• Allmogejakt

SNF rasar över rovdjursproppen

NotiserPublicerad: 2013-12-11 10:52

I ett artikel på Svenska Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlssons blogg, skriver han att den svenska regeringen i och med den nya rovdjurspropositionen tagit ett ödesdigert beslut som öppnar för omfattande jakt på stora rovdjur, inklusive rödlistad lo och utrotningshotad varg.
”Sverige är inte längre någon naturvänlig förebild”, menar Karlsson.
Naturskyddsföreningen anser även att rovdjurspropositionen strider mot EU:s art- och habitatdirektiv.
– Som jag ser det har EU-kommissionen inget annat val än att dra Sverige inför EU-domstol om denna proposition går igenom. De kritiska punkter som tagits upp har nu besvarats av svagare politik och godtyckliga uppgifter, som inte alls stämmer överens med lagar och regler, säger Oscar Alarik, jurist på Naturskyddsföreningen.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

48. 45 så är nog inte .

2013-12-18 16:13

Det pratas väldigt mycket om att de Svenska vargarna & de Ryska skulle vara hybrider så är det inte.
De dna prov som tagits på döda svenska vargar visar inga inslag av hund.
Trots allt så är vargarna kända för att döda hundar inte för att ha sex med dem.
Rädsla för människor är inte något som är genetiskt nedärvt bland varg eller något stort rovddjur.
Det är inlärt, varg & björn som inte jagas blir oskygga.

47. Blir ledsen Torbjörn

2013-12-13 14:13

Ständigt dina inlägg om att vargen är det viktigaste vi har, är det verkligen det MP står för. Såg på nyhetrna i morse om alla dessa stackars kycklingar som självdör. Inte ett ord från dig eller djurvän. Självklart ska ni tycka att vargen är viktigast om ni verkligen står för det och lever med dem runt knutarna då har jag inga problem. MEN om man aldrig sett hundar , eller klövilt som slagits och ätits av rovdjur då ska man nog passa sig för att mästra oss andra som lever med detta dagligen. Om man läser "Var inte räddas" synpynkter så var han/hon så ärlig så att det kom fram att hon/han aldrig varit i närheten av ett rovdjur. Då gör det inte så mycket i mina ögon när jag läser dessa insändare för då vet jag att det bara är ett tyckande. MEN visst har vl vargen gjort mer skada än bara ätit älgar den har ju delat snart Svenska folket med synpunkter, må så vara att det bara är 0,3 proc som vill ha varg men innan var vi alla ense att allt var bra. eller hur God jul

46. #30 Kungsörn...

2013-12-13 09:38

...är svår på ren under kalvningstiden. Havsörn är det inte.
Havsörn gör rentav nytta genom att terrorisera skarvkolonierna under häckningstid.

45. Kan vi komma överens

2013-12-13 09:38

Det som man ofta möts av är att vargen skulle vara inavlad. Kan någon tala om vem som kommit fram till det. Det finns knappast några inavlade vargar i Sverige dock är nog de flesta korsade med hund, så kallade hybrider och bör omedelbart skjutas bort. Detta av flera anledningar men mest för deras orädda betende och för att hålla vargen äkta. Avlägsna så manga vargar som bara går, det är vad SNF skulle arbeta för om man vill bevara en äkta vargstam.

44. Tyskterrier

2013-12-13 09:37

Jag håller fullständigt med dig att 0 vargar är bäst. Jag har jagat sen -67 och då fanns det nästan inga harar och rådjur. Det fanns älg och räv. Men på -70 -80 talet växte stammen av rådjur och hare, de fanns mycket vilt på skogen, men idag så är det tyvärr snart nere på noll igen pga rovdjurens ökning. Sorgligt men sant. Det måste ligga en djupt rotad avundsjuka hos vargvärnarna på vår möjlighet till jakt och friluftsliv!

43. MK har gjort sitt

2013-12-12 20:04

Nu har han hjälp till att öka vargmotståndet drastiskt i sverige,plus att sett till att ingen som inte älskar vargar vill vara med i naturskyddsföreningen längre.
Bra jobbat.

42. NR 34 angående rödlistan

2013-12-12 20:03

Jag vill minnas att uppdrag granskining eller något av dom programen hade uppe rödlistan och artdatabanken för ett antal år sen och gav dom rätt svidande kritik angående vissa fiskarter i östersjön som aldrig togs bort från rödlistan trots att dom hade återhämtat sig rejält, det borde gå att kolla upp och om inte annat så är det hög tid för en ny granskning :) Det kanske är någon annan här som kommer ihåg om detta stämmer.

41. Lelle #39

2013-12-12 19:15

frågan är ju då vem som blir sittandes med svarte Petter och måste hysa dessa djur
på sina marker.....nä, lagom är inga vargar alls...

40. Svensk varg

2013-12-12 14:18

Det finns inte en säregen svensk vargstam det är en del av rysk-finsk stam. Den stammen är långt ifrån utrotningshotad. Hur kan bevarandesidan hävda att den är det och få med forskare o politiker på rena lögner?

39. Magnus Malmsten

2013-12-12 09:59

1995 vid inträdet i EU fanns det ca 50 vargar i Sverige. Ett lagom antal.

38. Mikael karlsson

2013-12-12 09:59

Han håller på och tjatar om att vargen är utrotningshotad. Med en dåres envishet vägrar han att inse att vargen liksom andra djur måste förvaltas! SNF är inte en seriös förening som låter honom hålla på.

37. Nr 1 Torbjörn Eriksson

2013-12-12 09:58

Det blir garanterat lo-jakt i vinter och troligen blir det även vargjakt i vinter.

Ha ett trevligt Luciafirande i morgon!

36. Snf borde byta land

2013-12-12 08:22

Vad jag vet bor vi i en demokrati, rätta mig om jag har fel, våra folkvalda har nu röstat i riksdagen o med ett underlag av forskares beräkningar kommit fram till en hyfsad lösning på de hela .. De vägrar inse detta fakta att vargen som art gör stor skada där de finns o att jakt måste till för att få mer acceptans från oss som lever mitt i allt .. Men nej då springer de som vanligt o ropar på eu, vi skulle aldrig gått med i skiten från början, då hade snf kunnat skrika sig hes. Att vilja sätta vårt land i domstol pga av en art som endå inte skulle bli utrotad?

35. #1 Torbjörn Eriksson

2013-12-12 08:21

Det är det här som kallas Demokrati min bäste herre, om du nu inte visste det förut.

34. Hur trovärdig är rödlistan?

2013-12-12 08:21

Vargen är utrotningshotad, lodjuret rödlistat! En före detta anställd på artdatabanken är högt uppsatt inom rovdjursföreningen! Hur trovärdig är denna lista som förbjuder jakt och förhindrar skogsbruk? Artdatabanken beslutar själv vilka arter som platsar på lista! Kanske något för Uppdrag granskning eller Kalla fakta? Troligtvis inte eftersom journalistkåren till störst del består av miljöpartister och vänsterpartister. Rödlistan bör dock ifrågasättas!

33. Den stora bluffen!

2013-12-12 08:21

Tycker att de ska var nöjda med att ha lyckats lura alla att Sverige har en genetiskt viktig vargstam.
Dagens hop-plock är ett resultat av faunakriminalitet utan värde som helt saknar ursprung och arv från de sista svenska vargarna som utrotades på sextiotalet!

32. #1. Du får nog skynda på för...

2013-12-12 08:20

...snart får Lsty och Nvv handläggarna sina nya stämplar med "Skyddsjakt beviljas" , "Jakt beviljas" samt "överklagandet avslås".
När sedan Sverige skickat in papperen som EU begärt så kommer EU domstolen inte att befatta sig med frågan.

31. Nu är Torbjörn Eriksson o Mikael Karlsson ...

2013-12-12 08:20

... ute och cyklar igen. Licensjakt på lo har vi haft ganska länge. Att Artdatabanken myglat med antalet lodjur tycks inte bekymra Torbjörn speciellt mycket. Frågan som varje tänkande individ nu ställer sig är hur många vargar vi hade vid inträdet i EU. Det är det antalet vi är skyldiga att hålla enligt Art- och habitatdirektivet. Slutligen kan vi nu se att ekofascister inte är intresserade av demokrati.

30. fråga?

2013-12-12 08:20

I den nya proppen är det väldigt mycket om kungsörn. Vad ställer den till med för problem? Jag förstår ju att den kan ta hundar och andra mindre tamdjur samt vilda djur upp till dov storlek. Men då den varken är flockdjur eller äter speciellt mycket så kan jag inte riktigt förstå varför den kan komma att bli ett jaktvilt, förutom när det gäller 28-skjutningar. Dessutom varför är inte havsörnen med i gruppen?

29. 5000

2013-12-12 08:19

Fågelholkar!!! Skönt o se ett
Demokratiskt beslut

28. Har Karlsson någonsin sett en vild varg

2013-12-12 08:19

Jag är helt säker på att i dessa kramar led är det säkert inte någon som sett en vild varg. Man måste ut i naturen för att se en,men där vågar de inte vistas,de tror att det är tryggare bland glas och betong. Otroligt dåligt av kramarna att inte ta hänsyn till människor i glesbyggd, de som har eländet.

27. äntligen

2013-12-12 08:19

Utrotningshotad? Jo jävlar. Ni har inte en blekaste aning om hur mycket varg de finns, å varför ska Sverige rädda hela värdens vargar? Dra upp huvudet ur sanden å vakna till den sanna verkligheten. ÄNTLIGEN ETT RIKTIGT BESLUT.

26. Jägarförbunden

2013-12-12 08:18

Nu är det väl dags att jägareförbunden går in i en debatt mot Karlsson, han kan ju inte få hålla på utan att bli ordentligt avslöjad. Solveig Larsson och Björn Sprängare se till att få en debatt i DN eller SvD annars är ni inte lämpliga som våra jaktförbunds ledare

25. Tycker alla i SNF som MK?

2013-12-12 08:18

Man kan ju undra om han verkligen har hela organisationen bakom sig i detta? Det kanske finns en anledning att han "frivilligt" avgår som häxprocessledare till sommaren?

Jag vill hävda att naturskyddsföreningen gör en hel del bra saker för svensk natur också, men att det överskuggas av deras jägarhat.

Den dagen Mikael Karlsson är borta och SNF förstår att jakten är ett hållbart nyttjande av en uthållig naturresurs, då tror jag man har minst 100 000 potentiella nya medlemmar. Fast inte en dag tidigare.

24. Sanningen?

2013-12-12 08:17

SNF kan väl hjälpa till med att berätta hur det varit möjligt för dessa vargar att etablera sig i landet efter att varit helt borta från "vargbältet" i över 100 år. Efter detta klarläggande med hjälp av " Rapport från Projekt VARG" så får väl EU-domstolen "döma av". Andra medlemsländer i EU har ju agerat utifrån djurhållares bästa, Finland t ex har ju inte tvingats fram till ngn domstol?
Låt sunt förnuft få råda, vinnande koncept i förlängningen.

23. Dax dra in bidraget till SNF

2013-12-12 08:17

SNF får ju slantar från Vltvårdsfonden, alltså av de pengar jägarna betalar in via statliga jaktkortet. Eftersom SNF konsekvent motarbetar Jägarna är de inte förtjänta av några slantar från oss. Och varför skall vi pröjsa för forskning om tex hackspettar... ???
Situationen är lite märkligt, SNF motarbetar jägarna på många områden och får pengar av oss för att kunna göra det. Fy tusan vad jägarkåren är mesiga.

22. Katastrof...

2013-12-12 08:16

...för naturvården, det är vad MK och SNF är, den gamla fina Naturskyddsföreningen har han lyckats släpa i smutsen genom att driva vargfrågan in absurdum. De stora skogsbolagen och gruvindustrin jublar när jägarorganisationerna och SNF är i luven på varandra. Vi som vårdar naturen måste samarbeta, men tyvärr har SNF gått exploatörernas genom sitt rovdjursvurmande. Genom att förorda varg i renbeteslandet, kommer rennäringen så småningom att upphöra och då är det fritt fram för gruvbolagen föröda vår natur för evigt, och staten står med svarte petter, ett skövlat landskap som endast gråben trivs i.

21. Vargen

2013-12-12 08:16

Återigen varför blev vargen rödlistad? Den skandinaviska vargen är ju bara en vanlig Canis lupus lupus med en nypa inavel i dna't.

20. Jo du

2013-12-12 08:16

Personligen tycker jag att en halvering av stammen borde upprepas en fyra fem år i följd. Så vi kommer ned på ett sextiotal vargar i landet. Vilka ska behöva bli drabbade av dessa? Tycker nog det talar för att 0-visionen är det enda rätta.

19. SNF - en aktivistorganisation

2013-12-12 08:15

Med denne man som ordförande och den totala avsaknaden av kompromissvilja och total avsaknad av ödmjukhet gentemot alla som bor på landsbygden och drabbas av den otrygghet som rovdjurstrycket innebär visar på en rak och tydlig aktivistlinje. Av den anledningen har jag måst lämna Naturskyddsföreningen för ett antal år sedan då jag inte vill förknippas med aktivister. Jag hoppas att alla ni andra som är förståndiga väljer samma väg eller ser till att den här aktivisthjärnan får söka sig andra uppgifter så Naturskyddsföreningen kan återta arbetet med naturskydd på ett nyanserat sätt.
Och du Torbjörn Eriksson #1, du måste skämta, eller tror du att regering och riksdag inte sett till att stänga alla de dörrar du försöker rycka i?

18. Inte igen

2013-12-11 14:07

Är det inte dags för Karlsson att inse att vargen INTE är utrotningshotad. Har det funnits en svensk vargstam så försvann den för 150 år sedan. Men likt dårars envishet så vill han ha död på landsbygden och gå från mångfald till enfald.

17. Har Naturskyddsföreningen egna lagar.

2013-12-11 14:07

Nu har Sveriges Riksdag tagit ett beslut i rovdjursfrågan efter mycket lång handläggning. Det är demokrati och ett beslut som det åligger alla tjänstemän på statliga och länsmyndigheter att foga sig efter och arbeta i beslutets anda. Det är ett krav. Naturskyddsföreningen däremot kan göra vad dom vill och gör det. En organisation som inte begriper vad demokrati är borde straffa ut sig själva och utgå som remissorgan och eventuella bidragstagare. Nu får det vara sluttjafsat.

16. Lögner och halvsanningar

2013-12-11 14:07

Nu kommer han och de övriga rovdjurs företrädarna med sina lögner och halvsanningar.
Tala sanning och kompromissa det står sig i längden.

15. Vargen är inte utrotningshotad!

2013-12-11 14:07

Hör man en lögn tillräckligt många gånger blir det till slut sanning!
När skall SNF lära sig att vargen inte är utrotningshotad.

14. art o habitat?

2013-12-11 14:06

Enligt EU så räcker det ju med 60 vargar i hela Norden. Så NF har svårt med mattematiken.

13. ???

2013-12-11 14:06

Utrotningshotad varg???

12. Det är tråkigt.

2013-12-11 14:06

Det är tråkigt att de här grupperna har så svårt att acceptera demokratiskt fattade beslut.
Nu kan två saker hända: EU tycker som Lena EK, att alla 8 kriterierna i direktivet uppfylls med råge och då lägger man ner överträdelseärendet.
Alternativt tycker man inte det och då återstår EU-domstolen vilken då kommer att avgöra om Ek har rätt eller inte.
Personligen tror jag att regeringen haft många underhandskontakter med kommissionen innan proppen lades.
Jag har svårt att föreställa mig att man inte utnyttjat EU:s erbjudande om juridisk support i ärendet.
Peter Egarth sade ju också , efter sina kontakter, att EU inte kräver särskilt många vargar i Sverige utan snarare ordning på förvaltningen.

11. Ja du Mikael!

2013-12-11 14:06

Sådan är demokratin.
Det är enklare som fyraåring i sandlådan när man sitter och säger att får jag inte som jag vill är jag inte med.

10. Den förnekar sig inte:)

2013-12-11 14:06

”Sverige är inte längre någon naturvänlig förebild”, menar Karlsson.
Tja, tycker han...När upphörde SNF att vara det de en gång skulle vara och övergick till en i många fall rent lögnaktig populistisk organisation för karriärister med egna agendor? De borde veta vad som verkligen är RÖDLISTAT i såväl Sverige som annorstädes och arbeta hårt för det. Gör något konkret och försök få tillbaka allmänhetens respekt - vilket är något man förtjänar, inte får genom lögner. Och du Karlsson, du kan inte ha haft det lätt som barn med det självhävdelsebehovet:)

9. Problem?

2013-12-11 14:05

Om man anser att vargen, som art, är utrotningshotad, då har man verkligen stora problem. Vilken statistik kan ändra Mikaels åsikt?

8. Vilket skämt!

2013-12-11 14:05

Enligt naturskyddsföroreningen är vargen utrotningshotad!!! inget kan vara mer fel,då vargen är ett av världens mest spridda rovdjur! dom finns i hundratusental världen över,där dom förövrigt mest bidrar med lidande och elände för både djur och människor.
Faktum är att det finns nog få djur som är mindre utrotningshotadeän vargen.
Hur kan naturskyddsföreningen få sprida så mycket lögner och villfarelser utan att åtalas.
Får en förening ljuga hur mycket som helst utan att åtalas?

7. Märkligt!

2013-12-11 14:05

Efter som vi nu har ett riskdagsbeslut på att lo och varg har gynnsam bevarandestatus så borde deras status som rödlistad eller utrotningshotade ändras av artdatabasen!!

6. Jaha...

2013-12-11 14:05

Ännu en som vill minska klyftan....

Är verkligen de som ska driva SNF vidare efter att Mikael Karlsson avanserat vidare i rewildingsystemet beredda att sätta allt på ett kort och använda EU emot en nästan enig svensk riksdag?

Om det igår fortfarande var någon som trodde att det som hänt de senaste åren handlat om vargens väl och ve i Sverige så borde de veta bättre nu. Det som pågår är givetvis en kamp om vem som ska kontrollera svensk natur i framtiden.
För mig har det varit tydligt var SNF, WWF och SRF står i den frågan. Igår blev det tydligt att också SOF ställer sig på EUs sida.

Det här ska verkligen bli intressant!

5. Äntligen .

2013-12-11 14:05

Verkar det som om SNF får lite svar på sina tidigare åkturer på räkmackor, men vi har inte sett slutet på denna fars men nog verkar det som om SNF får böja sig med sina maffiametoder rörande förtal och orent spel, detta gör åtminstone mig glad och säkert många med mig.

4. Tackar för hjälpen Mikael och SRF

2013-12-11 13:59

Vilka andra länder är då ett föredömme?

Finland, Estland, Lettland, Litauen, Frankrike, Spanien, har alla omfattande jakt på varg och är med i EU, Ryssland och Norge utanför EU men jagar varg i stor utsträckning varje år.

Vad menar herr Karlsson egentligen?

Han och SRF kan ju försöka ändra deras inställning istället för att hela tiden klanka på Sverige.

Det är bland annat tack vare Karlssons och hans gelikars totalt kompromisslösa förskönande av vargens fördelar som riksdagen röstade igenom sitt förslag om en begränsning av odjurens framfart!

3. hm

2013-12-11 13:58

Jepp nu är dom uppretade

2. Balanserad och nyansierad...

2013-12-11 13:58

..är han verkligen MK. Allt eller inget, svart eller vitt. Det är kanske så att det är han och hans lakejer som är det riktiga hotet mot miljön. Utan lokal accpetans funkar inget miljöarbete - och till lokal acceptans räknas inte Stureplan.

1. Instämmer helt.

2013-12-11 13:58

Vi ska inte ha någon jakt på lo och varg. Det här måste upp i EU domstolen.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons