• Pinewood

Vildsvin ska jagas i nationalpark

NotiserPublicerad: 2013-11-06 09:55

I Söderåsens Nationalpark i nordvästra Skåne orsakar vildsvin så pass stora skador att länsstyrelsen beslutat om skyddsjakt. På torsdag inleds den första av två jakter.
– Vildsvinen orsakar skador på våra ädellövföryngringar när de tar sig igenom de hägn vi har satt upp till skydd mot betning. Vi har också omfattande skador av vildsvinsbök i våra betesmarker, säger Jesper Witzell, Nationalparkschef vid Söderåsens nationalpark i ett pressmeddelande.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

18. helt rätt nr 16

2013-11-13 08:31

Nattmössan torde vara långt långt neddragen och okunskapen mycket djup
svamlet fortsätter men blir på denna sida tillrättalagd.
Värmland har enligt Lst siffror mer än 30 revir, Dalarna ungefär lika många så 100 revir i Sverige är nog ingen ingen övervärdering av vargstammen.
Att vargen skulle ta 3500 - 4000 älgar stämmer nog ganska bra i Värmland, övriga Sverige "glömde " någon bort.

17. Jämförelse

2013-11-12 09:14

Om man jämför antalet älgar/jägarfamilj kontra älgar/vargrevir och varför inte älgar/bil, så kanske statistiken kan användas till något.

16. Nr 14

2013-11-11 08:16

I Orsa besparing är det ett uttag på 3 älgar per tusen hektar. Jägarna får en och 2 till rovdjuren. Du pratar i natt mössan du som inte är rädd.

15. Var inte rädda

2013-11-11 08:15

Jag har varit på en föreläsning på Grimsö. Mkt möjligt att du sitter inne med mer fakta än forskarna. Nååå du som vet hur många procent tjurar tas. Svara nu hur fördelningen är på de 140 älgar ett revir tar. Inge svar är lika med att du svamlar. SPÄNNANDE att få ett annat svar än de som forskat i 15 år. Visa nu vad du kan.

14. # 13

2013-11-10 17:59

1. Det finns inte 100 revir i Sverige
2. ett revir tar ca 120 älgar

tycker inte heller man ska flumma till det,eller överdriva .

13. Nr 12 / eller var rädda

2013-11-10 16:24

Ca 100 revir tar ungefär 140 älgar per revir. Vet inte hur du får det till 3-4000" vi kanske hade olika lärare. Lägg där till, Björn,lo, järv. Sen har du ensamma vargar. Om du nu vet så mkt hur många procent är tjurar. DU HAR FEL i dina beräkningar. Man ska ha en ärlig debatt o inte flumma till det

12. Per "11"

2013-11-10 10:57

Vem tömmer klövvilt ?. Jägarna skjuter ca 100000 om året,trafiken skördar mellan 6-7000,vargarna tar ca3500-4000. Man ska väl begränsa där det läcker mest ?

11. Överdrift

2013-11-10 09:51

Håller med nr .10har oxå sagt sluta jaga vildsvin ett år. Att vildsvinen härjar är väl i allra högsta grad lika naturligt som att vargen o björnen kommer tömma Sverige på klövvilt. Och då finns bara svinen kvar. Va rädd om dom. Där har Erlandsson sagt sitt första förnuftiga ord att vildsvinen har ett högt värde

10. Kommer...

2013-11-08 08:49

...ej att lyfta min bössa mot ett vildsvin, så länge rovdjurspolitiken ser ut som den, sagt det förut och säger det igen, här har vi jägare en chans att visa vad vi tycker.

9. Dubbelmoral

2013-11-06 21:24

DUBBELMORAL......................

8. Biologi

2013-11-06 21:24

Det är ju klart uttalat att vildsvinen ökar den biologiska mångfalden i skogen. Man får vänja sig vid att vildsvinen bökar och kultiverar marken även i en nationalpark. Det blir intressant att se hur detta avlöper - att skjuta bort vildsvinen blir inte lätt om nu myndigheterna tror detta. Svinen bryr sig inte om några beslut på papper av länsstyrelsen.
Jägarna förväntas antagligen utföra arbetet - givetvis helt gratis. Oavsett vem som agerar så kommer det efter några månader att vara lika mycket omvända torvor som förut.
Nu väntar vi bara på stora protester från Naturskyddsföreningen mot dödandet av ”värnlösa vildsvin som också kan hetsas till döds av hundar”.
Om man helt upphör med jakt så finns det ju ett utmärkt studieobjekt på Söderåsen för forskarna. I avvaktan på en forskarrapport som blir klar om 4-5 år bör skyddsjakten stoppas av förvaltningsdomstolen inom det närmaste dygnet. Riksdagen har ju beslutat att vi skall ha vildsvin frilevande i landet.

7. Överklaga

2013-11-06 17:31

Det måste gå att överklaga detta på något sätt, det går ju bra när det gäller andra djur!!

6. Min absoluta privata inställning.

2013-11-06 14:26

Det är att ärendet med problemgrisar skall handhas av Nvv eller Lst beroende på att eftersom ingenting görs för att lösa vargkonflikten varför skall då jägarkåren ställa upp och hjälpa till att lösa samhällets problem när djurägare och jägare får noll gehör, aldrig från min sida och till er drabbade kontakta dessa myndigheter varje dag varje timme med krav om hjälp.

5. Var är ekosoferna?

2013-11-06 14:26

Naturen sköter ju sig bäst själv. När någon klagar att vargen förstör för människor får vi alltid svaret att vargen följer bara sin natur och för övrigt fanns den före människan.
Vildsvinen följer också bara sin natur och har funnits under millenia i Sverige.
Men liksom vargen ansågs att vilsvinen orsakade för mycket skador. Liksom vargen utrotades den därför från Sverige.
Så varför kommer inte "naturivrarna" till vildsvinets försvar?

4. Varför

2013-11-06 14:25

Skall vi skjuta gris när den gör lite skada men inte skjuta varg när den dödar en hel får besättning. Är det så att tamdjur har mindre värde en några träd och lite säd.

3. Jakt förbjudet

2013-11-06 14:25

Förutom just skyddsjakt så är jakt förbjudet i denna nationalpark. Det är dessutom förbjudet att medföra hund som inte är kopplad utan några inskrivna undantag. Skyddsjakten måste alltså ske utan lösa hundar.... så jag antar att det blir till att smyga, vaka eller använda folkdrev?
Så det kan bli när jaktmotståndare sätter upp reglerna utan tanke på viltförvaltning i nationalparkerna...

Här finner ni vad som gäller i just denna nationalpark
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2001/NFS2001-10.pdf

2. Bojkotta

2013-11-06 14:25

Hoppas inte jägarna ställer upp på detta låt vildsvinen påverka vardagen. Vargen ställer till med lika mycket problem men den får man inte jaga.

1. Se där...

2013-11-06 14:24

När det gäller att bevaka och vårda "ädellövsföryngringar" är både statligt bekostade stängsel och skyddsjakt i en NATIONALPARK tillåtet och tydligen nödvändigt. Varg i fårhage hos lantbrukare i ex Dalarna = ta hand om dina djur själv, bekosta stängsel själv, ansök om skyddsjakt - få avslag, låt dina djur dö...
Visst ja, det var ju varg, så dum jag är...

  • Annons Knivar nu
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB