• Älgskadefondsföreningen

Varg tog rådjur vid förskola i Karlskoga?

NotiserPublicerad: 2010-01-08 12:07

Varg kan ha tagit två rådjur vid förskolan Räven i Karlskoga. De fällda rådjuren upptäcktes av Margaretha Eriksson och Edith Ahlin som är grannar och borr i en hyresfastighet vid Carls Åbyvägen. Tidigare har de sett hur tre rådjur sökt efter mat i de närliggande trädgårdarna. 

När Margaretha Eriksson spanade efter rådjuren såg hon istället resterna av ett kid, som fanns innanför staketet på förskolan Räven. Morgonen därefter upptäcktes ytterligare ett slaget kid. Den här kroppen låg i en villaträdgård på andra sidan gatan. Utanför tomten låg inälvor.
– På marken låg magsäck och tarmar så jag tog med mig skyffeln ut för att städa, berättar Margaretha Eriksson.
Efter att ha sett spåren är hon ganska säker på att det är varg som tog rådjuren.
Kommunjägaren Jan Lund har också tittat på platsen och håller med om spåren vid rådjuren tyder på att varg slagit till.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

21. Förskolan

2010-01-23 12:49

Larsson. Förskolan ligger väldigt nära centrum ca 1km från där jag bor. Från centrum (torget/stadhotellet) räknat så är det hela 610meter. Det är således inget dagis i utkanten utan precis mitt i centrum så att säga. Det är iofs inte förvånande eftersom vi har både rådjur och dovvilt som går ner i stan nu på vintern.

Karta: http://kartor.eniro.se/m/M6Pal

20. Anonym 17:32

2010-01-13 10:00

Jägare skjuter inte djur på förskolan!
Gissar att det hade kunnat bli rubriker.

19. anonym 1732

2010-01-12 23:21

skulle tro att man är upprörd över att det hände vid en förskola! inte själva dödandet.

18. Märkligt

2010-01-12 18:13

Naturligt beteende hos en varg (och andra rovdjur). De skjuter inte djuret de ska äta som ni jägare, utan måste döda det på annat sätt. Varför är ni upprörda?
Rovdjuren måste döda för att äta.....

17. Logik, Sven Hansson

2010-01-10 20:44

När dom tagit geten, vad tar de då? Tror du att de "flyttar" när de hittat ett matställe?

16. gråben

2010-01-10 13:35

så du vill ha varg vid ett dagis,nu måste du väl skämta?
även om du anser risken liten för ett anfall på barn liten så finns den väl?
vargen har tagit människor förr,förneka inte fakta.

15. Gråben.

2010-01-10 02:21

Du håller inte med om att vargen jagar i bebyggelse?Men om du läser artikeln så ser du ju att vargen har tagit två rådjurskillingar bland hyreshusen och det kallar jag bebyggelse i alla fall.Denna vargen har varit synlig i närområdet en längre tid,så vi får väl hoppas att det kommer åtgärder snart!

14. Inte läskunnig Gråben

2010-01-10 02:20

Ena rådjuret låg innanför förskolans stängsel, det andra på en villatomt. Eller kanske bebyggelse för dig är bara hyreshus i stadsplanerat område.
Så vad är det du inte håller med om?

13. Gråben

2010-01-10 02:20

Jasså vargen har bara tagit nån älg eller ett rådjur i bebyggelsen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1519224.ab
http://blogg.aftonbladet.se/dognews/2009/12/vargen-tog-pinchern-wilson-mitt-framfor-ogonen-pa-agaren

Att vargen tar hundar är helt normalt och räknas allså inte?

12. Gråben!

2010-01-10 02:20

Om du har en sådan inställning till dina ev. barn, bör du nog söka hjälp snarast. Vet du var förskolan ligger i Karlskoga?

11. A.Hellberg och Calle

2010-01-09 15:50

Visst vad skulle vara problemet med det?

Calle: Jasså vargarna jagar inne i bebyggelse? Visst det har hänt ett par gånger att vargar har tagit en älg eller rådjur nära bebyggelse. Men att dom skulle jaga i bebyggelsen är något som jag inte kan hålla med om.

10. Tänk Gråben

2010-01-09 00:02

Det är inte att de tar rådjur som gör människor oroliga. Det är att de jagar inne bland bebyggelse.

9. Gråben

2010-01-09 00:02

Jag ska ställa en enkel fråga till dej och jag vill ha ett ärligt svar: skulle du vilja ha dina barn på ett dagis om det stryker varg omkring dagiset?

8. Jisses?

2010-01-09 00:02

Vad många biologer som dyker upp här efter årsskiftet och är utbildade biologer??? Fast KG står på rätt ben!

7. ja den ramsa vad va det ja sa!

2010-01-09 00:02

Alla rovdjur ser till sin hungriga mage å det förstår ja med logiskt tänkande! Med andra ord de skiter väl i om det är statsministern el, kungens gräsmatta de är ju ute efter mat lätt att jag när det är vinter ä de stakars rådjuren. Men de som fått vargkramandes åsikter så låter det som att de går inte i närhet av oss människor enligt dessa typer! Där faller sunt bondförnuft åt skogen.
Dessa personer sitter oftast inom hus är sällan ute i skog å mark å går med småbarn eller husdjur! Jag har själv ställt dem frågan å vilket svar sedan hänvisar hela tiden till ja men vargen har inte ätit någon människa på 100 år??? ursäkta men om en individ är hungrig så äter väl den vad den kommer över? DET TROR JAG.
Man måste själv förstå att man skönisera detta djur detta förstår inte vissa men med sådana vintrar som nu i framtiden å ingen vargjakt å 23 revir och varje revir får 7 -10 föryngringar per år då vill inte jag gå cykelbanan från KIL upp till måns smeds väg på kväll efter kl. 23.00 ensam.
Så statlig jakt är nog enda lösningen om aseptans ska finnas. Vilket ursäkta jävla daltande med ett djur som ynglar av sig på födotillgång,bra med mat kan faktiskt vargens föryngringar stiga så det föds upp till 12 valpar per revir å tjuvparar sig någon mer i flocken så blir det ju flera per revir den som kan räkna matte får snabbt en stor summa å då är väl inte 27 vargar något att gapa över.
Jämför med lodjur den skiterde i vad är det för proppaganda som ä så stark mä vargen den blir mer å mer vanlig att se när man åker bil.

6. Logik

2010-01-08 17:43

Klart de tar geten.

5. Snart händer det hemska

2010-01-08 17:42

Inom kort kommer något barn att bli skadad eller dödad av varg. Hur kan vi låta detta hända? Våra förfäder insåg detta och utrotade vargen, varför kan vi inte dra lärdom av deras erfarenheter?

4. Anonym 14:16

2010-01-08 17:42

Om du läser artikeln väldigt noga så ser du att dom tar rådjur.

3. Rekommenderad läsning

2010-01-08 17:42

Rovdjur är ju ofarliga mot människor enligt vargkramare som bor i städerna högt upp i nåt hyreshus (skyddade från verkligheten).
http://www.varmintal.com/attac.htm

2. Hmmm

2010-01-08 17:42

Det närmar sig en människoattack mer och mer ifrån vargen tyvärr. Men om dom stackars rådjuren är det dessutom ingen som bryr sig om så länge vargen har det bra. Tänk om jägaren skulle lämna ett djur på detta viset!!!!! Vilket liv det skulle bli då..

1. Om..

2010-01-08 15:24

det nu är varg, vad tar de nästa gång?

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsNetto Jakt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsEngelsons