• Pinewood

M-politiker gör rundresa i varglänen

NotiserPublicerad: 2011-09-02 18:11

Den 6-8 september kommer moderaterna Bengt-Anders Johansson och Lars Hjälmered göra en rundresa i Värmland, Dalarna och Gävleborg. Under mötena kommer frågor om dagens förvaltning av de vilda djuren att diskuteras.

Moderaterna bjuder in max två representanter från valda intresseorganisationer och förbund till möten i Karlstad, Falun och Söderhamn under 6-8 september. Med på mötet är de moderata politikerna Bengt-Anders Johansson, vice ordförande i Miljö- och jorbbruksutskottet, och Lars Hjämered, ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet.


Tar upp frågor kring viltförvaltningen
Under mötet ska man ta upp frågor kring förvaltningen av de svenska vilda djuren.
”Förvaltningen bygger på en ekosystemansats där hänsyn tas till inblandade intressen. Den bygger på underifrånperspektiv, delaktighet och samverkan mellan olika aktörer. Ytterst handlar arbetet om avvägningar mellan biologiska och socioekonomiska faktorer, och på människans roll i förvaltningen. Detta är avgörande för att på ett klokt och framgångsrikt sätt vårda och samtidigt bruka de svenska viltstammarna samt att göra det på ett sätt med bred folklig acceptans”, skriver moderaterna i sin inbjudan.

”Tydliga brister i dagens förvaltning”
Moderaterna menar att det finns tydliga brister i dagens förvaltning av vilda djur, och att det märks framför allt i stora konflikter i synen på rovdjur. Situationen är inte långsiktigt hållbar, anser moderaterna.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

17. lars

2011-09-09 12:48

Håller med om att vi inte enbart ska fokusera på varg. Det finns fler arter som är hotade. Så låt oss arbeta för att grönfläckig padda återfår fungerande lekdammar, att rovdriften i våra omgivande hav får ett stopp så att pigghajen kan återhämta sig, att fjällrävens populationer växer samman, att utsläpp minskar och att naturområden återskapas så att smal sågmossan återfår hållbara populationer, att signalkräftan utrotas i så många vatten som möjligt så att flodkräftan återfår sitt livsutrymme och att jakten på varg stoppas så att populationerna växer.

De flesta av dessa arter hotas av att deras livsmiljö förstörs. Det kräver åtgärder som kan vara mer eller mindre kostsamma men ack så nödvändiga. De flesta av dessa hotade arter har även det gemensamt att majoriteten av individerna lever utanför Sveriges gränser. Men, det är bara vargen som hotas av att man jagar den.

Grönfläckig padda är akut hotad och jag har engagerat mig rätt mycket för dem. Jag har bra koll på läget eftersom jag flera gånger genom åren besökt de få populationer som fortfarande finns i Sverige. Om inte de områden där de fortfarande trivs utökas kommer de inte att klara sig. Men i Danmark och resten av Europa finns mängder av grönfläckig padda. Så varför inte utrota den från Sverige? Nej, för att den tillhör gruppen groddjur. Groddjuren i hela världen minskar på grund av människans utbredning och vi har ett lika stort ansvar som alla andra länder för att de inte ska fortsätta minska.

Det finns några hundra tusen vargar i världen och några hundra i Sverige (betydligt färre än antalet grönfläckig paddor både i världen och Sverige). Varg tillhör gruppen stora rovdjur vilken precis som grönfläckig padda är en globalt hotad djurgrupp på grund av att människan breder ut sig. Skillnaden är att vargen hotas av jakt vilket betyder att den inte behöver några andra åtgärder än att man slutat jaga den.

Så moderatpolitiker, sluta krångla. Vargen är inte i behov av aktiva åtgärder som kostar en massa pengar. Sluta flytta vargar med helikopter mm. Se bara till att vi följer de internationella överenskommelserna och skyddar vargen mot jakt så kommer antalet att stiga av sig själv.

Tag sedan de pengar som blir över och lägg dem på att stötta de personer som behöver när antalet vargar ökar och att rädda de andra arterna som faktiskt behöver aktiva åtgärder för att överleva.

16. Svar till Jimbo

2011-09-08 08:34

Håller med mkt snack bland jägarna eftersök löjligt alla topp styrs Polisen Björklund låter mkt men det händer inget.
Jag har gjort som du skippat eftersök trots att vi ännu inte har varg.
Det blir du o jag Jimbo mot NV o JF

15. Strå till stacken

2011-09-05 16:06

Västmanlänning. Jag la mitt strå till stacken, landsbyggdsdemokraterna, vid senaste valet, även om jag anade att det skulle bli en liten stack. Hoppas att flera lägger dit sitt strå nästa gång. Det är nog vår enda chans.

14. Dantes trappa

2011-09-05 10:21

Dante har ju som bekant gjort en beskrivning av helvetet som en trappa och jag ska nog inte gå så långt i jämförelse men på en skala där MP, V och S börjar i en ände så vet jag numera inte vilka övriga partier som står på jägarnas sida, ärligt talat vet jag inget parti som gör det numera.
För mig är jakten så viktig att det kan vara en utslagsgivande aspekt när jag väljer parti. Inför dom två senaste valen har den röd-gröna röran varit helt utesluten att rösta på och är även så nu. Samtidigt kan jag inte lägga en röst på borgarna längre med dom svek som man på sistone har gjort sig skyldig till EU drivet eller inte.
Landsbygdspartiet (tror jag dom heter) kan det var något?

13. Tänk på

2011-09-05 08:19

att denne BAJ såg till att vi fick den flummiga lagen om förberedelse till grovt jaktbrott. Ingen hade något att säga! Och han sitter som moderaternas talesman i rovdjursfrågor! Om han åtminstone lyckats protesterat där, skulle man kanske kunna ta denne man på allvar. Denne BAJ var på landsbygdsriksdagen i Sunne förra året och talade om för Åke Sikivara att vi kunde protestera mot rovdjurspolitiken så mycket vi ville men att det var de i Stockholm som bestämde.
Kom också ihåg att moderaterna redan på valnatten friade till mp. Och för några månader sedan förde man diskussioner igen. Taktik kallas det, då man räknar med att centern åker ut och kanske även kd. Då har man mp som man kommer att luta sig emot och vilken jaktpolitik kommer vi då att få?
Nä låt dessa politiker prata i tomma lokaler och visa vad vi som bor på landsbygden tycker om dem.
Till Jimbo vill jag säga att redan i början av 90-talet slutade jag med inventeringar av lodjur då jag såg att de redovisade siffrorna inte hade överensstämmelse med verkligheten. Och någon vargjakt eller eftersök på trafikskadat vilt det ställer jag inte upp på. Så låt detta bli a´lea iacta est.

12. Jimbo

2011-09-04 13:59

Kommer själv att genomföra total bojkott av eftersök som inte har med själva jakten att göra.
Varken har eller kommer att medverka i skyddsjakt på varg tills vi får en förvaltning av rovdjuren som är värt namnet.
Tyckte det var fegt att man inte genomförde en eftersöksbojkott på trafikskadat vilt vid mötet i Orsa i vintras.
Båda jägarförbunden och styrelse för eftersöksjägarna i ovansiljan
Utan man valde att uppvakta länstyrelsen och landshövding (Maria norrfalk ) Och vad har man kommit fram till med dessa parter? mig veterligen inte ett dugg.

11. Som Fan läser bibeln

2011-09-04 00:01

Hur länge ska man debattera varg på falska premisser?
Det finns inget i Konventionerna, Art- och habitatdirektiv eller nationella miljömål som rättfärdigar att prioritera varg framför andra mera utrotningshotade arter och utan att beakta hänsynsklausulerna.
EU-kommissionär, forskare och politiker har inte läst på, annars predikar de ”biologisk mångfald” med kluven tunga.
Låt EU-domstolen pröva vargpolitiken, men då med anbefalld helhetssyn - inte bara avseende paragrafer om jakt på en rödlistad art utan att ta hänsyn till andra mer hotade arter eller hänsynsklausuler.

10. Jimbo - ja!

2011-09-04 00:00

Trafikeftersök har jag slutat med för mer än 15 år sedan, licensvargjakt och -björnjakt har jag bojkottat och kommer framledes inte att att deltaga i någon jakt på rovdjur, såvida inte jakten är så utformad att den inte bara syftar till utan också verkligen minskar rovdjursstammarna. Eftersök under egen och bekantas jakt fortsätter jag självklart med och självklart nödvärn för att skydda liv eller egendom. Använd ordet "jakt" om jakt, att kalla jakt för förvaltning är ett hån mot vår rätt att jaga.

Rovdjuren har nu släppts lösa, det är lika bra att det går fort, allt är en övergång sa räven när han blev flådd.

9. Nähä

2011-09-03 17:55

Menar han att de finns brister i rov förvaltningen..Hahahahaha...detta skämt till förvaltning är ett hån gentemot den jagande befolkningen i sverige. för egen del är det slutförvaltat!! ingen skyddsjakt, ingen licensjakt, inga trafik eftersök! jag kör hel bojkott....någon som vågar hänga på eller snackas de bara....

8. Och ingen har större ansvar för...

2011-09-03 17:55

...dessa olägenheter än moderaterna själva som största regeringsparti

7. Tips till politikerna

2011-09-03 17:55

Grönfläckig padda, akut hotad
Pigghaj, akut hotad
Fjällräv, akut hotad
Svart råtta, nationellt utdöd
Smal sågmossa, akut hotad
Flodkräfta, akut hotad
Varg, population worldwide 100-200000.

Frågan är vad vi ska prioritera?
Att de s.k. naturvårdande föreningarna enbart fokuserar på vargen är helt enkelt för att de verkligen HATAR jakt och jägare. Det är de enda viktiga på deras agenda. Resten av exempelvis ovan nämnda exempel skiter de totalt i.

6. Brister

2011-09-03 17:54

i förvaltningen är enbart att hänföra till den senaste tidens rovdjursromantik. Rovdjursromantikerna är väl inte intresserade av eller kunniga i att förvalta någon viltstam, de tycker bara det är "så underbart att få höra vargen yla".
Detta ska ställas mot vanligt folk som får stora inskränkningar i sina liv, tamdjur som plågas till döds och alla bytesdjur som dagligen stressas av rovdjuren och som till slut går en långsam och plågsam död tillmötes.
Kära Moderater; se vad som är bäst för människorna istället för vad som är bäst för rovdjuren. Hägna in rovdjuren och låt människorna vara fria, inte tvärt om!
Vargens negativa inverkan på allmänheten borde vara en utomordentlig möjlighet att visa på hur idiotiska, människofientliga och sekteristiska naturromantikerna (MP och V) är.
Försök se till att pressen också börjar belysa de problem som vargarna skapar där de drar fram.

5. Hycklare!

2011-09-03 17:54

Bengt-Anders vet mycket väl att Sverige sitter i en rävsax gentemot EU och att våra motståndare, i form av naturskyddsföreningen m fl, gör allt för att få Sverige fällt i EU-domstolen med följd att även skyddsjakt troligen stoppas. Han vet dessutom att villkoren för ansvariga ministrar är att företräda hela regeringens ställningstagande i alla frågor inkl M. Vad nytt tror han att han hittar på denna resa eller vad kan han utlova? Fruktansvärt billigt knep att försöka värva M-sympatier samtidigt som M i budgetförhandlingarna i regeringen inte lägger två strån i kors för landsbygden. Han sitter i regeringens klart största parti och låter utstuderat miljö- och landsbygdsministrarna utsättas av "förväntningarnas tyranni". Partitaktiskt smart men för inte frågan framåt ett dugg. Säger som Magnus Uggla: Jag mår illa!

4. Politiker fjärmade från verkligheten

2011-09-03 17:54

Måndag 5 september börjar älgjakten. Bengt Anders Johansson börjar sin "Eriksgata" dagen därpå.
Vad är syftet? Vågar han inte möta jägarna ansikte mot ansikte?

3. Heder

2011-09-03 17:53

åt Moderaterna som tar detta initiativ. Undrar när Centerpartiet gör detsamma och inbjuder alla intressenter och inte bara LRF, markägare och jaktintresset till diskussion?
Intressant vad som menas med "underifrånperspektiv". Är det mer än representation i Viltförvltningsdelegationerna?

2. Röstfiske redan...

2011-09-03 17:53

Moderaterna är ojämförligt största parti i regeringen i dag, är dom på det klara med hur det egentligen är ställt och att en ändring måste till så är det bara att driva frågan i riksdagen så hårt det bara går om man vill ha folk uti bygderna med sig. Detta skulle fungera bättre än att åka runt och prata strunt...
Den dag Bengt-Anders Johansson gör verklighet av sina "åsikter" och driver frågan om en ändring i högsta instans skall jag ta honom på allvar, alltför mycket sötslisk till jägarna och landsbygden har kommit ur mun på honom utan att något hänt alls för att jag ens skall reflektera över att tro honom vilja ändra på dagens inriktning...

1. VA?

2011-09-03 17:52

Regeringspartiet tycker att den förda politiken är fel?
Förklara hur det går ihop?
Eller är det så enkelt att politiker bara duger till prat?

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB