• Pinewood

Flyttvargens partner redan skjuten

NotiserPublicerad: 2013-01-11 15:48

Flyttvargens partner är redan skjuten. Han fälldes från helikopter strax efter att Naturvårdsverket meddelat beslut om skyddsjakt på de båda vargarna.

– Vargarna lokaliserades från marken och sedan gick helikoptern upp. Tiken är väldigt rädd för helikoptrar, så hon smet in i tätningar. Men hannen kom vi åt från omkring 15 meters höjd med hagel, berättar Gunnar Ledström, rovdjurshandläggare vid länsstyrelsen i Västernorrland.

Det finns spårsnö i området även om den är gammal. Gunnar Ledström hyser gott hopp om att även den finskryska flyttvargen kommer att skjutas inom kort. Jakten fortsätter under lördagen.
Vilka som utför jakten är belagt med sekretess.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

33. Finfin kommentar

2013-01-14 17:21

Kerstin Fredin citat " Sedan anser jag själv att det inte finns några dumma frågor - bara en hel massa dumma svar. " slut citat. Från dig som hade alla möjliga konstiga svar och påståenden, när det gällde avlivning av en älg på Storsjöns is..

32. Svårt för en del att fatta...

2013-01-13 10:10

Att samerna var bakbundna pga att paragraf28 var undantaget i detta ärende vad det beträffar Junselevargarna.
Därav fick regeringen och NVV städa upp efter sig själva.

31. Varg och rennäring

2013-01-12 22:19

Gör ett nytt försök :
Denna avlivning borde samerna gjort själva för länge sedan, då hade både renar och vargar sluppit plågas.

30. 25

2013-01-12 17:16

Håller med dig till 100%, men de största bidragstagarna ska hållas bakom ryggen. Vi här som har skiten tänker ingen på. Hoppas f-n i mig att tiken klarar sig, jäklar vad detta ska kosta oss skattebetalare.
Varför inte ha ett enda stort naturreservat med varg, utanför detta är de fredlösa. Och inte som nu, nästan 3-4 län som är slut som jaktlän, med drivande hundar. Ingen ska inbilla mig att vi blir av med vargarna, de är här för att stanna tyvärr.

29. #19

2013-01-12 09:15

Har du följt med nån bonde nån gång?

28. Härligt!

2013-01-11 22:41

Vilken fantastiskt rolig nyhet.
Nu blir det en fin och välsmakande whiskey

27. Denna detaljstyrning...

2013-01-11 22:41

Man får vara glad att de inte styr upp vilka kläder skytten skall ha också. Det är nog bäst de jagar själv.

26. skyddsjakt varg från helikopter

2013-01-11 21:20

Läs på sidan två, Jaktmetoder och jaktmedel http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/varg/Varg%202010/N-tassasen-101217.pdf

25. Lika för alla

2013-01-11 21:20

Förjävligt att inte hela Sverige ska va me å dela på skiten...

24. Bra!

2013-01-11 21:19

Nu lättar problemen för renägarna.
Vi här nere i södra Sverige får se till att några bönder nu startar med renskötsel i våra trakter...

23. Jamen skitsamma vilket vapen

2013-01-11 21:19

..som använts, bara dom skjuter dessa rendräpande vargar.
Det är väl inte så konstigt att tiken är rädd för helikopter. Inte första gången hon jagats av en sådan!!
För övrigt ett mycket bra och oväntat beslut.

22. Vargjakt mer humant

2013-01-11 21:19

Varg jakt måste vara mer humant, ingen stress och kulvapen används. Stressad varg med en hkp hängande 15 m över den och djup snö.Myndigheterna tillåter sig att jaga och tokstressa djur till vilket pris som helst. Detta är förtäkt djurplågeri. (Jätteglad att en till varg försvunnit ur våran fauna)

21. Samklang med naturen?

2013-01-11 21:18

Jaså.

20. Historiskt beslut......

2013-01-11 21:18

från NVV och LST när de äntligen har kommit till insikt att det är omöjligt med varg i vår ursprungsfolknings renbetesområde, för att förhindra skadeverkan på deras tamdjur.

Vad blir nästa steg ?

Ta bort skadegörande vargar för alla tamdjursägare ?

För inte kan väl fårägare, hästägare, hund och kattägare särbehandlas ?

Skyddsjaktskriterierna måste vara lika för alla medborgare.

Så ta bort taket för hur många skyddsjaktsdispenser som får verkställas på varg, tanka om helikoptern och flyg lite söderut.

Problemen med varg är lika stort för ovan nämda grupper i stora delar av mellanSverige.

19. Snf mfl

2013-01-11 21:18

Både SNF o SRF beklagar avlivningen av vargarna i junsele, men ängnar inte en tanke åt samerna som sliter dygnet runt att freda sina djur. Jag är inte same, men har följt dom i sitt arbete ibland, jag tror inte nån av bevarandesidan skulle palla den arbetsinsatsen dom lägger ner i dygnet, ta reda på fakta innan ni uttalar er!

18. Det

2013-01-11 21:17

Bästa jag läst på länge. Otroligt positivt besked

17. Ändå...

2013-01-11 21:17

Som passionerad jägare, skogsman och naturvän så är det ändå beklagligt när det ska gå till så här! Vargen är ett vilt som alla andra och har en självklar plats i vår fauna, fast under ytterst reglerad uppsikt eftersom det trots allt är ett problemdjur. Men som jägare och viltvårdare så tycker jag att vargdebatten tagit för höga propotioner. Nu slåss vi inbördes och mer än gärna mot andra naturorganisationer, fast vi egentligen har samma naturintressen. Att reglera vargstammen ska skötas snyggt, effektivt o diskret av länsstyrelse och det får ALDRIG nämnas i sammanhang med jakt!! Vi jägare kan aldrig ta patent på det vilda utan det ska förvaltas i samråd med övriga med grunder som bygger på fakta och sanningar. Mikael Karlsson och övriga förljugna kan ägna sig åt annat i stället.

16. God morgon Kerstin

2013-01-11 21:16

Jag förmodar att du är väldigt irriterad just nu, ja så irriterad att du återigen sviker ditt löfte (för vilken gång i ordningen vet jag inte ) att sluta kommentera här på JJ. Ni lider det ena nederlaget efter det andra nu, det gläder mig

15. Furnuftet har segrat!

2013-01-11 21:16

Kan bara hoppas att detta är startskottet för en helt annan syn på denna dränering av statskassan som det innebär att ha varg i svensk fauna. Hoppas vi slipper fler experiment som bara ekosoferna förstår.

14. Många här har fel fokus !

2013-01-11 21:15

Var glada och ta en wisky ikväll !
En varg är ju skjuten,avlivad och död !
Jämför inte jakt med avlivning !
Hoppas det går lika bra med tiken !

13. Gräsövargen

2013-01-11 21:15

Beslutet om kulvapen gjorde skyddsjakten omöjlig.
Men det visste väl inte Länsstyrelsen i Uppsala?

12. Nu dör den svenska vargstammen ut

2013-01-11 21:15

I alla fall om man läser varglobbyns språkrör, SJFs hemsida. Våra gravt inavlade (utvecklingsstörda?) vargar kommer knappast att överleva nästa generation. Nu väntar vi bara på Potocnik och Mikael Karlssons korståg mot Sverige när en omfattande vargjakt (kanske ett dussin) startar.

11. Grattis samerna ...

2013-01-11 21:14

... Sami population in Finland, Norway, Russia are protected by ILO Convention No.169 a legally binding international instrument, which deals specifically with the rights of indigenous and tribal peoples.

Konventionen är till för att skydda ursprungsbefolkningar.

För någon vecka sedan påminde jag Janez Potocnik om detta. Det visste han nog redan, men det är alltid bra att visa Brysselnoblessen att det finns läskunniga personer på landsbygden.

10. Kenneth J!

2013-01-11 17:39

Håller med dig! Har nu skyddsjakt beviljats, så ska också de mest lämpliga vapnen tillåtas. I det fall du refererar till så hade hagelvapen med blyhagel varit klart lämpligast, medan kula lika klart olämpligt.

9. Kerstin Fredin

2013-01-11 17:25

Lite konstigt att man inte gav dispans när det gällde Gräsövargen, nej då skull kulvapen användas vilket var omöjligt bland den steniga terrängen

8. Sunt fönuft

2013-01-11 17:25

Tack för att sunt fönuft segrade över byråkratiskt idioti. Samerna som levt i samklang med naturen viste att det var omöjligt att ha varg bland renarna, varför lyssnade inte ansvariga politiker på samerna???

7. Jens Flyckt!

2013-01-11 17:00

Vad är det som innebär djurplågeri om man snabbt dödar ett djur med hagel på 15 meters avstånd jämfört med att skjuta det på 70-80 meter med kula?
Knappast vapnet i fråga, men möjligen att jaga det med helikopter.
Sedan anser jag själv att det inte finns några dumma frågor - bara en hel massa dumma svar.

6. Redaktionen!

2013-01-11 17:00

Varför inte tala om att det även har med säkerheten att göra, när man skjuter från t ex helikopter!
Hagelvapen är även tillåtet vid eftersök på trafikskadade djur trots att den typen av vapen INTE är tillåten vid normal jakt på djuret i fråga!

5. Flyckt

2013-01-11 16:59

Skjutit varg med hagel har man gjort både i väst och öst. Tror inte en varg är mer hårdskjuten än ett rådjur i vinterpäls. Både Remington och Rottweil har varghagel i sortimentet. Att skjuta varg med klass 1-vapen är överkurs enligt mitt sätt att se.

4. 1

2013-01-11 16:59

Dåliga skyttar och de har satt upp så hårda regler för oss vanliga att de inte kan leva upp till dem själva. Därför måste dom skjuta med hagel från 15 m.
Undrar just hur mycket det här testet kostat i pengar,arbete och lidande för alla inblandade djur.
Rimligtvis borde något huvud rulla . Alla med någon form av erfarenhet från djur och natur visste att experimentet var dödsdömt från början. Kul att se att samerna vann mot Burman & co. Inga vargar i sameland

3. Jens 1

2013-01-11 16:59

Nu vet jag inte vilket US-nummer de använder vid denna jakt, men en hagelträff på 15 m lämnar sällan något övrigt att önska, verkan i målet blir omedelbar så att säga.
Jag har en hel del helikoptertid från både det militära och i det civila, och ser nog hellre att de använder hagel än kula när det jagas från helikopter i detta fallet.

2. Men..

2013-01-11 16:58

..Jens då, är du kritisk? Själv ser jag alltid myndigheternas agerande som ett föredöme.

1. Varghagel?

2013-01-11 16:26

Ursäkta en dum fråga... men sedan när är det tillåtet att skjuta varg med hagel?
Jag har full förståelse för vargproblematiken, tror inte annat. Jga ifrågasätter inte beslutet i sig. Men att skjuta var från helikopter på 15 meters avstånd luktar djurplågeri.

Svar direkt:
Myndigheterna ger sig själva dispens för att använda hagel vid skyddsjakt.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB