• Pinewood

Politiker vill införa "hundkörkort"

NotiserPublicerad: 2010-07-01 12:07

Riksdagskandidaten Niklas Frykman, fp i Eskilstuna, vill införa "körkort" för 23 hundraser.

– Jag vill inte förbjuda vissa hundar. Det är bättre att vända sig till ägaren, personen som skaffar en hund som kan vara aggressiv, säger Niklas Frykman till tidningen Folket.
På Niklas lista har hundraserna klassats i olika kategorier, där kategori A omfattar kamphundar och vissa herdehundar och kräver "körkort". I kategori B finns stora hundar, som Rottweiler och Dobermann, som ska kräva att ägaren är myndig och inte dömd för våldsbrott. I kategori C ska det krävas information och slutligen föreslår Niklas en kategori D, som inte kräver någonting.
I Danmark förbjuds nu 13 hundraser. Läs mer om det här: /se/article.php?id=431543&context=60321

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

24. Dalle måste skaffa körkort INNAN ...

2010-07-15 17:33

...han skaffar hund. Du har rätt, Dalle, de flesta kan lika lite om hundar som du själv och det är troligen anledningen till att många stadsbor är rädda för hund. Staten satsar många miljoner varje år på att utbilda folk på landsbygden så att de inte skall vara rädda för varg. Detta borde väl vara en lösning, satsa några miljarder varje år på att lära stadsbor att inte vara rädda för hund så är problemet löst. Inte ens Dalle behöver skaffa körkort för hund.

23. Alla är inte lika "duktiga" som du Anders...

2010-07-15 14:04

Och om jag nu enligt dig inte behöver hund...vad skall jag då med "körkort" till?
Vem skall förresten göra bedömningen hur vida du är lämplig eller inte som hundägare?...Du själv eller?
Då måste ju detta gälla alla andra också?
Med dom kunskaper och den erfarenhet du säger dig besitta klarar du säkert av ett "hundtest" Anders, så frågan är vad du är rädd för?

22. Ja kära ni

2010-07-15 00:09

Intressant detta.

Hundkörkort är inte hållbart,tanken bakom detta är säkert god.

Fel person och hund är dålig kombination,ser ej hundkk,som en lösning nix.

Har bott i thailand 18 månader , här springer hundarna fritt , och jag har hitills inte sett någon aggresiv hund. Barnen leker med dom utan rädsla. Har en och annan favorit själv som jag matar lite då och då.

Vill man ha en aggresiv hund ,då uppfostrar man hunden på ett aggresivt sätt, vill du ha en snäll hund , ja då uppfostrar du hunden på ett snällt sätt och med hjärna , vill du ha en tokig hund , ja ,, somsagt,

alltså , är det hundägaren som avgör hur hunden ska bli.

Undrar vad polisen gör med hundar som inte längre kan va aktiv inom hundkåren,K9) hmmm ,familjehund tro???

Jag tror på nån sorts form av registrering , men hundkk tror jag ej på.

21. Motbok för alla eller körkort åt Dalle

2010-07-14 11:34

Detta är precis som frågan om motbok, måste alla ha motbok för att några få inte kan styra sig?
Eller, varför måste jag ha körkort för hund därför att Dalle behöver det? Jag behöver ha hund för olika ändamål, Dalle behöver ingen hund. Nej, om Dalle inte kan sköta/hantera hundar då är det Dalle som skall åläggas restriktioner angående hundinnehav, inte jag.

20. Hundkörkortet behövs...

2010-07-12 15:06

Det finns det tyvärr hur många exempel som helst på.
Inte som vissa tycks mena att det är någon slags rättighet att få ha hund, här handlar det till 90% om skyldigheter gott folk.
Så vad är problemet?
Är ni oroliga för att inte klara testet?
Eller tycker ni kanske också vi bör avskaffa körkortet för bil och motorcykel?
Var och en skall få göra som dom vill, utan en massa krångliga regler och förbud?
Nej Anders, körkort behövs inte överallt.
Men frågan är högaktuell för hundägare...vi har tillräckligt många därute som definitivt är i behov av det, både för hundens och allmänhetens säkerhet.
Som det ser ut i dag finns det många hundar som lider till följd av sina ägare, och när även vanligt folk drabbas av dessa usla hussar och mattar...är det väl inte för mycket begärt att man gör något åt saken.

19. vargkörkort

2010-07-09 11:28

varför inte ha vargkörkort också så att de som mot sin vilja har dem springandes hack i häl efter sina hundar och husdjur,får lära sig hantera situationen.skall gälla alla boendes på landsbygden.blir det alltför dyrt för sverige?men det borde vi kräva,allt annat är att sopa ansvaret under mattan,för plågade,rivna hundar och tamdjur.

18. Körkort behövs överallt

2010-07-09 11:27

Folk sätter ut musfällor hur som helst - dags att införa ett musfällefångstmankörkort. Lena Sommerstad röstar säkerligen ja tillsammans med Wetterstrand och Ohly.

17. Och vad har andjakt....

2010-07-08 12:40

.....med hundkörkort att göra AH? Du brukar själv vara väldigt noga med att man håller sig till ämnet - vadan detta avsteg?

16. Många körkort är påkallade

2010-07-07 13:07

Andjakt är svår - det är svårt att skilja olika arter åt - därför behöver vi ett andjaktskörkort för varje andart.

15. 338:an – hi, hi – nä jag kommer nog att fortsätta…..

2010-07-06 00:32

….med att även värna rovdjuren, men stort tack för dina vänliga ord.

När det gäller Cesar Millan, så finns det vissa som påstår att han är mer hund än människa – i positiv mening – och det är därför han förstår dem så väl. Jag gillar också hans budskap om ”energi”, dvs du måste själv vara helt lung – i det närmaste noll-ställd - när du tränar hunden. Läs hans böcker, i speciellt den första så förstår man hur han kommit hundar så själsligt nära som han gjort.

Själv kan jag inte säga att jag är en duktig ledare för mina hundar, men jag jobbar på det och den yngsta verkar riktigt ”impad” av mig ibland ;-)

Någon sa en gång att: ”Hunden ska se upp till dig som en gud”, och med 3-åringen tror jag att jag är på god väg – fast dyker det upp en grävling så är min ”gudomlighet” inte så mycket värd längre – så jag har nog en bra bit kvar till målet.

14. För en gångs skull...

2010-07-05 14:39

håller jag med Fredin och tycker hon skrivit ett mycket bra inlägg. Eftersom jag själv är hundägare, och intresserad sådan, så ser jag ofta på Ceasar Millan i akt och mening att försöka lära mig mer om hundar. I Ceasars fall kan jag bara säga att han är en sådan människa som man med bestämdhet direkt kan påstå vara född till det han håller på med. En fantastisk begåvning helt enkelt. Han läser direkt av hundens alla kroppsspråk och visar också hur och varför hunden gör si eller så. När sedan korrigeringen för ett felaktigt beteende kommer så gör han den i exakt rätt tiondel av en sekund. En fantastisk man helt enkelt.
När han "socialiserar" en ny hund genom att ta in den i sin "balanserade" flock av omkring 40 hundar, så är det fascinerande att titta på. Lägg märke till att när han sitter mitt i flocken och delar ut mat så är det aldrig två hundar som kivas om maten utan alla sitter lugnt och snällt och väntar på sin tur.
Sedan håller jag med Fredin om att jakthundar troligtvis inte är bättre hundar pga. att de får utföra ett arbete i skog och mark ,utan en ren "sällskapshund" är säkert lika bra om den får den motion och omvårdnad den skall ha . En hund som får en balanserad näringsriktig kost
och ges den motion den kräver, kombinerat med ett tydligt ledarskap är enligt min mening en hund som mår bra. Sedan är det ju tyvärr så att när en hundras blir populär så finns många uppfödare som ser möjligheten att tjäna pengar och då avlar man på hundar som man absolut ALDRIG skulle få ta valpar på. Tror Golden Retriever
är en sådan ras som man sönderavlat.
Jag är ingen expert, men tycker som novis att Älghundsklubben är en föregångare på avelssidan när man öppet lägger ut uppgifter om sjukdomar
på vissa individer, att en hanhund som provas i aveln inte får ha mer än 4-5 kullar innan man gör en bedömning om hunden är lämplig för fortsatt avel. Man får gå på utställningar och får hunden bedömd exteriört och mentalt, sedan jaktprov och spårprov,
höftledsröntga , ögonlysa innan hunden anses vara bra för aveln.
Det finns också ett avelsråd att vända sig till om man har frågor . De hjälper också till med att välja ut lämpliga hundar att para med.
Som jag ser det är det oerhört viktigt att man avlar på exteriört rättställda ,och mentalt friska och sunda hundar, då tror jag många "problemhundar" försvinner.
Hundköparen bör också lägga ner mycket tid på att kolla upp föräldrar, syskon osv.. Besök uppfödaren före valpköp, kolla med andra som köpt valp där. Jag tycker det är konstigt att när det gäller införskaffning av en hund till en familj, en hund som man skall ha förhoppningsvis i många år, så lägger man ingen tid på "resarch" utan i många fall gör ett impulsköp. Det gick för ett tag sedan på TV en engelsk dokumentärfilm som hette
" Ett renrasigt helvete" de som såg den filmen förstår hur snett man kan komma när man avlar på utseende och inte på de kvaliteer jag räknade upp ovan.
Till slut tackar jag Fredin än en gång för ett bra inlägg och undrar om hon inte skall släppa rovdjuren och ägna sig åt hundproblematik i stället ? *s*.....

13. Är man inte förmögen att stimulera hunden....

2010-07-05 14:39

Efter vad den behöver, då kanske man inte skall ha hund?
Inga hundar är "självgående".
Stora som små, alla hundar behöver stimulans och träning, och där har ägaren totalansvaret.
Att alla inte skall och bör ha hund, det har vi redan massor av exempel på.
Så vad göra?
Då kanske det passar bättre med katt eller kanin om man nu "måste" ha ett sällskapsdjur?
Det är bra med "hundkörkort".
Sätter man någon form av utbildningskrav på hundägare, då slipper vi "dom värsta ägarna" det är ingen vild gissning.
Och dom "värsta hundarna", som kräver mest träning och uppmärksamhet, kommer också att decimeras till antalet.

12. De lyckligaste hundarna…..

2010-07-04 00:47

….är säkerligen de som inte själv hela tiden behöver försöka överta ledarskapet, utan redan har en ledare de litar på och respekterar och därmed kan koppla av och bara följa sin människa. Det är f ö inte så svårt att se vilka hundar som följer sin människa och vilka människor som följer sin hund. Där avslöjas även ledarskapet.

Ledarskap är f ö inget man tvingar på någon, utan något man förtjänar. Det speglar det ingen roll om det gäller ledarskap människa/människa, människa/hund eller människa/vilket djur som helst men då gäller det också att man har förmåga att tolka andra arters ”språk”.

Jag brukar titta på Ceasar Millans program på TV4+, och måste säga att det verkligen ger en aha-upplevelse när han påpekar att det är människorna som måste förändra sig – inte hundarna.

Alldeles för många behandlar hundar som en sorts 4-benta människor och då är det inte konstigt om det blir helt fel.

Däremot är jag inte så säker på att just jakthundar är de som mår bäst, för det är inte bara arbetet som gör hunden lycklig. Det är att ha en ledare, som ger den motion och visar ledarskap anpassat för en hund. Det är först efter att dessa två kriterier är uppfyllda som det kan sägas att människan visar oegennyttig kärlek till hunden.

11. hundar skall jobba "om intresse finns"

2010-07-03 14:44

skepparn du har rätt,men jag skulle vilja fråga dig varför så många han hundar kastreras.har hört att de flesta gör detta för att de inte skall skälla,atackera andra hannar,vid hundmöten.det kastreras även vuxna hundar,vilket är fel.människor har kanske två hundar och inte ens ett så litet antal hund kommer sams och då kastreras det i tron att det skall bli ett slut på osämjan.och så visar det sig att osämjan fortgår trots kastrering.min erfarenhet är,god ledarskap,utan hårda metoder.jag hade nio hundar med kampenskap,har endast en gång varit med om att sära på två hannar som kom ihop sig om leksak.de flesta djur ser upp till en ledare som vill dem väl.den ledaren som visar var maten finns,eller hur man hittar vatten och som skapar ordning i hierarkin,forskning om hundens etologi finns att tillgå.tro inte att en hund ser upp till någon som gör dem illa.det samma gäller relationen till hästar.försök att mäta din styrka mot en häst,det går knappast.jag har doberman,och det är den rasen jag menar har ett mycket känsligt psyke.har sett flera missförstådda doberman.som även är en vanlig omplaseringshund i annonser.håller med dig att de lyckligaste hundarna är jakthundar,de får utlopp för sin energi,de får springa,nosa,söka,och har ett spännande liv till skillnad ifrån rumshundarna,soffhundarna,där de fråntagits sin rätt att leva ett så naturligt liv som är möjligt för en hund.jag håller med dig jättemycket,men kommer fortsätta att tona ned rasegenskaperna i mitt hundgäng,de kan nämligen samarbeta och har tendens att omringa besökare och nypa dem i baken.så jag kommer att dalta med dem.jag har dem aldrig i koppel eftersom de vaktar mig.får inte ens gå på toa utan att de skall med in och då blir det trångt.de förstår de mesta som jag säger till dem.en av dem har jobbat som handikapphund och hämtar skor,hämtar olika grejor på kommando,klär av kläder mm.att vara hård mot en sådan hund och visa att man bestämmer skulle kännas ganska sjukt.nu förstår du bättre,skepparn.jag håller med dig helt och hållet,men vi tänker på olika raser med olika egenskaper.lyssna på youtub raubtier,doberman,jag är din vakthund och den största skräck jag har.är att du längre inte skall stanna kvar,låten beskriver rasen på ett slående sätt.en underbar och intelligent hundras som inte får kränkas för annars blir den olycklig.jag gillar alla hundar och raser med deras olika egenheter.

10. en hund som kan vara aggresiv?

2010-07-03 14:44

Vilken hund kan inte bli aggresiv om den provveseras. om man kollat statistiken över hundangrepp i sverige så ligger inte amstaff; Chäfer eller Malle som är de vanligaste skydds och ipo eller kamp hundar som vissa kallar dom på toppen utan dä gör Goldenretriver, så då menar du att den en av de vanligaste hundrana i svere skall man ha körkort på? det skulle betyda att en ganska stor del av sveriges hundägare skulle behöva gå en utbildniing för att ha kvar sin hund?
i fel händer blir kann alla hundar bli labila och aggresiva, men det kan även bero på familje förhållanden din snälla lilla coccerspaniel ludde som är värdens snällaste hund, sen får ni ett barn, men lilla ludde låter inte er komma nära barnvagnen för att nu har varit för slappa när ni uppfodtra den och den är i sin värd flockledare. eller den biter en 7 årig flicka som vill kolla på barnet för då skall lilla snälla ludde skydda flockens yngsta medlem. det som gör att golden ligger på topper är att alla svenssons som inte vet mycke om hundar tror att den är snäll o mot alla men den har samma ursprung som "kamphundrana" det vill säga samma instinkter den förscarar sig m den känner sig hotad trängd osäker eller om någon uppträder respektlöst eller aggresivy meo den eller ägaren som i hundens ögon är flockledaren och ledaren skall man skydda.
det var mycket dumt formulerat och i fel händer kan alla raser bli aggresiva.

9. Skall gälla alla raser

2010-07-03 14:43

Äntligen kommer det jag väntat på länge.
Jag tycker hundkörkortet skall gälla alla raser,spelar ingen roll vilken ras det är förstår man inte hundar och deras betende och instinkter skall man inte ha hund,så enkelt är det.

8. Hundar ska jobba

2010-07-03 10:52

Inte behandlas som hundar??? Stå i centrum av familjen?? Själ känslig som fjärilsvingar?? Utan att vara synsk, låter du som en hundägare som har hundar som substitut för barn. Om du åker till länder där dessa hundar (bl.a herdehundar) ursprungligen kommer ifrån, och där det sällan sker olyckor, är det motsatsen som gäller. De ses som hundar och behandlas som hundar. De är framavlade för att utföra ett specifikt jobb och det är det de ska göra! De ska jobba och enligt min åsikt ska de befinna sig längst ned på hierarki-stegen runt människor. En hund som inte vet var den befinner sig på den stegen kommer att självklart hävda sin rätt gentemot dem som den tror är under dem. En jakthund ska inte få bli en familjehund endast osv. osv.
De ska jobba och genom det mår de bra. Har man inget jobb att erbjuda skall man inte få tillstånd att införskaffa sådana hundar. Frågar mig hur många människor i Sverige som har vettiga jobb att erbjuda dessa hundar. De är nog lätträknade. Jägare äger de friskaste hundarna både mentalt och fysiskt. Finns en anledning. Det avlas inte på dåliga linjer. Det borde gå igenom även på alla raser, men tyvärr är det mycket pengar det handlar om. Oseriös skitavel rent ut sagt.
Självklart borde ägarna mentaltestas!

7. Kamphund

2010-07-03 10:51

Jag har bara träffat 4 st "kamphundar" Varav jag var hundvakt 1 månad åt en, De jag har haft att göra med har varit hur bra som helst att göra med. Men det har ju med att göra att det är bra hussar och mattar som äger dom kan jag tänka, Jag personligen ser inget fel i hundraser som pitbull, Amstaff och staffe så länge det är rätt person i andra änden av kopplet.

6. hund

2010-07-02 17:52

man kan aldrig tävla i styrka mot nämnda raser.försöker man göra detta så det som händer är att man väcker aggresiviteten hos hunden.hundens beteende speglar ägaren.nämnda raser är oerhört tillgivna och snälla i rätt omvårdnad,bättre hundar finns inte.de har en själ som är lika känslig som fjärilsvingar,tar man alltför hårt i en fjäril så kan den inte flyga mer.hemligheten att lyckas med de raserna är att INTE behandla dem som hundar.de utvecklas mycket fint genom att få stå i centrum av uppmärksamhet i familjelivet där de måste få ha en roll av att vara behövda.får de en uppgift och bekräftelse på att de är respekterade och älskade individer så är blir de underbara.de är så pass intelligenta att de förstår om de ses som ett bekymmer,att de är i vägen i hemmet.när vi har så härliga hundar,intelligenta hundar bör vi ta vara på dem och inte se dem som ett problem.de här raserna bör aldrig komma i kontakt med halsband eller ännu värre strypkoppel.de här raserna skall från valpåldern upp till vuxen ålder ha enbart sele,resten av tillvaropresentation bör ske genom kommunikation,tal och kroppsspråk och beröring med mycket mjuka metoder.fjompar man med dem blir de också fjompiga.och man bör undvika miljöer där de blir stressade.Dessa raser borde få stärkta juridiska rättigheter till ett ur deras perspektiv gott liv.två av mina hundar är omplaserade och var klassade som knäppa,men de har bara varit missförstådda varav den ena har lindrigt synfel.snällare vovvar än min pusseluttar får man leta länge efter.inget av de vad tidigare ägare sagt har stämt med beteendet(hundpsykologer)

5. Dieselpower

2010-07-02 10:55

Nu förstår jag inte riktigt ditt ställningstagande...det är ju just ägaren som skall ha körkortet inte hunden.

4. Tanken är...

2010-07-02 10:55

god men jag tror inte att den i praktiken är genomförbar. Efter att ha bott i Stockholm ett antal år kunde jag konstatera att "kamphundar" var vanligt förekommande i de kretsar
som håller till omkring "plattan" och jag tror inte dessa individer bryr sig ett dugg om något hundförarkort. Vem skall kolla om hundföraren har kort ? Polisen hinner ju inte med de brott som begås idag ?. Möjligen kan man få detta att fungera ute i små städer och på landsbygden men i storstadsregionerna tror jag inte det. Kanske man får bäst effekt genom att helt förbjuda import av de raser som "körkortet" gäller ?. Det finns säkert många bra hundar inom dessa raser också men jag frågar mig hur pass seriösa uppfödarna är ?. Eftersom dessa hundar kan vara farliga borde det vara helt naturligt att man mentaltestar hundarna innan de används i aveln och att uppfödarna gör en resarch omkring den som köper valp. Men det tror jag blir svårt att få gängen omkring "plattan" att förstå. En annan tanke är att om hundägaren behöver hjälp med rastning måste den som rastar hunden också ha hundförarkort ? Isåfall blir det här oerhört krångligt och tidsödande för de som skall kolla.

3. Bra!

2010-07-02 01:59

Jag har länge varit förespråkare för något slags system för "körkort" för hundar.
Jag hoppas innerligt att något liknande detta kommer träda laga kraft.

2. Sådan herre......

2010-07-02 01:59

Trams, tycker jag, det är ägaren som fostrar hunden, man kan få vilken hund som helst att bli aggressiv. Även små hundar kan ställa till det genom att bita små barn. Det är alltså ägaren det är fel på inte hunden och är det något fel på hunden skall den tas bort

1. HUNDKÖRKORT

2010-07-02 01:59

Det låter dumt,men det är en mycket bra tanke.

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB