• Pinewood

Vargrevir i Småland

NotiserPublicerad: 2011-08-04 10:57

En norsk vargtik som vandrade genom Kalmar län i våras har stannat i sydvästra Kronobergs län. Allt tyder på att hon har etablerat ett revir.

Vargtiken är försedd med GPS-sändare och kallas Kynnatiken. I början av maj vandrade hon genom Kalmar län, ner genom Blekinge och en sväng in i Skåne innan hon vände norrut.

Sedan i månadsskiftet maj-juni har hon varit kvar i ett område mellan Markaryd, Ljungby och Älmhult.
När en varg rör sig i samma område under två månader tyder det på att den etablerat ett revir.
Hittills har Kinnatiken inte rivit några tamdjur, något som hon vid ett tillfälle gjorde när hon var i Kalmar län.

Fler vargar i området
Det verkar som att Kinnatiken inte är den enda vargen i Småland. På flera platser i det angränsande länet Östergötland har får rivits av varg. 
Man tror att det kan röra sig om två vargar till, varav den ena ser ut att snart etablera ett eget revir. Den har rört sig mellan Gamleby i Kalmar län och Vikbolandet i Östergötland under de senaste månaderna.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

34. nu står verkligheten....

2011-08-10 14:23

utanför dörren hos allt fler i syd, med tillhörande problematik för de närboende. Det arbetas i dagsläget febrilt på NVV och LST med att förbereda för "den nya vargnivån" på min. 450 vargar, allt enl. Liljelunds enmansutredning, trots att något stöd i Riksdagen saknas, men med vår Regerings goda minne!!. Därför det stora intresset från utvalda och uppvaktande EU delegater ang. licensjakten som i ett kortsiktigt perspektiv skulle bromsa upp vargexpansionen, vilket inte är acceptabelt av de styrande inom rovdjursförvaltningen med tillhörande frontgrupper.
Med tanke på att det ej finns plats för fler revir i mellan Sverige så är det naturliga utbredningsområdet söderut, ni minns säkert Glörsens framtidskarta över vargrevir, han kommer tyvärr få helt rätt. Riala, Östergötland och nu Smålands reviren är klara fingervisningar på detta, där reviren konstant skapas av "genetiskt värdefulla" vargar, allt för att kunna kategoriskt avslå alla skyddsjaktsansökningar oavsett vilka skador dessa nya revir skapar, genetikfrågan används i vissa fall till att glorifiera redan helgonförklarade vargar, det sväljer både media och dess ensidigt informerade läsare. Opponionen mot varg är med all säkerhet stor i dessa nya revir, det är tyvärr så att man måste bli drabbad innan man tar det på fullt allvar.
Nu när verkligheten uppenbarar sig i söder kommer människor i stor skala drabbas, och det medför fler som vill förändra utvecklingen, det är bra. Med tanke på att de som styr Svensk rovdjursförvaltning är i de flesta fall rekryterade för sin positiva inställning till rovdjuren och agerar därefter, så är den enda kvarvarande vägen till förändring, politisk påverkan. Det börjar bli bråttom för den nya rovdjursförvaltningsplanen skall fastställas 2012, antas det nya "målet" om min. 450 st vargar så kommer södra sverige vara lika vargtätt som den mellersta delen, som inte kommer att avlastas, det är NVV stora önskemål. Det är lätt att skena iväg med fantasin och undra hur en manifestation mot varg skulle uppfattas i vår Huvudstad, är det 1 miljon som känner som jag, och 10% skulle sluta upp, betyder det att 100000 människor skulle visa sitt tydliga missnöje över nuvarande rovdjurspolitik i en fredlig demonstration, det skulle påverka våra politiker och uppmäksammas i media, med positiva resultat som följd.

33. Jag

2011-08-10 09:12

har skrivit detta før, ja Sverige kan sige nej til varg. Læsa EU-habitatdirektivet artikel 13-16 och ni vil se.Sverige er INTE forpligtet at ha varg.Danmark er inte forpligtet at ha varg, och vi vil fan galemig inte ha dom, ej heller i Sverige. Vi er mer end 20.000 danske jagare met svensk licens och många met egon mark, och vi vil ha alg,hjort,rådjur,vildsvin , hare, ræv, skogsfågel m.v., altså mångfald och inte enfald, som vargen gir.Ej hellor utryghet for nogon tamdjur, vi vil ha en levande glesbygd och småskallig djurhåld.

32. Till Hälge

2011-08-08 12:59

Håller med, om någon orkar starta en organisation med 0-vision som mål är jag en självskriven medlem. Betalar gärna en mycket hög medlemsavgift dessutom.

31. I dag

2011-08-08 08:38

finns det ingen organisation i Sverige som säger nej till frilevande varg. Alla organisationer är för vargen så det är tydligen inga problem med att ha varg i Sverige. Varför tror ni förödarna skriker sig illröda då förslag om nollvison förs på tal? Jo därför att det i så fall skulle finnas en organisation som är emot.
I dag accepterar alla vargen även jägarorganisationerna. Men förödarna har trummat in att stödjer man inte varg får man inte vara med i finrummen och bestämma. T.o.m. Malte Sandström har köpt förödarnas resonemang. Hur mycket har vi lyckats vara med och påverkat idag? Vad skulle kunna hända om vi sa nej till frilevande varg? Skulle man slänga ut en organisation på 30.000 medlemmar? Jag är övertygad om att inte Carlgren skulle tordas. Själv är jag övertygad om att effekten blev en tillströmning av medlemmar därför det finns en organisation som törs säga att nu får det vara nog.

30. harmagedon

2011-08-07 12:44

är detta sant, så startar vi väl en namninsamling. eller hur?

29. !

2011-08-07 00:02

Om sverige säger nej till varg så kan inte EU tvinga oss att ha vargar. Varför tror ni att regeringen framhäver "acceptans" så ofta? självklart beror det på att om acceptans saknas i sverige så kan ingen tvinga oss in i en omöjlig situation. Acceptans betyder godkännande eller "viljan att godkänna något. I habitatdirektiven står att om acceptans inte finns så kan EU inte tvinga sverige. Det är en sak vad några få politiker accepterat och en helt annan sak när hela svenska folket säger ifrån.

28. gifting

2011-08-06 12:30

jag skulle heller inte önska ens min värsta ovän att få varg inpå knutarna. men jag tror inte att man tar tillbaka direktiven om flera vargar,och att EU ändrar sig. tydligen bara att "gilla läget" eller "kriga mot" så länge vi kan.

27. Lokungen

2011-08-06 12:30

Kloka ord, kan bara hålla med om det du skriver. Ser nu på denna sida att "Smålandsvargen" börjat ta får,(den har börjat reklamkampanjen)) så vi får försöka få fler medier än detta spegla verkligheten, och som du så riktigt skriver, det måste ut på alla fronter vad det verkligen innebär med varg inpå knutarna, vi måste kämpa gemensamt, om vi så bor i norr,syd,väst eller öst, inte kasta skit eller lyckönska drabbade, det gagnar ingen. Till sist kan jag lova att jag och många med mig gör vad vi kan för att sprida verkligheten och vad det innebär för dom som redan drabbats.

26. 1000 vargar

2011-08-05 17:44

Hade vi 1000 vargar i Sverige som vore jämnt fördelade över hela landet så skulle jag släppa hunden i höst och bara vara lite rädd.
Ang.vargetableringar så skulle jag inte önska min värsta fiende detta plågoris.

25. harmagedon o lokungen

2011-08-05 16:16

det räcker nog med de pengar som läggs ner på varg, spårning märkning, obduktioner o sånt, det blir en stor pott att "kriga" med mot EU.
lokungen: så rätt du har.

24. Regiringens beslut 210 vargar!

2011-08-05 11:19

Varför behöver inte naturvårdverket och länstyrelsen!Följa deras beslut? Vi har bara i värmland 210 vargar!Det här är ett maktmissbruk som kommer att sluta illa.

23. Edvin

2011-08-05 11:19

Jag är förstår precis hur du känner dig och att du håller på att tappa sugen.Det är därför vi hälsar dig välkommen in i de förtvivlades klubb. Jag är helt övertygad om att du är en av få i dina trakter som tidigt insåg vad som kommer att hända vid en vargetablering. Det stora flertalet förstår däremot inte förrän de ställs inför faktum när en etablering finns på trakten. När folk som inte är jägare inser att det inte är någon självklarhet att ta med sig svampkorgen och gå ut för att plocka svamp. När ni inte kan låta ungarna gå ensamma till bussen och där vänta på bussen. När ni inte kan ha hundar och barn lösa på Er egen tomt utan att riskera en attack med dödlig utgång. När ni inte har något att jaga längre. När ni inte ser vare sig Älg eller rådjur då ni färdas i skogslandskapet längre. När ni inte kan vistas på er egen mark utan att bli stoppad av diverse suspekta människor som utger sig för att vakta vargar osv. Då förstår allmänheten att det är idioti. Sverige är trots allt än så länge en demokrati som håller val vart fjärde år. Därmed är det helt avgörande att så många människor som möjligt blir drabbade och ser vad som händer. Desto fler som är drabbade ju viktigare blir frågan vid valet. När det gäller att leva med varg är det en så stor psykosocial påfrestning att det seglar upp som en huvudfråga när man ska rösta. Därmed blir frågan livsviktig för de politiska partierna och kommer väldigt högt upp på agendan. Då räcker det inte med att ta en sväng till en bygdegård i Värmland veckan före valet för att plocka röster. Då måste det till aktiva åtgärder och inget skitsnack från våra politiker. Din uppgift nu blir att informera alla du träffar hur det är att leva och bo med varg. Berätta att du inte kan ha ungar och hundar lösa på tomten längre. Att du är orolig för dvärg bandmask osv. Argumentera under ordet fritt i lokaltidningen. Rovdjurs förespråkarna är livrädda för det här. När det blir fråga om en massiv storm från miljontals människor då är det snart över min vän.

22. Larsson m.f.l.

2011-08-05 10:01

Helt riktigt, jag har inte ännu haft några problem, men det har inte hindrat mej att sen flera år föra kampen mot detta vansinne, jag har mejlbombat politiker,tidningar, är med i organisationer som jobbar mest i mellansverige. Och jag förstår att många som inte är drabbade (ännu) inte bryr sej, men jag har sedan länge förstått hur detta ska sluta, och kämpat emot så gott jag kunnat, att då få såna här inlägg, gör att man tappar sugen.
Sen har jag svårt att se vad som blir bättre i nuvarande vargområden, när vargen etablerat sej i syd, kanske fler som blir drabbade, men det är nog inga myndigheter eller politiker som bryr sej om detta. Sen det där med rättvisa var dom ska finnas, kan ju diskuteras,när mer än halva Sverige ska vara frizon,för där finns tydligen värdefullare tamdjur där.

21. Jag är väldigt glad!

2011-08-05 10:01

Jag är i vart fall väldigt glad åt större biologisk mångfald i naturen, trots att jag bor granne med det eventuella reviret och trots att jag är ute i skog och mark ofta!

20. Varg i Småland

2011-08-05 09:35

Om de nu är så att vargen sprider sig söder ut så får vi se hur Naturvårdsverket hanterar kommande och licensjakt på varg. Beslut finns om 210 vargar. Låt oss jägare då få se att ni vågar visa att ni tar er del av ansvaret och låter oss ta bort minst 100 vargar i de vargtätaste länen. Då kan jag som jägare till nöds acceptera vargen. Men då ska den spridar i hela landet och inte bara i mellansverige. Jägarna har gjort sitt nu måste myndigheterna visa sitt ansvar

19. Hur ska

2011-08-05 09:35

Hur ska dom ha råd med Vargförvaltningen i dessa tider.Hela Förbannade EU är ett enda stort konkursbo.Man kanske kan sänka Pensionerna ock dra in sjukkassan.Jag säger bara en sak Sista man Släcker Lyset.

18. Edvin

2011-08-05 09:00

Ditt inlägg tycker jag visar tydligt att du ännu inte haft några bekymmer med varg. Vänta tills du får en 4-5-revir omkring dig, så får du se varför vissa grattar sydsverige till nya etableringar. Det cyniska i det hela är att de som aldrig haft besvär inte tycker att vargar är något att tjafsa om. Vildsvin verkar man dock söderut anse som en stor belastning. Vi har inga svin och tycker av förklarliga skäl att det inte är något problem. Förstår du jämförelsen?

17. Varg i hela sverige

2011-08-05 08:59

Varg i småland. ja, grattis! Vi i värmland delar så gärna med oss. Ska vi ha så många vargar i sverige som det sägs från högsta ort SÅ MÅSTE VI ALLA I HELA SVERIGE dela på dem, och inte ha dom bara i Värmland-Dalarna.

16. Lokungen

2011-08-05 08:59

Rätt! det är dock viktigt att poängtera att dom över 300000 jägare i Sverige vill se en åtgärd INNAN valperioden och sympatiresorna du nämner för att få jägarkåren med sig. Då har jag dessutom inte räknat dom röststarka äkta hälfter till jägarna som förmodligen oxå till stor del sympatiserar med den allmänna åsikten i familjen. Åtgärd nu annars så svänger det nog ordentligt vid nästa val.

15. Edvin!

2011-08-05 08:58

Det är inte cyniskt, det är naturligtvis ironiskt. Vi är naturligtvis ledsna å era vägnar.

14. Alla ! sluta med trafik skadat vilt

2011-08-05 08:58

låt helt enkel någon annan görat! och nästa år ingen älgjakt så kan dom ha skiten fy fan, min fru våger inte ens springa längre för vargen, är det så vi ska ha det ?

13. SOM JAG SAGT !

2011-08-05 08:58

Tror ni verkligen att inte något landskap kommer att utebli i denna fråga? Det fattas bara att Gottland snart har upptäckt att varg finns där. Så förtäckta är LST och naturvård enheten att de släpper inte bomben förrän den finns på plats! Tala inte om utplantering i smyg, detta är bara vad vi ska och inte veta, frågan står fortfarande kvar var gör djurparkerna av sina uppvuxna valpar?

12. småland

2011-08-05 08:57

du måste väl ha hört du med om du är lite insatt, att sista utredningen, gjord av en man, förespråkade 450 vagar...
inget nytt alltså.

11. Till vilken nytta...

2011-08-05 08:57

skall denna varg kunna bringa, jo den är eftersänd av Gudrun och Per mer djävulskap skall drabba oss bara för skogen skall kunna leva upp till ny fin skog den har börjat ta bort rådjuren sedan kommer älgen på menyn. Allt är planerat in i minsta detalj. E.Erlandsson har väl dukat bordet för det är väl ganska nära hemmavid.

10. Edvin

2011-08-05 08:57

Faktum är att ju fler som drabbas ju värre blåser det om öronen på folket i riksdagen och det är det som måste till. Om du tittar på en karta med alla revir inritade ser du ganska snart att det är enorma områden som är ödelagda på grund av vargen. Stora områden med lite folk och det är antalet människor som räknas när vi går till valurnorna. Det är anledningen till att vi välkomnar nya medlemmar i de förtvivlades klubb. Vargen måste ner till er i söder och inte minst till Mälardalen för att det ska hända något radikalt och att vi ska komma dithän vi måste, utrotning.

9. När man

2011-08-04 18:12

Önskar en jägarbroder eller tamdjursägare,grattis. Så tycker jag botten är nådd, inget blir väl bättre för att man är cynisk, förstår hur ni tänker, men jag vidhåller att det ser illa ut på en jaktsida, vi lär nog få vår beskärda del även här i söder,om ni nu blir gladare av det. Men om ni tycker det är ok, så kan vi gratta varandra, så fort vargen ställer till nåt djuvulskap, var det än vara månde.

8. Inom kort

2011-08-04 15:45

Kommer Sverige att ha ca 750-1000 varg spritt på mellan och sødra Delan av landet. Då blir det adjø till all hund jakt. Min tro ær att skall vi ha någon chans och kunna undvika detta MÅSTE vi ena oss i en eller flera aktioner. Ett førslag ær inga mer eftersøk och ingen jakt på varg. Men som sagt skall detta ha någon verkningskraft så MÅSTE alla vara med. Det ær i alla fall vad jag tror. Jag ær villig att bort se från min personliga åsikt før det stora, som det så vackert heter. Målet ær væl det samma før oss. Så lite varg som møjligt.

7. Utökad stam?

2011-08-04 15:45

Hörde nyligen på lokala radion i småland/östergötland hur en tillsyningsman från Länsstyrelen som kanske försa sig angående storleken på vargstammen.
Han sa: vi ska ju ha ca 450 vargar som tak snart..Han sa också att ca 100 unga hanar är på vandring från sina revir nu. alltså har förmodligen nåtonting redan bestämts över allas huvud... snart har vi fullt med vargar över hela södra och mellansverige. trist.

6. Alla ska med..

2011-08-04 13:20

Ja, sossarnas slagord i valrörelsen gäller även de som skall drabbas av varg åtminstone från renbetesland och nedåt.
Snart, nästa vår, föds en eller ett par kullar och så har smålänningarna en fast och välmående vargstam att samsas med. Att försöka stämma i bäcken är nog lika meningslöst som det arbete jägarna lagt ner för att stoppa expansionen i de så kallade varglänen. Vi har i princip inte lyckats åstadkomma någonting under alla år sedan 70-talet.
Om någon tror att de nya etableringarna söderut skulle minska trycket på andra ställen tar nog fel, man höjer endast taket och så får alla plats.

5. miljörätt?

2011-08-04 13:20

En insamlingskonto för pengar skulle behövas. Så att drabbade så småningom kan anmäla sverige inför EU-domstolen. Dra dom inför rätta helt enkelt för brott mot dom mänskliga rättigheterna, brott mot svensk djurskyddslag, och brott mot små näringars konkurrensmöjligheter i glesbygd med överdrivna kostnader som följd och framförallt orättvisa kostnader på grund utav ett beslut som EU gjort.
Sverige har skrivit på konventionen för biologisk mångfald utan att "berätta för djurägare" om vargens attacker mot tamdjur och hur vargar beter sig och plågar hundar och tamdjur. OCH ATT INGEN NÅGONSIN KAN, UTAN RISK FÖR VARGATTACK HA HUNDEN VID SIN SIDA, PÅ SIN TOMT OCH ÄNNU SÄMRE IDKA FRILUFTSLIV TILLSAMMANS MED EN HUND ELLER FLERA. Beslut har fattats utifrån osanningar OCH GENOM LJUG OCH OKUNSKAP OM HUR DET KOMMER ATT BLI MED VARGAR OMKRING MÄNSKLIGT MILJÖVÄNLIGT BOENDE MED LYCKLIGA FRIGÅENDE HUSDJUR.
Sveriges regering har fattat beslut över "folks huvuden" utan att hundägare, tamdjursägare fått den rätta informationen om hur det kommer att bli om vi går med på att ha varg kring gårdar, hus och hem. Detta har knäckt människor, deras livsglädje, fritidsintressen och har framkallat ohälsa och uppgivenhet. När politiska beslut "knäcker enskilda människor och deras liv" då är något jäkligt fel! Otroligt mycket bevis, vittnen och förluster finns redan till följd av förd politik en mycket oansvarig politik.
En bra början är ett konto att sätta in pengar på och som sköts av ärliga människor.

4. Känns skönt att få dela med sig

2011-08-04 13:19

jag vidhåller att till nästa val kommer det inte att räcka för Reinfeldt och Borg att ta sig en sväng till Värmland straxt före valet och verka förstående. Nu är det så otroligt med folk som drabbas av farsoten att det kommer att bli en folkstorm utan dess like. Den som vill sitta vid rodret i Regerings kansliet efter nästa val måste se till att vi blir av med plågan.

3. Grattis Småland

2011-08-04 13:19

.. till Er beskärda del. Nu får även småländska markägare sänka arrenden, jag tänker inte längre förlänga mitt (oavsett rabatt) spelar ingen roll hur billigt det blir för min då blivande vargdödade kompis.

2. Afrikas "horn"

2011-08-04 13:18

Lägg pengarna på vad rovdjuren kostar samhället i allt vad det innebär, så är svälten där ett minne blott, snart....

1. grattis småland

2011-08-04 13:18

nu öppnar ni upp för en starkare vargstam, välkomna till projektet - Död Landsbygd....

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB