• Knivar.nu

Vargkritiker lämnar nybildat parti

NotiserPublicerad: 2010-05-10 14:30

Landsbygdsdemokraterna har drabbats av internt bråk på grund av rovdjursfrågan. Två uttalade vargkritiker lämnar styrelsen.
En av de som hoppar av hoppar av partiet i protest är Ann-Sofie Werf från Älvdalen. Hon uppger själv att det är hennes engagemang i rovdjursfrågan och Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik som inte fallit i god jord hos partikamraterna.
– De tycker att jag har fokuserat för mycket på varg, säger hon till Dala-Demokraten.
Ann-Sofies man, Rune Werf, som var partisekreterare i det nya partiet, hoppar också av i protest. Han konstaterar att hustrun var på väg att bli utesluten på grund av hennes engagemang och åsikter i rovdjursfrågan. Därmed vill inte han heller vara med.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

42. Fd Centerpartist

2010-05-14 23:53

I USA började det hela i slutet av 1800-talet då man bildade Yellowstone och Yosemite nationalparker. Man kastade ut ursprungsbefolkningen med hjälp av militär och sedan har man skapat konstgjorda vildmarker. Du har rätt i att i Sverige fick "återställarrörelsen" fart på mitten av 70-talet och kultminerade med minst tre utsättningar av varg hösten 1976 i Norge/Sverige. Men i Sverige började det redan i början på 60-talet och den första segern var att få vargen fredad 1966.
Nu är det viktigt att få så många röster som möjligt vid valet och att så många som möjligt bidrar med så mycket de kan.
Alla partier som får mer än 2.5% får sedan partistöd. Bildar man en kvinnoorganisation i partiet så kan extra stöd utgå. Partiet bör absolut ställa upp i nästa EU-val både för att vara med och för partistödets skull. Ekonomin är utomordentlig viktig.
Det är en fördel att redan nu försöka få tag i en representant i varje kommun, helst i varje församling. Annonser i Land och jakttidningar?
Sen måste ALLA frågor kring rovdjurspolitiken kunna besvaras konsekvent, tydligt och utan tvekan. Detta är den fråga där partiet är unikt och inte behöver konkurrera om väljarna. Det är bra att få mothugg, faran ligger i att tigas ihjäl.

41. Det startade på början av 70' talet?

2010-05-14 23:52

Det du skriver Anders H startade redan på sjuttio talet, om jag inte minns fel. Det är beklagligt att det fått rulla på som de gjort, inte för att smutskasta döda, men Palme och hans kumpaner är inte oskyldiga. När miljonprogrammet byggdes upp startade det, folk skulle från landsbygden in i de stora städerna och deras förorter. Det har pågått sen dess, hjulen i processen har inte avstannat, landsbygden behöver ett parti,där kommer L-D in som en räddare för oss som vill leva kvar, på en förhoppningsvis levande landsbygd, med ett parti för landsbygden kan man få ner farten på det hjul som tidigare accelererat. Vi lägger ner stridsyxan, oberoende av tidigare partitillhörighet och set framåt, mot den 19 september

40. Det startade på början av 70-talet?

2010-05-14 17:25

Det du skriver Anders H startade redan på 70-talet, om jag inte minns fel. Det är beklagligt att det fått rulla på som de gjort, inte för att smutskasta döda, men Palme och hans kumpaner är inte oskyldiga. När miljonprogrammet byggdes upp startade det, folk skulle från landsbygden in i de stora städerna och deras förorter. Det har pågått sen dess, hjulen i processen har inte avstannat, landsbygden behöver ett parti, där kommer LD in som en räddare för oss som vill leva kvar, på en förhoppningsvis levande landsbygd, med ett parti för landsbygden kan man få ner farten på det hjul som tidigare accelererat. Vi lägger ner stridsyxan, oberoende av tidigare partitillhörighet, och ser framåt, mot den 19 september.

39. Staten satsar miljoner i Earth System Governance!

2010-05-14 14:46

Många kanske tror att Earth System Governance Project inte är något att bry sig om? Svenska staten har redan satsat miljoner i projektet, exempelvis har Lunds Universitet ca 30 anställda som sysslar med detta, se http://www.lucsus.lu.se/html/earth_system_governance.aspx. Nu kan jag tänka mig att dessa påstår sig syssla med annat också. Ja, kanske det, med det är inte mycket annat och dessutom forskas det vid andra universitet, exempelvis Stockholm: http://www.earthsystemgovernance.org/places/research-centre-stockholm

När man skall slänga ut den lokala befolkningen från ett blivande naturskyddsomårde så används på engelska huvudsakligen två begrepp, eviction och relocation, ungefär vräkning respektive förflytta. I Sverige tillämpas nästan uteslutande vräkning och då en särskild variant. Genom ekonomiska försämringar, till exempel höja bensinskatter, kräva att alla mackar skall sälja etanol så att de flesta mackarna på landsbygden läggs ned osv. Genom försämrade levnadsvillkor, lägga ned skolor, bibliotek, affärer mm. samt låta stora rovdjur förstöra såväl näringar som friluftsliv. Allt är exempel på Miljöpartiets politik. Inför detta tryck flyttar många och gör det ännu svårare för dem som stannar.
Att ett område reserveras för stora rovdjur (till exempel Mellersta rovdjurförvaltningsområdet) får enligt Michael Cernea följande konsekvenser:

a. Jordlösa (mark och andra fasta tillgångar exproprieras eller tas över på annat vis)
b. Arbetslösa (visserligen kan några som flyttar få arbete på annan ort)
c. Hemlösa (man tvingas bort från sitt hem, sitt hus, sin gård, sin bygd, sin kultur)
d. Marginaliserad (social, psykisk och ekonomisk utförslöpa)
e. Försämrad föda (Flyttar ofta till stad, dålig ekonomi medför skräpmat)
f. Ökad sjuklighet och dödlighet
g. Förlust av tillgång till jakt, fiske, skogsområden, sjöar, etc.
h. Förlust av sociala kontakter på grund av förlust av arbete och hobby.

Att införa en ny rovdjurspolitik i Sverige kommer att möta stenhårt motstånd från politiker och mäktiga ekonomiska intressen. I dessa sammanhang är svenska fanatiker inom SNF, WWF, SRF etc. helt utan betydelse, de är bara fattiga medlöpare.

38. Rovdjurspolitik och enfrågeparti

2010-05-14 10:22

För att komma någon vart med opinionen så duger det inte med att visa på rovdjurspolitikens förödande inverkan på svensk lantbygd. Man måste utgå från det engelska begreppet ”The Conservation Movement” som är en samlingsbeteckning för alla organisationer som livnär sig på att ”återställa” naturen runt om i världen. Med att återställa avses oftast att man på olika sätt tilltvingar sig kontrollen över ett stort markområde, de ursprungliga invånarna kastas ut, området görs om till någon form av ”skyddat område” som skall reserveras för ”naturen”, vilket innebär att stora rovdjur inplanteras i området. Runt om i världen har miljoner människor tvingats bort från sina hem, sina gårdar, sina stamområden och blivit internflyktingar. I Sverige bör vi därför ha det klart för oss att för dessa organisationer är ödet för några hundra tusen landsbygdsbor helt utan intresse. Rovdjurens område heter i Sverige ”mellersta rovdjursförvaltningsområdet”, men tanken är nog att även inlemma det södra och norra rovdjursförvaltningsområdet, framgår om inte annat av namnet!
Bland de organisationer som verkar globalt finns:
Conservation International (CI)
The Nature Conservancy (TNC)
the World Wildlife Fund (WWF)
the Wildlife Conservation Society (WCS).
World Conservation Union (IUCN)
European Environment Agency (EEA)
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)
UNEP (United Nations Environment Programme)
Earth System Governance Project
Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe

Ett viktigt begrepp är BINGOs (Big International Non-Government Organizations). Förr avsåg man stora internationella exploateringsföretag, men organisationer som WWF och övriga fungerar numera som stora internationella "återställningsbolag" med fokus på storskalig återställning av naturen, man har i stort lämnat känslomässiga argument för naturens bevarande till att nu uteslutande använda sig av egna anställda vetenskapsmän som förser organisationerna med argument som går hem i politiska kretsar. Detta har visat sig vara en framgångsrik taktik, så framgångsrik att BINGO numera används om återställarorganisationer som dem i listan.
Det är accepterat att kommunismens och socialismens idéer om världshegemoni är sjuka och misslyckade projekt. Men ur dessa ruiner har Conservation Movement med ekosofi som lära uppstått som den nya ideologi som vill behärska hela världen, gå bara in på hemsidan till ”Earth System Governance Project” och bli förskräckta. Denna organisation vill styra världen och har redan stora tillgångar och ett antal forskningscentra, man tänker osökt på ”Dr. Strangelove”, men detta är verklighet!

En viktig bok i sammanhanget är “Conservation Refugees The Hundred-Year Conflict between Global Conservation and Native Peoples” av Mark Dowie. Alla företrädare för LD borde läsa denna.

Ny rovdjurspolitik I Sverige är ett stort projekt och jag tror inte något nytt parti har resurser att ägna sig åt andra frågor. Många av er som läst dessa rader tänker, Äh – detta rör inte oss! Men där har ni fel, det rör oss alla i högsta grad. Därför måste detta val bli ett enfrågeval.

37. Roland

2010-05-13 20:27

Med det resonemanget får du även dela upp alliansen i partier man kan rösta på och parti som är bortkastad röst...med lite tur
ramlar ju Centern ur i år,och då är ju även en röst på dom detsamma som en röst på de rödgröna enligt dig...

36. Men snälla Rolamd .....

2010-05-13 20:26

Jag är före detta centerpartist, och lämnade de partiet för två mandatperioder sedan pga att de lämnat landsbygden, röstade blankt i förra valet, har försökt påverka div politiker men inte fått gehör, så om alliansen tappar röster så är, är det inte l-d's fel. Dom andra blocken skulle ha TÄNKT TANKEN PÅ VÄLJARNA TIDIGARE. Både rödgröna och alliansen. Nu är det försent.

35. Roland, en osäker analys

2010-05-13 20:26

Nej, varför skulle LD vara till större nackdel för Alliansen än för Salinska röran? Många jägare, hundägare, bärplockare, joggare, friluftsmänniskor är sossar och jag tror att Mona, Maria och Lars gör det lätt för dessa att byta parti. Det blir svårare för Alliansröstare att byta därför att dessa kommer att fundera på om de kan stjälpa regeringsmakten. Nej, som jag ser det så har vi nu hamnat i en situation där rovdjuren är den viktigaste frågan och för mig är detta ett enfrågeval. Vi som inte vill ha varg, vi som inte vill ha dvärgbandmask, vi som vill kunna vistas i skog och mark i trygghet utan att vara beväpnade, vi måste denna gång rösta på LD. Samtliga partier är skyldiga till detta förtryck och då skall de inte ha våra röster.

34. Alliansens motarbetare

2010-05-13 10:23

Det enda detta parti kommer att bidra med i valrörelsen är att minska alliansens möjligheter till att vinna valet. Synd att man inte istället använder sina krafter till att påverka de redan etablerade allianspartierna. De har ju faktiskt levererat vad man lovade i den gångna mandatperioden i t,ex rovdjursfrågan. I ett rödgrönt regeringsalternativ vet vi ju av erfarenhet att det grönaste av det gröna kommer att få ansvaret för t,ex rovdjursproblematiken.

33. Enfrågepartier...

2010-05-13 10:22

blir till i tider då folk är upprörda över att inga andra partier tar upp det som känns viktigast för folket. För att ni ska förstå vikten av att vi verkligen behöver enfrågepartier så rekommenderar jag er att läsa denna berättelse:
http://scriptorium.se/josh/2009/05/22/det-brinner-i-trapphuset/

32. Stöd LD

2010-05-12 14:20

Ge LD ett bidrag så de kan nå ut med sitt budskap till väljarna.

31. Åke Siikavaara

2010-05-12 14:20

Det gläder mig att LD tycks ha ridit ut sin första kris. Men jag är tämligen övertygad om att de väljare, som i höstens val kan tänka sig att rösta på LD, är alla som på något sätt har drabbats av eller kommer att drabbas av rovdjurspolitiken, de är många.
Förutom landsbygden så är dvärgbandmasken ett hot mot en stor del av stadsbornas möjligheter till friluftsliv. Rovdjuren gör livet osäkert, det är tusentals och åter tusentals stadsbor som inte längre törs jogga i skogsterräng, till exempel. Därför tror jag att LD skall satsa på en fråga, rovdjurspolitiken, och vara fullständig klar i alla detaljer i denna fråga.
Trygghet är viktigt för alla, ingen vill möta varg eller björn i skogen, ingen vill ha maskägg på hallonen. Att låta landsbygden nyttja sina egna resurser är ett självklart krav, men jag tror inte på att driva detta i den kommande valrörelsen.
Ytterst få är intresserade av ett nytt Centerparti. Koppla alla andra politiska frågor till något av de borgerliga partierna så har ni de svar ni behöver. Lägg all kraft på rovdjurspolitiken, var provokativa så att ni får uppmärksamhet. Vargdödade tamdjur kommer att se till så att rovdjursfrågan hålls levande i sommar. Utnyttja alla tillfällen, media har som de säger "tagit ställning" och kommer därför att tiga ihjäl LD. Använd jägarförbunden för att redan nu skapa en organisation för att dela ut röstsedlar för den händelse att staten vägrar.

30. Här ser vi klart

2010-05-12 12:44

och tydligt att Fredin egentligen inte alls förstått fullt ut vad vargen och dess etablering har ställt till med och kommer att ställa till med för folk i glesbygden.
"Nog måste det finnas annat än varg som är av intreser för landsortsbor?" säger hon,och visst gör det det,men för mig och många andra är vargfrågan det primära,kan man inte längre bo
och verka och inte längre utöva de intressen man har valt att just
leva i glesbygd för då handlar det om att ändra hela sitt liv bara på grund av vargen,och det tänker jag helt enkelt inte nedlåta mig till...
För mig är helt enkelt vargen och
om jag skall kunna fortsätta
jaga med hund eller inte den absolut största frågan i detta val.I förra valet valde jag bort den rödgröna röran just för jaktens skull trots långtidssjukskrivning och att det i dag innebär att jag ingen som helst ersättning får varken från sjukkassa eller arbetsförmedling
eller kan jobba fullt ut...
Och jag skulle göra samma val igen
fullt medveten om vad det innebär bara jag kan behålla jakten och att bo kvar i glesbygden.
Undrar om mormor själv är beredd att offra hela sin ekonomiska trygghet för möjligheten till motsatsen? Med det uttalande hon gjorde nedan så tvivlar jag starkt på det.Det är lätt att vara stor i käften när man inget behöver sätta på spel för egen del...

29. Ödesfråga för människorna, djurhållningen och jakten.

2010-05-12 09:54

Ja, helt klart håller jag med Calle, att matförrådet tryter och att då pränta från riksdagen, att vi skall mata det ekologiska viltköttet till björnar och vargar och därtill satsamiljarder skattemedel, är utan vettoch sans. Om LD skall nå riksdagenså tror jag inte på enpartifråga, mentydlighet i samtliga frågor som rör landsbygden, är det viktiga för att fånga väljarna. Det krävs ca. 300 000röster för att säkra 4% av de ca. 2 milj. som bor på landsbygden och då krävs mer än en fråga. Förra valet av-gjordes på mindre än det antalet, så
kära landsbygdsbor, vill vi att vårröst hörs måste vi enas under samma paroll. Tänk Er framgången att vi kan bli vågmästare, vem som än vinner valet, men givetvis att Alliansen sitter kvar på tronen. Hela Sverge skaleva, men med MP och V i regeringen,är landsbygdens folk de stora för-lorarna. Har någon bättre bud än LDsom kan göra vår röst hörd?

28. Förtydligande

2010-05-12 08:20

Rovdjursfrågan ÄR en ödesfråga för landsbygden. Men det finns naturligtvis andra. Kommunikationer och annan samhällsservice är också av avgörande betydelse. MPs tafatta försökt att införa större avdrag för jobbresor visar att MP överhuvudtaget inte förstår problemen. Men de flesta som söker sig till ett nytt parti gör det för de upplever att partiet har rätt inställning i en hjärtefråga. Ett nytt parti måste kunna inlemma sådana entusiaster i sin organisation.
Det kommer inte att räcka med att peka på att partiprogrammet har de rätta orden. Vissa nyckelfrågor måste drivas aktivt med stark profilering för att fånga viktiga väljargruppers uppmärksamhet. Vill man fånga stadsrösterna för att komma in i riksdagen måste man få dem att förstå att en levande landsbygd är livsviktig även för dem.

27. Anders Carlsson

2010-05-12 08:20

Nu låter det bättre, allt ludd-prat är livsfarligt för ett parti som LBD. Punkt 1 är ok men ni måste framhäva den så att jägare, bönder, samer, landsbygdens folk i allmänhet osv litar på att detta står ni för. Får ni ut detta i tidningarna så lär det blåsa, men vind är vad ni behöver. Pkt 2 är för luddig, det måste klargöras att rovdjuren måste minskas till en bråkdel av vad de är idag. Dvärgbandmask och rabies måste upp i ljuset, det är en av de absolut största frågorna.
Pkt 3 behöver klargöras om vem som sköter tilldelning, det måste bli på lokal nivå.
Gör ett kristallklart program, var ett enfrågeparti i ett enfrågeval. Att tänka ut svar på alla möjliga andra politiska frågor tar bara kraft i onödan Gå ut fränt och provocera, det är enda sättet att få tidningarna intresserade. Var öppen med att svar på övriga frågor blir en senare affär, där kan ni anpassa er till eventuellt samarbetsparti.
Tala till rovdjurspolitikens offer och blivande offer, det räcker långt.

26. LD måste vara fri från "lik i garderoberna".

2010-05-11 23:51

Att läsa spekulationerna i 21 kommen-tarer, belyser inte det verkliga för-hållandet i Älvdalsparets avhopp. DraEr till minnes Alliansens problem medministrars framtvingade avhopp efterförra valet, då "liken" kom i dagen.LD är nu ett politiskt parti som villföreträda oss alla på landet i riks-dagen, inte en ideell förening som väcker berättigad opinion i en fråga som är MYCKET viktig för ossoch för vår framtid på landet. Den förenin-ningen liksom andra, har haft svårig-
heter att verka i vår anda och önskan för landsbygdens bästa, just till följd av att vi i röstminoritet all-tid har förlorat mot röstövervikten i städerna, jag kallar det "jantelag".
Jag hade hoppas att LD nu utgjorde en"Antti jantelag", men örhoppningarnakrusas lite av de 21 kommentarerna,men min vistelse på Landsbygdsriks-dagen i Sunne gör att min tro om
vår framtid på landsbygden ändå kom-mer att leva generationer framåt,om vi KAN enas om lättnader och kampenför lättnader för generationsväxlingarunder en enad front liknande LD. Där-för är det viktigt, tack Älvdalsparet,att Ni uteblir och LD ser framåt och
att de sakliga kommentarerna smittar över på övrig media i landet. För min del är LD hela landsbygdens överlevnadoch utgör helheten, från kulturellatraditioner till punktskatter ochöverlevnad med företagande och arbete.Att rovdjursförvaltningen utgör en
överlevnadsfråga är säkert en av LD:s partipunkter som kommer att visa sig under kommande valdebatter, är jag övertygad om, men kära landsbygdsbor,att göra LD till en enfrågeparti ba-serad på vargfrågan, skulle vara enförödande riktning, om vi alla vill
att vår röst från landet skall kunna"skalla" i riksdagen, på samma sättsom "vargskallen" skallade genom landet efter kungens beslut omvars mans deltagnade på 1800-talet.
Låt oss äntligen bli ense, lyssna intepå Roslagsmormor, vi på landet siktar på att bli vågmästare i riksdagen, ståpå oss och inta äntligen en stark röst från landsbygden i en egen röst genom LANDSBYGDSDEMOKRATERNA. Ingen av Er 21 hittills, har relevanta förslag somslår de eldsjälar som utgör LD:s startmot riksdagen, utan enbart lösa suraminer utan vetskap om fakta som liggertill grund för Ålvdalsparets återtåg.
Jag tackar än en gång och hoppas av hela mitt jägarhjärta att vi enas.

25. Hon bröt mot stadgarna och valmanifestet

2010-05-11 23:49

Ann-Sofie Werf har genom att samtidigt som hon var styrelseledamot för Landsbygdsdemokraterna också aktivt företrätt en rovdjursorganisation med extrema ställningstaganden klart och tydligt brutit mot §6 i partiets stagar samt skrivelsen om rovdjursförvaltningen i det valmanifest som antogs av medlemmarna vid det första årsmötet i Ställberg 10-11 april. Som styrelseledamot har man ett extra ansvar att följa detta. Hon hade två val. Antingen att avgå självmant eller att bli utesluten. Landsbygdsdemokraternas rovdjurspolitik är oförändrad. Partiet förespråkar fortfarande att varg skall förvaltas i hägn.

24. LD`s åsikter i rovdjursfrågan.

2010-05-11 23:48

1. Nej, vi ska inte ha frilevande varg. ”Om varg ska finnas i Sverige, ska dessa hysas inom hägn.
2. Att sätta en siffra på hur många björnar och andra rovdjur vi ska ha har jag inget klart svar på. Det är i stället det sammanlagda rovdjurstrycket som måste få bestämma, och då måste det vägas in vad de människor som bor och verkar i områdena kan acceptera. Vi anser också att det ska finnas klart jaktbara stammar av älg och småvilt i hela Sverige. Detta är inte fallet i rovdjurstäta områden idag.
3. Jakten på björn ska kunna bedrivas som idag. Vi anser också att åteljakt ska införas. Det ska till en ändring på årsunge, så att man inte blir fälld för jaktbrott om man skjuter en sådan.
Människor och människors villkor måste prioriteras före de stora rovdjuren om människors vilja att leva och verka på landsbygden ska finnas kvar. Och utan aktiva människor överlever varken begreppet ”Levande landsbygd” eller begreppet ”Öppna landskap”.

23. Kålrötter och potatis. Kerstin

2010-05-11 23:48

De räcker inte heller. Även om vi odlat upp all mark på jorden. Och hur mycket plats finns det då över till vilda djur?
Så vår vargstam kommer bara att vara en parentes eftersom den inte längre kan överleva på svensk mark av egen kraft. Och ett exempel på kortsyntheten och egoismen hos vissa grupper.

22. Fd Centerpatist och Centern

2010-05-11 23:48

Vi behöver inte ytterligare ett centerparti. Vi behöver ett ENFRÅGEPARTI som gör valet till ett ENFRÅGEVAL. Ett parti som tar klar ställning i rovdjurspolitiken, att alla vargar skall finnas i hägn, björnstammen skall reduceras till en tiondedel, ovillkorlig och självklar rätt att försvara liv och egendom, i stort fri jakt på rovdjur osv. Alla andra frågor kan med fördel vänta tills nästa val.
Detta är förutsättningar för att få en stor del av jägarrösterna i staden och på landbygden, bönder, samer, hästägare, barnfamiljer, hundägare, bärplockare osv. samt deras anhöriga. Ett nytt centerparti kommer endast att få ett fåtal fd centerväljare som nu är missnöjda. Det räcker inte långt. Är det så, är det lika bra att glömma hela saken. Calle Seleborg ger en exakt beskrivning av läget i #19.

21. Calle Seleborg!

2010-05-11 17:01

Är det inte tråkigare att du och andra tror att allt kring landsbygden hänger på rovdjuren! När jag läser Landsbygdsdemokraternas valmanifest http://www.landsbygdsdemokraterna.se/?page_id=18 , så skulle jag faktiskt själv kunna tänka mig att rösta på delar av det de vill föra fram. Ett annat parti som vanligtvis brukar värna om landsbygden, lär nog få dra öronen åt sig för att inte förlora röster så att alliansen tvingas dra sig tillbaka efter valet.

Vad gäller mat, så lär nog även du så småningom bli varse att vi måste minska på vår köttkonsumtion. Du tror väl inte att människor i länder där jordarna används för produktion av djurföda, medan människorna själv svälter, kommer att sitta stillatigande hur länge som helst!

Nä du Calle! Fram för att propagera mer för att äta kålrötter och potatis, som i gamla tider. Kött av vildsvin är inte heller att förakta, och där får vi arbeta vidare på att få den varan mer intressant för konsumenterna. Det köttet verkar ju inte längre vara så intressant på marknaden. Fiskar som t ex mört kan säkert användas som inhemsk proteinkälla, så gädda och torsk kan få hämta sig ett tag.

Om du vill ”säkerställa att våra barn ska ha en rimlig möjlighet att slippa inhemska matkravaller….” så måste du allt vidga dina vyer Calle! Tro inte att lilla Sverige kommer att bli förskonat när det hela bryter loss som ett globalt fenomen.

20. Fd Centerpatist

2010-05-11 16:27

Ska man tolka det som att landsbygdsdemokraterna vill ha frilevande vargar i Sverige? Det låter så på de ord som du skriver.. och de luddiga formuleringar du använder...

19. Rovdjursfrågan är en ödesfråga för landsbygden

2010-05-11 16:16

Det är tråkigt att Landsbygdsdemokraternas partiledning inte tycks ha förstått rovdjurens betydelse för Sveriges framtid. 1980 passerade vi det strecket när jordens befolkning blev större än vad jorden kan långsiktigt föda. Under det här seklet kommer det att bli global brist på bl.a. mat och diverse ej förnyelsebara förnödenheter. Ett antal länder i Asien köper nu upp mark i Afrika för att trygga sin matförsörjning. Räkna inte med att det blir något överskott åt oss. Kom ihåg att vi nu importerar hälften av vår mat. Och under alla sekler har just rovdjuren varit en av de viktigaste begränsningsfaktorerna för matproduktion. För att säkerställa att våra barn ska ha en rimlig möjlighet att slippa inhemska matkravaller måste vi slå vakt om den småskaliga djurhållningen och det jaktbara viltet.
Och vi måste ha en trygg befolkning utanför städerna.

18. Det finns val här i livet.....

2010-05-11 15:51

Jag är redan me' i partiet, för att jag tror på l-d. och ...
Ja vad säger jag i frågan, det är tragiskt att landsbygden inte kan sträva mot samma mål, en levande och trygg framtid utanför storstan. Men det är väl så att det blir så att en del inte tänkt i genom sitt beslut innan, utan prövar hur långt man kan komma med sina sakfrågor. Ibland stämmer det inte och då är det bra beslut att lämna organisationen som paret Werf's nu gjorde. Nu blickar vi framåt för landsbygdens bästa.
Nu gäller det att l-d's styrelse strävar efter landsbyggdens bästa och att vi glömmer vad som har hänt. Vi löser inga problem genom att titta i backspegeln. Nu ser jag framår, och hoppas att ni gör det me'

17. UNDRAN?

2010-05-11 11:39

Vad är det som gått snett i detta nybildade parti, detta bådar inte gott. Vad har Werf uttalat sig om, som inte faller i god jord för övriga parti ledamoter. Som sagt så är nog en förklaring på plats, om förtroendet för partiets fortsättning, bara efter en så kort tid efter bildandet är det avhopp av paret Werf. Vad skiljers sig deras åsikt i rovdjursfrågan? För fortsättningen och partiets bästa, lägg korten på bordet så att de kan synas! Så slipper Fredin att känna en sådan skade glädje av ett eventuellt misslyckande. Samma åsikter som tidigare säger Anders Carlsson, det kan det väl inte vara då ledamöter hoppar av på grund av delade åsikter?

16. Mycket viktigt med tydlighet

2010-05-11 10:43

Jag vill understryka vad Anders
Hermansson skriver.
Ni måste vara tydliga i rovdjursfrågan
och sedan har partiet inte råd med
interna "gräl" om det skall finnas en chans.

15. Annat parti

2010-05-11 10:43

Vet någon vart Norrländska samlingspartiet står i rovdjurs och jakt frågor

14. Anders Carlsson, var tydlig

2010-05-11 09:48

Vilka är er åsikt i rovdjursfrågan? Skall vi ha frilevande varg? Ja eller nej.
Hur många björnar skall vi ha och hur skall björn jagas?
Samma sak för lo, järv och örn.
Svaret på dessa frågor är väsentliga för många jägare, bönder, djurägare och boende på landsbygden. Ert program lämnar inte tillräckligt tydliga svar.

13. Klarläggande Landsbygdsdemokraternas rovdjurspolitik

2010-05-11 09:00

Vi har inte ändrat oss. Vi har samma åsikter i rovdjursfrågan som vi haft före bildandet, under bildandet och sedan vi bildats. Vi kommer även framledes att föra den politiken.
Anders Carlsson, ledamot i Landsbygdsdemokraternas styrelse

12. Kerstin Fredin

2010-05-11 08:57

Arbetstillfällen? Ja där jag bor i Härjedalen så försvinner arbetstillfällen i och med vargetableringar. Älgjakten stängs och därmed förlorar ica, konsum camping pizzeria wärdshus jaktcamper och guider kunder. Lägg därtill ca 6-8 djurägare som inte kan ha djuren på skogsbete. Det leder till minskade inkomster och därmed uppsägningar och avveckling. Och det i ett område där arbtillfällen inte växer på träd. Nej ta och lyft blicken för en gångs skull utanför din egen närmiljö. Du har garanterat ingen aning om hur det ser ut uppe hos oss!!!

11. Men kära nån'

2010-05-10 23:47

Nog måste det finnas annat än varg som är av intreser för landsortsbor? Vargen kanske t o m kan bidra till arbetstillfällen - så har det visat sig i andra länder. Är vi i Sverige verkligen så annorlunda?

10. Kanske borde

2010-05-10 22:01

vi låta nån på J&J ta breda på även av någon ur resten av partiledningen hur det förhåller sig med det här?

9. Suck...

2010-05-10 22:01

Uppenbarligen så finns inget parti som är emot varg i nära anslutning till människor. Man närde ju ett hopp om att landsbygdsdemokraterna skulle kunna vara något att rösta på. Tydligen så är inte de speciellt intresserade av vargfrågan. Vad finns det då att rösta på om man vill ha bort varg från kulturlandskap?

8. Leif

2010-05-10 22:01

Det är vansinne att rösta på någon av dom sittande riksdagspartierna om man vill ha en meningsfull jakt i framtiden. Rött eller blått spelar ingen roll längre, samma j***a pack allihop!

7. återigen

2010-05-10 22:00

Skratta er glada att ni slipper dessa i ert parti. Finns många lik i garderoben där..

6. Leverans

2010-05-10 22:00

Alliansen har levererat.
Kommunister gröna och sossarna kommer ALDRIG att lägga NÅGOT förslag som gynnar jägarkollektivet

Min jägarröst går oavkortat till Alliansen

5. Håller med föregående talare.

2010-05-10 22:00

Det är bara att rösta blått, det bästa vore om dom fick egen majoritet så vi slapp Carlgren....Men de e väl att hoppas på för mycket, eller?

4. Synd

2010-05-10 21:59

Tråkigt att det börjar så.
Vi vet ju hur många jägare det finns.....och därmed sannolikt potential om det sköts..Kanske ingen vågar rösta till slut pga 4%spärren.

3. Sant

2010-05-10 21:59

Tja då är det väl ingen ide att rösta på LD. Vad ska vi ha er till om det inte är för att stoppa vargarna. Nä det blir Sd som vanligt, då.

2. Till 1.

2010-05-10 21:59

Efter valet firar vi den stora framgången för Miljöpartiet.
Torbjörn Eriksson
Miljöpartiet de Gröna

1. Kasta inte bort

2010-05-10 15:03

din röst i höst om du vill jaga efter valet.Rösta på sittande regering och inte på fientliga S VP och det andra som jag inte tar i min mun

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsTrapperprodukter