• Älgskadefondsföreningen

Glöersen varnar för tjuvjakt

NotiserPublicerad: 2014-02-15 19:35

Det låsta läget i vargfrågan gör att Jägareförbundet väntar sig ökad illegal jakt på varg. Det skriver Expressen och citerar förbundets rovdjursexpert, Gunnar Glöersen.
– Det är inte märkvärdigare än att om spritskatten är för hög börjar folk att smuggla. Det är samma sak här, säger Gunnar Glöersen, till Expressen.

”Det finns gränser”
Det har låst sig totalt i den svenska förvaltningen av vargstammen. Såväl licensjakter som skyddsjakter är föremål för domstolsförhandlingar och Glöersen beskriver hur frustrationen stiger bland de som drabbas.
– Det finns gränser för hur mycket du kan plåga enskilda människor. Det kommer att dyka upp döda vargar. Om inte demokratiska beslut fattade av riskdagen genomförs är jag övertygad om att den illegala jakten kommer att öka explosionsartat, säger han till nyhetsbyån AFP, rapporterar Expressen.

Varnar
Den lilla licensjakten på 30 vargar är stoppad och så sent som på fredagen stoppade Förvaltningsrätten skyddsjakt på Junselevargarna, som bildat revir i renskötselområdet.
– Tonläget ute i bygderna har tuffat till sig. Det finns en uppgivenhet. Jag tror att acceptansen för illegal jakt som företeelse ökar. Vi varnar för det här och vill inte ha en sådan utveckling. Vi vill ha en legal förvaltning, säger Gunnar Glöersen till Expressen.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

39. Finland

2014-02-22 14:51

Dt kan vara samma förklaring till den "minskande" vargstammen i Finland som till lodjursstammens "tillbakagång" i Sverige.
Jägarna har slutat upp att rapportera rovdjur.
Och jägarna är de enda som vet vad som händer med tillgången på vilt.
Till skillnad från WWF, SRF, SNF och andra "miljö"organisationer. Undantaget kanske APUs indianspårare?

38. #36

2014-02-22 12:07

Det stämmer att oberörda inte ser varken varg eller offer. Antal fårbesättningar har varierat under de senaste 10 åren. På de krympande ängsmarkerna befinner dom sig inte. Smärta förstår man inte, det är något man upplever.

37. Rune på landet

2014-02-21 08:11

Men du kan väl ändå inte förneka att folk har problem med vargen, bara för att du råkar känna några som inte har det?
Och visst blir vargen ett hot mot landsbygden om utvecklingen får fortsätta som hittills. Jag kan hålla med dig om att I nuläget är det en överdrift att påstå något sådant rent generellt, även om problemen kan vara nog så stora på vissa ställen, men om några år har vi kanske flera tusen vargar om inget händer som bryter trenden och då blir det ingen överdrift längre. Då riskerar vi också den situation som Glöersen varnar för och det kan mycket väl bli slutet för vår svenska vargstam, eller i varje fall reducera den kraftigt, så som redan har skett i Finland.
Håller du verkligen inte med om att det är fantastiskt mycket bättre att redan nu börja förvalta vargen på ett sätt som landsbygdens folk kan leva med?

Sedan Rune, så publicerar jag mina bilder och artiklar både i jakt och naturtidningar och på natursajter på nätet, så jag tar mig nog friheten att kalla mig naturfotograf oavsett vad du tycker.

36. Beskriv vargplågan för mig

2014-02-20 23:05

Ni som skriver att de som bor på landsbygden lever med vargplågan dagligen. Kan ni berätta på vilket sätt. Sitter vargarna och ylar på lagårdsbacken varje dag? Jag bor själv i vargrevir och träffar en majoritet på landet som gläds åt vargförekomsten. De ser aldrig vargarna och förstår inte vad ni menar. Och antalet fårbesättningar i varglänen ökar. Kommer vi sanningen närmast, att ni som jägare upplever ett större hot än någonsin mot er jakt och era skjuttillfällen. Vargen lever ju på de djur ni vill jaga. En del jägare erkänner den delen som den primära. Och då kan jag ha förståelse för era problem. Men göm er inte bakom påståendet att hela landsbygden hotas. Då biter ni er själva i svansen. Och A Åberg, naturfotograf. Du framstår som en fotograf som vill ha dina bilder publicerade i jakttidningar. Kalla dig jägarfotograf!

35. Svar 34 (Anders Åberg)

2014-02-20 16:35

1+.
Måste ge dig en eloge för ditt inlägg!
Det var ett av de bästa inlägg jag läst på denna sida och träffar huvudet på spiken.
Jag hoppas verkligen du får ett seriöst, nyanserat och faktabaserat svar från Torbjörn samt andra som skriver här till vargens försvar, det förtjänar ditt inlägg.
Återigen - tack för ett bra inlägg!

34. Torbjörn Eriksson

2014-02-20 08:02

Det är väl ingen jägarorganisation som säger något annat än att den inte accepterar illegal jakt?
Att som Gunnar varna för konsekvenserna av en av er kramare totalt obstruerad rovdjurspolitik är väl mer än berättigat.
Hoppas du läste göteborgarens inlägg nr29, där han tydligt klargör det som sannolikt kommer att hända om detta fortsätter. Folk kommer att tvingas sluta sig samman i småorterna på landsbygden och den som pratar bredvid munnen om tjuvjakt på varg kommer att få ett elände. Polisen kommer få extremt svårt att hitta vittnen och ytterst få sådana brott lär hamna i rättssalen. Ingen trevlig utveckling och ingen vill ha det så, men ni kramare tvingar fram det och då tror jag till skillnad från signaturen "Intressant konflikt" att vargstammen riskerar att skjutas ner ordentligt. Det tycks ju hända i Finland och det kan säkert hända här med. Hade ni istället visat att ni faktiskt är intresserade av att ta hänsyn till alla sidor i konflikten och sökt en realistisk lösning som även djurhållare och jägare kunde leva med, så kunde antagligen det skräckscenariot undvikas, men det gör ni ju inte!
Skulle det olyckliga inträffa att vi får en lösning a la Finland, så faller ansvaret för det tungt på er fanatiker i kramarorganisationerna.

33. haha

2014-02-20 08:01

Om spritskatten blir för hög början man smuggla... då börjar väl folk köra hembränt snarare.

32. #28

2014-02-19 15:54

Det finns mycket du kan göra för att bidra till en bättre miljö utan rovdjur. Jag har talat med en handfull personer som aldrig tänker arbeta heltid som ett resultat av politiken. Och dom uppmuntrar kommande generationer till samma sak.

31. Svar 26

2014-02-19 10:40

Tror det blev lite fel i din rubrik... Det skulle nog stått "Hit kommer dom med sin förda politik". För dom vill inte hit för dom vill att du, jag och alla andra ska "böja oss för överheten" och acceptera att fäbobrukare, jägare, samer m.fl. måste ändra sin livsstil. Egentligen bryr dom sig inte ifall dina, mina eller alla andras åsikter som går emot deras livsåskådning i sin strävan efter sitt utopiska samhälle...
Det som är mest fascinerande är att c.a. 10% av Sveriges befolkning, som kan tänka sig rösta på MP, är så okunniga om vad ekosofin/djupekologin (som MP har som sin grundpelare) har att erbjuda. Men detta skulle ju kräva att dessa 10% skulle behöva söka lite fakta och det är ju som bekant lite jobb med det då dessa fakta inte erbjuds på ett lättläst och aptitligt sätt i kvällspressen.
Ironin ligger i att man i sin strävan att uppnå sitt "jämviktsamhälle" inte har några problem att stänga ner rennäring, fäbobruk m.m. som jag tror de flesta är överens om att vi ska behålla (skulle vara intressant att ställa den frågan och se hur många som vill behålla resp. stänga rennäringen om man begrep konsekvenserna). Ironin blir ännu större om man betänker namnet Miljöpartiet, det borde ju vara Storstadsmiljöpartiet (SMP) då man ju i realiteten vill nedmontera glesbygden!
Och precis som alla andra rörelser så innehåller ekosofin religösa inslag (se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekosofi). Detta innebär att det finns en mörkare sida av miljörörelsen, som vill göra om samhället i grunden, som ett fåtal är medvetna om.
Så det är viktigt att man förstår den värdegrund som MP står för om man ska rösta på dom. Man kommer nämligen att få ändra sin livsstil rejält och det kommer ta sin början efter valet, om MP kommer sitta med i Sveriges regering, att jakt kommer bli mer och mer svårt att bedriva (vargstammen kommer garanterat växa, löshundsjakt kommer ifrågasättas m.m.), rennäring, vilket är livsnerven i den Samiska kulturen, och fäbobruk kommer stängas i allt högre takt, bensinpriset kommer öka (grattis alla ni som bor i glesbygd) m.m.
Detta är vad som väntar oss efter valet med MP vid rodret!

30. #26

2014-02-18 13:08

Där ser man att "tjuvjakt" inte orkar med som begränsningsmetod för varg. Det kan bara fungera som en metod för att lätta på trycket lokalt. Vi ser ju på andra, helt fria arter, att det är svårt att hålla efter dem. Om man då minskar antalet möjliga vargjägare till den lilla klick som törs riskera att gå från att vara laglydig till att kunna drabbas av oproportionerlig olycka för att göra något som samhället borde sett till inte behövts, då blir det omöjligt.

29. Torbjörn

2014-02-18 09:55

Du ska nog också betänka att tjuvjakten inte enbart skadar jägarnas förtroende. Det kommer säkert att ske i städer osv men i dom områden med mycket varg (och dom områdena växer fort nu) ökar anseendet om en varg blir tjuvskjuten. Det är därför som det är så svårt att hitta vittnen till sådana händelser. Allt tack vare sådana som dig som vägrar att kompromissa eller inse problemets vidd och som bara ska lära andra hur det ska vara (gärna med lagar , poliser och fängelse). Detta trots att människorna i dom här områdena har praktiska erfarenheter av problemen. Jag vet inte hur gammal du är men en sak har i alla fall livet lärt mig och det är att teori och praktik förvånansvärt ofta inte stämmer överens. Har man ingen praktisk erfarenhet själv av ett problem ska man vara förbannat ödmjuk i sin ställning även om man besitter gedigna teoretiska kunskaper. Så jag är också nyfiken på vad du har fått offra. För på den nivån du verkar resonera så är surströmming gott och kladdkaka smakar bajs för det har du bannemej sett på en tidningsbild...
(Ber om ursäkt till alla norrlänningar mfl men jag har aldrig kunnat vänja mig med surströmmingssmaken)

28. Flyr från mitt hus.

2014-02-18 09:53

År 2009 kom vargen upp på min tomt och bet nacken av min Westiehund. Detta trots att jag stod ca 20 meter därifrån. Lämnade mitt hem för att inte återkomma. Tiden gick och de lovade att det bara skulle bli 270 vargar kvar i Sverige. I dag har jag en ny hund. Dock inte inköpt av några ersättninspengar för de blev aldrig utbetalade. Varit vid huset i 3 dagar. Då kommer grannen och berättar att de har 4 vargar i området. Bara att åka därifrån. Vargen har tagit över mitt hem och jag kan inte göra något åt det !

27. Torbjörn Eriksson

2014-02-18 09:48

hot kommer hela tiden från kramarhåll mot samer, jägare med flera, har du missat detta är du totalt förblindad men det brukar mp-politiker vara och som sagt vara du tillför inget inte ens till mp utan snarare är du en black om foten på dem med dina uttalande på denna sida

26. #12 Hit vill de ...

2014-02-18 09:47

... Gröna Khmererna driva saken:

http://www.vargfakta.se/nyheter/avhugget-varghuvud-lamnat-protest-italien/

25. Svar till Torbjörn Eriksson (nr 12)

2014-02-18 09:47

Så då var MP'en Torbjörn igång igen med sina förtäckta hot. Han skriver:
”Varför går Glöersen ut med och påstår att den illegala jakten på varg kommer kanske att öka?”
Svar: För att den med all sannolikhet kommer öka då maktlösheten är total och förtroendet är kört i botten. Sedan har väl jägarna slutligen lärt sig att vi har en sken-demokrati i Sverige och då behöver vi väl inte heller följa ”falska” spelregler längre.

”Dom som sysslar med sådant har förbrukat allt förtroende. Ökar den illegala jakten kommer förtroendet för jägarna att skadas ordentligt. Illegal jakt det är inte bra att hålla på med när det är valår.”
Svar: Jag tror faktiskt att alltfler jägare inte längre bryr sig ett dyft om du eller andra inte längre har något förtroende för jägarna eller att det är valår (min röst likt 99,999% här kommer ju ändå inte hamna hos MP). Vi har nog slutligen kommit till gränsen där vi inte har något som helst förtroende för sådana som dig, falska politiker, som inte vill svara på frågor överhuvudtaget – om du hävdar att du har någon som helst trovärdighet så kan du ju börja svara på mina tidigare frågor:
http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?id=560537&context=#c1
Jag uppmanar alla här, inklusive alla som ids svara dig, på JoJ att börja be dig om lite fakta och inte besvara förtäckta hot och mästrande fasoner!

Och om du Torbjörn Eriksson tycker att jägarna inte har någon trovärdighet så kan du ju också passa på att kommentera detta inlägg och ge din synpunkt på om du tycker det är seriöst att anmäla dessa renägare? Inser du inte att ni på värnarsidan är på väg att rasera all er trovärdighet då man håller på med sådan här idioti?!

24. Torbjörn Eriksson, ja varför tror du

2014-02-17 12:22

G. Glöersen ut med och påstår att den illegala jakten på varg kommer kanske att öka ?
Vad tror DU själv egentligen ?
Kan det vara så att dom sk. miljöorganisationerna späder på polariseringen i rovdjursfrågorna ( läs vargfrågorna ).
Tror du i din enfald att acceptansen ökar bland befolkningen i glesbyggd, och bland djurhållare i landet....
Men som du själv skriver, det är ju som bekant valår i år.
Kanske skulle vara på sin plats och tid, att se över allemansrätten, så kanske vi kan få bukt med problematiken.
Kring er romantiker, och självutnämnda naturpoliser.
Och som någon skrev här, vad har du fått offra Torbjörn ?
I landet finns det många, åtskilligt många som har fått offra, ge upp näringar, jakt, hunduppfödning, självhushålls uppfödning pga. en totalitär polarisering kring alla överklaganden, inhibitionsbeslut m.m i vargfrågan.
Och tjuvjakten Torbjörn, tror du ens på dina egna ord som du skriver ?
"Ökar den illegala jakten kommer förtroendet för jägarna att skadas ordentligt."
Vad är det som säger att det är just jägare som skulle utföra den ?
Har tanken ens slagit dig att det kan vara en icke jagande djurhållare, men med vapenlicens !
Eller en vapenägare som helt sonika tröttnat på det som sker ?
Jag försvarar inte tjuvjakt på något vis, men jag har full förståelse till varför det ev. skulle kunna tänkas ske.

23. 22 # Kjell

2014-02-17 09:18

Är rädd att du inte får något svar av T.E eller rätt så säker på det för vi har inte offrat något alls här, tvärtom har jaktarrendena gått upp i min o T.E.s trakt då det är numera så gott som det ända vargfria området i Örebro län, vi har som mest någon strövarg som går igenom här rätt så snabbt än så länge som tur är men vi andra här lider med er som behöver stå ut med problemen.

22. # 12

2014-02-17 07:49

Jag är hårt drabbad så jag vet vad jag pratar om! Frustrationen över att ha två vargrevir på jaktmarken + fastigheter med tillhörande jakträtter som sjunkit drastiskt i värde. Sen har jag fyra löshundar som jag inte kan släppa på min egen MARK! Vad har du fått offrat Torbjörn?

21. Torbjörn Eriksson

2014-02-17 07:49

Dina bokstäver säger en sak men innebörden en annan, där jag i egenskap av jägare ser ett direkt hot mot både mig och mina jaktkompisar runt om i landet.
"Ge f-n i att tjuvjaga, annars..."
Det är så jag läser innebörden i dina ord.
I egenskap av politiker och vargvärnare vore det bästa du kunde göra i det här läget, att vända dina ord mot dina egna likasinnade!
"Sluta med dessa idiotiska överklagandena och låt folk på landsbygden få lite lugn och ro".
Erfarenheten har lärt mig att just politiker är ett mycket empatifattigt folk. Människor vars trovärdighet minskar för varje dag som går, liksom för de organisationer som lögnaktigt och uppenbart säger sig värna naturen!
Du tillhör även den sistnämnda gruppen och har därmed ett gyllene läge att faktiskt göra lite nytta som omväxling.

20. Insikt!

2014-02-17 07:48

Det är något som förödarsidan saknar!
Det är bara att läsa #12:s kommentar, även historiska.
Jag tycker att det är bra att vi har en rovdjurspolitik i fritt fall, det innebär att antalet vargar kommer att öka snabbare.
Med ett stort antal vargar så kommer fler att få upptäcka dom, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/barnfamilj-motte-varg-utanfor-huset_8980066.svd och ställa sig frågan är det här bra? Svaret kommer att bli nej och det gynnar oss brukare i längden!
Det kommer att bli rejält jobbigt i ett antal år till men i slutändan så kommer vi att få ett mindre antal än om acceptans hade skapats från början!
Får vi dessutom ett antal olycksfall så blir det ännu svårare att politiskt förklara att de här människorna har ett lägre värde än resten av befolkningen och ska därför behöva stå ut med den här ohyran!
Den förklaringen kommer nog att behöva göras nästa valrörelse och det är bra!

Nollvisionen den enda rätta.
VVV.

19. Visst finns tidningsartiklar

2014-02-17 07:48

#13 Visst finns det tidningsartiklar av mig, den senaste och sista är i VK för tre dagar sedan http://www.vk.se/1120691/eus-straff-fri-tillvaxt-for-varg Fast de som länkar är inte så intresserade....

18. Torbjörn

2014-02-17 07:47

Gäller väl även när man överklagar demokratiskt fattade beslut, då har man förbrukat sitt förtroende?? Eller hur..

17. Olagligt !

2014-02-17 07:47

Ja, får man inte som man vill, så hotar man med olagligheter. Svenska Jägareförbundets ordförande Björn Sprängare uppmanade den 15 april 2013, sina medlemmar i Värmland att hålla sig inom lagens gränser.

16. Torbjörn

2014-02-17 07:47

Läs igen och inte bara klaga på den ena sidan av nätet... Kolla vad som skrivs om samerna av dina vargvänner... Rena hot och rasism.

15. Illegalt 11.

2014-02-17 07:46

Att jaga illegalt när det är valår är tydligen inte bra - det är nog inte så bra andra år heller. Som sagt var polis, åtal, fängelse, straffregistret, indragna vapen, vite osv. Obehagligt även utan valår!

14. Tjuvjakt

2014-02-16 19:54

Inget ligger längre bort för jägarna än att tjuvskjuta varg. Det vore rent uppror mot en ansvarsfullt förd rovdjurspolitik. I samförstånd med de "styrande" hoppas vi på en snabbt ökande stam till stort gagn för samhället - ju fortare desto bättre. Om bara vargen blir talrik nog så blir det nog ett stort lugn i skogen i framtiden och så vill ju de flesta (enl. uppgift) ha det. Att vi skulle göra som Finland är inte lagligt och kommer inte att förekomma hos oss! Hos oss har vi ju inte heller någon som bestämmer som väl är - bara en massa prat och svammel.

13. Det var väldigt...

2014-02-16 19:53

... vad mycket intressant du har skrivit Dag L. Jag ska vila en stund från läsningen nu, men sedan ska jag fortsätta läsa din digra lunta. Den enda kritik jag har mot dig är att jag tycker du var lite väl generös med betygsättningen. Det hade även varit roligt om det gick att hitta några av dina skrivelser i dagspressen, men det blir nog svårt att få in någon sanning om vargar där.

12. Till 11.

2014-02-16 19:53

Varför går Glöersen ut med och påstår att den illegala jakten på varg kommer kanske att öka?
Vore det inte bättre att ni i jägarorganisationerna går ut klart och tydligt och säger att illegal jakt accepterar vi inte på några villkor. Och om några sysslar med sådant
ska dom uteslutas, polisanmälas och vapnen ska tas ifrån dom. Dom som sysslar med sådant har förbrukat allt förtroende. Ökar den illegala jakten kommer förtroendet
för jägarna att skadas ordentligt. Illegal jakt det är inte bra att hålla på med när det är valår.

11. Bägaren rinner över

2014-02-16 18:16

När myndigheter tydligt visar att de inte jobbar för en balans i denna vargodling. En rad händelser på senaste tiden. Först den stoppade vargjakten,sen vargtrion som blir sövda och behandlade mot "skabb" och gps halsband på dem. Vad är det frågan om? veterinärer utan gränser men endast för varg?
Sen har vi den här märkliga vargmärkningen i Ulvsjön det finns inga genetiskt viktiga vargar där ! En ren provokation mot jägarna som var misstänkta. Tandsjöreviret ligger väl i eller strax utanför renbetesland varför satsar man så mycket på det reviret? Sen har vi åter igen en stoppad skyddsjakt på Junseletiken. Varghatet är väl större nu än för hundra år sedan! Och så jobbar man för en större acceptans för vargen? Men för oss på glesbygden som förlorar våra drömmar,livskvalitet och en ekonomisk förlust som får stora konsekvenser.

10. Våra politiker - tystnaden ??

2014-02-16 11:11

I Rovdjurspropositionen som antogs av riksdagen i december förra året, där bestämde riksdagen att referensvärdet för varg skulle vara 170 - 270 individer.
Veckan därpå bestämmer Naturvårdsverket att referens värdet för varg är 270!??
Här tillåter regeringen myndigheten att göra en egen uttolkning av riksdagsbeslutet ??
Mitt i allt elände får vi vara tacksamma att inte andra samhällssektorer styrs på samma sätt.
En stramare politisk styrning måste självfallet till med det snaraste, det bästa om det blev genom ett blocköverskridande beslut. Det måste till ett förvaltande perspektiv, bevarandeperspektivet är med råge uppfyllt.
Beträffande tjuvjakt så är den tack och lov knappt mätbar, vargstammen växer så det "knakar". tar helt avstånd från den formen av förvaltning, samerna skall naturligtvis också låta myndigheten sköta borttagande av vargar som stör inne i flockarna.
Efter föryngringarna i vår så har vi omkring minst 600 vargar?

9. Stor risk...

2014-02-16 10:02

...att detta blir resultatet av skruvade överklaganden och beslut runt vargproblematiken. Det raseri och den vanmakt som växer bland de drabbade får alltså "oskyldiga" offer. Som tidigare sagts och med allt större sanning: "Med sådana vänner..." osv.

8. Håller med Glöersen

2014-02-16 10:02

Jag var på Skeer folketspark i lördags och lyssnade på 2 finska vargexperter. En intressant föreläsning, som många fler skulle behöva ta del av. Frågestunden efteråt visade tydligt ett stort missnöje, med hur vår regering, naturvårdsverket och bevarandesidan hanterar vargfrågan.

7. Betyg åt vargaktörer

2014-02-16 10:01

Slutbetyg med detaljerade motiveringar för de största vargaktörerna. Det är avslutningsDags på min vargblogg:: http://vargdag.wordpress.com/ , rätt tid för betygsutdelning.

6. Bedrövligt

2014-02-16 10:01

Jag håller med Gunnar. Det kommer att bli som i Finland där man halverat stammen. Bedrövligt också från bevarandesidan att inte respektera riksdagen/regeringen hur många vi skall ha. Inte heller tillåter dom förvaltning av vargarna. Det här kommer inte bli bra för vargarna. Hoppas snarast på ett debattprogram i tv där man kan klämma åt vargkramarorganisationer

5. Risker kommer att finnas.

2014-02-16 10:00

Det är ju så att han har lite fel - Illegal vargjakt förekommer inte i den utsträckning som han och många fler vill få till det - det är väldigt viktigt att tyda vad som sägs - med hänvisning till vad som sker i finland - jag tycker det är viktigt att poängtera det - men han har inte fel att det kommer att finnas stora risker för att illegal vargjakt kan även bli ett inslag i sverige , Och nonchaleras dom drabbade och alla övriga näringsidkare såsom Landsbygd och sameland - så kan det finnas risk att illegal vargjakt kan få fotfäste även i sverige.

4. Jag tycker det är bra

2014-02-16 10:00

Nu börjar även de som vill ha varg på jobbet ändra sig. INGEN OCH DÅ MENAR JAG INGEN ger hellre pengarna till lekstugan leta varg spår när gamla människor inte får kaffe o ägg. Det har ju svängt sista året nu är ju över 80. Emot varg. 7 proc av de som är för är ju MP och omvända en sån är omöjligt.

3. ja...

2014-02-15 23:15

man behöver inte vara raketforskare för att inse var det här slutar......vargkramarna
håller på att bereda väg för det största hotet vargen stått inför de senaste århundradena....

2. Instämmer med Glöersen

2014-02-15 23:15

För dom som vill ha många vargar så hade det varit bra med en liten licensjakt på 30 vargar.
Men det blir som det blir... när det är som det är.

1. Katastrof

2014-02-15 23:14

Trodde i min enfald att regering och riksdag var det högst beslutande organet när det gäller olika beslut men ack vad jag bedrog mig

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB