• Älgskadefondsföreningen

Vargjakten splittrar oppositionen

NotiserPublicerad: 2010-01-09 13:44

Både vänsterpartiet och miljöpartiet vill riva upp beslutet om vargjakten om de kommer till makten nästa val. Socialdemokraterna tar emellertid jakten i försvar.

– Frågan står högt på dagordningen. Licensjakten är helt förkastlig, säger Wiwi-Anne Johansson, Vänsterpartiet, till Svenska Dagbladet och kallar vargjakten för "slakt".
Hennes politikerkollega, Tina Ehn, miljöpartiet, är inne på samma linje:
– Man kan inte börja införa en licensjakt på en så hotad stam, säger hon.
Ann-Kristine Johansson, socialdemokraterna, hävdar istället att människors oro måste tas på allvar.
– Det är starka grupper som vill påverka politiken, både jägare och naturvänner. Men de som inte kommer lika mycket till tals är landsbygdsbefolkningen. Vi får vi ta en diskussion med våra samarbetspartier om det här, säger Johansson till Svenska Dagbladet.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

77. Dalle!

2010-01-13 11:02

Det är gott att veta att fortfarande väljer var och en som han/hon vill!

76. Larsson

2010-01-13 09:59

Att vi enligt ett riksdagsbeslut nu skall ha 200 vargar i landet tyder väl inte på en linje med "växande rovdjurstammar" Larsson?
För mig får du gärna rösta på landsbyggdsdemokraterna om du vill, själv väljer jag då hellre att försöka påverka sittande politiker.
Skall vi ha ett "storstadsparti" också tycker du, som motpool?
Nej jag anser att vi bör arbeta för att få med så många som möjligt på tåget, oavsett var man valt att bo.
Mitt intresse ligger i vad HELA jägarkåren tjänar på, inte personer med enskilt intresse och missnöje i småfrågor.
Skulle vi bryta isär oss i sådana fraktioner, då blev det många partier Larsson...och som sagt, ett sådant scenario, det tror jag inte gagnar oss.

75. Dalle

2010-01-12 23:19

Läs Landsbygdsdemokraternas fyra hörnstenar om du ids och orkar. De är Traditioner och kulturarv,Demokrati och påverkan, Företagande och service, Framtidstro och utveckling. Rovdjursfrågan behandlas under Tradition och kulturarv. Ett utdrag "Rovdjursförekomsten måste anpassas till mänsklig närvaro och inte tvärtom. Det är en orimlighet att en majoritet av landsbygdens människor skall omforma sina liv efter de förutsättningar som växande rovdjursstammar ger. Detta synsätt går aldrig att förena med målsättningen om att kunna leva ett tryggt och harmoniskt liv på en levande landsbygd."

74. Vart tog svaret till Åberg vägen

2010-01-12 22:56

Var det något som störde????

Svar
Ja. Pröva att formulera om det hela åt det mer sakliga hållet, utan personangrepp på flera namngivna personer.
Dan T/Red

73. Sålda

2010-01-12 13:47

Vi jägare är redan sålda vid ett regeringsskifte. Vid första förhandlingen med jakthatarna (MP) så ryker all skyddsjakt all väders väg. Inte för att denna regering är det bästa, men alternativet är det sämsta.

72. Rune Krig

2010-01-12 13:20

Tyvärr måste jag klaga på ditt senaste inlägg också.
Uppenbarligen har du inga sakliga argument överhuvudtaget, eftersom du inga för fram.
Den som blandar ihop invandrarfrågan med vargjakten är ju du själv, när du uppmanar till röstning på ett invandrarfientligt parti.

71. Visst, starta ett nytt parti Larsson...

2010-01-12 13:20

Ta med dig "Roland" "Feynman" och några andra här i klubben och kör igång, jag väntar med spänning på agendan.
Ni lär få stenhård konkurens av partier som vill utrota alla fiskmåsar, kanadagäss och gråsparvar som skitar ner och sprider sjukdommar i samhället.
Nej, för er är det nog egentligen inte själva vargfrågan det handlar om, utan snarare ett allmänt missnöje över att ALLT inte är som ni tycker det skall vara.
Men ALLA är inte som er...
Det finns dom som "fattat läget" mina vänner, lyssna på dom, där har ni mycket att lära er.
Vet ni att det finns massor av folk i jägarkåren som arbetar hårt för att nå realistiska mål i rovdjursfrågorna?

När skall ni begripa att er inställning är "mumma" för alla vargjaktsmotståndare?

När skall ni komma till insikt om att era "toköverdrifter" och skrönor bara försvårar eller välter det arbete som många lagt ner för att förvaltning och jakt på rovdjuren i allmänhet, och vargen i synnerhet skall avdramatiseras?

Nej jag är ingen politiker, det behöver man inte vara för att förstå vikten av vad som kablas ut från jägarhåll.
Och det är extra viktigt nu, när vi får kritik för vargjakten.
Vargjakten har inte bara splittrat oppositionen, den har också slagit in en tung kil i jägarkåren...
Vi kan börja med och ta bort denna kil, sedan kan vi gemensamt och förhoppningsvis framgångsrikt bearbeta sittande politiker.

70. NATURFOTOGRAFEN åberg

2010-01-12 12:32

Du klagar på mitt svar.Vad du tycker om SD. kan du tala med de dina om.Alltså dumma inlägg kräver dumma svar.Jag lever i verkligheten och upplever den varje dag.Jag tycker att du med ditt breda bröst ska åka till Nordmark norr om Filipstad någon lördag när det är auktion ock gå upp på scenen och framföra dina åsikter ,jag lovar att du får svar. När du sedan blandar ihop invandring med att plocka bort några vargar får stå för dig själv och beror på att du INTE har något vettigt att tillföra. Lycka till på scenen i Nordmark Rune Krig Förnäs Värmland

69. Rune Krig

2010-01-12 10:40

Det var verkligen ett uruselt svar.
SD har som huvudfråga att bli av med så många invandrare som möjligt och du uppmanar oss som vill ha vargjakt att rösta på dom.
Hur många rivna djur du har sett eller om du personligen kallas för det ena eller det andra har ingen som helst betydelse i det sammanhanget.

68. Svar till Anders Åberg

2010-01-12 09:43

Det du använder mot mitt inlägg gällande vad SD står i vargfrågan använder alla som inte har något att komma med, utan ska svärta ner SD, grattis. Jag tror att jag har sett fler rivna djur än du och vad det gäller detta med att ha träffat folk från andra länder så tror jag att jag ligger steget före i mitt arbete och där har jag ALDRIG blivit kallad rasist. Men däremot har jag haft vargrivna rådjur trettio meter från mitt hus men det har väl du som NATURFOTOGRAF också haft förstår jag. Så du kan fortsätta förvaltningen framför din egen dörr!

67. Dalle.

2010-01-11 22:07

Du verkar inte ha förstått allvaret i det hela. Även om V och MP bara är 15% så lierar ju dom sig med sossarna. Sedan blir det kohandel med vallöften fram och åter. Vargen blir för alltid fredad under deras mandatperiod. Men det kanske är det du vill?

66. Rune Krig

2010-01-11 21:17

Vi som vill ha en fortsatt förvaltning av vargstammen med jakt, bör alltså samtidigt verka för att slänga ut invandrarna! Är det ditt budskap?
Hoppas verkligen att ingen nappar på det isåfall, om jägarna mer allmänt skulle förknippas med invandrarhat, så vore det väl snudd på katastrof.

65. oppositionen

2010-01-11 21:17

Sådan tankesätt blir ju dödlig för miljöpartiet. Jag som före detta miljöpartist kan säga det att börjar dom riva sådana beslut, har dom ingenting där (riksdagen)att göra.

64. Är detta verkliga representativt för JRF?

2010-01-11 17:46

Sverigedemokrat och nollvisionär är helt ok ... försiktigt positiv inställning till varg ... och du blir omedelbart påhoppad av alla.
Som sagt ... med sådana vänner behöver jägarna inga fiender.
Tack Dalle och Anders Runholm ... även om vi säkert tycker olika i vargfrågan så visar ni att det finns sansade och kloka riksjägare.

Redaktionell kommentar
Läsarkommentarerna är inget uttryck för vad Jägarnas Riksförbund står för. Det framgår i andra sammanhang, till exempel i ledartexter och uttalanden från JRF-representanter i nyhets- eller debattartiklar.
Anders Ljung, Jakt & Jägare

63. Det är sorgligt att...

2010-01-11 16:27

...se de vargkramare som utger sig för att tillhöra jägarna uttala sig i ett jaktforum vad andra människor ska göra och inte göra.
Appråpå fobier, det såg man vilken panik man fick i Höör när vargarna rymde.
Då jä*** fick man eld i baken.
Man ville inte visa upp för allmänheten vad vargen är kapabel till.
Att det inte är något gosedjur som ett visst klientel vill ge sken av.

62. Dalle!

2010-01-11 16:27

Varför i all världen är du så rädd för att det skall komma fram ett parti som värnar om landsbygden och dess levnadsvillkor? Du har fört det på tal i en annan tråd och jag frågade även där: Är du politiker och tycker det börjar bli jobbigt med andra åsikter än de du företräder? Jag tycker det luktar S lång väg!

61. Rösta på vad ni vill...

2010-01-11 14:07

V och MP kan som bäst skrapa ihop 15% av rösterna, vargjaktens framtid är det ingen fara för ur den synpunkten.
Viktigare då att argumenten från jägarhåll framförs på ett för oss hållbart sätt.
Vi behöver inget nytt parti för detta ändamål.
Vi behöver en stabil plattform att jobba vidare från.
Där har JRF gjort ett bra jobb så här långt.
Det enda man önskar att man kunde slippa höra från jägarhåll är dom rena varghatarnas överdrifter kombinerat med allsköns byskvaller för att helt bli av med frilevande varg.
Det är bara sorgligt att som jägare och naturmänniska sitta och ta del av denna "lägereldsmentalitet" på ett jaktforum.
Dessa funderingar kan gott stanna i brasvärmen.
Det mesta som avhandlas här bör väl röra jakt och inte folks enskilda fobier?

60. Anders R

2010-01-11 10:30

Du är inte bara ointelligent utan också oförskämd.
Ett sådant inlägg där du bedömer att alla som inte tycker som du är idioter.
Jag ber om ursäkt för att jag kallar dig ointelligent, det kanske bara var inlägget som var det?

59. SVERIGEDEMOKRATERNA ÄR FÖR JAKTEN

2010-01-11 10:30

Vi i SD är för en fortsatt jakt på varg. Det är mycket undligt att folk som aldrig går längre ut i skogen än gatlyse och asfalt räcker Hur många av de som skriver i tidningen har haft varg på gårdsplanen,det har jag haft och vet därför vilken obehaglig känsla det ger. När man sedan hör hur folk som bor i skåne och på öland uttalar sig som inte ens varit i Värmland eller dom landskapen där problemen finns, eller aldrig sett något av vargen rivet djur.

58. Anonym 2010-01-10 17:0

2010-01-10 21:18

För S är jakt och natur inga hjärtefrågor som skola och välfärd. Därför kommer med allra största sannorlikhet en representant från Mp att sitta som Miljöminister vilket i praktiken innebär att S säljer ut jakten och naturfrågor till Mp för att få stöd för sin övriga politik. Kollar du in bloggen på SJF så handlar den nu om S ska sälja jakten till Mp och V.

57. vargjakten splittrar oppositionen

2010-01-10 20:41

Rösta inte på denna rödgröna röra med miljöpartiet som vill väl att vi skall annvända häst och vagn på landsbygden. Själv har jag valt att bo som jag bor där jakten har en stor betydelse med varg i markerna kan vi glömma löshundsjakt på älg man törs nästan inte släppa sin hund. Jakt med stövare på hare och räv är nu ett minne blott man hör inga hundar ingen törs släppa sin hund. Bjärvall uttryckte sig att man skulle jaga hare med hunden i koppel för några år sen. Några jaktlag jagar med bandhund här oppe i norra värmland men de är nog lätt räknade.Jag skulle vilja se jägarna i norra sverige tänker på jämtland där jaktlagen är betydligt mindre det kan röra sig om 8 till 10 man på 5 till 6 tusen hektar om de skulle banda en ganska trist jaktform men passar på små marker. Vargen håller på att etablera sig runt svenstavik och Bräcke men tar väl några år än innan det tar fart riktigt.

56. Anders Runholm

2010-01-10 20:41

Vi jägare gör som bönderna alltid har gjort, vi vårdar vårt kapital älgen och rådjuren (skogen) och sedan skördar vi räntan. Så gör vi med viltstammarna. Du tycker ju vi skall låta vargen sköta viltstammarna. Undrar vem som är ointeligent? Även rent ekologiskt. Vargen vårdar inte, den utarmar!

55. Anders Åberg

2010-01-10 20:40

Du är ett utmärkt exempel på nyttan av ett sådant här debattforum. Du har lärt dig med bravur att människan är en viktig del i våra ekosystem. Så i stort håller jag med om varje ord du skriver. Tyvärr har du ännu inte lyckat övertyga mig om att vargen har en plats i det ekosystem där människan har en framträdande roll. Men vem vet, kom med argument som håller och visar sig riktiga.

54. Anders Runholm

2010-01-10 20:40

följer bara den helt vanliga extremistargumentationen - om något är emot den så kallade eliten så skall den kväsas eller, som i detta fall idiotförklars. Ligger visst i tiden, på Irland har just en lag som förbjuder hädelse gått i laga kraft. Vänta bara om den rödgröna röran vinner då blir det straffbart att tala illa om varg!

Tills vidare Anders så fortsätter jag att ha mina åsikter. Din värdering av mitt intellekt bör du avstå ifrån. Jag avskyr verkligen dina åsikter men inte den frihet du och jag (ännu) har att uttrycka oss mer eller mindre hur vi vill.

MP, med allierade, är ett hot mot landsbygden och en naturlig livsstil!

53. Anders Runholm

2010-01-10 18:05

Du kan ha rätt i att det bland vissa av dom extremaste nollvisionärerna saknas kunskap om ekologi.
Men dom är nog så få att man i princip kan strunta i dom.
Alla jägare jag har kommit i kontakt verkar mycket väl ha förstått hur naturen fungerar.
Du skriver att rovdjuren skall stå för huvuddelen av beskattningen av växtätarna.
Tror du verkligen det är möjligt i ett land som vårt?
I ett helt naturligt fungerande ekosystem, som i vissa nationalparker i Alaska, finns det betydligt mer rovdjur än här, men glesare med t.ex. Älg.
I Sverige, med ett utbrett skogsbruk som skapar massor med älgmat och då tätare älgstam, skulle vi behöva ännu fler rovdjur än i Alaska för att reglera älgen, detta då i en tänkt situation där älgen lärt sig hantera vargen bättre än nu.
Det för oss till den faktor som saknas i din ekvation, nämligen landsbygdsbefolkningen.
Hur tror du själv att livet skulle se ut i någon liten by Värmland om vi hade så många rovdjur i skogen?
Sverige är i huvudsak kulturbygd och vill vi fortsätta ha det på det viset, så måste vi nog inse att jakten måste reglera växtätarna i första hand.
Undantag borde göras i nationalparkerna tycker jag, där vi nu förvånar en hel värld med att tillåta jakt.
Sedan att du utnämner alla som inte håller med dig till ointelligenta, är väl inte något jättebra sätt att argumentera på.
Man skulle rentav kunna säga att du idiotföklarar varenda renskötare, för jag tror jag kan lova att ingen av dom håller med dig.

52. Så vind och skörda storm

2010-01-10 17:12

När riksdagen beslutade att Sverige skulle återinföra vargen i landet, sådde man vind. Nu skördar man storm. Efter den ännu pågående vargjakten, där en varg återstår att skjuta i Örebro län, kan man säga att hela havet stormar.
Den polarisering mellan landbygdens och städernas befolkning i inställningen till vargen i vår fauna, som har legat som ett hotande muller, har nu exploderat i en rasande känslostorm.
De flesta media i vårt land har mycket tjänstvilligt öppnat spalter och gett sändningstid åt allehanda självutnämnda experter, som gått till rasande angrepp jägarkåren. Rovdjursföreningen och Naturvårdsverket har piskat upp en mobbningskampanj mot jägarkåren, som börjar närma sig hets mot folkgrupp och som det finns lagrum emot i brottsbalken. Jägarna har beskrivits som blodtörstiga slaktare med en snedvriden lust att döda. Att ca 12 000 jägare anmälde sig till vargjakt har ansetts särskilt försvårande. Man polisanmäler helt lagligt genomförda jakter och protesterar i alla möjliga avseende.
Fakta är följande: Den av riksdagen beslutade vargetableringen spreds inte över landet som avsikten var. I stället har vargarna från kärnområdet i Värmland expanderat söderut mot delar av Västra Götaland, norr- och österut mot delar av Örebro län, Dalarna och Gävleborgs län. I dessa områden har vargarna ställt till med stora problem för lokalbefolkningen med upprepade angrepp och dödande av tamdjur och jakthundar. På flera ställen har vargarna, bl.a i Voxna och Edsbyn börjat närma sig tätorterna och visat upp ett alltmer oskyggt beteende. Många boende i dessa orter upplever en starkt försämrad livskvalitet, där möjligheter till jakt, bär- och svampplockning och vistelse i skog och mark har försvunnit.
Den nuvarande regeringen hade som vallöfte att tillåta en reglering av vargstammen. Nu har regeringen levererat genom att efter en noggrann beredning med hörande av forskare i området tillåta en begränsad licensjakt på 27 djur i Värmland, Örebro, Dalarna, Västra Götaland och Gävleborgs län. De som nu skriver till regeringen och hotar att inte rösta borgerligt längre p g a vargjakten, borde rimligen inte ha röstat borgerligt alls eftersom vallöftet var tydligt redovisat.
Naturvårdsverket krävde att alla som överhuvud kunde tänka sig att jaga varg, skulle registrera sig. C a 12 000 gjorde det. Av dessa kanske högst 1000 har deltagit i jakten. Endast en varg blev efter påskjutning inte kvar på platsen men hittades senare död. En annan varg blev också påskjuten, men efter 4 km spårning utan blodspår och där man kunnat konstatera att vargen efter beskjutningen tagit ett rådjur, förklarades den vargen frisk. Jakten har alltså gått utomordentligt fort och på ett mycket bra sätt. Att en skytt råkat skjuta bom i -25-gradig kyla, kan rimligen inte ligga till grund för de orimliga angrepp som sker på jägarkåren för slarv och oskicklighet.
Miljöminister Anders Carlberg har levererat. Av den nuvarande hätska debatten har han fått kalla fötter. Det tycker jag är helt onödigt: Hans beslut har genomförts på ett korrekt och professionellt sätt av landets jägarkår.
När riksdagen beslutade att Sverige skulle återinföra vargen i landet, sådde man vind. Nu skördar man storm. Efter den ännu pågående vargjakten, där en varg återstår att skjuta i Örebro län, kan man säga att hela havet stormar.
Den polarisering mellan landbygdens och städernas befolkning i inställningen till vargen i vår fauna, som har legat som ett hotande muller, har nu exploderat i en rasande känslostorm.
De flesta media i vårt land har mycket tjänstvilligt öppnat spalter och gett sändningstid åt allehanda självutnämnda experter, som gått till rasande angrepp jägarkåren. Rovdjursföreningen och Naturvårdsverket har piskat upp en mobbningskampanj mot jägarkåren, som börjar närma sig hets mot folkgrupp och som det finns lagrum emot i brottsbalken. Jägarna har beskrivits som blodtörstiga slaktare med en snedvriden lust att döda. Att c a 12 000 jägare anmälde sig till vargjakt har ansetts särskilt försvårande. Man polisanmäler helt lagligt genomförda jakter och protesterar i alla möjliga avseende.
Fakta är följande: Den av riksdagen beslutade vargetableringen spreds inte över landet som avsikten var. I stället har vargarna från kärnområdet i Värmland expanderat söderut mot delar av Västra Götaland, norr- och österut mot delar av Örebro län, Dalarna och Gävleborgs län. I dessa områden har vargarna ställt till med stora problem för lokalbefolkningen med upprepade angrepp och dödande av tamdjur och jakthundar. På flera ställen har vargarna, bl.a i Voxna och Edsbyn börjat närma sig tätorterna och visat upp ett alltmer oskyggt beteende. Många boende i dessa orter upplever en starkt försämrad livskvalitet, där möjligheter till jakt, bär- och svampplockning och vistelse i skog och mark har försvunnit.
Den nuvarande regeringen hade som vallöfte att tillåta en reglering av vargstammen. Nu har regeringen levererat genom att efter en noggrann beredning med hörande av forskare i området tillåta en begränsad licensjakt på 27 djur i Värmland, Örebro, Dalarna, Västra Götaland och Gävleborgs län. De som nu skriver till regeringen och hotar att inte rösta borgerligt längre p g a vargjakten, borde rimligen inte ha röstat borgerligt alls eftersom vallöftet var tydligt redovisat.
Naturvårdsverket krävde att alla som överhuvud kunde tänka sig att jaga varg, skulle registrera sig. C a 12 000 gjorde det. Av dessa kanske högst 1000 har deltagit i jakten. Endast en varg blev efter påskjutning inte kvar på platsen men hittades senare död. En annan varg blev också påskjuten, men efter 4 km spårning utan blodspår och där man kunnat konstatera att vargen efter beskjutningen tagit ett rådjur, förklarades den vargen frisk. Jakten har alltså gått utomordentligt fort och på ett mycket bra sätt. Att en skytt råkat skjuta bom i -25-gradig kyla, kan rimligen inte ligga till grund för de orimliga angrepp som sker på jägarkåren för slarv och oskicklighet.
Miljöminister Anders Carlberg har levererat. Av den nuvarande hätska debatten har han fått kalla fötter. Det tycker jag är helt onödigt: Hans beslut har genomförts på ett korrekt och professionellt sätt av landets jägarkår.

51. Vargen lockar inte turister men det gör älgen

2010-01-10 17:10

Jag har sett många tyska husbilar med en påklistad älgdekal. Turister från mellaneuropa lockas hit av fin natur och en god möjlighet att få se älg. Hittills så har jag inte sett någon husbil med en vargdekal. Om vi ska vara ett attraktivt land för naturintresserade turister fortsättningvis så kan vi inte rösta på oppositionen. Men ungmoderaternas uttalande om vargjakten är oroande. Om vargstamen blir för stor så förlorar vi både jaktmöjligheter och turistinkomster

50. Fredde

2010-01-10 17:09

Du tycker alltså att "skola och välfärd" är underordnat jakt och naturfrågor. Tror du verkligen att alliansen skriver under på det?

49. Oppositionen är inte splitrad...

2010-01-10 14:56

..den är helt enig. S vill ha makten, MP och V är med på den tanken, så länge de får igenom sina hjärtefrågor, har vi redan glömt, förbud mot betesagn, hundar i bilburar, eller att man som tamdjursägare bara fick stå och se på när vargen rev ens djur, alternativt att man hamnade i fängelse för att an försvarar sin jaktkompis? Tyvärr, och det smärtar mig att säga, men jag håller mig till de vi har nu. Jag vågar inte lita på att S inte vänder oss ryggen, för de kommer ske.

48. Med sådana vänner....

2010-01-10 13:31

behöver jakten inga fiender

47. Jan!

2010-01-10 13:31

Läsa Landsbygdsdemokraternas 4 hörnstenar innan du jämför dem med SD. Du lär inte hitta några likheter!

46. Valprognos.

2010-01-10 13:30

Många kommer att bli förvånade över hur bra det kommer att gå för miljöpartiet i valet. Dock icke jag.

45. felstavat!

2010-01-10 13:30

Alternativ! ?
Av Sven Eriksson 2010-01-09 15:35

Det finns ett alternativ ute i etern www.landsbyggdsdemokraterna.se Om vi ska sen något ljus i mörkret och få ett parti som vågar sticka ut näsan i jakt och landsbyggds förändring. Jag har hört många personer säga att deras röst i nästa val hamnar hos Sverigedemokraterna men till vilken nytta då?

44. Vi bestämmer!

2010-01-10 13:29

Röstar vi med jägarhjärtat och enas om lämpligt parti kan vi förändra mycket negativt till det bättre! Landsbygdsdemokraterna är ett mycket bra alternativ, ragga röster så landsbygden överlever! Tillsammans kan vi förändra!

43. Det

2010-01-10 13:29

som Anders Runholm sa om jägarna säger mer om Anders Runholm än om jägarna.

42. Anders Runholm

2010-01-10 13:29

Vår tids nya diktator? Ditt inlägg var bland det dummaste jag nånsin läst, förstår att du sällan besöker dessa sidor. Att kalla alla andra människor som inte delar din åsikt ointelligenta liknar mer ledare i forna Tyskland Idi Amin m fl. Om du i din villfarelse tror att Rovdjuren skall sköta tagandet av i stort sett allt klövvilt och därmed växa till helt okontrollerbara stammar med vad det innebär då är jag benägen att kalla dig ointelligent. Det finns redan idag områden i Sverige som har en rovdjurstäthet som överstiger det för en biologisk mångfald säker balans. Alla rovdjur måste beskattas och regleras i dagens moderna samhälle, annars ska människan också gå tillbaka till det samhälle som rådde för 100 år sen el mer. Du liksom andra måste inse att en balans mellan bytesdjur människor och rovdjur är att föredra. Och sen att ge sig på samernas sätt att leva det är så lågt så det kommenterar jag inte ens. Jag hoppas att nästa gång du besöker den här sidan så kanske bilden av det nya samhället har klarnat.

41. Korten på bordet

2010-01-10 13:28

Nu är det på tiden att de rödgröna för väljarna talar om hur man ställer sig i frågan om vargen. Det handlar om hur landsortsbefolkningen och 300 000 jägare med familjer ska rösta kommande höst.

40. Anders Runholm

2010-01-10 13:28

"Naturälskare först" sedan ingenting, sedan ingenting, sedan jägare(?). Återigen en übermensch som påpekar att om man inte håller med om hans åsikter så är man ointelligent...Suck...

39. W och Anonym

2010-01-10 13:28

Vår landsbygd är inte att jämföra med nordamerikansk vildmark. Visst finns det mycket skog men det är alldeles för tätt mellan gårdarna och djurbesättningarna. När vargen möter en människa ska det vara därför att vi besöker revirområdet. Vargen ska inte ha djurbesättningar eller människor boende inom sitt revir.
Till Anonym. Är din fantasi så begränsad att du inte kan hitta på en pseudonym så man kan följa dina irrgångar. Förslag "Vargvän i XXXX". XXXX= ditt hemområde.

38. Du Anders Runholm

2010-01-10 13:28

vad är det Du vill framföra jag är väl en av dom befriande som du syftar på men jag tycker att du skriver i mycket konstiga ordalag

37. Pest eller kolera

2010-01-10 03:52

Nä varför välja nåt av dom när de finns alternativ, Landsbygdsdemokraterna låter ju bra men jag kan inte begripa varför man drar igång nåt liknande när de redan finns SD!

36. Bara ett alternativ: Rösta borgerligt!

2010-01-10 01:52

Det finns bara ett sätt att bromsa nedläggningen av löshundsjakten, rösta BORGERLIGT!

35. Wiwi-Anne Johansson

2010-01-10 01:52

Vad menar hon med slakt??? slakt är när man går fram och drar en stor bult genom skallen på en gris eller ko med en så kallad slaktmask!och dom har i dom flesta fall tillbringa sitt liv i en ladugård eller på en svinfarm (och vi vet ju alla hur dom behandlas)och inte gnäller dom över det när dom sitter och äter av det köttet!!!till skillnad från dom djur som får ströva vilt i skogarna (nästan) hela sitt liv för många av vargarna är väl utplanterade skulle jag tro..

34. Ut med miljöpartiet

2010-01-10 01:51

Det bästa för hela sverige vore om miljöpartiet åker ur annars blir det svårt att överleva för bilägare och jägare

33. Här finns tydligen en plats för MP och V representanten att besöka och motarbeta jakt

2010-01-10 01:51

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargar-rymde-ur-hagn-i-djurpark_4063191.svd
Varför utrymma - det är ju snälla djur. Låt Lilly och Sussi åka dit och krama dem istället så blir allt bra igen.

32. Tips

2010-01-10 01:50

Dagen innan jag dör ska jag gå med i miljöpartiet, för då blir det i alla fall 1 mindre.....:)

31. Lurade

2010-01-10 01:50

Det spelar ingen roll vilka som kommer till makten, Carlgren talar redan om införsel av 20 nya importer, sedan har vi nya valpar till våren 100-150 st. Jakten på 27 vargar..... lika med noll. Låt dem ta hand eländet själva om några år, för det kommer att gå åt h-vete.

30. Försvarar jakten!?

2010-01-10 01:49

Försvarar hon jakten!? "Vi får ta en diskussion med våra samarbetspartier om det här". Ja, undra vad de lär komma fram till för lösning. Den jägare som röstar på sossarna sticker verkligen kniven i ryggen på landets jägare.

29. Anonym 15:09

2010-01-10 01:49

Helt klart! Med dessa partier kan vi sägar good bye till allt som har med landsbygg och livskvalité att göra!

28. Landsbygdsdemokraterna

2010-01-10 01:49

Är det verkligen ett alternativ? Det verkar ju inte hända något på deras sida. Och medlemsavgiften är fortfarande inte fastställd. Jag var inne på denna sida för ett bra tag sen. Jag kan inte se att något har hänt sedan dess. Är de verkligen seriösa?

27. Nya Moderaterna

2010-01-10 01:49

Varför är allt plötsligt politik. Om man är någorlunda insatt så är det säkrast för beskattning av vargstammen att rösta på den nuvarande regeringen. Den är åtminsone relativt överens även i denna fråga.
Oppositionen tvistar mest med varandra vad avser vargjakten.
Regeringen anser att vargstammen skall skötas på ett genetiskt rätt sätt. Vad är då problemet.
Jag irriterar mig på en massa okunnigheter och fientliga inlägg från ömse håll.
Man talar om slakt..jaha vad sysslar då vargen med i skogen. Det är väl ingen som tror att dödandet av en älg är en långsam process. Som alla stora rovdjur så äter de innan djuret är dött. En kula från jägaren är skonsammare....till och med en skadeskjutning kan vara skonsammare då eftersök startas omgående. Jägare är för närvarande "statstjänstemän" som gratis utför en uppgift som en demokratiskt utvald riksdag beslutat om. I 15 - 25 graders kyla har de varit ute och stått stilla....i 4-5 timmar under flera dagar. Andra har suttit inne i värmen och skrivit skällsord på nätet. Inte är det övriga sk naturfolket ute i sånt här väder.

26. Ja ja jag säger då det!

2010-01-10 01:48

Det är ju åt h....te att inte vi på lansbyggden får bestämma hur vi vill ha det i vår närmiljö, utan det ska bestämmas i Sthlm. Varför inte ha ett varg revir på Djurgården med en alfa tik o alfa hane?? så att de fick lite perspektiv på tillvaron. Det är lätt att sitta och bestämma över saker å ting när verkligheten är långt borta, och säga att vi ska ha varg när man inte konfroteras med problemen. Det är kanske vi på landsbyggden som skall dra upp riktlinjerna för stads befolkningen, och bestämma hur det ska vara för dem. Typ att ni får inte åka bil i städerna m.m. höja trängsel skatten. Ja det finns mycket mera att lägga till. Nej skärpning och rättning i leden må jag säga. Vi vill sköta våra problem från landsbyggdens perspektiv-

25. Miljöpartiet är ett skämt!

2010-01-10 01:46

Har försökt hitta info om miljöpartiets grundvärderingar på deras hemsida. Men, det verkar vara tunt med det. Men deras politik sägs iallafall basera sig på "solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet". Dom borde nog ändra det till "solidaritet med varg" för det verkar vara det enda som räknas i naturen för miljöpartiet. Dom borde nog inte heta "Miljöpartiet" heller för den delen för dom har helt missat vad biologisk mångfald innebär. Det finns partier som är mycket mer av ett miljöparti än vad "Miljöpartiet " är idag.

24. Moderaterna till varje pris!

2010-01-10 01:46

Bara man får jaga vargen, så överger man det parti man röstat på i hela sitt liv. Nu ska vi rösta på moderaterna, det mest arbetarfientliga parti som finns i Sverige. Bara jag får döda en varg. Glömmer ni alla andra frågor i politiken, bara ni får slakta vargstammen. Jag utgår ifrån att många bland varghatarna är socialdemokrater, dvs kommer från arbetarleden. Men utrotning av vargstammen finner inga gränser. Där ger ni ert stöd till Carlgren/Erlandsson, till varje pris.
Varifrån kommer varghatet? Hur kan vargen, ett så vackert och viktigt djur utlösa sådant hat? Vad är ni för människor, ni som är medlemmar i jägarorganisationerna? Vågar ingen bryta mönstrert och träda fram? För ni finns nog där...... En borgerlig regering har aldrig tidigare varit populär i norra Sverige. Har ni blivit moderater alla norrlänningar? För att få döda varg?

23. Verklighetskontakt?

2010-01-10 01:45

Jag har uttalat mig tidigare om detta, i andra medier, men känner att jag måste göra det igen. Jag anser att många av mina jägarkollegor saknar en viss typ av intelligens, nämligen ekologisk sådan. Om den här debatten skulle uppstå kring ett av våra vanliga jaktdjur, låt säga rådjur, skulle hela jägarkretsen stå samlad bakom beslutet att låta stammen växa. Varför? Jo, man skulle se till sin egen vilja att jaga detta vilt i stor skala. Bristen på intelligens ligger i att många jägare glömt naturens ordning i sitt intresse för jakt. Vilka är det egentligen som SKALL reglera växtätarna? Jo, rovdjuren - inte jägarna. Jag anser att den mentalitet som finns bland många jägare, framför allt drevjägare och renägare hör hemma i en svunnen tid, där utbildning om hur ekologin fungerar inte fanns. Därför driver man sitt eget, bristende intresse för att bevara vår världs naturliga ordning till något som skall leda till att enbart jägare skall reglera t.ex. hjortdjuren. Så...du har förlorat en stövare? Synd...men den stövaren hotade en överlägsen motståndare. DU som påstår dig vara jägare och skall VÄRNA om NATURENS VÄL, kan inte låta någon form av MEDELTIDA OINTELLIGENT rovdjursförakt, störa din egentliga ambition, vilken du i alla fall påstår är att värna om naturen. JAG, står för min åsikt att rovdjuren FÖRST OCH FRÄMST skall beskatta växtätarna, SEDAN får vi jägare hjälpa till. Jag sticker nu ut hakan och anser att om du inte håller med mig, är du ointelligent och bör lägga pussel istället för att jaga, för då har du inte förstått DIN roll i naturen.
/Anders Runholm - naturälskare först, Jägare sedan.

22. Detta har vi väl vetat länge...

2010-01-10 01:44

att sossarna är för jakten men inte de andra två stollepartierna...Det var ju det som fick alliansen att mista en massa röster vid förra valet,och därmed makten...

21. Tro

2010-01-10 01:44

inte att om ni röstar på S att dom inte tar hjälp av V och MP om det blir jämt mellan blocken då är det kört likt förb.

20. nästa val

2010-01-10 01:43

om jag alldrig aggiterat tidigare så gör jag det nu RÖSTA FÖR GUDS SKULL PÅ DEN SITTANDE REGERINGEN, annars drabbas vi av den röda V och MP röran med dess vargjaktsstopp

19. Landsbygdsdemokraterna

2010-01-10 01:43

den sida Du Sven Eriksson hänvisar till är ej tillgänglig...antar att detta är ett seriöst försök, men då måste info vara tillgängligt annars avtar trovärdigheten tyvärr

18. svar till anonym

2010-01-10 01:43

fattar inte du att dessa 2 partier VP MP är storstadspartier med alla dessa visioner som dom har om naturen utan vetskap om hur det är att leva på glesbygden..tycker det är bra att S med allierade bekänner färg så vi slipper rösta på dessa 3 partier...tror inte att S som det står kan tala förstånd med dessa 2 naturidiotserande (det var väl ett nytt bra ord) partier

17. DET FINNS

2010-01-10 01:42

så mycket mera som vissa partier står för men min livskvalite är att kunna vara i skogen med min hundar få jaga tillsammans med dem lyssna på ett mäktigt ståndskall...kanske inte alls kommer åt att skjuta men va då bara känslan att inte behöva vara rädd för att vargen skall komma och ta min hund den rädslan finns där hela tiden och jag tänker inte rösta på något parti som vill förbjuda vargjakten eller inte ens ett parti som lierar sig med sådana som vill förbjuda vargjakten...hur långt från glesbygdsfolket står VP & MP...en sak är klar, bra att de deklarer i förväg vad vi redan visste, sen till S:s rovdjurstaleskvinna så tror jag att Du inte kan tala dessa hönsvridna hjärnor till rätta...men så är det alldrig mera en röst på denna rödgröna sörja och det kommer jag att lobba för

16. Vargjakt

2010-01-10 01:42

I dagarna har SVD haft en artikelserie där Sahlin och Reinfeldt fått svara på 5 frågor varje dag. Mona Sahlin fick frågan om hon var för eller emot vargjakt. Svaret blev ja på den frågan, men hon tyckte att stammen skulle vara betydligt större. Hon sa dock inte hur stor??

15. Gråhundsägare

2010-01-10 01:42

Hur tänker du? Mp och V gör väl helt korrekt. Varför ska man bry sig om fäboddrift och fårägare, hur många röster har dessa grupper? De är ju de två partier som gått absolut bäst gällande denna vargjakt. Mp och V har sina kärngrupper i städer. Hoppas alla gamla sossare som läser inser att deras röst på S kommer att innebära slutet för vargjakten. Jakten har aldrig varit en kärnfråga för S och kommer aldrig att bli det heller. S kommer att sälja ut jakt och naturfrågor till förmån för skola och välfärd.

14. Calle Seleborg, vad håller du på med.

2010-01-10 01:41

I Yellowstone har vargar inplanterats, ja.
I Sverige, nej.
Det är det som är den stora skillnaden.

13. Seleborg

2010-01-10 01:41

Du kan väl inte på allvar mena att hela skogslandskapet är att beteckna som bebyggd mark?

12. Alternativ! ?

2010-01-09 15:45

Det finns ett alternativ ute i etern www.landsbyggdsdemokraterna.se Om vi ska sen något ljus i mörkret och få ett parti som vågar sticka ut näsan i jakt och landsbyggds förändring. Jag har hört många personer säga att deras röst i nästa val hamnar hos Sverigedemokraterna men till vilken nytta då?

11. Omöjligt

2010-01-09 15:44

Att lägga en röst på rödgrön sörja till hösten. Fast jag är V
Löshundsjaktens dödgrävare kan man kalla hela gänget!

10. hotad stam ?

2010-01-09 15:44

vadå hotad stam ca 50000 vargar, är det en hotad stam? vargarna i sverige är ju en randförekomst av den rysk/finska vargen. om nu vargen inte klarar sig själv i sverige så skall den inte vara här.jag tycker att det är förjävligt att dom säger att den svenska vargen är utrotningshotad, när det inte finns någon speciel svensk vargart utan den som finns i sverige är av ryss/finsk härkomst.
och sen språket dessa vargkramare använder är ju helt förkastligt.(slakt,föräldra lösa valpar)
men vad spelar det för roll vad jag och ett par hundra tusen svenskar tycker....

9. Finns alltså 2 partier

2010-01-09 15:44

att rösta på:

MILJÖPARTIET ELLER VÄNSTERPARTIET

8. -Aj aj!

2010-01-09 15:44

Det är inte bra att dom är så skilda åt.Det finns ju annat också i vardagen som gör att jag inte är borglig.Hoppas folket röstar så sossarna slipper dras på dessa landsbyggsfientliga partier!

7. VP och MP

2010-01-09 15:43

gräver sin egen grav inför nästa val...det mest förunderliga med dessa 2 partier är att dom inte har en enda tanke på den småskaliga fåruppfödningen samt fäboddriften, vilket är högst anmärkningsvärt...men så är det ju stadsungar de flesta, de som kommer att förlora på dessa 2 partier förutom dom själva är S...och jag vet var jag skall lägga min röst vid nästa val och tydligen fler med mig ute i glesbygden, som sagt var, rött har det varit på många glesbygdshåll men kommer med all säkerhet att vara ett minne blott vid nästa val

6. Valet

2010-01-09 15:42

Detta med vargjakt är en het potatis. Det blir en högerseger igen om inte muf-ordföranden har förstört det. Socialdemokraterna förlorar tack vare samarbete med mp v.Mona bryt samarbetet

5. Glädjande

2010-01-09 15:42

Att S försvarar jakten, kan inte S få dom andra två landsbygdsfientliga partierna att komma till sans.

4. Klart besked..

2010-01-09 15:42

om vilka partier man absolut inte skall rösta på i nästa val.Kommer dessa partier i regeringsställning kan vi glömma allt vad vargjakt heter. Och när dom ändå är i farten kommer dom säkert att förbjuda all användning av blyammunition också.

3. HELT KLART!!!

2010-01-09 15:42

Är att man defenitift inte bör byta parti, för får vi ett nytt oenigt parti i riksdagen kan vi nog säga adjö till fortsatt varg jakt. Bra att vänstre och miljö partierna klargör redan nu, var de står! Så förhoppningen är den att de i regerings ställning nu vinner nästa val! Då har vi den utvecklingen att gå på, som de beslutade att följa enligt årets vargjakt och deras fortsatta planer på att hålla en viss mängd av varg i landet. Så beklagligt röd gröna partiet, ni tycks vara uträknade redan innan val starten!!!

2. Något för politikerna att tänka på.

2010-01-09 15:41

Kom nyligen över utredningen som låg till grund för inplanteringen av varg i Yellowstone och Idaho.
När vargen skulle återföras till Yellowstone betraktade man tre zoner.
Zon 1. Nationalparker och ren vildmark. Zonen lämplig för varg.
Zon 2. Statlig mark med få människor och boskap. Vargen kunde tolereras i ett litet antal.
Zon 3. Bebyggd använd privat mark. Olämplig för varg.
I Sverige har vi ingen motsvarighet till Zon 1. Zon 2 skulle kunna närmast liknas med Norrlands inland. Tyvärr är rennäringen mycket känslig för speciellt varg. Därför är den undantagen.
Resten av Sverige motsvarar Zon 3. Det är där vi har vargen. Dvs på mark som amerikanerna ansåg direkt olämplig för varg.
Det är naturligtvis orsaken till de konflikter och tragedier vi ser idag.

Denna rapport var naturligtvis väl känd av de forskare som låg bakom rekommendationerna till 2001 års sammanhållen rovdjurspolitik.
Den som är intresserad kan läsa hela rapporten här
http://www.fws.gov/mountain-prairie/species/mammals/wolf/EIS_1994.pdf

1. Miljöpartiet...

2010-01-09 15:40

Alla som vill ha ut något mer av sin fritid än att studera hur blasten på en biodynamisk morot utvecklas bör se upp med MP !
Jägare,fiskare,skoterfolk,glesbygdsbor, motorsportintresserade och bilägare tänk er för !

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB