• Pinewood

Vill ha fler vargar och mindre jakt

NotiserPublicerad: 2014-10-14 08:42

Organisationen Jaktkritikerna tycker att jakten är det största djurskyddsproblemet i Sverige. De menar att det ska jagas mindre och att vargarna ska få bli fler så att de kan ta fler älgar, skriver Nya Wermlands-Tidningen, NWT.

Bakgrunden till detta är att organisationen anser att för många älgar skadskjuts under jakten. Till stöd har de statistik från Jägareförbundet som säger att ungefär
14 000 av de älgar som skjuts varje år blir skadskjutna. 

Jaktkritikerna har dock förslag på hur man ska lösa detta.
– Genom hårdare krav på de som genomgår skytteprov. Och genom att man låter vargarna ta fler älgar. I nuläget måste man skjuta av älgar eftersom vargarna är för få för att kunna hålla beståndet nere. Jag säger; låt vargen öka i antal och låt den ta fler älgar. Då minskar skadeskjutningarna, säger Hans Ryttman, ordförande i Jaktkritikerna, till NWT.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

40. Så är Djurvän igång igen

2014-10-21 09:26

Dubbelmoral säger du... Det är ju värnarsidans ledord nr 1. Kalla sig djurvän å tycka att hybridernas plågerier är ok samtidigt är ju dubbelmoral så det bara vrålar. Likväl som att beklaga då hundar blir tagna å ändå förespråka hybriderna som gör det... DUBBELMORAL!!! Att tycka att samtliga jakthundsraser kan dö ut till förmån för hybriderba kallar jag DUBBELMORAL. Fortsätter utvecklingen som nu å värnarsidan får sina obegränsat antal hybrider så finns INGEN som vill ha en jakthund i framtiden! Dom kommer då helt dö ut till förmån för hybriderna å det tycker värnarsidan är helt ok! JAG säger DUBBELMORAL!
Bara att det här att du "djurvän" skriver dessa kränkande inläggen som tyder på all empatisk avsaknad för drabbade människor är inget annat än personifierad DUBBELMORAL!
Återigen vräker du ur dig spydigheter här helt utan grund å fortfarande har du lämnat åtskilligt med frågor i andra artiklar obesvarade!
Du fattar ju inte skillnaden på Jägarförbundet å jägarna. Den på Sjf som skrivit dessa siffror har då rakt INTE frågat samtliga jägare i landet hur många djur dom skadskjutit! Så kom fan inte å påstå att det är JÄGARNAS siffror! Alla med någorlunda sunt förnuft förstår att det inte springer runt 14000 skadade älgar efter varje höst! Å hur gärna du än vill få det att jägarna alltid skadeskjuter med vilje så har du fel! Till skillnad från hybriderna som verkligen tillfogar lidandet med vilje!
Sa nån dubbelmoral nyss?!
Att ni även tycker att det ska krylla av hybrider å stoppa all jakt utan att ens kunna ana vilka konsekvenser det får. DET kallar JAG "Liten världsbild".

39. # 36

2014-10-17 08:13

Vi behöver inga vargar. Bilisterna har hand om de största ''skadeskjutningarna''. Där ska ju jägaren med hjälp av hundar vara med och städa upp. Tycker du att jägarens ''jakt'' i framtiden ska bestå av att valla av stora skogsytor, för att avsluta vad vargarna påbörjat? För ni vargvärnare säger er vara ''djurvänner''. Tillåt mig småle.

38. Imponerande djurvänner

2014-10-16 22:30

Att ni vill rädd alla arter.
När jag såg flatlusens vänner på tv så imponerades jag av att denna dam var så klok,
tänk att kunna kommunicera med dessa små vänner så att de vet var de ska vara, än mera imponerande är att hon kan få dom att lyda, stanna här i armhålan gå inte längre ner.
Samma med vargens vänner de tror så mycket och vet allt och inte mycket stämmer.

37. Hmmm jaaa!

2014-10-16 22:29

Hahaha...egen framtagen statistik är ljug? Va, går det inte att lita på jägarnas egna siffror? Hur gick det till? Det kanske är så att om sanningen inte passar in i sin egen "lilla" världsbild så finns den inte? Och så skyller vi lite till på rovdjuren, så kan man låtsas att den stora skadeskjutningssiffrorna inte är värre än att varg äter klövvilt! För det är ju så onormalt och vidrigt i en jägares tanke. Sedan så ser man mellan fingrarna på fågeljakt, grytjakt, fälljakt och skadeskjutning av större djur och tjuvjakt. Det blir plötsligt etiskt när det utförs av en sann djurvän - jägaren. Dubbelmoral på topp igen då!

36. Eftersök!

2014-10-16 16:55

Låt säga att 14.000 älgar räknas som skadeskjutna och att vargarna ist ska göra jobbet i skogen som jägarna redan gör pga av att det anses oacceptabelt med så många skadeskjutningar!
Ska vi inte då förbjuda all bil, mc, buss och tågtrafik också?
Mellan 40-45 tusen viltolyckor sker årligen på våra vägar (som rapporteras, mörkertalet är nog stort)!

Hur mycket varg skulle landet hysa om vargen ska beskatta samma antal som jägaren?

35. det må stå för henne

2014-10-16 08:11

Dvs Marie på fria.nu Kan bara fundera över hennes eget sätt, att se tillvaron. Är hon vegan.... etc. Hon är som fritt är och tur är, det dvs att skriva vad hon anser är rätt... Jag är dock glad över möjligheten att (handla i skogen) jaga. Skadesjutningssiffrorna är i dagsläget helt vansinnigt fel dessutom tar vi jägare det ansvar vi åliggs dvs att eftersöka och avliva snabbast möjligt. Har personligen aldrig varit med om mer än 24 timmar till skillnad mot vargskadad älg. Idag avfångade vi en tjur som fått ytterlår innerlår penis mule mm. skadat i så långtgående skador att vi enkelt inser att dessa är ca 14 dagar gamla. besiktningsman ska ut i morgon

34. Fler vargar?

2014-10-15 22:25

Man tar sig för pannan och undrar vad det är för människor som kan komma med något så urbota dumt när hela mellansverige dräller av varg.

33. # Adventurer# vad skrattar du åt

2014-10-15 22:24

http://www.fria.nu/artikel/112247
Allt enligt jägareförbundets egna uppgifter. Vet inte om ni i JRF står ett snäpp högre.

32. 14.000

2014-10-15 15:31

Jag vill bara veta en enda sak, nämligen, var får herr Ryttman den siffran ifrån, samt, vad man räknar som skadeskjutning...?

31. Jaktkritikerna...

2014-10-15 15:31

...bör byta namn till jakthatarna istället så dom faktum håller sig till sanningen. För deras inställning handlar inte om att se över djurets väl, det finns så mycket mera att göra än att vilja ha en söt varg i soffan. Ifall man nu verkligen bryr sig om djur. Vore intressant och veta hur många eftersök Hans har gjort, vilken cykel han har istället för bil. För det har ju så att med hans samvete kan han ju verkligen inte använda sig av bil eller tåg med tanken på hur många djur som blir skadade av dessa. Listan kan göras lång.
Jag har aldrig någonsin träffat en jägare som inte gör allt i sin makt att undvika en skadeskjutning.

30. Till 29

2014-10-15 15:31

Det är inte artikeln jag skrattar åt utan det att man använder sig av 16 år gamla uppgifter som dom var dags färska. Det händer mycket på 16 år vettu. Sen vet jag att det räckte att älgen försvann ur synhåll för skytten så räknades det som skadeskjutning fast älgen låg död 100 meter bort med en träff genom båda lungorna. Dessa fanatiker räknar att det är en skadeskjutning om det inte är knall och fall.

29. Rekommendation.

2014-10-15 13:23

Tänk att det behövs en norrman för att påpeka det egentligen ganska självklara. Det hänger på hur man definerar skadskjutning hur många det blir. Sedan kan man tycka det knappast hedrar Adventurer att han tycker att det är så roligt med undersökningen han hänvisar, till på länk. Öppna den!

28. Jaha

2014-10-15 13:23

Alltså om man ska skriva debatt artiklar å dylikt med lösningar och så så bör han väl först kunna svara på hur dom då ska lösa dom egentliga problemen då vargen tar inhägnade tamboskap mm . Ska vi då låta vargen ta älgen sen kött djuren på åkern ? Även livsmedels djuren åker ju dit då oxå! Så i detta klimat tänkande så ska vi först importera köTT mjölk mm ifrån land där det i huvudsak det är billigt bara för att några blå tok som ser en park ifrån sin betong balkong kallar sig för naturmänniskor? Nä finns bara ett fungerande i detta läge å det är 0 varg.

27. Hackande grammofonskiva!

2014-10-15 08:41

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12156068.ab

2009 skrev han typ samma sak. Undersökningen är från 1998. Den är bara 16 år gammal haha.

26. Å igen...

2014-10-15 08:41

Kommer du "Djurvän" med en massa nytt dravel istället för att gå igenom tidigare artiklsr å svara på alla frågor du struntar i.
14000 skadeskjutningar/år skulle jag gärna vilja veta om dom kastat tärning för att få fram. Ha man lite vett i skallen fattar vem som helst att det inte vore obemärkt om 14000 älgar skulle gå runt efter jakten varje år. Det är bland annat pga denna typ av dumheter som SJF sprider som jag är med i JrF istället.
Ha fler vargar för att minska älgstammen är lika dumt dom att ta bort tågen för att minska självmorden. Många hoppar ju framför tåget! Hur kan värnarsidan anse att djurplågeriet är helt ok bara hybriderna utför det? Att jämför med skadskjutningar visar bara återigen hur snedvridet dom tänker då dom samtidigt jämför hybriderna med bilar å fyrhjulingar! INGEN jägare skadeskjuter medvetet! Det ÄR ett totalt misslyckande som tyvärr ändå sker av olika anledningar!
Men som väl är avlivas dessa djur inom någon/några timmar.
Hybriderna däremot ser MEDVETET till att djuren plågas länge! Men det är alltså OK???!!!
En skrämmande framtid har vi framför oss om alla dessa ekosofer, jakthatare å hybridkramare får för mycket att säga till om... Mitt hjärta blöder för framtidens landsbygdsbor! Om det nu ens kommer finnas några...? :-(

25. Siffran 14000

2014-10-15 08:41

Det finns 3 sorters lögn.

Lögn, förbannade lögn och statistik.


Där i någonstans hittar man nog vart siffran 14000 kommer från.

24. 14000??

2014-10-15 08:41


"Det är ingen som vet hur många älgar som skadeskjuts varje år, Jägarförbundet för ingen statistik.

– Det är svårt att föra statistik, det blir mycket jobb att lägga ned att föra statistik på varje skott som avlossas i jaktlagen säger Hasse Johansson."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=2296472

23. Fråga LD

2014-10-14 20:39

Jag hänger inte med. På vilket sätt är det du kallar "dödsök" registrerat? Jag är inte mycket till älgjägare, men Jag har skjutit strax över 100 älgar i mitt liv men ALDRIG att någon frågat eller registrerat hur långt älgen gått efter skottet. Inte heller i de 8 jaktlag jag är med i, från Uppland i söder till Jämtland i norr har någon registrerat detta. Siffran 14000 är helt uppdiktad av någon, gud vet vilken och av vilken anledning.

22. Okunskap

2014-10-14 16:30

vargen skadar fler djur i misslyckade jaktförsök. Därför ett ovänligt alternativ.

21. En fråga till Hans Ryttman/Jaktkritikerna.

2014-10-14 16:29

Du Hans! Har du aldrig gjort något misstag? Du tror väl inte att vi jägare skadeskjuter bara för att skada djuren i skogen för skojs skull. Vilket anser du vara lindrigast: en skadeskjutning med eftersök och avlivning eller en vargrivning som resulterar i långsam och plågsam död?????? Väntar på ett svar snarast. Högaktningsfullt Skägget

20. Svar till PH

2014-10-14 16:29

Du vet väl att både Alaska och Kanada har närmare 60 000 vargar kontra våra 400~ ? Förstår inte hur detta kan vara bättre för en motståndare?

19. Siffran gäller eftersök

2014-10-14 16:28

Siffran gäller eftersök.
Den inkluderar även "dödsök" dvs som inte fallit på plats.
Den inkludera alla djur skytten inte ser falla.
Dvs älgar som inte faller på plats, inklusive de djur som vacklat 10 m in i skogskanten.
Men som vi alla vet måste man alltid utgå från det värsta & därför räknas ovanstående in bland eftersök.

18. Något för vargkramarna!

2014-10-14 16:27

Grym film.
Vargar tar älgkalv.

https://www.youtube.com/watch?v=VdSWxXZ2Hi4

17. #15 - Lars: Skadeskyting avhenger av definisjonen

2014-10-14 16:27

Lars,
antall skadeskytinger avhenger helt av hvordan man definerer skadeskyting.
En undersøkelse i Norge definerte det som antall skritt elgen gikk etter at den var skutt. På den maten kan antallet skadeskytinger justeres opp eller ned etter som man ønsker..

16. Till Djurvän Inl Nr :14

2014-10-14 16:26

Tror du verkligen på siffran 14 000 ? Då är de nog väldigt illa ställt hos dig.

15. Hallå Djurvän

2014-10-14 14:09

Jag kan informera om att siffran 14000 är lögn. Om så vore fallet borde jag som jagat i snart 40 år ha varit med om fler än en (1) skadeskjutning, dessutom skulle mina grannar och mina jägarkompisar ha varit inblandade i fler. Inte en aning vart siffran 14 000 kommer ifrån, men den är helt fel.

14. Fanatiskt? Vilka är det som faller in i den kategorin egentligen?

2014-10-14 13:23

Att ca 14000 älgar skadeskjuts årligen är ett stort problem och framförallt djurplågeri. Är det fanatiskt att anse att det är ett problem? Tror jägare att dessa älgar inte lider? Vad kan jägarna själv bidra med för att undvika dessa stora siffror? Spelar det ingen roll att man behandlar djur illa? Är det fel att det krävs mer utbildning när man ska döda djur?

13. Lider älgen mindre...

2014-10-14 11:56

...då den blir till vargföda?
Knappast, här ett exempel på normalt beteende från ulven, http://www.vargfakta.se/wp-content/uploads/2011/07/sargad-alg_640px.jpg ”Vargens inledande angrepp gör att skadorna begränsar sig till nos (mule), strupe, ljuver, könsdelar samt baklår och övre delen av frambenen. Älgar i vargrevir har setts med infekterade sårskador kring munnen och baklåren. Skador av det slaget försvagar kraftigt djuret och utgången är given efter att det förföljts av vargflocken”.

Källa: Vargfakta.se

12. Förhandla med vargar?

2014-10-14 11:55

Hur många älgar vi skall ha i skogarna bestäms av f a av våra myndigheter efter samråd med berörda intressenter. Att det finns olika åsikter bland dessa intressenter är välbekant, men i slutändan är det ändå myndigheterna (och politikerna), som bestämmer antalet.

Att tro att vargarna, bara de fick bli tillräckligt många, skulle respektera av människan i demokratisk ordning fattade beslut är mer än lovligt naivt. Och att förhandla med vargar är av naturliga skäl inte helt lätt.

Det enda, som är säkert, är att en fri tillväxt av vargstammen i slutändan kommer att resultera i såväl en liten älgstam som en liten vargstam. Naturligtvis skulle även antalet andra av vargarnas bytesdjur minska radikalt.

Sverige skulle bli viltfattigt med en fri tillväxt av antalet vargar! Precis lika viltfattig som exempelvis ryska Karelen där älg- och vargstammen är i "naturlig balans"!

Det vore inte helt fel om låtsasbiologerna och jakthatarna studerade de långsiktiga effekterna av sina förslag, innan de lanserade dem.

11. Ur den enskilda älgens perspektiv...

2014-10-14 11:55

...skall det enligt Hans Ryttman vara bättre att bli vargtuggad än skjuten, undrar om älgarna håller med!?
http://www.gd.se/gastrikland/ockelbo/vargriven-alg-skjuten

10. Nu vill han synas igen...

2014-10-14 11:40

...denne Ryttman, vill bara ha medlemmar så de får in några kronor... Han välkomnade mej att bli medlem en gång trots att jag är jägare... Det går lätt att förespråka onda ting när man ej är ekonomsikt ansvarig.

9. Glömde en sak.....

2014-10-14 11:38

Tänk på vem som sitter som vice statsminister - de finns all anledning till oro för både landsbygd och jägarkår i Sverige...

8. Flyttdags

2014-10-14 11:37

Fortsätter det så här är det nog fan dags att flytta till Alaska eller Canada snart.

7. Så vargfanatikerna tror att vargen dödar älg skonsammare än jägare?

2014-10-14 11:37

Vet dom så förbannat lite om sitt favoritdjur att dom tror att älgen får lida mindre om den får lårmusklerna sönderslitna och gå i veckor innan den går en svår död tillmötes än att den skjuts? Tyvärr så går det inte att garantera att inga skadskjutningar sker men noggranna eftersökskrav och mer övning för en del skyttar så minskas lidandet inte genom att öka en naturplåga som vargen faktiskt är för djuren i skogen och i lantbruket! Men det vill ju inte dessa vargkramare se eller vad man ser genom deras kommentarer ens bryr sig om några andra djur än rovdjuren! Tänk att man ska ha hunnit uppleva en så urbanisering från naturen som en del människor verkar ha gjort! aldrig i mitt liv att jag vill bo i nån större stad då man tveklöst verkar fördummas av detta!

6. Sverige är i " Emergency läge "...

2014-10-14 10:23

...om detta får vind i seglen.
Detta galenskaperi mot landsbygd och jägarkåren måste få ett slut.

5. Tur är att...

2014-10-14 10:02

...man ingen NWT har. NWT har ingen kontakt med sitt Värmland. De borde skriva om varje vargattack och reportage om de drabbade, men nej då de vill bara sätta fokus på pengar till någon rädda vargenfond. Intresset för vår värmländska landsbygd börjar med de som påstår sig skildra dess omgivning. Det är i sak likadant med FBK, dvs inga värmlänningar ingen publik.

4. Skadskjutning

2014-10-14 10:01

Som om det skulle vara mindre plågsamt för älgen att bli attackerad av varg och gå med infekterade sårskador i flera dagar och sedan bli dödad av vargar. Av dessa skadskjutna älgar blir huvuddelen avlivade inom några timmar.

3. Spekulation!

2014-10-14 10:01

Jag tror ju att man blandar ihop älgar och gäss, var jägarförbundet har dom siffrorna ifrån kan man väl bara spekulera i. Och dom där stadsgrönavågarna är bara flabben går folk.

2. Djurskydd/vargangrepp

2014-10-14 10:01

De som sett hur vargen tar sitt byte håller nog inte med om att det sker på ett djurskyddsmässigt korrekt sätt. En skadskjutning avslutas för det mesta med ett dödligt skott från passgranne eller eftersöksjägare.

1. Hm

2014-10-14 10:00

Tur att man inte är älg. Man kan ju inte påstå att det är mindre smärtsamt att bli angripen av en älg än att bli skjuten av en jägare. Visst det sker skadeskjutningar, men det görs eftersök. ALLA älgar som tas av varg tar lång tid innan de slutligen dör. Man kan i alla fall inte kalla dessa människor för djurvänner, utan enbart vargvänner. NWT inräknad.
Läste nyligen en insändare på nätet där en insändare som kallade sig Stockholmaren, som gjorde narr av värmlänningar, som bara klagar och klagar. Vi tog inte till oss trafikinformation och kunde inte köra på rak väg osv. Det har ju skett en del dödsolyckor på rak väg utanför Karlstad senaste tiden. Insändaren slutade med att vi var dumma som släppte ut våra hundar i skogen, när vi vet att det finns vargar i området. Så gör man ju inte i staden.
För det första så är det väldigt många bilolyckor med storstadsbor inblandade, då är det ju storstadsborna som inte tar åt sig diverse trafikinformation. När det gäller varg, så vill vi minska vargbeståndet en hel del. När våra ungvargar söker sig söderut, för att få till ett eget revir, så skjuts de. Varför? Är de inte lika trevliga då?

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB