• Älgskadefondsföreningen

Inga bidrag till östgötska rovdjursstängsel

NotiserPublicerad: 2011-07-05 20:29

Flera rovdjursattacker mot fårbesättningar har inträffat den senaste tiden i Östergötland. Men fårägarna får ingen hjälp av samhället för att sätta upp rovdjursstängsel, rapporterar Corren.
Östergötland har inte fått del av några pengar i det så kallade landsbygdsprogrammet, så nu får djurägarna själva bekosta sina stängsel - om de anser sig behöva det.
Senast häromdagen dödades närmare tiotalet får vid en vargattack i länet.
Att sätta upp rovdjursstängsel kostar drygt 20 kronor metern.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

34. Till Cicki

2011-07-13 22:21

Men Cicki då! inte vill jag äta sällskapsdjur, det har vargarna redan gjort åt mig. Några fler vargrestauranger vill jag inte öppna. Vargarnas bordsskick tycker jag heller inte om att se på därför att lidande och tortyr inte tilltalar mig. Djurhållare tillika nära vänner på orten och särskilt hundägare, lever med en ständigt pågående tärande hälsoskadlig oro, dvs vargar. Vet du hur många Lappgetter det finns kvar på planeten jorden? ta reda på det. flertalet av de utrotningshotade husdjursarterna bevaras inte därför att de skall ätas upp av någon människa eller något ifrån skogen. Genbanksdjur är inga produktionsdjur. De är unika. Dessa skall en dag i framtiden rädda mänskligheten ifrån matbrist ifall att produktionsdjurens gener manipuleras fel eller drabbas av sjukdomar. En tjurs sperma är far till sveriges alla kor sägs det. Det är känsligt. Jag har sett vargar som dödat flera genetiskt värdefulla avelsdjur utan att någon myndighet lyfter på ögonbrynet. Katastrofalt! men det tycker inte du? Att göra en ny fjantig hage till hästarna med hjälp av några plastpinnar som du trampar ned med foten, det är inte heller särskilt ansträngande. Och kring några hobbyhästar finns det oftast väldigt mycket människor i rörelse ibland stora klungor med folk som håller vargar borta ifrån attacker. Tappar myndigheterna kontrollen över vargantalet och det blir fler vargar så ändrar vargarna sitt jaktkampsbeteende. Skillnaden i skötseln av några hästar kontra andra tamdjur på sommarbete är att andra tamdjur bör störas så lite som möjligt i skötseln. Varför vill inte vargen äta JUST DIN HÄST, hästar har blivit vargmat. Varför tror du att din häst så unik? Det finns väldigt många får i sverige som inte mött en varg men det betyder inte att vargen inte dödar får. Terrängen är en avgörande faktor! Och angående grova händer, det får man av flera år av hårt fysiskt arbete. Jag har inte särskilt grova händer eftersom jag inte är bonde och är f.d Stockholmare. De flesta som driver alternativt och miljövänlig lantbruk har grova händer, och särskilt hos dom som tagit efter föräldrargårdar. Inte många av dom har tid till att fila naglar eller måla naglar eller bry sig om sitt utseende. Förstår du varför varg är ett hot mot miljövänligt lantbruk och en miljövänlig livsstil som inte står i relation till världens uppskruvade ekonomier? Några hästar är en jämnförelsevis löjligt lättskött och roande hobbyverksamhet och där går det varken att göra paraleller eller dra slutsatser om hur det är att hålla enheter av flera olika djurslag och deras behov av skötsel och omvårdnad. Det är offren som redogör verkligheten som du har något att lära av, inte tvärt om som du tror, om du tankemässigt kan koppla ihop det? Jag tror att det som du aldrig sett eller känner till, det kommer du heller aldrig att sakna. Du lever i din lilla värld av rosa moln och de vargdrabbade befinner sig mitt inne i ett svart hemskt åskmoln.

33. Vad gör rovdjursföreningen vid angrepp Uffe

2011-07-13 22:19

Du talar om stängselarbete som SRF utför. Men sådant är inget säkert skydd. Många jägare ställer upp för att hjälpa djurhållarna när vargen kommer. Djurhållaren har ofta inte ens vapenlicens. Hur ofta ställer ni upp för att röja upp efter angreppet? Hur ofta hjälper ni till att avliva skadade djur? Hur ofta hjälper ni till när djuren i panik har brutit igenom stängslen? Hur ofta hjälper ni till att samla ihop kadavren för destruktion?
Prima mat som borde gått till konsumtion. Istället importerar vi maten från en värld som svälter eftersom vi kan betala ett högra pris.
Observera att statistik ger en falsk bild av vad som händer med vår "riktiga" fäbodar och dess djur. Och vad händer med kunskapsbanken när de genuina fäbodarna läggs ned på grund av rovdjuren. Ta Kruppa fäbod som exempel.

32. 30/31

2011-07-13 06:30

Nu ska jag snart ut och stänga ny hage för mina hästar. Och ja, jag är musiker, bl.a piano. Var det inte staket vi talade om här? Vad har det med mina händer att göra? Ni kanske har svårt att svara på det jag säger.
Harmageddon, om Du nu har så stora och grova händer, varför använder Du inte dom och bygger Dig ett hållbart staket istället??? Mina händer blir säkert grövre när jag kommer upp i Er ålder.
Varför har Ni djur?
För att göra det Ni tycker e´så jobbigt och sedan skicka dom till slakt!??

31. Inget motvad, Harmagedon

2011-07-12 21:25

Jag konstaterar dels att du har rätt, dels att Cickis händer kommer att förändras.
När hon regelbundet åkt och satt upp rovdjursstängsel på gårdarna runt om i Mellan-, och Sydsverige, kommer huden i hennes handflator och fingrar att förändras.
Om blåsorna får vara kvar bildas snabbt riktigt förhårdad hud - det känner exmepel musiker till.
Om man tittar på händerna ordentligt nära, kommer man att se ärrbildning, småsår, en del med begynnande infektion, en del med en rejäl "varloppa".
Sen kommer det enformiga nötadet igång på riktigt allvar, när gräs och sly ska röjas gång efter gång varje sommar, längs stängsel som är kilometer efter kilometer, för att hålla staketet igång.
När stolparna ska rätas upp efter vintrarna.
Kanske känner vi igen en sådan tjej direkt - ung, välutbildad och med romantiserad bild av naturen - en ung dam som älskar vargar och har extremt valkiga och grova händer.

30. Till Cicki

2011-07-12 21:04

När jag tittar på en människas händer så kan jag få en uppfattning om den människans liv relativt snabbt. Alla har väl hört talas om pianofingrar. Långa, smala och bleka. Väldigt ofta i vårt samhälle så blir det som så, att det är människor med finmejslade händer som talar om för människor med händer stora grova som krattor, om hur de skall "arbeta bättre, hårdare, oftare och mera". Grova händer får man av flera år av slit och fysiskt hårt arbete. Händer blir inte grova och krokiga över en dag eller efter ett halvårs hårt arbete. Jag är hundra på att Cickis åsikter inte riktigt passar ihop med hennes händer!

29. Sorgsen ..

2011-07-12 17:56

Vrid och vänd på det hur Du vill, men det är i alla fall Dina får som kostar i slutändan. Du får väl lägga till några extra. Och tänk, nästa år kanske Du inte behöver göra allt från början, bara bättra på lite!

28. JSZ!

2011-07-11 09:56

Ser att du värnar fäbodbruket och det är sympatiskt. Betesformen har fördelar både för betesdjur och ur biologiskt perspektiv för betade områden. Men främst är det nog av traditionsbevarande skäl det bedrivs och har form av levande arbetsmuseum. Skulle fäbodar idag bedrivas som "förr", med vallare som vaktade fribetande djur, blev det ekonomiskt ohållbart, om vallarna skulle ha rimligt betalt.
Under förra året fanns runt 210 fäbodar som fick statlig betesersättning. Det är mer än 30 procent fler än för tio år sedan och de flesta fäbodar finns i Dalarna, Jämtland och Gävleborg.Typiska rovdjurslän. En ökning som skett under samma tid som rovdjursstammarna ökat. Därutöver finns fäbodar som betas, men som inte helt uppfyller de kriterier som finns för statlig ersättning. Så jag ser inget som pekar på att fäbodbete är omöjligt med rovdjur i landet. En viss anpassning kan dock vara nödvändig.
Du nämner också storskalig mejeri och djurproduktion och visst, där är rovdjursskyddet enklare. Eftersom du tar den driftsformen som jämförelse, så hur har antalet djurhållare i sådan verksamhet utvecklats under senaste tio åren...? I jämförelse med fäbodbruket betydligt sämre, eller hur??

27. #25Uffe S. mycket prat och liten verkstad.

2011-07-10 16:51

Jag tror inte att SRF är intresserat av att delta i drevkedjor vid jakt på stora rovdjur, omvänt finns det inget intresse från jägarnas organisationer av att delta vid stängselarbete mot rovdjur. De är effektivare att skjuta bort rovdjur som ställer till problem. Dessutom är det de bästa alternativet ekonomiskt för den enskilde djurägaren, och för samhället i längden.

På alla andra plan ska vi bedriva verksamhet effektivare och mer ekonomiskt.
Rovdjurspolitiken har förflyttat oss århundraden bakåt i tiden, skillnaden nu mot då är att man får inte göra något åt problemet. Rovdjursstängsel är dyrt, om det kommer att fungera i längden är tveksamt.
Det ska slås gräs så att det finns ström i trådarna flera gånger per säsong, med all sannolikhet kommer djurägaren att få göra det själv. Oavlönat merarbete för djurägaren, kanske SRF betalar detta merarbete om de inte kan ställa upp med frivilliga medlemmar.

26. Uffe # 25.

2011-07-10 00:17

Nej tyvärr, dina argument övertygar mig inte.
Du drar nog för stora växlar på den hjälp som SRF säger sig erbjuda, är ganska övertygad om att det är mycket snack och liten verkstad, även om jag vet att de hjälp till här och där, men att det skulle vara avgörande, nix, det tror jag inte på.
Biologisk mångfald hade vi under den tid som vargen var väck också, och lo och björn var i ett mindre antal än nu.
Den biologiska mångfald som de flesta förknippar Sverige med, den mångfald som mulbetena gett naturen, med massor av rara arter av växter och djur, främst insekter.
Dessa kommer att försvinna för gott ur våran natur nu när den ökade mängden rovdjur gör frigående skogsmulbeten omöjliga, för stänga in ett strövområde för fäboddjuren går inte, då dessa rör sig över flera markägares gränser, och tror du att någon är intresserad av att få delar av sin skogsmark inhängnad med stängsel, som omöjliggör skogsbruket ?
Inte en chans..
Att stängsla in en storskalig mjölk eller köttbesättning på ren hagmark är en sak, det kan man göra mestadels med maskin, men skogsbeten med små utägor funkar det inte att hägna på det vis ni vill, och det är där som dessa rara arter finns, men det är snart slut med dem, inkl våra rödlistade lantraser, till rovdjurens fromma, och det gör mig sorgsen att rovdjursvurmarna inte inser det, utan tror att allt går att lösa med sin heliga Graal rovdjursstängslet..

25. JSZ!

2011-07-09 16:42

Nejdå JZS! Jag pratar inte om någon skyldighet i något avseende för någon. Jag pratar bara om att medlemmar i Rovdjursföreningen tar mer ansvar och "bryr sig" mer om tamdjurens säkerhet än de jägarorganisationer som likt Rovdjursföreningen vill att rovdjur skall vara en naturlig del av vår fauna.
Ge dessa SRF-stängselbyggare en välförtjänt honnör för deras arbete. Det skulle de uppskatta.
OM, jägarorganisationerna skulle ändra hållning och OM deras medlemmar tar efter SRF,s exempel, så skulle många fler rovdjursavvisande stängsel kunna byggas och färre problem med rovdjursangripna tamdjur uppstå. Vore inte det bra, så säg?

24. Det skall Gudarna veta...

2011-07-09 11:25

Det är tillräckligt med jobb och kostnad att sätta upp 3 trådar med 8-10 m mellan stolparna. Och att underhålla. Jag skulle nog säga att materialkostnaden nog ligger på drygt det dubbla för för rovdjursstängsel och arbetskostnaden på det fyrdubbla. Och det skall bäras av fåren. Helt klart tär vargen på flocken utan att ens ta ett får...

23. cicki

2011-07-09 11:25

20 kr hit eller dit! 20 Gånger 3900 meter =78000 kr ta och skärp dig eller betala vad rovdjur kostar men det är du nog inte så intresserad av !

22. Uffe S # 17

2011-07-09 11:24

Okej, då förstår jag hur du tänkte.

Dock har du naturligtvis fel, då jägarförbunden inte har någon skyldighet vare sig moraliskt eller juridiskt att ägna sig åt stängslingsarbete.

Men tack för svaret i alla fall.

21. Uffe

2011-07-09 08:28

Vad ja sägarna inte visste då när dom sa ja, är att "vargen är en ONATURLIG del av den svanska faunan". Medaljens baksida glömde samtliga ja sägare bort att titta på. Och forskarna hade bara en tom sida att visa upp dvs chans till forskningsjobb istället för arbetslöshet. Staket underhåll är tidskrävande och arbetskrävande och förknippat med mycket mer jobb än att sätta upp dom, fatta'ru.

20. Henrik

2011-07-09 08:27

Om Du nu har skaffat en besättning på antal får. Säkert tillkommer ju en del jobb därtill, tex som att sätta upp staket. Dvs det blir en viss arbetskostnad. Det är inte bara att flytta besättning från ett ställe till ett annat som man sedan kan be slaktbilen hämta. Och eftersom staket nu måste upp, varför inte göra det enligt de normer som gäller redan från början? 20:- hit eller dit tror jag inte är en stor fråga för Dig. Det handlar nog mer om principer!

19. Uffe S. Arbetskostnad = 0

2011-07-08 20:49

För djurägaren.Rovdjurs o naturskydds föreningen mfl skickade väl protest listor till regeringen angående vargjakterna de senaste vintrarna där folk skrev under att de ville ha varg . Så det är väl bara att ringa upp dem som skrev under å sätta dem i arbete även utländska syster föreningar och eukommisionärer får rulla upp skjortärmarna å hugga i.Det kan de väl inget ha imot eller?

18. Tid är också pengar! #16

2011-07-08 19:31

Du är inte ensam om att värdera bönders arbetstid till nära 0 kronor. Men du glömmer en viktig sak. ÅTTA HUNDRA timmar är 20 arbetsveckor; ett halvt arbetsår på heltid. Med en timlön på 125 kronor är värdet av ARBETET också 100 000 (plus egenavgifter 33% = 133 tusen). Där har du den verkliga kostnaden för stängslet. verkliga värdet.

17. Tur Roger Engstrand

2011-07-08 18:17

att inte Rovdjursföreningens medlemmar spillde svett för att hjälpa dig, eftersom du egentligen inte ville ha deras hjälp. Men varför då efterfråga den?
Stängselbyggarna i Rovdjursföreningen hjälper så många de hinner och gör det på sin fritid och utan att ta betalt. Men som jag tidigare skrev, så räcker den hjälpen inte till alla tamdjursägare.
Till signaturen JSZ: Jag slängde ingen gliring, jag påstod rakt av att jägarorganisationerna inte har något intresse av att organiserat hjälpa till att bygga rovdjursavvisande tamdjurshägn. När signaturen undrar vad jägarorganisationerna har med lantbrukets djur att göra, så är det enkelt. Jägarorganisationerna, Sjf, Jrf, men även LRF har liksom naturvårdsorganisationerna uttalat att man vill verka för att de stora rovdjuren är "en naturlig del av den svenska faunan". Att då, genom förbättring av hägn, förebygga problem för tamdjursägare är ett sätt att ta ansvar och "bry sig". Tyvärr är Rovdjursföreningen som organisation ensam om att ha den ambitionen.

16. Roger Engstrand Bettna

2011-07-08 06:39

Det blir ju bara 25 kr / metern

15. Rovstängsel kostar mera...

2011-07-07 22:51

Jag har under det senaste året satt upp 3900 meter rovstängsel på delvis äng, delvis skogsbete. Materialkostnaden blev 100.000 kr och arbetstiden 800 timmar. Någon hjälp från Rovdjursföreningen kunde jag inte få fast dom hade ett helt år på sig. "Dom hade inte tid". Och lika bra var det. Jag vill inte ha hit dom.

14. Inte #8

2011-07-06 23:49

Förlåt Ann-Christine. Min kommentar gällde inte din text utan den var en replik på redaktörens i #7.

13. Uffe S

2011-07-06 23:49

Vad har jägarförbunden med lantbrukets djur att göra ?
Ska du kasta fåniga gliringar runt dig, så rikta dessa åt rätt håll nästa gång.

12. Stora fårägaren #8

2011-07-06 18:37

Du fick tyvärr tag i ett undantag. På helt plan åker - idealiska omständigheter - kan man få ner stolp med egen traktor till det priset utan ersättning för arbetet. På BETESMARK - som är normalfallet - är det betydligt dyrare. Flera har lagt ner verksamheten för att inte ersättningen räcker och de har inte råd av egna medel. Vanligen kan man inte offra åkermark till bete! Tyvärr är beskrivningen #9 riktig. Just så cyniskt verkar det vara!

11. Engdahl !

2011-07-06 18:36

Den statliga ersättningen brukar räcka till materialkostnad. Arbetet får brukaren stå för själv om inte Svenska Rovdjursföreningen rycker in och hjälper till - gratis. De gör de regelbundet, men kan troligen inte räcka till för alla brukare som behöver hjälp. Tyvärr finns inget intresse hos jägarorganisationerna för sådana skadeförebyggande insatser. Men det känner du förståss till Engdahl.

10. Hoppfull

2011-07-06 14:37

Fördelen med att vargen bosätter sig i de "civiliserade" trakterna i landet är att storgodsägare, stuterier samt den stora allmänheten drabbas. Tyvärr är det så, ingen lyssnar på "byfånarna" i Värmland och Dalarna, de är en ointressant grupp för de styrande. Det måste bli sämre innan det blir bättre.

9. Sverige! ansvarstagande??

2011-07-06 13:02

EU påverkan och svenska staten som förvaltare, men vad innebär det? Markägare som drabbas, myndigheter som ser på, och som det verkar, hoppas på att de små djurägarna ska tappa gnistan opch sluta, så att det finns ett mindre antal betesdjur som kan dödats? Är det så resonemanget går, i de myndighets och rovdjurs förespråkares hjärnor?? För jag tycker mig se ett mönster i det hela, djurägare som drabbas, djur ägare som inte får gehör vid angrepp, djurägare som slutar. Div rovdjurs förespråkare och myndigheter, statliga verk och EU politiker som jublar?
Det är illa skött, av de övergripande myndigheterna som ska förvalta,den svenska rovdjursstammen. Pluss att det slår hårt mot den enskilde djurägaren som i slutändan drabbas.

8. rovdjursstängsel

2011-07-06 13:01

I artikeln står :" Att sätta upp rovdjursstängsel kostar drygt 20 kronor metern."
Varifrån är den uppgiften hämtad ?
Vad ingår i denna kostnad, material, arbete ?
Det låter inte realistiskt.

Redaktionell kommentar:
Jag kollade med en stor fårägare i Västmanland. Hans uppgift var att stängslet kostar drygt 20 kronor meter, i materialkostnad. Sedan tillkommer naturligtvis arbetet.

Mikael Moilanen, reporter

7. Kostnad för stängsel

2011-07-06 13:00

Det är den statliga ERSÄTTNINGEN för stängsel som är 20 kronor metern. Det täcker nästan aldrig materialkostnaden och arbetet står djurägaren själv för. Normal kostnad för stängsel är 80-100 per löpmeter i naturbetesmark och vid strandbete eller klippor kan det kosta hur mycket som helst.

6. Bara

2011-07-06 07:16

Att se hur det gick i Skånes djurpark, dessutom TVÅ gånger på samma ställe. Helt enig med dig "Intressant konflikt" vargen straffar sig mot en förflyttning eller kula för varje tillslag den gör.

5. Åk till Kolmårdens djurpark

2011-07-06 06:35

och titta på rovdjurssäkra stängsel. Det är inte några ynka fem trådar elstängsel som en gammal tacka tar sig igenom när hon vill. Varför har man inte vargar bakom fem trådar med el? Jo för att de går ut då!!!

4. Det är bara och beställa.

2011-07-06 06:34

Staket på faktura, så får länsstyrelsen ett litet h-vete att beivra det hela, men får dom tillräckligt många fakturer måste dom kalla in extrapersonal, men då skickar vi ändå fler fakturor. Det gäller att vara som en blåslampa i baken så dom får känna på hur detta med medarbete känns. Eller börja samarbeta med folk som dignar under dessa problem som vargen orsakar och kräv mer pengar från dom ansvariga beslutsfattana.

3. killer instinct

2011-07-05 21:52

Du har så rätt! Finns det fortfarande fler än de redan förtappade, som tror på att det går att få acceptans med dessa marodörer i naturen? Tvivlar!

2. never ask for what should be offered.

2011-07-05 21:13

srf och andra obskyra föreningar borde väl kunna bidra i detta fallet?
inte är väl det för mycket begärt?

nåväl,detta är perfekt för den kommande acceptansen i östergötland!

1. Dessutom verkningslösa

2011-07-05 21:13

För att försäkra att vargarna inte svälter ihjäl får man inte längre använda helaggregat med en verklig effekt. Troligen en del i EUs "djurskydd".

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB