• Älgskadefondsföreningen

Hoppade in mellan sin hund och vargen

NotiserPublicerad: 2009-10-05 12:00

Under en rådjursjakt tvingades Alexander Lindgren i Riala hoppa mellan sin hund och en varg som förföljde hunden.
Alexander Lindgren hörde hur hunden plötsligt tystnade under ett rådjursdrev och förstod att något var fel. Sedan såg han hur hunden kom tillbaka, tätt följd av vad han är helt säker på var en varg.
– Jag började ropa på Ajax för att locka honom till mig och sprang samtidigt åt hans håll, när jag var tillräckligt nära hoppade jag in mellan hunden och vargen, berättar Alexander Lindgren för Norrtelje Tidning.
Vargen saknade sändare, vilket betyder att det kan finnas två vargar i trakterna mellan Norrtälje och Stockholm.
Det är känt sedan i somras att en sändarförsedd varg från Galvenreviret finns i området. Men det har också förekommit rapporter om en varg utan sändare.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

25. Kocen

2009-10-13 08:38

Jag tror du har större chans på en ordentlig lottovinst än att riskera att bli riven av vargen. Någon av alla "biologer" och "vargexperter" här kan väl upplysa Kocken om när någon senast blev riven av vargen i Sverige.

24. Tommy

2009-10-10 10:07

Men snälla nån,vad ska du i skogen å göra? Eller ska du skjuta duvor åt kommunen?

23. Orolig.

2009-10-10 10:07

Visst är man rädd om sin hund varje gång man är ute och jagar, men nu skulle jag våga påsta med alla vargspår som finns ute i skogarna att jag är lite rädd om mig själv. Tycker inte det är lika roligt att ge mig ut vid 5 på morgonen längre när det är lite dålig sikt. 2-3 kanske 4 hungriga vargar med fel ledare är inget jag vill stöta på. Tanken att faktiskt bli uppäten är något jag får kalla kårar av.

22. Knud mfl

2009-10-10 00:10

Jag blandar in vad jag vill för att göra en relevant jämnförelse. Sen angående jägarnas utbildning så är den högst varierande, jag håller själv på med jägarexamen och har för avsikt att börja jag, nu förvånade jag vissa. Jägarexamen gör inte mig eller nån annan till några biologer eller dyl. Självklart finns det jägare som har en enorm kunskap om naturen oavsett formell utbildning men att påstå att man besitter några större kunskaper för att man kan peka ut en älgko på bild är en överdrift. (Förlåt Knud att jag blandar in älgar när tråden handlar om vargar).
Lars Bergqvist : Vad vill du ha sagt, förklara dig... Vad i hela friden har skjutavstånd med vargens vara eller icke vara att göra, och ekologin är inte direkt en stor del i utbildningen för jägarexamen.
Nyjämten: Vad man ska säga till nån som har förlorat sin hund, det är nog högst individuellt.

21. Du måhända

2009-10-08 06:43

ha missat det Kenneth, men jag ÄR väldigt snäll! Försöker vara lika snäll mot alla i den mån det går;)

20. Puff.

2009-10-07 22:25

Nu tycker jag faktiskt du var onödigt snäll emot mig, speciellt med avseende på min stöddiga avslutsmening. Den skrev jag för att hetsa dig till att vässa argumenten men de kommer väl någon annan gång.

Ja, utan jaktlig erfarenhet (och samtal med andra jägare) men med en snabbkurs till jägarexamen är inte mycket att skryta med, där har du rätt.

Och usch vilken otrevlig händelse Alexander Lindgren var med om. Troligen tvekar han att släppa sin hund där igen, så tråkigt.

19. Kenneth

2009-10-07 17:29

Jag håller med dig, det var att Lasse B, som höjde jägarnas formella utbildning till skyarna, jag ville invända mot.

18. Puff 2009-10-06 23:32.

2009-10-07 10:27

Du uttrycker dig naivt. Man kan ha kunskaper utan formell utbildning. Utbildningar av alla slag kritiseras från tid till annan överallt på jorden. Kom ihåg att någon har skrivit läroböckerna och formulerat läroplanen oftast efter en viss politisk åskådning. Detta stämmer på pricken med förhållandet vi har här i landet med en rovdjurspropaganda som uttryckligen har som mål att få svenska folket att gilla (acceptera) de stora rovdjuren. Då kan man ju inte beskriva rovdjurens (skadedjurens) verkliga beteende, det skulle inte fungera. Därför heter det i stället som du skriver: vargen är ”en naturlig del i vår fauna”. För mig, mina förfäder och massor av människor på landet är vargen inte alls någon naturlig del i vår fauna. Du visar på en passiv hållning som inte gäller överlevare. Slutligen är vi jägare verkligen ödmjuka inför naturen, men samtidigt ser vi utkomstmöjligheterna och anser de naturligtvis ska tas tillvara. Vi har f.ö. i alla tider tänkt och agerat så, det stöds även politiskt.

Tänk så här Puff, hur har alla djur kunnat överleva utan någon som helst utbildning? (jag antar du med ordet menar institutionell utbildning)

Är det mer du vill lära dig?

17. Ska vi prata utbildning

2009-10-07 08:53

så är jägarexamen en väldigt enkel genomgång av det mest grundläggande som många springer över på en helgkurs. De som inser att vargen är en naturlig del i vår fauna är oftast välutbildade eller känner en ödmjukhet inför naturen. Att påstå att jägare i allmänhet har någon form av utbildning i tex ekologi är en grov överdrift.

16. Av Anonym 2009-10-06 14:07 o Tommy

2009-10-06 23:07

Se vad svar jag skrev tidigare! Det är det bingen som kommenterar? Jägare går jägarutbildning, lär ekologi och skjutavstånd m.m. De som vill och tycker vargen fyller en funktion? Vilken utbildning i naturen har de? Se svret till Lennart Andersson!

15. Tommy

2009-10-06 23:06

Ni vargkramare ploppar upp som flugsvampen just nu, ni är inne och smutskastar jägarkåren överallt.
Ett bevis på att ni börjar bli byxis nu när det ska till skyddsjakt på vargen.
Jag tyckte den där kommentaren att du tommy skulle söka medlemsskap nån annanstans ! den var klockren.

14. Du Tommy!

2009-10-06 14:33

Vad tycker du vi ska säja till Alexander nästa gång han är ute och jagar och INTE kan hoppa emellan för jakten går längre bort?Får han skylla sej själv då för att han fortsätter med sitt intresse som förut(chansen att en jakthund tas av varg är ju så liten)Och hur kan du dra in saker som att skjuta människor,dä är en viss skillnad kanske inte straffmässigt....!

13. Livsfara?

2009-10-06 14:32

Och den eventuella vargen pep iväg. Om man frågade, Calle S. exempelvis, ska väl jägaren vara glad att han lever.

12. Tommy

2009-10-06 10:43

Hvad du er sikker på, kan jag och andra inte bruke till nogonting. Dit syn på jagare er jo sjyggt. Tyckas du att det er ratssikkerhet for manniskor, som inte er dømt vet en domstol, at dom skall ha deres vapen i forvaring, endast fordi en minoritet som du tror at jagare panger på allt.?Naturen har sin rattssikkerhet i form av lag, och i den lag, står at Sverige utan EU-konflikt eller sanktioner, kan beslutta sjalvstændigt, om vargen skall findes kvarr i Sverige. Hvor er rattsikkerheten for djuragaren som forlorer sina får, hundagaren som forlorar sin hund, rattssikkerheten for manniskor som drappas. Tænk dig om Tommy, inden du pråtar om ting du ingon aning har om. Desutan handlar tråden om varg,hund och jagare, inte om trafik eller at tjena pengor.

11. Common Sense

2009-10-06 10:21

Självklart ska vargen inte tjuvjagas.
Det slutade ju lykligt denna gången och i majoriteten av alla jakter kommer kunden med husse/matte hem, även i vargtäta områden. Med resonemanget att skjuta vargen för att han nästa gång KANSKE river hunden så borde alla med vapen buras in för de KANSKE skjuter ihjäl en människa nästa gång, alla som tjänar pengar borde straffas då de KANSKE ägnar sig åt svarta affärer, alla bilägare borde börfällas då de KANSKE kör för fort, osv. Även vargen ska omfattas av någon slags rättsäkerhet. Och du Knud: Om inte polis och länsstyrelse hade haft de möjligheterna så hade det skjutits på varg oftare än nödvändigt, tack vare dessa möjlgheter så skjuts vargen bara när det är tvunget. Du och dina gelikar hade legat i varenda buske och pangat varg annars, det är jag säker på.

10. Konstigt??

2009-10-06 09:04

Det skrivs direkt om konflikter om 1varg eller 2? bara det är i Stocholm !!! Herregud...
Vilka problem dom har... kom till Värmland och Dalarna så får ni se vad som är kvar?

9. §28

2009-10-06 08:58

http://regeringen.se/sb/d/8944

8. Lennart Andersson

2009-10-06 08:58

Tar redaktionen i försvar och säger ( något som jaktmotståndarna inte gillar) Vi som gått jägarexamen, eller som många av de gamla, stor erfarenhet. En gång i tiden, var länsmans och polisens uppgift att ränna runt i skogen och kontrollera jaktkortsavgift 10 kr. Bästa fall också nykterhet? Vi har fått lära oss att hårdare och hårdare restriktioner, har ålagts jägarna och därför måste vi lära oss noggrant vad som gäller lagar under jakt! Så jag säger, jägare är båttre att följa lagar än de som inte är det. Sett, det finns statistik att jägare är inblandade i färre viltolyckor i trafiken, än de som inte är det! Kan bero på att vi ser naturen annorlunda?

7. ???

2009-10-06 08:57

Dessa borttagna kommentarer säger väl allt om inställningen hos den Svenska jägarkåren!

Eller är det så att denna skara obildade (läs: folk som inte respekterar lagar och regler uppkomna under demokratiska förhållanden) människor är bäst på att skrika?

Finns det någon Sitebesökare som Inte tycker att alla Vargar ska tjuvskjutas?

6. "om jag inte har fel"

2009-10-06 08:55

så har det inte avlossat ett enda skott mot varg denna höst som förföljt eller dödat hund...rätta mig om jag har fel...men som Knud Jensen skrev tidigare är ju alla rädda att få sina vapen beslagtagna under en utredning...vad jag undra varför måste det vara så.....och varför måste alltid vi jägare stå till svars trots att vi gör/gjort allt som det skall göras.....med skrämselskott m.m. ändock finns det politiker bland V och Mp som vill gå tillbaka till den skrivning som fanns 2006...alttså bör vi inte rösta på dessa 2010

5. Anders Ljung

2009-10-06 08:54

Jag måste medge att min respekt för er redaktion har stigit på sistone tack vare dig och Dan Törnström. Ni är båda både kloka och duktiga skribenter men tyvärr så ser man inte så mycket av era talanger i ert dagliga skrivande, vilket är synd.
Om någon undrar varför jag envisas med är att skriva här är det just för den anledningen Anders nämner och att vägrar låta grottmänniskovrål på utrotning stå omotsagda. Jag vill visa att det finns jägare som accepterar rovdjur och gläds åt naturen som den är.

PS. Skönt att hunden klarade sig.

4. Dan

2009-10-05 17:11

Jag gick med Jägarnas Riksförbund pga ni hade nolltolerans till varg. Varför ska vi skrämma vargen först när vi vet att nästa gång kanske han tar hunden och vi är långt borta. Inte undra på att ni förlorar prenumeranter.

Redaktionell kommentar:
För det första ökar vi antalet prenumeranter även i år.
För det andra är det olagligt för en tidning att publicera uppmaningar till brottsliga handlingar. Vårt jobb är att informera om vilka regler som gäller.
För det tredje är det sådana här kommentarer, som du har gjort, som gör att rovdjursivrare kan få stöd för sina påståenden att paragraf 28 kan missbrukas.
Tala om att göra jägarkåren en björntjänst, Lennart Andersson.
Anders Ljung, ansvarig utgivare Jakt & Jägare

3. Tala är silver...

2009-10-05 16:13

tiga är guld. Varför måste man prata om allt som händer? Nu klarade sej hunden,denna gången och jag hoppas att den klarar sej jämt. Men det kunde ha varit ett otyg mindre till nästa gång!

2. Anonym

2009-10-05 15:12

Det er en let forklaring. Om han gør så, da kommar policen,Lensstyrelsen m.v., alla hans vapen tages i forvaring av policen, till man har fundet at av at intet/om brud har pågat. Men det kan jo tage månader, och i dissa månader er jagaren utan vapen. I mina øgon er man uskyldig till man er dømt, och så er det normalt i et demokratisk samfund, som också Sverige er. Darfor brukes §28 inte mycket.

1. Varför?

2009-10-05 13:30

Varför i hela fridens namn skjuter han inte vargen i enlighet med paragraf 28?

Reds anmärkning
Vi har fått en mängd kommentarer liknande denna som vi tagit bort.
Enligt paragraf 28 ska man först göra skrämselförsök. Det är olagligt att direkt skjuta en varg när man ser den, även om den förföljer en hund.
Dan Törnström

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB