• Älgskadefondsföreningen

En dag för varg i Rättvik

NotiserPublicerad: 2011-08-16 10:22

En nationell manifestation för vargen arrangeras i Rättvik på lördag. 

– Vi känner att hatet mot vargen är stort i Dalarna och Värmland. Vi vill ta debatten och sprida kunskaper. Därför valde vi Rättvik, säger Sanna Cronhielm, en av arrangörerna, till Dalarnas Tidningar, DT.

Det blir tredje gången som manifestationen ”"En dag för vargen” arrangeras. Bakom står organisationerna Wolf Army of Sweden, Nordulv, APU/Anti Pouching Unit, Låt vargen leva och Djurens Vänner i Västmanland. De tidigare gångerna har manifestationerna arrangerats i Örebro och Stockholm. Denna gång blir det i Rättvik.

– Vi upplever att hatet mot vargen är stort i Dalarna. Vi vill med detta ta diskussionen direkt med dalfolket. Vi vill också ut i landet, eftersom det är där vargarna finns, säger Sanna Cronhielm till DT.

Gemensam marsch och föreläsningar
Manifestationen startar klockan 13 på Torget i Rättvik. En timme senare ska deltagarna marschera genom Rättvik till Rättvksparken, där det erbjuds föreläsningar.
Bland annat kommer föreläsarna att berätta om hur man kan upptäcka och förebygga illegal jakt, hur man kan kan öka förståelsen för varg, om förebyggande åtgärder och Olof Trostén kommer att berätta om Svenska rovdjursföreningens verksamhet.

”Språkrör för den stora majoriteten”
– Vi ser oss som språkrör för den ”tysta” människan och den stora majoritet som håller med oss. Vi är många. De som hatar vargen är färre. Vi vill visa upp oss och ta diskussionen. Alla intresserade är hjärtligt välkomna för att delta i manifestationen, säger Sanna Cronhielm till DT.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

57. jo kokillen

2011-08-19 09:45

jag var dräng i 13 år så lite minns jag..men det var i mjölkproduktion och ej i vargtid ens =)

tjena manhigan..ja det är inne att ha åsikter hehe..hur fel man än har så ska det krigas tills någon tystnar..varg behöver ingen närmare presentation,mardröm o va fårägare nu..som att släppa in en gädda i ett akvarium..gäddan som förr kallades sjövargen pga sin glupskhet.

56. gicklas #39

2011-08-18 09:20

Du har helt rätt att tamdjur förökar sig,men upplysningsvis är det vi människor som bestämmer när det ska ske,det går nämeligen att hålla han och hondjur åtskillda.Så av den orsaken behöver vi inte bygga några större stallar.

55. Gicklas

2011-08-17 22:45

Där håller jag med dig ;o)

54. A.K.A.R.

2011-08-17 22:32

Om det är fegt att hålla sig till verkligheten då erkänner ja att då är ja enormt feg.
Så du inbillar dig alltså att vargarna tar fler tamdjur och hundar än antalet djur som vi jägare skadeskjuter??

53. ja manhigan

2011-08-17 22:31

de flesta man råkar på i skogen under jakt är vänligt sinnade även om de ej är så många man möter...gapstararna från nätet är nog mer sällan ute i skogarna.=)

praktiskt att kivas med folk på nätet..då blir det inga fysiska handgripligheter

52. Gicklas

2011-08-17 22:31

Nja, det beror sig på. Det finns mycket folk ute i skogarna av olika anledningar och oftast så är man i skogen för sitt naturintresses skull som kan innehålla allt från att plocka blåbär till att lyssna på fågelsång, jaga lr att bara fota djur o natur. Har man erfarenhet så har man ett mer seende öga för detaljer och olikheter.
Allas olika erfarenheter är väl värda att ta vara på och dela med sig genom att lyssna på varandra. Men det gäller att våga bryta isen!!


51. Gicklas

2011-08-17 18:11

Nja, det beror sig på. Det finns mycket folk ute i skogarna av olika anledningar och oftast så är man i skogen för sitt naturintresses skull som kan innehålla allt från att plocka blåbär till att lyssna på fågelsång, jaga lr att bara fota djur o natur. Har man erfarenhet så har man ett mer seende öga för detaljer och olikheter.
Allas olika erfarenheter är väl värda att ta vara på och dela med sig genom att lyssna på varandra. Men det gäller att våga bryta isen!!


50. Till 30

2011-08-17 17:12

Vissa läser bibeln som fan gör, även om du borde ha bibelkunskap i generna. Att dra upp den tragiska olycka med skidåkaren var i detta sammanhang onödigt. Vad gäller raderna " döda den personen" borde just du veta vem som skrivit det. Häst-vildsvins förväxlingen skedde av en "jägare" som arbetar för främmande makt.Förmodligen kan det kanske bli P.N.G. Du har ju setat och läst allt men missat att det numer heter jägarexamen, det ger en möjlighet att hos polisen ansöka om vapenlicens.
Öppna fönstret andas frisk luft och läs på så att du inte behöver sitta och svamla.

49. SVAR TILL KOKILLEN !

2011-08-17 17:10

Nu var det inte frågan om att det inte sker skadeskjutningar, utan var du fått uppgifter om att det är en så stor mängd, att det skulle bli en längre rad av dessa, är det något du har feluppfattat av min kommentar? Fegheten får du stå för själv då du mer eller mindre smutskastar jägarkåren i Sverige för deras skadeskjutningar. Det är inte första gången du är ute i felaktiga kommentarer KOKILLEN!

48. Föreställ er smärtan

2011-08-17 17:10

Det är vetenskapligt bevisat att så länge ett djur håller sig i rörelse så känner den inte smärta. Detta beror på endorfimer som kroppen utsöndrar. Om en jägare "i oturen" skadeskjuter ett djur, så tar nästa kula djuret. Vargens offer går flera dygn med söndertrasade mular och står stillastående och lider i flera dygn. De går med sajta omkring i dygn med bortrivna delar av kroppen. Ja det är ett så äckligt sätt att dö på, och långdraget lidande. Hellre falla offer för jägarens kula än att bli bit för bit uppäten bakifrån av rivande vargar. Äckligt faktiskt!



















47. ?

2011-08-17 17:09

Synar man vargentusiasternas liv så visar det sig att ingen av dom har sin livsuppehållande näring och inkomst av djur. De babblar ofta om att dom minsann har en hund eller en häst och vet absolut hur det är "att bo i vargrevir med djur". Men likväl så blundar dom och förtränger vargattackerna som faktiskt sker och aldrig upphör trots ert övertygande "skitsnack". En sanning ligger dold någonstans i allt ert babbel. Det är otroligt egoistiskt att trycka ned människors svåra livssituation som ni gör, och hävda era egna intressen på bekostnad av andra medmänniskors liv och leverne. Ni hävdar era egna intressen på bekostnad av en god djurhållning och är beredda att offra den moraliska inutionen med djurskyddslagens varande. Ni tar inte problemen med vargattacker på allvar och ser inte följderna och blundar för djurplågeriet som satts i system av "rysk vargförekomst" i sverige. Ni snackar en hel massa goja. Självklart! ni har ju inte upplevt vargattacker på ett eget tamdjur eller sällskapsdjur och kan därför inte förstå känslorna som uppkommer efteråt, lika lite som någon av er kan förstå en annan människas förhållande eller kärlek. Jag antar att om någon av er skulle förlora en nära vän så är den normala reaktionen att man blir ledsen och känner sorg. Sedan vargen kom till gårdarna så förlorar vi ständigt våra bästa vänner, vi hittar dom lemlestade, torterade, plågade, skadade i skogen, utburna och bortskrämda i panik ute i skogen, på gårdsplan, och i välstängslade djurhagar. Skäms på er! jag kallar det för en misslyckad vargpolitik som ingen förstod konsekvenserna av när beslutet fattades om att införa varg bland hus, gårdar och vägnät. På något vis gör ni ont mot vargen också som är ett vildmarksdjur utan en vildmark.

46. det kanske är så manhigan

2011-08-17 17:09

att jägare är de som först märker av hur saker och ting är i skogarna...har man jagat i många år inom ett vvo tex och haft tydliga regler och förvaltning,och även gjort misstag men lärt sej..så är det inte så trevligt om varg ödelägger klövviltstammarna på en kort tid..kom nu inte dragandes med rädsla för tom frysbox osv..det handlar mer om att se vilt året om..i dess rätta miljö..det är mycket värt

45. A.K.A.R. #32

2011-08-17 14:00

Du hör tydligen till dom fegas skara som inte törs erkänna att det skadeskjuts djur i Sverige under jakt då menar ja från minsta duva upp till älg. Då rekommenderar ja dig att lägga ner den verksamheten och syssla med nåt annat, jakt kommer alltid att innebära döda djur och ibland tyvärr skadeskjutningar och törs vi inte erkänna det då är vi illa ute.

44. Cicki

2011-08-17 14:00

Det står faktiskt Rekordstora viltstammar i denna tidning, och det är ju en professor som har uttalat sig om detta så det måste väl vara riktigt. Men jag kan hålla med om att även rovdjursstammarna är rekordstora för lilla Sverige. Att det är "sjukt" att föda upp tamdjur för att skicka till slakt. Nja,vi måste ju ha mat och vi är köttätare, åtminstone de flesta, kanske inte du. Skulle vi inte föda upp boskap så blev vi tvingade att leva av viltet och det skulle inte räcka långt eftersom vi måste dela det med rekordstora rovdjursstammar. Fattar du? Det låter på dig som att alla alfadjur går åt så det är bara valpar som dräller omkring i fårhagarna och ställer till massaker. Jag tror nog att du får tänka lite på vad du skriver och tala om för mig varför kvinnor gillar vargar.

43. Cicki

2011-08-17 13:33

Enda anledningen till att ni väljer dalarna är att ni vill avfolka dalarna? Dalarnas utveckling vill ni stoppa! Ni önskar dom arbetslöshet och sysslolöshet?

42. Alla har

2011-08-17 13:33

rätt att tycka & tänka, även när det gäller vargen men att sitta o hyckla o håna som flera av er gör visar bara eran egen brist på förmåga att våga ha en vettig dialog samt eran egen okunskap om mycket.
En annan bristvara hos flera av er är eran oförmåga att våga inse att många av dessa bevarande människor faktiskt bor mitt i vargrevir, i glesbygd, har tamboskap, är jägare och har hundar. Hur svårt kan det vara att förstå detta enkla?
Ni skriver också att alla bevarande människor inte har fullgod kunskap om vargen. Hur många av er, vi tar er jägare här nu då, sitter med just okunskap om just vargen? Bara för att man är jägare så är man inte expert på allt o i synnerhet inte vargen. För, hör o häpna, många av er jägare bor i städer, i hyreshus och har aldrig sett fri varg... Så gör er inte mer märkvärdiga än vad ni är för ni förstör för många andra jägare som har en bättre framtoning än många av er här inne.
Ni tycker själva inte om att andra drar er alla över en kam...gör då inte detsamma mot motparten.
Flertalet av de som vill bevara mångfalden är mycket kunniga, har egen erfarenhet inom området, t.o.m mer än vad ni kommer att ha så dra inte alla över en kam. Ni vill ju själva inte det.
Vargen är och förblir ett rovdjur, oavsett hur vacker och mytomspunnen den än är. Visst finns det människor av alla kategorier som inte ser vargen som rovdjur utan som ett vackert mytomspunnet djur och det är en fel bild av vargen, en orättvis bild av vargen, ty den är ett rovdjur.
I det stora hela så är för o emot sidan eniga utan att någon vill erkänna detta o det är hur myndigheter m flera missköter sina åtaganden kring just vargen. Tänk om någon av för o emot sidan kunde ta klivet tillsammans o visa ert misstycke mot politikernas ovilja o oförmåga att vilja lyssna och förstå alla parter.
Sluta o håna varandra. Arbeta istället fram en gemensam plan för hur man på ett djurhumant, människohumant sätt kan lösa problemet som vargepopulationen gör idag utan att det handlar om ren utrotning.
Börja våga!!

41. Cicki

2011-08-17 11:36

Det är skillnad på "att ta livet" av en levande varelse på ett ur vetrinärsynpunkt smärtfritt sätt och när det finns mening med dödandet. Det må vara av djuretiska skäl eller det kan vara för matproduktionen. Den känslokalla synen på hundar, sällskapsdjur, och tamdjur som du har, den känner man igen ifrån massmedia att den förekommer i "fattiga länder" som Kina. Eller i u-länder. Sällskapsdjur är inte mat i Sverige! och du kommer aldrig att kunna få någon att tänka lika barbariskt och blodtörstigt som du tydligen tycker! Människor har olika relationer till sällskapsdjuren. Vargentusiasternas förskönande bortförklaringar om vargar kan grunda sig i att vargentusiasterna inte känner sig komfortabel med sitt övriga liv eller med sitt inre liv generellt. Vargentusiasterna erfar ett personligt lidande och identifierar sin inre smärta" och skyller denna "kollektivt på mänskligheten". Den allmänna åsikten i europiska länder är att svenskar inte gillar djur, många svenskar tycker att djur är smutsiga och äckliga, det bara måste bero på "nitisk renlighetssträvan" eftersom man inte får ta hunden med sig in i affärer och restauranger. En stor sanning ligger i denna anda.(Rashygienforskningen föddes ur liknande tankebanor och den mötte inget motstånd förrän alltför mycket ondska utövats) Svensken har inte en varm själ, kanske har dom formats av det kalla klimatet som isolerar människor ifrån ett socialt liv och som skapar känslokyla. Möter man på svenskar utomlands i solen, då har dom tinat upp. Dom är mycket gladare där. Angående stängsling, om du Cicki tycker att tamdjur INTE skall vara fria och lyckliga, och att dom skall låsas in och inbillar dig att det är ett bra liv för tamdjuren så tycker jag att du skall ta dig en tankeställare på hur du själv skulle vilja leva ditt liv. Instängd? Det fritt upp till dig själv att föregå med gott exempel! Någon tacksamhet mot tamdjuren i människans tjänst visar du inte!

40. Cicki

2011-08-17 10:48

Jag kan ge dig rätt i att man kallar inte en varg för mördare, fjantig formulering för att komma från jägare. En mördare är en människa som tar en annan av daga.
I övrigt har Du rätt i att vargen tar i första hand försvagade sjuka djur samt företrädelsevis älgkalvar, när vi nu pratar om älg.
Övrig skrivning är ju rent trams.
Osmakligt att blanda in en mkt tragisk dödsolycka i debatten.
"Sjukt" att umgås med sin tamdjursbesättning hela sommaren!
Hur menar Du här? vad skulle djurhållaren göra?
En död varg kan ju knappast visa respekt och rädsla för människan, men däremot den skjutna vargens följe, det borde Du väl förstå, eller?
"Ironi" att välja Dalarna!
Nej säg som det är, ni är bara ute efter att jävlas med folk som redan har det svårt nog med vargens härjningar.

39. cicki tyckte

2011-08-17 10:48

att det var sjukt att umgås med tamdjur och att sen sända till slakt...upplysningsvis så förökar sej tamdjur med..trots vargangrepp..och för att tamdjur ska få plats i ladugården,stallet etc så måste man göra av med ett visst antal varje år...men bygg ut ladugården då kanske cicki anser...men vem vill bygga och bekosta då varg är i faggorna..moment 22...utan mänsklig hand funnes det ej några tamdjur..bättre ett kort ostört liv som tamdjur än inget alls

38. cicki igen...

2011-08-17 10:16

cicki, jag citerar dig i #30: "att det är alfadjuren som går åt först. Valparna blir lämnade åt sitt öde". Okej, så nu är det alfadjuren som går åt, vi har ju blivit matade med uppgifter om att det är unga vargar som är oskygga? Hur hänger det ihop? Sen är du ett riktigt lågvattenmärke när du generaliserar hela jägarkåren och stämplar oss allihop som troféjägare som tävlar med skottlistor...visst det finnas såna, själv känner jag ingen...var får du dina "kunskaper" ifrån? Går du nån studiecirkel i jakthat? Känner du överhuvudtaget nån jägare personligen?

37. ett gott råd cicki

2011-08-17 10:15

börja från början..delta i kråkjakt så lär du dej hur de kråkor som ej skjuts kommer att vara mycket skygga efter avslutade kråkjakter..

samma med varg,de vargar som ej fälls blir livrädda för mänsklig kontakt

36. cicki # 19

2011-08-17 09:47

Fina argument mot jakten du hittat i din sista mening, men drar du inte alltför många över en kam nu? Som om jag skulle säga: Om inte så många ungdomar dödades och skadades årligen, så många olagliga träningsmetoder användes, och så mycket vanvård upptäcktes, så skulle även jag kunna acceptera hästsporten! Du kan ju söka upp den skytten, som genom olyckshändelse dödade skidåkaren, och personligen säga till henne att hon skulle "gett fan" i att skjuta skidåkaren. Men det kanske du redan har gjort?

35. Ha Ha

2011-08-17 09:46

Är det 100 idioter som kommer?? Hälsa dom varmt välkommna. Dom gillar ägg och tomater, dom föredrar utgånget datum.

34. cicki

2011-08-17 09:46

...du som är så påläst...190 000 älgar ?? har aldrig skjutits i Sverige, något år. Föreslår att du letar reda på de rätta siffrorna i statistiken.

33. Cicki #19

2011-08-17 09:44

190 000 älgar om året?? Detta bevisar bara med all önskad tydlighet hur stor vetskap du har om det du talar om...
För övrigt skulle jag tro att det räcker med ett eller ett par av militärens 20-mannatält om ni skulle vilja övernatta allihop efter denna manifestation innan ni beger er hem igen med svansen mellan benen...

32. KOKILLEN # 15 ?

2011-08-17 09:43

Du säger vi som jagar och då är du inbegripen i att där du jagar eller det jaktlaget som du tillhör, har för vana att skadeskjuta vilt eftersom dina beräkningar av att de blir en längre rad än vad hund och boskap tagna av varg är? Eller var har du fått fram denna teori? Som det skrevs om uppläggande av vargtagna hundar och får så kan vi lägga till den senaste i fredags från Dals-Ed i Dalsland. (Beklagar förlusten) Ett makabert vis men kanske en vägledning vad som möter boskaps- och hundägare så kanske en del som tror sig veta hur naturen fungerar, men aldrig varit i beröring med verkligheten och synen av ett lemlästat djur, sig en tankeställare!!!

31. Djurens Vänner, Djurskyddet Sverige mfl. vill tydligen ha lemlästade djur?

2011-08-17 09:43

Det är inte bara dom som är ansvariga enligt Djurskyddslagen, som det påstås, som är djurens ovänner. Att önska tamdjur som skyddas av DsL, lidande och en kvalfull död, är något som jag inte begriper, genom att införskaffa vargar och björnar i ett antal som daglingen i hela Sverige plågar och lemlästar våra djur. Ni önskar att Sverige slutar med djurhållning, mjölkproduktion, fårkött, getmjölk, nötkött och fläskkarre. Ni vill i sann klimatsmart anda att vi importerar kött från Irland, Brasilien, Australinen m.fl. länder och tror att i dessa länder, som Ni inte ser och har besökt, behandlas djuren bättre än i Sverige. Vi skall givetvis kolla djuraveln med lupp, men nu får Ni ta och ge er, Ni bör alla kallas för Djurplågare som önskar tusentals rovdjur runt våra djurhållare. Fy skäms.

30. Rättvik m.m.

2011-08-17 09:42

Harmageddon! Att kalla en varg för mördare är ingen rättighet, det är idioti!
Intressant Konflikt! Skulle vi också kunna kalla mördare då!? Han mördar ju sina lamm, utan att behöva ha dom på matbordet!
JEK! Jag blandar inte in en olycka i debatten. Jag blandar in en väldig massa olyckor, många känner vi säkert inte till, varken Du eller jag. Men som exempel tog jag upp det värsta jag hört. En gubbe som säkert inte borde köra bil heller med tanke på att han sköt hästen istället för vildsvinet, för de såg så likadana ut framifrån!!???
Gicklas! Jag har aldrig nämnt ngt om att poliser utfärdar jaktlicenser. Men Du får gärna rätta mig, då jag brukar ta till mig sådant. Det jag vet är att killen var jägare och hade rätt att utfärda licenser, som gav tillstånd till innehavaren att köpa vapen och att jaga. Han är numer avliden, så han slapp åtal, däremot så åtalas alla som köpt dom. ...OK!?
Ingrid! Jag trodde att Du också uppfattade och förstod det Du läser.
Rekordstora viltstammar, Du menar nog rovdjursstammar. Älgar och rådjur har enligt en del av jägarkåren minskat till ett bedrövligt litet antal. Jag anser att det är helt "sjukt", att umgås med sin tamdjursbesättning hela sommaren, bara för att sedan skicka dem till slakt!
Ja, varför söker då sig vargar till människor och tamdjur!? Om Du uppfattat ngt av det Du läst, så har Du säkert förstått att det är alfadjuren som går åt först. Valparna blir lämnade åt sitt öde, och då är det väl inte konstigt att de tar allt de kommer över, (nu menar jag dessutom hundar). Jägarna säger att man måste skjuta vargar för att ge dom respekt för människan. Om de skjutit en varg, vad spelar det för roll om den har fått en djävla respekt för människan, den är ju död!!!
Så länge jägarkåren inte vill dela med sig av sina troféer, så finns inte tillräckligt med föda till våra vargar. Hur försvarslösa tror Du dom är med detta stora antal jägare, som mer än villigt önskar sig en trofé av varg, eller de vargar som blir skjutna från helikopter. Som bekant så väljer vargarna de mest lättåtkomliga byten de får tag på, och då menar jag inte hund, utan sjuka eller på annat sätt svaga individer. Emedan jägare räknar taggar och har tävlingar om vem som skjutit störst, bäst och vackrast.
Kanske hade det varit en bra idé att lämna det bästa till kommande avel!
För övrigt vill jag säga ngt om valet av Rättvik för vår manifestation.
Vad är det för vits med att ha den där alla tycker lika? Vi vill ju ha debatt och argument. Förstår inte dalmasarna att det är lite ironi att välja Dalarna, eller tar dom sig på lite för stort allvar!?

29. vargar

2011-08-17 09:29

jagar även i Sameland Härjedalen tack Länstyrelsen att ni skjuter vargen direkt även om helikoptern kostar, vi har underbar jakt däruppe.

28. svaret är så enkelt Ingrid

2011-08-17 09:29

Många kvinnor kan ha blivit ratade tidsmässigt av sina fd män som hellre jagat än att vara hemma och pynta tex... vad det sen gäller varg vid bebyggelse hela tiden så känner de sej hemma där, det påminner om tiden i djurparken där det kastades mat till dom... byggnad=mat

27. Cicki

2011-08-17 09:28

Det du skriver i nr 19 är inte några vettiga argument. Du når inte fram till människor med dina åsikter om du inte kan komma med förslag på en lösning på konflikterna med varg. Vad du inte tycks förstå är att varg och rovdjur saboterar människors näringar och inkomster på landsbygden. Vargen skapar sorger och bedrövelser så fort den dyker upp i något av sveriges vitt skilda län. Rovdjuren skapar orättvisor och hindrar människors rätt till fri konkurrens eller rättare sagt koonkourrens på lika villkor oavsett var man är bosatt i Sverige eller i Europa. Tror du någon vill spela hjälte och sluta med sina näringar, sysselsättningar i glesbygd för att vara vargentusisterna till lags? Det finns några som vigt sig åt asatron eller något åt det hållet (moder jord och naturkrafter, healing mm.) men det är inte självklart att andra vill tro på sådant.

26. Kvinnor och vargar

2011-08-16 17:38

Jag blir mycket förundrad när jag läser insändare om varg i olika tidningar eller när jag lyssnat på debatter.Att de flesta kvinnor som skriver eller debatterar är FÖR varg i Sverige. Är det så häftigt med vargar som härjar i fårhagar och dödar eller lemlästar de stackars försvarslösa tamdjuren.Jagtycker att en sådan inställning är helt sjuk. Jag läser i denna tidning att det finns rekordstora viltstammar i Sverige. Varför söker då vargen sig till människor och tamdjur? Är det för att de egentligen är djurparksvargar, eller? Nej, bort med vargarna. Förstör inte vår fantastiska landsbygd och natur med otyget.

25. hur menade du nu cicki ?

2011-08-16 17:22

Men om de som jagar kan lära sig att inte sälja falska jaktlicenser
du menar säkert jaktvapenlicenser..men polismyndigheter säljer inte sådana,de utfärdar dom bara..ok

24. Röstfiske...

2011-08-16 17:22

på samma sätt som Carlgren och Reinfeldt har bedrivit i samma region. Varje ny medlem som kan agera/bevaka dessa org. intressen lokalt är guld värd, det visar den orädsla de uppvisar vid valet av mötesplats, ganska inponerande!. Det är oerhört viktigt att arrangörerna bemöts på ett proffesionellt och sakligt sätt av kunniga företrädare från vår sida, annars kan det tyvärr lätt gå som de avser, en mängd nya " fotsoldater".

23. Till 19

2011-08-16 17:13

Intressant, men ert beteende verkar då gå långt över gränsen, att tex "döda den personen om han dyker upp"
att frisera fakta: 70 000 mördare går ut i skogen: Vad gäller lagstiftningen "jag har ridit och stört jakten 28 dagar den här månaden, fullständigt lagstridigt. Magstarkt att överhuvudtaget blanda in en tragisk olycka i debatten.
Ni behöver kliva fram ur dimmorna för att se klart.

22. Cicki

2011-08-16 17:13

Vargentusiasterna kallade ju vargar för "mamma och pappa" varg, så varför inte fortsätta på den linjen och mänsklifiera vargen i orden? Många kallar sin hund för "sin lilla bäbis" och tacka för det om du är hundvän, eftersom dom hundägarna är seriösa hundägare som vill ge sin hund ett drömliv, ur hundperspektiv. Dom är således beredda att öppna plånboken för sin hund och skämma bort den på alla plan. Om en varg kommer och dödar, plågar, torterar någons "lilla bäbis". Självklart har den människan rätt att tycka att vargen är "en mördare.

21. Konstiga kroppar det där

2011-08-16 16:38

men vi får väl vara glada att de lärt sig skriva i alla fall.
Skadeskjutna djur kan vara svårt att få tag på i i sådana mängder nu, men rivna får finns det på Vikbolandet om ni inte har så det räcker i varglänen. Får se om jag hinner slakta ut besättningen innan den blir vargmat...

20. 17

2011-08-16 16:37

sannolikt djupt förutfattade meningar mot jägare.och sannolikt en outsläcklig bitterhet mot män över lag..jaktmotståndarnas 3 signum är..1 rad på rad med påståenden och sedan avslutas alltsammans med ett frågetecken..2 det eviga löftet om balans i naturen...3 skriver man på vargsidor godkänns ej kommentarer som på något sätt avviker från deras heliga tro och uppfattning

19. Rättvik!!!

2011-08-16 16:11

Ja grabbar,
Citat: Dom är jakthatare och älskar bara att höra rösten på sig själva.
Bara att titta på div FB-sidor, där lyser jakthatet igenom,där deras "rätta jag"kommer fram. Slut citat.
Precis som Ni beter Er då fastän åt andra hållet. Vi går dock inte lika långt som att kalla Er för mördare! Det gör däremot Ni om vargen!!!
Hur kan ett djur kallas för mördare? De försöker ju bara överleva, Ni gör ju inte ens det. Ni dödar och skadar också t.e.x. 190.000 älgar om året!
Kan vargarna få lite av det överskottet som Ni säger, så kanske de inte behöver söka sig till bebodda trakter i samma utsträckning.
Det talas nu om hur hjärndöda vi är som valt Rättvik för denna manifestation.
Jag tycker det var ett alldeles förträffligt förslag. Mitt i jägarnas "bikupa"!
Vi kan nog dessutom göra plats på scen för ett par dalmasar, så de får lägga till vad de har att säga.
Om man brinner för en fråga starkt, så läser man på och tar reda på så mycket det bara går om det som gäller. Jag har dessutom setat och läst vad Ni skrivit sedan jakten 2010, vartenda ord.
Det har emellanåt varit ganska intressant då Ni är oense. Ska Ni bojkotta jakten eller inte? Då har det kommit fram saker som man skulle kunna anmäla till den "riktiga" polisen, som Gunilla skriver i 'Våga Vägra Varg'.
Jag har inte gått så långt, men jag har däremot påtalat vissa inlägg för redaktionen, att de strider mot vår lagstiftning, och de har snabbt försvunnit!
Jag har skrivit det många gånger förut, att jag tycker det är ok med jakt, t.o.m på varg. I morgon kommer min nya häst, som fölar till våren och jag har hund också. Vargarna bor här intill.
Det är väl klart att jag respekterar att vargen nu finns här. Jag vill inte heller ha vargen på gården. Men att gå så långt som till utrotning ....nej!
Men om de som jagar kan lära sig att inte sälja falska jaktlicenser, att se skillnad på en häst och ett vildsvin, ge fan i att skjuta skidåkare och vara så skickliga med det de håller på med och inte skadeskjuta så många djur, ja då kan t.o.m jag tycka det är ok.

18. tälta i vargområdet istället

2011-08-16 16:10

om dom nu vill visa att det går att leva samman med vargen så kan dom väl tälta ute i vargmarken några veckor. .... =)om dom törs...

17. Stolleprov

2011-08-16 15:45

# 16, Man tar sig för pannan och undrar vad de får allt ifrån

16. huka er gubbar

2011-08-16 15:03

för nu är varg-svärmor igång igen

http://vargenylar.wordpress.com/2011/08/16/faragare-som-inte-vet-att-rovjdursstangsel-finns/#comments

15. KÅ #9

2011-08-16 14:39

Då kanske vi som jagar ska gå dit och läga upp lite skadeskjutna djur på parad,den raden blir nog längre än hundarna och fåren.

14. Skulle vilja komma

2011-08-16 14:38

men blir nog bara mer uppretad av dessa inkompetenta personer som bara sett varg på tv.
Sådana personer klarar inte tänka hur verkligheten ser ut och blir, förrän de själva har sett vad som händer i verkligheten. Nej, som sagt uppretad blir man nog bara.

13. Spektakel!

2011-08-16 14:38

Vad kan ett gäng insnöade naturromantiker från storstäderna lära folket som dagligen lever med problemen som vargen för med sig?
Och hur svårt ska det vara för dessa snedseglare att förstå att ute i vargreviren är de flesta emot varg...
Om det är någon som behöver upplysning ang vargen så så finns det faktabaserade uppgifter och statistik på www.vargfakta.se Där har personligt tyckande och egna åsikter sållats bort och kvar är endast ren fakta.

12. ?

2011-08-16 14:38

Tysta människor? ni menar lägenhetsfolket? som för övrigt inte gillar husdjur och tycker att alla tamdjur skall ha ett rep kring halsen? eller hållas instängda där ingen kan se dom i en av människan skapad konstgjord onaturlig miljö. Varför finns "rädda varg föreningar" om vargen är så omtyckt som ni påstår?

11. De använder vargen...

2011-08-16 14:38

...som ursäkt i sitt desperata försök för att all jakt skall upphöra och att naturen skall sköta sig själv.
Dom är jakthatare och älskar bara att höra rösten på sig själva.
Bara att titta på div FB-sidor, där lyser jakthatet igenom,där deras "rätta jag"kommer fram.
Skrämmande hur dessa grupperingar beter sig, det fanns en tokig jävel som spred sin propaganda och lögner om ett enat Europa för 70 år sen som inte var vid sina sinnes fulla bruk och som förföljde en viss grupp av människor.
Dessa som skall ha info I Rättvik, ja var och en som håller på med någon typ av jakt, ser nog igenom vad dessa individer igentligen vill med sitt budskap.

10. En gammal formulering.

2011-08-16 14:37

Det är omöjligt att älska varg och kalla sig djurvän. Varje levande varg betyder hundra- eller tusentals andra djurs död och lidande.

9. Vargparad i Rättvik

2011-08-16 12:13

Tag med alla sönderbitna hundar får etc ock lägg upp dessa på parad . Kanske kramarna får ny syn på vargen.

8. #2 #3 å #6

2011-08-16 12:12

era tre kommentarer sa precis allt jag tänkte skriva här, verkar som om vi alla tänker samma då. Tycker Cronheim å kompani först skall få besvara frågorna 1.har ni själva djurhållning av något slag, 2.Bor Ni själva i vargmarker, 3.Har Ni själva hund Ni skulle våga släppa där isf? mm. är det inte så, är det lika bra att gå där ifrån.

7. Konflikträdda?

2011-08-16 12:12

För att ett frälsningsmöte ska ge resultat så bör det finnas folk att omvända? Det ser ut som om de inte vill stöta på motstånd, deras manifestation skulle ha varit i Rättvik's parken i samband med hundutställningen den gångna helgen 20-21 aug. Sen har vi en intressant sak inför detta evenemang, hur många av de som ställer upp för en minoritet av landets innevånare, tänker på miljön, hur många av de som kommer att visa sympatier för vargen, emot alla jägare som de kallar för "tjuvjägare", är egentligen från "närområdet" och om inte, har de rest kolfiktivt till Rättvik? De som värnar naturen! Som det heter?

6. Rättvik, Sanna

2011-08-16 11:28

Hur vet ni att det är majoritet som vill ha varg, att säga att ni älskar alla djur, djurplågeri se det ut ni tycker om. Dalajägare, visa ditt missnöje!

5. "hata varg"

2011-08-16 11:27

Hela resonemanget är fel, som väntat. De flesta människor hatar inte vargen, ej heller fiskmåsar, kråkor, skator och kajor, men ibland kan de vara på fel plats och då måste de bort. Jag tror inte många jägare hatar några djur, däremot kan man bli ganska sur på de som bestämmer att det skall finnas varg på ett ställe som är fjärran från de styrandes säte. Förvaltningen av våra viltstammar måste ned på lokal nivå, i annat fall mister folk tron på rättssamhället.

4. Der

2011-08-16 11:26

finns ingon majoritet for varg, endast nogle høglydte vargextremister, som på INTET vis kan gi nogon kundskab om varg vidare, for dom har INGON kundskaber. Bruk penga på aldre och skoler och sjukvård i stellat for detta cirkus met en totalt unødig skabning som vargen.

3. så länge som

2011-08-16 11:26

sanna cronhielm med klientel ej lever samma livsstil som de vargdrabbade så kan de självfallet ej yttra sej genom att lägga sten på bördan

2. Modigt gjort!

2011-08-16 11:26

Nu alla jägare och djurhållare i varglänen, nu har ni chansen att på plats få till en diskussion.
Man måste nog erkänna att det är modigt gjort att utan de minsta kunskaper om ett rovdjur demonstrera bland folk som lever med verkligheten.

1. ska

2011-08-16 11:26

bli intressant att höra vad dom ska sprida för kunskaper om varg som dom inte redan vet i dalarna.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB