• Älgskadefondsföreningen

Släpades efter björnskrämd häst

NotiserPublicerad: 2010-05-31 10:36

Tommy Larsson i Höstbodarna, utanför Bollnäs i Hälsingland, släpades fredagen den 28 maj flera hundra meter efter sin häst sedan den skrämts av en björn.
– Det gick så fort att jag varken han tänka eller bli rädd, säger han till tidningen Ljusnan.
Han var ute och red med häst och vagn. När björnen plötsligt stod fem meter från ekipaget skenade hästen och Tommy ramlade av vagnen, men höll fast i tyglarna. Han släpades flera hundar meter och fick rejäla sår på kroppen, som fick sys.
Hästen fortsatte ytterligare några kilometer.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

15. Men nu får du väl tänka till Calle!

2010-06-04 01:02

Vi tar alla medvetna risker VARJE DAG, fast vi tänker kanske inte så mycket på sådant som hör till vardagen! Att sätta sig i bilen är en sådan mycket medveten risk – kanske en av de största i vardagen, men när vi ändå sätter oss i bilen, så är vi samtidigt medvetna om att risken att vi ska bli skadade eller dödade är ganska liten. Vissa inbillar sig att allt beror på hur man själv kör, men det kan jag lova dig är en lögn – jag har själv erfarenhet av detta. En lastbil som tappar ett framhjul vid möte, och kör rätt in i min lille VW. Jag hade tur som överlevde, men jag har fortfarande glassplitter kvar i axeln efter händelsen för 40 år sedan. Den händelsen har aldrig fått mig att tveka att åka bil, och när jag jobbade för några år sedan, så körde jag 11 mil t o r varje dag till jobbet (under ca 15 års tid). Jag tror mig ha kontroll, men efter olyckan är jag mycket medveten om att det bara är över mitt eget handlande jag har kontroll – inte över andras eller händelser som ligger utanför någon människas kontroll.

En del tar till extremsporter som mycket riskabla bergsklättringar för att testa sina gränser. Själv försöker jag så ofta jag kan gå i björnrika skogar för att testa mina egna gränser, eftersom jag faktiskt känner mig lite ängslig då (ovan vid björn). Jämfört med de risker jag tog när jag tog bilen till området, så är riskerna med björnarna ”småpotatis”, speciellt om man har lite kunskap kring hur man ska bete sig – och det tror jag mig ha. Jag räds inte heller att gå och plocka bär och svamp under jaktperioden (vilket många här är), men det kan i och för sig bero på att jag hyser tillit till de jägare som jagar i området. Kanske skulle känna mig ängsligare om jag gick där för mig okända människor jagar. Annars tror jag det är bra att testa sina egna gränser – det ger en trygghet i sig själv istället för att förvänta sig att andra ska hålla med den åt en.

Vad de flesta gör, är att kalkylera hur stor risken egentlige är att något otrevligt ska hända. Sedan väljer vi, och då vet vi att vi måste ta eventuella konsekvenser av vårt val. Svårare än så är det inte.

14. Trygghetsnarkomani, Kerstin...

2010-06-03 15:39

...är ett ord som sjösatts av en person som med all säkerhet inte tar några medvetna risker.
Det är stor skillnad att göra något potentiellt farligt när du tror dig ha en viss kontroll.
Samma person kan ge sig ut i trafiken på en cykel men vara flygrädd trots att risken för en olycka är mångfalt större på cykeln än på flygplanet.
Är jag trygghetsnarkoman när jag inte vill ha rovdjuren härjande bland mina djur?
Är jag trygghetsnarkoman när jag inte vill att mitt barn ska gå hem ensam från skolbussen med varg och björn i omgivningen?

13. Larsson, det var ju en hel del ironi….

2010-06-02 22:55

….i mitt inlägg, men nu undrar jag vad du tycker om jakthundar som inte tillåter andra än ägaren att gå fram till det fällda djuret? Det finns en hel del exempel när andra – ovetande jägare – har blivit ordentligt bitna av en vid det döda djuret vaktande jakthund, eller där jaktlaget tvingats vänta på hundägaren innan de kan passa djuret.

Själv ser jag det som ett otyg – men jag vet att det finns många åsikter kring detta. Vad tycker du själv, och vad skulle du göra om en jakthund bet dig i samband med jakten?

OK jag sticker kanske ut hakan ordentligt här, och jag har full förståelse för om du inte svarar.

12. Kerstin!

2010-06-02 21:24

För en gångs skull håller jag med dig på en punkt: en hund som markerar genom att bita en människa skall omgående tas av daga! Kanske inte på plats, som du föreslår. Skulle tro att polisen har åsikter om man skjuter hunden utanför ex. Konsum ifall skadan uppstod där. Jag brukar för övrigt inte ha nån bössa med , när jag går och handlar. Men går jag till skogs finns den med! En hund som en gång bitit kommer troligen att göra det igen, därför bort med den.

11. Allemansrätten ska utvidgas!

2010-06-02 00:46

Till att omfatta rätten att bära vapen vid all vistelse i skog och mark. På så sätt kan alla hantera situationen med björn och varg genom att skjuta dem direkt när de kommer nära dig eller dina tamdjur.
Det vore det bästa sättet att lösa dessa uppkomna situationer Kerstin!
Eller rättare sagt, man löser saken innan problemet uppstår.
Några fler funderingar?

10. #6. JS

2010-06-01 21:57

Ironiskt ja, men stämmer tyvärr!

Det är så vi kommer att få leva i Sverige i framtiden, så du har helt rätt.
För det är ju så bevarandesidan tycker att man skall tackla problemet. Ska man jaga ett område så skall det spåras av innan hundar släpps.

Ska man ut och rida så får man spåra av så inga rovdjur är där! Annars kan ett så kallat problem inträffa med dödlig utgång! Ett sätt att tackla det på är att bara rida innomhus, skoj på sommaren, eller att ha stora inhägnader för att kunna bedriva en fritid på. Ont om tid är nämligen något som är en realitet för majoriteten av befolkningen!

Ska bli skoj att höra hur bevarandesidan ska förklara det för de sk. överbeskyddade människorna i Stockholm. Människor som har ont om tid till fritid skall lägga ner ännu mer tid innan de kan koppla av.

Ett sätt att tackla problemet på vore att ta bort det helt och hållet.
Nollvisionen den enda rätta men före det fler vargar än vildsvin.

9. Åke

2010-06-01 21:57

Ja det är verkligen synd att jägarna själva inte får tackla de problem som förr eller senare dyker upp.

8. JS – ytterligare lite ironi:

2010-06-01 21:57

Hästsport borde förbjudas helt eftersom massor med människor, varje år, blir svårt skadade i samband med denna sport. Människor har t o m blivit dödade av dessa djur när de skenat för en älg. Frågan är om vi inte skulle ha speciella körkort för hundägare också. Så fort hunden behagar morra eller rusa emot en annan människa, så blir körkortet förverkar och hunden omplacerad eller avlivad. Skulle vovven ta sig för att bita en annan hund eller – gud förbjude – en människa, då blir det avlivning på plats. Hundar är ju som vi alla vet potentiellt mycket farliga djur, speciellt om de har en ägare som tror att vovven är en slags 4-bent människa, och ”är så snäll så”.

7. Åke Siikavaara!

2010-06-01 17:17

Det finns också läkare som menar att vårt överbeskyddande samhälle skapar problem med att människor aldrig får möjligheten att lära sig tackla de problem som förr eller senare dyker upp i livet – ett tillstånd som är farligt i sig, eftersom det alltid slutar med döden.

Man talar om trygghetsnarkomani. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/att-inte-vaga-ta-risker-ar-farligt_369742.svd

6. Kan det inte vara...

2010-06-01 13:09

...hästägarens fel som var tvungen att rida just där björnen var?
Han borde ju ha gått igenom hela marken innan och försäkrat sig om att inga björnar fanns där.
Jag tycker vi lägger skulden på hästägaren som inte fattar att han inte ska rida i björnområden.Fråga rovdjursföreningen så kommer dom att hålla med mig! (detta är ett inlägg med mycket ironi) =)

5. Rovddjursstress hos djurägare skapar hälsoproblem.

2010-06-01 13:09

Vilket jag skrivit och anmält till folkhälsoinstitutet och de har ett registrerat ärende om detta. Jag känner en som efter otaliga attacker slutat med djur och har drabbats av symtom posttraumatisk stress, säger hans läkare. Wilsson matte har drabbats och kommer att drabbas mer och mer av närgågna vargar, det medför med tiden stresssjukdommar, inte bara hos djuren. NÄR VAKNAR DE ANSVARIGA,
FÖRMODLIGEN ALDRIG I SINA GÖMMOR HOS MYNDIGHETER OCH LÄNSSTYRELSER. Vi har nu ett nytt parti som skall försöka
komma till riksdagen som landsbygdsbornas eget parti, LANDSBYGDSDEMORATERNA, så rösta rätt, för nu måste vi enas och bli vågmästare i riksdagen.

4. Direkta och indirekta skador!

2010-06-01 00:29

Det är det som gör att det haltar betänkligt med rovdjurspolitiken.
Lst:s tjänstemän/kvinnor har tyvärr inte rätt kompetens för sitt jobb. De går inte att vifta med en doktorsgrad när man inte kan utnyttja den med eget tänkande och slutledningsförmåga. Då är den helt värdelös.

En djurhållare som råkat ut för en vargattack på sina djur får ersättning för det skadade, förlorade, djuret. Vad det sedan inte tas hänsyn till är de kvarvarande djurens stress av varg i närområdet. En stress som gör att de kastar foster, får en lägre viktökning osv. pga. stressen, vilket ger ett substantiellt inkomstbortfall för en enskild person. Den ersättningen går inte att få pga att det inte går att påvisa enligt högt utbildade men ej självständigt tänkande tjänstemän.

De liksom så många andra som lever av och för rovdjur kan inte alt. vill inte använda sin så kallade kunskap!
Det skulle förmodligen ge alldeles för höga kostnader för rovdjurspolitiken.

Frågan jag då ställer mig är varför ska en enskild person stå för dessa kostnader?

Nollvisionen den enda rätta men först fler vargar än vildsvin!

3. att kasta sten i glashus

2010-05-31 14:54

vid flertal tillfällen har vi försökt få någon form av stöd,information ifrån länsstyrelsen angående våra,i hagarna,stressade hästar.
två mycket gamla ston som vi planerat skulle få en sommar till.det ena stoet hade tagit på sig ansvaret att vakta mot omgivning och det slutade med ett kraftigt kolikanfall.
hon hade stora svårigheter att koppla av och konsentrera sig på att äta.vetrinär fick komma och avliva henne.det andra stoet hade besök av en ensamvarg som strök omkring mellan grankvistarna en bit bort och uppehöll sig där en förmiddag.det gamla stoet hade gjort piruetter och kutat omkring vilket hennes gamla ben inte klarade av.nu har hon fått inflammation i carpus med jättesvullna knäskålar.hon har stöpplig gång och står i boxvila på 20 cm mjuk sand.ställde ut henne i hagen två timmar men blev direkt anmäld till djurskyddet hos länsstyrelsen som kom på besök.
jag hade en vanvårdad häst på gården!jag har gett henne sälg(salix,salisylsyra)mot inflammationen och hon är på bättringsvägen.till på onsdag kommer en vetrinär för att avliva henne hemma,jag vill nämligen inte att hon skall bli stressad igen av varg.vargar vandrar och kommer åter efter en tids frånvaro.man vet ej när de kommer,kanske just då när man inte är hemma.hela vintern har jag tjatat om att få goda råd och begärt hjälp av länsstyrelsen,jaha...jaha..jaha.och den enda gång de dyker upp är när de vill korsfästa den enskilde djurägaren.visst känns det underligt när länsstyrelsen bevisar sitt TUNNELSENDE så öppet.Den ena tjänstemannen som sitter i ett rum och jobbar,har inte den blekaste aning om vad den andra tjänstemannen jibbar med,de ser inte helhetsproblemen i naturärenden eller djurskyddsärenden eller rovdjursärenden och alla andra förekommande ärenden.de har klarat sig bra på att skylla på "det är inte mitt bord".
nu fattar jag vad som pågår och varför landsbygdbefolkningen blir knäckta av sorg och helt missförstådda och utbrända.varg eller öppna landskap?just nu har vi det lugnt och inga rovdjur har synts till.hundarna och hästarna är glada och vaktar ingenting.

2. Olyckor

2010-05-31 12:54

Den här typen av olyckor kommer att bli vanligare. Vi har ju även haft tillbod när vargar förföljt och skrämt hästar med tonåringar på ryggen. Det man kan undra över är vad som händer om någon då faller av?

1. Stackars Tommy Larsson

2010-05-31 11:39

Även synd om hästen!
De ansvariga för skadorna och händelsen är fundamentalisterna på Naturvårdsverket och alla andra som förespråkar överstora mängder av stora farliga rovdjur, inklusive våra riksdagspolitiker som tog senaste rovdjursbeslutet i höstas.

  • Annons Vildmarkshörnan Kiruna
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsZaim
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsEngelsons