• Pinewood

Varg åt på redan död häst

NotiserPublicerad: 2013-08-27 15:12

Den 26 juli hittades en norsk fjordhäst död i en hage utanför Hällefors, vilket Jakt & Jägare skrev om här.
Vid den döda hästen hittades spår efter varg, men enligt obduktionsrapporter från SVA har vargen inte dödat hästen utan bara ätit av den efter att den dött. Rapporten visar även att den 24 år gamla hästen hade nedsatt kondition eftersom den hade en tumör i huvudet. Den sannolika orsaken till att hästen dog var hjärtstillestånd.
Tumören hade dessutom medfört att hästen fått kraftigare päls och svårt att reglera kroppstemperaturen. Vid tillfället när den dog var det mycket varmt väder.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

22. obduktion

2013-09-07 11:41

undrar vilken sjukdom skall skylla på när första ungen blir uppäten ???????????

21. fjordingen fick nog strida för sitt liv

2013-09-02 13:34

besiktningsmannen nämner inget om spåren av strid i hagen jämte hund/varg spåren,långa repor i grästorven och upptrampat runt om platsen där hästen låg,ej heller att det inte togs dna prov på ponnyn som hade bett/skråmor i baklåren samt mitt i huvudet.ponnyn klarade sig förstås så det hade väl sett illa ut om det visat dna från varg på honom då kunde man inte bortförklara och säga att varg inte angripit levande häst

20. Till A-sson inl.19

2013-08-31 09:40

Mycket klockren fråga.
Jag har själv haft hästa,r 2st för att vara exakt.
Jag håller faktist på att det är mest sannolikt, med tanke på hästens kondition att den stressats till döds av vargen,då skall ni veta en sak att det räcker med blotta närvaron av varg för att hästen skall börja känna sig stressad,och den naturliga försvars instinkten sätts in per automatik.

19. Någon som vet?

2013-08-30 23:18

Kan någon förklara för mig hur man genom obduktion kan se om ett djur är dött innan det blir ätet på? Syns det på bettytor, köttet osv? Om man hittar människor döda i vatten och inte har vatten i lungorna, tror jag man fastställer dödsorsaken till annat än drunkning och då undrar jag hur man kan vara säker på att hästen var död innan den blev "vargmat".

18. Angrip lögnen med fakta

2013-08-29 14:25

Till Kjell Lennartsson Svenljungagruppen
Hittade följande citat i Mossebo bygdeförenings bok om socknen förr och nu.
"Vid läsning av landshövdingeämbetet i Älvsborgs läns femårsberättelse för åren 1856-1880 hade rovdjuren i Älvsborgs län dödat 37 hästar, 165 nötkreatur, 4134 får, 260 getter och 9 svin". Det är främst varg och lo som härjade i denna del av landet.
Så vargen tog häst då, tar den också nu. Men att utan motbevis driva frågan i ett enskillt fall tror jag är improduktivt. Satsa på att sprida kunskapen om att häst och nöt har varit och är ett villebråd som alla andra för vargen.
Det är vad som behövs i vargdebatten.
Vargen tar häst, en självklarhet som varglobbyn försöker ljuga bort. Sikta in er på detta faktum.

17. Stackars häst

2013-08-29 13:54

Varg äter inte gärna självdöda kadaver och det känns osannolikt att vargarna skulle ta sig in i hagen för ett självdött kadavers skull. Tyvärr så är det nog så att myndigheter gör som de brukar - genom en kombination av rena lögner, små sanningar och undanhållande av fakta skapar de den bild av verkligheten som de önskar att folk skall se. Sorgligt som det har blivit i Sverige.
Det är inte helt ovanligt att även får dör innan vargen på allvar börjar äta av dem. Får och hästar försvarar sig genom att fly, snarare än att kämpa. Deras kroppar är programmerade för relativt kortvarig maximal mobilisering av alla resurser under ett antal minuter (eller möjligen timmar i vissa fall). Fjordingar är tuffa hästar, men även hos dem tar ålder och kondition ut sin rätt, och död till följd av överansträngning i samband med vargattack känns som en trolig akut dödsorsak. Men sådant erkänner våra oärliga myndigheter aldrig. Vargar dödar hästar, kameler, visenter, lamor, kor - inget större däggdjur (med evt något undantag) går säkert för en vargflock. Och svenska politiker arbetar hårt för att detta världens värsta rovdjur skall härja fritt i varje bygd över hela landet. Galenskap är alldeles för milt omdöme.
Det finns betydligt mer hedervärda och nyttigare saker att ägna sig åt.

16. Till Kjell Lennartsson Svenljunga-Gruppen

2013-08-29 10:32

Nu var det ett tag sedan jag skrev till dig i form av ett inlägg.Om vi nu tittar på dessa siffror ur inlägg:Nr14-(Rysk Info),så ser vi här vad vargar är kapabla till detta är naturligtvis en katastrof av stora mått mätt.Och hindras de system sverige nu har "Rättssystemet" i den omfattning som nu upenbart sker,lär nog vargstammen växa på sig rätt snabbt.
Hur många renar har vi idag inom de svenska gränserna totalt sett mellan tummen och pekfingret,finns det någon som skulle kunna tänkas dela med sig av denna info så träd gärna fram.
Men situationen är akut i sverige det lär nog även du Kjell hålla med om och en avskjutning av vargar bör ske så snart som möjligt,och om inte jag minns alldeles galet,så nämde du Kjell att minst 300 vargar bör skjutas i det snaraste,korrigera mig gärna om jag missuppfattat något.
Som jag förstår det hela så är 38 st vargar gott nog samt att man plussar på s-marginalen så lär det bli 100 st och som jag förstått det hela så är 180 st vad du Kjell förespråkar inom Svenljunga gruppen - Jag får genast en tankefråga,- spelar det någon roll för dig om dessa 38 - 180st vargar befinner sig inom zoo hägn ?
Alltså, måste dom vara frilevande i erat resonemang ?
eller räcker det med att dom kan befinna sig inom zoo områden,med någon ombyggnads-modifikation ?
Skulle det vara möjligt ? för isåfall har vi nåt noll frilevande vargar,samtidigt kunna bibehålla det föreskrivna antalet vargar.
Det vore mycket vänligt Kjell Lennartsson om du kunde ta och reflektera lite över inlägg nr 14,på vad du ser där.

15. Skrämmande

2013-08-29 10:31

När man läser kommentarerna nedan slås man av att alla utom en fantast tar för givet att myndighetspersoner LJUGER. Statliga tjänstemän arbetar efter en egen agenda som i ex. Fallet med ljunselevargen. Den och hennes partner skulle avlivas,partnern sköts omg. Rödtiken vägrade tjänstemännen att skjuta med hänvisning till att hon var så förslagen att det inte gick att komma åt henne. Allt för att invänta en överklagan till förvaltningsrätten. Den kom som ett brev på posten och då skulle hon sövas. Då var hon helt plötsligt inte så förslagen längre utan det gick på en gång trots att helikoptern måste in på en bråkdel av avståndet mot när hon skulle skjutas. Ren arbetsvägran alltså. Ett överklagande från SRF behandlas på en dag dessutom en lördag. Ett överklagande från andra sidan maler på i åratal i rätts systemet utan att någon skäms osv. Inte undra på att SD går som en raket i opinionsmätningarna. Ett rent krig mellan oss glesbygdsbor och stadsbor och myndigheter är under uppseglande

14. Rysk info

2013-08-28 16:53

Under 1876 i Vjatka-Guvermentet (Kirov-Distriktet) dödades 7600 nötkreatur samt 34000 får och getter av varg.
Under år 1889 Niznij-Novgorod numera "Gorkij-Distriktet" under detta år dödades 7000 tamdjur.
Ur en officiell statistik från april 1924 fram till mars 1925 dödade varg 2/3 delar av forna sovjet 864 995 tamboskaps djur - av dessa var 52% Får,5,8% getter ,7,2% svin , 16% hästar och 0,3% övriga.
Vi hoppar fram till året 1977,då vargantalet var i stigande,dödade vargarna omkring 14000 får,mer än 1000 hästar,3000 nötkreatur samt 17500 renar.
Vi förflyttar os till åren mellan 1972-1978 i ryssland Jamalo-nenetsernas autonoma krets i västra sibirien.där dödade vargarna följande djur - 38733 tamrenar, 6098 hästar och 1038 nötkreatur - likvärdiga siffror fanns även att finna i magadan,tjita och andra nordöstliga distrikt.
Jag tror dessa siffror kan räcka med att förstå helheten på vad vargen kan orsaka.
Uppgifterna hämtat från säkra källor.
Här visas klart och tydligt att vargar även tar hästar,och inte någon enstaka,ju fler vargarna ökar i antal ju fler hästar kommer också att få sätta livet till.

13. ”Äter inte hästar”

2013-08-28 13:09

I Sverige så äter inte vargen hästar säger dom kunniga, följ länken och läs
http://www.vargfakta.se/nyheter/12-hastar-dodade-av-varg-2012-portugal/

12. Ursäkter hela tiden

2013-08-28 09:59

När skall de inse att vargen är ett rovdjur, det värsta för djurhållning. Det finns hur mycket data som helst om man bara öppnar ögonen.

11. Inte första gången!

2013-08-28 09:59

Man mörkar vargars härjningar !Ett vargrevir existerar ju inte ens förrän det finns "DNA" bevis? Det är missbruk och mörkningar på grund av dna.

10. Det kanske var vildsvin?

2013-08-28 08:47

Här i Blekinge har man numer belagt vildsvinen med att döda får utan att äta så varför kan inte grisarna döda hästar med?

9. Teori av erfarenheter.

2013-08-28 08:46

Sjuka och gamla djur behöver lugn, trygghet och ro. Blotta närvaron av dreglande vargar utanför hagen stressade och slutligen tog livet av hästen.

8. Påhitt.

2013-08-28 08:46

Curchings syndrom (osäker på stavningen) ger symtom på hästar som lång päls (tappar inte vinterpälsen), orsakar inte död men ger hästar lättare fotbesvär som fång och hovsänkning som följd. Hästen blev förmodligen chockad och fick en hjärtinfarkt av detta. De kan inte bevisa att hästen var död innan första bettet eller om hästen dött av det och sedan äten på.

7. # 3 Löjlig?

2013-08-28 08:46

Ja, vem är egentligen löjlig? Vargvärnarexperterna som säger att svenska vargar inte angriper hästar, medan vargen i andra länder dödar ett stort antal hästar. Länsstyrelsepersonalen måste antagligen se det med egna ögon, tre gånger, innan man kan säga säkert, att så har skett.
Jag har sysslat med hästar i lite drygt 45 år, men har aldrig råkat ut för att någon häst självdött. Ingen i bekantskapskretsen har råkat ut för det. Det är vår uppgift som ägare att ta beslut om avlivning, så att hästen slipper självdö.

6. Hjärtstillestånd just då av en slump?

2013-08-27 17:32

Fan tro´t. Det mest sannolika är väl att hästen hetsats/stressats ihjäl av det djur av hundtyp som lämnat spår av tassar i vargtasstorlek. Sedan kalasade vargen på sitt byte. Jämför med om det varit bland folk så hade man sagt att gärningsmannen då bara gjort sig skyldig till brott mot griftefriden.

5. Hundra procent

2013-08-27 17:32

Hjärtstillestånd dör vi ju alla av.
Länsstyrelsen har strikta order att ALDRIG erkänna att vargar är farliga för hästar och ryttare. Det skulle ju leda till en folkstorm!
Vad gör vargen när en skrikande ryttare ramlar av en skenande häst.

4. Hur hittade vargen den döda hästen?

2013-08-27 17:32

Ja, inte är det väl omöjligt att den gamla hästen fick hjärtstillestånd när vargen stressade den eller redan fått omkull den och åt på den. Det var ju tur för då behövde den stackars hästen inte plågas så länge. Att vargen skulle kommit förbi och hittat en redan död häst. Nej, det är för långsökt.

3. Jag tror och är inte särskilt godtrogen

2013-08-27 16:43

Jag tror på det. Verkar inte särskilt långsökt och att hästar dör av naturlig orsak är lika vanligt som att vargar äter även villebråd de inte själva nedlagt. Ibland får vi tänka till innan konspirationsteorin får fäste i våra huvuden.
Krävs en hel del att motbevisa för att hävda något annat. Fram med dem annars gör vi oss löjliga, Hillbilly.

2. ?

2013-08-27 16:43

Vilken tur den vargen hade. Middagen var redan fixad. Bara att gå till dukat bord. Tänk om hästen fick hjärtstillestånd, för att den blev så rädd.
Månntro alla hästar som vargen tar i Ryssland har samma sjukdomsbild.
Viktigt att lugna alla hästmänniskor. Den svenska vargen är helt ofarlig för våra hästar. Hästarna är i och för sig vettskrämda. Men det är bara att vänja sig och gilla läget. Vi lever ju på 2000-talet.

1. Tror dom på det ?

2013-08-27 15:50

Vilket sammanträffande.

  • Annons Vildmarkshörnan Kiruna
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsEngelsons