• Knivar.nu

Rovdjusskador ökar i Örebro

NotiserPublicerad: 2014-05-25 14:49

Rovdjursskadorna skjuter i höjden i Örebro län, berättar P4 Örebro. Förra året angrep rovdjur tamdjur vid 21 tillfällen i länet. Det är det högsta antalet sedan 2000.
– Det är svårt att hitta en generell förklaring. Det kan vara enstaka individer som beter sig annorlunda, och som flyttar och drar iväg till ett annat län. Angreppen går upp och ner, och det gäller även i andra län, säger Caroline Lundmark, på länsstyrelsen, till lokalradion.

”Svacka i marken”
Hon tror på rovdjursstängsel och P4 Örebro konstaterar att det fanns stängsel i Garphyttan, där 22 får dödades.
– Oftast kan det finnas en liten svacka i marken, som ger större avstånd mellan marken och tråden. Eller så har man kanske lyft upp tråden för att rensa gräs och glömt bort att ta ner den igen. Vargen patrullerar väl längs stängslet och hittar den en öppning så kommer den in till fåren,Caroline Lundmark till P4 Örebro.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

16. lösning?

2014-05-28 08:07

220 volt !!

15. Till Skogvaktaren inl:nr13

2014-05-27 08:01

Jag håller med om detta (materialkostnaden och lönen som gör det för dyrbart i det långa loppet.)

Men jag vidhåller fortfarande även om du säger att elen är försumbar, så är det trots allt ändå en merkostnad för brukaren, oavsett lite eller mycke.

Ur miljösynpunkt så är väl inte batteri i naturen någon hit direkt, även om det nu är ett ont måste.

Jag kritiserar absolut inte dig " Skogvaktaren " Utan jag håller med dig fullt ut.

14. Vargen ska bort, hur svårt ska det vara?

2014-05-27 08:01

Elaggregat som drar som en gammaldags glödlampa, ca 60 watt, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året det är 525,6kW vad kostar en kW?

Många bäckar små, många har fler än ett elstängsel.

Elstängsel är inte och kommer aldrig att bli ett hinder för en hungrig varg.

13. #8 Elkostnad #7 Strömavbrott

2014-05-26 15:22

Elkostnaden är försumbar. Det är tiden till tillsyn, materialkostnaden och lönen som gör det för dyrbart i det långa loppet. Ett elaggregat drar inte mera än én gammaldags glödlampa.
Strömavbrott har bara betydelse i närheten av byggnader där man kan dra kabel till inhägnad. I skog och mark är man hänvisad till att använda batterier (ev. med supplerande solceller) .

12. Det kommer att öka ytterligare, inget konstigt med det!

2014-05-26 13:19

Det finns absolut inget nyhetsvärde i ökningen av rovdjursskador i Örebro län.
Antalet vargrevir ökar och förtätningen av reviren ökar också. Tidigare ansågs att revirstorlek skulle vara ca 100.000 ha. Reviren i Örebro län är i nuläget i genomsnitt 43.000 ha. Ett revir skulle tidigare konsumera ca 100 älgar, en siffra som nu kan vara 140 älgar.
43% av Örebro läns yta är täckt av vargrevir. Av de ca 3.400 älgarna som jägare och varg konsumerade senaste året så fick vargen ca 1.100 älgar, eller 33 %.
Vargen äter även andra djur, inget konstigt med det!

11. Länsstyrelsen vet bäst!

2014-05-26 13:19

Varför kan aldrig byråkraterna medge att de har fel? Stängslena ÄR inte säkra, så är det bara. Att skadorna ökar kan kanske bero på att det finns mycket varg?!

10. tyck det

2014-05-26 08:38

Va mycket om i detta.. hur vore det inte om utan man löser detta problem vi kan skicka folk till månen men vi kan inte hjälpa djurägarna att hålla bort vargen 5centimeter.... nu när myndigheterna visar så tydligt att varje millimeter är viktig så man kan skylla på djurägaren ! Lössningen är simpell lös problemet eller plocka bort det

9. @ 4

2014-05-26 08:38

Här har vi massor av ström, hårt spända trådar med 20 cm mellanrum och bra spänning även vintertid. Jag har personligen sett rådjur hoppa rakt genom stängslet vid flera tillfällen. På spårsnön ser jag att rådjuren hoppar igenom systematiskt.
Plus att hare, grävling och räv gör breda stigar under tråden.

8. Vem Betalar??? Och en miljö konsekvens bränna till ni miljönissar.

2014-05-26 08:38

För den fördyrade elen som tilkommer, för att brukaren måste ha elstängsel i massor och 24 timmar om dygnet P.G.A vargen?? är det rättvist mot just den familjen och brukaren??

Ni stoltserar att folk skall spara på ström, för att i sin tur spara på vad då?? Ja just det ja - miljön var det hmmmm ....

Hur rimmar nu detta ihop, då ni hela tiden skapar fördyrade elkostnader för landsbygden, där el via extremt långa stängsel, som måste vara på 24 timmar om dygnet???

Så till ni i Miljöpartiet de gröna, värnar ni verkligen om miljön ???

7. Håller med skogvaktaren i inl:nr 4 beträffande stängsel.

2014-05-26 08:37

Det räcker med ett gräs-strå för att ett spänningsfall skall uppkomma, så känsligt kan det vara, detta är naturligtvis även en belastning för aggregatet som skall tillhandahålla impulserna.

Men det finns en annan fara också "strömavbrott" vilket kan ske lite då och nu, och ibland av flera timmar, ponera att en varg är och spatserar där just då... Vad är det som säger att inte det kan ha varit tillfälligt strömavbrott för någon minut där i grythyttan? 1 minuts strömavbrott är inte säkert att det alltid märks....

För att undvika bortfall av ström i händelse av strömavbrott finns en lösning - ett rejält batteri backup system, eller motordrivet backup system - Detta torde vara alla som driver jordbruk på ett eller annat sätt rättighet att ha - där staten borde stå för den kostnaden absolut...

En fråga till redaktionen : Har ni kurs på vad ett rejält backup system kostar?

Vill man ha varg i landsbygden, så borde både stat och värnar organisationer också betala för vad det kan innebära att ha varg, och inte bara skrika sig hesa utan också ta konsekvenserna på vad hela kalaset kostar, och inte lasta allt på de som verkar och bor på landsbygd.

6. 2 vad är det som kostar miljarder

2014-05-26 08:36

"man tillför miljarder för att ersätta skador osv"

Åke
Vem tillför dessa miljarder, vem får dom.


Du skriver miljarder, alltså flera miljarder. Redan en miljard är närmare 3 miljoner om dagen, eller 20 miljoner i veckan.

Ogillar alla överdrifter man hittar på denna sida, dom bara dyker upp och blir en sanning eller halvsanning till slut.

för övrigt är väl en av de större kostnaderna inom detta område alla rådjursolyckor. sådär en 100 st om dagen ( om jag kom ihåg rätt ).

5. Djurägarens fel?

2014-05-25 20:12

När vargarna varit innanför det fina rovdjurstängslet är det bara för LST att krypa med tumstocken efter stängslet och mäta och naturligtvis hittar de något ställe där det är en eller två cm för högt från marken och vips är LST och vargen friade och djurägaren den skyldige. Fy f.n vad tarvligt!

4. Erfarenheter med elstängsel

2014-05-25 20:12

På 80-talet använde vi på försök elstängsel mot rådjur runt planteringar av lövträd och julgranar i skogsbruket. Då kunde man fortfarande köpa de starka elaggregaten från utlandet. Elstängsel krävde väldigt mycket tillsyn och underhåll. I sommarhalvåret var där mycket renhållning, då bl.a. gräs, brännässlor och hallonsnår grodde upp i stänglset, vilket orsakar späningsfall. Det visade sig, att rådjuren upptäckte att de kunde springa igenom mellan trådarna utan att få stötar!
Om vintern då det var extra viktigt, att där inte kom in några djur i kulturerna hade vi problem med att hålla spänningen och att djuren inte hade nog jordförbindelse, med sin tjocka vinterpäls, särskilt med torr snö och torr luft. Vi försökte då att jorda den mittersta tråden - det hjälpte inte. Jag skall tillägga att jag fick många stötar under mitt arbete och det var mycket smärtfullt och obehagligt. Tänker med fasa på en av grannarnas hästar som dog en hemsk död, insnärjd i deras dåliga elstängsel.

Det åtgick allt för mycket tid med tillsyn av de stängslade ytorna. Kontroll av att där inte hade fallit ner någon gren eller träd över stängslet, kontroll av att där var spänning på och att alla grindar var stängda. Vi lade ner alla elstängsel och ersatte med 1,65 meter hjorthägn som vi vet fungerar.

Jag tvivlar på att varg skulle vara mindre intelligent än rådjur och att de, när de är hungriga, låter sig stoppas av elstängsel lika lite som rådjuren när de ville in och ta för sig av toppskotten.

3. Förklaring?

2014-05-25 20:12

Kanske är det så att det finns mycket mer rovdjur nu.
Har experterna tänkt på detta?

2. Hur tänker man?

2014-05-25 20:11

Man återinför ett skadeproblem som är välkänt med rovdjur, som är vida känt historiskt, man upprättar skadeberedskap för miljarder, man anställer skadereglerare, man tillför miljarder för att ersätta skador osv. Tänk om man tänkte så om trafiken, gud ske lov så har man en riktig nollvision där, MEN tänk om man medvetet som i rovdjurspolitiken, tänkte likadant om trafiken och inrättade trafikfällor för att orsaka mer trafikolyckor och att man då tillförde Landstingen extra miljarder för att anställa fler läkare, sköterskor o kirurger, för att sköta om fler skadade i trafiken. Tänkt efter vid nästa val, så rösta på LPo.

1. Mycket enkel förklaring.

2014-05-25 20:11

Ju fler vargar, desto fler angrepp. Man behöver inte ens vara läs- och skrivkunnig, för att förstå det. Synd att det tar så lång tid för de svenska beslutsfattarna. Skulle tro att det är en helt medveten satsning för att ta död på landsbygden.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsTrapperprodukter