• Pinewood

Miljöpartiet applåderar stoppad vargjakt

NotiserPublicerad: 2011-08-18 10:15

Som väntat applåderar Miljöpartiets språkrör Åsa Romson att vinterns licensjakt på varg stoppas.
– Vi välkomnar att regeringen har ändrat sig i frågan om vargjakt. Det visar att den kritik som sedan länge har framförts av EU, miljörörelsen och Miljöpartiet var befogad, kommenterar hon. 

Att Sverige har brutit mot EU:s centrala regelverk för biologisk mångfald är allvarligt, anser språkröret.
– Vi hoppas därför att dagens beslut är ett steg på vägen för en mer hållbar rovdjursförvaltning.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

27. Claes B

2011-08-27 14:19

Det var inte min mening att smita undan några frågor. Jag svarar inte på allt i denna tråd för att jag helt enkelt inte hinner men jag försökte svara på det du frågade. Du kanske kan punkta upp de olika frågorna om jag fortfarande missat något... Att undvika en politisk debatt när man ska debattera jaktpolitik är för mig omöjligt så det kommer jag inte att försöka med.

Miljöpartier är det parti som på riktigt kräver att vi ska ha klimatsmart mat, det stämmer. Anledningen till att vi kräver detta är att vi vill ha så intakta ekosystem som möjligt. De handlar alltså om att vi vill undvika att giftiga ämnen sprids och anrikas i varken vargar eller andra arter.

Du hävdar att Miljöpartiets politik omöjliggör jakt och djurhållning vilket jag inte håller med om. Jag vet att rovdjur leder till att man får anpassa metoder för jakt och djuruppfödning men det finns inget som tyder på att det inte går att förena. Har du något exempel som jag missat där människan inte kunnat leva vidare för att det finns rovdjur? Motsatsen, alltså att rovdjuren inte klarat sig på grund av människan, finns det gott om.

Att människan fortsätter utrota arter av misstag är trist men att det i Sverige 2011 finns människor som aktivt verkar för utrotning av varg är helt ofattbart. Det för tankarna till början av 1900-talet.

Det är människan som reglerar våra viltstammar, inte rovdjuren. Det kanske är lättare att acceptera detta faktum närdet gäller fisket. Fiskare trålar haven tomma och skyller skyller på säl och skarv när fisken tar slut. När man sedan ser till att stävja tjuvfisket växer mängden fisk samtidigt som samma mängd säl och skarv finns kvar och man kan ösa upp fisk. Trots detta fortsätter man hävda att säl och skarv skadar fiskbestånden.

Sedan säger du att vi inte borde gå till EU för att vi föraktar EU. Miljöpartiet föraktar inte EU, Miljöpartiet var däremot negativa till att gå med i EU eftersom det överför en massa beslut till EU vilket resulterar i överstatlighet.

Miljöpartiet är kritisk till EU men förespråkar för den skull inte laglöshet. Miljöpartiet är ett demokratisk parti som har för avsikt att skapa majoritet för ett hållbart samhälle oavsett hur stadsskicket ser ut och oavsett hur mycket överstatlighet vi blivit tvungna att underkasta oss. Allt annat vore väldigt underligt.

26. men snälla Rikard....

2011-08-26 17:24

jag avsåg inte att starta någon politisk disskussion med dig, min önskan var endast att få ett kort svar på några enkla frågor ang. MP:s tidigare högt hållna värderingar och den kollisionskurs er rovdjurspolitik utgör mot desamma. Nej i stället väljer du att fortsätta måla in dig hörnet, med nya regler hur andra ska leva.

Citat : jag kämpar för allas rätt till frihet förutsatt det inte inkräktar på andra frihet.
Följt av.

Citat: men er frihet får inte kränka naturens rätt.

Samtidigt som du anser att alla ska kunna ta del av naturens resurser. Jag hade ingen aning om att Gud var medlem i MP.

Ang. citat: mina politiska moståndare lämnar över makten till EU.

Vår Regering vill naturligtvis ha makten kvar i Sverige, men samtidigt respektera EU:s direktiv och regler. Det som nu sker är att vargförespråkarna sliter häcken av sig för en rak motsats, att EU ska ta över och styra Sveriges politik för att det skulle gagna er själva i just denna fråga.
Jag har ingen förhoppning om svar på tidigare ställda frågor, men överraska mig gärna.

25. Claes B

2011-08-26 09:25

Jag röstar på Miljöpartiet och är medlem. De åsikter jag för fram här är mina privata men jag känner mig som Miljöpartist rakt igenom.

För mig har alla arter ett egenvärde. Jag ser inte naturen som människans egendom utan anser att alla arter har samma rätt att nyttja de resurser som bjuds. Vidare anser jag inte att vi har rätt att förstöra ekosystem och utrota arter av solidaritet emot kommande generationer. Vi som lever här kommer att vara borta och 150 år men jag anser att de som lever då ska ha samma rätt att uppleva naturliga ekosystem som vi har.

Solidaritet för mig sträcker sig till allt nu levande och alla kommande generationer av liv som kommer efter. Då tycker ni åter att jag hycklar eftersom ni inte tycker att jag bryr mig om de som drabbas av varg, men jag känner solidaritet med er också. Men er frihet får inte kränka naturens rätt. Jag är socialliberal vilket innebär att jag kämpar för allas rätt till frihet förutsatt att det inte inkräktar på andras frihet. Och när det gäller vargen så anser jag att de som vill utrota den inte lever upp till detta eftersom de på ett tydligt sätt inkräktar på vargens frihetsgrader.

Och vem är jag att döma? Ingen aning, men jag tycker som jag tycker utifrån välvilja och övertygelse utan känsla av att jag själv vill vinna något på det hela.

När det sedan handlar om att Miljöpartiet springer till EU och klagar så är det givetvis helt rätt att göra så eftersom det är EU som bestämmer i frågan. Hur skulle det annars se ut? Det finns massor av viktiga regler som EU styr över. Om då mina politiska motståndare lämnar över makten till EU så måste jag ju gå dit för att få ordning när mina politiska motståndare missköter sig. Man måste ju hålla sig till de lagar och regler som finns oavsett vad man tycker om man inte är anarkist eller revolutionär.

Miljöpartiet jobbar politiskt och vill förändra samhället genom demokratiska processer och så länge EU har makten över oss så får vi använda den vägen och försöka påverka så mycket vi kan i rätt riktning.

24. om nu Rickard är....

2011-08-24 22:15

någon typ av talesperson eller språkrör för MP vet jag ej, men med undertecknande med både namn och parti så vill Du framstå som en sådan. Du beskriver en mängd olika förbättringar som MP står för och vill genomdriva som inte på något som helst sätt har med sakfrågan att göra, var snäll och håll dig till ämnet! Det råkar att handla om stoppad vargjakt och vilka följder det får! Jag inser din begränsning att förstå de som drabbas av varg, vilka kommer att bli allt fler med vargens nu tilltänkta utbredningsområden och ohämmad tillväxt, vilket blir resultatet av att licensjakten stoppas. MP har varit initiativtagre till och förespråkare för klimatsmart mat, ekologiskt kött och närproducerat, vilket viltköttet också är. Det är bra saker som vi är överens om, men hur kan samtidigt försvara ökade vargnumerär??? som direkt motverkar och omöjliggör både jakt och djurhållning, trots rovdjursavisande stängsel. Detta är enl. min mening inget annat än hyckleri och dubbelmoral. SRF och SNF har ett starkt fäste i MP, vid medlemskap i bägge visar sig åter igen hyckleriet och dubbelmoralen, när man anmäler Regeringen till EU, vilka ni egentligen föraktar, enbart för att det passade era syften väl, denna gången. Jag ser fram mot ett svar på ovanstående frågor. Tack.

23. Richard MP

2011-08-24 08:15

Du skriver om full ersättning till dom drabbade. Då vill jag veta hur ni kommer att ersätta anhöriga den dagen ett barn eller någon annan person blir rovdjursdödad. Tror inte dom blir nöjda med klapp på axeln av någon miljöpartist.

22. #21 Helhet från det blå eller fakta om detaljer?

2011-08-22 21:07

Rickard, ditt kollektivistiska "...höjd livskvalitet, för hela Sverige" står i bjärt kontrast till det förakt ni realt visar mot delar av befolkningen. Du verkar inte se några problem i att MP har företrädare som framhåller angiveri och kollektiv bestraffning som bra metoder. Det röda i det rödgröna utmärker sig...

Vad gäller ersättningars nivå kan man säga att de visst skall vara fullt kostnadstäckande men vilken djurägare tror MP står ut med ständigt dödade tamdjur år ut och år in? Ni verkar som bortskämda brats som tror att pengar ersätter allt.

Sedan kan man ju alltid fundera på den Ebberöds bank som full ersättning skulle innebära, dvs att samhället skall betala för obegränsade rovdjursskador i fortfarighet. Vårt skattetryck är tillräckligt högt redan nu - MPs realism är för länge sedan höljd bakom ekosofins mantra.

Ditt inlägg andas verkligen ofelbarhet och übermenschattityd jämfört andra. Jag har och kommer aldrig att intresserar mig för miljöpartiet annat än som det värsta vi kan råka ut för.

Hellre en varg i skogen än ett MP i styrande position! Detta går dessutom väl ihop med studier från USA där rovdjursdrabbade trots allt hellre valde rovdjuren istället för rovdjursförespråkarna. Ni bör fundera på vilka spänningar ni bygger upp innan ni uppnått ert rödgröna helvete.

21. MrStraightpull

2011-08-22 17:21

Jag tror du behöver se helheten. Miljöpartiet är det parti som har den modernaste och mest funktionella politiken för en levande landsbygd av alla våra riksdagspartier. Vi har den erkänt bästa småföretagarpolitiken (enligt Svenskt Näringsliv), vi har långtgående satsningar på infrastruktur i landsbydssverige som kommer skapa jobb, bättre kommunikationer, bättre lönsamhet för småföretag, bra skolor och annan samhällsservice nära där du och andra bor.

Detta kommer genomföras samtidigt som vi inför ersättningsregler värda namnet som fullt ut kompenserar för de förluster som stora rovdjur orsakar. Jämför det med moderatregeringens politik som inte erbjuder något annat än mer varg.

Detta kommer få landsbygdens småföretag och den biologiska mångfalden att blomstra sida vid sida vilket i sin tur kommer leda till ökade skatteintäkter, minskade kostnader och ökad trygghet för hela landet i form av egenproducerad energi och minskat oljeberoende.

Man skulle kunna säga att miljöpartiets moderna politik genom sitt uppdaterade innehåll byggt på hur ekonomi och samhälle fungerar står för en framtid med höjd livskvalitet, för hela Sverige.

20. #18

2011-08-21 21:59

Som ägare av en jordbruksfastighet med stor andel naturbeten kan jag inte annat än oroas av MPs ståndpunkter med avseende på, bland annat, varg. Ni ökar mina kostnader - så enkelt är det. MP är en rödgrön röra utan like - för er är det ok att påtagligt begränsa min äganderätt med hjälp av ekosofi och andra irrläror.

Vad gäller MPs inställning till jägare så kan man ju bland annat läsa följande, som en av era fortroendevalda skrivit (se citatet i inlägget den 11 aug): http://vargenylar.wordpress.com/2011/08/ . Synd att inte Stasi finns kvar - denna person hade omgående fått jobb hos dem. Om man har släkt, som bott på fel sida om Berlinmuren och som har upplevt liknande totalitära system, så kan du ju bara ana hur illa er förtroendevaldes ord låter. Även om denna person må vara extrem även inom MP så är det inte någon överraskning med tanke på det jakthat som finns inom stora delar av ert parti och väljare. Även du raljerar ju över vilka verksamheter som inte är så viktiga, bland annat löshundsjakt. Varför ger du dig på något som är mer naturligt än mycket annat i vårt samhälle - logiken haltar. Men det är inte förvånande - ekosofin in och vettet ut.

Jag tror också att vi kommer att undra varför vi bara bråkade om vargen och inte insåg den sanna faran i att låta MP styra och ställa.

19. MP som parti

2011-08-20 14:59

MP är inte till nytta över huvud taget bara ett naturromantiskt tomteparti. Fjärilarna som behöver ängsmark glömde han. Alla insekter lever inte av as!

18. MP fortfarande EU.kritiskt parti

2011-08-19 23:46

Miljöpartiet har slopat sitt urträdeskrav från EU men är fortfarande ett EU-kritiskt parti i allra högsta grad. Att det dock finns vissa fördelar även med ett dåligt system är inget nytt vilket förklarar att MP välkomnar stoppet av licensjakten. Och kom ihåg att det inte är MP som drivit igenom detta stopp, det var regeringspartierna som själva tog detta beslut och jag är övertygad om att vi inom en snar framtid kommer ha en enig riksdag som säger nej till licensjakt på både varg och lo. Vi kommer istället se beslut om åtgärder som främjar skyddet av dessa arter om så skulle behövas.

Men jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur ni tänker när ni säger att MP är landsbygdsfientligt. MP har många förslag som skulle innebära ett lyft för landsbygden i en strävan att få ett modernt samhälle. Stirrar man sig blind på att man ska fortsätta jaga med exakt samma metoder för all framtid är det givetvis svårt att se detta men tro mig, världen är mer än löshundsjakt. Det kommer att ske förändringar både i städer och på landsbygden de nästkommande 10-20 åren och när vi ser tillbaks på nutiden kommer vi undra vad vi höll på med och undra varför vi bråkade om vargen.

17. Vem är förvånad?

2011-08-19 20:57

Under en tid före valet avslutade jag alltid mina inlägg med typ "MP med allierade är ett sant hot mot landsbygden och en naturlig livstil" - och detta håller uppenbarligen ännu. Vad gäller MPs numera stora vurmande för EU så har amerikanarna ett bra uttryck: Brown-nosing...

16. Biologisk mångfald

2011-08-19 20:55

Vargen lämnar efter sig kadaver som är viktiga för många insekter, fåglar, svampar bland annat. De ändrar även konkurrensförhållandet i skogen vilket bidrar till att vissa arter ändrar beteende(vilket jägarna kommer få göra om de vill fortsätta jaga) samtidigt som andra arter gynnas.

Om man tar bort vargen försvinner den vilket i sig förstås är ett bortfall i den biologiska mångfalden. Enkel mattematik.

En enig riksdag har beslutat att utplånandet av arter i den Svenska naturen ska upphöra.

Värnandet av den biologiska mångfalden kräver att vissa människor ändrar sitt beteende men den bidrar i andra änden till en betydande del av BNP vilket visats med all önskvärd tydlighet av PWC (PricewaterhouseCoopers).

Vargstammen kommer att växa en lång tid framöver. Jakt och djuruppfödning kommer fortgå men med nya metoder. Vissa av er kommer vara de som utvecklar dessa metoder och andra kommer ge upp och ägna sin tid åt annat och lämna plats åt nya krafter som känner sig redo att ta vid.

Om vi ska lämna efter oss en värd med samma möjlighet att leva ett bra liv måste vi värna allt liv och inse att vår livstil under de senaste århundradena varit rätt skev i förhållande till vad planeten tål.

15. Mångfald

2011-08-19 16:22

Något man kan tänka på i debatten och om viktig DNA.
http://www.unt.se/uppsala/gener-inte-viktigast-for-evolution-1430542.aspx

14. Förvirrad Åsa Romson

2011-08-19 15:10

Åsa Romson blandar ihop varg med ökad biologisk mångfald precis som Rovdjursföreningen med anhängare vill göra. Alla vi som lever i och med naturen vet att påståendet att varg skulle öka den biologiska mångfalden är rent nonsens. Det finns inte något samband! Tack och lov talade en av de mest citerade forskarna (Olof Liberg) klarspråk härom veckan när han till Radio Sapmi sade:"Frågan om de stora rovdjuren är politisk och inte ekologisk", samt " --naturen har klarat sig 150 år utan varg och utan att ekosystemet kraschat!"
Klarare än så kan det väl inte sägas! Nu har Rovdjursföreningarna förlorat ett av sina viktigaste argument, men Åsa Romson verkar inte veta om det eller så har hon inte förstått.

13. Miljöpartiet??

2011-08-19 10:02

Nu slipper ni våra röster!!Tyvär håller jag med mupparna tror även jag att snart tar vargen ett litet barn rör sig långsamt ,väger lite.Jag lider med landsbyggdens befolkning själv bor jag i storstad!!Givetvis ökar den illegala jakten på varg.Diselpower har ett bra inlägg.Sen att det numer tillhör vår vardag att sällskapshundar,får,och övrigt blir tagit av varg hur kan man applådera åt det??Bjud in dessa applåderande miljöpartister 1 vecka i någon stuga i varg revir för att plocka svamp givetvis bör dom ha med sig sina sällskapshundar så kan vi diskutera applåderna senare.Då får man en inblick hur ni lever ständigt.Själv har jag ingen varg på marken och blir inte lidande.

12. på knuten!

2011-08-19 10:02

Att vi på landsbygden har vargar som springer på knuten tar ingen hänsyn till. Men skulle en varg råka visa sig i Stockholm på Lidingö då ska den skjutas. Är det skillnad på varg och varg?

11. Urbanisering nej tack!

2011-08-18 17:42

Miljöpartiet och Centerpartiet ÄR bägge landsbygdsfientliga. Det är väldigt enkelt att förespråka Varg och annat elände, så länge man inte drabbas själv. Rösta rätt i nästa val.

10. Byråkratisk härdsmälta.

2011-08-18 17:42

48195Vad tror dom att de vinner med detta beslut. Har inte landsbyggdens befolkning kännts sig överkörda tidigare. Efter senaste beslutet faller allt förtoende för både politiker och Naturvårdsverket.
Har det varit problem med illegal jakt tidigare. Hur blir det då nu?

9. Miljöpartiet

2011-08-18 13:16

pratar om biologisk mångfald och att vi skall värna om svensk natur. Därför vill vi inte ha invandrade arter som hotar vår biologiska mångfald. Så vad har rysk varg i vår natur att göra.

8. Varg ???

2011-08-18 13:16

Vilken tur att vi hamnade i EU . Tur att vi själva slipper ta egna beslut ang vårat vilt . Morkullorna bara försvann och nu även vargen fasa att EU enligt alla politiker inte kunde , åtminstånde innan valet ,bestämma över viltet här .Näste vilt dom vill ta bort kan vara älgen ,,,, hugaligen var ska alla tyskar jaga då ?????

7. Nuvarande regering...

2011-08-18 11:54

...uppför sig som mesar mot EU.
Men alternativet är sjufalt värre, åtminstone i rovdjursfrågor.

6. Förakt för lagarna

2011-08-18 11:54

Det finns en stor risk att folk i bygderna förlorar respekten för våra lagar. De lagar som är vettiga och är förankrade i vår kultur, följer man. Upplevs lagen som de makthavarens (EU) instrument, då struntar man i den, det kommer att föra med sig stora problem för hela samhället, det är bara att titta på våra förorter, många av de boende i dessa samhällen känner ingen samhörighet med det Svenska samhället. Skall det bli likadant med befolkningen i mindre orter och på landsbygden? Det är inte frågan om några vargar hit eller dit, det är frågan om att folk måste få vara med och bestämma över sin närmiljö. Skall vi göra som i Italien och Spanien vi struntar i de lagar som inte passar oss.

5. Vargjakten-Miljöpartiet.

2011-08-18 11:25

Nu har miljöpartiet återigen visat vad dom anser om oss på landet .Som tur är försvann några hundra tusen röster i och med dessa applåder vad gäller vargen, ett stort tack till dom.

4. Aldrig MP.

2011-08-18 11:10

Här i västra götaland "lallar" miljöpartisterna med på allt dumt bara de får vara med i "regionens köttgrytor". Deras förakt för vanliga människors situation är frånstötande. Men att anställa en regiondirektör för 170000kr i månanden applåderar dom. Fy sjutton för MP.

3. Mupparna gläds

2011-08-18 11:10

Iofs skulle jag inte rösta på MP, men nu vill man väl närmast kalla dem för landsförrädare. Med en ökad vargstam och minskad jakt, kommer vargen att bli allt djärvare, speciellt när den etablerar sig i de södra delarna av landet. Får hundar och katter kommer att stå på menyn. När det första barnet stryker med är nog bara en tidsfråga, den dagen kommer nog Åsa Romson, Mikael Karlsson mfl förespråkare att sätta fredagsgroggen i halsen. Givetvis skrattar man åt att vargen tar barn i Sverige, det gör den bara i utlandet. Tyvärr kommer jag nog att få rätt inom snar framtid. Ett byte på c:a 25 kg som inte kon försvara sig eller springa, vem tackar nej till ett sådant.

2. Hållbart ?

2011-08-18 11:09

– Vi hoppas därför att dagens beslut är ett steg på vägen för en mer hållbar rovdjursförvaltning.(Å.R.)
Är väl feltryck - skall stå 'mer ohållbar rovdjursförvaltning'

1. EU är tydligen bra när det passar de egna syftena

2011-08-18 10:42

Miljöpartiet uppvisar återigen sitt förakt mot människorna, EU-hyckleriet, sin brist på verklighetsförankring och bristande respekt för drabbade människor.
Vem vill rösta på ett sådant parti?

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB