• Älgskadefondsföreningen

Misstänkta vargdräpares mobiler pejlades

NotiserPublicerad: 2011-09-13 11:29

De män som misstänks ha dödat en varg på sjön Fansen i Hälsingland var i området när brottet skedde. Det anser polisen vara styrkt efter att ha kartlagt var männens mobiltelefoner befunnit sig.

– Vi har gjort vad vi kallar en masttömning och kontrollerat vilka mobiltelefoner som befunnit sig inom respektive masts täckningsområde, säger Sven Lind som håller i utredningen vid polisen i Bollnäs, till Jakt & Jägare.
Möjligheten till kartläggning skiljer från operatör till operatör. En del telefonbolag har system som visar telefonens geografiska plats och tid även om inga samtal rings. 

Det var i början av februari som en privatperson hittade den döda vargtiken i nära anslutning till sjön Fansen. Polisen misstänker att hon jagades med skoter, kördes på flera gånger och till slut slogs ihjäl.
De båda misstänka gärningsmännen har släppts men misstankarna mot dem kvarstår.
– Vi har en hel del bevis mot dem, kommenterar Sven Lind.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

18. lars

2011-09-18 20:54

Då får du väl försöka stoppa forskningen då...lycka till.
Det forskas på varg i Ryssland åxå,det finns vargar med sändare där med.Fast dom har haft varg i bra många år.

17. Kokillen

2011-09-18 10:38

Antar att du är minst fritidspolitiker att döma av ditt svar:) När ett rovdjur, eller en jägare (också ett rovdjur) dödar ett byte så är min åsikt att inget djurplågeri föreligger. När man däremot i detta fall har statens välsignelse och mandat att göra exakt samma sak som dessa marodörer gör, och dessutom vid upprepade tillfällen så måste väl till slut vi som värnar om djur ställa oss frågan? För vem utförs denna så kallade forskning? Är det för djuren? Eller är det för att forskarna ska bibehålla sina välavlönade arbeten? Mitt svar är att det är för människans skull. Hur skulle annars rovdjuren ha överlevt sedan tidernas begynnelse? Staten måste sätta stopp för dessa oetiska personer som kallar sig för forskare. Det anser både jag och rovdjuren...

16. Helt riktigt lars

2011-09-17 12:11

vad räknas som djurplågeri,där tror ja ingen människa tycker lika.
En trebent skadeskjuten älg kanske inte är djurplågeri det kanske är nåt annat.Men ett är säkert jaga varg med snöskoter är olagligt och skall därmed bestraffas oavsett om vi tycker det är djurplågeri eller inte.Och märkning av rovdjur är vad ja känner till lagligt oavsett om vi tycker det är djurplågeri eller inte.

15. Kokillen

2011-09-16 07:33

Är det som forskarna djurplågeri? Ja eller nej? Om ditt svar är nej, så kan du inte i rimlighetens namn heller anse att den dödade vargen i Fansen heller drabbades av djurplågeri. Frågan borde få ett svar. Utsätter forskarna rovdjuren för onödigt lidande? Och vad är syftet? Och vem beslutar om syftet är välgrundat?

14. HÅLLER HELT MED # 11

2011-09-14 23:07

Larsson du har samma uppfattning som jag haft länge, undrar om inte KOKILLEN egentligen är en FACEBOOKS skrivare? De skriftväxlingar jag haft med honom har inte på-bevisat någon större kunskap från honom? Utan mest skrivning för skrivandets skull, har läst hans kommentar # 8 bara den säger allt!

13. Larsson Gävleborg

2011-09-14 23:06

Om du tycker märkning av rovdjur är djurplågeri kanske du skulle fundera på att anmäla veterinärena för tjänstefel??

12. RK

2011-09-14 23:06

Fråga "Larsson Gävleborg" det var han som började djurplågerisnacket....

11. Kokillen?

2011-09-14 15:37

Jo jag vet att det är en veterinär med vid sövning och märkning av rovdjur! Men björnen i filmen jag såg verkade inte bry sig om det! Vid jakt behöver inte jag någon veterinär! Jag kan själv dödförklara ett vilt, eller om det nu olyckligtvis måste till ett eftersök! Ditt inlägg i nr 8 får mig att tvivla på om du är lantbrukare och jägare? Jag tror tyvärr du jagar mest bokstäver på tangentbordet!

10. Skadeskjutningar??

2011-09-14 11:18

Ursäkta men vad har det här att göra?

9. Ansvarig veterinär

2011-09-14 09:06

Mengele var väl ansvarig doktor och närvarande när det begav sig. Djuren bryr sig nog inte om titlarna. Forskning är bra men måste verkligen kunna motiveras när det drabbar djur och människor. Och framför allt bort med hyckleri och dubbelmoral. Djuret lider nog lika mycket när det jagas av helikopter som när det jagas av skoter, bedövningspil eller klubba i slutet är det lilla.

8. lars och Larsson Gävleborg

2011-09-14 08:19

När vi jägare jagar inträffar ibland nåt som kallas för skadeskjutning vad kallas det för djurplågeri eller är det nåt annat??
Vid märkning av rovdjur är det en ansvarig veterinär med,det är det inte när vi jagar..

7. Helt rätt Larsson

2011-09-13 21:12

dessutom hade den nu dödade vargen den "turen" att inte behöva drabbas av detta fler än en gång. De djur som råkar ha oturen att träffa de riktiga djurplågarna, forskarna råkar ut för detta fler gånger. Varför debatteras inte forskarnas djurplågeri? För djurplågeri det är det. Punkt. Är det dessutom viktigt att bedriva denna s.k. forskning? Det luktar "gör allt för att behålla min välavlönade jobb" lång väg. Rovdjuren har som sagt klarat sig i miljontals år utan forskning, så de borde de göra även nu. Tips till en journalist borde vara att granska om forskningen är nödvändig annat än för forskarna själva. (Tillägger att jag naturligtvis tar avstånd från det beskrivs i artikeln)

6. Tänk lite!

2011-09-13 19:32

Några skoterförare kör över en varg slår sedan ihjäl den med något tillhygge! Hur länge pågår denna händelse? Min gissning är ca 30-60 sek! Märkning av rovdjur sövning m.m. Hur lång tid kan det ta? Min gissning 20 min till flera timmar. Frågan lyder.... hur uppfattar djuret detta... helikopter,skoter, sövas eller dödas?
Missförstå mig inte! Jag tar avstånd från det inträffande i denna artikel!

5. Larsson Gävleborg

2011-09-13 17:50

Du skriver citat "sätt i stället fast dom riktiga djurplågarna", vad kallar du då en person som dödar en varg med en snöskoter???

4. långt mellan master ja

2011-09-13 17:42

och dessutom använder sanna skurkar kontantkort..oregistrerade

3. Fel metod

2011-09-13 17:05

Håller med om att handlingen inte kan försvaras. Men kan de inte göra som i samhället i övrigt när det gäller mord eller dråp. Där låter det, jag kommer inte ihåg, eller att man kunde dö av ett knivstick hade jag inte en aning om. Kanske håller här med.

2. Bevis?

2011-09-13 17:05

Vad bevisar detta? I glesbygden kan det vara flera mil mellan tel masterna! Sätt istället fast dom riktiga djurplågarna! De som sysslar med upprepande helikopterjakt sövning, märkning m.m! Såg en film när en björn väcktes i ett ide! Människorna som väckte björnen (om vi nu ska kalla dom så) skrattade verkade tycka det var roligt! Björnen blev panikslagen och motad med ett armeringsnät! Den gjorde även sina behov när den väcktes ur sin djupa sömn och blev tvungen att söka upp ett nytt ide! Det var kallt och djup snö!

1. Insats...

2011-09-13 14:25

Jag försvarar inte på något sätt gärningen, men man börjar undra om polis och myndigheter skulle lägga så mycket resurser om det så var en våldtagen och mördad människa det gällde. Tacksam för en redovisning av antalet mantimmar som lagts på detta samt kalkylerad kostnad när allt kommit till vägs ände.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB