• Älgskadefondsföreningen

Jaktvårdskretsar vill skjuta bort helt vargrevir

NotiserPublicerad: 2009-11-04 11:01

Jaktvårdskretsarna i Orsa, Rättvik och Mora vill skjuta samtliga tio vargar i reviret Siljansringen, detta för att den kommande vargjakten ska få avsedd effekt.
Bo Karlsson i Orsa jaktvårdskrets, som tagit initiativet till ansökan som ställts till länsstyrelsen i Dalarna, menar att jakten bör inriktas på hela revir för att den ska ge resultat.
– Skjuter man en eller två vargar i ett revir kan det blir fel vargar och det blir problem, säger Bo Karlsson till Sveriges Radio P4.
Landshövding maria Norrfalk är lite förvånad att jaktvårdskretsarna gör sin ansökan nu, innan den nya lagen trätt i kraft. Men hon är öppen för kretsarnas resonemang kring jakten:
– Det kan finnas olika metoder att arbeta på, antingen att skjuta bort hela revir, eller enstaka individer. Men det troliga är att någon form av kombination är det bästa, säger hon.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

18. Men Torbjörn

2009-11-07 20:00

Vargen är ju inte fridlyst under jakten,
och det är då vi skjuter dom...
Alla viltarter är för övrigt fridlysta
när det inte råder jakttid på dom om du inte visste det...

17. Ulvejakt

2009-11-06 21:06

Håper at det taes ut rikelig med ulv i Sverige kommende vinter , dette vi oppler i Norge og Sverige nå er helt uholdbart !!
Her jeg bor , fikk vi i sommer inn "Galven-tispa" , denne holder i et område som det IKKE skal være ulv...
Tror IKKE hun kommer til å oppleve en ny sommer.......PANG!!!!!
Nå har vi fått sporsnø....pang , pang

16. En kränkt livsstil

2009-11-06 13:41

Tack Kalle för din kommentar till mitt inlägg.

Det är just en såna argument som du gav prov på nedan som jag känner borde lyftas fram. En kränkt livsstil.

Om man läser FNs definition på hållbar utveckling som Brundtlandkommissionens ursprungliga fastställd 1987 och som lyder:

"En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov."

I det perspektivet är det en kränkning av en livsstil och som dessutom omöjlighör för kommande generationer att uppleva en livsstil som allmogejakt med lösspringande hund är. Det är ett direkt brott mot den gängse definitionen av hållbar utveckling.

Det är även en förklaring till att rovdjursförespråkarna inte vill kännas vid någon miljökonsekvensbeskrivning (MBK) när det gäller "projekt varg". En beskrivning som anger vilka behov som ska bli tillgodosedda och vilka konsekvenserna blir av Projekt Varg. MKB är reglerad i Miljöbalken och ska alltid finnas innan ett projekt/arbete påbörjas.

Det är också skrämmande att inga förespråkare av varg kan ange några behov i vårt ekosystem som inte är tillgodosedda och som vargar i landet kan fylla. Det har varit argument som att det är en filosofisk fråga, vargrar är vackra att se på, det vore höjden av lycka att få höra vargtjut till att en förespråkare rent ut hävdade att vargen inte har något att tillföra.

Det finns dock vissa (ganska många) vilseledda politiker som har blivit informerade av förespråkarna, att vargen skulle fylla ett behov att ta de svaga djuren och på så sätt stärka klövviltet i Sverige. Men där har flera forskare med tyngd satt ner foten och sagt att vår stam av klövvilt är så väl förvaltad att det inte finns någon svans av svaga djur att ta av.

För mig som är insatt i det nationella arbetet som pågår inom hållbar utveckling dvs inom områdena ekonomiskt-, ekologiskt- och socialt hållbar utveckling, kan jag se att projekt varg innehåller alla delar för att kvalificera sig som ett misstag, där de involverade har ett stuprörseende som gör att de missar den helt överskuggande frågan. Dvs - Vilka behov kommer de genom att tillfredställa sina behov att ommöjliggöra för andra att få tillgodosedda?

15. Marginalväljare !

2009-11-05 18:38

Håller med dig fullständigt, dessutom är det ju precis det jakten är för väldigt många, en livsstil. Hur många gånger är det inte just jakten som lockat läkare, lärare eller företag till mindre orter på landsbygden. Att leva sin livsstil i kombination med sitt yrke. De flesta "kramare" har ju som vi alla vet väldigt lite anknytning till den värld de vill rasera, jakten är så mycket mer än att vistas i skogen och jaga, det är en kamratskap som man har svårt att finna på annat håll, det är oftast ett djupt naturintresse i botten, där man söker kunskap tillsammans med andra i studiecirklar och annat. På landsbygden där inte kulturevenemangen står som spö backen, är jakten, hundarna, kamraterna allt för många, det är/blir en livsstil. Så du har helt rätt. Ofta människor med en inte alltför fet plånbok, eller möjligheter att fara land o rike kring för att tillgodose sina intressen.
Jakten blir den livsstil som är deras/våran livsstil, och vi ska försvara den med allt vi har, och om det så är så att urbaniserade miljömuppar ska bestämma över oss, så kränker de våra liv, vår livsstil. Så, bra, marginalväljare, precis det ska vi hävda, för det är ju sanningen !!

14. Okey, marginalväljare

2009-11-05 11:52

Tror jag fattar.

13. Anonym 09.40

2009-11-05 10:23

Visst är verkligheten som den är. Men för vargkramarna är det enklare att marginalisera jakten som en fritidssyselsättning. Om jakten däremot betraktas som en livsstil blir frågan så mycket djupare. Det påverkar den viktiga val i livet som en människa gör. Vart man väljer att bosätta sig, möjlighet till yrkesval, nivå på social service, möjlighet till ekonomisk utveckling mm.
Det är så mycket större och djupare fråga än om jakten betraktas som en hobby bland flera andra. Därför väljer de som är skolade i SRF argumentationsteknik att inte prata om jakt som en livsstil. För då hamnar de direkt i frågor rörande stora människogruppers livskvalitet, vilket är en diskussion som SRF 100 ggr av 100 skulle förlora.

12. Irellevant

2009-11-05 09:53

Vad spelar det för roll om man kallar jakt för en livsstil eller en hobby.
Verkligheten är som den är ändå.

11. Torbjörn Eriksson

2009-11-05 09:52

Du måste vara ganska korkad om du tror att vi kan ha viltrika skogar och samtidigt sluta med löshundsjakt! Hur ska man göra med viltolyckor? Tror du att man bara kan kalla ihop 20 man dygnet runt? Skulle du ställa upp och gå drevkarl när som helst dygnet runt? Och utan hund är det svårt att få rätt djur! Och du klarar inte av att gå ikapp en skadad älg med hund i band! Och jag skulle vilja se dig Tobbe, lelle, gå efter en skadad björn?

10. Tänk om, Torbjörn

2009-11-05 08:32

Tänk om jakten inte är en hobby som du och dina meningsfränder alltid beskriver den som. Tänk om jakt är mycket mer än en hobby, tänk om jakt är en livsstil.

9. torbjörn

2009-11-05 08:32

javisst är dom fridlysta för tillfället men inom 5år är dom fredlösa eftersom dom alltmer visar att dom skoninslöst dödar allt i sin väg, vargar hör inte hemma i skogen dom behövs inte alls i ekosystemet eftersom det inte kraschade under tiden vi var skonade från ohyran, tom du måste väl börja inse att vargen inte tillför nåt positivt utan bara sprider död, förintelse och skräck runtomkring sej.

8. Tänk om.

2009-11-04 22:35

Hur kan människor som säger sig tycka naturupplevelser och vildmark hata en djurart som vargen som hör hemma i vår natur.Man kan inte skjuta bort allt som stör ens hobby. Det måste finnas både byten och rovdjur. Ni kanske måste tänka om när det gäller jakt med hund och gå äver till drev och klappjakt i stället eller bara sitta och pyscha.Det är en mycket fin upplevelse bara att sitta och jaga och det är alldeles tyst, man hör bara naturens egna ljud.
Att skjuta bort hela vargrevir är vansinnigt. tänk på att vargen är fridlyst och blir det jakt ska det ske under kontrollerade former och bara på vissa djur. Det är mycket som ändras med åren. Det kanske är dags för jägarna att tänka om hur jakt skall bedrivas alternativa sätt mot dagens jakt.

7. Ett måste attt...

2009-11-04 21:01

ta hela revir så man får lugn och ro något år!

6. SM i vargjakt

2009-11-04 13:43

Vi har ju redan SM i lo- och björnjakt så varför inte ett SM i vargjakt också... Det är bara att ladda plottsläpen igen.

5. Ta hela revir

2009-11-04 13:35

Att skjuta en VARG i ett revir gynnar varken älgstammen eller jakt med löshund. Det bästa är att ta bort hela revir. Vi kan slippa se tomma skogar + att älgarna och andra djur slipper plågas. Dom enda som vill ha tomma skogar är väl Tobbe med sina vänner.

4. Håller med

2009-11-04 13:35

Var tilldelning på 3 Lo hä,r efter 3 timmar var 5 skjutna första jaktdagen. Blir nog det samma med vargen. 30 på licens efter 3 timmar är nog 60 skjutna.

3. Klart...

2009-11-04 13:34

...det bästa är en kombination, att både skjuta hela reviret och dom enstaka individer som går ensamma... Bra initiativ av landshövdingen!!

2. Jakt vid skrivbordet

2009-11-04 13:34

Det verkar som om bara ett beslut fattats vid skrivbordet så är det klart. Någon måste väl ut i skogen och verkställa - eller skall det bara till en stämpel? Är allt så enkelt?

1. Det vill väl alla!

2009-11-04 11:53

Det här kommer bli ett stort problem. Blir jakten efter varg utformad som lojakten, en slags tävling där det gäller att vara först för att hinna få med nåt. Ja då kommer dom flesta revir vara intakta och ingen större skillnad ha uppnåts. Gör man istället som dalajägarna vill får vissa en mycket bättre situation och andra blir väldigt besvikna. Svår fråga det där. Nollvision är nog det ända rätta.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB