• Pinewood

Underskrifter mot varg i Ockelbo

NotiserPublicerad: 2011-06-08 09:56

En lista med 700 namnunderskrifter kommer att lämnas till kommunpolitikerna i Ockelbo i protest mot vargflytt till kommunen.

– Det är hemskt att de vill värna vargen framför landsbygdens folk, säger initiativtagaren Jan Lööke till Gefle Dagblad.

Boende i Ockelbo vill att kommunpolitikerna ska säga nej till att flytta varg till området. För att visa sina åsikter har listor lagts ut där motståndare mot flytt har kunnat skriva på. Listorna samlades in i går och underskrifterna räknades.

– Omkring 700 namn blev det. Det är tio procent av alla som bor i kommunen. Och så har listorna bara legat bland annat på OK i Ockelbo och Konsum i Åmot. Hade vi aktivt gått runt med listorna hade det blivit ännu flera namn, säger Jan Lööke till Gefle Dagblad, GD.

"Det är hemskt som det har blivit"
Jan Lööke bor utanför Jädraås, är jägare och har en stövare som han är rädd ska bli tagen av varg.
– Det hjälper ju ingenting att sätta gps-sändare på hunden. Vargen tar den ändå, han är inte dum. Det är hemskt som det har blivit. Att man vill värna vargen framför landsbygdens folk, säger han till GD.
Jan Lööke tror att allt fler jägare slutar jaga för att de inte vill riskera att förlora sin hund till vargen.
– Det är psykiskt jobbigt det här. Och folk flyttar härifrån. Det är vi som får betala, inte de som bor i staden, säger Jan Lööke till GD.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

27. Pernilla

2011-06-15 08:11

Alla är så klart inte mot varg på landsbygden, men någon majoritet av vargkramare hittar du då inte i Jädraås, jag skulle vilja säga att en majoritet av de som bor där gör det pga sitt stora intresse för jakt och fiske, både bland män och kvinnor. Att tex ta bort jakten från en sådan by är som att avveckla den, det är redan urusla kommunikationer och det lilla som finns kvar som tex byskola och macken tex skulle försvinna, vargen kommer aldrig få den byn att blomstra, frilluftsliv jakt och fiske däremot är det som håller byn levande. Utan detta så skulle många välja att flytta för att komma närmare sina arbeten/skolor osv, det skulle vara förödande.
Det gäller inte bara Jädraås, det gäller alla liknande bygder där folk lever pga ett brinnande intresse till tex jakt.. Jag vet inte om du såg Jädraås för 20-30 år sedan men det har jag gjort, och avbefolkningen har gått rätt långt redan utan vargen, och det lär inte bli bättre om jakten försvinner, i dag är det mycket vanskligt att släppa drivande hund runt Jädraås och 2 st hundar från byn har redan mist livet till vargen. Man behöver uppmuntra folk att flytta TILL byn, och det gör man inte genom att inplantera varg den saken är klar.

26. Pernilla

2011-06-11 16:03

"det borde du väl veta vid det här laget, har ju stått hur mycket som helst i media."
återigen visar du hur naiv du är. i grund och botten, allt som står i tidningar är inte sant vet du...
tyvärr råder i de flesta fall motsatsen i frågor som denna, speciellt i dom där vargen är inblandad...
Men fortsätt du gärna att svälja all propaganda för varg och mot jakt.

25. Frippe

2011-06-11 16:02

att "joddla" om kulturarv kanske inte är nåt för dig eller gemene man, men men enligt den konvention som kramarna lutar sig mot står att mänskliga aktiviteter och kulturarv skall prioriteras före
eventuella rovdjur vid krockar sinsemellan... politiker torde lyssna, om de vet vad den konvention de lutar sig mot säger egentligen... jag tvivlar dock på det i många fall...

24. Kul idé, Federal

2011-06-11 11:18

Men du måste anpassa åtgärden till något som slår i närheten lika hårt som vargen på landsbygden. Lite kamphundar ställer inte till med så mycket problem i den stenöken staden är.

Nej, minst 5 livskraftiga våldsdyrkande gäng per större stad som måste hjälpas med nyrekrytering för att inte skapa inavel. Polisen får inte störa dem annat än med studier. Som invånare har du ju alltid rätt att försvara dig och din egendom, men bara med så mycket våld som nöden kräver (motsvarar §28). Eftersom det är lite klent med sådana gäng i Sverige kan vi ju importera från Ryssland, de har visserligen ofta tuberkulos men det är inte så stor risk att bli smittad. Och är vi oroliga så är det bara att hänvisa till USA, där lever man med många gäng, och det är inga problem.

23. Vänd på det...

2011-06-11 10:35

och börja samla in underskrifter från landsbygden om att vi vill ha ett 20:tal föryngringar av förvildade, lösspringande kamphundar i Stockholm !
Skulle det funka ?

22. Helt klart Hermelinen

2011-06-09 20:04

I vissa frågor kompromissar man inte. Det går att förhandla om utbredning och antal av lo och björn, men när det gäller vargen har det blivit fel från början. Den skulle aldrig ha planterats in i den natur vi vant oss vid det senaste seklet. Men visst måste vi som Frippe säger agera enat, och vi kan inte låta löshundsjakten eller ens jakten vara huvudorsaken när vi driver frågan. Tror att frågan behöver drivas av någon mer neutral, som Landsbygdsdemokraterna med stark uppbackning av hela jägarkåren. Det finns för många människor som tror att jägare är onda, men småbrukare har ännu inte fått dålig klang.

21. Kompromiss var ordet

2011-06-09 17:22

Nu får du väl hejda dig, Frippe. Du efterlyser kompromiss som metod. Är du inte medveten om att ett stort och starkt jägarförbund har försökt kompromissa, så att man nästan slagit knut på sin egen organisation. Och vad är utfallet? Jo, det håller på att gå totalt åt helvete med löshundsjakten i hela landsändan söder om renskötselområdet.
Det finns bara ett sätt för mig: Att protestera utav bara fan.
Samhället har ingen som helst rätt att konfiskera livsstilen på landsbygden - i alla fall inte för att rädda en art som frodas i våra östra grannländer.
I takt med att reviren når söderut kommer proteststormen mot den här konstgjorda varghanteringen att växa till en orkan. Tro mig.
De som varit med och hjälpt till med galenskaperna, eller stillatigande tittat på, gett sitt passiva okej, kommer att känna sig manade till avbön.

20. Hermelin

2011-06-09 14:37

Varför skulle jag vara glad? Har inte kallat någon för idiot men om du känner att det passar dig så kan jag bara beklaga.
Vad jag menar är att jakten är i fara både från vargen och andra jaktmotståndare.
Kommer jakten att ibland få ge vika? Ja det är väl självklart och det har vi redan sett under åren som har gått dels med inträdet i EU men också genom andra prioriteringar i och av samhället.

Hur går man då tillväga för att möta detta? Hade det funnits ett lätt svar på detta så hade det redan varit anammat. Men jag tror att det behövs ett starkt förbund som för jaktens talan och det ser vi ingenting av idag. Istället så ser vi olika utspel till höger och vänster vilket får det hela att se ännu mer rörigt ut. Det är lite som Bildt prata om för många år sedan när han pratade om den röd-gröna röran. I slutändan så förlorade den röd-gröna röran regeringsmakten och jag är orolig att detta även kan ske för jakten.
Jag håller helt med om att vargen inte är specifikt Nordisk utan är en avvart av Ryssvargen och att man då skulle kunna nöja sig med de som finns där. Detta trott jag dock aldrig att varken regering(oavsett färg) eller EU kommer att acceptera/erkänna. Så för att på något vis få ett slut på denna historia och få klara svar ifrån regeringar mm så tror jag att det krävs ett starkt förbund som har tydliga(läs starka)argument och i slutändan kan förhandla. För till slut så kommer det alltid att behövas en komprosmiss.

19. Var glad då, Frippe

2011-06-09 12:51

Om vi bara är idioter som inte kommer att nå någon framgång, borde du glädjas istället för att komma med gnälliga kommentarer.

18. Pernilla sluta spekulera!

2011-06-09 12:31

Varför skriver du inte en lista för inflyttning av varg! Kom gärna och försök samla namn i Södra Gävleborg,Värmland eller Dalarna! Viltvårdsdelegationen har utsett lämpliga områden att flytta varg till! Gör denna lista jag/vi väntar på resultatet! Då kommer du/ni snart att få fakta! Dom flesta vill nämligen inte ha vargar i sitt närområde!

17. Pernilla

2011-06-09 09:38

Undar vem som lever i en fantasivärld.
inte är det då vi som inte vill ha varg och sett vad den för med sig.
verklighet ser inte ut som på Animal Planet .
frågar igen vad grundar du dina påstående att merparten på landsbygden vill ha varg.
det är inget annat än ett av många argument som SRF använder sig av för att vilseleda folk.

16. lös

2011-06-09 09:38

ni är så aggresiva så att man häpnar och detta kommer att bli jaktens fall. Jag jagar själv och är väl medveten om nödvändigheten/fördelen av löshund under eftersök. Jag syftade dock på jakten i sig och att använda argumentetet "jag kan inte jaga med lös hund" och därför skall vi inte ha varg. Jag kan se en massa anledningar till att inte ha varg som är klart starkare än detta. Att joddla om kulturarv blir ju bara larvigt då men måste sikta in sig på argument som en majoritet av Sveriges befolkning kan ta till sig.
Med aggression så kommer man aldig fram till en förståelse.

15. trött

2011-06-09 09:38

Kanske damen (Pernilla) skulle ta o skrolla ner o läsa sista stycket i mitt inlägg till Frippe det passar ännu bättre på dej att du aldrig lär dej, o som vanligt blir det svammel när dina argument tryter ,det var ju ett tag sen man fick läsa nåt smart om överkörda eller skjutna hundar.

14. skadegörelse hos folk med samma jordmån

2011-06-09 09:37

kommer aldrig att accepteras, det är ingen skillnad i avsky om en drogad kuf tänder eld på en bil eller om en varg biter ihjäl 10 lamm och sedan sticker. Klart som korvspad att närboende håller med varandra då de delar närmiljö och för det mesta landsbygdsliga värderingar. Likt hyresgäster i en trappupgång som nogsamt håller vakt så att porten låses kl 21.

13. Pernilla H.

2011-06-09 09:37

De få stackars bybor som du påstår tvingats flytta är såna med samma trångsynta inställning till jakt som du har. Du kan ju flytta till Mellanöstern och börja kritisera Islam så tror jag nog du känner att du vill flytta också. Samma sak.

12. Herr Larsson mfl..

2011-06-08 21:45

Precis så herr Larsson, människor på landsbygden hotas och trakasseras, det borde du väl veta vid det här laget, har ju stått hur mycket som helst i media.
Bybor blir utfrysta, tvingas flytta..

3006 Medelpad, i din fantasivärld är det så, att ALLA på landsbygden är mot varg!
Verkligheten är något helt annat!
Hoppas din förnekelse fas går över till acceptera fasen..

11. pernilla

2011-06-08 21:45

Den enda som är blodtörstig här inne så är det du med dina spydiga komentarer.

10. pernilla hedblom

2011-06-08 19:46

Varför göra listan anonym? Vad är det för mening med en lista med anonyma? Ä de rädda för att bli hotade som vi, som inte gillar varg, som av säkerhetsskäl tvingas att skriva under signatur för att slippa fler uttalade hot från förödarsidan?

9. Tips till Pernilla

2011-06-08 19:37

Ja, ordna en "fixad" namninsamling och gör det enligt följande kriterier:

1) Gör den helt anonym och hemlig, så att det inte läcker ut vilka som skrivit på. Ragga sedan underskrifter från hela världen, ungefär som sympatisör till Rovdjursföreningen gjorde häromveckan när han eller hon fick ihop 350 proteströster mot skyddsjakt i Riala.

2) Låt varenda kotte skriva på så många gånger de vill - de har ju ingenting att förlora på saken.

3) Skynda dig. För snart är vargstammen så imposant och utbredd att svenska folket kommer att bli varse sanningen.

4) Misslyckas du i exempelvis ett län eller en kommun, kan du hålla omröstningen i utvalda kvarter i Jädraås, där du garanterat vet att det finns sympatisörer.

5) Skulle du trots allt misslyckas, starta ett politiskt parti som förbjuder människor som inte gillar varg. Det kan bli er huvudfråga.

6) Samla ihop alla vargälskare du känner via Internet och kräv av dem att de bombarderar media med insändare.

8. När Pernilla

2011-06-08 19:36

Ja man kan verkligen undra när verkligheten ska komma fram i din skalle ska det vara så förbannat svårt o fatta att dom som bor med eländet runt knutarna inte vill ha det så?

7. Hmm..

2011-06-08 19:22

Kanske man skall skapa en motsatt lista, göra den anonym, så verkligheten kommer fram istället.
Känner många i Jädraås som vill ha varg, denna blodtörstiga best :)

6. Ett annat alternativ Frippe.

2011-06-08 16:51

Det vore ju att du i all din vishet for landet runt och talade om för jägarna hur man jagar exempelvis hare utan hund eller gör ett eftersök på björn eller en benskadad älg utan löshund svara gärna med flera förslag,tänk bara på att varje gång du skriver nåt här så bevisar du din okunskap.

5. Löshundsjakten

2011-06-08 16:51

Hör till kulturarven och skall därför fortbestå.

4. Bra att ni visar....

2011-06-08 16:51

vad ockelbo tycker! Hoppas fler orter hakar på protest tåget!

3. Frippe

2011-06-08 16:51

Hur ska man kunna göra eftersök då, om man ska sluta jaga med löshund. Det är lag på att eftersökshund måste finnas tillgänglig under jakt.
Vet man inte, ska man inte yttra sig.

2. Ett alternativ...

2011-06-08 13:23

...är ju att sluta jaga med lös hund.

1. Kan inte

2011-06-08 12:48

beskrivas bättre än va Jan gör.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsZaim
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB