• Knivar.nu

Saknad jägare hittad död efter tre år

NotiserPublicerad: 2012-08-24 14:11

Polisen tror att man påträffat resterna efter en jägare som försvann för tre år sedan i Jämtland, skriver Östersunds-Posten.

Det var i oktober 2009 som en 37-årig jägare från Strömsund försvann i samband med jakt i Borgvattnet. Hans två jämthundar påträffades vid den parkerade bilen. Trots ihärdiga sökanden kunde mannen inte påträffas.


”Nästan säkra”
I veckan som gick påträffades dock en gevärsrem och kläder som tillhörde den saknade jägaren. Polisens tekniker hittade också rester av en människokropp.

– Vi är nästan säkra på att det rör sig om en man som försvann 2009, säger polisens vakthavande befäl Kjell Johansson till ÖP.

Polisen har ingen misstanke om brott.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

19. Svårt arbete

2012-08-27 10:02

Antar att man gör en analys av sökarbetet nu när man hittat kvarlevorna.
Men detta är inte enda fallet.
Hur lång tid tog det att hitta Herkulesplanet på Kebnekaise? Om man följde media så var det ganska stora resurser som satten in, och ett herkulesplan är hyggligt stort, men det var väl iofs sökområdet också.
För ca 1 månad försvann en dansk när han skulle gå upp på Akkas, han är fortfarande inte hittad, tyvärr är väl hoppet ute där nu.

18. Ruskigt svagt...

2012-08-27 08:05

...att inte hitta på en människa förrens nu. Vart är resurserna??

17. 15 Kerstin Fredin

2012-08-26 09:38

Men det är ju så det ofta är när en "varg" försvunnit, oavsätt vem av er som gör anmälan.



16. Jojo

2012-08-25 23:16

Med en uppklarandeprocent på 2 så lär vi nog få vänta.

Opassande? Att bry sig om hur samhället värderar en människa? Att polisen väljer att ge ganska lite information kan bero på att det är det enda de kommit fram till.

15. Miss!

2012-08-25 22:25

Jag tror du blandar ihop mig med personer jag ofta inte håller med. Bättre att följa Jontes råd och avvakta, tills man får veta vad som hänt.

Detta oberoende av vad det gäller.

14. Jonte, inlägg 12

2012-08-25 22:24

Du har helt rätt, och det är bra att någon – du i det här fallet - ger oss andra en liten tankeställare ibland.

Låt oss avvakta och se vad man kommer fram till. Om inte för annat, så för de anhöriga till denne relativt unge person.

Hoppas ändå att de anhöriga nu får ett avslut på något som säkerligen varit fullt av både frågor och ångest.

13. Kerstin Fredin!

2012-08-25 19:22

Om en död varg hittas så inleds en förundersökning om grovt jaktbrott.100 gånger av 100! Och som du själv skriver gevärsremmen men inget gevär? Någon måste väl tagit det!

12. vad vet ni

2012-08-25 19:22

Antar att polisen har en ganska stor dossier om detta fall, med både gammalt och nytt material.
Men den nya informationen i detta tråkiga fall är väldigt väldigt kortfattad, man kan inte dra några långtgående slutsatser av vad som skrivs här.
Tycker det är ganska opssande att spekulera och konspirera när man har ganska ytlig kunskap.
Polisen ger ganska lite information, kanske av hänsyn till de anhöriga, det är väl snarast de anhöriga som skall bedömma situationen.

11. nr 4 Kerstin Fredin

2012-08-25 13:54

Samma sak som när du och dina vänner blandar in jägare så fort ni tappar bort en varg...

10. 1 och 2

2012-08-25 13:36

har påtalat vilken skillnad det vore om en varg misstänkts ha blivit dödad, inte att jägaren skulle ha blivit tagen av varg, och det är högst relevant när det gäller myndigheternas syn på människor och i synnerhet jägare på landsbygden.

Att inte något vapen hittats borde väl ge misstanke om brott, om något. I det här fallet, när hundarna återfinns oskadade vid bilen, borde rimligtvis vargen inte ha varit dödsorsaken. Troligen inte björn heller, lutar mer åt människa den här gången.

Tyvärr är det inte så logiskt alla gånger när de avfärdar misstanke om brott, Hunter 45-70.

9. Kenneth

2012-08-25 11:43

Undrar om Fredin fick pension när hon lämnade SRF. Det är ju också en halvstatlig inrättning verkar det som. I vilket fall tycker hon att det är konstigt att vi blandar in vargen som jämförelse. Inte ett dugg konstigt tycker jag för det är verkligheten i Sverige idag 2012

8. 1 och 2

2012-08-25 11:42

har påtalat vilken skillnad det vore om en varg misstänkts ha blivit dödad, inte att jägaren skulle ha blivit tagen av varg, och det är högst relevant när det gäller myndigheternas syn på människor och i synnerhet jägare på landsbygden.
Att inte något vapen hittats borde väl ge misstanke om brott, om något. I det här fallet, när hundarna återfinns oskadade vid bilen, borde rimligtvis vargen inte ha varit dödsorsaken. Troligen inte björn heller, lutar mer åt människa den här gången.
Tyvärr är det inte så logiskt alla gånger när de avfärdar misstanke om brott, Hunter 45-70.

7. Till K.Fredin inl.nr.4.

2012-08-25 11:42

jag måste faktist säga ja till det du säger - "ngen av er som funderade över att man hittat en gevärsrem, men inget vapen?"
Hela historien förefaller väldigt märklig faktist.
Jepp Kerstin,vi kan inte låta bli att dra in vargen,med tanke på allt som händer nuförtiden.

6. SMSL i 2 och Lokungen i 1.

2012-08-25 07:10

Det ser rätt så tydligt ut att det är nojan som styr. Ingen bryr sig, ingen tar ansvar och ingen ser konsekvenserna. Våra makthavare lever i en annan dimension, de lever i sin egen pensionärsgrundande veklighet. Efter blott några år i hetluften så garanteras de stora pengar som vi alla andra ska ge dem. Fy faán vilken ordning.

5. "Brott ej styrkt?"

2012-08-25 07:09

När polisen redan nu avfärdar brott, får man en känsla av att det föreligger ett angrepp av björn.
Hoppas att sanningen kryper fram.

4. 1 och 2 kan inte låta bli att blanda in varg…..

2012-08-25 07:09

…..i allt de skriver.

Ingen av er som funderade över att man hittat en gevärsrem, men inget vapen?

3. Men...

2012-08-25 07:09

Man hittade en gevärsrem, kläder och en människokropp, men var är vapnet som jägaren hade med sig??? Det verkar underligt att man så lätt avfärdar misstanke om mord. Man vill väl från polisens sida inte lägga ned en massa arbete på ett "vanligt" brott, det finns ju så många människor i Sverige (10 miljoner), så en jägare mer eller mindre spelar väl ingen större roll. Det finns ju ingen miljöåklagare som engagerar sig i detta fallet. Dom anhörigas oro är ju inget att bry sig om... eller?

2. Till Lokungen Inl.nr.1.

2012-08-24 16:49

Ja du,om jägare befinner sig i närhet av varg,ja du,då kommer gräddvispen på ögona böj,o ett himla hallå blir det av det hela,men man får en olustkänsla av att resonemanget,en jägare mer eller mindre saknar betydelse i sådana här fall.
Känns det inte så på nåt sätt,med tanke på hur landsbygdsbor samt jägare bemöts av myndigheter o vargkramare..?
Man börjar faktist fundera ,på vad som egentligen sker ute bland myndigheter o dylikt.

1. Om det hade varit

2012-08-24 15:43

Ett hunddjur hade området spärrats av och en förundersökning inletts omg. Ingen brist på resurser då inte. Nu rör det sig troligen bara om en ortsbo så då hamnar ärendet i 97% högen direkt? Sverige 2012

  • Annons Vildmarkshörnan Kiruna
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsEngelsons