• Knivar.nu

Vill ha skottpengar på mårdhundar

NotiserPublicerad: 2010-06-21 13:46

Jägarnas Riksförbunds distrikt i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland vill införa en viltvårdspremie på 500 kronor för varje avlivad mårdhund i Sverige. Förslaget har skickats till jordbruksdepartementet.
Skottpengarna är det bästa sättet att stoppa mårdhundens etablering i Sverige, anser JRF-distrikten i norr.
– Det här borde ge mer resultat än när forskarna har hållit på och radiomärkt mårdhundar för dyra pengar. Premien engagerar jägarna mer att skjuta de oönskade mårdhundarna, säger Stig Engman, viltvårdskonsulent för Jägarnas Riksförbund i Norrbotten. – Dessutom tror jag att fler ungdomar skulle börja jaga mårdhund mer aktivt om de fick en slant för jobbet, tillägger Stig Engman.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

15. Men vet ni någonting om nått?

2010-06-22 20:05

Men vet ni vad varje mårdhund kostar att avliva enligt steriliseringsmodellen? Herregud alltså!!! Läs på lite innan ni skriver! Men 50-60 000 per mårdhund är ju AS-BILLIGT JU! Det kör vi på!

14. Javisst, Jan...

2010-06-22 16:27

... det är lätt gjort, jag gör mig skyldig till det stup i kvarten;)
Det handlar mer om den skada mårdhunden kan göra, liksom signalkräftan, där håller jag helt med dig, fasan stör så vitt jag vet inga andra arter.

13. Jo, Bjärven!

2010-06-22 14:38

Jag vet dess historia, men tycker att det inte finns rimliga proportioner, t.ex hur många miljoner läggs på att bekämpa signalkräftan eller fasanen.
Är människan förresten en invasiv art?
Nej, ursäkta nu svävade jag ut lite.

12. Jan Bratt

2010-06-22 14:38

Som Bjärven skriver så är det inte fråga om någon naturlig spridning.
Vad beträffar katten, så är det helt otroligt vad mycket katter man ser på morgnarna och det måste sätta stora spår i faunan.
Jag skulle gärna se någon form av begränsning där, men exakt hur det skall gå till vet jag inte, man kan ju inte bara börja skjuta dom hur som helst.
Vargen Jan, är ingen främmande art, hela vårat ekosystem är utvecklat tillsammans med varg, vilket dock inte betyder att vi skall låta dom heller sprida sig okontrollerat.
Sedan håller jag med om att Runes förslag låter som det bästa sättet att hantera mårdhund.

11. Mårdhundens historia...

2010-06-22 13:25

...kan ju vara intressant för Jan Bratt att känna till.
Att vi har fått in eländet beror på ett sovjetiskt inplanteringsprojekt som gick över styr, liksom andra sovjetiska projekt dår naturen fått betala. Arten hör hemma längre österut.
Att den sedan sprider sig till nackdel för vår inhemska fauna är något som vi måste förhindra i görligaste mån.
Det är samma med skarven, en invasiv art som hotar våra inhemska arter.
Jag inser att vi inte kan stoppa dom, men vi måste begränsa utbredningen.

10. Åke-Calle-Mfl

2010-06-22 13:23

Här i Haparanda så syns sällan mer några Mårdhundar,inte till förtret men ändå en missade jaktbart djur under lågsäsongen.
Rätt säker på dom steriliserars och inte kasterars som du nämner.
Och dom 2 gånger jag sett killarna i skogen har jag fått hålla mig för skratt,ser ut som vi drabbats av epidemi när dom kommer.

9. Bra idé!

2010-06-22 11:21

Men ännu bättre med Runes tilläggsförslag!

8. Bra, men vad säger lagar o författningar?

2010-06-22 11:20

Om jag inte missminner mig så har dessa forskare och biologer lyckats att få in ett förbud för skottpengar eller liknande ersättningar för bl.a räven och så även för vargen som borde ha skottpengar. Förslaget är bra men iden att kastrera är inte heller dålig. Men först måste författningarna ändras, men då blir det motstånd från rovdjurens advokater,så det blir en långbänk.

7. Fel tänkt

2010-06-22 11:20

Jag håller med Rune T. Statistik, såväl från Sverige som från Finland visar att varje gps-märkt, steriliserad mårdhund hjälper till att avliva i snitt 14 andra mårdhundar. Så det är MYCKET bättre att införa en premie på infångad levande mårdhund som mårdhundsprojektet får tillgång till.

6. En försynt fråga.

2010-06-22 11:20

Mårdhunden kan inte stoppas. Vi kan bara hålla nere stammen. Ett av skälen till att stoppa mårdhunden är att den sprider dvärgbandmaskar och andra sjukdomar. Testar och avmaskar man mårdhundar innan man släpper ut dem på nytt efter kastrering? Använder man handskar när man handskas med djuren?

5. Inget bra förslag Anders!

2010-06-22 11:20

Du menar att vi skall stoppa en art som på ett naturligt sätt sprider sig. Vad har du då för uppfattning om vår vanligaste främmande art katten. eller går gränsen vid vargen.

4. Bra förslag

2010-06-21 23:38

Visst skall vi göra vad vi kan för att stoppa eller i varje fall minska spridningen av denna främmande art.

3. mera skottpengar

2010-06-21 23:37

Det finns mer som det kan vara skottpengar på törs inte skriva vad

2. Bäste Stig!

2010-06-21 23:36

Om Ditt förslag kan bara sägas - "Rätt i sida - fel i längd!" Du har rätt i att någon form av premie borde införas. Denna borde vara mycket högre för infångad, levade mårdhund än för avlivad. Detta beroende på att infångad, levande mårdhund, som kastreras / steriliseras och märks, är ett gott levande lockbete för andra mårdhundar i nejden. Dessa kan lättare skjutas, eftersom de lockas till den "könslöse" partnern. Detta berömmer jag Dig för!

Dessvärre tyder Ditt sätt att skriva på som om Du är en god representant för all de, inom "Riksjägarna" som är mycket negativa, förnekar och förkastar all FoU. Och varför detta!!!

Vem är Du och vilka värden står Du för. Din titel säger dessvärre inte något.

1. ajabaja

2010-06-21 23:35

aldrig i hela helsefyr jag skulle sälja mej för 500 kr för att hjälpa staten...om jag ser en mårdhund så får den leva,med tillräckligt stor mårdhundstam kan vargen ha den som föda..är inte varg skjutbar så fort man ser den så ska ej mårdhunden vara det heller.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsEngelsons