• Pinewood

M-politiker hos vargdrabbade

NotiserPublicerad: 2013-07-01 14:30

Moderaternas jaktpolitiska talesperson Bengt-Anders Johansson hoppar över Almedalsveckan. I stället åker han på onsdag till lantbrukare i Hallforsen, utanför Skillingaryd i Jönköpings län, som drabbats av vargangrepp. 
– Den handlingsförlamning som råder inom rovdjursförvaltningen måste brytas. Problemen som kommer av en växande vargstam blir allt fler även i Jönköpings län. Så här kan vi inte ha det längre, en beståndsreducerande jakt måste komma till stånd inom en snar framtid, säger Bengt-Anders Johansson (M), till Höglandsnytt.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

35. Mats S Johansson

2013-07-05 09:22

Jag är helt enig med dig. NV är problemet och det enda hindret, men ett effektivt sådant, mot en egen vargförvaltning.

34. Björn Isaksson #33

2013-07-04 13:36

NVV har retat sig på jägarnas starka inflytande på viltvården i minst 20 år nu och vid ett flertal tillfällen utmanat det politiska etablisemanget som svarat med utredningar (av det allmänna uppdraget) och diverse kohandel. NVV ser givetvis vargen som sitt bästa kort (eller kanske sitt enda) för att en gång för alla kunna ta makten över viltvården och SRF är ett av deras "vapen". En förening grundad och styrd av f.d. NVV-tjänstemän som av någon, oklart vem, har getts ett i förhållande till medlemsantalet helt orimligt inflytande i viltvårdsfrågor. Föreningen sponsras dessutom helt öppet, och med politikernas goda minne(?), av just NVV.
Jag håller definitivt med dig. Ansvaret vilar mycket tungt på politikerna inte bara att visa att de bestämmer, men t.o.m att de inte är del av det som pågår. Eller om man vill utrycka sig på ett annat vis, att "961L" har rätt i mycket av det an skriver.

33. #27 Du har helt rätt, NV är problemet!

2013-07-04 09:46

Det är ju väldigt märkligt att inte våra folkvalda reagerar mot NV:s hantering av frågan. Deras tjänstemän sätter sig upp mot både regering och riksdag och det får fortgå utan åtgärd. Enskilda tjänstemän kallar oss "folket i busken", påstår att Lena Eks uttalande om 180 vargar saknar stöd i regeringen. Man har lyckats fördröja framtagandet av förvaltningsplan i åratal, mm, mm.
Det viktigaste för NV just nu verkar vara att se till att vi inte får kontroll över vår vargförvaltning, de verkar gör allt för inte producera just en sådan förvaltningsplan. Så länge de kommer undan med det så kommer vi inte att kunna förvalta vargstammen.
Så enkelt är det, men ansvaret vilar tungt på våra politiker.Läs gärna mina debattinlägg i Svensk Jakt, där har jag pekat på NV.

32. Stöd Bengt-Anders!

2013-07-04 09:46

Bengt-Anders är en av få politiker som verkligen försöker sätta sig in i rovdjursfrågan. På alla seminarier och stämmor i berörda föreningar där jag deltagit, så har också B-A funnits på plats för att diskutera och fråga. Starkt.
Hur långt det räcker i det klimat som finns i Riksdagen återstår att se. Men det är ett steg i rätt riktning.
För övrigt håller jag med Kjell Lennartsson om att generaldirektören Ågren omedelbart bör avlägsnas från sitt ämbete på Naturvårdsverket. Där behövs i stället någon som ser till att tjänstemännen följer Regeringens direktiv, samt tar fram utredningar som förhåller sig neutrala i sakfrågor.

31. Röstfiske

2013-07-03 15:49

Röstfiske låt så vara, men finns det något bättre alternativ än alliansen? Väldigt nyfiken på att veta vilket isåfall!!

30. Landsbygdspartiet

2013-07-03 15:49

Vi inom Landsbygdspartiet bedriver inte röstfiske inom vargfrågan, eller andra frågor heller, för den delen. Vi bor nämligen själva på
landsbygden, och tillhör de drabbade av dagens vettlösa politik, som syftar till att få bort folk från landsbygden, få bort jakten, få totalt herravälde över våra naturtillgångar, så att makten i städerna och riksdagen kan bestämma allt..för en levande landsbygd och ett slut på hyckleriet, rösta LPO 2014 !
www.landsbygdspartiet.se - Vi önskar ingen frilevande varg i
Sverige - sug på den karamelllen ni !

29. Lurendrejeri !

2013-07-03 13:31

Försöker lura folk med detta precis som förut om vargen ! 2006 när Alliansen kom till makten lovade moderaterna mycket om vargen men men samma nu RÖSTFISKNING ! Varning !

28. # 24

2013-07-03 13:19

Att stödrösta på små partierna i alliansen är nog rätt väg att gå om vi ska ha någon landsbygd och jakt kvar. Det är det minst dålioga!!
har du något annat förslag så vill jag höra det.
Björn: ja visst ligger C pyrt till just där för man ska stödrösta. Det är ju allfall det minst dåliga. Skulle de ta tag i frågan så skulle dom växa massor

27. Byt ut chefen på Naturvårdsverket omgående

2013-07-03 13:19

Bengt-Anders är en av några få politiker som försöker sätta sig in hur vargetablering påverkar landsbygden. Det skall han ha all heder av. Men som många skriver nu är det dags att ta greppet om verksamheten. Sätt ner foten och visa vem som bestämmer. Detta jamsande med tjänstemännen på naturvårdsverket är bedrövligt. De har ju tagit över totalt. Se till att tillsätta en chef för naturvårdverket som förstår hur det fungerar i en rättstat där man tar hänsyn till drabbade människor och lyssnar till politikernas direktiv. En chef för naturvårdsverket bör inte heller komma ifrån dessa led utan bör kanske hämtas från skatteverk eller rättväsende där man har mer av denna insikt och dessutom ekonomisk och juridisk kunskap.

26. #23 Silwer

2013-07-03 11:10

Jo, helt rätt. Centern är väl det parti som ligger skrövligast till beroende på att man lämnat sina kärnväljare på landsbygden åt sitt öde, åtminstone i vargfrågan. Jag tror att dom inbillar sig att dom kan konkurrera med MP i storstäderna.
Om dom bara tog tag i frågan så skulle landsbygdsrösterna hagla över dem, vi är trots allt tillräckligt många för att avgöra ett val.

25. Politiker

2013-07-03 09:06

Ni har ett skyddsnät runt er där ni aldrig ser hur förbannade vi är på detta svek mot landsbygdsbefolkningen. Ni skyddas från att höra vad vi verkligen tycker av hela samlade journalistkåren inklusive dom som jobbar på jakt tidningarna de inlägg som skrivs raderas omedelbart om det inte passar, åsiktsfrihet finns inte ,om det funnits hade ni varit tvungna att agera,men det man inte hör finns ej och man blundar för åsikterna från dom ända som har kunskap om ämnet dom människor som vistas i naturen med viltvård som största intresse och mycket stor kunskap.

24. vilket parti

2013-07-03 09:06

Varför välja alliansen, ni ser ju hur det ser ut, för övrigt håller jag helt med Anders #18, bra.
Tack för ordet.

23. #22 Björn

2013-07-03 09:05

ja sluta jaga det lär du få göra, för det finns inget att jaga, om de rödgröna vinner valet.
Röstar vi på Sd vinner de rödgröna och röstar vi på S vinner rödgröna och Mp kommer att styra jakten och landsbygden.
Det enda rätta r att stödrösta på C, Fp och Kd. Moderaterna klarar sig själv. Gör vi inte det kan vi hälsa hem!!

22. Visst Silwerfang.

2013-07-02 15:59

Självklart är alliansen det bättre alternativet ur landsbygdens synvinkel. Slutar hellre att jaga än att rösta på SD.
Man blir bara lite trött på B-A Js ständiga utspel om handlingsförlamning och att det inte kan få vara på det här viset. Självklart har han rätt i det, det är det väl ingen som betvivlar.
Men jag fattar inte vem han skäller på, såvitt jag vet är det hans parti som dominerar regeringen och följaktligen har möjligheten att göra något, dessutom finns en riksdagsmajoritet att tillgå.
Det är bara det att tummen har fastnat och NV får härja fritt. Något annat problem har jag inte med B-A Js yttranden.

21. #10

2013-07-02 15:59

Han ska tala där
http://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2013/06/rovdjur-och-manniskor-under-almedalsveckan/

20. Röstfiske?

2013-07-02 14:02

ni som skriver röstfiske så fort en politiker(alliansen) åker för att möta de drabbade eller säger något om situationen med rovdjur i media, hur tänker ni rösta i nästa val? kommer ni att rösta på de rödgröna( med MP och vänstern som hatar jakt och landsbygd)och få det ännu värre eller kommer ni att rösta på SD(för att inte stöda något block) så att de rödgröna kommer att vinna valet?
Nä jag tror nog att det gäller att stödrösta på alliansen( C Kd Fp) annars kan vi hälsa hem med jakt och djurhållnig i sverige. Det är det minst sämsta valet att göra

19. Ett tips till...

2013-07-02 12:41

..Bengt-Anders:
Mindre snack och mer verkstad, det är ni som har ansvaret, det är ni som är handlingsförlamade,ingen annan.

18. Dags att ta debatten

2013-07-02 11:11

Jag ser faktiskt inget problem i att våra politiker engagerar sig i vargfrågan oavsett vilket parti de tillhör.
Då är det mer bekymmersamt när man sitter tyst i bänkarna.
Det är ju just politikerna som har avgörandet i sin hand i vargfrågan, det får vi inte glömma.
Vad som måste till är just ett större tryck mot våra politiker både lokalt och regionalt.
Nu är det också dags att ställa den obekväma frågan, vad gör vårt förbund lokalt i Jönköpings län.
Viltvårdsdistriktet och våra avdelningar borde agera med medborgarförslag, ställa frågor till våra politiker i i fullmäktige och på andra platser där tillfälle ges och därmed skapa debatt och opinion kring vargfrågan. Vi måste synas och höras i vargfrågan och inte bara med någon resultatlista i någon skyttetävling.
Ja, det är nu de förtroendevalda måste ut och slåss för sina medlemmar, det är nu vi medlemmar behöver stöd lokalt från vårt förbund både som jägare och djurägare.
Det går ju också att kontakta våra medlemmar, det finns säkert många kloka ideér hos våra ute i stugorna, människor som vill ställa upp om de bara får möjlighet att verka.

17. Tänk i två steg

2013-07-02 11:11

Vargproblematiken i detta land är för närvarande en ren katastrof för oss som bor i vargområdet och har löshundar eller djur på bete. Att NVV och miljöorganisationerna skall ha sådan makt i dessa frågor är absolut inte acceptabelt men samtidigt förstår jag inte er som kritiserar moderaterna så otroligt mycket hela tiden.
Moderaterna är ju faktiskt det enda parti, och till viss mån även centern som försöker driva en vargpolitik med en begränsning av vargstammen till 150-180 vargar. Givetvis är även detta en helt oacceptabel nivå även det men att vi ska kunna driva igenom en nollvision i detta land det är tyvärr bara en utopi!! Men även om moderaterna är det största och "ledande" partiet i Sverige så sitter det många andra viljor i Sveriges Rikstad också.
Jag har ingen som helst förståelse för er som ens överväger att rösta på den rödgröna sidan i nästa val, då kommer vi alla att få sluta med våran livsstil jakten då deras mål för vargstammen kommer att ta död på detta land.
Tänk på det innan ni ens funderar på att lägga en valsedel i deras låda!!!!

16. Det är i Almedalen

2013-07-02 11:10

Som man lanserar sin framtida politik. Det hade varit mer trovärdigt om han hade hållit presskonferens där och sagt att det måste nu vara slut med eländet. Vargstammen måste börja minskas rejält och det nu. Vi tar striden med EU och värnarorg.
Då kanske jag skulle trott lite på utsagan.

15. Återigen

2013-07-02 11:10

fyller B-A strupen med luft och uttalar och lovar samma sak som så många gånger tidigare....men det är
också allt det är, just bara luft...
Eller kan nån annan peka på nåt denne moderat verkligen fått till
det bättre i frågan under de nästan 2 mandatperioderna?

14. Svammel!

2013-07-02 09:43

Det där har man hört förut, inför valet åkte också höger runt i Värmlandskogarna och talade om att vinner vi bara valet så skall det bli ändring på vargproblemet. Svammel!

13. Till de drabbade

2013-07-02 09:43

En fråga ställdes till BAJ vid
ett informationsmöte om rovdjur i Smålandsstenar för ett tag sedan.
Frågan löd: Hur ska vi kunna ha
frilevande varg idag i Sverige
när man inte kunde ha det på 1850
talet. Då var vi 3,5 milj invånare, idag nästan 10 milj.
Det finns vägar, bebyggelse och
tamdjur som inte är jämförbart med
1850.

Svaret blev: På 1800 talet hade
en familj kanske en ko och några
får. Blev kon och fåren tagna av
vargen var det en katastrof för
familjen.
I dag har vi helt andra möjligheter att hjälpa de som drabbas.
Detta uppgavs vara incitamentet
för att staten har återinfört
varg i vår fauna. Staten skall
alltså ta hand om de som drabbas.

Jan Andersson i Ucklum får av
Länsstyrelsen 10.000 kr .
Kostnaderna för vet,vård,och
med. av den vargskadade drevertiken blev 37.000 kr.
Får Jan Andersson resterande
pengar av Bengt Anders Johansson
eller for han med osanning när
han utlovade att staten skall ta
hand om de drabbade.

12. B-A din herre ...

2013-07-02 09:42

... i dalarna för drygt 4 år sedan. Pratade runt men höll tunnt ...
Det krävs lite mer denna gång. Du förstår B-A, vi minns ... men nu krävs mer verkstad och mindre prat.

11. Spel för

2013-07-02 09:41

Galeriet spar på resandet,röstfiske som inte kommer att löna sig ni får aldrig min röst igen efter detta superfiasko hur kan man godkänna ett sånt avtal med EU utan att läsa det finstilta. Katastrof för svensk landsbygd och dess befolkning,Ni borde skämmas och avgå hela bunten

10. Fiska RÖSTER

2013-07-02 09:41

B-A Inte ska du vara och fiska röster i småland när du kan vara i almedals veckan och påverka din chef och dina politiker kompisar. DET där utspelet imponerar inte på mig!

9. Håller med nr8

2013-07-02 09:21

Bengt-Anders, det är din, Lenas och Eskils chef Maria Ågren du ska uppvakta...

8. Bengt-Anders, det är Din chef du ska uppvakta!

2013-07-01 17:29

B-A, fåren kommer inte tillbaks för att Du besöker de drabbade. Inte heller hjälper det nästa som blir drabbad.
Naturvårdsverket biter inget på, Du behöver se till att flytta ansvaret från NVV och förklara och förankra detta nogsamt.
NVV ÄR DIN OCH LANDSBYGDENS VÄRSTA FIENDE så länge de befolkas av ekofascistiska MP och V tjänstemän.
Ni politiker måste se till att ändra rekryteringsprocessen på era verk!

7. Kan inte...

2013-07-01 17:29

...någon som har talet och skrivandet JO-anmäla NVV

6. Ett tips i alla vänlighet...

2013-07-01 16:56

...problemet stavas Naturvårdsverket, inte EU eller miljörelsen eller vilka nu svenska politiker väljer att skylla på. NV har obstruerat mot regering och riksdag genom sin senfärdighet att producera det som krävs för att få förvalta vargstammen med jakt. Det saknas förvaltningsplan och GYBS vilket är ett krav för att få börja förvalta vargstammen.
Det har NV framgångsrikt sett till att INTE få fram. Under tiden växer vargstammen ohämmat.
Problemet är enkelt, se till att NV sköter sitt jobb och sluta skylla på andra. Det var dig jag röstade på, inte NV-tjänstemännen.
Det vore effektivare om du satte dig hos NV och frågade varför de inte levererar det som krävs än att vara på besök hos dem som lider av er brist på rovdjurspolitik. Det senaste avslaget på skyddsjakt berör det aktuella fallet och är ytterligare ett exempel på NVs taktik: Ta så lång tid på sig, att det inte går att bevilja skyddsjakt eftersom då vet man inte om det är samma varg längre... Smart!
Ser du inte mönstret?

5. Bengt-Anders

2013-07-01 16:56

Bengt-Anders är själv en landsbygdens son som jag inte tror röstfiskar utan, är själv bra insat i rovdjurs problemet. Men hur långt det räcker vet inte jag. Men jag vet att han propagerar för jakt nu i januari efter vargen. Och det tycker jag är starkt att hoppa Almedalen och besöka en drabbad granne till mej isället.

4. Bengt-A

2013-07-01 16:07

Men sitter inte moderaterna i regeringsställning? Handlingsförlamningen är ju enkel att bryta. Kalla in GD för NVV och tala klarspråk. Kör över låtsasorganisationerna och besluta om riktig jakt. Ta överklagningarna till EU och börja stå upp för svenskarna nå'n gång.

3. Jodå...

2013-07-01 16:06

...det närmar sig val ser jag.

2. Bra jobbat

2013-07-01 16:06

Jag är övertygad om att det finns Risdagsledamöter som ser galenskapen i denna Vargcirkus, men som inte får gehör "uppåt". Det är rakryggat av denne Moderat att strunta i att spegla sig i mediabruset på Gotland och håller sig informerad om verkligheten. Mer sådana politiker och vi kommer att få en riktig rovdjurpolitik i Sverige. Sen få EU säga vad de vill även om SNF har annan åsikt.

1. Röstfiske

2013-07-01 16:06

Men vad gör han i sitt dagliga arbete i Sveriges riksdag? Dessutom som ansvarig inom området i det största regeringspartiet.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsTrapperprodukter