• Älgskadefondsföreningen

Fördelning av viltpengar brott?

NotiserPublicerad: 2014-03-28 10:13

Konkurrensverket har fått in en anmälan från Naturskyddsföreningen i Blekinge som vill att det ska prövas om Naturvårdsverket har brutit mot lagen om offentlig upphandling, skriver Sveriges Radio P4 Blekinge.
Anledningen är att de betalat Svenska Jägareförbundet 51 miljoner kronor för att ta fram informaion om jakt och förvaltning med pengar som kommer ur Viltvårdsfonden.
Naturskyddsföreningen i Blekinge menar att Naturskyddsföreningens riksorganisation och LRF borde få ha varit med och tävlat om uppdraget och därmed om pengarna.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

28. Går det att deponera jaktkortsavgiften?

2014-03-30 07:14

Är det någon som vet om det går att deponera jaktkortsavgiften, tills den nya viltvårds myndigheten börjat fungera?

Iså fall kan vi komma runt missbruket av våra inbetalda jaktskatte pengar, dessutom har vi uppfyllt myndigheternas krav att jaktkortsavgiften ska vara betald.

27. På tal om fördelning...

2014-03-30 07:13

...av pengar så bekostade LSt. ett möte i en bygdegård i en liten by som heter Huddunge. Syftet var att få fler att rapportera främst vargars förekomst alltså hjälp med att fastställa antalet, men vadå alla inblandade vargvänner påstår ju att antalet är mellan 300- 400 hundra vad skall ni med våran hjälp till eftersom ni är så säkra att ni går ut i pressen påstår detta antal. Men än sak är säker att vi som bor i området kommer knappast att bistå med några uppgifter om förekomst eftersom sanningen om antalet är gruvligt förljugit och vem betalar för dessa möten, börjar det bli kris i landet om antalet, läs småskolans tabell och lär er räknesättet gånger.

26. Jaktkort

2014-03-29 19:53

Det är nog läge att vänta ett tag med inbetalningen av jaktkortet. Skall pengarna bara gå med raka rör ner i juristernas fickor i stället för till jakt och natur måste detta ifrågasättas. Apropå SNF som viltförvaltningsmyndighet så kan de säkert lägga det lägsta anbudet. Dom kan sedan se till att denna verksamhet går ner till noll så småningom och då tror dom att naturen sköter sig själv utan kostnad. Det mesta är ju gratis sett med deras måttstock. Förresten så saknas fortfarande ett svar på vad vi skall ha vargen till. Nu när vi har den så vore det roligt att få veta - beståndet torde snart vara närmare 1000 individer och dom är ju inte arbetslösa precis men snart måste en mera preciserad plan presenteras av betraktarna.

25. Nu är väl "råttet mågat"...

2014-03-29 19:53

..som en hockeyspelare uttryckte sig. Skulle Naturskyddsföreningen ta fram information om jakt och viltförvaltning?, dom har ju för f-n inte en susning om detta, men det kanske börjar tryta i kassan och då tar Karlsson och kompani chansen att håva in den av oss jägare surt betalade jaktkortsavgiften, men bit lite mer i den hand som föder er Karlsson, så kanske det tryter ännu mer i kassan, det kanske är dags att "skita" i och betala för jaktkortet, det går ju lika bra att jaga ändå. Vad skulle staten göra om samtliga jägare struntade i att betala, skicka polisen på oss?, (dom har ju visserligen stora resurser när det gäller att misstänkliggöra jägare) men inte tillräckligt för att jaga hela svenska jägarkåren.

24. Till "Torbjörn Eriksson" svarar mig inlägg 8

2014-03-29 19:53

Vad vill du säga med det svaret?
Vad har citat "Då får man ta uppgifter om vargar med en nypa salt." slut citat, med faktumet att Jägarna betalar årligen miljonbelopp till s.k. viltforskning och bidrag till obskyra föreningar?

23. Vem vill då...

2014-03-29 10:34

..betala jaktkortet? Å eftersom stammarna ska hållas i schack så kommer jaktkortet att försvinna. För jaktkortet är redan nu hårt kritiserat av stora SNF alltså NVV å kommer inga pengar tillbaka så kommer inget att betalas in

22. kom igen djurvän

2014-03-29 10:33

Hur mkt pengar och tid har du lagt ut i vinter på att stödfodra djur? Skjuter du bort predatorer? Jaså inte. Trodde du var den som skulle komma till Orsa och berätta för oss hur en slipsten ska dras. Du har en inbjudan säg bara till när du kan så ska jag fixa lokal. Antar du utmaningen, ta med Torbjörn oxå det finns så få MP här och här kan man värva varg kramare i massor

21. Det viktigaste djuret "djurvän"

2014-03-29 10:32

Vår ekologiska mångfald är skapad av skogsbetande tamdjur där det viktigaste djuret är kon.
Djur på fritt skogsbete kan inte samexistera med varg.
Resultatet är alltså att vargen är idag vårt största hot mot mångfalden i vår natur.

20. Till Helen.

2014-03-29 10:32

Det här var tydligen ett känsligt kapitel. Det tog skruv hos många på en gång.

19. 15 fruktansvärt skrämmande

2014-03-29 10:32

SNF liknar allt mer en form av kriminell organisation. Dom äter sig in i samhället med samma metoder som de kriminella organisationerna. SNF hittar alltid med miljön som svepskäl på nya sätt att få in pengar i organisationen. Man har tydligen sedan 2008 lyckats infiltrera SIDA så att en biståndsorganisation betalar ut svindlande 270 miljoner till SNF. Varför ska sida betala ofantliga summor till en svensk privat miljöorganisation? Jag trodde i min enfald att sida ägnade sig åt bistånd till fattiga länder. Dom har lyckats med konststycket att få en svensk myndighet att ge stadsbidrag till två jurister som på heltid sitter och överklagar myndighetens och Sveriges riksdags beslut i domstol. Samma myndighet betalar likaledes bidrag till SNF för att motarbeta i Sverige demokratiskt fattade beslut i EU. Mycket uppseendeväckande är att myndigheten med GD i täten inte tycks förstå det orimliga i förfarandet. De uppträder precis som offer till en skicklig bedragare, de förstår inte att de blivit bedragna. Det finns troligen inte ett företag i byggbranschen som inte betalar in stora summor till SNF i dag. Allt för att få framstå som miljövänligt företag godkännd av SNF, om inte får man inte vara med i upphandlingar. Nu har SNF riktat in sig på de ca 100 miljoner som ligger i potten inbetalda av oss jägare. Likaledes följde jag länken till inlägget i inlägg 15. Där finns det miljarder att hämta i miljöns namn. Vid alla offentliga upphandlingar ska en procentsats tillfalla SNF återigen i miljöns namn. Snart är det påsk och då kommer det traditionellt ett larm från SNF på bästa sändningstid i alla nyhetssändningar om någon form av gift i äggen, allt för att få publicitet. Alla verkar svälja betet från SNF, Skrämmande utveckling i en demokrati

18. @3 Urviktiga?

2014-03-28 18:50

Ja det är väl tur att den "urviktiga" vargen återinsattes i vårt ekosystem som bevisligen kollapsat utan den. Skojar du eller?

17. Torbjörn Eriksson

2014-03-28 18:50

Det är fritt fram för alla att stödja Vargfakta. BG-nummer finns längst ner på sidan. För övrigt så är sidan ideell. Ett mycket bra arbete som görs på denna sida! Bra med en seriös webbplats.

16. Viltvårdspeng

2014-03-28 18:50

Nej, Torbjörn Vargfakta har inga bidrag från NVV. De 51 miljoner som "betalats ut" till Jägareförbundet är pengar som vi jägare betalar VARJE ÅR i form av statligt jaktkort, inget annat!!! Blir det fler diskussioner från SNF sida är det dags att vi alla bojkottar betalningen! Då får inga andra organisationer heller bidrag!

15. Är det fortfarande någon...

2014-03-28 18:49

...som tror att striden rör sig om några vargar hit eller dit?
I så fall rekommenderar jag er att studera hur många gånger det allmänna uppdraget utretts genom åren och hur remissvaren från betraktarorganisationerna sett ut.
Lägg till detta:
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/gemensamt-upprop-en-modern-upphandling
och en studie av hur dessa, av sig själva definierade som "viktiga verktyg för att nå mål för miljö, klimat och en rättvis och global utveckling", finansieras och jag ställer mig frågan om inte det avgörande slaget om den svenska naturen och glesbygden börjar närma sig. MP och V har redan sålt Sveriges natur till EU och ekosoferna.
Hur ställer sig de andra politiska partierna?

14. Djurvän?

2014-03-28 18:49

Vilka tror du ha betalt in? Statligt jaktkort som är ett måste för att bedriva någon som helst typ utan jakt ...300sek X 300 000 kortlösare = 90 000 000sek
Hur mycket pengar har ni bidragit med? Till skillnad ifrån övriga suspekta sammanslutningar så är vid med och finansierar... Hur mycket pengar ger du och dina kompisar tillbaka in i kassan? Men som vanligt så är du i tanken helt fel redan i starten.

13. #7

2014-03-28 18:47

Nej.

12. Djurvän dravel som vanligt

2014-03-28 18:47

Låt klargöra lite saker.
Först så är vildvårdsfondens pengar betalda av jägare.
Sedan så vilka arter skulle vara viktiga ekosystemet? Vargen kanske?
Förutom det tror jag du inte begriper riktigt vad viltvård är, skall du jaga varg och andra rovdjur kanske?
Sedan så vad menar du med översvämande klövdjur?

För som det är så är ditt dravel tydliga tecken på att du inte vet och kan inget om viltvård.
I Viltvård så är det ett faktum att man jagar och skjuter rovdjur även och inte enbart klövdjur.

11. En utomordenlig idé

2014-03-28 18:46

Den organisation som får kontraktet blir också tvungen att finansiera den. Låt gärna Naturskyddsföreningen betala kostnaderna för viltförvaltningen. Då döper vi om Jägartian till Betraktarhundringen. All den motion som "betraktarna" får under den praktiska viltvården kommer dessutom att höja folkhälsan markant.

10. Till 8.

2014-03-28 18:45

Då får man ta uppgifter om vargar med en nypa salt. Man ska tydligen inte tro på allt även om dom kallar sig för faktaorg. Det skylls så mycket från alla håll när olika org. får pengar så man får vara försiktig med vad dom skriver.

9. Fritt fram att betala

2014-03-28 18:45

Det är väl dags att ändra kravet på vilka som betalar till viltvårdsfonden. Vill man ha pengar ur den så borde man väl utan tvekan vara villig att betala in till den. Så SNF, WWF och övriga, det är bara för medlemmarna att betala in 300kr.
För övrigt kan jag tycka att det är dags att ifrågasätta användandet av medel ur viltvårdsfonden. Jägare betalar in till den medan jaktmotståndare får medel ur den för att motarbeta jägare.

8. Jaktkortspengar

2014-03-28 15:05

Ja tyvärr så får vi som löser jaktkort varje år bidra till de som vill att det inte skall finnas några som löser jaktkort! Kan det förekomma i något annat land än i landet Upp och Ner? Vem vill betala till sin egen motståndare? Inte jag längre i vart fall.

7. En undran.

2014-03-28 15:04

Vargfakta, sponsras det av jägarorg?

6. Var kommer pengarna ifrån från början?

2014-03-28 12:55

Är det inte pengar från statliga jaktlorten som delas ut till höger och vänster? Ska mina pengar gå någonstans så ska dom gå till jakt och inte vargkramarna.

5. Roffa åt sig, skriver Djurvän

2014-03-28 12:54

Jag liksom tusentals jägare utför ett jobb som ni jaktmotståndare inte har en aning om.
Torsdagen den 27/3-14 ägnade jag och 3 kamrater en heldag 08.00-17.00 (36 gratis timmar denna dag). Vi antar att en normalkostnad för en anställd ligger i spannet 250-270 kr/tim inklusive sociala avgifter. Multiplicera det med hur många arbetstimmar det blir bara på denna inventering i hela Sverige. I mitt fall endast inventering av 1500 ha. Inventering av älgspillning i rutor upplagda av LST för att ge en bild av hur många älgar som finns i vinterstam, ett rent gratisjobb åt staten. Rutorna är i fyrkant 1km x 4/st där hela Sverige finns upplagt. På vart hundrade meter utmed utlagd linje skall det räknas älgspillning inom en 5 m radie. Detta är enbart EN uppgift som utförs av Jägare gratis åt Staten. Men visst ni anser ju att allt som har med jakt att göra skall bedrivas av avlönad personal och då undrar jag hur mycket ni motståndare är villiga att betala dessa stora summor på skattsedeln, för det är väl så att ni som gapar mest är skattebetalare. Och det skulle vara mycket trevligt att se hur många av er som är beredda att traska ut i skogen och utföra denna syssla.

4. Vad SNF gör med alla pengarna

2014-03-28 12:53

Ja det är väl knappast någon hemlighet längre. Mycket av deras bidragspengar används för att sätt svensk demokrati ur spel bland annat. Regering/riksdag beslutar SNF överklagar och vips så försvinner våra folkvaldas beslut i en rättsprocess i Förvaltningsdomstolen. Det känns faktiskt lite som "Putiism" (Ryssland)

3. Lokungen

2014-03-28 11:57

Vilka är det som roffar åt sig egentligen? Ni kliver ju av den riktiga viltvården, där alla inhemska djur räknas in. Eftersom ni driver decimering av flera arter som dessutom är urviktiga i ekosystemen måste andra organ gå in och ta över. Ni driver er sk viltvård så att det passar era behov och naturens behov kommer i andra hand. Som man bäddar får man ligga! Det är dags att andra organisationer får kliva fram och förvalta vår natur, så kan ni få ta hand om era översvämande klövdjur.

2. Ett gyllene tillfälle att ta bort jaktskatten

2014-03-28 11:56

Nej, #1, SNF, WWF etc. får aldrig nog. Det gäller dem som annars att troll skall man inte mata. Det är för övrigt en otillständig ordning att jägare tvingas betala för statens och övriga jaktfientliga organisationers propaganda, vilken allt som oftast är desinformation riktad mot jägarnas intressen. Det heter "avgift" och då skall avgiften motsvara statens kostnader för nödvändig jaktadministration. Annars är det frågan om en skatt. Rovdjursavel, trafikeftersök, vargforskning och naturbevakare mm skall betalas över skattesedeln - till del som särskild skatt på de som vill ha varg i skogen. Sluta dela ut jägarnas pengar till jaktmotståndare! Sänk avgiften till vad som är skäligt, kanske 50 kr/år?

1. Girighetens fula tryne

2014-03-28 11:23

Det räcker tydligen inte för SNF att ha fått 345 miljoner i bidrag sedan 2008. Här vill man roffa åt sig jägarnas pengar också. Undrar just vad de gör med alla pengar.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons