• Älgskadefondsföreningen

Förgiftad korv till vargar?

NotiserPublicerad: 2012-03-26 15:24

I fredags anmälde naturbevakare från länsstyrelsen ett misstänkt försök att förgifta varg med hjälp av kryddstarka korvar och mystiska pulverampuller. Söder om Långbodmyren i Bingsjö i Rättviks kommun hittades korv- och köttbitar i terrängen runt en vändplan.

I chorizokorvarna och köttbitarna hade placerats ampuller med ett vitt pulver.
Prover på pulvret har sänts till SKL för analys, meddelar polismyndigheten i Dalarna.
Dessutom har polisen gjort en teknisk undersökning på fyndplatsen.
– Det går inte att utesluta att liknande utplaceringar kan ha gjorts även på andra närliggande platser och som kan, förutom vilda djur, utgöra en livsfara förlöslöpande sällskapsdjur och i värsta fall barn, kommenterar Sven-Åke Petters, presstalesman för dalapolisen.
Miljöåklagaren Åse Schoutz leder utredningen. Brottsrubriceringen blir i så fall misstänkt fall av förgöring.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

48. Analysen då?

2012-03-30 12:18

Nu har väl polisen och SKL haft gott om tid att analysera denna "Cyanid" pulver. Kanske får vi en ledtråd till var korvbitarna kommer ifrån?
Jag vill gärna veta vad det är för pulver, för om det visar sig vara ofarligt måste det rimligen har blivit ditlagd av en "djurvän", eller?
Mycket nyfiken är jag, hoppas att J&J följer upp reportaget med denna viktiga information.

47. Inte bara korv

2012-03-29 11:39

Jag gick en vägsträcka på 800m igår på väg 240, under den sträckan låg det 6 krossade flaskor, 14 ölburkar och 4 plastpåsar, tror inte att det är bara jägare som slängt ut dessa dödsfällor till djuren.

46. Djurvän

2012-03-29 11:39

Du vet väl att folk påstår sig ha sett ufon? Självklart försvinner en och annan varg när människor försvara sina djur. Om du påstår dig ha sett din granne stulit din cykel, har det hänt då?

45. Djurvän? # 35, just det Bevis.

2012-03-28 16:56

Var kryllar det av fällor och av gift, menar Du de "Fynd" som amatörerna i APU har hittat så har polisen i samtliga anmälda fall inte ens gått vidare med det p.g.a att de påståendena inte ens var relevanta!
På licensjakten sköts ju också två sändarförsedda vargar där sändarna varit tysta i ca ett år,de var misstänkat tjuvskjutna!
Eftersom Du säjer att det kryllar med gift, fällor och delar efter döda rovdjur så ber jag Dig då ta upp 10 fall av vardera där det är bevisat att det är frågan om olaga jakt!
Dessutom säjer forskningen som Du så ofta åberopar att just Sverige är värdsmästare i att INTE bedriva ilegal jakt på rovdjur,men i det fallet håller Du förstås inte med forskningen.
Om den illegala jakten är i den omfattning som Du tycks tro skulle inte vargstammen ökat på det snabba sätt den gör.
Kolla istället med lite länder runt om kring oss där vargstammen halverats på en kort tid, i Sverige ökar den som aldrig förr.
Måste också påminna Dig att läsa boken"VARGEN ÄR VÄRST" är nyfiken på vad Du tycker om den+att Du skulle vara snäll och räkna upp de fall om olaga jakt som jag frågade om!

44. Tur

2012-03-28 15:01

Enligt forskarna skulle 150 lodjur ha tjuvjagats i Sverige, enligt en kommentar på den här artikeln. Tur att det finns så många då. Här kommer de och hälsar på i trädgårdarna också.

43. nr 35 djurvän

2012-03-28 14:14

Bevisa dina påståenden kanske! "Forskarna räknar ut" säger du, men det är en viss skillnad på statistik och konstaterade fall. Bara för att djur försvunnit är det inte ett självklart fall av illegal jakt, även om det förekommer. Se bara på den gula vargen som ni råkade tappa bort. Genast kom tjuvjakt på tal...
Bara för att bla gruppen APU och andra naturbevakare hittar diverse fällor, gift mm vet man inte vem eller vilka som lagt ut detta eller i vilket syfte. APU tex vågade ju inte ens göra anmälningar på sina "fynd" så inte så konstigt att man börjar undra vad hur omfattande den illegala jakten egentligen är...

42. OK Micke...

2012-03-28 10:38

...jag gjorde kanske en feltolkning av din ålder, men genom att automatiskt tolka historien om korvarna som att det är jägare som är ute efter att förgifta djur, och att alla som inte tar avstånd från det ännu så länge påhittade brottet saknar etik, så beter du dig som en vilsen ungdom. Givetvis tar de flesta avstånd från att förgifta djur genom att lägga cyanid i korv, dessutom så öppet och okontrollerat, det skall inte behöva sägas. Men att det är nästan uteslutet att en jägare gjort detta är både viktigt att få fram och även vem, och i vilket syfte, korven är utlagd. Som jägare förstår du säkert att cyanidspäckad korv på en vändplats är en dålig metod om man vill ha bort varg illegalt, däremot ger det tidningsrubriker. Jag har aldrig hört uttrycket oggig, men ibland kan jag känna mig lite deprimerad när jag tänker på hur illa mycket sköts i landet. Man får väl beställa en chorizzo med ampull av naturbevakaren ifall det blir värre...

41. Djurvän?

2012-03-28 10:00

Det var totalt ca 3000 på manifestationerna, Era kramarmanifestationer brukar hålla mellan 40-70 personer, och den instiftade Vargens dag ställdes in i år p.g.a tidsbrist!? Vart var alla Era miljoner som vill ha Varg?
Läs boken VARGEN ÄR VÄRST, så förstår Du kanske varför Era manifestationer lockar så mycket färre deltagare än Era egna!

40. #27 Djurvän

2012-03-28 10:00

...som om de 63 som dök upp i Rättvik i höstas skulle motsvara någon slags majoritet...

39. 22. intressant konflikt...

2012-03-28 10:00

Precis detta jag menar. konspirationsteorier tjafs och gnäll. har vänner som är både för och emot varg, ingen av dom har problem med att jag jagar. Dom respekterar det. Men när det kommer gnällspikar som bara tjafsar och hatar och gnäller blir det lite jobbigt att försvara andra jägare. Vad jag menar är att här verkar folk mer intresserade av hur man kunde hitta korvarna än det sorgliga faktum att man hittat dom över huvud taget. Jag tror (hoppas) inte heller att det är gift, men är det så kommer det att bli jobbigt att vara jägare framöver även om det inte är en jägare som gjort detta. Och jag kan meddela att jag varken har existentiella problem eller är nån ungdom (50+). Du verkar lite oggig. Kanske du vet nåt om detta eftersom det verkar vara en öm tå ?

38. Testa

2012-03-28 09:59

Allihop som bor i närheten av en vändplan i skogen. Åk ut och släng några korvbitar, vänta och se hur många som blir upphittade av någon naturbevakare, inlämnade till polisen och analyserade. Då får ni det rätta svaret.

37. R-Hamilton #33

2012-03-28 09:59

Odiskutabel och träffsäker jämförelse! Bra jobbat!

36. Nej, det här...

2012-03-28 09:59

mycket märkligt. För mig låter det här alltför lägligt för att jag skall kunna tro på denna historia.
Att en naturbevakare skulle komma så lägligt till denna plats är för mig ungefär som om blixten slår ner två gånger i rad på samma plats.
Korv utslängd på detta sätt vore borta innan det knappt hunnit komma till marken, det vet alla som vistats med matsäck i skogen. Räntan från en stor älg är ju borta på ett par tre dagar. Nej, detta är ett tillrättalagt spektakel.

35. Miss!

2012-03-28 09:59

Vad ska jag bevisa Miss! Det kryllar ju av fall där man hittar gift, fällor, döda rovdjur och spår efter döda rovdjur. Menar du att du inte har förstått hur omfattande tjuvjakten är i Sverige? Även klövvilt tjuvjagas, vilket borde reta dig som jägare. Forskarna räknar tom nu för tiden att ca 150 lodjur dödas varje år olagligt. Jag tror inte på ufon och är inte dum nog att tro att bara för att det inte finns tillräckligt med bevis i dessa fall så existerar de inte. Om jag ser grannen ta min cykel och inte kan bevisa det...har det inte hänt då? Djur försvinner på underliga sätt och vi andra är inte dummare än att vi förstår vad som händer. Bara hatet mot APU visar väl var ni står. Borde ni inte vara glada att det finns människor som är beredda att ta tag i rötäggen, vilket förhoppningsvis ger resten av jägarkåren ett bättre rykte. Att vara emot ett antitjuvjaktförening visar väl verkligen om man har rent mjöl i påsen eller inte.....

34. Fortsättning på nr 7

2012-03-28 09:58

Ja då har ytterligare en arbetsdag förflutit utan någon polis kommit eller hört av sig om helgens inbrott.
Heja Sverige!

33. Statistiska djurvännen #27

2012-03-27 16:24

Med dina statistiska beräkningar kan man altså - med tanke på det ringa deltagare som ställer upp på fackets och arbetarrrörelsens stora dag den 1 maj - dra slutsatsen att det inte är många som stöder fack och vänsterpolitik!? Eller...

32. Åtel

2012-03-27 16:24

Korv på vargåtel verkar va väldigt seriöst ? å är det fastslaget att det va gift lite stora rubriker ? kanske en knarkare son grilla korv å punda?

31. Det är skrämmande...

2012-03-27 13:43

...när polisen gör sådana prioriteringar som den gör. Är det Bryssel eller inhemsk politik som talat om för polisen vad dom skall ägna sig åt i första hand. Man blir heligt förbannad på den här cirkusen.

30. Micke

2012-03-27 13:42

Jag håller med dig!! Om det nu är sant så vill inte jag som jägare bli indragen i en sån skit, det skitar ju ner hela jägarkåren när det är några idioter som gör sånt, inte det som vi behöver nu precis!!!

29. Fundersam

2012-03-27 13:40

Oavsett om vi förespråkar 0 eller 1000 vargar så är vi väl alla överens om att lägga ut gift på detta sätt är fullständigt oförsvarligt.
Men historien ger dåliga vibbar så här långt. Jag får liksom många andra här inte denna historia att gå ihop:
Platsval och öppen placering tex. Där jag bor hade inget fyrfotadjur hittat detta före korp och kråka.
Korv/kött preparerade med pulverkapslar, inte slaktrester.
Upphittaren som misstänker giftåtel, varför, vad triggade det?
Jag tror att vi alla vore mycket tacksamma om vi får möjlighet att öppet ta del av denna historias utveckling och att den skyldige avslöjas oavsett om syftet är att driva med Länstyrelse/polis, misstänkliggöra jägarkollektivet eller att förgifta djur.
Hoppas polisen gör en förutsättningslös grundlig brottsutredning.
Ser fram mot att Jakt o Jägare bevakar utvecklingen.

28. nr 15 Djurvän

2012-03-27 13:40

Bevisa det då!
Ingen är skyldig förrän dom fallit...sorry!

27. Mats Eriksson

2012-03-27 13:40

...men eller hur? Det var säkert därför ni fick ihop så många människor häromdagen? Var var alla 9 miljoner som står på er sida? Borde ni inte ha haft bättre uppslutning om det nu är som du säger?

26. Bra

2012-03-27 13:39

Kanon, dessa människor som hittade korven måste bara anmäla sig för att hjälpa till med eftersök. Kan aldrig tänka mig att en åklagare lägger krut på utlagda saker . Phuuu Hur ska detta sluta

25. SJÄLVKLART EN BLUFF!

2012-03-27 13:39

Som sagt - dag innan manifestationen, HUR vet man att det inte är en vargkramarmupp som vill förgifta (OM det nu är gift) jakthundar? ATT det är ett försök till svartmålning behöver väl ingen tvivla på - mer än en polis eller vargmupp???
Något så dumt har jag inte hört sedan en känd spårare lyssnade på vågrörelser i marken.
Men det bästa vore väl att inte skriva om sådan skit över huvud taget - det är ju bara en pseudonyhet som skadar mer än gör nytta.

24. Haha

2012-03-27 13:38

Har rovdjursföreningen varit ute och "grillat" :))

23. Korv till varg

2012-03-27 13:38

Hur lågt får rovdjurskramarna sjunka ??? Det kan bara vara från dessa led som sådana uppgifter kommer. Rovdjursbevakare är inget annat än kramare Stäng av alla privata skogsbilvägar så att de inte kommer fram. Det löser inte allt men det ställer till en del problem i alla fall.

22. Micke 14, grattis!

2012-03-27 13:38

Som "vanlig jägare" vilket jag tvivlar på att du är, kommer du hela tiden att bli beskylld för allt ont som den förvirrade delen av befolkningen tillskriver jägarna. Skall du ta avstånd till jakt för att du inte vill bli kallad lustmördare? Nej skärp dig, skriv hellre "ovanligt korkad jägare" eller vad som är troligast "vilsen innesittande ungdom med existentiella problem".

21. Leif Karlsson

2012-03-27 13:37

Du har fel taktik. Vill du få polisen snabbt till platsen för ditt inbrott så ska du givetvis säga att du har hittat en död varg. Och Micke#14, jag tror säkert att de flesta, om inte alla här, givetvis tar avstånd från såna här handlingar. Men låt analysen av pulvret bli klar först, innan du dömer. Ska bli intressant att höra vad det är...men själv är jag beredd att hålla en peng på att det inte är gift.

20. Välkommet

2012-03-27 09:17

Det måste ju märkas på något sätt att bevarandesidan drabbats av ständiga bakslag det senaste året. Opinionen mot varg växer sig starkare för varje dag och man gissar att desperationen nu ligger på maxnivå.
Klart man gärna vill hitta på något jävulskaqp i hopp om att dra lite vanära över jägare och ortsbefolkning.
Se detta som en framgång för oss som tackar nej till frilevande varg i Sverige.
Det som är dystert är att polisen lägger alla tillgängliga resurser på gammal, upphittad korv än åker till ett företag som blivit av med en värmepump för 70 000 kronor. Det är väl Sverige i ett nötskal just nu. Gapskratt.

19. Tidpunkten?

2012-03-27 09:17

Konstigt att korven med "Cyanid" (den svåraste av alla gifter att få tag i?) skulle hittas dagen före demonstrationerna mot vargen. Har de så dålig koll på tidningarna att de tror att det är nödvändigt med moteld? Naturligtvis var detta helt överflödigt då inget om demonstrationerna tillåts komma ut i pressen ändå.
Otroligt var min bedömning i alla fall.

18. Vem

2012-03-27 09:16

Skulle lägga dit en ampull i korven med risk för att fingeravtryck lämnas?
Om uppsåt fanns skulle man väl ändå blanda i innhållet i korven. Åklagaren måste ha otrolig tillit till dessa naturbevakare som är så fantasiska att hitta en korv!!!! Vid en vändplan.
Fråga 1 varför letade han/hon just där?
2 hur kan denna person vara så betrodd att åklagaren tycker det är värt att inleda förundersökning.
Fråga 1000 vart ska detta sluta och när???
Man blir orolig då vissa är betrodda än andra, det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel..... Hur är det med rättsäkerheten?

17. Hur många

2012-03-27 09:15

skulle bry sig om några korvbitar som ligger i skogen? Själv skulle jag tänka att "här har nån suttit och ätit korv....det finns inte på världskartan att jag skulle börja dissikera korvsnuttarna och titta vad som finns i dom, hur många skulle göra det???
Förresten ser man aldrig korv i skogen ,speciellt inte på en vändplan, troligen får de aldrig ligga kvar så öppet mer än kanske en timme innan kråkfåglar tagit hand om dom...
Det luktar så det stinker om detta upphittande...

16. Den där...

2012-03-27 09:15

...yrkeskategorin verkar ha ett luktsinne som inte är av denna världen

15. Miss!

2012-03-27 09:15

Du ser ju uppenbarligen konspirationer överallt. Måste vara väldigt jobbigt! Kanske dags att istället erkänna att vi har omfattande tjuvjakt i Sverige. Använder man inte bössan så går det tydligen också bra med både skotrar och gift!

14. Ingen..

2012-03-27 09:14

här som tycker det är illa när detta inträffar ? Själv tycker jag det är förjävligt när om det stämmer att det ligger förgiftad korv eller kött i skogen. Och jag som vanlig jägare vill tamefan inte blandas ihop med pack som sysslar med sånt här.... Tycker att om man åtminstone har någon etik i kroppen så borde man ta avstånd från sånt här skit !!! Här verkar det bara vara tjurskallar som ska spy galla över varandra. Är det här vår "nya" jägarkår ? Fan va tragiskt...

13. Sabotör och fyndare?

2012-03-27 09:12

Frågan är väl vem som visste om fyndplatsen först. Är väldigt säker på att den/dom som lagt ut korven och den/dom som hittade den, känner varandra eller har haft kontakt med varandra.
Det kan bara vara dumma Svensson som tror att det är någon som lagt ut korv nära väg / vändplan för att förgifta vargen. För det första så har nog en kunnig person, med avskit att förgifta varg, inte lagt korven nära en väg / vändplan och inte synligt. Onödigt att utfodra fåglar som t.ex. korpen med dyr korv. Sedan så börjar björnen att vakna. Onödigt att göra dom magsjuka.
Ännu en gång så "gillrar bevararna en fälla" för att sprida skit om folk som bor i skogsbyggden och ännu en gång så tror stadsborna på "finten".

12. Skumt.

2012-03-27 09:11

Ärligt talat, jag tror inte ett skit på det där. Alla som jagar vet mycket väl att vargarna har ett otroligt luktsinne precis som hunden. Varför chorizo? Varför lägga det helt öppet där det kan hittas. Antingen är det någon klåpare som inte har en aning eller så vill någon få lite uppmärksamhet och lite större budget.....
Kött eller korvbitarna känner dom vittringen av på långt håll och går dit, bara vinden ligger rätt. Inte fan måste det vara en av människor välbesökt vändplan där det är stor risk att man hittar det.

11. Förgiftad korv

2012-03-27 09:10

Tror inte ett dugg på denna påhittade historia,det är bluff var så säker, att spårarna hittade detta nej nej och åter nej.

10. han visste också att det var gift i den

2012-03-27 09:10

... vitt pulver i ampull?
Jag visste inte så mycket om cyanid innan jag läste här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyanid

Hur kan polisen veta utan analys? Man köper det väl inte på apotek direkt? Eller? Vad kul det vore om det visar sig att det bara är mjöl och att någon lurat dit polisen. Nytt tricks för bankrånare kanske?

9. Något konstigt är det...

2012-03-26 17:40

...att just en av länsstyrelsens naturbevakare råkade "hitta" en bit korv och visste att det var just en chorizo, utan att analysera korven först...Hmm.

8. otroligt

2012-03-26 17:40

det är otroligt att naturbevakare hittar korvbitar när försvaret knappt hittade ett herkules plan. luktar insider!

7. Sverige är fantastiskt

2012-03-26 17:40

Här gör man brottplats undersökningar och gud vet allt.
För någon har dumpat en korv i en vändplan.
Har själv haft inbrott på vår vvs firma under helgen och stulit en värmepump för ca 70 000 kronor.
Gjorde polisanmälan direkt i morse och vad tror ni har hänt?
Inte ett ljud från vår kära polismyndighet.
Vore ju inte mer än rätt att en polis kom ut och tittade på brottsplatsen för att ev kunna finna spår efter inbrottstjuvarna.
Men man har troligtvis fullt upp med utredningen om den utlagda korven.
Ja man kan ju undra varför detta samhälle är på väg mot total anarki på den svenska landsbygden.

6. otroligt

2012-03-26 17:38

det är otroligt att naturbevakare hittar korvbitar när försvaret knappt hittade ett herkules plan. luktar insider!

5. media mera rädda för korv än för vargar

2012-03-26 17:37

enligt länk

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-varnar-for-forgiftade-chorizokorvar/

till allt finns en konsekvens

4. Varför?

2012-03-26 17:37

Varför skulle man använda en köpt, kryddstark, korv om man nu vill förgifta vargen?
Varför skulle man trycka in ampullen i korven?
Verkar som en setup eller osedvanligt klantig "vargförgiftare". Sistnämnda tror jag inte finns.
Att "vargförgiftarna" kommer att bli fler i takt med att vagpolitiken halkar snedare och snedare är jag tämligen övertygad om.

3. lätthittat

2012-03-26 17:37

var det även när en naturbevakares tjänst i dalarna skulle dras in..en vecka efter beslutet ``hittade´´han blod eller vad det var i skogen och polis tillkallades, rävper andersson fotade karln på skidor på närmsta väg, jag har tappat bort länken till dramat

2. Lätthittat!

2012-03-26 16:15

Man förbluffas över hur lätt det ibland är för "indianerna" från LST att sniffa sig fram till "förgiftade" saker i naturen. Kanske WA eller APU har skickat "kartan"?

1. Vad gäller

2012-03-26 15:42

hundar och ungar befinner de sig redan i livsfara om dom är utan uppsikt. Så jag håller det för otroligt att det skulle ske

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB