• Älgskadefondsföreningen

Här går vargen vid gungorna

NotiserPublicerad: 2011-12-01 11:47

– För min egen del så bryr jag mig inte om det finns varg eller inte men jag vill inte ha dem inne på altanen.
Det säger Fredrik Karlsson från Fagersta som haft vargbesök mitt inne i villaområdet.

När Fredriks fru Angelika ropade att det står en varg på tomten trodde han henne inte först.
– Jag trodde det var en hund hon sett och när jag tittade ut var den borta. Men då upptäckte Angelika att den stod på altanen.
– Jag försökte få fram systemkameran för att fotografera den men då var naturligtvis batteriet slut, berättar Fredrik.

”Inte alls skygg”
Istället lyckades han och hustrun ta några bilder med mobilkameran när vargen vandrade bort från huset och passerade barnens leksaker.
– Vargen var inte alls skygg. Den gick öppet på gatan in på gården, vände och gick mot lekparken för att sedan gå in på granngården. Den sprang inte iväg fast Angelika skrek att det var en varg på gården, tillägger Fredrik Karlsson.
På några av bilderna syns också en person med barnvagn i bakgrunden på gångvägen.

Vargen vid altanen spanar in ett par med barnvagn som närmar sig.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

50. Ännu ett exempel på fredlig varg

2011-12-08 13:28

Trevligt att se ytterligare ett exempel på att vargen inte är ett hot mot människan. Ttrots att vissa vargar är oskygga och nyfikna blir människor inte attakerade. Det stämmer bra med den uppfattning jag fått av varg och andra stora rovdjur jag mött.
Så, nästa gång ni får chansen, passa på och njut av naturens främsta jägare!

49. Oskygga vargar skall tas bort.

2011-12-06 12:58

Om vi ska "leva" med vargar i våra skogar så MÅSTE vår regering godkänna att exemplar som denna skall tas bort. Vargar som söker sig in till människor bör avskräckas i från detta. Nu skall det ju vara ett förslag pågång där det skall vara lättare att få skyddsjakt. Idag tar det 2 månader att få ett svar och väntar fortfarande på svar på överklagan (totalt ca 3 mån än så länge). Vargen är här och kollar in våra djur en vecka i månaden, kan ställa klockan efter han... Var mitt på grannens tomt i söndags, mitt i byn...

48. När jag läste 47:an blev jag lite gladare

2011-12-05 10:48

Det kanske inte är ett barn som blir först i vargens angrepp på människan, utan en av dessa vargkramare som tror att ett koppel räddar deras hund.

De som har hund i koppel där björn är vanlig, får rådet att släppa hunden när björnen kommer. Då har hunden en chans att undkomma och björnen går förmodligen från hundägaren (i teorin i alla fall).

När det gäller varg lär hunden inte ha en chans om du släpper den, men du får vara bra tuff om du skall försvara din hund mot en vuxen varg som bestämt sig. Eller två...

Men vargkramare kanske har lätt att avstyra hundslagsmål?

47. ströva fritt

2011-12-05 08:37

du vet att man ska ha sin hund kopplad förmodar jag, vargen är ett djur och inget annat har hund själv men använder kopplet.

46. ä inte vargen rädd för vanligt folk!

2011-12-05 08:37

Ann och Mikael på naturvårdsverket hur förklaras detta? Ni säger vargen ä rädd för folk och här går den brevid gungor. Tänk om det satt barn och det kom 4st vargar, skulle inte vilja bo där , men flytta dem till stockholm och malmö så kanske det blir lungt på kvällen

45. Inge #44

2011-12-04 20:04

Bäst att som lokal jägare hålla sig undan när länsstyrelsens personal kommer då (;

44. Så här

2011-12-04 17:56

Ska man få göra med när gångna vargar Dom ska skjutas utan att ansöka om skyddsjakt länsstyrelsen personal ska komma o avliva när gångna vargar eller lokala jägare.

43. Intressant konflikt o Dieselpower.

2011-12-04 10:47

Så rätt ni har.
Ja, många fler också!

42. Vargrevir

2011-12-03 22:24

Intressant grej! Under lång tid har Kalle bott och verkat på en liten ort i Sverige, han barn har lekt i skogen och på ängarna, likaså barnbarnen, hunden har varit lös och legat på gårdsplanen, katterna har har jagat möss på åkern. Nu är det helt plötsligt ett vargrevir, Kalle har ansvar för sina barnbarn och djur, han kan inte låta barnen springa och leka med hunden, han har ett ansvar eftersom han bor i ett vargrevir, tar vargen hans djur eller barnbarn är det Kalle som har varit vårdslös och skall straffas.
Detta är givetvis en fiction, men ibland undrar man vart vi är på väg.

41. Det kommer inte att finnas någon ansvarig

2011-12-03 17:50

den dagen vargen tar ett barn eller två. Det kommer att skyllas på allt från habitatsdirektiv till dåliga föräldrar som låter sina barn leka i vargrevir.

Ansvar, omtanke och bondförstånd har länge varit på rödlistan. Vi har dock haft det så bra trots alltmer galna beslut att tokerierna bara räckt till en knuten näve i fickan. Men med projekt varg börjar det synas hur illa ställt det är egentligen, och hur illa det kan gå.

En gamling som svälter ihjäl på hemmet för att vinster är viktigare än omtanke upprör, men inte lika mycket som när ett barn blir uppätet av en varg bara för att några fick den stolliga iden att vi skulle ha varg i Sverige igen.

Och det är de oskyldiga som får lida, som vanligt.

40. Claes B

2011-12-03 13:37

Kramarna håller sig undan från dessa; allt fler bevis på vargens utforskande närmanden till människor. Undrar hur illa det måste sluta, innan någon ansvarig ser allvaret i detta?

39. En fråga till alla .....

2011-12-02 21:29

som förespråkar varg i Sverige : är det detta ni vill se hemma på er gård ? där era barn leker. Om inte, varför i all världen vill ni att andra människor ska tvingas att leva såhär ? Jag kan se scenariot av svar från er, men ta en allvarlig funderare och svara på ett ärligt sätt !!!

38. #6

2011-12-02 21:29

Nu steg du i min aktning.Tänk om vi hade mer naturmuppar som resonerade som dig!
Jag kommer ihåg en bild i Mora-Tidning,länge sen,om en björn i Trängslet.En bild där en björn stod vid en sandlåda,vid ett rött hus med vita knutar och åt från fågelbordet.- Svenskare än så här kan det inte bli,löd rubriken.
Vi vanliga tror jag bara tänkte tanken-Vad om det suttit en 2-åring i sandlådan??

37. Det här blir en vardag...

2011-12-02 15:53

..för fler och fler.
I Skultuna går vargarna på gatorna, senast igår på fotbollsplanen. I närheten finns en förskola. Jag jagar 300 m därifrån och nu är det slutsläppt så jag vill lägga till Västmanland till Värmland/Dalarna som numera ett län där det inte går att släppa hund förutom söder om E18.
Drevjakter håller på att bli vanligare och hundarna får vi banda. Blir inte mycket till drev och snart har vi ingen jakt kvar på rådjur för dom finns helt enkelt inte.
Tänkte köpa en ny pejl men det skiter jag i, kommer inte att släppa någon av mina hundar så Garmin och ni andra pejltillverkare sorry men skyll inte på mig, skyll på våra flata politiker som just nu bara förtjänar mitt förakt!!

36. #35 Marcus

2011-12-02 13:47

Marcus, det var faktiskt inte jag som började göra jämförelsen med Montana utan Jan (#21). Allt jag gjorde var att påpeka att den jämförelsen inte är rättvisande och det av många anledningar (bland annat de du hänvisar till).
Jag håller för övrigt med om att en 13 procentig avskjutning i Dalarna/Värmland hade varit högst rimlig, om det inte vore för det faktum att en så stor andel av den svenksa vargstammen finns i just dessa landskap. Hade vi haft motsvarande tätheter i en större del av landet hade det inte varit något snack eller tjafs om jaktens vara eller ickevara (förutom från den lilla andel av befolkningen som alltid tycks hitta fel i något). Eftersom så inte är fallet har vi hamnat i en hopplös situation där en liten del av sverige ensamt ska ska bidra till att vargen uppnår GYBS. Jag tycker faktiskt att det är sjukt osolidariskt att Värmland/Dalarna ”offras” på detta sätt för att jägare i andra delar av landet ska slippa vargen helt.

35. Per B lite rätt mest fel

2011-12-02 10:44

Du kanske inte kramat vargar men du använder deras retorik/logik.
1. Vad skiljer N Rocky Mountain mot Värmland/Dalarna eller varför inte Småland.
2. Vad skiljer en nationalpark mot privatägd/bolags mark.

Sluta jämför näst intill obebodda nationalparker/vildmark med mellansvenska skogslänen. Föresten tror jag våran populationstäthet av varg i Dalarna/Värmland inte skiljer så mycket mot nationalparkens.

Så visst håller jag med om att minst 13% dvs ca 38 vargar behöver bort i Dalarna/Värmland.

34. Beskuren bild i Expressen

2011-12-02 10:07

Den övre bilden publicerades även i Expressen för några dagar sedan -men beskuren så att bara vargen, asfalten och den närmaste soptunnan syntes.
Gungorna och husen var bortklippta.
Undrar varför.

33. Schäfer?

2011-12-02 08:45

lät min bror som dock inte är jägare men väl schäfer uppfödare sedan 40 år ta del av bilderna.
Han liksom jag är tämligen säker på att detta är ingen "ren" varg.
Ge akt på svansens längd, går ner och förbi hasleden, det ser du aldrig på en "riktig" varg, där är svansen betydligt kortare.
Detta är snarare ett rasspecifikt tecken för just schäfer!

32. x bent

2011-12-02 08:45

Benställningen på vargen ser inget vidare ut,,,x-bent,

31. Per H

2011-12-02 08:45

"Det är inte idealt med stora rovdjur i tätbebyggda områden". Tycker du att det är idealt med stora rovdjur hos oss i glesbygden???
Om ni tycker att ni inte är skyldiga att bevara biologisk mångfald och har nåt ansvar för djurarternas överlevnad o.s.v. - Hur kan ni tycka att vi i fattig glesbygd ska ha råd att bevara??

30. Varg?

2011-12-02 08:44

Ärligt talat. Är det där en varg? Har bara sett döda vargar i samband med en jakt och den såg verkligen inte ut så där. Men djur har ju en benägenhet att se annorlunda ut när de är döda.

29. Varg

2011-12-02 08:44

jag kan ta gift på att detta är ingen "renrasig" varg, och då tänker jag inte på färgteckningen, den kan variera från nästan svart till gulbrun. Djuret (vargen?) på bilderna är alltför kompakt (schäfer?) kort bål, kvadratisk, korta otypiska öron.
Hur kan jag nu påstå det?
Jobbade under åtta (8) år som jaktelev/jägare i Canada och har sett ett stort antal såväl levande som döda/skjutna vargar. Några har jag dessutom skjutit själv.
För att vara lite lustig, det vi förlorat på denna "vargkarussel" måste vi ta igen på gungorna, annars är vi riktigt illa ute och kan glömma all löshundsjakt.
En sån här "varg" skall omedelbart skjutas. Åt helvete med denna lekstuga. Skall ett otidsenligt rovdjur få styra vår landsbygd i Sverige? vår omgivning häpnar och skrattar åt oss. Typiskt Sverige, ett världssamvete.

28. Fd DALMAS

2011-12-02 08:44

Jag rör mig i trakterna runt Fulufjäll nästan varje höst och ibland även på våren, så jag tror jag ändå har en begränsad uppfattning om vad som händer där.
Redan efter uppropet i dom fem byarna i reviret, har jag tyckt att man borde jaga dessa orädda vargar.
Kanske måste man inte skjuta alla, men om dom fortsätter att vara så orädda så borde dom tas bort.
Vargens oräddhet, betingad av frånvaro av jakt, är nog i realiteten det största hotet mot en frilevande vargstam.
Skulle dom ge sig på människor, vilket jag inte alls tror att man kan utesluta, om dom helt förlorar rädslan för oss, så kommer med stor sannolikhet tjuvskyttet att nästan utrota dom.
Detta är ett dom verkligt stora problemen med den extrema bevararsidan, dom fattar inte att dom riskerar att krama ihjäl vargen om dom fortsätter vara så ensidiga.

27. #21: Håller med!

2011-12-02 08:43

Om vi haft en ej inavlad population på runt 1600 vargar (=så många som finns in Northern Rocky Mountains) i skandinavien så hade en avskjutning av 99 per år snarast varit i underkant. Skulle du verkligen tycka att det var lagom med en tilldelning på 99 vargar i en sån situation, eller varför tycker du att det är en bra strategi?

26. #19 (och #20)

2011-12-02 08:43

Det där med hundarna var mer en fundering än ett konkret förslag. Däremot skulle det ju till och med vara än mer effektivt än vad jag själv tänkte på när jag förde fram det, vilket Martin J1 så finurligt kostaterade!

Om det ändå skulle bli en realitet på de ställen det kan tänkas passa skulle det väl vara lämpligt att t.ex. en kommunjägare (och då en som faktiskt är anställd av kommunen) skulle kunna ha tillgång till ett par såna hundar och det skulle vara en del av hans/hennes uppdrag. Men risken är ju då att hundarna är de som eventuellt stöter på andra hundar och tar kål på dem, så då har vi inget vunnit. Någon typ av förföljelse av vargen tror jag dock skulle vara bra, kanske med hundar, kanske med terrängfordon, kanske till häst, eller vad man nu kan tänka sig för alternativ.

25. Bia #12

2011-12-02 08:43

har du aldrig sett en svensk varg förut? detta är ett foto av en
typisk svensk varg, och visst har den drag av hund, med största sannolikhet har den även stora delar av hund i sig, både genetiskt och i magen tyvärr...

24. Bra att bilder kommer ut!!

2011-12-02 08:42

Jävligt bra att såna här bilder kommer ut och visar att det är på riktigt, du som har tagit bilderna ska vara nöjd..

23. Hermansson #22

2011-12-02 08:42

...jag har "smakat", och fy f--n för denna nya ras...

22. Kenneth Erikson, #14 - detta är DEN NYA SVENSKA vargen

2011-12-01 17:33

Om nu staten lade ner hundratusentals kronor på att flytta och sköta om en snarlik varg, så inte kan väl detta vara en bastard? Det är väl troligare att detta är en representant för den nykonstruerade SVENSKA nominatrasen av varg, gul och vit och orädd människor. Detta är med andra ord en varg som är ytterst värdefull - betydligt mer värdefull än eventuella barn den kan komma att döda.
Smaka bara: En SVENSK varg!

21. Håller med#13

2011-12-01 17:33

Jag tycker också man skall införa strategin de använder i nordamerika
Urklipp...99 vargar fällda i Montana...
En perfekt strategi att ha som mål även här i Sverige och som de flesta troligtvis ställer upp på.

20. Per B #13

2011-12-01 17:33

Citat "och kanske till och med en grupp arga hundar som kunde jagat livet ur den"
tror inte heller den skulle återvänt efter det... ;-)

19. 13!

2011-12-01 17:33

Vem eller Vilka tycker du ska hålla med hundar som ska skrämma vargar? Är det polishundar eller ska länsstyrelsen köpa in dessa hundar? eller kanske SNF,s medlemmar ska försöka med sina hundar!

18. DU 6:AN...

2011-12-01 17:33

Känner fotografen till Fulufjällsreviret ? Som du säger, skulle hela fulufjälls reviret skjutas bort. Alla dom vargarna har gått genom byn Sörsjön många gånger. Med både 1:a och 2:a valpkullen. Skulle alla närgångna vargar skjutas bort, det innebär 70-80 % av vargstammen. Inte mig emot ! Mindre jobb för dig...

17. Kokillen

2011-12-01 17:32

Om vargar är så här, då skall dom skjutas bort omgående. Om nu vargen är ett vilt djur skall den hålla sig där den hör hemma, långt från människoboningar.

16. Inte ströva fritt

2011-12-01 17:32

Sånt skit ska inte ströva fritt!
Kul och gå med hunden på prom utan koppel i ert område.....vilket man ska kunna göra var som helst.

15. jösses

2011-12-01 17:31

Fy fasiken, vad händer i Sverige. Uppmanar alla att sluta med rovdjurs inv och skjuta vildsvin

14. Av fotot att döma...

2011-12-01 14:30

...verkar detta djur ha mycket gult och vitt som hårfärg. Ser ut som en bastard! I så fall inte skyddsvärd alls.

13. Jag har aldrig kramat en varg

2011-12-01 14:00

Men jag tillhör dem som tycker att vi ska fullfölja de internationella åtaganden som vi varit delaktiga i att driva igenom och ha en livskraftig population vargar i sverige. Jag antar att det i dina ögon räcker för att jag ska tillskrivas epitetet vargkramare.
Så till den efterfrågade kommentaren: Det är absolut inte idealt med stora rovdjur i tätbebyggda områden. Jag tycker man borde införa en strategi liknande den som används i nordamerika, där man först försöker skrämma vettet ur stora rovdjur som förvillat sig in i sådana områden, men om just den individen trots det fortsätter komma tillbaka skjuts den. Om man tittar på den nedre bilden tycks ju just denna varg inte vara särskilt bekväm med situationen utan uppvisar ett lätt stressat och osäkert kroppsspråk. Hade man förstärkt den känslan med till exempel, knallskott, gummikulor och kanske till och med en grupp arga hundar som kunde jagat livet ur den i ett par kilometer så tror jag att den nogsamt undvikit att återvända. Om det visar sig att det varit verningslöst efter ett par försök hade man fått skjuta den nästa gång den dyker upp.

12. säkert?

2011-12-01 14:00

Tycker det ser ut som en schäferkorsning bakifrån. Inga försvunna hundar under året?

11. Till #1

2011-12-01 14:00

De har kommenterat händelsen på FB. De förstår överhuvudtaget inte vad som är problemet. Det är en varg (fast många tippar hund också), so what ungefär. Jag vet inte om de inte har förmåga att tänka varg - barn kanske inte så kul som småbarnsförälder i det området.

10. Kramarna ja...

2011-12-01 14:00

Detta är redan komenterat och avfärdat som trams sedan länge, 22/11 på SRF`s sida på F-B. Min tolkning är att det anses att vi "alla" inte bör söka och förstora upp problem som inte existerar. Illaluktande passningar mot jägarkåren generellt ges också.

9. lotr

2011-12-01 14:00

Vargkramarna kommer med en dåres envishet att hävda att detta inte är en varg - vilket delvis kan vara sant. Varghybrider finns lite här och där......

8. En kommentar

2011-12-01 13:59

Vad tor du dom kommer med för dålig kommentar,d et tragiska är att det kommer att hända något med dessa hybrider som jägare vet man att djur inte betäriga så här om dom inte hör i vår fauna,och vem fan har bestämmt att vi skall ha dom här gråtussarna som inte är grå tussar i verkligheten det finns ju djurparker och se dessa om dom uverhuved och besöker dessa djurparker för att se dessa hoppas att någon av dess vargälskar blir utsatt för något men det blir väl alldrig i daga om något händer, för att skyla hur dumm i huvedt dom är. Tack för ordet,

7. lotr

2011-12-01 13:59

Eftersom jag brukar räknas till vargkramarna här så undrar jag vad det är för särskilt med denna händelse?
Vargar är så här, inget konstigt alls.

6. Skjut den

2011-12-01 13:58

Vem vet vad en så orädd varg kunde fått för sig om ett ensamt barn hade varit ute just då och kanske börjat springa.
Om det inte är självklart att en sådan individ får tas bort så är det illa ställt med konungariket.

5. Lotr

2011-12-01 13:58

Ungvarg, va är problemet?

4. Inplanterad

2011-12-01 13:58

Det är med all säkerhet en varg som släppts ut, eftersom den är så orädd, detta är inte normalt om det varit en vild varg.

3. Ojdå

2011-12-01 13:58

Något för Suzanne att titta på kanske, hon som inte tror att det finns orädda vargar eller bilder på dom...

2. Söker kontakt

2011-12-01 13:58

Ulven vill bara leka med barnen, han är garanterat snäll, fråga NSF så får ni höra.

1. En kommentar..

2011-12-01 12:11

...om denna händelse från "vargkramarna" vore intressant att läsa om.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB