• Pinewood

Hund skadade älgkalv svårt

NotiserPublicerad: 2012-01-12 10:54

En hund som slitit sig från ägaren angrep och skadade en älgkalv så svårt att den måste avlivas. Händelsen utspelade sig i ett skogsområde utanför Mellerud och polisen utreder nu om hundägaren kan åtalas för jaktbrott.

Det var i måndags som en kvinna var ut och gick med sina två stora hundar, varav en är en amstaffblandning, i ett skogsområde öster om Mellerud. 

Plötsligt dök en älgko med kalv upp cirka 30 meter framför henne. Hundarna blev så uppjagade att hon inte orkade hålla blandrashunden, som slet sig och satte efter älgarna.

Svårt biten i mulen
– I en och en halv timme letade kvinnan efter sin hund innan hon till slut hittade den vid den svårt bitna älgkalven Älgkalven levde då, men låg ner och gjorde inga ansatser till att vilja röra sig. Den var svårt biten i mulen, berättar polisinspektör Monica Lindberg.
En jägare som kallats till platsen avlivade därför kalven, som var ovanligt liten till växten.
Ärendet är nu överlämnat till polisen i Vänersborg som ska utreda om det kan vara frågan om ett jaktbrott 
– Det är en ovanlig och mycket tråkig historia för alla inblandade, säger Monica Lindberg.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

19. Ont, det gör ont....

2012-01-16 07:33

Hade det varit en varg som bitit kalven hade det inte blivit några skriverier. Då hade det varit "naturligt" även om inte kon och kalven tycker det. Staten är ju ansvariga som "hundägare" och borde åtalas.

18. a.k.a.r

2012-01-15 14:14

"den här hunden är ej att lita på och borde avlivas innan den gör nästa attack och kanske på en människa eller hur?"

Det verkar inte riktigt som du vet vad talar om utan du vill att folk håller med dig och nej jag kommer inte hålla med dig i detta.

"att som du säger det är hundägarens fel
att hunden var aggresiv vem beror det på?"

För det första har jag inte sagt något om att hunden var aggresiv då man inte kan uttala sig om det utan att själv ha att göra med hunden. Det jag uttalar mig om är att i de flesta fall då en hund ANSES aggresiv är det hundägarens fel och inte hundens.
Sen att en hund sticker efter är ett djur är normalt och att den kom ifatt kalven är inte mer än väldigt tragiskt.

"sannolikt haft att göra med dessa sortes hundar att göra med mer än du"

Där kom ett sånt påstående igen.. Hur du kan uttala dig om sånt som du inte vet förstår jag inte.
Jag har bra insikt i beteenden hos dessa hundar och enligt min åsikt är det många hundägare som inte kan hantera dem och det går då ut över hunden. Därav borde man sätta större krav på hundägare!

17. KIM M?

2012-01-14 18:46

Var finns löjligheten i vad jag skrev, då jag var mycket informerad i händelsen! Att som du säger det är hundägarens fel att hunden var aggressiv vem beror det på? Du som nu spelar ut på att vad jag skrev är bara en fakta av dels händelsen och vad vissa hundarter kan och gör! Har dessa ett sådant betende mönster så kan väl även du som verkar så kunnig förstå att i denna händelse är risken stor att den skulle fortsatt efter detta angrepp som var helt oprovocerat från ett normalt betende. Men du vill spela på att den kommentar jag ingav var löjlig, var får du det ifrån? Hundens ägare vilket jag beklagar tog ett rätt beslut och hunden avlivades för att betendet inte var normalt är det så svårt att fatta. Utan du måste fara ut med ett för görligande av min kommentar trots att jag med största sannolikhet har haft att göra med dessa sortens hundar att göra mer en du, därav diskuterar jag inte min ställning i samhället. Så min diskussion med dig är härmed avslutad.

16. a.k.a.r

2012-01-14 15:02

Det jag tyckte var löjligt var det du skrev.. och jag säger inte att någon tvingat mg läsa det du skrev, men skriver du här måste du nog kunna tåla att folk inte håller med dig.
Jag har haft jakthundar hela mitt liv också, tränar främst jakthundar, men även sällskapshundar, och har även gått utbildning ang just hundar. Ska du disskutera så kan du kanske göra det ang själva artikeln och inte om jag är kompetent eller ej.
I de flesta fall då en hund anses aggresiv är det inte hundens fel utan ägarens och då anser jag att det är helt och hållet fel att avliva en hund pga att ägaren inte kan kontrollera den.

15. Ny kunskap om vargens förhållande till älgar

2012-01-14 15:01

I en notis på ttela.se i samband med hundattacken på en älgkalv får vi veta av en kriminalinspektör - om han nu är rätt citerad - att varg inte attackerar älgar.

"Jag har ganska god kunskap om hur exempelvis varg brukar agera och de attackerar inte älgar. Inte ens en älgkalv, som så här i januari inte är liten precis. Att en hund gör på det här sättet har jag aldrig tidigare hört talas om."

http://ttela.se/start/mellerud/1.1492410-hundattacken-forbryllar-polis-och-jagare

Det kan ju förstås vara så att journalisten har missförstått och att uttalandet i sin helhet i själva verket rörde hundar. Annars är det mycket märkligt.

14. KIM M?

2012-01-13 23:22

Har du läst rätt överhuvud tagit så du inte har hamnat på fel sajt? Du kanske skulle varit på FACEBOOK? Och det är ingen som tvingar dig att läsa om du inte förstår allvaret i det hela utan tycker händelsen är löjlig,tror mig veta att på ditt resonemang så har jag nog haft fler hundar än dig och då jakthundar och har fortfarande och har haft i dryga 50 år, men de har fått lära sig att inte jaga katter, så jag föreslår dig att läsa något annat som pigg-ar upp dig!!!

13. BRITT!

2012-01-13 21:41

Kan bara meddela dig att ägaren fattade rätt beslut hur svårt det än var och hunden är nu avlivad.

12. a.k.a.r och smålänning

2012-01-13 21:41

A.k.a.r
Löjligaste som jag läst idag.. Att hundar sticker efter djur är en instinkt. Spelar ingen som helst roll om det är en kamphund eller en liten terrier. Du vet väl att hunden härstammar från vargen? Skillnaden är att en liten terrier inte gör samma skada som en kamphund. Min hund jagar mer än gärna katter och skulle nog göra samma sak som kamphunden om hon fick tag i grannens katt.. Tror du att hon skulle göra utfall mot en människa bara pga av det? Skulle jag nog tipsa dig om att lära dig mer om hundar innan du uttalar dig om det..

Smålänning
Avliva? Bara för denna olyckan? Det är inte hundens fel att ägarn inte har disciplin. Sätt större press på ägarna istället!

11. BRITT!

2012-01-13 14:43

Som du skriver om händelsen och då är det frågan om en kamp hunds ras, och i de flesta fall har hunden fått en betingelse att göra anfall så kan det lika med vara en människa nästa gång som hunden känner sig hotad och då angriper. Vargen har som du in-flinkar intet med denna episod att göra, men helt klart när du nämner detta så håller jag med dig om att det daltas alldeles för mycket med den varan! Det är därför vi är på alerten för att få till en bättre varg politik och det har du säkert följt via de olika insändar debatterna i olika artiklar. Helst då en 0 tolerans och varg i inhägnat område. Och som du verkar vara ganska påläst vet du lika bra att det har varit en hel del av dessa kamp hundar som ställt till oreda med oprovocerade anfall både på människor och hundar under rastning eller hur? Sedan brottets bedömning är ju svårt att avgöra, att kalla det för jakt brott är nog lite långsökt. Men att blunda för ett brott som har begåtts kan man inte, sedan är det upp till utredaren att avgöra vad som kan anses tillämpligt, detta kan inte vi som kommenterar händelsen avgöra!!!

10. Vilket ramaskri!

2012-01-13 13:07

Oj, vilket ramaskri det blev för att det var en hund, som skadade älgkalven. Krav på att hunden skall avlivas, innan den tar en människa. Men, när vargen gör samma sak, då är den fortfarande bara gullig och får springa lös på folks gårdsplaner hur som helst. När den tar folks hundar är det också ok. Var finns era krav på att vargen skall skjutas i dessa lägen??? Nästa gång kanske den tar ett barn.

Naturligtvis är det olyckligt att en hund kommer lös och tar en älgkalv, men att kalla det för jaktbrott och ställa krav på avlivning av hunden är helt horribelt och orimligt, speciellt som vargen får göra samma saker och värre helt ostraffat. Omdenna människa inte skall få ha hund pga denna enstaka händelse, då bör nog inte våra länsstyrelser få förvalta vargar heller. De ställer till betydligt större skada.
http://brittnyman.wordpress.com/2011/12/29/vem-skall-vi-polisanmala/

9. Kolarn´s betraktelser

2012-01-13 11:37

genom milröken, i detta ärende:
http://michaelericson.wordpress.com/2012/01/12/kriminella-handlingar/

8. Tur??

2012-01-13 10:08

Det är tur att inte älghundarna arbetar så. Jakthundarna är alltså inte de största ''bovarna''. Det är klart att någon påföljd måste hundägaren få , eftersom det inte var någon kontroll på hunden. Det var även tur för kvinnan att det inte var en yngre varg som skadades. Då hade det säkert blivit ett skadestånd på någon miljon. Nu var det ju ''bara'' en potentiell lunch för vargen som blev dödad. Att det blev en mindre att skjuta för jägaren eller att köra på för bilisten räknas väl på plussidan för många människor.

7. HUNDÄGARENS ANSVAR!!!

2012-01-13 10:08

Jag blir illamående på dessa stolpskott till hundägare som inte orkar hålla sina alltför lätt-triggade bestar som alltför ofta "lyckades slita sig". Gå för bövelen inte ut med hunden/arna då, eller anställ en tyngdlyftare!!! Nästa gång en människa de triggas på???!!!

6. Hundpromenad = jaktbrott?

2012-01-12 20:52

Hur tänker man här? ÄR det inte djurplågeri det handlar om istället? Så mycket jakt kan jag inte hitta hos en kvinna som promenerar med två hundar där ingen av dem ens är av jakthundsras.

5. 4. Naturliga och onaturliga plågor

2012-01-12 15:38

Det bör nog utredas om varghållare är lämpade att hålla varg när dessa "bestar" får plåga gulliga små älgkalvar hur dom vill, ett vargförbud kanske vore på sin plats för dessa varghållare!! För en hunds jaktintresse är väl också naturligt ??

4. Naturliga och onaturliga plågor.

2012-01-12 13:29

Mycket tråkigt. Vare sig det bedöms som jaktbrott eller inte så är det självklart att åtgärder måste vidtas för att förhindra en upprepning.

Det kan vara intressant att jämföra med exempelvis händelsen i Solmyra i början av december, då varg skadade en älgkalv svårt utan att lyckas döda den. Även här fanns älgkon med i bilden och försökte försvara sin kalv, vilket väl bidrog till det utdragna förloppet. Notis om händelsen fanns i Jaktjournalen och är nu arkiverad, varför jag inte är helt säker på alla detaljer. Men som jag minns det så ägde denna vargattack rum inne i samhället och det fanns åskådare som bad polisen om hjälp att avliva kalven som annars skulle dö på ett långsamt och plågsamt sätt. Polisen ställde inte upp. Det var ju en naturlig händelse av det slag som sker dagligen i våra skogar.

Vad gör den ej utrotningshotade vargen så önskvärd att ett idogt arbete pågår för att kraftigt öka dess antal och därmed antalet sådana "naturliga" händelser? För det plågade bytesdjuret gör det ingen skillnad hur attacken rubriceras.

3. Jaktbrott?

2012-01-12 13:14

Kan detta definieras som jaktbrott? Hon hade väl varken jakträtt, examen eller övrigt som krävs för att jaga? Och jaga friskt vilt med avfångningshund lär väl inte vara tillåtet..? Dessa hundar (amstaff, pitbull, korsningar med ena eller andra labila kräk) är ju de vanligast förekommande i attacker på såväl människor som hundar. Börja med att skjuta hundarna ifråga, sedan finns det säkert något lämpligt lagrum att tillämpa på ägaren. Dumhet och komplex, vilket är två vanliga skäl till innehav av dylika hundar, är tyvärr inte möjliga att hänvisa till...

2. DÅLIG KONTROLL!!!

2012-01-12 13:14

Som hund ägare måste man ha bättre kontroll över sina hundar, speciellt då det inblandning av kamp hunds ras. Kalven var illa tilltygad så i den hunden fanns det aggressivitet så illa sönderbiten kalven var. Den hunden är ej att lita på och borde avlivas snarast innan den gör nästa attack och då kanske på en människa eller hur?
Så om det är jaktbrott eller allmän vårdslöshet i tillsyn må utredas, men ett brott är det och ska också beivras med kraftiga böter. Och en förfrågan om att få ha hund hållning!!!
Gå in på TT/ELA.se och se reportaget och bilden på en liknande hund!

1. Det finns...

2012-01-12 13:14

...bara ett sätt göra, ta bort hunden,för nu har den fått blodad tand och kommer aktivt söka nya offer. Bara att beklaga men detta är sanningen.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB