• Älgskadefondsföreningen

EU-toppar på Sverigebesök om vargjakten

NotiserPublicerad: 2011-06-30 11:25

I slutet av nästa vecka kommer fyra representanter för EU-kommissionen till Sverige för att diskutera landets vargpolitik. Kommissionen har riktat hård kritik mot Sverige och hotat med att dra landet in för rätta på grund av licensjakten på varg. På programmet står bland annat en vargutflykt utanför Gävle-besöket.

Vid mötet ska EU-kommission bland annat träffa miljöminister Andreas Carlgren samt en rad olika organisationer för att få information i vargfrågan.
– Deltar gör givetvis organisationer från bevarandesidan, som väckt talan mot Sverige. Vid mötet med EU-kommissionen är även de båda jägarorganisationerna med, konstaterar Ruona Burman, departementssekreterare på Miljödepartementet.

Vargutflykt utanför Gävle
Deltar gör även LRF, Djurparksföreningen, Scan-Wolf och representanter för samerna.
– Ja, alla organisation som på något sätt är berörda av vargfrågan, tillägger Ruona Burman.
Mötena, som ska pågå under tre dagar, hålls under halva tiden i Stockholm och resterande tid i Gävle. 
I Gävle finns en av Sveriges viltförvaltningsdelegationer som brottas med vargfrågan.
– I Gävle kommer vi också att ta med gruppen ut på en exkursion. Men vi kommer säkert inte att se någon varg. Det gör aldrig den som letar efter dem, konstaterar Ruona Burman.
Jägarnas Riksförbund representeras av ordföranden Solveig Larsson under EU-kommissionens Sverigebesök.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

26. SRF har svårt att läsa sina egna referenser

2011-07-05 20:10

Följande rubrik står att läsa på SRFs hemsida
"Miljöministern vill ha förståelse för vargjakt med hjälp av endast jägarintressena".
Samtidigt refererar man till Gävle Dagblad där man får veta att studiebesök på fäbod ingår i programmet.
Men man följer ju sin regel nummer ett. Attackera jägarna. Att man ljuger betyder bara att man följer regeln. "Ändamålet helgar medlen."

25. mikael

2011-07-03 22:22

Ok, sorry för missuppfattningen. Tydligen är vi inne på samma linje. Det är säkert överdrivet som du säger, men ryktesspridningen inom vissa sektliknande sammanslutningar är säkert bland de vilseledda medlemmarna ganska övertygande...

24. Per B och håll er till fakta

2011-07-03 21:36

Per, en utmärkt idé, såvida vargarna har lärt sig vad hundskall betyder och finns i närheten. Skulle säkert inte dröja länge innan de visar sig. Problemet är nog att få tag i en hund...har du nån?
håll er till fakta: jag undrar var du fått dessa fakta ifrån, att älgarna ökar, och nu syftar jag på vargdistrikten?

23. Vargarna finns överallt och viltet minskar..

2011-07-03 18:12

och samtidigt läser man att älgarna ökar och därmed jaktkvoten och jakttiden.

Hur går detta ihop?

22. Anton & Mikael

2011-07-02 18:46

Så svårt är det minsann inte att få vargkontakt om man nu vill. Det är väl bara att ta med en (jakt)hund så dyker snart vargarna upp för att sätta tänderna i den? Det är iallafall så det brukar låta här, med tanke på alla kommentarer om att löshundsjakt och hundhållning överhuvudtaget kommer bli omöjlig på grund av vargen.

21. Nordvärmland #17

2011-07-02 15:43

Stoppar de vargjakten så stoppar de även vargens fortsatta ökning i Sverige...inga fler flyttar eller inplanteringar kommer att tillåtas av våra jägarorganisationer med flera (om de gör som de bör)...
Troligen kommer ett jaktstopp att vara början till slutet för vargen och dagens rovdjurspolitik i detta land,folk kan svälja mycket... men inte hur mycket som helst...

20. kolar´n

2011-07-02 15:43

Ja, jag var tydligen inte tillräckligt tydlig. Det var en retorisk fråga. Poängen var att om ingen lyckas när man försöker: Hur lyckas tjuvjägarna? Dvs. Problemet med tjuvjakt är kanske skapligt överdrivet?!

19. 9. Och

2011-07-01 17:45

Det är mycket som finansieras med skattemedel..även denna tidning kanske har presstöd men det kan nog redaktionen svara på. Du skriver att du inte gick med i EU..bor du inte i sverige?
Eller fanns det en röstsedel där man peronligen kunde utesluta sig.

Redaktionell kommentar:
Jakt & Jägares utgivning finansieras helt och hållet av de medlems- och prenumerantavgifter som kommer in till Jägarnas Riksförbund samt intäkter från annons- och lösnummerförsäljning.

18. Larsson HAHAHA

2011-07-01 16:38

Har ni ingen annan att skicka någon som inte vänder kappan efter vinden.

17. detta är bara början

2011-07-01 16:37

på ett STORT elände ska ni se, eu stoppar vargjakten i några år framåt och inplantering av nya gener ska göras. De kommande åren får ingen jakt ske för att generna ska få sprida sig över stora delar av Sverige. Taket på 210 vargar tas bort och då blir allt frid och fröjd. Ska vi slå vad att det kommer bli så, man blir gråhårig av detta..

16. SNF, SRF ,Djurskyddet och Jaktkritikerna

2011-07-01 13:35

behöver ej alls komma till tals.. de har sitt lystmäte genom att det finns en uppsjö av flera rov arter i sverige.. deras kärlek till rovdjur är aldrig följdlogisk oavsett om det blir 5000 vargar och de knycker flintastekar från folks grillar

15. Dum exkursion

2011-07-01 09:02

Vad dumt att åka till skogen i syfte att hoppas få se en varg. Sannolikheten för detta är ungefär lika stor som att jag skulle få svaret "Ja" om jag gick ned och frågade några främmande flanörer nere på stan. Vad blir det tänkbara intrycket efter en tur i skogen utan att ha fått se en varg? Förmodligen att de är sällsynta (och därför inte ska jagas), vilket förödarsidan så klart räknat med.

Bättre hade varit om de gjort ett besök till en hage full av vargdödade får. De springer nämligen ingenstans. Kruppa fäbod står också kvar, sakta igenväxande.

14. Patetiskt

2011-07-01 09:02

EU skickar fyra högavlönade (mitt antagande iofs) till ett medlemsland som inte anses klara av vargpolitiken själv. Sandlådefaktorn är maximal tycker jag, EU har inte med detta att göra. Ägna er åt fredsbevarande uppgifter, Grekland och annat mer relevant. Medlemsländernas flora och fauna har ni inte med att göra!
Jag ser framför mig hur de olika fraktionerna kommer att göra sig hörda till falsettnivå och detta inför dessa fyra högavlönade EU tjänstemän.
Vem som vinner? Tja eftersom det redan är klart vad dessa fyra inkvisitörer tycker så är väl oddsen på bevarandesidan, jag avundas inte representanterna för jägarorganisationerna och andra som vill ha en styrd rovdjurspolitik.
Fram med alla argument nu på en saklig nivå och jag hoppas även att lobbyverksamheten går varm.

13. mikael

2011-07-01 09:02

Ja, hur gör de som tjuvjagar varg? Ja, OM det finns folk som AKTIVT tjuvjagar varg, så kan du räkna med att de får lägga otroligt många timmar innan de får se någon varg. Sen kan det förstås jagas med gift, men det hoppas jag verkligen inte förekommer. Jag förmodar att filmen vargkriget ligger och spökar hos dig m fl på bevarandesidan, men den avfärdar jag (det kommer att bli ett j-la liv nu) som ren fejk och lögn och jag skulle inte bli förvånad om den producerades på direkt uppdrag från bevarandesidan, dels för att skaffa sig fördelar, och dels för att blåsa liv i debatten, som varit ganska låg just innan filmen kom.

12. Calle Seleborg

2011-07-01 09:01

Hur många djur som medlemmar i naturvårdsorganisationer har förlorat p.g.a. rovdjursangrepp vet jag inte. Men många medlemmar i dessa organisationer, och då främst SRF, skyddar tamdjur från rovdjursangrepp genom sin stängslingsverksamhet. En av djurägare uppskattad gratishjälp som jägarorganisationerna uttryckt sig inte vara ett dugg intresserad av att delta i. Då Calle, ser man vilka som "bryr sig" - egentligen... Trevlig sommar på dig!

11. Kul kille den där Stridsberg.

2011-07-01 09:01

Att det från Bryssel släpps fram några individer får folk att få nojan, hoppas för det första att dessa varelser har med sig sina personliga aasistenter så dom inte kommer bort i gröngräset. Och du Stridsberg verkar vara orolig för att din dagisgrupp inte får vara med och vifta med flaggor och hälsa dessa ovetande slipsbärare välkomna. Det får ni säkert, men i ärlighetens namn man få hoppas att varje representerad grupp får talan efter antalet sympatisörer, vilket blir svårt för din grupp, eftersom dom 4-5 miljoner som är djurägare och inte vill ha varg får antalet röster därefter och visst din falang på 3-4 tusen medlemmar borde ju då få minst ett par löständer som har talan i denna soppa som ni är orsaken till med era medlemmar. Hoppas bara att staten har vett att ta betalt för den merkostnad som skattebetalarna tvingas betala, för någonting som dom blivit påtvingade av dina gelikar så börja redan att höja medlemsavgiften.

10. Jag bävar för vad detta möte

2011-06-30 21:52

utmynnar i...vinklat från början för att visa hur spännande och intressant det kan vara med att kanske få se en varg i vår natur...
Tycker de i stället kan börja med att åka till Karlstad och prata med den hundägare som senast fick sin hund dräpt,så får de se verkligheten för en gångs skull...

9. Och

2011-06-30 21:07

sån här skit skall vi betala dyra pengar för? Tack och lov gick jag aldrig med i EU, så jag behöver inte skämmas bara förargas.

8. Hur många Uffe?

2011-06-30 21:07

Djur har medlemmarna i de organisationer du räknar upp förlorat pga rovdjursangrepp. Alla som drabbas ska få komma till tals. De som inte drabbas bör inte ha någon talan.

7. DAGISUTFLYKT

2011-06-30 21:06

Varje dag går 900 miljoner människor hungriga på jorden;15-20000 barn avlider av sjukdomar vi kunnat förhindra.Detta kallar jag problem att syssla med.Att odla ohyra som varg är skandal.För mig obegripligt att privata markägare måste acceptera svineriet. Även obegripligt att jägarorganisationer ej inlett juridisk process mot staten och EU-kommision om ersättning för destruerad livskvalite.

6. Nä nä, Stridsberg

2011-06-30 18:19

Inte ska väl bevarandesidan vara med. Det här är ett möte för att få EU att förstå att vi inte kan odla varg söder om renskötselområdet.
Det finns inget att oroa sig för när det gäller vargen. Den finns i mycket starka bestånd där den hör hemma, i Ryssland.
När vi kör ett möte med EU om exempelvis fjällräven, då får du vara med. Där kan man snacka om att bevarandesidan skulle kunna göra en insats.
Tycker jag.

5. Just det Uffe.

2011-06-30 18:18

Men rovdjurstalibanernas ord väger lätt som ejderdun ser du, för jag är övertygad om att potentaterna från Bryssel är mer intresserad av fakta framtagen av riktiga forskare, dvs sådana fakta som SJF m fl kan lägga fram,svart på vitt, än vad de är av snyfthistorier om den dumma dumma mäniskan, dvs sånt som mest kommer från jakthatarledet, bara att gå in på SRF:s och WAS facebooksidor för att inse hur det står till med naturkunskaperna där...skrämmande läsning kan jag lova.

Jag tippar på att tilldelningen inför vinterns jakt blir minimum 150 vargar, beroende på hur många som skyddsjagas eller dör på annan naturlig väg innan jakten.

4. ulf stridsberg

2011-06-30 18:18

Han skrev ÄVEN jrf sjf osv borde få uttala sig vilket borde betyda att han avser att både bevarande sidan och de som är för jakt och begränsning av varg får uttala sig.Man kan ju säga att bevarandesidan redan är representerad av de som reser hit.Det borde du kunna lista ut om du är insatt och läskunnig.
Om mötet inte leder till att svenska staten får bestämma över sin egen viltförvaltning så kommer jag att aktivt börja jobba för att vi träder ur EU.

3. just det!

2011-06-30 16:56

"– I Gävle kommer vi också att ta med gruppen ut på en exkursion. Men vi kommer säkert inte att se någon varg. Det gör aldrig den som letar efter dem, konstaterar Ruona Burman. ."

...och hur gör de som tjuvjagar varg då?

2. Just Claes B!

2011-06-30 15:34

Att alla får komma till tals. SNF,SRF,Djurskyddet och Jaktkritikerna är några organisationer du glömde, eller så ingår de i ditt "osv, osv".
"Alla" ska ju vara alla förståss..

1. hoppas innerligen att....

2011-06-30 13:24

...alla inbjudna får komma till tals, även de som representerar JRF, SJF, LRF Samerna osv osv. Att kommisionärerna får en tydlig och faktabasserad presentation hur det är att leva med rovdjur, särskilt varg som närmsta granne och vilka inskränkningar och uppoffringar det medför de berörda EU- medborgarna boendes i Sverige, vi har exakt samma rättigheter som övriga inom EU som inte har denna rovdjursproblematik. Dessa EU-representanter har med all säkerhet förmågan att förstå situationen, då kan de som är intresserade av vargjakt se fram mot en spännande vinter, när hundratals vargar ska tas bort, för att Riksdagsbeslutet om max 210 st ska infrias.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB