• Pinewood

Minst 30 svin fällda på storjakt

NotiserPublicerad: 2012-11-26 10:06

Under söndagen deltog ungefär 500 jägare i en stor gemensam vildsvinsjakt i norra Skåne. Jakten beskrivs som den största jaktinsatsen i landet sedan 1800-talet.
Jakten genomfördes på ett 440 kvadratkilometer stort område och 65 specialtränade hundar var med. 
Sent på kvällen kunde man konstatera att 30 vildsvin fällts, men bara 14 av de 57 deltagande jaktlagen hade då rapporterat in sina resultat.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

12. Bra Peter

2012-11-27 12:31

Trevligt du ger nytt bränsle i debatten. Allt för många som inte vågar ifrågasätta de invanda mönstren. Håller med dig ang rapporteringen men trv så enkelt att de inte skkjutit något alls. När syftet med jakten var att decimera stammen kan man med det res bara sammanfatta med ett ord: totalfiasko! Eller kom hela spektaklet till för att få fokus i media?

11. nu...

2012-11-27 11:35

borde väl alla 57 lagen ha rapporterat...resultat??

10. Bra Peter.

2012-11-27 11:35

Trevligt du ger nytt bränsle i debatten.Allt för många som inte vågar ifrågasätta de invanda mönstren.Håller med dig ang rapporteringen men trv så enkelt att de inte skkjutit något alls.När syftet med jakten var att decimera stammen kan man med det res bara sammanfatta med ett ord;totalfiasko!Eller kom hela spektaklet till för att få fokus i media?

9. #6, 28 vildsvin på 44000ha

2012-11-27 09:46

Är väl inget facit på mängden gris på området. Om det är som Du vill framhålla inget problem med så lite gris, så måste Du väl veta att det inte bara är att gå ut och skjuta, grisarna är inte så lättjagade. Kanske många av dessa jägare är ansvarsfulla skyttar, som avstår skott istf. att skjuta ett dåligt skott med kanske skadskjutning och därmed eftersök som följd. Många skulle nog behöva tänka på att "Ett icke avlossat skott behöver man aldrig ångra"

8. ...

2012-11-27 09:46

@...Otur när jag tänkeer.....

"vad är en fel/skadeskjutning"
Vet du inte vad en skadeskjutning eller felskjutning är ?

Jag är själv jägare och jagar mycket vildsvin. Då detta var en av de största jakterna som bedrivits i sverige så tycker jag inte att mina frågor var dumma.

Men visst, kan vara jag som tänker fel gällande fel- och skadeskjutningar.

@Tobbe Lindkvist
Nej, det finns väll ingen lag som säger att man måste ha rapporterat in inom en viss tid.

Jag bara undrade varför de andra jaktlagen inte hade rapporterat in.


Får man inte ställa frågor här eller ? Känns som man blir påhoppad om man ställer (fel?)frågor eller skriver något som låter negativt om jakt eller jägare :/

7. Förändring önskvärd!

2012-11-27 08:22

Dags införa jakt på suggor efter 1/10 då naturligt levande vildsvin har tillräckligt stora kultingar som kan klarar sig själva. Finns ingen anledning tro att felskjutningarna på denna jakt var större än på en ordinarie jakt, tvärtom fler som håll koll på skjutandet. Det föreligger säkert sörre antal skjutna suggor när det gäller betalda jakter.

6. Vildsvinsproblem?????

2012-11-27 08:21

28 st vildsvin fällda på 44000 hektar och med 65 hundar (specialtränade :-)????? ). Hur faen kan man få det till ett problem?? Det är en gris på vart 1500 hektar. Klart är att vildsvinen ställer till det på sina ställen, men vore det inte bättre att fokusera en sådan jakt på dom områden där det är problem. Dvs där det finns större arealer utav jordbruk avsett för mjölkbönder etc.... I skogen är väl för helv... inte vildsvinen till ett problem iaf??? Har själv en gård men är samtidigt hängiven jägare. Jag har löst mitt problem med klassiskt elstaket. Fungarar kanon även om det är kostsamt, men bara en gång för det håller några år.

5. Vad är...

2012-11-27 08:21

...det du "surrar om"
Peter. Nr II
Vad är en "fel/skadeskjutning"?
Det är nog så att de som skjutit rapporterade in!
Vidare så följer varje jaktledare upp de skott som skjutits.
Enligt gällande "föreskrifter"*
Vi har en god moral gällande avskjutningar och etik i jakten i dag, så varför din misstänksamhet?
Den som aldrig gjort något "fel" kastar första stenen...

4. Peter

2012-11-27 08:20

Man skjuter inte bort suggan från kultingarna, och skadeskjutningar undviker man så mycket det bara går..Kan tänka mig att när det är mycket folk, så blir man än mer noga hur man skjuter..Finns det någon lag på att det skulle rapporteras inom en viss tid ???

3. Bra jobbat

2012-11-27 08:20

Nu ser man fram emot en storjakt på varg,läget börjar bli akut i vissa områden

2. Hur många felskjutningar ?

2012-11-26 13:42

Hur många suggor sköts för sina kultingar ? Hur många vildsvin blev skadeskjutna ?
Kan tänka mig att när det är så här mycket folk så blir väll folk mer ivriga och därmed bli det mer felskjutningar och skadeskjutningar.
Men bra jobbat!
Varför har inte de andra jaktlagen rapporterat in sina resultat ?

1. hmmm...

2012-11-26 13:41

borde det inte ha varit hundratals fällda när det kryllar så förbaskat av svin som gör gällandes??

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB