• Pinewood

Ny olycka med djurparksvarg

NotiserPublicerad: 2010-08-01 16:16

En kvinna blev under en privat rundtur i Kolmårdens djurpark på fredagen biten i armen av en varg. Enligt Aftonbladet kom en ettårig varg fram till den 21-årige kvinnan och började nafsa lite. Snart gick nafsandet över styr och vargen drog ned kvinnan på marken och bet henne i armen, vilket slutade med att kvinnan fick omplåstring av djurparkens veterinär.
Enligt djurparksledningen var ungvargens beteende inte aggressivt, utan kontaktsökande. Normalt får djurparksbesökare inte gå in i varghägnet.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

49. Förbjud..

2010-08-05 12:22

...kramandet av vargar i djurparkerna!
Det är fullständigt vansinne att försöka få folk att tro att vargar är något annat än vad dom egentligen är.

48. calle f j

2010-08-05 00:56

ja,dvärgbandmasken finns där,men endast i vissa regioner.men i jämnförelse med avståndet från sverige till finland och ryssland så kommer vi att ändå ligga bättre till,geografiskt.de vilda djuren tar heller inte hänsyn till av människan bestämda gränser.vill du läsa om maskar,en bra länk är http://emedicine.medscape.com/artikle/178648overview

47. Javist ja, Wilsons Matte

2010-08-04 17:54

hästarna går nu på bandmaskinfekterat mark i sydeuropa, där alla människor är glada trots denna dödsensfarliga parasit som om den släpps fri häruppe kommer att utplåna minst halva befolkningen eller fler, enligt vissa.
Förlåt men jag har mycket svårt att tro på något av det du skriver annat än möjligen att du inte längre har alla hästarna hemma på gården.

46. SMS

2010-08-04 11:56

jo så är det.

45. lite effekter

2010-08-04 11:56

jag tror att djurägarna inte orkar med vargpolitiken och slutar med att ha djur.själva tog vi bort fjällnära kor,göingegetter alltså restindivider efter vargangrepp,nordsvensk brukshäst skrotade hästens jordbruksredskap och avlivade ytterligare två åldersstigna hästar vilka åsamkats fysiska stressrelaterade skador av att varg dräglade utanför deras hage.vargen åt upp påfåglarna och halva hönsflocken och när den tog hunden vid bilen femton meter ifrån trappen så bestämde vi oss för att låta gården förfalla.några fina hästar flyttades till tryggheten i södra europa.där är slottsmiljöer,vingårdar,rik biologisk mångfald,god mat närproducerad i närmiljön,glada människor och glada fria friska djur.underbart att möta en byhund som glatt viftar på svansen och vill hälsa.jag tror att sverige kommer att bli väldigt oatracktivt och det blir mer mörka skogar fler bilar,större köpcentra,fler djurfabriker med undermåligt liv för djuren dolda för insyn bakom väggar.låg kvalitet på mat med långa transporter på samvetet med massor av antimögel medel ovanpå.och mycket fästingar som trivs i högt gräs och sly.människor kommer att bli sittandes lojt framför sina tv apparater och datorer utan att ifrågasätta någonting.rödlistan kommer att växa och mångfalden minska.

44. Wilson o matte

2010-08-04 11:26

Där ser du. Då är nog du också med på noterna att vargen alltmer kommer närmare människan.
:))
Men Kerstin Fredin tror ju på tillfälligheter o tandlösa vargar.

43. Kikade runt lite

2010-08-04 09:23

Vargungar födda i Rialareviret mår fint
Fyra vargvalpar har fötts i lyan i Rialatrakten. Det är första gången sedan 1800-talet som vilda vargar har fått valpar i Stockholms län.
--------------
Här är lite inlägg om detta.
--------------
Vilken glädjande nyhet! (nej, jag är inte bonde/djurhållare)
--
Underbart!! Hoppas inte jägarna rör dem den här gången!!
--
Håller med, hoppas inte de sura mordlystna jägarna får tag i flocken.
--
Gud så underbart!!! Vargen tillhör vår flora och fauna och är därför helt självklar i våra skogar. Hoppas nu att de här får vara ifred.
--
Att påstå att vargen skulle vara en fara för människan är väl ändå inte något som den som är någorlunda naturvän själv kan tro på. Att vargen kan skapa vissa problem för tamdjur kan naturligtvis hända- men det priset måste vi väl kunna ta-eller hur
--
Nu finns det anledning att ta med vargen i Norrtäljes marknadsföring! Viktigt dock att djurhållarna får nödvändigt ekonomiskt stöd. Det (som mycket annat) betalar jag gärna skatt för!
--

Så ser det ut efter det inslaget,Tyvärr så kan jag ej hålla med detta då jag ser en viss fara med det hela,jag ser inte bara nuet , jag tittar framåt och ställer mig den frågan ,vad kan effekterna av detta bli i framtiden??

42. Kära Kerstin Fredin

2010-08-04 09:23

Du skriver
*vargangrepp på människor är mycket, mycket sällsynta.*

När ska jag få dig att förstå att denna Sk. "Sällsynthet" Du refererar till håller på att ändras?

Frågor till övriga.

1. Har det skett en beteende ändring hos vargen senaste tiden?

2.Attacker gentemot hundar har skett tidigare,men har det på senare år ökat?(senaste 3år)

3.Har det blivit allt vanligare med djurparks incidenter med varg inblandad?

4.Attacker mot Tamboskap har även där förekommit tidigare,men har det på senare år ökat?

5.Har vargen blivit alltmera närgångnare människan?

6.Vill vi ha Miljöpartiet i regeringsställning?

41. SMS

2010-08-04 09:23

SMS,vargar dödade skollärarinna i USA då hon tog sin joggingtur.för några månader sedan.Vargar atackerade två damer då de tog en promenad med sina hundar i koppel,de blev svårt bitna.

40. SMS

2010-08-03 23:30

Jag menar inte att enbart en tandlös varg gav sig på barnen, men som sagt – just när det gäller angreppen i Åbo, så finns dock följande att läsa i ”Frykten for ulven” NINA: I januari 1882 blev en gammal tik med nedslitna tänder skjuten och 12 dagar senare blev en vuxen hanvarg förgiftad. Efter att dessa två vargar dödats skedde inga fler angrepp. Även andra angrepp av varg har skett i Finland, med det tycks även här vara just enskilda individer som ställer till elände – inte hela arten som sådan.

När det gäller 22-åringen så framgår det klart att det rört sig om en flock vargar som under lång tid vistats på en soptipp i närheten och visat ett klart oskyggt beteende, något jag inte kan tro ska inträffa här, utan sådana vargar skjuts bort innan något inträffar.

5-åringen i Québec finns det väl bara en tidningsartikel om, och jag vet inte om det gjordes en ordentlig undersökning. Händelsen kan jag i alla fall inte hitta upptagen i rapporten Frykten for ulven.

Händelserna i Indien finns dokumenterade, med det finns oklarheter även här. Vad som också bör jämföra med, är att det under en 6-års period, då 90 barn blev dödade av varg, så dödades 242 männsikor av vilda elefanter, 50 av läppbjörnar, 4 av leopard, 2 av tigrar och 2 av hyenor i samma område. Det är också viktigt att påpeka att tamdjuren i området var hårt bevakade, och det var mycket ont om vilda bytesdjur – ett scenario jag inte kan tänka mig att vi kommer få här i Sverige.

SMS, jag förstår inte vad du stödjer dina antaganden på när du påstår att vargen (och andra rovdjur) håller på att ändra sitt ursprungliga beteende? T o m under den tid – för mer än 10000 år sedan - då människor tog till sig de vargar som sedan blev urmödrarna till dagens hundar, så fanns det vargindivider som visade mer tillgänglighet än andra. Unga vargars nyfikenhet/våghalsighet är säkerligen lika viktig för deras utveckling, som våra egna ungdomars för mänsklighetens utveckling. Vi, precis som vargen har en otrolig förmåga till anpassning till olika miljöer.

Vi har aldrig varit ett naturligt bytesdjur för vargen, och bara det faktum att enskilda händelser slås upp stort i media om något händer i världen, är ytterligare en vink om att vargangrepp på människor är mycket, mycket sällsynta. Som något så sällsynt, så blir det också lätt en nyhet som ibland t o m kablas ut över världen, till skillnad mot andra händelser med dödlig utgång för oss människor.

39. lite info

2010-08-03 19:30

Varg attackerade flicka på Lycksele djurpark

Kvinna attackerad av varg på Kolmården.

Kolja, 10, dödades av vargen
Tioåriga Kolja åkte pulka med två kompisar.
Plötsligt kom en varg fram ur skogen - och gick till attack.
Sedan hittades tioåringen livlös vid ett vattendrag dit vargen släpat honom.
Publicerat 29 januari 2009

Varg bet skogsarbetare.Publicerad: 10/12-2009

Varg gick till attack mot man i Dalarna. 26 februari 2008 ).


38. jahapp

2010-08-03 19:30

"Kalv vargriven på gård i Roslagen"

Som sagt.Vargen kommer allt närmre människan.

Visserligen ett nötkreatur men men.

Nästa gång kanske det är ett barn som leker ute på gården ensamt eller kanske med sina lekkamrater sent en högtidlig helg.

37. Och du kg biolog

2010-08-03 16:59

Det jag försöker säga och det jag befarar , Är att vargen samt även andra rovdjur "ÄR PÅ VÄG" att ändra sitt ursprungliga instinktiva Beteende ,Och detta kommer vi att se allt mera utav.

En orsak kan ju vara människans alltmera ändring av vår natur i olika varianter ,
Men det jag tror , även om människan har fingrat rätt mycket i vår natur, så är det tiden som gör förändringen,naturen är det som håller på att ändra sig.

Människan kom till av någon underlig anledning, men i grunden var det naturen som valde att det var dags för oss att träda fram sakteliga.
Likväl att vargen alltmera vill ge sig på människan.
Men visst, kunskapen du besitter i är inte alls helt fel,av det vi vet i dagsläget så att säga.
Men är det som jag befarar , krävs det nog betydligt nyare rön om vargen.

Gammal kunskap är alltid bra att ha med sig och även historik sedan tidigare mellan varg o människa.

Men du är nog ganska trångsynt om du går på det du vet ,och tycker att så är det och så ska det va,

när vissa andra misstänker att nåt är galet och inte kanske riktigt överensstämmer med det vi redan vet om vargen och dess beteende.

En betydligt bättre och intensivare forskning om vargen skulle inte helt vara fel,.

Samtidigt som vi måste försöka beskydda oss emot vargen betydligt bättre.

Djurparks incidenterna var ej rabiessmittade vargar och dessutom ej i flock i dess bemärkelse.

36. Du Kerstin fredin

2010-08-03 15:49

Du Kerstin , Dessa togs nog inte utav tandlösa vargar skulle jag tro.
Sedan den intensiva forskningen kring varg startade på 1960-talet har få fall när en människa dödats av en varg i västvärlden dokumenterats.
En 22-årig student dödades av vargar under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2006. Mannen, som var ute på en promenad, blev anfallen av vargarna. Genom spår i snön har hela förloppet kunnat följas. 22-åringen försökte fly och slogs till marken. Han hade lyckats resa sig och springa ytterligare en bit innan vargarna slutligen lyckades döda honom.
1963 dödades en 5-årig pojke i Québec, Kanada.
Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma.
Finlands mest beryktade människoätarvargar härjade i Åbotrakten under åren 1880 - 81, där de dödade 22 barn.

35. Läs på bättre, Kerstin

2010-08-03 15:35

Vargattackerna i Finland förekom under hela 1800-talet och kulminerade med ÅBO-vargarna. Under ÅBO-åren var minst 4 konstellationer inblandade i angrepp.
Två finska historiker har granskat skeendet och de ger en samställig bild. Vargen var en landsplåga med många liv på sitt samvete.

34. Kerstin Fredin... 31

2010-08-03 15:34

Du har helt rätt. Vargarna har inte ändrat beteende. Det är vargens helt normala beteende. De attackerar människor när annan föda börjar ta slut, när de habituerats, har rabies etc... Folk behöver informeras om hur varg är och fungerar. Det är bara dumheter att påstå att vargen skulle ha ändrat beteende eller att just en enskild individ är "konstig". De har alla potentialen att under vissa omständigheter gå till attack mot människor. Därför bör det inte finnas vilda vargar bland människor och deras tamdjur. De hör vildmarken till, där det är ont om bytesdjur. När de dödar ett bytesdjur där är de verkligen hungriga och äter av det. Inte som nu. Dödar mängder vid en enda attack och lämnar dessa. Nån form av lustdödande. Deras jaktinstinkt är för stor.

33. Går...

2010-08-03 15:34

..man in i en hage med djur får man ta mej faen skylla sig själv,ja har några stutar i en hage ja kallar inte dom för farliga men ja skulle inte släppa in folk till dom.... alla djur kan göra saker som man inte räknar med och är man då inte djurvan och kan se på deras minspel och rörelser vad som är på väg att hända då ska man hålla sig utaför hagarna

32. Invar!

2010-08-03 15:07

T o m det där med rangordning ifrågasätts mer och mer av forskarna. Många vill inte heller tala om alfadjur längre. Det finns EN ledare, och övriga i flocken respekterar detta ledarskap. Någon ”hackordning” tycks man inte ha sett bland vilda vargar, och heller inga ”slagsmål” inom en vild flock.

Detsamma tycks även gälla tamhundar gentemot de ägare som påtagit sig ansvaret som ledare. En ägare till många hundar, och som har tagit rollen som en ledare som aldrig ifrågasätts, får också en flock där det sällan eller aldrig förekommer rangstrider bland flockmedlemmarna.

Vi har haft mycket få möjligheter att studera vilda vargar då det gäller deras relation till varandra i flocken. Den typen av studier tycks i de allra flesta fall ha gjorts på hägnade vargar. Vargar i djurparker sammanförs också på ett för arten onaturligt sätt. Hela flockar sätt ibland ihop utan att vargarna är besläktade med varandra som i en normal vild vargflock. Ingen vargtik eller varghane tillåts att själv välja sin partner – som ute i det fria.

Vill man veta något om vilda vargar, då måste de studeras fria i det vilda. Vill man veta något om hägnade vargar, då går det bra med vargar i hägn som i djurparker. Det är i alla fall min personliga övertygelse.

31. SMS

2010-08-03 13:20

De händelser du refererar till gäller enskilda vargindivider, och om jag kommer ihåg rätt, så gällde händelserna i Åbo en gammal vargtik (tandlös?), som även hade kunna lära upp någon/några av sina avkommor att döda människor. Lite osäker dock, men det gällde specifika individer, och inte angrepp på en massa olika platser.

Man kan inte - med mycket ovanliga händelser som underlag – bygga upp en teori om att vargar och björnar, eller andra rovdjur för den delen, skulle ha förändrat sitt beteende.

Nämn ett exempel på vargar som angripit människor och där det inte finns en bakgrund av: Rabies, tillvänjning till människan under lång tid, avsaknad av vilda bytesdjur, extrema social eller miljömässiga betingelser. De finns säkert, men de är ytterst, ytterst, få.

30. Jaha . se där ja.

2010-08-03 13:11

Ni som vart vaken sedan tidigare, och känner till mina inlägg,, särskilt du kerstin fredin , som jag skrivit tidigare befarar jag att naturen har börjat ändra vargens instinkt,och att fler vargattacker är att komma, i detta läge så har det ju skett i djurparker dock , men jag befarar att även ute i det fria kommer vargen att söka sig närmare människan.
För drygt 100 årsedan attackerade vargar 22 barn i finska åbo.
Det är inte endast vargen jag befarar som ändrar sitt beteende även björn och lite andra djur ,
Men det är björnen och vargen som visat mest tendens att angripa människor på sista tiden.
Förr eller senare kommer en dödsolycka att ske även här i sverige.

29. Bra Kerstin!

2010-08-03 13:10

Jag håller med dig!
Tokerierna i djurparkerna förvränger folk syn på vargen. Det är och förblir ett magnifikt rovdjur som ska respekteras som det är.
Tyvärr innebär klappandet att vår respekt försvinner och tiden för en attack i det fria närmar sig pga korkat mänskligt beteende.
Det är inte vargen som gör fel, det är penningsugna djurparksledningar som ser möjligheter till nya intäkter. Vargen följer bara sina instinkter.

28. Ska man besöka vargar i hägn?

2010-08-03 13:10

Många kommentarer på mitt inlägg handlar om man ska tillåta besök i varghägn.
Kan vi lära oss något om vargen genom dessa besök?
Det är klart jag vet att dessa vargar är präglade av människor och inte är skygga som vilda vargar normalt är.
Vad man kan lära sig genom ett sådant möte med en grupp vargar är att studera den starka inbördes rangordningen mellan vargarna.
Nu var detta ingen flock med ett dominerade vargpar utan en grupp unga hanvargar.
Ändå kunde man se att de visste helt klart hur rangordningen var inom gruppen.
Vid ett tillfälle utbröt ett våldsamt slagsmål med alla vargarna inblandade bara några meter från vår grupp men ledarhannen gjorde snart klart för de andra vem det var som bestämde.
Jag vet ju också att denna tolerans finns inom en vild vargflock medan en utomstående varg (liksom en hund) riskerar att dödas om den kommer inom deras revir.
När det gäller att få acceptans för att vi nu har vilda vargar i vår natur så kommer det att ta lång tid innan vi kan hantera detta.
Man kan göra vargarna mera skygga med licensjakt när vi ser att vi har enligt biologerna en genetiskt säker population.
Oskygga vargar, vargar som angriper får kan skjutas genom skyddsjakt.
Jag vill inte ha en konstlad import av varg som var ett av villkoren för att genomföra vinterns licensjakt.
Det minskar också risken med bandmask.
Just nu har vi nya vargvalpar både i Norge och Sverige med nya friska gener från Finland.
Deras avkomma måste skyddas och borde kraftigt minska risken med inavel där de parar sig med de gamla vargarna.
Tyvärr så skjuts även dessa valpar bl.a. en hona i Norge med nya gener.
På trettio år har bara 5 st vargar lyckats ta sig igenom Sverige till
MellanSverige.

27. gicklas

2010-08-03 10:31

Dödar några få människor årligen???
Har ja missuppfattat dig eller när dödade Sveriges några hundratai vargar människor??

26. nej vi fattar inte resonemanget miacis

2010-08-03 09:25

en hund som attackerar folk avlivas som regel,då den har förbrukat sitt förtroende,i många fall räcker det att den nafsat åt folk för att den avlivas....11 st per år är mycket lite i älgolyckor med tanke på all trafik o alla miljoner bilar som finns i sverige...jag vet att det är lätt för er att ta till bagatellisering då försvarsorden för vargen tagit slut,det finns då alltid värre saker någon annanstans...men en skara på några hundra vargar dödar årligen djur,och några få människor som anger en hög procent i förhållande till dess numerär

25. INGVAR???

2010-08-03 09:25

Vet du vad du pratar om, att du är en VARFANATIKER det begriper man omgående, men har du varit med ute i verkligheten och mött varg i dess rätta natur och även varit utsatt för att 2 st har utfört ett försök till atack som så många kallar för sken atack, alltså prövar hur mycket individen står emot trycket av deras manöver jag och en person i sällskap har varit med om detta 2 gånger och den blicken samt blottade tänder som visades och på endast 3 meters håll då avbröts atacken när vi stod kvar och slog ihop händerna och vrålade av bara sjutton fick dem att kasta åt sidan. Sedan nämner du att man borde besöka varg i hägn för att gossa med dem nej tack du, har man haft kontakt med dem i den fria naturen och framför allt upplevt vad de åstadkommer bland tamboskap och hundar känner man inget behov att se dem i djurparker. Men du nämner en synnerligen intressant sak i din kommentar att ni kunde gossa med dem och lite mer, varför uppträder vargen i det fria på ett oskyggt vis är svaret det som vi är många som tror att det förekommer utsläpp från djurparkerna och varför är de så sällskapliga när en traktor kommer att de följer efter den eller springer med vid sidan, sist men inte minst varför är de också så oskygga är det som du förklarar att det är så förtroende givande att hälsa på dem i hägnen att de totalt i det fria sedan inte är rädda för människan, kan det vara hela förklaringen till det vi undrar över. Vi är som du slutar med inte positiva till något sådant besök, vi träffar på dem i den fria naturen och ser deras härjningar, så Ingvar det är bara negativa handlingar den utför. Men gossa på du snart kanske du ändrar ställning för detta är bara början på vargplågan!!!

24. Torbjörn Eriksson

2010-08-02 23:00

ja på kolmården här dom hemma vargarna och vi får väl hoppas att mp får minimalt med röster i höst. det är landsbygdens en chans, för mp skiter fulltändigt i landsbygden och dess problem med rovdjur. det har jag själv fått tillsvars av maria wetterstrand hon menar att rovdjur och människor på landsbygden måste lär sig att leva tillsammans, skulle tro att hon menar att vi måste lära oss att leva med rovdjuren.snacka om att inte ha nån förståelse för folk som är drabbade av ökade rovdjursstammar.
jag trodde att ett av mp mål var att ha en levande landsbygd men jag har kanske fel. för ni gör det snart omöjligt att leva på landsbygden med er rovdjurspolitik

23. Den som sig i leken ger får leken tåla!

2010-08-02 22:35

Som sagt eror jag att ett vilt rovdjur har sina drifter och ÄR ej att gossa med hursöta och gulliga vi tycker de är .
Kolla bara vad som sket uppe i Sunne vid travbanan vart kommer denna varg i från mer tam än vild ,lite väl genom skådat av vanligt sunt tänkande att det kanse är en som varit i en djurpark ????? KANSE DET JA VEM VET?....INGET skulle göra mig mindre förundrad om det vore så för naturvårdsverket gör väl sin egna vägar ,undrar om de dessa gånger skyller på människan också ? fel parfym kanske ,fel kläder el fel på bedömningen.HOPPAS ORDET ÄR FRITTTT?

22. Attack

2010-08-02 22:35

Är det inte dags att förbjuda hundar..?
Per år hamnar ca 2000 människor i sjukhuset efter hundangrep. Ca 11 människor per år dör i älgolyckor, dags att utrota älg. Hundratalls människor dör i bilolyckor, förbjuda bilkörning. De flesta dödsolyckor händer i eller omkring huset, förbjuda folk att vara hem....? Fattar ni resonemanget?

21. Hördu, Ingvar,

2010-08-02 22:34

vad finns det att kommentera? Förresten i de tidningar jag läser förminskar man sådana här händelser snarare än att överdriva dem. För det första, varför ska vi ha vargar i djurparker överhuvudtaget? Vad är skälet? Har djurparkerna något berättigande? Enligt mig, ja, men då ska det vara djur som är riktigt allvarligt hotade, de ska behandlas som vilda djur, de ska ha stora ytor att röra sig på, kunna leva ett liv som liknar det vilda så mycket som möjligt. För det andra, vad i h-e gör människor i varghägnet? Vad är skälet? Hör ni, ni vargvänner av högsta rang, KF och TE, m.fl. vad i herrans namn gör människor i varghägnen? Är det att respektera vargen som art? Att springa omkring och som vi tror leka med vargar? Vargar leker inte, det kan se så ut, men det är en fråga om att testa, evolutionen gynnar den starkaste, den som får i sig mest mat, den som kan fortplanta sig mest. Något så urbota korkat som att kliva in i rovdjurshägn för att, ja, inte vet jag, prata med vargarna? eller, vad är det frågan om? Enligt mig, så gör man vargarna en otjänst med att umgås nära med dom, dom förtjänar att vara så vilda som möjligt, precis som alla andra vilda djur.
Om vi måste ha dem fria i våra skogar så ska de vara livrädda för människor, på det viset sker inga sådana här olyckor. Det här med kontaktsökande låter så löjligt så man kan spy, för en varg är två saker viktiga: går det att äta? är jag stark nog att döda det, utan att jag skadas? I varggruppen handlar det om att hela tiden förankra sin rankplats och helst kliva upp ett pinnhål. Svårare än så är det inte. Jag tycker det är bedrövligt att människor kliver omkring i hägnen och inbillar sig att de är speciellt utvalda av vargarna och att de är vänner, oklokt och ovärdigt.
Vargen är och förblir ett rovdjur, som ska hållas kort i det vilda, om vi måste ha dem. I fångenskap ska vi helst inte ha dem alls, såvida det inte är jättestora hägn, där de slipper människor, och kan leva någorlunda naturligt, för övrigt är det där de passar bäst. Vargens fria tid är över där det finns människor och tamdjur, ju fortare ni inser det, ni vargkramare, desto snabbare kan ni verkligen göra en insats för vargen.

20. Ingvar!

2010-08-02 22:34

Om det stämmer, så var det inte i det varghägn som allmänheten normalt får hälsa på vargarna, som olyckan inträffade.

Jag har också varit och hälsat på vargarna på Kolmården. Visst såg de ut som vargar till utseendet, men beteendet är säkerligen så mycket präglat på människa, att det är svårt att finna någon likhet med vilda vargar – snarare mycket undergivna hundar.

När jag var där bestod flocken av 5 hanvargar från två kullar. De hade tagits från tiken redan 1-2 dagar efter att de fötts och blivit uppfödda av människor. Man berättade även att det var lättare att få hanvargar (kastrerade?) tillgängliga att t ex klappas av människor än tikar. Det lär finnas djurparker, där besökare får gå in till en flock vargar som inte har blivit så hårt präglade på människor som Kolmårdenvargarna, och dessa vargar är betydligt skyggare, och låter sig inte klappas på.

Själv känner jag mig tveksam till vargklappandet såvida den som håller i ”besöket” inte klart framför att det inte finns några likheter i beteendet mellan de vargar man kan klappa i en djurpark, och de vargar som lever i det fria. Här kan jag hålla med om att det finns en stor risk för missuppfattningar – och det är inte bra.

19. Ingvar

2010-08-02 22:33

Intressant att läsa om dina upplevelser på Kolmården, det måste varit en händelserik dag.
När man skriver om rovdjur även hundar överför man gärna mänskliga uttryck till dessa djur. Leken som vi ser har alltid en djupare innebörd socialt och jaktligt, när vi tycker att hundar eller vargar hälsar och pussas så kollar djuret om du har mat att spy upp ungefär som vildhundar, och som någon skriver tidigare djuren testar hela tiden och en "lek" kan på ett ögonblick bli blodigt allvar.
Bäst är nog i alla fall att betrakta rovdjuren på avstånd vilket också kan bli följden av sommarens incidenter.

18. Ingvar

2010-08-02 22:32

Alla skulle vara lika glada och entusiastiska som du, om ALLA vargar funnes i parkmiljö, blev matade på bestämda tider, vana vid människor o.s.v. alla som vill kan besöka dom, men jag hoppas du förstår att det med frilevande vargar är ett helt annat problem.

17. Kontaktsökande

2010-08-02 12:34

Jag som jakthundsägare skulle omedelbart avliva den hund som biter en människa. Men är man sällskapsdjursägare eller rovdjursälskare då hittar man alltid på anledningar till djurets beteende även om de biter folk.

16. T.E.

2010-08-02 12:34

Hade du även talat med dom personer som blivit attackerade dom senaste dagarna, det är sånt ni i SRF skulle jobba med istället, upplys folk hur illa det kan gå, istället för att föra folk bakom ljuset i alla lägen, för att ni ska få era bisarra drömmar förverkligade.

15. Ok, T.E

2010-08-02 12:34

Nu skall du ju tydligen själv besöka de fina vargarna i Kolmården och berätta för folk att de inte behöver vara rädda. Jag har förstått att du är en dignitet inom området om varg, men får ändå den känslan att den information du delar med dig är bra vinklad och ensidig.
Barn var kanske att ta i från min sida, men nog vore det intressant att se lite statistik om era medlemmar. Ang. medlemmar som hoppar av från MP. Novo Opinion skriver om sin undersökning från maj: 24 procent av MP-väljarna uppger att de kan tänka sig att rösta på något alliansparti.

14. Vad hände i Kolmården??

2010-08-02 12:33

Jag väntar med att kommentera det som hänt tills man får höra svaret från parkledningen.
Journalister har en tendens att överdramatisera händelser med vargar.
Om man lyssnar på parkledningen i Lycksele och ser på bilderna från varghägnet så kan omöjligt en varg sticka ut huvudet genom maskor som är bara några cm stora.
Det är vad parkledningen hävdar.
Att man släpper in grupper av människor till vargarna i Kolmården har pågått ett antal år.
Jag har själv varit med på ett sådant möte för några år sedan.
Parkansvarig varnade för att det kunde bli ett ganska våldsamt mottagande och att man inte fick ha några lösa klädesplagg, handväskor etc eftersom vargarna gärna hugger tag i det.
I hägnet fann då 5 st hanvargar med en ledarhanne.
Det blev också ett ganska våldsamt mottagande de första 5 minuterna där vargarna ville hälsa genom att pussas i ansiktet. Vår gruppledare fick tre vargar på sig som tryckte ner honom på marken. Varför?? Han hade besökt dom så många gånger att han betraktades som deras gruppledare och därför blev deras hälsning så häftig men det fanns inget våld i det hela och ingen blev biten.
Sedan var vi inne i hägnet i två timmar utan att vargarna brydde sig om oss. Hundägare som lekte litet med vargarna påstod att de uppförde sig precis som ungvalpar.
Några ggr utbröt små slagsmål mellan vargarna men ledarhannen klargjorde snabbt vem det var som bestämde.
När vi hade gått ifrån hägnet en bit så hoade vår gruppledare och alla 5 vargarna svarade.
Det var ett fascinerade möte med detta rovdjur.
Många som skriver så mycket negativt om varg på dessa sidor borde själva besöka dessa vargar i parkmiljö.

13. Dags att vakna?

2010-08-02 12:33

Jag håller fullständigt med KG/biolog.
Det gläder mig att det faktiskt finns insiktsfulla, klart tänkande människor i vårt land. Hur mycket mer av dessa så kallade "olyckor" ska det behövas för att allmänheten ska få upp ögonen för vad det är för slags vilt som politiker och naturromantiker försöker tvinga på en ovillig majoritet. Ska det behövas ett dödsfall för att få våra makthavare att vakna? Vem tar på sig ansvaret då? Det är ju statens vilt.
Men en sak måste ju konstateras, det är att vargvurmarnas propaganda har fungerat. De lyckades få nästan en hel nation att tro på den villfarelsen att vargen är ofarlig.

12. Till 11

2010-08-02 10:56

Jag har aldrig påstått att olyckor gör att medlemsantalet ökar i SRF. Det ökar på grund av att människor tycker det är bra det vi gör i SRF. Barn och sommarlov har väl inget med det här att göra. Det skiftar inom alla partier men MP ligger stadigt på 10,5 % och dom siffrorna kommer att vara högre på valdagen.

11. Torbjörn E.

2010-08-02 10:21

Det är långsökt att tro att de olyckor vi haft skulle öka medlemsantalet i SRF, snarare beror det väl på att barnen haft sommarlov och inget annat haft för sig. Dom är ju som alla vet lite impulsiva och kan lika fort hoppa av. Vi vet t.ex att Miljöpartiet har flest otrogna väljare vad beträffar partierna.

10. Leka med vargar

2010-08-02 09:25

För andra gången på en vecka har en varg attackerat människor. Det kanske är dags att börja se vargen som det rovdjur det är. Att påstå att vargen bara leker är ju avanserat skitprat. Nästa gång biter den inte i en arm eller fot utan siktar in sej på att döda. Och det eviga gullandet från framför allt SVT är det väl dags att sluta upp med.

9. Kontaktsökande?

2010-08-02 09:25

Vet verkligen djurparksledningen något om vargar? Det verkar som om de har mycket bristande kunskaper när det gäller varg. Det där beteendet med nafsande är det typiska trevandet/testandet innan en riktig attack. Händer inget så sker full attack. Det är makalöst så stor okunskap det finns om varg. Vi har dem fritt i naturen. Folk måste få kunskap om hur varg är och fungerar. De är opportunistiska predatorer. Dvs de äter det de får tag på. Även människor i tider då de inte jagas, när de kommer nära människor. Ska de kunna finnas fritt i vår natur så måste folk få insikt i hur varg är och fungerar. Inte denna förljugna romantisering av naturen som sker idag. Vargar är INGA gosedjur. Vargar dödar.

8. Mäh...

2010-08-02 09:24

...det där är ingen varg, det är ju en stor hund! Vargar bits inte, det vet väl alla! Allt annat är bara illasinnad propaganda av skjutglada jägare!

7. Till 1.

2010-08-02 09:24

Jag ska själv åka dit och träffa dom fina vargarna i Kolmården. Det finns ingen andledning att vara rädd. Det är klart att jag berättar för folk om vargar och det har tack vare det blivit flera nya medlemmar i Svenska Rovdjursföreningen

6. Dax igen...

2010-08-02 09:24

...för kontakt mellan varg och människa
Är det onormalt läge när besökare får gå in till vargarna. Vem tillåter besökare att gå in. Det är inga gosedjur.Vargen börjar väl bli könsmogen och skall testa hur långt den kan gå. Snart kommer ett utbrytningsförsök detta är bara början på ett nytt skånedrama.

5. Om min hund...

2010-08-02 09:24

...skulle söka kontakt genom att dra omkull folk och bita dem i armen, så de behöver hjälp med omplåstring skulle den inte bli många minuter äldre.
Förresten, måste djurparkerna i ren desperation släppa in folk i hägnen för att visa att vargar är ofarliga. Snart skiter det sig totalt med nån "kontaktsökare" som biter ihjäl nån nyfiken som vill berika sitt liv.

4. Dags att vakna

2010-08-02 09:24

Om en varg biter en människa så kan det INTE klassas som normalt... VARG ÄR OCH FÖRBILR INGET GOSEDJUR...

3. NÄR DUMHETEN KOM TILL BYN

2010-08-02 09:24

På kort tid har det nu inträffat två svåra angrepp på människa av varg.
Detta var ju ett omöjligt scenario enligt mupparna. Om vi har otur,kommer vi inom kort att ha en regering som förbjuder jakt på varg=tillåter fanskapet att växa ohämmat.
Man slutar aldrig att förundras hur dum människan kan bli.

2. Vargen leker inte, den testar

2010-08-02 09:23

Uttalande av Erich Klinghammer, Wolf Park USA. En av världens absoluta främsta kännare av varg.

1. Ja

2010-08-01 16:29

vilkot gosedjur.Det måste være kvinnon som har øppnat kjaften på vargen,stoppat ind armen m.v., det kan inte stemma at en varg beter sig på denna måde(ironi). En mand och en kvinna møte i nat en aggressiv varg midt i byen Ramnas utan for Ørebro. Men midtbyen er vel oxså vargens områte?Det måste være lycka for T.E, at flera personer berattar om den varg runnt Ørebro, nogot at gulle met T.E.

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB