• Älgskadefondsföreningen

LRF-bas: ”Ska vi ha 210 vargar eller betesmarker?”

NotiserPublicerad: 2011-08-13 09:34

Den ökande vargstammens härjningar i bland annat Östergötland har nu fått allt fler att ifrågasätta regeringen vargpolitik.
– Vilket mål gäller? Ska vi ha 210 vargar eller ska vi kunna ha 500 000 hektar betesmarker, säger Peter Borring, ordförande för LRF i Västergötland till Sveriges radio.
På två och en halv månad har 38 får och en kalv dödats vid vargangrepp i Östergötland.
Så sent som i helgen fick lantbrukaren Nicklas Nilsson på Vikbolandet får rivna. Han har tidigare drabbats av vargangrepp och sammanlagt har han förlorat 16 får.
LRF i Östergötland har ansökt om skyddsjakt på de två vargar som tagit fåren, men av formella skäl har det ännu inte blivit klart.
Sven-Olof Lövgren från Rovdjursföreningen tycker dock inte att det är en bra lösning, utan menar att man ska sätta upp rovdjursstängsel.
Det är inte bara i Östergötland som den närmast explosionsartade ökningen av vargstammen har märkts utan även i Halland och Småland har lantbrukare drabbats av vargangrepp.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

29. Nyttig sida

2011-08-17 10:16

Allt du behöver veta om varg finns på länken nedanför.
www.vargfakta.se

Sen vill jag tillägga att det finns inga rovdjurssäkra stängsel.
Det heter rovdjursavvisnade och det säger väl allt

28. Åke S

2011-08-17 09:15

Det var det bästa jag läst på länge! Du har helt rätt...det är politik...och inte så lite en modefluga

27. Varg, naturbete eller karriär?

2011-08-16 08:11

Det värsta är att hela vargfanatismen bygger på marknadsföring och lobbying på bedräglig grund. Åberopade EU-direktiv och konventionen om biologisk mångfald ger inte vargen företräde framför andra utrotningshotade arter och hela biotoper. Men så har rovdjursförvaltningen utformats.

Multum med pengar och publicitet till vargforskarna och forskarnas svans på naturvårdsverk och miljödepartement, för att inte tala om media. Men inga pengar till forskning om konsekvenser i det svenska kulturlandskapet. Inte ens de enklaste konsekvensanalyser eller miljöprövning får göras innan antal rovdjur har lagstadgats.

Vargen är inte utrotningshotad men det är flera arter i flora och fauna i betesbiotoperna. Kom ihåg att WWF och SNF såg bevarandet av betes- och ängsbiotoper som sina angelägnaste projekt fram tills rovdjuren blev högsta mode! Nu förråder man dessa biotoper för att samla in pengar till värnande av rovdjur!

Forskarna säger att det inte går att bedriva fäbodbruk i områden med vargrevir. Det gäller snart annat naturbete också. Men det är inte deras ansvar säger de - det är en politisk fråga. Snacka om samhällsansvar och forskaretik!
Olof Liberg har börjat föra fram sina gamla ohörda brasklappar mot den valda utvecklingen. Jo - nu börjar ansvariga att skylla ifrån sig när konsekvenserna blir uppenbara för gemene man.

Förföljelse av bönder och "simpelt" naturfolk verkar vara dagens hets mot folkgrupp. Oavsett om det är genom rovdjurskonsekvenser eller djurrättsaktivism mot bönder som föder upp djur till mat.

Förtrycket mot naturberoende landsbygdsbefolkning leder till samma påtvingade flykt till städerna som på den afrikanska landsbygden. Kvar som ägare till naturresurserna kommer kanske snart bara att finnas besuttna från stad, EU och resten av globen.

Ni lättledda fanatiker och aktivister - tänk efter om ni inte har blivit lurade!

26. LRF jobbar mot sina medlemmar

2011-08-15 13:32

LRF jobbar tillsammans med Jägareförbundet för att ta ifrån markägarna jakträtten. De börjar med att ta jakträtten på vuxen älg. Sen får vi se vad som kommer näst? LRF är inte lojalt mot sina medlemmar och en sån organisation är dömd till undergång...

25. Sent skall "syndaren", vakna LRF?

2011-08-15 08:48

Jag var en gång medlem i LRF, jag fick nu flera värvarerbjudanden, MEN BLIR ICKE MEDLEM, ÄNNU, då mitt krav i brev till LRF ledningen är: LRF skall ta ledningen i debattten om betydelsen av djurhållningen som omsatte 45 miljarder 2008, djurskyddslagen, kulturlandskapet med beteshagar, kommande matbrist och betydelsen av bevarande av beteshagar och åkrar, vikten av djurnäringarna, stärka äganderätten, bibehålla skog och åkrar i produktionen, stoppa marin- och biotopreservat mm. NÄR LRF VAKNAR OCH TAR ÄVEN ROVDJURSPOLITIKEN VID "HORNEN", KAN JAG OMPRÖVA MITT OCH MÅNGA DJURÄGARES BESLSUT ATT BLI MEDLEM I LRF. Men jag tror inte att LRF tar debattledningen, då man är som vissa jägarorganisationer "mutade och bakbundna" med bidrag och "uppträder som" statliga verk. Det är som Peter Borring, LRF avdelningarna måste göra uppror mot ledningen och återta medlemsmakten för att rädda bl.a den klimatsmarta köttproduktionen och fåbobruken i Sverige.

24. Vem skall betala varg kalaset

2011-08-14 13:37

Jag som inte vill ha varg kommer jag att få skatte sänkning?.Ni som vill ha varg får betala ur egen ficka. Jag får inga skattemedel för att jag har hund. Så ni betalar för era vargar jag betalar för mina hundar PS alla hunddjur skall var kopplade i naturen även varg så nu får ni ut och köpa 210 koppel DS.

23. Skandal

2011-08-14 12:20

När politikerna lyckats tysta ned landsbygdens befolkning då blir dom tydligen nöjda. När politikerna inte längre får in rapporter om vargdödade tamdjur och hundar så tolkar politikerna det som att det är vargarna som blivit "snälla" och att vargpolitiken är alldeles ok. Politikerna förstår uppenbart inte att dom har stängslat in landsbygdens folk i ett mentalt fängelse. Eller vill dom inte förstå av någon anledning? Dom förtränger landsbygdens verklighet. Att leva, bo och verka på landsbygden har blivit som att leva i en ständig skräcktillvaro för överfall på tamdjuren. Som att leva i ett krigshärjat land med ett pågående krig. Vem kan må bra av en sådan livssituation? Så fort någon företar sig en aktivitet utomhus, sker detta med risk för att åsamkas skada och lidande för tamdjuren. Med vilken rätt förs en politik som motarbetar och tystar ned biologisk mångfald och harmoniska tamdjur. Nu måste alla låsa in sig. Nu måste alla stängsla in sig. Döden kanske väntar i nästa steg. Politikerna utnyttjar vår rädsla för att vi inte vill se våra tamdjur torteras till döds. Varför vill dom inte ta till sig om hur omöjligt livet har blivit för djurägarna. Vi älskar våra tamdjur och särskilt hundar,och vi vill ge våra tamdjur ett gott liv utan lidande och detta utnyttjas i deras framtoning inom vargpolitiken. Detta är ju en fruktansvärd människosyn!och en ännu värre djurhållningssyn! Skandalpolitik!

22. Tappat greppet

2011-08-14 10:30

Alliansregeringen har tappat greppet över vargpolitiken och förmodligen över allt som har med jakt och vilt att göra.
Hur kan en regering tillåta att staden och landsbygden spelas ut MOT varandra.
Det här kan nog komma att bli en fråga som kan spela roll i nästa riksdagsval.

21. Rovdjursföreningen en extremgrupp!

2011-08-14 10:30

Extremgrupper har aldrig lett till något bra och skall naturligtvis stoppas i tid. Historien vittnar om detta. Dessa extremgrupper är helt verklighetsfrånvända. Man skall stängsla säger dom, detta gör att vargen söker andra byten som hundar och människor. Förstår man inte detta?
Nej historien visar att man inte förstod och därför blev det så fruktansvärt fel. Vad i vår fauna har blivit lidande av att vi inte haft varg de senaste 100 åren?
Kan jag få ett bra svar inget gagg.

20. Sandra och Cicki

2011-08-14 10:30

Sandra, det tråkiga är att dessa
stängsel inte fungerar på varg... vilket Cicki är väl medveten om som från sin tillflyktsort på landsbygden inte har mer än några kilometer till folk som mistat
flera tiotals djur trots att de är omgärdade med kilometervis av så kallat rovdjurssäkert stängsel...

Och Sandra,någon jägare kommer du aldrig att bli så länge du inte kan lära dig läsa dig till hur det egentligen är utan bara lyssnar på propaganda från folk som inget varken vill veta eler säga om verkligheten....

19. Cicki och Sandra m.fl. som älskar mördarmaskinen vargen

2011-08-14 10:30

Vi som bor på landet och är kritiska till aktuell rovdjurspolitik, detta får vi höra:
Flytta till stan och skit i landsbygden, tig och lid. Som om ni rekommenderar: Landsbygd upphör, förbjud inhemsk matproduktion.
Vi kan fylla i med: Förbjud parkeringshus i städerna, förbjud konstfrusna arenor, förbjud stormarkmarknader och köpcentra, förbjud flyget och nöjesresor med båt, sluta medicinera och låt människor och djur dö en naturlig död, förbjud datorer mobiltelefoner och internet, inför obligatorisk jägarutbildning för samtliga i skolan, förbjud byggnader högre än 2 våningar och asfalt, lev av din egen jord eller 30% skatt på lönen till glesbygden (matproduktionen, ni tycker väl att vi ska vara självförsörjande eller ska vi köpa maten av de fattigare än oss?) och förbjud bilar för stadsbor. Denna lista kan göras mycket längre men jag vill försöka visa på er orealistiska verklighetsuppfattning. Har ni fått er åsikt via bibeln eller vad? Det är beklämmande att läsa att det i vårt land finns så oupplysta människor med åsikter som är så långt ifrån verklighet och sans. Lyssna och lär.

18. Jag blir så trött på såna som dig

2011-08-14 10:30

Citat från dig:
"Vargen har samma rättighet att existera i Sverige som älg, rådjur och annat vilt."
Nu är du mycket välkommen till Västerdalarna norr om Västerdalälven och titta på Älg om du kan finna någon...

17. Sandra

2011-08-14 10:29

Du som tydligen vill ha varg och rovdjursstängsel kanske kan bekosta uppsättningen av ett antal sådana? Föreslår att du omedelbart kontaktar boskapsägare i landet och skickar pengar till dem så att de kan sätta upp rovdjursstängsel mot de vargar du så gärna vill ha i vår natur. Tycker du att det är rätt sätt att lösa problemet? Att sätta upp rovdjursstängsel i hela Sverige? Ska du betala? Tycker du att det tillför en ytterligare skönhet i naturen? Tror du det hjälper de vilda djur som lever utanför stängslet från att plågas till döds? Tror du att rovdjursstängsel gör att man kan gå i skogen igen med sina barn eller sin hund? Vad tycker du vargen tillför vår svenska natur och levnadssätt? Tillför den något positivt i de områden den befinner sig tycker du? Vad isåfall?

Väx upp, tänk till och sluta flumma om vargens rättigheter. Uppenbarligen tycker du, som blivande jägare, inte att t.ex. älgar, rådjur och andra bytesdjur har någon rättighet att slippa plågas till döds av vargar. Du, som blivande jägare, tycker kanske det är OK att skjuta djuren i buken så att tarmarna trillar ut, och börja stycka dem medan de fortfarande lever, då liknar det ju mer det som de förträffliga vargarna gör?

16. Ska vi ha vargar eller betesmarker?

2011-08-14 10:29

Varför kommer den frågan nu?Vi i Dalarna och Värmland har haft varg nu i snart 30år.Ska vi ha betesmark eller varg?Det är ganska typiskt att LRF börjar reagera när skiten börja komma ner mot grevarna och baronerna i södra Sverige.LRF är ju ingen organisation som värnar de ekologiska småbruken,och skogsbönderna i Mellansverige och Norrland.
Nej ta lika mycket mark av grevarna i södra Sverige för att bevara biologisk mångfald,låt dem ta hand om lika mycket stora rovdjur,vi lever i en demokrati.

15. Vargfakta

2011-08-14 10:29

Antalet vargar i Sverige 2011:
http://www.vargfakta.se/vargfakta/hur-manga-vargar-finns-det-i-sverige-sommaren-2011/

Om stängsel och kostnader:
http://www.vargfakta.se/vargfakta/sa-har-rovdjur-paverkat-djurhallningen-i-gavleborgs-lan/

14. SANDRA & Cicki ??

2011-08-13 17:37

För det första så är detta inte någon FACEBOOKs sida ni skriver på. Utan försök att hålla en någon så när fakta relation till de händelser och det ökade antalet av varg angrep som nu har och kommer att hända, när vargföräldrarna ska lära sina valpar att jaga! Ett stängsel SANDRA hjälper inte när vargen väl har bestämt sig för att han vill in i hagen där boskapen finns, detta har vi nu sett bevis på. Att sedan som du nämner om hundar är ett stort fel och ansvaret vilar på hundägarna och de kommer att ställas till svars och hoppas det blir mycket kostsamt för dem och de som vägrar att inte ha koppel på dessa som ställer till det:- Samt SANDRA väx upp och förstå oron även för boskaps ägarna i Småland, vet du hur många vargar därfinns? Och om du nu ska bli jägare med den synen på bland annat vargfrågan och det stora antalet av dem som är på tillväxt, så undrar jag om du verkligen är en blivande jägare? Utan bara vill tillföra ditt missnöje över att det klankas ner på vargarna för du tycks gilla att de växer så småningom i svårkontrollera-de antal eller hur?

13. Nej Cicki

2011-08-13 17:36

der finns under 1 % som håller met Sandra och du. I Ø.Gøta Len finns inget tilskot til stangsel!!Och Sandra och Cicki Ni er så mycket dårliga pålæsta met antal vargar i sydlige Sverige, sæt et 0 efter cifferet 2, da får du ret antal.
Och huska på VARGEN HAR INGON POSITIV BETYDNING I EKOSYSTEMET!!

12. Trist men sant, när vargen kommer

2011-08-13 17:36

Tänk här uppe i Norra dalarna har vi ropat förgäves hur det är att ha varg på marken, fäbodar läggs ner på grund av rovdjuren, bönder slutar med djur o.s.v
Nu har övriga Sverige fått det som politikerna bestämt och kommer att vakna upp och bli bestörta att hela näringar kan slås ut på grund av rovdjur..

11. Sandra å Cicki

2011-08-13 17:35

Roligt å se att det finns andra än oss jägare som är här och läser. Hundar som inte hålls kopplade under koppeltvångstider och som man dessutom inte har erforderlig koll på som lagen kräver, har en egen lag, där borde ägaren straffas med något kännbart, det håller jag med om. Men som ni kan läsa nedan så går det åt mycket stängsel för 500000 hektar, kanske kan vi lägga det på skattsedeln, för visst är ni gärna med å betalar?

10. Sandra

2011-08-13 17:35

Ser att Du skriver "blivande jägare". Grattulerar, vad tänker Du då jaga? Rovdjur? för det är väl i princip det enda som återstår snart. Jaktmarker llår det ju inte bli svårt att få tag på och arrendepriserna sjunker ju också.

9. Sandra ..

2011-08-13 16:12

Tack Sandra, vi är många som håller med och läser det Du skriver!

8. 210 vargar

2011-08-13 14:39

Vi skulle kunna skjuta 210 vargar i Värmland, katastofen är ändock ett faktum.

7. Sven-Olov Lövgren!

2011-08-13 14:03

Han kan ta sina vänner och sitta och vakta fåren, har inte hört att någon i rovdjursföreningen har någon form av boskap, dom är helt ute i det blå. Dom snackar om elstängsel så dom kan åka ut till den drabbade och sätta upp stängsel och betala för matriel och drift. 0-varg i sverige. Vargen är som fästingen fyller ingen funktion.

6. Kostnader

2011-08-13 13:20

Det är ju roligt att till slut LRF vaknat upp ur sin koma. Nu då vargen även dyker upp i odlingslandsskapet men drastiskt ökade kostnader ska det bli intressant att se myndigheternas agerande. Nu är det ju inte bara någon enstaka liten gård som man måste hägna in utan betydligt större och framförallt fler gårdar.

5. stängsel

2011-08-13 13:20

Vad kostar minst pengar,Stängsel över hela Sverige eller runt 210 vargar?

4. Det är bara att bestämma sig.

2011-08-13 13:20

Antingen har vi en jordbruksnäring med djuruppfödning och egen matförsörjning i landet eller så köper vi maten av dem som behöver den bättre och huserar rovdjur som tar våra tamdjur och sprider sjukdomar. Detta är egentligen konstigt, förra hade vi allt detta fullständigt klart för oss men idag har beslutsfattarna mist kontakten med myllan och verkligheten. Centerpartiet, och alliansregeringen, har idag blivit landsbygdsnäringarnas största fiende.

3. Jag blir trött

2011-08-13 13:19

Vad är det som är så fel med att sätta upp rovdjurs stängsel? Det håller inte bara borta varg men lösa hundar också som tar sig in och river får. Eller har de två Schäfrarna som gick berserk inne i en fårhage för knappt en månadsen helt glömts bort? Har inte boskapsägare ett intresse utav att slippa sådanna attacker också?
Oavsett så får boskapsägare ersättning för de djur som rivs och jag tycker det är skrattretande att kalla bl.a. 1-2 vargar i Småland som explosionsartad ökning utav vargstammen.

Vargen har samma rättighet att existera i Sverige som älg, rådjur och annat vilt.

/blivande jägare

2. Jaha !

2011-08-13 10:16

Välkommen till VERKLIGHETEN ................

1. Verklighetsanknytning?....

2011-08-13 10:16

Var har den personen för underlag för detta uttalande? *Det är bra om de har tagit till sig information, innan man uttalar sig! Men det är ju intresant att de börjat agera sig, sent om sider....

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB