ett jägarparti eller var det allvar?
Jag hoppas på det senare för jag tycker det är hög tid med något slags landsbygdsparti.

38. Skrämselpropaganda ?

2009-11-10 22:28

Lyssna här:
Skrämselpropaganda används när inte information är tillräckligt effektiv för att uppnå önskat syfte. Som exempel kan nämnas varningsmeddelanden på cigarettförpackningar i Kanada, där lagstiftningen säger att varje cigarettpaket ska vara försedd med en varningstext plus en bild med avskräckande motiv. Kanada har som första land med detta system sedan år 2000 kunnat påvisa en nedgång i tobakskonsumtionen. (Wikipedia)

Så för allas vår räkning så, ja, kalla det för gärna skrämselpropaganda, för ett gott syfte. Det är inte bra att röka, så en bild på ett par svarta lungor är avskräckande och bra. Frilevande varg, okontrollerbar i sin natur, och nu också på väg att bli det i sin numerär, är inte bra, för någon, boende på landsbygden. Sönderslitna husdjur fungerar bra i avskräckande syfte, menar du att vi ska undanhålla verkligheten för allmänheten? Kan man tala om verkligheten med en bild och varningstext, så måste det vara helt ok? Eller?

37. Albin lämnar ingen oberörd

2009-11-10 22:27

Citat "... er skrämmselpropaganda har gett resultat, men jag lovar, det kommer att vända, var så säker!"

Just det Pernilla, inte ens du tål dessa starka bilder. Det håller på att vända, så för en gångs skull så talar du sanning. Frånsett enstaka vandringsvargar så skall alla frilevande vargar väck ur svenska skogar och det kan du inte förhindra. Vargen själv är den store PR-mästaren, oöverträffad i måttlös grymhet bevisar han det omöjliga i att ha sådana djur i frihet bland människor och deras tamdjur.

36. KNUD OCH NO ULV

2009-11-10 22:27

Knud, antingen lägger ni skulden på vargen utser den som någon sorts syndabock och går inte det går ni på oss varg"kramare"!? Nej, det är ni som spär på varghatet, som får det att växa Knud. Och No ulv, förstår du inte det jag skriver? Man kan vända och vrida på saker till sin egen fördel. Frågan är om man vinner på det i längden!??

35. Men Pernilla...

2009-11-10 17:45

...har ju i en annan tråd för några dagar sen sagt att våra hundar inte är några kära familjemedlemmar utan just bara hundar. Hur ska ni vargälskare ha det egentligen, är det familjemedlemmar eller är det bara verktyg?

34. Pernilla och andra kramara

2009-11-10 17:15

hvem er det som er respektløs? DET ER DU, i høgaste grad. En jakthund er avlet till jakt, och skal som sådan brukes till jakt. Och ja Pernilla, det kommar att venda, det lover jag också dej, det er folk som du, som skabar varghat.Jakt på landet och rundt glesbygden er en livsstil,inte hobby. Hunde er gennem generationer avlet till netop detta, att jakta, också som løsshund.Att en minoritet som vargvennorne,skal voldtage reston av den svenska befolkning, er uhørt och total mangel på respekt och manniskesyn år 2009.

33. Utsätter era hundar!

2009-11-10 17:01

Som sagt var, empati för er hundägare som väljer att utsätta era kära familjemedlemmar i ett vargrevir, har inte jag. Däremot å era hundars vägnar!! Snacka om respektlöst att hänga ut sin döda hund på nätet, och beklaga sig över att man fick skjuta den i nacken! Vidare, JA er skrämmselpropaganda har gett resultat, men jag lovar, det kommer att vända, var så säker!

32. Det finns reserver västerut

2009-11-10 13:10

Läs norska Aftenposten: "Russisk ulv har fått hvalper i Hedmark. Mens sauebønder trygler om å få felle den russisk-ættede Galventispa, har en helt annen russisk ulv fått hvalper i Hedmark." http://www.aftenposten.no/dyr/article3364730.ece
Pernilla är nog mest bekymrad över alla dessa bilder på vargdödade hundar som publiceras, allmänheten kan ju påverkas att inte vilja ha varg. Hennes hundförarkort är bara en omskrivning av att det bör bli förbjudet att släppa hund överallt där det finns varg.

31. men pernilla

2009-11-10 13:04

om hundförarkort ska införas så lär ju dina byrackor också behöva ett nytt hem snart, och vad har jägare och hundar att göra med att en hel by lever i skräck för vargar egentligen, du är ju skrämmande dum ibland

30. Pernillas körkort

2009-11-10 13:04

Ska också djurhållare, fäbodbrukare och glesbygsbor har någon form av körkort också om dom bor i vargområde???

Det är dax för Dig och Torbjörn m.f att begripa att allt fler människor som har med vargeländet att göra inte vill ha dom, och för varje insändare Ni skriver blir det allt fler,dom gillar inte att Ni lägger Er i deras livssituation helt enkelt.

Apropå stoppa jägarnas framfart i media, Ert eget bombardemang med insändare i pressen och mejltrafik till politiker för att stoppa vargjakten fick ju inga verkningar tack och lov, verkar som om allt fler även i beslutande ställning håller på att fatta vad som händer uti bygderna när rovdjuren ökar.

29. Pernilla

2009-11-10 13:03

Vad som är sjukt är att en liten ynka
aktivistorganisation som rovdjursföreningen med sina få medlemmar
tror att dom skall få bestämma hur alla
i glesbygden skall ha det...

28. Pernilla

2009-11-10 13:02

Börjar bli skakis nu när media visar upp vad som händer i "verkligheten"när hennes gosedjur är just inget gosedjur utan en mördarmaskin.
Det är bra nu att media har tagit tag i detta och visar upp den rätta sanna bilden av vargen för även de som inte är jägare eller tamboskapsägare.

27. Till Pernilla,Torbjørn m.fl

2009-11-10 13:02

Alla ni vargvennor och Torbjørn skøtar jer under att, frågat met vargen er et politsk beslut.
Inte att det kan sammenlgnes, men det var också et politisk beslut att Berlinmuren skulla bygges. Var det ett politisk beslut at den skulle bort?.Nej vel, det var folkets krav och nu har en hel by begært skyddsjakt på varg, alltså folkets røst.
Jag har mina stora tvivl om besluttat met vargen i Sverige, skulle ha været positivt, om man havde uppgift på vargens hærgen. 3 barn dræbt i Ryssland i 2009,utallige får och hundar,forringelse av livskvalitet och livsstil på landet. Ville nogon somhelst ANSVARLIG politikar da sige ja?, at det var nogot man skulle kalkulere met, nej vel, det finns der inte manga røstar i. Altså er der taget et fejl politisk beslut, och det får gøres om innom konsekvenserne blir for stora.
Det er inte politiska konspirationsteorier, men dom flesta vet att manga politska beslut, blir taget på bakgrund av uppgifter fra udvalg,forskara,embedsmænd m.v. Om inte uppgiftarne er helt korrekte, da altså ett politisk beslut på fejl grundlag.
Vi kan nævne tørlægning av våtområder till landbruksformål, som nu i stor stil genoprettes, avspærring av åer och vandløb, som nu genoprettes over hela Skandinavien, kostar milliarder.
Att forskara inte alltid giver korrekte uppgifter, så man met bjørnen. !1.200 individar sagde forskarne, efter intervening/samling av bjørnspell och dna-analyse, pløtslig 3.200 individer.
Att vi manniskor går ind på olika plan och griber ind i naturen, er vor ratt, vi levar i 2009, det er en simpel forudsætning for vor egon existens. Det er vor ratt at afstikke grænser for hur potentielt farliga rovdjur, skall leva. Om inte avgrunden mellan land och storstad skall blive for stor, finns endast den løsning, att vargen skall finns i manniskortomme områder, altså bagom stængsel.
Om inte vi griber ind i naturen, har det visst sig, at det kan føre till deciderede kollaps av naturen. Se Moskusoxer,ren på Grønland,Caribau i Canada,"killing jelly-fish" m.v.
Att inte den svenska vargforskning har ført till nogot nyt, ar ingon hemmelighet, men da kan man da lissna till den Amerikanske, som i vid udstrækning bygger på forskning av varg i Ryssland. Och i flera stater som till ex. Idaho, er den politiska holdning nu, bort met vargen. Detta på grund av dom skador vargen påfører befolkning,djur,livskvalitet och trygghet for barn på landet.
Hvaffor skall jagarne pløtslig tvingas inte slippa hund? Det er en livstil for manga på glesbyden, dom er netop flyttat dertill på grund av møjligheten till att færdes fritt och tryggt i naturen.
Att et potentielt farligt rovdjur som vargen alltid vil tabe till manniskor er helt naturligt, vi er toppen av fødekæden, och den udgør ett hot mot manniskor,erhverv,tamboskab,livsstil och livskvalitet. Om du Torbjørn, tror der finns røstar på et kalkulerat risk for tab av manniskeliv,erhverv och utrygghet for folk på glesbygden och jagare, tror jag du har regnet mycket fejl.Der vil spride sig et krav fra befolkning, och det holder på, om at vargen skall finns bagom stængsel. Det har intet met rovdjurhat at gøre, det er en naturlig konsekvens av vargens hærgen.

26. Perilla förstår inte!

2009-11-10 13:02

Du är en av dom som har förskönat vargen! Men till slut kommer sanningen Pernilla! Vinden har vänt, och därför är vi flera nu som förstår att vargen inte hör hemma i Sveriges fauna!

25. Sjukt, Pernilla?

2009-11-10 11:37

Jag undrar vem som är "sjukast"? Förarkort för hund? Varför? Vargarna skiter väl i om hundföraren har kort eller inte. Gudars skymning!

24. Bort med alla som ställer till problem

2009-11-10 11:06

Självklart att vargarna skall skjutas.
Det var inga större problem att få tillstånd för vargen i Roslagen förra året. Vargen i Skåne kommer säkert att få skjutas.
Där dom ställer till problem skall dom bort, och det är överallt.

23. Det är dags nu!

2009-11-10 11:04

Det här är så sjukt!! Det är dags att ta itu med detta nu, jägarnas framfart i skog och media!! Krav på hund förarkort skall införas!

22. Förnekelse blir vargvänners akilleshäl

2009-11-10 11:04

Jag kommer aldrig att fatta mej på folk i gemen, en varg kan härja fritt och döda tamdjur utan reaktion, den är ursäktad pga sitt namn.
om en människa gör liknande så ska den kokas i olja, strypas,l åsas in på livstid etc.. där finns det inga gränser på hatet.
nej, akta er för okonsekventa vargvänner och dess ensidighet

21. Torbjörn Eriksson!

2009-11-10 11:03

Varför ska man bara acceptera saker och ting? Menar du att man inte ska stå upp och kämpa för det man tror på, det är bara att ge upp? Då tycker jag att du ska ta och ge upp så får vi vår vilja igenom, eftersom det är vi som är drabbade av vargen och dess enorma biverkningar. Det är signifikant för vissa att tycka att det är bara att acceptera fakta. Aldrig! Så länge jag andas så kommer jag att jobba för ett vargfritt Sverige. Ingen sk. majoritet ska få bestämma så länge det inte är en bofast lokal majoritet. Det är lokalt bestämmande som gäller och inget annat.
Du har förmodligen ingen koppling till landsbygden, har du närmare än 13 mil till akutsjukhus räknas det inte! Vi har sämre service av allt! Ska vi nu också behöva acceptera en begränsning i för djurägare hur man skall hålla djuren, instängda fast det finns enorma ytor, jägare ska begränsa sin jakt osv. Vad är nästa steg som vi skall acceptera bara för att en majoritet 50-100 mil bort tycker att det är så underbart med något? Om inte våra politiker får in det i skallen så kan det ta sig drastiska uttryck som ingen av oss vill.
Ta bara risken att SD kommer in i riksdagen eller ett jägarparti som jag leder. Jag har också mina extrema åsikter, dom är tack och lov inte rasistiska, men de kan likväl bli omvälvande för samhället. Är det din önskan att vi ska ta startsteget till en ändrad politisk karta. Vi är på väg dit sakta men säkert bland annat pga. vargen. Människan har alltid och kommer alltid att vara extrem särskilt när boende/livsmiljö är hotad! Det är egentligen det stora problemet i den här debatten. Men den konsekvensanalysen är väl vargkramare inte kompetenta nog att utföra, det är mer en filosofisk fråga för en massa drömmare!
Det är inte bara jägare som är drabbade även om du tycks tro det, en begränsning i dit tänkande, det finns andra landsbygdsbor som inte heller accepterar vargen. Det här är en tidning för jägare därav en jaktlig debatt. Förstår du i alla fall det!

20. Majoriteten i byarna är överens!

2009-11-10 09:57

Är byborna överens ska flocken naturligtvis tas bort! Torbjörn du bor ej i området, varför vill du att skadedjuren ska förpesta deras tillvaro?

19. T.E.

2009-11-10 09:54

Du skriver att villkoren i naturen förändras, visst är det så, MEN till det sämre, det kan aldrig accepteras att en klick verklighetsfrämmande jakthatare, ska få råda över 100-tusentals människor, är sen några av denna klick också politiker så blir man mörkrädd. Kampen har bara börjat, Tobbe.

18. Perfekt

2009-11-10 09:53

Det måste till sådana åtgärder som skyddsjakt på hela flockar, för att myndigheterna skall fatta att det är allvar. Att det är vi som har problemet som skall bestämma tycker jag är en självklarhet. Finns inget parti som har nolltolerans. Absolut Absolut ingen varg där jag jagar med mina hundar.

17. Djurvänner och djurhatare

2009-11-10 09:53

Med stor säkerhet är majoriteten av svenska folket djurvänner. De flesta känner stort obehag när oskyldiga djur skadas eller missköts av sina ägare. Det finns emellertid ett undantag, en liten grupp människor, som är medlemmar i Svenska Rovdjursföreningen. De verkar fullständigt ignorera eller kanske till och med njuta av att 10 000-tals oskyldiga djur årligen ”torteras” och går en mycket kvalfull död till mötes på grund av våra rovdjur. Man tycker heller inte att det är illa nog som det är, utan vill helst att vargstammen skall öka, så att ytterligare 1000-tals oskyldiga djur skall få lida.

16. Bort med dom

2009-11-10 09:53

Bort med samtliga vargar. Våra förfäder tog bort dom och låt oss göra det med. Alt fånga in samtilga vargar och frakta dom till våran huvudstad och låt dom ta hand om ohyran.
Jag vill kunna gå i skog och mark med mina hundar och barn utan risk att möta en orädd varg.

15. Miljökonsekvenser i glesbygden

2009-11-10 09:30

Vid varje tillfälle då någon organisation eller företag vill göra en investering (till exempel byggande av vindkraftverk) eller på annat sätt genomföra förändringar i boendemiljön (till exempel bygga telemaster), kräver lagstiftningen att det genomförs en miljökonsekvensutredning.
I många decennier har det funnits en behaglig mångfald i Mellansveriges fauna, där vi kunnat se bland annat harar, rävar, rådjur och älgar. Ingen har heller behövt vara rädd för rovdjur i skogen. Nu förändras denna trivselfaktor i människornas miljö i allt snabbare takt. Anledningen är att politikerna fattat beslut om att vi skall ha en vargstam på ca 210 djur i Sverige. Det torde ha varit politikernas mening att vargstammen skulle vara något så när jämnt fördelad över Sverige. Så är inte fallet. Absoluta majoriteten, förmodligen ca 190 st håller till i Dalarna, Hälsingland och Värmland. Det är dags för politikerna att än en gång ta sig en funderare på sitt beslut i vargfrågan.
Rovdjursföreningens och Naturvårdsverkets ensidiga förhärligande av de stora rovdjuren leder i Mellansverige i första hand till enfald i faunan och till slut, när bytesdjuren är utrotade och rovdjuren dragit till andra jaktmarker, en helt utarmad fauna.
Trots att boendemiljön för hundratusentals människor påverkas, behöver uppenbarligen inte de myndigheter och organisationer som arbetar för ökade rovdjursstammar genomföra någon form av miljökonsekvensutredningar.

14. TE

2009-11-10 09:03

Torbjörn vad får du offra när vargen tagit över i skogen? Äger du nån skog? Har du jakthundar? Har du renar? Har du får?
Jag tycker även USA är i många fall ett dåligt land, men får jag vara med och bestämma hur deras land ska styras? jag bor ju trots allt 1000-mil ifrån.....
Nyss gnällde du över licensjakten på varg, nu försöker du vända på allt och låta som att det är något "bra". Har du något annat för dig än att sitta och provocera folk här?

13. Tyvärr!

2009-11-10 09:02

Kommer vi löshundsjägare och övrigt friluftsliv att få kapitulera mot drömmarna som (S.V.MP) har skapat i storstadsregionerna bland folk där de flesta aldrig haft ett regnställ och gummistövlar på sig och kommer aldrig att ha. Dessa människor som är med och bestämmer om våra liv på landsort, glesbygd, landsbygd kommer aldrig någonsin att se eller höra en varg man vet överhuvud taget inte vad det handlar om.
Det kallas demokrati. jag jagar själv i ett område där vi har klarat oss väldigt bra från vargen men jag skulle behöva förnya hundmaterialet men är väldigt tveksam man vet ju inte hur det ser ut om några år. Man känner sig överkörd och manglad flera gånger om

12. Jag har sagt det förut...

2009-11-10 09:02

lokala beslut ska få fattas ang sådant som rör ens närmiljö och livskvalitet. Varför inte låta folk i glesbygd få besluta hur ofta T-banan ska gå i Sthlm, vilka gator som ska vara dubbfria, när krogarna ska stänga och huruvida teatrar, operahus och annat skit som av olika s k mångfaldsskäl skattefinansieras ska få vara öppna och drivas på bl a min bekostnad...

11. Torbjörn Eriksson

2009-11-10 09:02

Självklart kan man bo hur långt bort som helst när man vill säga sin mening. Men det är skillnad på att säga sin mening och att sedan vara med och påverka, och bestämma om en plats långt hemifrån.Detta är ett av våra stora problem, beslutsfattandet sitter allt för långt från verkligheten.
Men en sak kan jag aldrig acceptera att vi jägare inte skall få träna och utöva vårt intersse, jakt med löshund. Du kan väl bespara oss dina påståenden som bara sårar en massa hundägare som redan misst sin familjemedlem o jaktkamrat.

10. torbjörn

2009-11-10 09:02

torbjörn sluta med tjafset om att hundar är familjemedlemar, jag har också ansett mina hundar som så men förra veckan när jag jämförde vargtagen hund med våldtagen fru fick jag av allvetande RMM reda på att en hund bara var en hund och inte alls kunde jämföras med familjemedlemmar trots att hon också vid flera tidigare tillfällen ansett jägare som känslolösa som släpper sina kära vänner i vargrevir, RMM vet bäst, hundar är bara verktyg så sluta kalla dom för trogna vänner och familjemedlemmar, går hammaren sönder när man snickrar slänger man den och enligt RMM är det bara att göra lika med hundarna eftersom dom är just BARA hundar

9. Torbjörn E!

2009-11-10 09:01

Förutsättningarna hos jägarkåren har ändrats dramatiskt, och dä måste även DU acceptera. Sen säger du att vi inte ska släppa hundarna där det finns varg, vart är det? Du menar på fullt allvar att folk ska sluta med djurhållning och löshundsjakt för att ni i erat flumgäng ska sitta och jävlas med människor som bor på landsbygden. Jag hoppas att det blir en total avskjutning av varg i Sverige, då kan ni åka till östländerna och ligga i tält å lyssna på ylande vargar. Men säg inte att ni kommer från sverige bara, för då tror dom att vi är likadana alla här!

8. Lokalt bestämmande, pyttsan

2009-11-10 02:46

Är det någon som tror att Länsstyrelsen och Naturvårdsverket godkänner. Nu gäller förhalningsteknik fram till nästa valpomgång. Och så gäller det att frisera siffrorna så att man helt plötsligt kommer underfund med att det knappt finns 210 vargar i Sverige.

7. NOLLTOLERANS

2009-11-10 02:30

Håller med det enda rätta !

6. Är detta också trams, Roslagsmormor?

2009-11-10 02:29

Är även denna skrivelse från bla de boende i Sörsjön, trams enligt dig. På samma sätt som du så ödmjukt avfärdade det tidigare uppropet från Sörsjön, som något av intet värde då du visste att de som skrev på kände sig tvingade till det?

5. Sluta nu.

2009-11-10 02:29

Lägg av med hetsjakten efter vargen.
Jägarna tror visst att dom rår om allt som existerar i skog och mark. Släpp inte era hundar där det finns rovdjur. Hunden ska man vara rädd om. Hundar är trogna komrater och fina familjemedlemmar. Alla har rätt att säga sin mening om det så är 1000 mil ifrån. Villkoren i naturen har ändrats och det får även jägarna acceptera. Jag tror inte tilldelningen på licensjakten på varg kommer at gälla så många vargar.

4. som sagt var

2009-11-10 02:29

det finns bara noll tolerans

3. Nolltolerans

2009-11-09 21:18

Medveten om att jag upprepar mig, så uppmanar jag än en gång! Gör som Värmland och Västmanland gå in för en nolltolerans av varg! Som samhället ser ut idag så finns det inte utrymme för varken varg eller mårdhundar!
Men mot okunnighet och dumhet kämpar även gudar förgäves. Men om vi är många så kanske vi kan få en ändring till slut.

2. Rätt!

2009-11-09 21:10

Håller fullständigt med stövarjägare i Dalarna. Det är de boende på respektive ort som skall avgöra om de vill ha varg eller inte. Det är lokalt bestämmande som gäller och inget annat.
Löjligt att en som bor 50-100 mil bort ska tala om för mig hur min boende- och livsmiljö ska vara! De kan engagera sig i sin egen närmiljö och ingen annans!

1. Hög tid att agera.

2009-11-09 20:44

Är det inte dags snart att de boende på orter med sådana här problem får nåt att säga till om! Det är väl inte Pernillor, Elofar och AllanBallan som skall bestämma hur mycket elände vi skall utstå!

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB