• Pinewood

Lodjur sköts i fårhage

NotiserPublicerad: 2011-05-04 10:11

I Örsundsbro, mellan Uppsala och Enköping, sköts ett lodjur i en fårhage. Enligt polisens utredare Gunnar Skoglund tyder allt på att det är ett fall av paragraf 28.

En kvinna som skulle flaskmata sina lamm märkte att fåren var oroliga när hon kom ut i fårhagen. Hon fick syn på ett lodjur som fanns inne i hagen och sprang och hämtade sin man, som tog med sitt gevär.

När de kom ut till hagen igen hade lodjuret dödat ett av fåren.
– Mannen uppger att lodjuret hade bitit sig fast över halsen på ett av fåren. Han försökte då förgäves skrämma lodjuret, men till sist sköt han lodjuret, säger Gunnar Skoglund till Svensk Jakt.
Mannen anmälde själv händelsen till polisen. En förundersökning om misstänkt grovt jaktbrott är inledd, vilket är normalt när det handlar om stora rovdjur. Mannen fick även sitt vapen beslagtaget.

Klockrent fall av paragraf 28
– Allt talar i nuläget för att det rör sig om ett klockrent fall av paragraf 28. Det är åklagaren som beslutar om åtal ska väckas, men jag vet att mannen fått tillbaka sitt vapen och det mesta tyder i nuläget på att fallet läggs ner, berättar Gunnar Skoglund för Svensk Jakt.
Både får och lodjur har transporterats till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA. Bland annat har ull hittats i lodjurets klor.
Man räknar med att få resultatet från SVA:s undersökning om en eller ett par veckor.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

8. Skyddsjakt

2011-05-06 08:10

Tycker djurägaren gjorde helt rätt.

Hade inte ni jägare gjort denna debatt så infekterad, alla vet ju att ni (inte alla) bara längtar efter att få använda §28, detta gör att en förundersökning måste till. Som det verkar om det stämmer att han fått tillbaka sitt vapen blir det nog inte mer i detta ärende.

7. Om inte även SVA

2011-05-05 19:59

börjar tycka att det här gått alldeles för långt så borde de kanske börja tänka om och säga ifrån dom också...

6. Kan inte alla göra en JO anmälan och skriva till Rikspolischefen?

2011-05-05 10:02

För att få slut på dessa övergrepp, när våra s.k jägarorganisationer inte gör något åt saken. En gång har jag sett JRF:s generalsekreterare nämna saken i en artikel, men sen då? Skriv också alla till Rikspolischefen om detta. Hoppas att djurägaren nu tar hjälp och anmläler övergreppet. Det var likadant med den s.k Bullmarksvargen. SSR (samernas riksorg) förbundsjurist, har jag skrivit till, men ingen gör något, utan debatten hanlar om vad bevarandesidan gör och inte gör. När ska vi handla och skydda våra intressen, allt på landet, tillsammans?

5. Håller med till fullo.

2011-05-04 21:30

En Jä..a lekstuga alltihopa ,vad gör JRF åt detta ?

4. Anders Hermansson i 2.

2011-05-04 14:30

Jag instämmer till fullo, det är uppochnervända världen. Fullständigt obegripligt, när inga förtjänster står att finna för någon, vare sig för människa, djur eller statskassan.

3. Grovt

2011-05-04 13:37

Det är skrämmande med dessa beslag av vapen - precis som det skulle var högsta visdom av myndigheterna. Det uppmuntrar inte precis till att anmäla något ingripande. Vad kan f.d. överåklagare Alhem säga om detta - han är ju alltid talför i olika frågor.

2. Rovdjur, rättsövergrepp och slöseri

2011-05-04 13:36

Åke S påpekar här det som borde vara självklart: Har §28 tillämpats och inga oklara omständigheter föreligger så skall förundersökning INTE inledas, det är ett rättsövergrepp och slöseri med skattepengar. Ett slöseri som även pågår när det gäller vargflytt och inavel.
DNA-analys är till sin natur statisktik och nu läggs det ned stora resurser på att med sådan statistik göra det "säkert" att röda vargen inte bara är ideologiskt röd, utan man vill med statistik visa att tiken är en äkta röd ryssvarg.
Det kanske går att motivera att en gång till flytta den söderut? Och allt detta sker med en borgerlig regering i Rosenbad och en moderat finansminister!

För ett antal år sedan skulle jag trott att vad som nu sker skulle vara helt omöjligt i Sverige under borgerligt styre.

1. Återigen rättsövegrepp mot djurägare.

2011-05-04 11:04

Solklart fall av §28, säger polisen och berättelsen stärker klart att inget brott är begånget, ändå är det förundersökning om grovt jaktbrott, beslagtaget vapen och kanske "i hastigt mod" även delgiven misstanke.
Det är åter ett fall för JO att pröva, ett övergrepp per automatik att ge sig på en djurägare som försvarat sina djur allt enligt skyddsjakt på eget initiativ. Detta borde vara avlivning enligt Djurskyddslagen och ingen skyddjakt. Frågan är var polisen har fått skälig misstanke dels att få delge misstanke om grovt jaktbrott enligt förundersökningskungörelsen dels att vidta tvångsåtgärder, när själva polisen säger att det är "solklart fall §28".
Våra jägarorganisationer är passiva och tar inte upp detta med Rikspolisstyrelsen och Överåklagare, så här får det inte fortsätta, när vi djurägare är skyldiga att skydda våra djur enligt djurksyddslagen. Detta är inget fall för polisen ens utan en självklarhet för djurägaren i det läge som uppstod under pågående angrepp från ett rovdjur. Sedan tillägger polisen, att djurägaren fått tillbaka vapnet, detta är skandal av Svensk Rättsskipning mot en djurägare. Ni i JRF, SJF, LRF, Småbrukarna, Vapenförbundet, mfl. måste få stopp på dessa övergrepp som nu pågått sedan rovdjuren fått fäste i våra djurhagar.
Nästa gång kanske offret är människa, och då heter det, om man ingriper, att man blir misstänkt för grovt övergrepp mot rovdjuret, om man räddar människans liv och hälsa OM INGEN AV ER REAGERAR, så får bevarandesidan "vatten på sin kvarn" och ifrågasätter om människan överhuvudtaget har något att göra utanför sin dörr där det finns rovdjur. Jag hoppas att djurägaren nu får hjälp att anmäla detta övergrepp till JO och även inge en brottsanmälan, för det är intressant att se polisens motivering till sina tvångsåtgärder.
Det står nämligedn ingenstans att skyddsjakt på fridlysta rovdjur eller att skydda sina djur enligt djurskyddslagen, är undantagna från vedertagen rättsordning.

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB