• Älgskadefondsföreningen

En varg orsakar ”högsta beredskap”

NotiserPublicerad: 2011-11-26 13:39

En varg vistas i södra Sverige och det har nu lett till att myndigheterna intagit ”högsta beredskap”. I alla fall om man får tro tidningen Kvällsposten.
Vargen rev får i Kalmar.
– Frågan om varg är väldigt, väldigt het och många av våra medarbetare har blivit nedringda. Det finns en krisorganisation för kärnkraftsolyckor men inte för vargkriser, säger Mattias Persson, rovdjursansvarig i Kalmar, till Kvällsposten.

När blir det skyddsjakt? 
Ärendet har tagits upp i samverkansrådet för det södra rovdjursförvaltningsområdet.
– Tydliga riktlinjer om skyddsjakt är att föredra. Hur många angrepp ska vi tåla innan det blir tal om skyddsjakt? Därför vill vi formulera ett dokument som tydligt redogör för när det är dags, säger Mattias Persson till Kvällsposten.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

31. Lägger in..

2011-12-01 07:39

denna länk nedan här..

Så inser man att berörda är oroliga för vad som komma kan ske.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.783549-bonder-fruktar-utsattning-av-varg

Hittade inte en bättre plats sry, men ville delge detta till Er.

30. Skägget i brevlådan

2011-11-28 17:59

Håller helt med Smålänning och Lantis.

29. 20 och 21 och 25.

2011-11-28 08:34

21 ska läsa ordentligt innan han kommenterar. Visst är det synd om den skjutne OCH skytten som får leva med det resten av sitt liv.
25 håller med, även grisarna ska bort.
20 det vore bra om inte "jägarna" som arrenderar markerna häromkring lär grisarna att det serveras mat ur plastbehållare som man ska rulla runt. Grisarna rullar runt soptunnorna i vårt område och grannområde. Jägarna påstår att de tar bort problemgrisar när det är de som har skapat dem. Vi hade grisar här innan de fick arrendet och började med utfodringen i blå plasttunnor och hade inga problem med välta soptunnor då. inlärning med beting. Grisarna skiljer inte på runda blå eller "fyrkantiga" gröna plastbehållare.
Jag bor i skogen.

28. Du Lantis

2011-11-28 08:34

Jag tor att metoden heter §28 om jag inte är ute och seglar totalt?
Kanske det är den Smålänning (det är jag själv) menar?

27. Smålänning

2011-11-27 20:28

Vad menar du med "hade gjort er plikt". Folk i varglänen har väl gjort allt som lagliga medel tillåter för att begränsa vargen. Men det är ju stört omöjligt att få skyddsjakt hur dom än härjar i skogar och hagar och på gårdarna.
Om DU har ett recept på hur saken skall skötas så tar nog många mot det tacksamt. Annars får vi studera hur ni gör i Småland och göra likadant?

26. Jag vill...

2011-11-27 20:09

inte vara elak men jag kan inte låta bli nu när vi fått varg härnere i Småland. Då gapar ni och skriker att det är rätt att vi får känna på hur det är.Nu kommer giftet smaka på detta: Om ni hade gjort er plikt de sista tjugofem åren hade vi inte haft detta problem.Jag har försökt påverka så länge som vi har haft varg i Sverige. Men börja någon gång och kräv. Ingen frilevande vargar i Sverige, det kan inte vara så svårt att säga detta till alla du träffar, visa bilder, gör något.

25. Bia

2011-11-27 16:45

Allt nytt skall bort. Javisst, det är därför vi vill ha bort vargarna.
Tror du förresten att Lst hade beviljat skyddsjakt om de inte kollat upp vilken varg, som var den skyldiga. För övrigt kommer det att komma in nya i sydsverige allteftersom om det inte blir stor avskjutning i mellansverige. Betr. vilken varg som skjuts bort kan jag tala om för dig att Lst är mycket noga med att rätt varg blir skjuten. Vi har sökt skyddsjakt på vargar, men fått till svar att man inte vet med säkerhet ur vilket revir hunddödarna kommer. Därför beviljas ingen skyddsjakt ännu, men det kommer det är jag tämligen säker på.
Och du, några svin får man väl tåla.

24. Till Bia nr: 16

2011-11-27 16:45

Håller med dig att vargarna skall bort. Dom har inte funnits i landet på länge. Allt nytt skall bort som du säger.

23. Nr 17

2011-11-27 16:45

Håller fullständigt med dej, mycket bra formulerat.

22. RÄTT VAD NR # 17 SKRIVER!!!

2011-11-27 16:45

Tamdjur och även som vilt, ska inte bli bli hårt decimerade av varg och skyll nu inte på uppfödare- jägare för båda parter sköter tillväxt på båda sidor oavsett vad belackarna säger om oss! Så ni som sitter i REGERINGS ställning förstå vart det lutar eller läser ni inte vad som händer? Som jag tidigare på pekat så har LST inte märkt att det finns varg på och runt Kroppefjäll i Dalsland och ändock så har varg siktats ca 2-3 km från nämnda område och då öster om detta i helgen? Och Bia finns det en varg så med stor sannolikhet finns det fler fast du eller andra inte sett dem tillsammans det är av erfarenhet från nämnda område i V Götaland där man minst anar så ploppar de bara upp, hundar försvinner mystiskt, rådjur avtar, älgar går i flock vad speglar detta? När de som ska hålla i trådarna LST- NVV samt våra utsedda MENISTRAR ej förstår faran, så undra på att det kommenteras här olika skräck händelser som djurhållare samt de som försöker att bedriva löshunds jakt känner sig maktlösa och framför allt överkörda av myndigheterna som ska och påstår sig ha kontrollen över vargen är oroliga vart det ska sluta?

21. Bia

2011-11-27 16:44

Vad i allsin dar yrar du om? Vildsvin, skjuten med GPShalsband?Vargar här och får där?? Håll dig till ämnet och sluta dumma dig. Läste ditt senaste osympatiska inlägg angående den tragiska skjutolyckan på älgjakten. Du verkar inte ha så mycket empati med andra människor så det stör. Skärp dig.

20. bia

2011-11-27 16:44

visst är det härligt med natur! vill du inte möta svin i skogen så kanske du ska stanna hemma?

19. Fårbonde # 17

2011-11-27 16:44

Förstår att du tar illa vid dig av de negativa kommentarerna. Detta är vad vi levt med i vargbältet i många år redan. Tyvärr är det ingen som förstår vargproblemen förrän de drabbar närområdet. För vår del måste vargen fördelas över landet eller glesas ur. Vi kan snart inte föda upp djur på bete.
Förutom angreppen av djur får vi nu även leva med angrepp av människor för att våra fårgårdar står i vägen för vargens utbredning. Rovdjursföreningens debattörer går in i tidningarnas kommentarsfält med hånfulla kommentarer om att fårbönder är lata och inte sköter sina djur och därför får skylla sig själva.

18. Tycker det är bra

2011-11-27 16:44

att den orsakar sådan rabalder där nere,tids nog får vi nytta av det även här i vargbältet,det ger ringar på vattnet så att säga...
Vargen börjar få upp ögonen på de som tar beslut och visar dom vem den verkligen är,raka motsatsen till de gulliga harmlösa djur dom hittills framställts som av förödarsidan...än en gång kommer det,precis som vi sagt,att visa sig att jägarna återigen hade rätt redan från start...

17. Högsta beredskap

2011-11-27 10:16

Det löser inte problemet att kasta skit på oss här nere i södra sverige när vargen kommer hit ner.
Samla alla goda krafter och anfall de som fattar de vansinniga besluten.
Det är klart att varje varg som angriper våra tamdjur skall avlivas. Vi håller inte tamdjur för att utfodra statens vargar.
det måste bli ett helt annat beslut i riksdagen. Varg passar inte i vårt kulturlandskap. Mäniskan och våra djur är långt mer viktiga än alla vargar i landet.

16. Till Jan nr.2

2011-11-27 10:16

Ni kanske ska ta bättre reda på vilken varg som härjar bland era får. Ni fick skyddsjakt på den varg som ni påstod rev era får (Kynna) som var en genetiskt viktig varg. Nå, hon blev skjuten (med GPS-halsband). och ändå har ni en varg som attackerar era får. Ni kanske sköt fel!!! En var få ni väl tåla. Tänk om det blev samma uppror om dessa vildsvin. Gick av motionsspåret häromdan för jag tänkte gena, kom 50 meter sedan exploderade skogen, 3 stora svarta grisar + en hel drös små randiga. Stog kvar och tittade efter dem och då kommer galten tillbaks mot oss i full fart. Jag skrek och hundarna skällde, 5 meter ifrån oss vek han av. Den var stor med rediga betar. Allt nytt ska bort tycker jag.

15. Smålänningen

2011-11-27 10:15

är sparsam och driftig (min morfar var smålänning) han vill inte lägga ut en massa pengar på att stängsla för "den gråe", ej heller gillar han att föda upp får för att föda densamme. Jag hoppas att värmlänningar och dalmasar är lite mer "på". Snart har vi ulven i mina trakter och här finns det folk med pengar och inflytande, så här blir inte ulven gammal.

14. Skillnad

2011-11-27 10:14

Ja det är väl skillnad på skit och pannkaka.

13. Rovdjursföreningen

2011-11-27 10:14

Med anledning av angreppen på får finns olustiga kommentarer på Rovdjursföreningens faceboksida. Där beskyller man fåruppfödarna för vanvård och för olika brott mot djurskyddslagen; man låter fåren gå ute och bli våta, man tar inte in djuren på nätterna, man är för lat för att stängsla osv. Mellan raderna står som vanligt från Rovdjursföreningen att fårägare är lata och odugliga och inte sköter sina djur. Stolliga stad kommer snart att kräva regnrockar på alla får. Däremot har man inget förbarmande med de torterade vilda djuren; att sargade älgar dör långsamt är inget problem, det är naturens skönhet.
Se upp! Det kanske inte bara finns jakt- och hundhat utan även en dold vegansk agenda i den föreningen?

12. BEVISLIGEN.

2011-11-26 18:07

Så är vi mindre värda i VARGBÄLTET ! Än dom i söder. Här får vargen även springa i tättbebyggda områden även vid väldig närkontakt med människor. Se bara dom senast veckorna Malung osv. INTE ETT ENDA ORD OM DET I EN STÖRRE TIDNING. Men dyker det upp en varg i söder så är det nästan Krigsberedskap. Men tyvärr så kommer denna varg cirkus sluta med att försvaret måste sättas in för att få bort dom. Det är bara en tidsfråga.

11. Det behövs väl inte en mängd angrepp?

2011-11-26 17:32

Det är väl bara att ansöka om skyddsjakt? Är den befogad så ska det ju faktiskt inte vara något problem att få den godkänd.

Mitt intryck är att om alla drabbade ligger på nu och ansöker när det händer något så blir det lättare hela tiden.

10. Äppelbojägarn

2011-11-26 17:32

Förstår din frustation, men nu ser vi till historien.
I Dalarna hjälpte ni Gustav Vasa till makten och för det fick ni"skit" i slutändan.
Vi Smålänningar krigade med Dacke mot övermakten. Dacke mördades av övrermakten (var det inte Gustav Vasa)? Så vi Smålänningar är inte skärskilt imponerade av SMÅPÅVAR i myndighetsställning. Varg det skall i INTE finnas i Småland, kanske inte ens någonstans i Sverige utanför våra Nationalparker

9. Skyddsjakt där – javisst!

2011-11-26 16:40

Tror någon att vi kommer att få lika förutsättningar för skyddsjakt. Här i Dalarna får vargen ta hur många hundar och får och kalvar och hästar och.... och vi får ändå inte skyddsjakt. Trots att vi har största delen av vargpopulationen här i vargbältet. Men så fort EN varg visar sig söder om Mälaren reagerar myndigheterna. När kommer Maria, Stig-Åke, Lena & co att inta "högsta beredskap" för att möta alla problem VI utsätts för?

8. Tillåt mig småle...

2011-11-26 16:26

"högsta beredskap" "krisberedskap" mm
Välkommen till vardagen i Dalarna och Gävleborgs län. Bara att vänja er. Med en exploderande vargstam är detta snart vardag över större delen av landet

7. Mattias Persson

2011-11-26 16:25

Verkar var en "smålänning"av rätt sort. Han deklarerar klart sin ståndpunkt, Hur mycket skall vi tåla innan det är dax att reagera.
Sunt tänkt, Klara regler och inget peronligt tyckande från fall till fall som vissa miljömuppar i våra myndigheter tydligen håller på med.

6. Högsta beredskap?

2011-11-26 16:25

För en varg? Nu måste väl folket i söder besinna sig. Här uppe i Värmland har vi c:a 200 vargar enl. Lst och de har inga krisplaner vad jag vet. Vore det behov av såna vore det väl här och i Dalarna.
Jag håller med honom att ordentliga riktlinjer måste till betr. skyddsjakt. Allt detta mörkande om att man inte kan säga vilken varg som gjort vad är bara skitsnack. Finns det ett revir där vargarna tar hundar och tamdjur är det väl bara att skjuta bort det, så är åtminstone de problemen lösta. Vi kommer med stor sannolikhet inte lyckas skjuta bort alla, men de som klarar sig kommer säkert att passa sig för att närma sig hundar eller gårdar. Djur lär fort, specieltt det som inte är trevligt, som att bli jagade t.ex.

5. Oj !

2011-11-26 16:25

En varg och denna fantastiska uppställning. Den kapaciteten skulle man önska att Dalarnas länsstyrelse hade, med tanke på ALLA vargar man har där.

4. Javisst ja

2011-11-26 16:25

Men tycker inte även redaktion på J&J att det är lite infantilt att tro på kvällstidningarnas beskrivning av läget, kvällstidningarna som har så mycket gemensamt med J&J när det kommer till att piska upp stämningar i den ene eller den andra riktning för att få fler läsare?

3. Formulera då ett...

2011-11-26 16:24

...dokument som är gemensamt för HELA Sverige. Låt dem i södra förvaltningsområdet sköta formuleringen för de verkar ha en något mer nyanserad inställning än vad vi är vana med

2. Beklagar er i Kalmartrakten

2011-11-26 16:24

Allmäna riktlinjer tycks vara: Om det är en icke genetisk viktig varg så rör det sig om, nedre gräns,ca 15-20 får samt ca 3-4 hundar, för att få skyddsjakt. Om det däremot skulle vara en s.k.genetisk viktig varg finns det ingen möjlighet till skyddsjakt över huvud taget. Kolla på hur länsstyrelsen i Dalarna haterar vargproblemet runt Idre!! Det som då gäller är en ny "flyttcirkus" runt i Sverige med vargen. Vart? Ingen vet. Kostnad? Inga problem. Det finns fortfarande ett och annat sjuhus kvar att lägga ned så att "vargcirkusen" kan hålla på. Vi vet hur jävligt det är att vara en del av "vargbältet". Beklagar att ni också tycks bli en del av detta.

1. Om det finns risk för skada/olägenhet

2011-11-26 16:23

så ska skyddsjakt (kunna) beviljas är det ju sagt från NVV. Så det är bara att sätta igång. Har vargen smakat får en gång så är risken desto större. Ser inte varför man inte ska bevilja skyddsjakt omedelbart! INGEN utom problemvargen själv tjänar på att försena beslutet. Eller tillhör även dessa tjänstemän vargkulten?

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB