• Älgskadefondsföreningen

SRF tar strid för att få bidrag

NotiserPublicerad: 2014-03-05 09:47

Rovdjursföreningen (SRF) tar strid för att få behålla sitt miljonstöd från Naturvårdsverket. Det meddelar föreningens ordförande, Roger Olsson, i P4 Värmland.
– Vi accepterar naturligtivs inte det här utan kommer att göra allt vi kan för att återfå det här organisationsbidraget. Vi har möte inplanerat med Naturvårdsverket för att börja den diskussionen. Vi kommer sannerligen inte att ge upp, säger Roger Olsson till lokalradion.

Prioriterar exempelvis klimatfrågan
Som Jakt & Jägare tidigare berättat har Naturvårdsverket beslutat att föreningen inte längre kan söka organisationsbidrag.
Verket väljer att prioritera exempelvis klimatfrågan och då finns det inte pengar så att det räcker till Rovdjursföreningen. Det har handlat om ungefär en miljon kronor i årligt stöd.
Beskedet att Rovdjursföreningen inte får söka organisationsbidrag kom som en blixt från en klar himmel i föreningen. Man har inte heller fått någon kritik från verket på den verksamhet man driver, säger Roger Olsson till radion.

”Vill att vi ska spela en roll”
– Staten vill ju att vi ska spela en roll i rovdjursförvaltningen. Vi uppmanas att sitta med i olika utredningar och svara på remisser, att ha folk med i länens viltförvaltningsdelegationer, säger Roger Olsson till P4 Värmland.
Han menar att det inte går om staten inte ger föreningen något stöd att utföra sina uppgifter.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

52. Torbjörn Eriksson....

2014-03-11 10:12

Vore det inte bättre att komma med saklig information i berört ämne istället för att hålla på att polarisera rovdjursfrågorna " läs vargfrågan" i ditt fall. Du må bo landet i Örebros kommun, men absolut inte glesbygd där många av Sveriges djurbönder/djurbrukare/köttproducenter bor och verkar. Varför inte en gång ta åt sig av den information som tilldelas dig ! ! ! Du är ju MP-politiker, nämndeman i Örebro tingsrätt, politiskt tillsatt i vilförvaltningsdelegationen i Örebro, stark anhängare av Svenska rovdjursföreningen. Kan du skriva under på det ? Och med tanke på detta, så sitter du väll inte tyst eller kör ett typiskt mantra, när det blir diskussioner i dessa nämnder eller hur ?

51. # 45

2014-03-10 08:38

Miljöpartiet är inte särskilt stort i vargtäta län såsom Dalarna, Värmland och Örebro.. Hur kan det komma sig? Man måste ju vilja ha vargen runt sin egen förskola, för att verka trovärdig. Det är alltid någon annan som ska ta hand om det otrevliga.

50. Nog är det märkligt..

2014-03-08 10:39

..att t ex Svenska Sjöräddningssällskapet ej har statliga bidrag, trots att dom står för 70 % av sjöräddningen. Var finns då någon rimlig relation mellan SRF och Sv Sjöräddningssällskapet. Nytta och NÖJE (SRF) som jag ser det.
Visserligen överlever Sjöräddningen tack vare Postkodmiljonären, tyvärr - för Postkodmiljonären hjälper flera vargkramande organisationer som jag ej vill befatta mig med, därför har jag gått ur.

49. Torbjörn Eriksson

2014-03-07 16:38

Du börjar likna en viss kokille. Du ska alltid ha sista ordet och tror då att du har rätt.
Jag har en trögtänkt bror (också vargvän) som fungerar på samma sätt. Eftersom man får så dumma svar ger man upp, INTE för att man blivit övertygad eller överbevisad.
Men du pratar på som du har förstånd till.

48. Till 42.

2014-03-07 13:05

Det känns tungt va, när ni inte kommer någonstans. Det är lätt att försöka säga att allt är trams. Sådana som ni kan inte inse sanningen. Vargen kommer att vara kvar i Sverige, Det är ingen som vill förhandla med JRF, nolltoleransare och nej sägare.

47. Stön!

2014-03-07 10:56

Ännu ett blytungt sakligt argument från T.E.......
Varför envisas du med meningslöst trams som det här, du förlöjligar ju både dig själv och miljöpartiet.
Kom med argument istället, så man kan debattera med dig.

46. Spela roll i förvaltningen

2014-03-07 10:21

Om jag inte är helt fel informerad så står statens för kostnader för de som utses i utredningar och ledamöterna i viltförvaltningsdelegationerna faller under länsstyrelsernas budget. I övrigt står respektive organisation för sina kostnader när det gäller remisser, möten mm.

45. MP, vargens räddare.

2014-03-07 08:49

Ni här som hela tiden sagt att MP kommer att förlora på sin politik, läs Expressen. Miljöpartiet 12,2 %. MP större än KD, C och Folkpartiet tillsammans. MP vargens räddare.
Trevlig Helg.

44. Till TE nr 34

2014-03-07 08:49

Du har rätt TE, jag är rädd för vad en organisation som eran kan ställa till det.
Nog sagt när inte hjärnan finns med.
Stenmark sa en gång att... int lönt å förklar för dom som int förstå.
Eller för dom som inte bryr sig om annat än sin egen lilla sfär.

43. Till Roger Olsson

2014-03-06 16:42

Jag bara undrar om er ideella organisation har någon form av arvode till typ styrelse mm. Lägg gärna ut 2013 revitions berättelse här, för ni har väl inget att dölja.
stort tack på förhand.

42. Torbjörn Eriksson

2014-03-06 16:42

Hur kan du då säga/debattera här om att ni "SRF" kommer att få tillbaka statsbidraget ? Eftersom bidraget INTE har något att göra med att SRF är någon form remissinstans i denna frågan. Du skriver om löjliga kommentarer och att SRF aldrig kommer att försvinna. JA du har rätt på den punkten "försvinna". Men inskränkta och enkelspåriga människor kommer alltid att finnas. Men som du, Torbjörn. Mp-politiker, nämndeman "politiskt tillsatt" bara ens kan debattera detta statsbidrag.... Jag trodde i min enfald att du var lite mer påläst än så, tyvärr. Det är bara tragiskt att du bidrar till att polarisera rovdjursklimatet än mer än dom flesta här inne. Under mina år här, så har du aldrig kunna med något konkret, vare sig informativt eller realistiskt.
Men jag kan garantera dig, att jag med flera tackar dig. För ett rakt och ärligt svar, JAG VET INTE.......jag blir personligt rädd för dig, med tanke på dina rätt tunga uppdrag. Då bl.a. nämndeman i Örebro tingsrätt.

41. Konstigt

2014-03-06 16:42

att man måste ställa in föreläsningarna. Finns det inte större intresse hos de tilltänkta föreläsarna än att man måste ha betalt? Engagemanget verkar inte vara så stort, när man inte hjälper "sin" krisande förening utan bara tänker på egen vinning.

40. Pengarna, inte vargen är drivkraften

2014-03-06 16:41

Detta visar att det aldrig handlade om vargar eller andra rovdjur. Det handlar bara om pengar för SRF. Pengar, eller snarare arbetsfri inkomst för topparna inom SRF.
Rovdjuren är bara ett medel och inkomstkälla.
Eller är det verkligen normalt att en förening med ca 4000 medlemmar har 5,25 personer i anställning?

39. ideell organisation?

2014-03-06 13:58

Om nu SRF är en ideell organisation så behövs väl inte denna miljon i stöd från staten? Vad jag har lärt mig så ideellt arbete utförs ju gratis av medlemmar, så ert arbete som utförs i organisationen ska väl medlemmarna utföra utan ersättning med styrelsen i spetsen med hjälp av Franzén och Bjärvall eller har jag missförstått ordet ideellt? Medlemsavgifter ska ju täcka porto och papper och inga arvoden utgår ju till styrelsen vid ideelt arbete.

38. Till 37

2014-03-06 13:58

Det kan jag inte svara på. Jag vet inte vad bidragspengarna ska användas till. SRF har inte gjort något speciellt för klimatet.

37. Torbjörn Eriksson

2014-03-06 11:26

Ingen här är rädd för SRF, på något sätt. Men kan du NU utan enkelspårighet likt SJ svara på frågan, vad har SFR gjort för klimatet i Sverige, eller klimatfrågorna generellt? För bidraget gäller ju klimatfrågor och inte vargen, denna gången. Så svara nu bara på den frågan... Om du kan?

36. #34

2014-03-06 10:05

Stryk första meningen och byt ut "väldigt rädda" mot "sjukt less" så kommer du nog närmare sanningen.

35. Bidrag?

2014-03-06 09:28

När man ger ut ett bidrag, så gör man väl det till någon som har liknande värderingar. Alla dessa överklagande har kostat Sverige enorma summor. Det är nog så att hela NVV ligger dåligt till. Regeringen har ju sina ögon på dom. Man är ju sig själv närmast, ett användbart ordspråk. Det är många som kanske måste söka nytt arbete. Eller ska alla sitta i riksdagen i MP:s namn?

34. Till 33.

2014-03-06 08:36

Det börjar låta som den berömda svenska avundsjukan. Ni måste vara väldigt rädda för denna ideella org.

33. #26, miljörörelsen suger redan på klimatspenen

2014-03-05 22:57

Sedan länge pågår stora arbeten med att visa att endast vargar (och andra stora rovdjur) kan rädda oss från Ragnarök. Det arbetas efter lite olika linjer: Biologer söker visa att vargar gör att de ekologiska systemen bättre kan anpassa sig till klimatändringar. Biologer söker visa att vargar äter så många växtätare att växterna växer bättre och det påstås motverka klimatändringar. Rovdjur och klimat är inne och ger redan stora pengar. Projekt är igång i Yellowstone och på Isle Royale, för att inte glömma Ryssland: Sergej Zimov är direktör för en forskningsstation i ryska delrepubliken Sacha, Jakutien, han driver ett stort experiment för att så långt möjligt återskapa pleistocens ekosystem genom att plantera in bison, jakutisk häst, tiger och ytterligare arter. Han har ett dubbelt syfte, dels vill han visa att det var människornas jakt och inte klimatändringar som gjorde att pleistocens megafauna dog ut. Dels vill han visa att genom att återskapa ett pleistocenliknande ekosystem så kan man förhindra att permafrosten i Sibirien tinar och släpper loss enorma mängder växthusgaser. Så vänta bara, Nilsson, snart ligger det ansökningar från Rovdjursföreningen om att få släppa loss inte bara mer ryssvarg, utan även visenter, amurtiger, przewalskihäst och isbjörn, och kanske genmanipulerade ullhåriga noshörningar, vem vet? Rovdjuren kommer uppges kunna rädda våra aspskogar från att ätas upp av älgar, hjortar och andra skadedjur. (Stiftelsen Nordens Ark och WWF har redan fått 5,3 miljoner från Postkodlotteriet för att rädda amurtigern.) Allt i syfte att rädda jorden från undergång på grund av människoorsakad global uppvärmning. Har vi då en miljöpartistisk rovdjursminister så får SRF så många miljoner de bara kan drömma om. Den miljö- och klimatalarmistiska rörelsen låter aldrig sunt förnuft stå i vägen för att raka hem några miljoner på omöjliga projekt.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2486.2005.01094.x/abstract?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false
http://www.sciencemag.org/content/308/5723/796.1.short

32. Förklaringsproblem

2014-03-05 22:51

Det borde vara betydligt lättare för NVV att förklara varför SRF inte får något organisationsbidrag alls än att förklara varför man fortsätter dela ut mellan 13 (Sveriges Ornitologiska Förening) och 180 (Sveriges Hembygdsförbund) gånger mer per medlem (2013-siffror) till Svenska Rovdjursföreningen än till andra ideella organisationer.
Kan man ens kallas ideell förening när man får mer i statligt bidrag än man tar in i medlemsavgift?

31. Pengar från egna eller andras fickor?

2014-03-05 22:50

Det kan inte bli så många kronor varje SRF:are måste punga ut för att få sin miljon. Jag skulle då ensam betala en stor del av en miljon kr utan att gnälla bara jag slapp varg.

30. Ja ja

2014-03-05 19:15

TE, det är som man lärt sig. Högmod går före fall!

29. Återbetalning tack!

2014-03-05 19:15

Med tanke på alla osanningar föreningen spridit genom åren så vore det på sin plats att dom blir återbetalningsskyldiga.
Naturligtvis borde dom avpoliteras från exempelvis viltvårddelegationen omedelbart av samma anledning.
Äntligen börjar deras igentliga agenda genomskådas även på högre ort.
Det var då länge sedan jag blev så glad av en nyhet.

28. Torbjörn Eriksson

2014-03-05 19:14

På SRFs hemsida står det. "Svenska Rovdjursföreningen arbetar för rovdjurens rätt att leva i livskraftiga stammar i naturen" Det är fastslaget att rovdjursstammarna är livskraftiga så ni gör ingen nytta längre. Allt annat arbete ni gör kostar bara skattebetalarna pengar helt i onödan. På NVVs sida står det. "Bidraget går till organisationer och/eller projekt som kan vara för nationellt eller internationellt arbete. Det är insatser som bidrar till att uppfylla nationella miljökvalitetsmål" Sen att ni lyckats bli representerade i Naturvårdsverkets centrala rovdjursråd och i flera av länsstyrelsernas Viltförvaltningsdelegationer är en gåta. För så disneyfierad syn på naturen som SRF och dess medlemmar har är skrämmande. Ni saknar all kompetens som man bör ha och går enbart på känslor när ni arbetar.

27. Om NVV mot ...

2014-03-05 17:09

... all förmodan skulle ändra sitt beslut blir det än mer tydligt att det behövs en ny Viltförvaltningsmyndighet. Varg som affärsidé skall bort.
Rösta på Landsbygdspartiet Oberoende vid valet. Så att någon motvikt till dessa dumheter kommer till stånd.

26. Torbjörn Eriksson......

2014-03-05 17:09

Du som är så bevandrad inom SRF, Rättsväsendet och till lina delar, självutnämnt språkrör för dessa klubbar förminbördes beundran.... Hur kan DU tillskriva att Ni kommer att få åter ett STATSbidrag ! Vad har SRF gjort eller gör i KLIMATfrågan, för det ju det bidraget handlar om, eller hur ! Det enda SRF gjort i klimatfrågan är att förpesta levnadsklimatet för Sveriges alla djurbönder, fädbodbrukare eller ! Så käre Torbjörn, när jag växte upp. Fick jag lära mig, som man bäddar får man ligga eller gör om gör RÄTT...... Men det skulle vara roligt att få veta hur ni bär ER åt att få tillbaka pengar från ALLMÄNNA medel, när ALLA andra org. inte får betalt/pengar för att göra dylika skrivelser, råd etc. etc. Men ge gärna dom andra ideella föreningarna/org tips på hur dom ska bära sig åt.....För inte har dom betalt för att sitta med som div. remisspreferenser ? ? ?

25. Stora vargplaner kräver stora pengar

2014-03-05 17:09

För att citera Gessle: ”Om hon visste vad hon ville kunde hon få vem hon ville ha!”
Men VAD generalsekreteraren i Svenska Rovdjursföreningen (har de råd?), Ann Dahlerus (2), vill ha är däremot klart. Generalsekreteraren vill ha vargar, och en ”vargkorridor” till Putins vargar. Och denna ”korridor” är inget rusk, generalsekreteraren vill ha sina vargar bland renarna! Men då räcker inte ens många miljoner för att ersätta skadorna, så generalsekreteraren har nog inte tänkt att Rovdjursföreningen skall betala, det ankommer säkerligen på de drabbade, eventuellt något på skattebetalarna. Dahlerus är dock oklar med vilka det är som gynnas om Dahlerus vargar får umgås med Putins vargar. För inte kan generalsekreteraren mena att de som bor på svenska/finska landsbygden gynnas av en massa varg? Kan det tänkas att jägare gynnas? Nej, det är helt uteslutet, bortsett från renodlade vargjägare om det blir vargjakt. Och hur renägarna skall gynnas är ännu svårare att förstå. Gynnas stadsborna? Nej, de berörs inte så mycket, men gynnas? Nej, det går inte att få ihop. Men fiskare, skidåkare, lärare, sjuka, barn, ungdomar, friska, pensionärer? Nej, dessa kan ju inte gynnas. Men vilka kan generalsekreteraren mena? Hon talar om ”... alla parter i den infekterade vargdebatten som är emot artificiell förstärkning och vill se en större spridning av vargstammen över landet.” Veterinärer kanske? Nej, de enda tänkbara som generalsekreteraren kan mena är den grupp som Pimlott (1) måste ha avsett när han skrev, citat: ”... so that people gain enjoyment and satisfaction as a result of their (vargarna) presence in wild communities." Vilka dessa ”people” är, talar vare sig Pimlott eller generalsekreteraren om. Jag har aldrig mött dem, men generalsekreteraren avser troligen att ”alla parter” är rovdjursföreningsmedlemmar boende i städernas hyreskaserner och mörka prång. De är de enda som kan tänkas få en mental kick när de tänker på att det långt borta i den fria, stora skogen finns farliga vargar som sprider död och dvärgbandmask åt folket – the people - och åt de tama och vilda djuren. Det är en kostbar kick samhället spenderar på denna lilla och mycket udda grupp.

24. Srf

2014-03-05 17:08

Skulle vara roligt att läsa srf verksamhetsberättelse de senast åren även revisorernas.

23. Det är väl enkelt

2014-03-05 17:07

att dubbla medlemsavgiften så är det ju löst. Om det är 4500 medlemmar så blir det ju nära 1,5 milj.

22. renskötare

2014-03-05 17:00

He he du är inte ensam om att ha insett att SRF är vargens enskilt största fiende i det här landet.
Hoppas nu också att ni får ta bort alla vargar från renbeteslandet så fort som möjligt, det lär ju bli ett rent elände annars nu när kalvningen snart kommer igång.

21. Självklart med bidrag

2014-03-05 17:00

Tämligen självklart att SRF ska ha bidrag. Se bara på hur mycket jägarorganisationerna får! Inte bara för s.k. "förvaltning" utan även för "information till allmänheten".!

Redaktionell kommentar:
Jägarorganisationerna får efter regeringsbeslut pengar från Viltvårdsfonden. Fonden finansieras av den årliga jaktkortsavgiften som aktiva jägare måste betala. Det handlar alltså om jägarnas egna avgifter som ”går tillbaka” till deras organisationer. Det är en betydande skillnad mot allmänna skattepengar som hinkas ut.

20. För det första...

2014-03-05 16:55

Det förefaller En smula märkligt, hit en liten sammanslutning människor med rovdjur som hobby ens kan titulera sig "miljöorganisation"...
Det känns än mer galet att en sådan högljudd skara, vars medlemmar frekvent önskar livet ur folk, skall åtnjuta bidragsprivilegier.
Nä, Roger, Ann o ni andra, era dagar som organisation av betydelse är nog till ända, det är i alla fall min förhoppning...

19. Bidrag skall ge nå't tillbaka inte som SRF

2014-03-05 16:54

Denna förening förtjänar inte bidrag då de inte kan acceptera demokratiskt fattade beslut. Konstigt att 1 Mkr har så stor betydelse då man totalt saknar respekt för de enorma kostnader deras ständiga överklagan innebär.
Likaså angriper de människor som värnar landsbygden och då i synnerhet de som har djurhållning genom att "kräva" rovdjursstängsel. Den ökade kostnaden tror denna förening bara är att begära bidrag för vilket inte stämmer. Nej, nu får de visa hur stark hållningen är genom ideellt arbete.......lycka till.

18. Desperation?

2014-03-05 16:54

Jag tycker mig ana ett visst mått av desperation i Tobbes inlägg, efter detta avslöjande.

17. kanske

2014-03-05 16:54

Har saklighet och kompetens blivit ett kriterium för att få bidrag. Tack till rovdjursföreningen för alla dumma kommentarer som tex mata varg med älg mm. Därigenom har fått upp ögonen för er verksamhet.

16. Viltvårdsfonden

2014-03-05 13:56

Skulle inte förvåna mig om viltvårdsfonden får stå för dessa kostnader i slutändan.

Staten får väl helt enkelt sluta ta med SRF i ett antal frågor så att de inte behöver lägga pengar på detta. Ska hur små grupper som helst får vara med och tycka till i frågor och få pengar från staten för att göra det? Vill staten ha experthjälp i vissa frågor får väl de köpa in dessa tjänster som kosultarvode. Om dessa sen representerar SRF, JRF eller LRF spelar väl ingen roll. De är väl med för sin kompetens skull.

15. Renskötarnas väl

2014-03-05 11:55

SRF har utan att velat och vetat det gjort renskötarna och renskötseln stor hjälp i rovdjursdebatten genom sina överklaganden i skyddsjakter på varg och därigenom fått upp ögonen på många att vi har problem med övriga rovdjur. Det är värnarorganisationernas agerande i vargfrågan som gjorde att rovdjursproppen gick igenom i december. SRF har visat att dom har ingenting i en rovdjursförvaltning att göra och genom sitt nära samarbete med NVV antagligen påskyndat att det blir en ny viltvårdsmyndighet utan kopplingar till NVV. Så tack SRF från renskötarna i Sverige, ni har gjort mer i rovdjursfrågan som hjälper oss än vi själva har lyckats med i 20 år ( ni behövde ju bara 2 år)

14. #9 Torbjörn -- Hur ska du ha det?

2014-03-05 11:55

Nedan ett tidigare citat från dig.
Under Rubriken: "Rovdjursföreningen mister bidrag" den 2014-03-02

"19. Till gnällisarna här.
Av Torbjörn Eriksson 2014-03-02 16:50
" Det behövs inte dom pengarna för att överklaga. Överklagandena kommer att fortsätta, det kan ni lita på. Det här gör ingen skillnad. Ha en fortsatt trevlig helg. "

Vet du själv vad du håller på med Torbjörn? Lika saklig i ditt förhållningssätt som dina argument för vargen.

13. T-E

2014-03-05 11:54

"viktig uppgift"?
Ni tror att ni har en viktig uppgift, men för vem är det viktigt, dig, mig? Det enda som ni gör är att arbeta MOT landsbygden och oss som försöker att leva där.
Men fortsätt inbilla dig att du gör något bra, för det är du i alla fall duktig på.

12. Dårlig perspektiv?

2014-03-05 11:54

Tror kansjke det kan kalles dårlig perspektiv fra Olsson sin side når han sier de ikke har fått klager fra NVV.
Ikke mange som vil betale for at noen skal mot arbeide seg eller?
Hva kan kostnadene være med alle protester som foreningen har påført NVV mon tro? Blir en mill egentelig bare små penger?
Videre så er vel denne foreningen som de fleste andre foreninger bygget på medlemmers frie deltagelse og gratis arbeide? Kan vel ikke bygge et slikt organ på at staten skal sørge for advokat og retts kostnadene?
Nei litt orden må det jo være i sakene.

11. Konkurssnyftningar?

2014-03-05 11:54

Generalsekreteraren och den Webbansvarige får väl börja jobba ideellt medan medlemmar skrapar ihop pengar till eventuella skulder.

10. SRF är ute

2014-03-05 11:54

SRF har bränt det lilla förtroendekapital de hade i o m sitt agerande mot en långsiktig lösning av vargproblemen, detta får de nu betala priset för vilket är helt rätt och riktigt, för är man inte det minsta intresserad av att samverka så ska man heller inte få delta.

9. Helt riktigt.

2014-03-05 11:06

SRF har en mycket viktig uppgift att sköta. En självklarhet att bidraget ska tillbaka till SRF. Vi kommer att lyckas.

8. Bidrag är av ondo i alla sammanhang

2014-03-05 11:06

Bidrag har aldrig lett till något bra i något avseende någon gång.
Bort med alla bidrag!!!

7. Staten

2014-03-05 11:06

Staten (?) vill inte längre ha med SRF att göra. SRF har spelat bort sina lånade kort.

6. Nu är det bevisat...

2014-03-05 11:06

...att det handlar om "girighetens små tungor" från SRF som talar - och att stödet är så pass viktigt, för att dom själva inte vill pynta ut ett endaste öre ur egen ficka.
Skämmes på er!

5. Enkelt

2014-03-05 11:06

Dra in deras mandat i nämnderna och uteslut dem från de diskussioner de bara saboterar! Kunskap som inte kan fås genom de andra organisationerna finns heller inte i SRF.
Mannen från Kilsmo är väl ett lysande exempel på att man inte vill få acceptans i vargfrågan utan bara konfrontation.
Och ordföranden själv har väl gjort sig omöjlig genom sin stupida syn på löshundsjakten.

4. Jo du!

2014-03-05 11:05

Kanske är på tiden att hosta upp slantarna själva nu! Som jägarna får göra. SRF kostar mer en vad de smakar för Sverige.

3. Lämna in en inhibation vetja.

2014-03-05 11:05

Eller smaka på hur vi vanliga känner oss när det inte går som vi önskar, hoppas fortsättning följer.

2. Vargar en inkomstkälla?

2014-03-05 11:05

Plötsligt är pengar viktigt? Vad dom inte vill förstå är att får och tamdjur mm. är en inkomstkälla för människor som lever på landsbygden. Visa nu att ni värnar om vargar, att pengar inte styr naturfrågor. Man kan konstatera här att städernas invånare finner landsbygden som en uppfinningrik inkomstkälla på bekostnad av landsbygdens folk. Varför anser vissa att dom har rätt att få inkomster både i staden och på landsbygden även om dom inte bor där?

1. Nästa steg..

2014-03-05 11:05

...är att sparka ut SRF ut från rovdjursförvaltningen. De tillför inget, har SRF inte fattat det ännu?

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB