• Älgskadefondsföreningen

M utmanar MP i Ockelbo

NotiserPublicerad: 2014-04-10 13:24

Den 28 april arrangerar Moderaterna en rovdjursdebatt mot Miljöpartiet i Ockelbo, Gävleborgs län. Debatten hålls på Vildmarksgalleriet klockan 18.00.
Medverkar gör Ulf Berg, Moderaternas landsbygdspolitiska talesperson.
”De som bor i Ockelbo och på landsbygden i Sverige har rätt att känna samma trygghet som alla andra i Sverige. Den senaste vintern har det varit många som har känt oro över rovdjurstrycket och med anledning av det så arrangerar Nya Moderaterna en rovdjursdebatt i Ockelbo mot Miljöpartiet,” skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
Anledningen till att debatten kommer att föras mot just Miljöpartiet är att socialdemokraterna har pekat ut miljöpartiet som mest troliga samarbetspartiet vid en rödgrön valseger i höst. Det innebär att miljöpartiet då kommer att ha ett veto över svensk rovdjurspolitik och därmed är det viktigt att deras poltiska ställning i rovdjursfrågan blir klarlagd.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

11. #10

2014-04-14 09:17

Välkommen till Ockelbo och verkligheten! Ta gärna med dina hundar och gå ut i en riktig skog.

10. Till vargaväder

2014-04-13 18:43

Försök och kom in i verkligheten. Du försöker bara skapa hysteri och skrämma folk.

9. Ejnert ...

2014-04-11 08:40

... om alla tänker som du, blir det ingen motvikt till tokerierna. Partiet har blivit inbjudet av JRF i Västernorrland att delta i Rovdjursmötet 17/5. Jag kommer att finnas på plats då. I förra val gick det inte så bra, men nu är vi organiserade på ett helt annat sätt ... Men även om vi bara skulle nå exempelvis 3% blir det en tydlig markering plus de mandat detta ger i alla kommunval vi ställer upp i.

8. #6

2014-04-11 08:39

Njae, jag håller inte med dig.

Alliansen och därmed även M säger att "referensvärdet" bör vara inom intervallet 180 -380 vargar. Alliansen har emellertid inte kunnat driva igenom detta p g a att radikala miljöfascister på Naturvårdsverket och i EU effektivt motarbetar det.

Socialdemokraterna nekar däremot kategoriskt att tala om hur många vargar de tycker vi borde ha i Sverige. Och det gör de för att senare kunna låta Miljöpartiet bestämma i den frågan och i utbyte för den tjänsten få igenom ngt, som ligger sossarnas partiledning mer varmt om hjärtat. Men då har ledningen inte begripit att rovdjursfrågan är väldigt viktig för väldigt många, som hittills alltid röstat på (s).
Eftersom Miljöpartiet verkar vilja ha några tusen vargar i Sverige känns en röst på (s) vara ett mycket sämre alternativ än en röst på ngt alliansparti. Det är ett val mellan kolera eller pest!

Märkligast i denna sorgliga historia är att det parti, som tidigare alltid värnat om landsbygden och t o m hetat bondepartiet, inte tagit chansen att hämta tillbaks förlorade röster på landsbygden genom att helt ta avstånd från "Projekt Varg". Hade det gjort det, så hade fyraprocentsspärren knappast varit något problem för det partiet i dag.

7. Svårt?

2014-04-11 08:39

Är det någon som inte fattat att en röst på (s) automatiskt också innebär en röst på (mp) och (v)?
Efter valet kan det bli helt omöjligt att få stopp på den exponentiella ökningen av vargar i landet med (mp) i ledningen för miljödepartementet. Landet kommer att bli fullständigt nerlusat med varg, överallt! Från Skåne till Lappland. Ajöss med jakt, bärplockning, skogspromenader, ridning, hajker, djurhållning, etc. Tänk vad roligt att möta en flock på 10 - 15 vargar vid en skogspromenad. Så tänk till innan röstning. Det är vid röstningen som vi bestämmer hur landet borde styras. Det lilla styre som EU tillåter, förstås.

6. Väl sent att utmana

2014-04-10 19:08

Det hade varit trovärdigare om M drivit igenom riksdagsbeslutet på max 210 vargar, och utmanat både EU och värnarorganisationer.
Som sagt det är valår och det läggs ut lockbeten.
Löften biter inte på mig i alla fall, hittills har M drivit en MP-politik i vargfrågan.
Så varför ska M utmana?

5. Du # 4an.

2014-04-10 19:07

Innan jag kan tänka mig att rösta på ditt parti vill jag veta i dagsläget hur många sympatisörer ni har så att min röst inte blir som en blankröst om ni inte är i närheten av spärren, sedan att komma in där och inte ha någon talan hur stor är risken för det, tacksam för svar

4. Man kan också ...

2014-04-10 17:05

... välja att rösta in Landsbygdspartiet oberoende i riksdagen. Då får vi åtminstone ett parti i maktens korridorer som inte vill ha frilevande varg i Sverige. Vi driver givetvis en mängd andra för landsbygden och små orter viktiga frågor. I dag har vi 8 partier i riksdagen som alla vill ha mer eller mindre många vargar. Det behövs en motvikt ...

3. Socialdemokratiska otydliga rovdjurpolitik

2014-04-10 16:54

Känner att jag borde utveckla mina funderingar i mitt tidigare inlägg något..
Jag tror att majoriteten av Sveriges jägare (ca 400 00 st) är socialdemokrater. Jag tror också att majoriteten av dessa är emot frilevande varg i Sverige.
Jag tror vidare att ledningen i socialdemokraternas partitopp inte förstått att för denna del av deras väljare är rovdjurspolitiken en mycket viktig fråga.
Eftersom dessa väljare knappast väljer att gå till Miljöpartiet, om man är missnöjd med det egna partiets inställning i rovdjursfrågorna, borde partiet före valet tydligt ta avstånd från Miljöpartiets linje i rovdjursfrågorna. Risken är eljest att dessa väljare går till alliansen. Och med dem ett antal släktingar och bekanta, som även de tycker att rovdjurspolitiken är viktig!
Det är stor grupp inom partiet, som känner sig mer än vilsna just nu!
Am I right or am i right, Helén Pettersson?

2. Valet närmar sig!

2014-04-10 16:53

Det var på tiden, att ngn i alliansen synar vad en valvinst för S , VP och MP kommer att innebära för kommande rovdjurspolitiken.
Även om jag är mycket missnöjd med alliansens hantering av rovdjursfrågorna, så kan den inte bli värre än den en regering, som samarbetar med MP, kommer att föra.
Socialdemokraterna har hittills alltid låtit MP få sin vilja igenom i rovdjursfrågorna i utbyte mot ett stöd i andra politiska frågor.
Helén Pettersson har säkert erfarenhet av "partipiskan". Hennes exceptionellt undanglidande svar på ett antal frågor i Svensk Jakt härom veckan visar tydligt att så är fallet.
Att hoppas att (s) får egen majoritet och därmed kan sköta rovdjursfrågorna utan att ta hänsyn till (Mp) eller (V) i dessa frågor är inte realistiskt - tyvärr.
Egentligen borde (m) ha utmanat (s) i stället. Det är ju f a (s), som riskerar att tappa röster. Att med hjälp av rovdjurspolitiken värva röster från Mp är betydligt svårare än att värva röster från S. Och så finns det nog mycket fler jägare i S än i Mp!

1. Moderaterna kunde ha valt en seriös motståndare

2014-04-10 16:53

Citat: "... därmed är det viktigt att deras (Miljöpartiet) politiska ställning i rovdjursfrågan blir klarlagd".
Jag håller inte med, Miljöpartiet är ett ekosofiskt parti och deras inställning till rovdjur känner vi alltför väl. Ingen matproducent, markägare, ryttare, hundägare eller jägare med sina sinnen i behåll röstar på Miljöpartiet. Mer intressant är att veta Moderaternas inställning till rovdjur. Ingen matproducent, markägare eller jägare med sina sinnen i behåll röstar på ett riksdagsparti som vill fortsätta med nuvarande rovdjurspolitik. En politik som innebär att antal vargar fördubblas vartannat till vart fjärde år. Det är en vettlös politik som får ett sorgligt slut.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsZaim
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB