• Älgskadefondsföreningen

Polisen tog alla jaktvapen

NotiserPublicerad: 2011-09-02 09:41

De män som misstänks för att ha dödat vargen vid Fansen blir tillfälligt av med sina vapen och vapenlicenser. Om de får tillbaka dem får brottsutredningen visa.

De två männen som varit anhållna är släppta, men de kommer inte kunna jaga. Deras vapen och ammunition är beslagtagna och licenserna indragna. 


Hård lagstiftning
– Vapenlagstiftningen är oerhört hård. Det räcker att det pågår en brottsutredning eller att man på något annat sätt visar sig olämplig att inneha vapen för att vi ska reagera, berättar Mikael Hedström, polisens presstalesman, för Arbetarbladet.
I dagsläget står de båda männen som misstänkta för grovt jaktbrott. Den fortsatta utredningen kommer visa om de anses som lämpliga att inneha vapen.

Fällande dom lika med slutjagat
– De har missbrukat det ansvar det innebär att inneha vapen. Det är ett allvarligt brott de misstänks för. Blir de fällda för grovt jaktbrott kommer de aldrig få jaga igen, säger Mikael Hedström till Arbetarbladet.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

23. Muuu!! #22

2011-09-08 08:29

Säg det till dom drabbade fårägarna istället...

22. Perra Hälsing

2011-09-07 11:23

Om den springer runt i byarna och äter får är det väl bara att avliva den??

21. Det är skillnad på olika folk

2011-09-07 11:00

För tio månader sedan drunknade två genetiskt värdefulla tikar i samband med märkning i galvenreviret. Det har resulterat i att reviret har upplöst och idag finns bara hannen kvar som springer runt i byarna och river får.

20. @ulven

2011-09-07 09:11

Vargen är inte utrotningshotad, men jag håller med dig om att grymheten är förkastlig liksom tjuvjakt.
Men nu har politikerna och kramarna bestämt sig för att regleringen ska ske genom tjuvjakt. Det går ju fint i Spanien, Italien och inte minst i Slovenien.

19. till alla som...

2011-09-06 12:23

..redan har dömt de som i dagsläget är misstänkta, tona ner ert jägarhat tills domen har fallit, om det bevisas att de är skyldiga ska de naturligtvis inte inneha vare sig vapen eller licens. De skall inte heller benämnas som jägare, de uppfyller knappast kriterier för det. Men frias de i rätten förutsätter jag att ni personligen tar kontakt med de nu misstänkta och ber om ursäkt för era förutfattade uttalande. Döms de så är många inom jägarkåren tacksamma för att denna katekori " jägare" inte längre tillhör oss. Vad det gäller vapenlagen som ger polisen rätt att beslata vapen under pågående utredning, utan avkunnad dom, döms de som misstänks på förhand. Ni som anser att detta är juridiskt riktigt, gör en jämförelse med om NI misstänks för fortkörning, vilket självfallet renderar i beslagtagen bil och körkort i väntan på att rättsprocessen pågår, för att avgöra om NI var skyldiga eller EJ. I ett sådant rättsamhälle skulle polisens parkering snart varit överfull.

18. Svar till nr 10.

2011-09-06 08:28

En sak är säker och det är att vargen kommer att plåga många tiotusentals villebråd till döds enbart i Sverige.
Är du verkligen en djurvän eller??
För övrigt så är ej vargen en utrotningshotad art ej heller genetiskt hotad, fråga dom där de kommer ifrån, inte någon "tomtenisse" i Sverige.

17. Orsaken

2011-09-05 08:51

Det som hänt är oförsvarbart, men det vore bättre att man gjorde någonting åt problemet vargen,världens näst mest förekommande landrovdjur alltså inte utrotningshotat som "mupparna" vill påstå och sprider lögner om, i Nationalparkerna ska vargarna vara inte bland våra barn och nära våra hus.

16. Så sant nr 11 !

2011-09-05 08:22

Vapenlagen drabbar idag bara ordentliga människor. Den framkallar bara illegala vapen. De riktigt farliga vapnen som automatgevär ex prioriteras inte alls av lagen. Vill någon skada en varg så hindrar nog inte indragningar gärningen, förr tvärtom. Samtidigt får samhällsfarliga mördare som suttit av sina straff utan problem använda Sveriges vanligaste mordvapen utan problem.

15. Brottsligt!!!!

2011-09-03 23:58

Detta brott har inget med vapen och vapenlagstiftningen att göra, så jag förstår inte varför ni tuggar om att de skall bli av med licenserna. Om de blir av med sina vapen så använder de väl andra tillhyggen istället för ett välriktat skott som gör att djuren inte behöver lida.
Ps!! på djur som kan komma att betänkas som nationaldjur så är nog inte vargen ens uppe på 100 bästa listan.
Till nr 11. Tänk om jag är oärlig då? gäller inte vapenlagstiftningen mig då?

14. Att döda ett djur

2011-09-03 17:59

Bollnäsjägarna har dödat ett utrotningshotat djur, detta är emot gällande lagstiftning. Dessutom har de dödat vargtiken på ett absolut grymt och omoraliskt sätt. Ett illdåd av denna dignitet kan bara föra med sig ett hårt straff för gärningsmännen. Hoppas att jägareförbunden instämmer!

13. Till #7

2011-09-03 17:58

Så vitt jag vet så är dom misstänkta för att ha dräpt en varg och var du får det till att de skall skyddas mot MÄNNISKOR det förstår jag inte, men du kanske känner dig träffad ¤ ¤

12. Om

2011-09-03 17:58

Om dom nu är skyldiga så är det väl klart att de skall bli av med sina vapenlicenser. Inte kan ni väl på allvar mena att vi vill ha idioter i jägarkåren som kör ihjäl vilt med skoter?!

11. @the howling wolf

2011-09-03 17:58

Vapenlagstiftningen är till för ärliga människor. De vapen som används i brottsliga sammanhang är så gott som alltid insmugglade från det förutvarande östblocket!

10. Härligt!

2011-09-03 17:58

Må de aldrig få hålla i ett vapen igen. Dessa individer är ej lämpade för att ha ett så stort ansvar som vapen innebär. Vad är de mer kapabla att göra? Är man så rå att man begår sådant utdraget djurplågeri är man säkerligen kapabel till ännu mer vidrigheter. Förhoppningsvis döms de och får säga hej svejs till jaktlivet. Det skickar också ut avskräckande signaler till de andra varghatarna som kanske gör/planerar att göra något liknande. Den här vargtiken var säkerligen inte den enda vargen som har/kommer att plågas ihjäl av jägare.

9. The Howling wolf

2011-09-03 17:57

Fel, vår finaste nationalklenod är utan jämförelse älgen, detta anses av både svenskar och utländska turister. Och den utsätts för ond utdragen död och lämlästning dagligen av dina gulledjur... men det bryr du dig inte nämnvärt om kan jag tro,f örmodligen är du så fullproppad av vargpropaganda så du varken kan eller vill se och förstå... sorgligt...

8. The Howling Wolf

2011-09-03 17:56

Håller helt med dej, så bra skrivit !
Klart att man ska ta all vapen från en person som är så starkt misstänkt..
Av alla övriga kommentarer här..så verkar det som om alla tar dessa 2 barbarer i försvar.....

7. Ryssland

2011-09-02 16:31

Om du föredrar Ryssland så är det bara att flytta dit. Naturligtvis skall alla licenser dras in så länge de är misstänkta.
Och naturligtvis skall de om de blir dömda ha strängast möjliga straff.
Det är trots allt vår finaste Nationalklenad de gett sig på.
Vapenlagen är till för att skydda oss medboragre mot människor som inte är lämpliga att inneha vapen.

6. sigge #4 puttrik#3

2011-09-02 14:43

Vad menar du,vapenlagen är väl inte gjord för att skydda vargarna?
Det är inte bara om man är misstänkt för att dödat en varg olagligt som vapnen kan hämtas in.Det finns många olika brottsmisstankar som det kan göras på.
puttrik...vad har polisen tagit för krafttoner,männen är ju släppta och det är väl inte ens säkert att dom blir dömda för nåt??men du kanske vet mer??

5. Skotern då ?

2011-09-02 14:42

Såvitt jag läst har de kört på vargen med skoter. Vore det inte mer relevant att ta den i beslag och låta bli vapnen ?

4. Varg!!!

2011-09-02 13:32

Om en utrednig pågår ska dom få behålla vapnen men blir dom dömda är det givetvis ok att dom tar licensera , Ingen ska straffas utan rättegång oavsett det gäller sk vargjakt . Vargarna är värda enl staten mera än lagen tydligen

3. Nej visst

2011-09-02 13:32

Jämför bara med ett så lindrigt brott som våldtäkt. Då är det bara att sitta inne ett kort tag för att sedan bli utsläppt och få göra om det. Det är ju trots allt inte så stort ansvar som missbrukats då. Inte ofta man hör polisen ta i med sådana här krafttoner när man lyckats gripa någon.

2. Intressant fortsättning

2011-09-02 10:35

Om nu dessa män skulle tillåtas vara oskyldiga skall givet ett saftigt skadestånd utgå, nu pågår nämligen jakt med kanon på mygg. Ännu en gång är det bevisat att människan står lägre än statens gullegrisar, en fruktansvärd utveckling, men inte helt oväntad när förmågan att föra en dialog skjutits i sank. Ne,j nu är det monologen som gäller och det tillåts inte alls för några uppstickare att komma till tals. Hur förfar man mot övriga fall av utpräglat djurplågeri som förekommer varje dag någonstans i landet det måste givetvis bli livstidsdom om man sätter saken i relation till denna korkade händelse av civil olydnad som hänt med vargens död på isen.

1. otroligt

2011-09-02 10:34

att det kan skilja så grannländer emellan..i ryssland hade hela byn tackat den som fällt en varg oavsett metod..100 mil västerut är vargen värd mer än gamla och sjuka och samhällskostnaderna tickar på mot sjusiffriga belopp

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB