• Älgskadefondsföreningen

Fel göra värme av skyddsjagade kaniner

NotiserPublicerad: 2009-10-14 09:05

Djurens rätt har reagerat på hur vildkaninerna i Stockholm hanteras. Förra året skickades nämligen ett parti skyddsjagade kaniner till Konvex i Karlskogs, där kaninerna destruerades och blev fjärrvärme.

Anledningen till att kaninerna bränns i värmeverket är att det är en praktisk lösning, eftersom det inte är tillåtet att slänga kaninerna på soptippen eller gräva ned dem hur som helst, säger Leo Virta på värmeverket i Karlskoga.
Men hanteringen har fått Djurens rätt att reagera. Kaj Zimmeri, ordförande för Djurens Rätt i Karlstad, tycker att kaninerna borde begravas. Han säger till Sveriges Radio Värmland:
– Det låter ju ganska makabert. Det är inte rätt sätt att hantera djur på, utan man måste lösa det här problemet på något annat sätt så att det inte blir det här problemet att man måste skjuta kaniner.

Ordna kaninhem
Han får också stöd från föreningen Vilda Kaniners Värn där föreningens taleskvinna, Anna Johannesson i Stockholm, föreslår att det ordnas kaninhem med särskilda inhägnader istället för att kaninerna skjuts.
Biomalanläggningen Konvex i Karlskoga tar också hand om salmonellasmittade djur som gått till slakt, djur som dött på lantgårdar och överkörda älgar och rådjur. Överskottsvärmen från destruktionsanläggningen levereras till fjärrvärmenätet i Karlskoga.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

35. JL

2009-10-22 09:08

Jag hade inte fel, jag räknade fel. Vad gäller att jag skalat ned mitt "från början ganska starka påstående" så ska du inte tro att jag tillstår att min övertygelse om samband är mindre - handlar bara om att undvika upprepning (i själva verket, när jag tänker efter, är det nog värre om de har DR i ryggen än om ett antal individer är medlemmar i båda). Du gillar DR (och MP enligt våra tidigare utbyten) - jag gillar dem definitivt inte! Du tror dem om gott - jag ser inget annat än hot.

34. Felsökningen...

2009-10-21 21:18

...får jag gratulera till, men det visade sig att båda hade fel: 125 årsjubileum var 2007 enligt mina uppgifter (ja, det borde jag haft koll på). Nu har du alltså skalat ner ditt från början ganska starka påstående till att du inte tror att man ska förkasta betydelsen av att ha en större organisation i ryggen. Jaja, att du anser dig ha genomskådat DR förvånar mig inte. Jag har hört resonemanget förr.

33. JL

2009-10-21 20:31

Tack, men det är inte så mycket flit inblandat (30 s läsning max).

Jag tror inte du ska förkasta betydelsen av att ha, om än av vissa genomskådad, sk "rumsren" organisation bakom ryggen. Utan en vänster utan hemvist efter 1989 så hade vi nog också sluppit den roande läsningen om vad man inte skall göra med skyddsjagade kaniner. Men det är klart, det är väl flera 100 miljoner människor som trots allt blev lite lyckligare av att muren föll 1989 - javisst ja, i DRs ekosofiska värld är ju människan inte värd något så det argumentet höll inte.

Du får gärna fortsätta söka absoluta bevis innan du blir övertygad. Men du måste då också ställa större krav på dina egna påståenden, tex att dagens DR har en 150-årig historia, 2009-1882= bara 117 år...

Själv fortsätter jag att blanda fakta och magkänsla för mina beslut och min position.

32. Min teori MrStraightpull...

2009-10-21 11:39

Kom på att jag kanske borde ge dig min egen teori om sambandet mellan DR och DBF, nu när vi ändå har konstaterat att det handlar om antaganden:
Jag tror sambandet är väldigt litet. Är man med i en liten ljusskygg grupp som är redo att begå brott för djurens skull så anser man nog att en förening som DR känns väldigt trist och ”vuxen”. I den mån som dessa personer lägger sina pengar på att stödja andra organisationer så tror jag att de 7 dagar i veckan föredrar sina internationella motsvarigheter, som ex Animal Liberation Front. Varför ödsla tid på pappersvändare när man kan stödja likasinnade? Min teori.

31. MrStraightpull

2009-10-21 09:09

Måste ge en eloge till din flit i efterforskningen. Alltid lika intressant att ta del av.

Jag tror vi är överens om första punkten. Ser inga kontigheter i det. Men det är ingenting vi kan veta, bara tro.

Ok, då förstår jag hur du tänker. Självklart kan man anta att fler personer i DR känner sympatier för (eller stödjer) DBF än vad det finns PROare som gör samma sak. Ser inga konstigheter där heller. Det är ungefär lika logiskt som att det troligtvis är fler jägare som tjuvjagar än vad det finns PROare som gör samma sak. Men jag har inte tänkt försöka bevisa den tesen. Jag nöjer mig med att tro. Jag låter dock inte den gissningen utgöra min bild av jägare, jägarförbund eller jakt i stort.

Ja, DR har genom årens gång bytt namn i takt med att frågorna blivit fler. Det fanns exempelvis inte samma industriella djurhållning för 150 år sedan som det gör idag, vilket naturligtvis spelar in. En annan sak som DR har ändrat inriktning på är det där med djurskyddet. De har gått från att kalla sig djurrättsorganisation till att numera kalla sig djurrätts- och djurskyddsorganisation, vilket beslutades för bara något halvår sedan (ja, det är tillåtet att ändra sig).

Om vi ska hålla oss till det ämne vi började diskutera, dvs DRs eventuella ”band” till DBF så anser jag att vi kan konstatera att det är ett antagande från din sida. Slutsatsen: En del av den lilla klick personer i DBF (ja, enligt Säpo är det en mycket liten grupp) kan tänkas vara betalande medlemmar i DR.

30. JL

2009-10-21 00:00

Så 1:a hypotesen håller även enligt dig (utan att jag bevisat den)!
Vad gäller hypotes 2 måste jag rätta dig - jag har inte sagt att DR stöder DBF däremot att det inte är osannolikt att det finns FLER medlemmar inom DR som stöder DBF än vad det finns medlemmar inom tex PRO som stöder DBF. Om du tittar på DBFs hemsida så hittar man länkar till DR så det omvända förekommer definitivt (du kan ju alltid fråga dig varför).
Sedan tycker jag att man skall var lite mer noggrann med historiebeskrivningen av DR - det som bildades för 150 år sedan var Nordiska Samfundet mot Plågsamma Djurförsök och inget annat. Dagens DR delar bara en liten delmängd med det ursprungliga, resten är till stor del vänstervriden ekosofi och inget annat.
Vad gäller om DR är den ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationen så kan man nog konstatera att Djurskyddet Sverige hävdar att de är störst på djurskydd - ur detta kan man då kanske dra slutsatsen att DR är störst på djurrätt (och då var vi tillbaka till ruta ett med vänstervriden ekosofi). Kampen mellan organisationerna får mig osökt att tänka på Life of Brian och scenen där de olika grupperingarna för Palestinas befrielse kolliderar och alla rabblar sina namnförkortningar - LOL. Tyvärr överträffar som vanligt verkligheten dikten.

29. Hypoteser

2009-10-20 09:52

MrStraightpull. Bra att du kallar det hypoteser, för det är precis vad det handlar om.

1. Jag håller med. Det lär finnas mer vänsterfolk än högerfolk i DR.
2. Du har inte kunnat bevisa att Djurens Rätt ”mer eller mindre aktivt stödjer Djurens Befrielsefront”, så därför vill du nu att jag ska motbevisa det? Det funkar inte så. Hävdar du att DR stödjer DBF så är det upp till dig att komma med bevis.

DR har 150 år på nacken och har tagit plats som Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation. De har ingenting att vinna på att beblanda sig med ligister som begår brott. DBF är ingen stor ”organisation”, och som jag förstått har de dåligt rykte även i djurrättssammanhang.

Eftersom DR är betydligt större kan man förstås inte utesluta att det finns personer där som även är med i eller stödjer DBF, men samma sak gäller även i andra organisationer eller politiska partier.

28. JL

2009-10-19 22:58

Om jag ansätter följande hypoteser:
1. DR medlemmar består till majoriteten av djurrättsförespråkare och deras huvudsakliga politiska hemvist är vänsterkanten.
2. DR har fler medlemmar än, tex PRO som, som mer eller mindre aktivt stöder DBF.
Det är bara att motbevisa. Frågan är om resultatet är värt besväret i detta fall.

27. MrStraightpull

2009-10-19 00:50

Då ser jag fram emot att ta del av de kunskaper du besitter om dessa organisationer. Tyvärr har jag inga större förhoppningar om att du kan ge mig någon tydlig info där, eftersom jag vet att det oftast blir kavalkader av högst personliga tolkningar.

26. Generationsfråga?

2009-10-18 17:12

JL, jag ser ingen som helst anledning att öka min förståelse för DR (av Ung Jägare dessutom korrekt benämnd som del av djurrättsvänstern). Du bör nog också fundera lite kring mängdläran och inse att mellan vissa organisationer är snittet större än vad du, lite naivt, vill förstå.

25. Läs på, Joakim.

2009-10-18 13:31

"Varför släpar man fram föreningen Djurens rätt i media? Denna organisation som stödjer och uppmuntrar mordhot, skadegörelse och djurplågeri."

Den beskrivningen passar bättre in på en helt annan "organisation", dvs Djurens Befrielsefront.

24. Bra, Ung Jägare!

2009-10-18 13:31

Håller med dig till fullo! Om ditt alias innebär att du faktiskt är ung kanske det här är en generationsfråga. Då finns det hopp för en framtid med mer förståelse.

23. Stockholms Kaniner

2009-10-17 15:26

Myxomatos spriding år ok!

22. Kaniner & Kaniner?

2009-10-16 13:11

Hade tänkt att skicka med en liten historia mitt uppe i allvaret om kaninhanteringen!
Det var i skolan en grabb som hette Johan. Han hade en låda vid sin skolbänk.
När skolfröken såg detta så ropade hon:
”Johan vad har du där?”
Svaret kom:
”Kaniner.”
Skolfröken frågar:
”Vad gör dom där”
Svaret kom från Johan:
”Kaniner!”

21. Kaniner och Kaniner?

2009-10-16 13:09

Så har än en gång expertiser som företrädare för Djurens rätt & Vilda Kaniners Värn uttalat sig och på ett sätt som verkligen visar sig vilket oförstånd de har. Bara de får medverka och sprida sina osannolika lärdomar anser de att problemet är avklarat för de vet bäst! Ett förslag: Kan de inte upprätta ett motagningsställe och ta vara på dessa kaniner och frysa ner dem och sedan skicka dem i frysconteinrar till de u länderna som behöver hjälp med matfrågan?

20. Varför?

2009-10-16 12:16

Varför släpar man fram föreningen Djurens rätt i media? Denna organisation som stödjer och uppmuntrar mordhot, skadegörelse och djurplågeri.

19. LOL

2009-10-15 20:57

LOL

18. nej då

2009-10-15 20:54

bränn skiten det blir ju snart kallt jag skulle behöva all värme, men varför inte kasta in några vargar med dom är ju större och brinner nog lite längre.

17. Lena

2009-10-15 20:52

"Touché"

16. vilda kaniners värn?

2009-10-15 20:48

dom sa jag behövde vila ett tag på ett hem för såna som jag sen skulle allting bli bra. jag trodde jag hört allt men det här var ju för fan tom värre än nordulvs galenskaper

15. HOHOHO

2009-10-15 18:41

"Taleskvinnan" för Vilda kaniners värn. Man blir rörd - vad gjorde hon när folkmordet i Rwanda pågick? Sa hon något? I vilken rörelse var hon då engagerad? Varför får dessa muppar ens uttala sig..?

14. Håller med

2009-10-15 18:41

Roland. Man kan ju ha lite kaniner i samma lägenhet så ska det nog bli grejer. Men dom snälla goa vargarna bryr sig väl inte om kaninerna förstås...

13. Varghem?

2009-10-15 13:59

Kanske vore nåt de för alla vargkramare inhys dem i era lägenheter.
Så kan ju ni gulla med dom.

12. Behovet av

2009-10-15 13:59

stôllehus verkar vara större än behovet av kaninhem.

11. Träd

2009-10-15 00:40

Snart måste man begrava veden som man har huggit

10. Dessutom

2009-10-15 00:39

så är det sådana här människor med en slik insikt om naturen, som också påverkar och tycker om rovdjuren. De är till och med röstberättigade, otroligt nog..Om det är någon som undrar hur korkade stadsbor kan bli så är svaret -bottenlöst...

9. Kombinera inhägnader

2009-10-15 00:39

Det finns säkert så mycket viltkaniner att de kan föda de vargar vi behöver ha för att forskarna ska vara glada. Använd ett gemensamt hägn. Sen kan amatörer från rovdjursföreningen studera hur en naturlig balans skapas.

8. Kom igen nu

2009-10-15 00:39

Måste man fåna sig och gräva fram de mest korkade uttalandena från den så förfärliga djurrättsvänstern? Jag har läst om denna nyhet på annat håll, och då var det i långt mer neutrala toner. Jakt & Jägare borde veta att det är sådant här som leder till polarisering, som om vi inte hade nog med det. Populistiskt!

7. Kaninhem

2009-10-14 17:26

Himmel och helvete. Vad är det frågan om? Är detta på riktigt?
– Det är inte rätt sätt att hantera djur på, utan man måste lösa det här problemet på något annat sätt så att det inte blir det här problemet att man måste skjuta kaniner, säger han.
Kravet på kaninhem med speciella rastgårdar går inte av för hackor. Länge sedan man fick sig ett gott skratt med hjälp av den här sidan.

6. Mat

2009-10-14 14:21

Kanin är alldeles utmärkt till människoföda ju. Skänk dom till närmsta skola .Då kan ungarna både få lära sig att ta ur och flå och stycka samt tillreda en exotisk middag.

5. Begravas?

2009-10-14 12:35

det blir ett jäkla grävande om alla kaniner,kajor,kråkor och måsar som skjuts under skyddsjakt skall begravas. Undrar var dom drar gränsen? kanske begraver han myggor och flugor med?

4. Hem

2009-10-14 10:19

Kaninhem? Ja, varför inte råtthem och kackerlackshem också!

3. ja ,,jag sager da det

2009-10-14 10:19

Ja, otroligt vad folt hittar pa, ,,,,ett hem ,,for hemlosa kaniner.
Det ar val anda inte mera fel att kremera en kanin an en anhorig??? Eller??

2. Herregud...

2009-10-14 10:19

de är för goa.......

1. Jättebra!

2009-10-14 10:18

Anna J. Kommer här med jättebra lösningar på problemet.
"Särskilda kaninhem". Det låter bra Anna, och när kaninerna blir gamla går det nog att bygga ut till kaninäldreboende med fast anställd personal, resurser till detta kan man gott ta av befintliga vanliga äldreboende för det är ju känt att vi inte kräver så mycket när vi blir gamla.
De små käcka kaninerna har säkert en viktig funktion i vår stadsfauna och bör få bättre status.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB