• Älgskadefondsföreningen

Jägareförbundet tvingas spara

NotiserPublicerad: 2012-10-06 09:52

Jägareförbundet tappar medlemmar och tvingas nu till besparingar, berättar Svensk Jakt. 10-15 miljoner kronor ska sparas på bland annat personalkostnader, enligt beslut i förbundsstyrelsen.

Exakt vilka åtgärder som ska vidtas är inte beslutat utan väntas avgöras vid nästa möte den 9 oktober.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

25. Som man bäddar får man ligga

2012-10-11 01:04

Förbundet kommer att få spara än mer så länge man inte på ett bättre sätt kan visa att det är en kamporganisation för jägarna.

24. Stolt medlem?

2012-10-08 22:24

"För de medlemmarnas talan" i slutna jägarsällskap lär ju inte mycket positivt hända för jakten".
Stolt medlem, erat förbund för alltså inte medlemmarnas talan?

23. SJF

2012-10-08 19:13

Svenska Jägarförbundet bildades 1830,av grevar och baroner,Sprengporten,von Essen osv. Syftet var väl fler,(bland annat de enorma rovdjursstammarna som reducerat matnyttigt vilt till ett minimum),men mest gick det ut på att allmogens jakt var den store satan-allmogens jakt med fällor och flak var ingen nöjesjakt-man jagade för köttets skull-inte för nöjet.Man fick också till förbud mot det mesta av allmogejakten-den var barbarisk,ödande o.s.v.Fastän en del personer i svenska jägarförbundet uttalade att deras egna metoder med hagelslaskande på fåglar mm. ödade minst lika mycket hände väldigt litet.
Lika med rovdjur.SJF var väldigt för att behålla stora rovdjur-under förutsättning att dom inte fanns på dom egna godsen och herresätena.Under förutsättning att dom fanns hos samer och skogsbor,när dom kom till det egna godset beviljades oftast skyddsjakt av kompisarna.De egna hjort,vildthsvins och rådjursstammarna är ju en sak.Allmogens älg-och rådjursstammar en annan.Dom har ju inte rätt till sina skogar.
Deras skogar äger vi ju alla,som en enda stor demokratisk familj.Ungefär så tänker nog en urgammal svensk aristokrat.

22. Du stolte medlem

2012-10-08 16:02

Vilket regionskontor jobbar du på? Och vilken nytta har Glöersen & co haft av sina middagar och Brysselresor med de som innehar det du kallar beslutande poster?

21. Rätt ska vara rätt

2012-10-08 13:03

Jägarnas riksförbund stöder inte eftersöksbojkotten heller.
”Föra medlemmarnas talan”. JRF får ju inte ens prata med politiker eller andra personer på beslutande poster. ”För de medlemmarnas talan” i slutna jägarsällskap lär ju inte mycket positivt hända för jakten.
Ställ gärna krav på jägarnas förbund – men det ska väl ställas krav på samtliga förbund. Eller?
Säg en enda jaktfråga där JRF nått framgång. Nollvisionen går ju text sådär...

20. Till ni på politiker nivå

2012-10-08 08:17

Ser ni vad som händer "SJF" ?? Ni är väl medveten att ni dras med i fallet också ?? Eller är ni lika blinda där också ? Är det någon som har senaste väljar mätningar att tillgå ?

19. jägareförbundet-storebrorsförbundet

2012-10-07 22:24

Hoppas sv.jägareförbundet förlorar många medlemmar.Tillsammans med naturv.verket lyckades dom förbjuda ruger mini 14 (utmärkt o smidigt jaktvapen) Snart förbjuds väl alla halvautos.Många där som vill förbjuda dessa också

18. Det

2012-10-07 19:54

Känns naturligt med dessa siffror då sjf har en stor del i hur vargens återkomst i sverige och norge har gått till. Att sedan ha mage att vara stor på sig och försöka med påtryckningar lokalt för att medlemmar inte skall delta i eftersöksbojkotter. Varit medlem i över 30 år och 2011 rann bägaren över på deras likgiltighet inför sina medlemmar till förmån för tjänstemän och politiker/eu. Kommer ta lång tid innan dessa (sjf) kommer få något förtroende igen.

17. Här räcker

2012-10-07 17:58

inga värvningskampanjer till, ett jägarförbund som hyllar vargens återkomst, och möjligtvis också hjälpte gråben på traven(?) rimmar illa i mina öron. Har varit medlem c:a 30 år men nu tog jag "Mats ur skolan"...

16. Som sakt var.

2012-10-07 17:57

HÖGMOD går före fall.

15. Uppmanad att lämna sjf

2012-10-07 13:42

På ett möte med en repressentant från sjf någonstans i Gävleborg så blev jag uppmanad att söka mig till annat jägareförbund när jag ej kunde acceptera att vargvalpar släpps ut.
Var medlem i sjf i 40 år, är nu medlem i JRF.

14. Jag stannade för länge

2012-10-07 13:42

Jag gick ur i våras och in i JRF istället. Ångrar inte en sekund detta. JRF kommer få mer medel att föra MEDLEMMARNAS talan. Varför skulle jag vara med i ett förbund som vill ha varg? På samma sätt som centern inte fattat att deras flathet i vargfrågan inte skaffat dem en enda ny anhängare, utan bara givit besvikna, arga och frustrerade f.d. medlemmar som INTE kommer gå tillbaka med mindre än att de HÖGLJUTT och BESTÄMT ställer sig på medlemmarnas sida.

13. Kavajen är för stor..

2012-10-07 00:23

och botten är inte nådd. SJF har ännu, trotts ny ordförande inte förankrat eller visat sina medlemmars förtroende. Jag är inte ett dugg förvånad om SJF är färre i medlemsantal än växande JRF inom max 2 år.
SJF har gjort flera felaktiga val men "droppen som fick bägaren att rinna över" var misstaget när man insåg att man förlorade 2 miljoner från 50 miljoner stödet, viltvårdsfonden pga eftersöks bojkott stöd och då gjorde allt för att fjäska för NVV, medlemmarna struntade de i fullständigt.

12. Jahaja

2012-10-06 23:01

Näsan pekar nedåt för alla efter ett tag, även om man försöker att rikta den uppåt.De är nog för sent att försöka få medlemmarna tillbaka

11. Inte Konstigt

2012-10-06 23:01

Efter att ha varit medlem i mer än 30 år så har jag tagit steget att lämna SJF. Jag har hela tiden trott att jag betalat pengar till ett starkt förbund som förde min talan i högre instans. Med den vidriga vargpolitik som idag förs av våra fega politiker och okunniga myndighets personer så skulle SJF verkligen kunna visa sin styrka. Istället så tycker man om när man kan posera på bild tillsammans med Potocnik nere i Bryssel och säger sig ha fått förståelse i rovdjursproblematiken och mkt god kontakt med EU-muppen. Vilket skämt. Man är skitfeg för att stöta sig med vår Ek och Erlandsson. Jag är numera medlem i JRF och ställer mitt hopp till dem. Organiserade måste vi vara annars blir det anarki i skogen och det tjänar ingen på.

10. Själv

2012-10-06 19:38

gick jag ur i somras, gillar inte när en förening lyssnar mer på sig själv än på sina medlemmar, varg hit och dit och eftersöksbojkott.
Är någon förvånad? Inte jag!

9. Har ni ingen koll.

2012-10-06 19:38

Anmälde mig till en jaktledarkurs och fick till svar att den blev överbokad PRECIS. Nåväl fick veta att jag var 1:a reserv men då jag med inside info visste att det hoppat av kursdeltagare ringde upp ansvariga för kursen fick jag till svar att den var överbokad från början. Det kan jag acceptera, dock inte att när jag innan fått vetat vid en evenuell avbokning så hade jag en plats.

8. Så går det när man omyndigförklarar medlemmarna

2012-10-06 19:37

Ja, vad skall man annars säga? Vi gick ur, alla fyra medlemmar i min familj när det blev tvång på tidningspenumeration för varje medlemskap. När man som jag varit med i 30 år och läst svensk jakt i 40 år så börjar dess repriserade teman bli bekanta. JRF tog emot oss med öppna armar utan att tvinga på oss tidningen så valet var lätt.

7. SJF vårdar knappast medlemmarnas pengar

2012-10-06 19:37

Värmlandsavdelningen hade sitt regionskontor i Molkom. Bra lokaler till humana hyror. Men det passade inte några av de som arbetade där. Så man flyttade kontoret till Karlstad. Man kan undra hur mycket mer man måste betala i hyra och vilka fördelar medlemmarna fick av den flytten.

6. Medlemstapp

2012-10-06 19:37

Med en rovdjurspolitik utan att förankra vad medlemmarna önskande borde man från centrala ledningen förstått vad som skulle hända med medlemmarna. Man kan inte bara tro att man kan styra efter en egen tro och vilja,
En orsak är också att man bakade ihop tidningarna ihop med medlemsavgiften.
Det är många jägare som vill välja andra jakttidningar.



5. Medlemsvård??

2012-10-06 14:55

ja, den kommentaren, eller snarare uppmaningen säger väl allt om Svenska Jägarförbundet, eller hur?
Medlemsvård är ett okänt begrepp bland dessa "storgubbar" i ledningen.
För mig gör det ingenting alls att Svenska Jägarförbundet går "kräftgång", man får det "förbund" man förtjänar.
Är man inte lyhörd för vad medlemmarna vill som i bla. vargfrågan, då får man ta konsekvenserna av detta, med medlemstapp som följd.

4. När man inte förstår

2012-10-06 14:10

Dels en skraltig rovdjurspolitik och sen priset! I vår familj skulle det kosta 2400:- bara för medlemskapet i SJF jag, frugan och två pojkar som jagar. Vad ska man med fyra svensk jakt?

3. ja

2012-10-06 14:10

Jag hade en liten diskussion om eftersöksbojkotten. han på Jägareförbundet menade att alla skulle tänka som jägareförbundet när jag inte höll med så ville han att jag skulle gå ur. vilket ja också gjorde

2. Jaha

2012-10-06 14:04

Konstigt!!

1. Så går det

2012-10-06 10:40

när man kör sitt eget race utan att lyssna på medlemmarna. 0 frilevande varg är det enda rätta!

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB