• Pinewood

Utredning om tjuvskjuten varg i Dalarna läggs ned

NotiserPublicerad: 2012-08-14 19:38

Utredningen kring den misstänkt tjuvskjutna varghanen i Siljansringens revir läggs ned, uppger Jaktjournalen.

Miljöåklagare Åse Schoultz anser sig ha säkra bevis för att vargen dödats illegalt. Tidningen skriver att det fanns spår efter två vargar in i området, men att bara den ena spåret fortsatte norrut. I snön ska man ha funnit spår som visar att en person förföljde vargen och att andra personer agerade passkyttar. En spårstämpel efter en gevärskolv ska också ha funnits på platsen.


Hoppas att någon träder fram
Polisen har påträffat blod och släpspår efter en sopsäck, i vilken vargkroppen misstänks ha transporterats bort.

Utredningen startade efter att hannens sändare tystnat den 22 januari. Men nu läggs alltså utredningen ned.

– Vi kommer inte vidare. Det är ett tight gäng som ligger bakom och ingen av dem har blottat sig. Min enda förhoppning är att någon av dem till slut tröttnar och träder fram, säger Åse Schoultz till Jaktjournalen.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

40. Spårnoga......

2012-08-21 17:32

Dom skriver i artikeln att blod påträffats, vad förslags blod ?.
Om nu detta blod skulle tillhöra den saknade vargen (dom måste väl kollat dna på blodet )så skulle dom väl presentera detta tydligare i massmedia eller ?
Blodspår uppstår ofta vid jakt även skidspår uppstår vintertid, och att korsa ett vargspår när man när ute på annan jakt hör nu till vanligheterna.
Att spår efter jakt (ej efter vargjakt) uppkommer i ett område med varg verkar i åklagarens ögon vara bevis på vargjakt. Men man måste väl presentera något när pengarna sinar och bidragen skärs ner. Annars kan man uppfattas som onödig verksamhet.

39. Man

2012-08-18 23:47

kan undra varför man väljer att avsätta onödiga resurser på något som enbart är en belastning för samhället. Varför inleda undersökningar som ändå inte leder någonvart? Oavsett orsak till vargens tragiska öde så minskar händelsen antalet svårt skadade och förföljda djur pga varg, de svårt psykiskt lodjursförföljda rådjuren. Undrar vad Stridsberg menar med kurage?

38. Att inte följa lagen

2012-08-18 12:13

Så om lagen inte passar en så är det ok att bryta den? Känner jag mig som egenföretagare pressad av skatter är det bara att börja bryta lagen? Var går i så fall gränsen?

37. #24 Djurvän

2012-08-17 10:38

Det är knappt någon i rovdjurslänen som anmäler illegal jakt på rovdjur. Visst är det många jägare i dessa områden men långt ifrån alla. Grejen är ju som jag skriver att människor i dessa bygder är less på det här nu och vill bli av med varg runt husknutarna. Du har helt missat vilket missnöje som finns om du bara tror det är jägare som agerar på detta viset. Svampplockare, hästfolk, bönder, bärplockare och bara vanligt boende i glesbyggd. I stort sätt alla agerar de likadant. Inga tips kommer in till polisen. Att det skulle finnas en hotbild mot de som anmäler är rent nonsens och också ett enkelt sätt att hitta en undanflykt för sanningen att folk inte vill ha varg i sin närhet.

36. Trött. Djurvän. Uffe Stridsberg

2012-08-17 08:34

Ni pratar om lagar och moral. Enligt nya undersökningar så förekommer det mest hot i världen i Sverige mot jägare och människor på myndigheter om håller på med rovdjur. Och dom kommer från den så kallade värnarsidan. Undrar vart dom flesta kriminella finns i för läger?? Med tanke på att ni dessutom är så mycket mindre i antal än den andra gruppen, så bör det finnas åtskilligt många fler kriminella per 1000 bland er än hos jägarna. Värst i hela världen!!! Sug på den ni.
Och dessutom är jägarna den grupp i Sverige som är minst olagliga enligt BRÅ. När till och med reportrar måste skaffa överfallslarm när dom skriver sakligt om varg då ska ni nog vara väldigt tysta. Att människor på landsbygden som gång efter gång blir överkörda och mer eller mindre förlöjligade när dom söker skyddsjakt enligt gängse praxis till slut lessnar och tar lagen i egna händer är för mig en naturlig följd.

35. siggan #25

2012-08-17 08:33

Jag har faktiskt ingen aning jag umgås inte med personer som har den läggningen.."att tjuvjaga varg"

34. Tjuvjaktsligan som skjuter älg i Norrbotten!

2012-08-17 08:33

Hur mycket energi läggs på att få fast dom? Älg är ett matnyttigt vilt och någon markägare förlorar avkastning på sin mark!
Om någon däremot skjuter en varg så tjänar ju alla på det... alla som bor i vargens närhet får det ju mycket bättre utan varg!

33. SMSL, vi är eniga.

2012-08-16 15:33

När vi vet att det inte går att lita på polisen, att åklagare är likadana (se på fallet Quick), och myndighetsschefer ställer sig över lagen, vem ska vi då lita på om inte oss själva. Politikerkåren missar vad som håller på att hända i landet, de har ställt sig på sidoplan.

32. till så kallade djurvän

2012-08-16 14:46

Ett - är du man eller kvinna ,två - vart bor du nånstans,tre - varför bara försvara vargen, fyra - räkna upp nått positivt med vargen om du kan , är det alldrig synd om alla andra djur o människor som drabbas

31. Till Kenneth Erikson inl.nr.31

2012-08-16 10:25

Kan inte annat än att hålla med dig, mitt inlägg.nr.5 är en del av varför,som jag försökte framhäva,som du säger kenneth -att de som blir mest drabbade - PROVOCERAS till brott,-.

Men vissa tycks ej förstå varför,tydligare än ditt inlägg kan det inte mer bli.

30. SMSL

2012-08-16 10:23

Jag samtycker med Calle

29. Förtydligande.

2012-08-16 09:59

Regeringen, via Naturvårdsverket, bedriver en så landsbygdsfientlig politik att de som blir mest drabbade - PROVOCERAS till brott, för att värna sina intressen (självbevarelsedrift).

28. Till Kenneth Erikson inl.nr.28

2012-08-16 09:35

Exakt.

27. Nu fattas....

2012-08-16 09:13

...bara en sak! Lägg nu ner rovdjurspolitiken. Vargen är och förblir ett skadedjur. NEJ till frilevande varg i Sverige.

26. Blåögt av Ulf Stridberg.

2012-08-16 09:08

Du förstår tydligen inte vad vi skriver om, och verkar leva i en annan verklighet. Låt mig säga så här: Det finns lagar också i Ryssland, Syrien, Iran och Nordkorea och det fanns lagar även i Tunisien, Libyen och Egypten.

Hur är det här hemma? Om du inte såg programmet så finns det här: http://www.svtplay.se/video/239245/del-5 Det var endast det senaste exemplet. Ohyra ska betecknas med rätt namn.

25. Ja du kokillen...

2012-08-16 09:07

..kan det vara överlevnadslängtan som driver människor på landsbygden, även de utan vapen?

24. Skrämmande läsning

2012-08-16 09:05

Man blir ju bedrövad över hur lite moral det finns här på sidan. Var och varannan som kommenterat stödjer ju tjuvjakt mer eller mindre. Jag hade nog lite högre förväntningar på vuxna människor. Man inser ju nu att, människor som stödjer denna vidriga typ av jakt, inte kan vara så oskyldiga i andra sammanhang heller. Trösten för oss civiliserade och laglydiga är dock att många har gått in och läst insändarna här och blivit förskräckta/upplysta om jägares riktiga åsikter kring rovdjur. Som jag skrivit tidigare så gör ni ett väldigt bra jobb att sänka er själva... vem litar på människor som skyddar brottslingar och är man inte brottsling själv då? Fundera på det om det nu finns något ärligt samvete bakom pannbenet!

23. Med vilken rätt....

2012-08-16 09:05

Med vilken rätt sitter ni här och försvarar tjuvjakt på varg? Dessutom har ni mage att skylla på politiker, lagstiftare osv att vissa personer flippar ur och begår olagliga handlingar. Sådana här avskum, både de som tjuvjagar och försvarar dem skulle omedelbart tas i från vapenlicenser och vapen. Jag gillar inte kriminella som faktiskt på sina håll tar över hela samhällen. Lagstiftingen är för lam helt enkelt. DET INNEBÄR INTE ATT DET RÄTTFÄRDIGAR MIG ATT MÖRDA DEM.

22. med andra ord...

2012-08-16 09:04

...så fanns det inga bevis.
Det blev väl som i palme fallet att man var tvungen att ha en syndabock/bockar utpekad för att visa omgivningen sitt engagemang i målet

21. Feltolkat Uffe

2012-08-15 16:49

Ohyra ska betecknas med rätt namn. Ett djur som raserar människors näringar på landsbygden, ett djur som förstör det öppna landskapets biologiska mångfald, ett djur som raserar produktionsmöjligheterna av energisnål mat åt oss kan bara med dess rätta namn. Ohyra. Tyvärr skyddas ohyran av politiker som inte begriper bättre. Därför rekommenderar jag att bästa sättet att bli av med dem är att låta dem föröka sig obehindrat till även den mest inbitne MP:are inser det över ölen på baren på Stureplan. Du svarade aldrig på frågan. Vilka av dessa problem fanns 1975 när några vandaler skrev Projekt varg?

20. Del av bevisen?

2012-08-15 16:48

Är det bara när det blir en dom man får ta del av materialet i målet?
Det skulle vara mycket intressant att se bilderna från släpspår efter en sopsäcken mm.
Fantasin verkar inte vara någon bristvara hos alla inblandade på åklagarens sida.

19. Hej SMSL

2012-08-15 12:51

Behöver ingen avancerad tolkning.

Skrev redan i vintras insändare i Bbl om det övergrepp, ja t o m våldtäkt på landsbygden som vargpolitiken innebär. När politiker inte VILL lyssna, länsstyrelser (speciellt den i Dalarna) konsekvent nekar skyddsjakt och så Åse Schoultz som kronan på verket. Ja då är det inte konstigt att landsbygdsbor i ren förtvivlan tar lagen i egna händer.
Det har Karl Hedin varnat för.

Jag vet ställen där det har skett och jag har svårt att klandra dom.
Sedan får andra tycka vad dom vill om min uppfattning, den står jag för!

Paragraf 28 ska dessutom när den utnyttjas bedömas lika vid alla tillfällen och i ALLA län och utan någon straffpåföljd när den används rätt.

Apropå Dalarnas länsstyrelse, varför lägger dom inte ut något på rovobs? Jämför med t ex U-län (fram till mitten av april när det gäller varg). Här vet vi var vargen härjar.

Jag har blivit besviken på Dalarna och har för första gången på c:a 40 år inte tillbringat sommaren där.

18. Rättfärdig lagstiftning?

2012-08-15 12:51

Jag tycker politikerna borde fundera över en sak. Om lagen inte uppfattas som rättfärdig utan i övrigt ärliga rättskaffens medborgare känner sig tvingade att bryta mot den, är det då fel på dessa människor eller lagen?
Lagar bygger på att vanliga medborgarna känner att de är berättigade och rättfärdiga. Om de inte gör det får vi ett laglöst samhälle. Här har politikerna som lagstiftare ett stort ansvar.
Jag har ingen uppfattning i detta specifika fallet men jag känner starkt för människor som försöker leva ett rättskaffens liv men tvingas skydda sig från övergrepp även om det är en stat som står för övergreppen.

17. Inte konstigt!

2012-08-15 12:50

När man blir nog frusterad och känner att ens liv blir förstört! Man får noll gehör från myndigheter! Man måste nog ha upplevt detta för att förstå hur man i ren desperation skjuter en varg. Och riskerar ett hårt straff! Det är mer ofattbart hur fega politiker bara blundar för det som sker på landsbygden!

16. Frisläppta

2012-08-15 12:50

Vi som känner dessa grabbar vet att dom absolut inte skulle göra något olagligt, dom är hyvens grabbar.Glöm bara inte att begära ersättning för ER tid i häktet.

15. §28

2012-08-15 12:50

Även om man gör rätt så är det ett jäkla förhörande och du är indragen i grovt jaktbrott direkt.

14. Sant som det är sagt C.S inl.nr.11

2012-08-15 12:50

.

13. Här bekänns det färg minsann

2012-08-15 12:50

Tjuvjägarna är idoler och "Robin Hoods" i de vanliga anonyma hojtarnas ögon och Calle Seleborg traskar patrull och benämner varg som ohyra och underförstått legitimerar bekämpning av sådan "ohyra" med alla metoder. Rätt tolkat av mig Calle?
I Kenneth Erikssons ögon är alltid skulden någon annans än tjuvjägarnas.
Ingen har hört, sett eller vet något, när varg tjuvjagas, så är det återupprepat. Inte lätt att vara åklagare när det ser ut så.
I Fansenfallet finns det trots allt människor med kurage att träda fram och hjälpa polisen att säkra bevis, men inte var det någon ur jägarleden. Vi får strax se om bevisen mot åtalade jägare håller, men ett grovt jaktbrott är det i alla händelser, liksom i Siljansringen.
Eloge till signaturen Kokillen som gjorde en relevant jämförelse och tecknade en bra gärningsmannaprofil.

12. Kokillen

2012-08-15 12:49

Det är ju helt olika drivkrafter bakom tjuvjakt på älg och varg. Älg är det ju ofta pengar inblandade. En älg säljer du lätt för 5000kr. Men detta är ju något som "samhället" inte accepterar. De allra flesta anmälningar av tjuvskjutna älgar kommer ju från personer på orten. I stort sätt ingen anmäler en tjuvjakt på varg. Forskning visar ju tydligt att acceptansen för varg minskar ju närmare man har den inpå sig så varför skulle man ens anmäla en tjuvjagad varg eller hjälpa till i utredningar då man personligen "drar vinning" på brottet. Det är väl först när det blir rena djurplågerier som man riskerar att åka fast.

11. Till Kokillen inl.nr.9

2012-08-15 10:00

Har aldrig tanken för dig slagit,vad som kan vara eventuellt grund till detta felaktiga handlande..??
Ser inte du vad som skrivs var och varannan dag i J&J:s tidning ??
Jag kan ge dig svaret,det är sådana som ni samt politiker som egentligen har byggt upp detta.

10. Min åsikt SMSL

2012-08-15 09:59

Personligen är jag emot all vargjakt utom rena §28. Ska vi bli av med vargplågan är det av vikt att ohyran sprider sig snabbt. Annan vargjakt än §28 ska endast ske i statens regi med avtalsenliga ersättningar. Utredning läggs ned i det här fallet för att man har ingen jägare att förfölja. Därför kommer de fem i Lillhärdal att trakasseras in i det sista.
Just nu gäller det att hålla ut under höstens jaktsäsong. Utredningen kommer att läggas ned tidigast i mars.

9. Fel politik??

2012-08-15 09:36

När det tjuvjagas älg och rådjur beror väl på fel älg och rådjurspolitik då???
Nej,det här beror på att det finns krimnella idioter som är helt tomma mellan öronen och tyvärr har dom även vapen.

8. Redivisa

2012-08-15 09:06

Kan inte JRF begära en tydlig bild på vad detta dravel kostat samhället. Så jäkla skönt att alla blev friade och hoppas de får ett saftigt skadestånd. Grattis grabbar själv ska jag ut o grilla Chorizo i helgen, törs man det eller ska man köpa korven i ett stånd (blink). En seger för oss och ett nederlag för vargkramarna!

7. Inte så konstigt.

2012-08-15 09:05

Med denna vargpolitik så lär det inte vara sista gången de hittar släpspår ute i skogarna. Någon gång är måttet rågat, och den stunden är nära nu.

6. Varför skulle?

2012-08-15 09:05

Fattar dom inget, när vanliga människor blir stämplade som kriminella. Nej för mej är det Robin Hood.

5. Spel för galleriet.

2012-08-15 09:04

Rent teoretiskt har här rätt och fel begåtts. Även om fel begåtts kan det ändå ha varit rätt, beroende ur vilket perspektiv man ser det på, om vargen har rent vittnesmässigt bragt tamdjur om livet, så kan vissa rättfärdiga sitt handlande med att avliva vargen, men om det sen skulle vara överrensstämmande med lagen, är en helt annan femma, för då är det mest troligt en olaglig handling. Och vi vet de fall där p28:an har varit rättfärdigad utan tvekan, och vi vet också att även dessa har klassats som brottslingar och fått fängelsestraff, där då p-28:an har varit 100 procentigt rättfärdigad och faktist ur lagens mening.

Att bli stämplad som brottsling i registret, trots att man ändå använt lagen på rätt sätt, kan få långa framtida konsekvenser, även om straffet skulle vara kortvarigt, så kommer straffet vara längre än vad som egentligen är dömt.

Det kan finnas folk som chansar på att komma undan, och anser sig göra en välgärning, dom känner att den där p-28:an är en 50/50 grej, det kan fungera, men om det inte gör, så väntas ett rent h-vete.

Men ur min personliga åsikt bör en skjuten varg rapporteras till närmsta myndighet, oavsett om man känner att det är en 50/50 grej.

Åse Schoultz (jag lägger mitt tyckande om henne åt sidan nu) gör också ett fatalt fel, att lägga ned utredningen, om hon är övertygad och har grund för att detta är en tjuvskjuten varg, så skall hon naturligtvis fortsätta att utreda, allt annat vore fel.

När jag läser detta - Miljöåklagare Åse Schoultz anser sig ha säkra bevis för att vargen dödats illegalt. - så begriper jag ej hennes logik, det är väldigt obegripligt om hon nu lägger ned fallet.

Åse Schoultz har haft fall där bevisbördan har varit knapphändiga, men ändå lagt betydligt mer kraft i de fallen, men till dags dato ej nedlagd.

Men då återgår vi till just detta fall, där det är tydligt att bevisbördan är stor, och lägger ned.....

jag hoppas att någon här kan göra en avancerad tolkning på vad vi ser just nu.

Jag skulle väldigt gärna vilja att följande "Signaturerna" Calle Seleborg,lokungen,Siggan kommenterar,Vad tror ni ?

4. Prioriteringar....

2012-08-15 09:03

..och Prioritering i eget intresse...
I fallet med PtP."org" händer det inte mycket...
Förundersöknings "utredarna" lämnade materialet vidare till åklagare under försommaren.
Kommer de nya anmälningarna som görs den aktuella åklagaren till akten, eller hamnar de i papperskorgen, dvs blir olästa.
Datainspektionen har heller inte tagit i de inkomna sakframställan även om de har antagit ärendet.
Det innebär att det kanske finns viktig och nya intressanta "rubriceringar i de ej lästa nyinkomna anmälningarna!
Det vore något för J&J att ta i med omedelbar verkan...
Är det resurserna eller egenintresse som styr åklagarnas arbete och prioriteringar?

3. Åse

2012-08-15 09:02

Glöm det att någon tröttnar, med denna så kallade rovdjurspolitik får du tyvärr räkna med mkt mer jobb framöver.

2. Jaha

2012-08-15 09:02

Verkligen jätte jätte tråkigt att ingen åkte fast då

1. Missbedöm inte situationen Åse Schultz.

2012-08-15 09:02

Det finns alltid, överallt, åsikter om vad som är rätt och fel. När lokalbefolkningen blir utsatt för övergrepp av en oinsatt förmyndare – politik – makthavare (som inte förstår sammanhangen), kan vad som helst hända. Här gäller det för landets makthavare att vara lyhörda och förstå anledningen till motståndet mot förd politik annars kommer staten att tvingas till åtgärder som vi hittills bara haft mardrömmar om. Och befolkningens svar kommer som ett brev på posten, konkret och distinkt. Rovdjurspolitikens skapare och försvarare må darra av ånger. Om ingen ändring, så blir det värre, det står skrivet i stjärnorna (en logiskt följd av dumheterna).

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsTrapperprodukter